پنج اشتباه مایکروسافت در نسل قبل با Xbox 360

در ۱۳۹۲/۰۳/۰۵ , 14:45:51

نسل هفتم بازی‌های رایانه‌ای -با این‌که هنوز در جریان است-نسل موفقی برای همه‌ی شرکت‌های منتشر کننده‌ی کنسول به حساب می‌آید. اگرچه نینتندو در این نسل فاصله‌ی باورنکردنی در فروش با رقبا داشت، اما این شرکت بزرگ خود به خود از گردونه‌ی رقابت بسیاری از گیمرهای کشور ما خارج می‌شود. بیایید این‌گونه بگوییم که سیاست‌های نینتندو در جذب مشتری با ذائقه‌ی بسیاری -و نه همه‌ی- گیمرهای ایرانی مغایر است. در نتیجه دو شرکت سونی و مایکروسافت که خیلی بعدتر از نینتندو به ساخت کنسول بازی روی آورده‌اند و رقیب امریکایی اندکی کم‌تجربه‌تر از چشم‌بادامی میدان است، باقی می‌مانند و از این‌جا دعواها شروع می‌شود. در نسل ششم پلی‌استیشن ۲ با قدرت تمام رقیب را کنار زد و حرفی برای گفتن باقی نمی‌ماند. -همین الانش هم پلی‌۲ در ایران نزدیک به ۲۰۰ هزار تومن و خرده‌ای ارزش دارد و خرید و فروش هم می‌شود!- اما در نسل هفتم، سونی و مایکروسافت فروش بسیار نزدیکی از قِبَل کنسول‌های خانگی خود کسب کردند.
همه‌ی این‌ها به کنار، همیشه یک بحث در میان طرفداران این کنسول‌ها در جریان بوده است. بازی. رکن مهمی که مثل این‌که قرار است در نسل بعد مایکروسافتی‌ها حتی کمتر از الان تجربه‌اش کنند. شواهد حاکی است که مایکروسافت به سمت و سوی مخالف سونی می‌شتابد. سمت و سویی که در این نسل هم مشاهده شد. اما کسی باور نکرد. این‌که آیا مایکروسافت چگونه نسل بعد را شروع می‌کند هنوز نامشخص است، اما این شرکت قول داده است که کنسول بعدی‌اش در سال اول عرضه ۱۵ بازی انحصاری خواهد داشت که ۸ عنوان جدید را شامل می‌شود. این وعده را در مقابل تقریبا ۸ بازی جدید معرفی شده‌ی سونی قرار دهید تا کمبودهای مایکروسافت به خوبی دستتان بیاید.

از نسل بعد و حرف و حدیث‌های تکرای‌اش که بگذریم، باید نگاهی به ابتدای جاده‌ی مایکروسافت بیندازیم. جایی که با وجود موفقیت‌های تحسبن برانگیز و دست‌آوردهای فراوان، اشتباهاتی هم از مایکروسافت سر زده است که خیلی خوب می‌شود آن‌ها را جلوی طرفدارانش علم کرد! البته طرفداران رقیب ممکن است اشتباهات و کمبود‌های بیشتری برای مایکروسافت بشمارند، اما در ادامه ۵ اشتباهی که از نظر من مهم‌تر بوده‌اند و مایکروسافت می‌توانست ۳۶۰ را با عدم ارتکاب این اشتباهات جاودانه کند را می‌بینید.

۵. رونمایی؛ ضعیف‌تر از نسل قبل

رونمایی از ۳۶۰ در ۱۲ می سال ۲۰۰۵ در MTV صورت گرفت و کمتر از یک ماه بعد در E3 دیده شد. این رونمایی شاید در جایگاه خود به اندازه‌ی قابل توجهی خوب بوده باشد، که سران مایکروسافت و فن‌ها را راضی نگه دارد، اما هیچ‌کس را شگفت‌زده نکرد. چرا؟ چون رونمایی از کنسول اول مایکروسافت در شرایط دیگری رقم خورد که فقط یک قدم تا افسانه شدن فاصله داشت. کت چرمی بیل‌گیتس، تکنولوژی دایرکت‌ایکس برای اولین‌بار در یک کنسول بازی، شاخ و شانه کشیدن مایکروسافت برای سونی، جی‌دی‌سی ۲۰۰۰ و باقی خاطرات، همه باعث می‌شوند تا رونمایی از ایکس‌باکس ۳۶۰ زیاد هم هیجان‌انگیر به نظر نرسد. ۳۶۰ کنسول خوب و موفقی است اما اکنون بعد از گذشت ۸ سال از رونمایی‌اش می‌شود اذعان کرد که در این زمینه خیلی خوب عمل نکرده است. البته یادتان باشد که این اشتباه زیاد هم برای مایکرو گران تمام نشده است.

۴. حلقه‌ی قرمز مرگ

اشتباه یا بدبیاری، هر چیزی می‌شود اسمش را گذاشت. اما ۳۶۰ در سال‌های عمر خود این‌قدر مشکلات فنی داشته است که نمی‌شود به سادگی از آن گذشت. حلقه‌ی قرمز مرگ یا همان سه چراغ خودمان در اثر یک تصمیم کاملا اقتصادی به وجود آمد. مایکروسافت تصمیم گرفت تا چیپ‌های گرافیکی کنسول را خودش تولید کند تا از هزینه‌های اضافی بکاهد، اما این مسئله باعث شد که این چیپ‌ها حرارت زیادی تولید کنند و یکی از دلایلی که کنسول سه چراغ می‌شد همین است. مایکروسافت نه تنها مجبور شد ساخت چیپ‌ها در کارخانه‌های خود را متوقف کند و ساخت آن‌ها را به ASIC بسپارد، تا سال‌ها کنسول‌هایی که دچار این مشکل شده بودند را تعویض می‌کرد و زیان زیادی را متحمل شد. حتی کنسول‌هایی که بعد از این مشکل تعمیر می‌شدند هم ممکن بود به خوبی کار نکنند و مایکرومارت -بزرگترین تعمیرگاه در انگلیس- که روزانه ۲۵۰۰ دستگاه ایکس‌باکس ۳۶۰ برای تعمیر برایش ارسال می‌شد بعد از مدتی از تعمیر این دستگاه سر باز زد. خلاصه مشکلات فنی ۳۶۰ خیلی بود. البته نه در حدی که کنسول یک‌دفعه آتش بگیرد!

۳. نمایش پروژه‌ی مایلو

یکی از اشتباهات مایکروسافت که در رونمایی از پروژه‌ی ناتال -همان کینکت خودمان- صورت گرفت، نمایش خیره‌کننده‌ از مایلو بود که …

نمی‌دانیم چه بر سر این پروژه آمد. مایلو یک پروژه‌ی بسیار بسیار شگفت‌انگیز به شمار می‌رفت که تا مدت‌ها ذهن‌ها را مشغول خود کرد و چشم‌ها را به سمت مایکروسافت چرخاند اما بعدا همه‌ی خبرهای پیرامون آن پروژه و آن رونمایی اعجاب انگیزش به متوقف شدن پروژه انجامید. مایکروسافت با رونمایی از این پروژه‌ی به ظاهر عملی که بعدا مشخص شد فقط یک طرح مفهومی و به قولی در حد حرف بوده است، دروغ بزرگی تحویل ملت داد که امیدوار بودