نقد بازی «مترو: واپسین نور»; یافتن سرپناه میان سایهها
یافتن سرپناه میان سایهها
بار دیگر با مسکوی آخرالزمانی همراه شوید
رویای یک مرد روس
همش از اون روزی شروع شد که با مادرم به باغهای گیاهی رفتیم … با مترو!
به یاد میآورم که چگونه با یک پله برقی کوتاه به سطح زمین رسیدیم … که چگونه از داخل سالنی شیشهای به خیابانی پوشیده از رنگ سبز رفتیم.
ابرهای کوچک را به یاد میآورم که از پس آسمان بیکران میگذشتند و نسیم آرام و خنکی که صورتم را نوازش میکرد.مادرم برایم یک بستنی خرید و آن آخرین باری بود که طعم بینظیر آن را چشیدم.
آن روز, انسانیت به دار آویخته شد.بیگناه و گناهکار به سزای اعمالشان رسیدند و ما به دور از چشم خدا در مترو پنهان شدیم تا از خشمش در امان باشیم و او بالاخره به این نتیجه رسید که ما ارزش خشمش را نداریم.او به کارهای دیگرش رسید… یا شاید ما را فراموش کرد.وقتی که ما با این زمین خشک و بیمصرف رو به رو شدیم… فقط با آن سوختیم و ساختیم.
من هنوز خیلی چیزهای تصادفی و غیر ضروری را به یاد دارم اما مهمترین چیزی که باید به یاد بیاورم را نه و آن چهرهی مادرم است.او بلافاصله بعد از آغاز جنگ مُرد…
آرزویم این است که صورت زیبایش را به یاد آورم.طرز نگاه کردنش را … صدایش را که در گوشم زمزمه میکرد: ”هیچ چیز نیست که تا وقتی که من هستم از او بترسی.” اما حالا چطور؟ حالا که دیگر او را ندارم چطور؟
حاضرم روحم را بفروشم تا او را به یاد بیاورم… هروقت… حتی همین حالا… و من این کار را کردم.
سر آغاز مترو
دیمیتری گلاخوفسکی (Dmitry Glukhofsky) داستان نویسی است که در سال ۲۰۰۵ با نوشتن رمانی با نام «مترو ۲۰۳۳» توانست ۵۰۰ هزار نسخه از آن را در سرتاسر جهان به فروش برساند.بعدها این رمان به زبان های متعددی ترجمه شد که خود باعث بیشتر شدن فروش آن گردید.این رمان خارق العاده با حواشی و جنجال های زیادی همراه بود مخصوصا این که بعدا ساخت بازی ای با همین نام کلید خورد.این بازی که هم نام خود رمان بود با اتمسفری سنگین و سرد و داستانی تمجید شده اش شاید نتوانست طرفداران بسیاری برای خود دست و پا کند اما اکثر کسانی که این بازی را تجربه کردند از بازی کردن اش پشیمان نشدند چرا که «مترو ۲۰۳۳» با نوآوری های زیادی همراه بود.چهار سال بعد یعنی در ۲۰۰۹ ادامه ای برای این رمان با نام «مترو ۲۰۳۴» توسط گلاخوفسکی نوشته شد که توانست چندین برابر شماره ی قبلی اش فروش جهانی داشته باشد به طوری که فروش این کتاب در یک سال برابر فروش کتاب قبلی در ۴ سال قبلش بود و علاوه بر ان به عنوان پر فروش ترین کتاب روسیه در آن سال شناخته شد.
اعضای سابق استودیوی موفق GSC Game World اکثرا در ساخت «مترو ۲۰۳۳» دست داشتند.این افراد قبل ها نیز در سری “استاکر” (STALKER) خود را اثبات کرده بودند.پس از موفقیت «مترو ۲۰۳۳» گلاخوفسکی تصمیم بر این داشت تا ادامه ی بازی را با نام آخرین رمان خود یعنی «مترو ۲۰۳۴» عرضه کند و داستان آن را دنبال کند اما بعد ها شرکت THQ اعلام کرد که داستان جدیدترین «مترو» هیچ ارتباطی به این رمان ندارد و «مترو: واپسین نور» (Metro: Last Light) خواهد بود که ماجرای قهرمان داستان قبلی یعنی آرتوم را دنیال خواهد کرد.بعد از ورشکسته شدن THQ امتیاز ساخت سری «مترو» به دست Deep Silver افتاد ولی آیا DS و ۴A Games به خوبی از عهده ی ساخت بازی بر آمده اند؟
در انتهای شماره قبلی شما با دو پایان متفاوت روبرو می شدید و بازی به دو شکل متفاوت برای هر کسی به پایان می رسید.گلاخوفسکی برای شروع «واپسین نور» پایان تلخ «مترو ۲۰۳۳» را در نظر گرفته است.جالبی داستان به این است که با این حال که بازی داستان «مترو ۲۰۳۴» را ندارد اما دقیقا پس از اتفاقات شماره ی قبل اتفاق می افتد.پس از وقابع شماره قبلی Dark Ones ها از بین رفته اند اما هنوز به دلیل انفجار بمب های هسته ای, موجودات جهش یافته و فضای خوفناک بیرون, غریزه شما بهترین مکان برای بقا را تونل های مترو بر می گزیند.همان طور که اشاره شد داستان ادامه ی «مترو ۲۰۳۳» را پیش می گیرد جایی که آرتوم باید به نجات تعداد معدودی از انسان های باقی مانده در سیستم متروی شهر مسکو برود.جایی که هنوز عده ای از Dark Ones های باقی مانده و انسان هائی که دشمنان شما هستند انتظار شما را می کشند.بعضی از قسمت های مترو مانند خیابان های مسکو هنوز هم رادیو اکتیوی هستند.
انسان ها در این شماره از هوش مصنوعی بهتری بهره می برند به طوری که با کوچک ترین صدا و اشتباهی مکان شما را شناسایی کنند و این خود چالش زیادی برای بازی کننده به ارمغان خواهد آورد.انسان ها در اغلب اوقات در گروه های چند نفره هستند و اگر شما را شناسایی کنند دوستانشان را برای گرفتن شما خبر خواهند کرد.طراحی هیولاها در این شماره بر خلاف انسان ها به خوبی پرداخته نشده است و ضربات آن ها منتهی به چند ضربه ی ضعیف با خنجر خواهد بود.طراحی باس فایت ها را در کل در انتهای بازی فراموش خواهید کرد و یا در صورتی که یادتان بماند یک تجربه ی نفرت انگیز خواهد بود.از جمله نوآوری های «واپسین نور» ماسک هوایی است که در مناطقی که اکسیژن وجود ندارد مجبورید از آن استفاده کنید.فیلتر های این ماسک تا زمان های مقرری دوام خواهند آورد و یا باید فیلتر های جدید پیدا کنید که بازی شما را مجبور به گشتن در مکان های مختلف می کند یا این که به مترو باز گردید.این ماسک ممکن است در طول گشت و گذار های شما خیس , خونی و یا کثیف شود که باید خودتان آن را تمیز کنید.
در پیچ و خم های مترو
گیم پلی در «واپسین نور» یک نوع رابطه ی پارادوکس جالب است , از طرفی بسیار کامل است و از طرفی بسیار ناقص.از طرفی شوتری عالیست و از طرفی یک مخفی کاری بسیار ضعیف. در کل با توجه به سلیقه ی خودتان، میتوانید در هر قسمت از مراحل بازی یک کشتار جمعی به راه بیندازید،یا مثل یک روح بی سر و صدا همه ی دشمنانتان را از پا در بیاورید.
اگر بخواهید که از روش شوتر استفاده کنید، «واپسین نور» یک تجربه ی عالی برای شما خواهد بود که همه ی استاندارد های یک شوتر نسل هفتم را رعایت کرده , و گاهی هم از آنها جلو زده است. طراحی فضای عالی, هوش مصنوعی خوب, باگ های بسیار کم, اسلحه های کار آمد, همه و همه از عناصری هستند که گیم پلی قسمت شوتر را جذاب و کامل کرده اند. شاید بخواهید از تنوع کم سلح های بازی ایراد بگیرید, اما باید گفت که با توجه به داستان بازی و محدودیت های فضای مترو که کارخانه های اسلحه سازی در آنها وجود ندارد تنوع سلاح ها با توجه به کارآیی بالایشان خوب است.اگر بازی را روی درجه ی هاردکور انجام داده باشید, از هوش مصنوعی دشمنان (در صحنه های کشتار جمعی) راضی خواهید بود چرا که جای گیری مناسب دشمنان و اینکه اسلحه های آنان از نظر قدرت با اسلحه های شما برابر اند نه مانند چیزی که در شوتر های نسل فعلی می بینیم و مثل شما با دو یا سه فشنگ حریف را از پای در می آورند, بازی به طرز باور نکردنی ای هیجان انگیز و میخکوب کننده خواهد بود.
البته یک ایراد نه چندان کوچک به بازی وارد است, و ان هم روند بازی است که بسیار طولانی و گاها خسته کننده می شود.ممکن است سی دقیقه از مکان های دارای دشمن عبور کنید, ولی بعد از آن باید دو ساعت از مناطق عنکبوت خیز و گاها خالی از سکنه بازی عبور کنید که این موضوع به روند بازی صدمه ای جبران ناپذیر زده, و گیم پلی بازی را نا متوازن ساخته است.
مسئله ی دیگری که بازی را نا متوازن ساخته است, بخش مخفی کاری آن است که خیلی لذت بخش است, ولی خودش آن لذت را از شما میگیرد.شما تنها سه نوع سلاح برای این کار دارید : یک خنجر که برای کشتن دشمنان نزدیک از آن استفاده می کنید, چاقو های کوچکی که آنها را پرتاب میکنید و گاها اگر سلاح های خود را به صدا خفه کنی که خیلی هم صدا خفه کن نیست مجهز کرده باشید، راه های شما برای مخفی کاری هستند.
اما دلیل این که می گویم که بخش مخفی کاری نا متوازن و ناقص یا حتی نا کارآمد است جوابش در یک کلمه این است : طراحی بد مراحل.
طراحی مراحل به طور عجیبی با گیم پلی بخش مخفی کاری (تکرار میکنم: بخش مخفی کاری ) بازی متناقض است.از طراحی مکان قرار گیری دشمنان تا طراحی مکان های منابع نور و هوش مصنوعی دشمنان (در مخفی کاری), همه و همه دست به دست هم میدهند تا شما را از لذت مخفی کاری این عنوان محروم کنند.
به عنوان مثال : جایی قرار دارید که در خروج در ۵ متری شما قرار دارد. در این فاصله ی ۵ متری, دو دشمن و یک منبع نور قرار دارند.مشکل همین جاست! نمیتوانید دشمنان یا منبع نور را نابود کنید چون اگر دشمنان را بکشید جسدشان در نور قرار میگیرد و دیگران با خبر خواهند شد و اگر منبع را از بین ببرید, دشمنان متوجه حضورتان می شوند و به دنبالتان میگردند.پس خود بازی شما را مجبور میکند که به زور متوصل شوید !
اما ایرادی که به هوش مصنوعی بخش مخفی کاری وارد است این است که کافیست تا در سایه باشید تا حتی اگر از جلوی چشم دشمنان عبور کردید, شما را نبینند.
در کل اگر بخواهیم از گیم پلی بازی جمع بندی داشته باشیم, باید گفت که «واپسین نور» لحظات نابه را برای شما خلق خواهد کرد که مشابه آنرا در کمتر شوتری از این نسل دیده ایم.ممکن است گاها خسته کننده شود, اما حسی شما را به ادامه ی بازی دعوت می کند و آن جذاب آن است.
آخرین روشنایی
گرافیک در «واپسین نور» همان طور که ۴A Games قولش را داده بود از یهترین های این نسل است.یکی از دلایلی که باعث شد که این بازی قبل از انتشار سر و صدای زیادی کند و طرفداران بسیاری دست و پا کند این بود که مسئولین ۴A قول بهترین گرافیک نسل را در این شماره داده بودند, هر چند که این عنوان خیلی اغراق دارد و این طور نیست اما نور پردازی و طراحی محیط ها در «مترو: واپسین نور» به بهترین شکل ممکن ساخته و پرداخته شده است.انجین پایه بازی,موتور رسمی خود ۴A Games یعنی ۴A Engine است.اگر بازی را بر روی رایانه های شخصی تجربه کرده باشید بهترین نور پردازی و جلوه های گرافیکی را مشاهده خواهید کرد.حتی میانگین نمرات نسخه ی PC از نسخه های کنسولی بالاتر است به علاوه شما می توانید این بازی را به صورت سه بعدی تجربه کنید.در شماره قبلی هم چنین انجین بازی با PlayStation 3 سازگار نبود که باعث وجود اشکالات و باگ های مختلف در بازی شد اما در این شماره این مشکل به کلی برطرف شده هر چند که ایرادات گرافیکی هنوز هم به چشم می خورند.محیط های خارج از مترو همانند خود مترو به خوبی ساخته شده اند و از جزئیات زیادی بهره می برند.
از نظر صداگزاری و موسیقی باید گفت که «مترو ۲۰۳۳» از صداگزاری خوبی بهره نمی برد چرا که اکثرا نمی توانستند به خوبی با لهجه ی روسی صحبت کنند ولی این ایراد در «واپسین نور» تا حدودی رفع شده تا جایی که در لیست صداپیشگان می توانید اسم “نولان نورث” (صداپیشه ی شخصیت ناتان دریک در سری آنچارتد) را مشاهده کنید.
۸.۵/۱۰
نویسندگان: مسعود تیموری، امیرمحمد جزایری
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
در ابتدا تشکر از مسعود عزیز بابت فعالیت خوبشان در سایت …
نقد عالی ای بود …
متاسفانه هنوز نتونستم این عنوان را به اتمام برسانم …
اما با توجه به نمرات و اندک بازی ای که خودم کردم ، عنوان عالی ای به نظر میرسد …
تشکر مجدد !
_______________
آروین از pc $
SONY make.believe
ممنون نقد خوبی بود. ایول
ممنون بابت نقد۰ هنوز زیاد بازی نکردم ولی از نظر من یه مقدار مشکل گرافیکی داره که قابل بخشش هست.
ممنون خوب بود لذت بردیم:d
با تشکر از نقد .
من نمیدونستم نسخه اول بازی دو تا پایان داره ، واجب شد یه بار دیگه بازیش کنم.
فقط امیدوارم که بار دوم بازی میکنم تحش مثل قبلی تموم نشه .
منم با نمره ی ۹موافقم :mrgreen:
خیلی ببخشید ولی نقدی که پایه و اساسش نمره ی متا باشه به درد من نمی خوره. اصلاً برام جالب نیست یکی بره ۴ تا نقد بخونه، ببینه منتقد ها به کجا ایراد گرفتن بعد بیاد قرقره شون کنه و همه جا هم بگه چون متای بازی شد ۸۲/۱۰۰ پس شاهکار نیست. لازم نیست کسی بره نظر دوستان و منتقدان و سبزی فروش محله و … رو بخونه بعدش ۸ نفری با هم بشینن نقد بنویسن و یه نمره ای بدن که نه سیخ بسوزه نه کباب. هر کسی باید اون قدر به خودش اعتماد داشته باشه و از خودش مطمئن باشه که بتونه تک و تنها و بدون کمک گرفتن از دیگران، نظر شخصیش رو در قالب یه نقد بنویسه. من ۷-۸ تا نقد از بازی خوندم تا الان، اتفاقاً اکثراً از بخش مخفی کاری بازی تعریف کرده بودن اونم چه جور! بعد شما میاید می گید منتقد ها به بخش مخفی کاری ایراد گرفتن در حالی که همچین چیزی نیست. بهتر نبود سعی می کردید بدون هیچ ترسی نظر شخصی خودتون رو بنویسید و حداقل الکی از جانب منتقد های خارجی نقل نکنید؟ انگار حتی نقد های بازی رو هم اصلاً نخوندید! دم منتقد معروف Quarter To Three گرم که اون همه بازی های گنده با متا های بزرگ رو کوبوند اما تنها کسی بود که با شهامت فقط و فقط به این بازی نمره ی کامل ۵/۵ رو داد.
این بازی رو با شوتر های مضحک دیگه (که بکش برو جلو هستن با ۴ خط داستان آبکی) مقایسه بکنید متوجه می شید چه عنوان بزرگیه.
امیدوارم ناراحت نشید. کم ترین چیزی که انتظار دارم از یه منتقد اینه که نظر شخصی خودش رو بنویسه توی نقدش، همین، فرق نمی کنه به بازی مورد علاقه م ۶ بده یا ۱۰، فقط دوست دارم اون چیزی که ته دلشه رو بگه.
———————————————————-
خودم تازه Last Light رو شروع کردم. Metro 2033 رو هم دیروز تموم کردم. جفت شون محشرن، اون قدر محشر که می خوام برم رمان هاشون رو هم بخونم چون واقعاً علاقه مند شدم بهشون.
این نقد بر اساس متا , نمره , نظر دیگران و …. نوشته نشده.از نظر شما یه منتقد باید این ویژگی ها رو داشته باشه از نظر من مهم ترین چیز اینه که به نظر بقیه احترام بذاره.
جناب نایتمیر باگ های گرافیکی بازی رو به خاطر کمبود امکانات سازنده می دونه و این موضوع باعث شده که این مشکلات رو نادیده بگیره , هوش مصنوعی ضعیف رو نادیده بگیره و … ایشون نظر شخصیش اینه منم نمی تونم بگم چرا این طوری فکر می کنی.دوما این که این نقد دو نفری نوشته شده فکر نمی کنم اشکالی داشته باشه بله من یه نمره ای میدم که واقعا حقش باشه من می تونستم مثل سعید زعفرانی که به بخش جیک «رزیدنت اویل ۶» ۱ داد به «مترو» ۶ بدم ولی من این کارو نمی کنم , دوستان فکر می کنن هر ایرادی که توی نقد می بینند رو باید ۱ نمره در انتها ازش کم کرد.تو این نوشته سعی شده با انصاف به بازی نگاه کرد شما می تونی خودت یه مقاله بنویسی به بازی نمره ی ۱۰ رو بدی اون وقت با هم بازتاب ها رو می بینیم که یهو پستت ۲۰۰ تا کامنت بد و بیراه توش میاد.
من این بازیو با یه بازی مثه Crysis , CoD , Far Cry یا هر شوتر دیگه ای مقایسه نمی کنم چون این چهار تا فقط زاویه دوربینشون یکیه وگرنه هیچ ربطی به هم ندارن.
مگه شما نمیگید که نظر شخصیتونو بگید ؟ وقتی یه شخصی مثل آقای مهدی لاجوردی کلید می کنه که چرا از باس فایت ها بد گفتی من مجبورم بهش بگم نقد GI رو بخونه تا همه چی دستش بیاد.
سعی کردم تو این مقاله نهایت انصاف باشه هر چیزی که گفته شده رو نظر خودم و دوستمه مهم نیست سایت دیگه یا شخصی دیگه نظری مخالف یا موافقش داشته باشه.
شک نکن همون طور که خودت داری با بازی عشق می کنی منم برام خیلی بازی خوبیه تا جایی که نسخه قبلیش رو هم سه بار تموم کردم.
مرسی از نظرت و به نظرت احترام میذارم
باز وحید با توپ پر اومد!
موافقم مترو بازی بسیار خوبی بود ولی خوب ۸۵ نمره ی خوبیه…البته ۸۵ برایب نسخه ی قبلی بهتر بود این شماره به نظر من ۹۰ حقشه.
بدترین نکته ی بازی هم پایانش بود…منتقد آی جی ان راست گفته بود یک سوم پایانی بازی مثل اولاش نیست مخصوصا اون نیم ساعت آخر که اشاره کرده بود.پایانش واقعا کلیشه ای و کار نشده بود.
الان من جواب کی رو بدم؟ اصلاً معلوم هست این نقد رو کی نوشته؟ ۲ نفر نقد رو نوشتن بعدش هر کی که یه حرفی می زنه و اعتراض می کنه به نقد، این یکی می گه من نبودم، اون یکی می گه منم نبودم! الان Masoud76 یکی از نویسنده های این نقده و توی همین تاپیک ۲-۳ بار مستقیماً اقرار کرده که منتقد ها فلان حرف رو زدن در مورد مخفی کاری (در حالی که نزدن) و بعدشم می گه توی نقد نباید نظر شخصی رو گفت! (توی یکی از کامنت های بالا)
مشکل من نظر و عقیده ی منتقد راجع به بازی نیست چون این به خود منتقد ربط داره. مشکل اینه که معلوم نیست این نقد رو اصلاً کی نوشته؟ بر چه اساسی نوشته؟ سلیقه و نظر «خودش»؟ سلیقه و نظر «خودشون»؟! نمرات بازی؟ نظر دوستان؟ نقد GI؟ بازم می پرسم؟ نقد رو کی نوشته و بر چه اساسی؟! اول تکلیف خودتون رو مشخص کنید بعدش بحث می کنیم.
—————————————————————
در مورد خود بازی فعلاً اولشم و «تا الان» می گم شاهکار بوده. (تاکید می کنم شاهکار)
البته همچین بی نقص هم نیست ولی قابل گذشته به خصوص به این خاطر که سازنده هاش کم تجربه هستن. اگه اینا هم مثل مثلاً Infinity Ward قبلاً ۶-۷ تا FPS ساخته بودن همین مشکلات کوچیک رو هم نداشت.
در ضمن تشکر به خاطر نقد، بالاخره هر چی باشه وقت گذاشتید براش.
—————————————————————
ساز مخالف
این نقد یه کار دو نفرست , من و امیر (Kestrel) نقد رو نوشتیم.
بخش مقدمه و اون خاطرات که از زبان آرتوم هست رو امیر نوشته به علاوه ی قسمت اعظمی از گیم پلی یعنی قسمت “در پیچ و خم های مترو” بقیه ی قسمت ها رو من نوشتم.
و این که سعی شده توش منصفانه باشه حالا یه اسم از گیم اینفورمر اومده دلیل بر این نمیشه که بر اساس اون نوشته شده.به نظرتون احترام میذارم برای من حداقل یک عنوان خوب نزدیک به عالی هست.
در ضمن من به اون دوستمون گفتم شما با باس فایت ها خیلی حال می کنی خب نظر شخصیته ! من نمی دونم چرا حرف میذارید تو دهن من ؟!
یک شاهکار که بازی کردنش رو به همه توصیه میکنم ..
دوستان خوبی چون سعید میرابی عزیز نکات جالبی رو اشاره کردن که من دوباره نویسی نمیکنم ..
این بازی ارزشی بسیار بیشتر از تقریبا تمام بازی هایی که تا حالا اومده در امسال رو داره !!
سازنده ها با بودجه کم و فشار کاری بالا شاهکاری ساختن که اگه پول های ملیاردی اکتی رو داشتن احتمالا بهترین بازی کل تاریخ میشد !!
آرتیوم .. شخصیتی که حرف نمیزنه ، نمیبینیمش (صورتشو) اما در عمق وجود ما حرکت میکنه و راشو تو دلمون باز میکنه !!
بازی عالی بود ..
نکات منفی انگشت نمایی داشت که اصلا بحساب نمیان!! میدونید چرا چون سازنده ها با تمام توانشون و با حداقل امکانات چنین شاهکاری ساختن !!
یک بازی کامل که تمام عناصر رو در حد خوب و عالی داره و رعایت کرده ..
از محیط و نور پردازی بگیر تا گیم پلی ، داستان و گرافیک و ..
صداگذاری هم خوب بود (نمیشه مثلا با بتل مقایسش کرد اما با این امکانات کم عالی بودن سازندگان)
دیگه چی میخوایم از یک بازی که این عنوان اون رو نداشته باشه ؟
یکی از زرنگی های سازندگان در این بازی این بود که نکات جالب و زیبا که ممکنه به گیم پلی کمک کنه رو از بازی های دیگه الگو برداری و بهتر کرده بودنش حتی !!
مثلا همون نانو ویژن کراسیس رو میتونستیم گاهی اوقات بوسیله کمکی که اون بچه تارکیه بهمون میکرد ببینیم !!
آقا چی میخواین از یک بازی دیگه ؟!!
——–
با تشکر
ضعف مالی ، دلیلی بر پوشوندن ضعف تکنیکی نیست،حد اقل تو این مورد!!! =;
چرا هست دوست عزیزم !!
وقتی شما بودجه محدودی دارید سعی میکنید بجا خرج کنید !!
سعی میکنید روی نکات مهم سرمایه بیشتر بگذارید چون اونها عناصر مهم هستند ..
سازندگان مترو هم دقیقا همین کار رو کردن دوست عزیزم ..
اونها روی نکات مهم بازی که مختص مترو و تبدیل شدنش به یک عنوان ناب داره تمرکز کردن و موفق هم بودند !!
حالا اگه هر از چند گاهی شما مثلا دیدید پشه ای باید بره سمت چپ اما میره سمت راست دیگه این ضعف و ایراد گرفتن نمیخواد !!
در این بازی همه چیز در حد استاندارد و حتی بالا تر بود !!
فیزیک (منطقی – برداری – رفتاری) ، نورپردازی ، شخصیت پردازی ، داستان ، گیم پلی ، گرافیک فنی ، محیط سازی ، گرافیک هنری و …
شما چی میخواین از یک بازی دیگه ؟
من این حرف رو زدم چون کسی که راهی رو شروع میکنه به رفتن، ۹۰٪نمیره و دیگه بگه من تا همین جاشم کلی کارکردم دیگه نیازی نیست…
اتفاقا ما از مشکلات اون ۱۰٪ نرفته گفتیم…
وقتی ۹۰٪ برنامه نویسی و هوش مصنوعی کامله، اون ۱۰٪ هم باید کامل باشه …
والا شما بیشتر برازنده ی لفظ “کارشناس ” هستی تا من!!
البته یه چیزی که هست اینه که بازی هنوز هم از مشکلاتی مثل باگ و افت فریم چه تو نسخه های کنسولی و چه PC رنج می بره … با توجه به نمرات , متاکریتیک و نظر دوستان و نظر خودم این بازی رو یه بازی خوب نزدیک به عالی می دونم ولی شاهکار حساب نمیشه (برای من) ! ضعف های ریزی که داره باعث این اتفاقات و نمرات و این ها میشه وگرنه بیشتر از هر بازی دیگه (حتی بایوشاک) تو نیمه اول ۲۰۱۳ منتظر این بازی بودم , خیلی سعی کردم یه شاهکار بدونمش ولی نشد.
این اشکالات ریزی که شما می فرمایید دست به دست هم میدن لذت بازی رو ازتون می گیرن اتفاقی که برای «رزیدنت اویل ۶» هم افتاد و خیلی از بازی های دیگه …
افت فریم شاید ! آن هم برای سیستم های متوسط و ضعیف
وگرنه بازی با تمامی جزئیات و SSAA X 4 روان و زیبا اجرا میشود .
بین ۴۵ تا ۶۰ فریم بازی داره اجرا میشه برای من
توی اوج شلوغی به ۴۵ میرسه ! ولی هیچی از روان بودن را از دست
نمیدهد ! برای یک هزار ثانیه یکجا حتی مکث هم نمیکند .
———————————————————————————-
نسخه های کنسولی رو نمیدونم !
ولی برای PC باگ من ندیدم یعنی انگار داری الان با من شوخی میکنی :lol:
بازی رو که هنوز اولاشم ، راجبش چیزی نمیتونم بگم ، و لی در مورد فرم ریت باید بگم که بازی فرم ریت مناسبی نداره.
Kestrel :
سازندگان روی ۹۰درصد گیر نکردن دوست عزیزم !!
کامل کردن اما نکاتی موند که یا ندیدن یا اگه دیدن دیگه پولی نبود که درستش کنند!! (نه که شرکتی که حق مترو رو خرید هم کمک خوبی کرد بهشون واسه همون !!)
شما همین بقول خودتون ۹۰درصد هوش مصنوعی و برنامه نویسی رو مقایسه کنید با بازی های بزرگ و هزینه های ملیاردی بعد ببینید که کدوم یکی کاملتره ؟ انها با ۱۰۰ درصد کارشون یا این به قول شما با ۹۰ درصد کارش ؟
والا نه ما کارشناس بازی بازی هستیم نه منتقد !!
منتهی درک و فهم خودم رو دارم و وقتی خودم از عنوانی خوشم بیاد و دلایل خودم رو برام اثبات کنه دیگه نظر کارشناسی که به ظاهر کارشناسه برام اهمیتی نداره (بیشتر منتقد ها نظرهاشون بوی احساسات یا حتی سی…ا..ست میده !!)
——————————–
Masoud76 :
باگ رو قبول ندارم !! قبلا گفتم باگ برای چی بوجود میاد و دوباره گویی نمیکنم !!
اما بله گاها با اینکه بازی فریم ریت بسیار خوبی با جزییات بالا داشت (در نسخه PC) ناگهان فریم افت شدید میکرد و باز درست میشد ..
این بخاطر اونه که موتور بازی کاملا بهینه نشده بود که اونم بخاطر کمبود بودجه بوده !!
من این بازی رو یک شاهکار میدونم ..
چون با حداقل امکانات این ساخته شده و حتی خیلی بهتر از بازی های بزرگ با نامهای ملیاردی هست !! این بازی تجربه یک بازی درست رو بهتون میده ..
درسته نکات کوچیک منفی داره اما اونقدر نیست که بخوایم بگیم اون نکات باعث میشه لذت بازی کردن یا گیم پلی ز بین بره یا تو روند بازی تاثیر بگذاره ..
این رو با رزیدنت اویلی که گند زد مقایسه نکنید لطفا !! اصلا انگشت کوچیکه این بازی هم نمیشه رزیدن ۶ !
اشکالی که در روند بازی تاثیر نگذاره از نظر من قابل چشم پوشیه ..
آهان این یادم رفت بگم که دوست عزیزم منظور من از مثلا کارشناس ها شما نبودید ..
منتقد های بین ا..لملی بودن که نمرات گاها کمی دادن به این بازی !!
من هر چی نگاه می کنم به کامنت های شما می بینم که هر توضیحی که من بدم باز هم شما نظر خودتون رو دارین , No Problem , وظیفه من بود این بازی رو نقد کنم و توش هر چی که می بینم چه خوب و چه بد بهش نمره بدم یا کم کنم و سعی کردم نظر شخصیم رو به عنوان طرفدار این بازی توی نقد نذارم
موفق باشید
شاید نظر و نقد شما ایراد داره که همه دارن ایراد میگیرن
و شما خیلی سفت روی نظرتون وایسدید!
Mahdi Lj@ …..> “نظرات متفاوتند” <…..
شما خیلی قصد داری نظرتو به من تحمیل کنی … جناب نایتمیر و سعید میرابی از بزرگان سایت هستن من سعی کردم تا جایی که می تونم این آقایون رو قانع کنم اما وقتی این اقایون از بازی لذت بردن من نمی تونم بگم بد بود … شما خیلی اصرار داری نقد منو ببری زیر سوال , اشکال نداره مهم نیست … نظرات متفاوته یکی میگه چرا نظر شخصیتو نوشتی یکی دیگه عکسشو میگه , کسانی که ایراد گرفتند دمشون گرم اکثرا نظرات با محتوا گذاشتن و بحث کردند نه این که بگن با سبزی فروش سر محله نقد رو نوشتین
اتفاقا کار اونها به گرد پای این بازی هم نمیرسه…
من خیلی سخت گیرم به هر بازی ۸.۵ نمیدم!!! مثلا به بایوشاک ایفینایت:۸ و به دیسانرد به سختی ۸.۵ دادم…
این یعنی این که تنها مشکل مترو همین هوش مصنوعیه…
ـــــــــــــــ
اتفاقا من هم از این بازی خوشم اومده و بهش عشق میورزم! اما شاهکار نمیدونمش…
با هم ازت ممنونم. :*
Masoud76@
===ویرایش===
قصد توهین یا بی احترامی و اینا نداشتم (و ندارم). این که می گم سبزی فروش و …
فقط می گم نقد رو «یک» نفر باید بنویسه نه چند نفر با عقاید و جهت گیری های مختلف. وقتی نقد رو چند نفر می نویسن، نوشته یکپارچگی خودش رو از دست می ده و آدم گیج می شه که مقصود این نوشته چی بوده؟
Mahdi Lj@
بله کاملا باهات موافقم
آقا این برای Kestrel جانه اونم برای پست پایینی من اشتباهی اینجا گذاشتم!
تنها چیزی که خیلی روی اعصابمه لهجه ی روسی بازی هستش :evil: :evil:
:-/
اتفاقا از نظر من خیلی باحاله! :) :)
بازی اینقدر زیبا بود که ایراداتش به چش نیاد!!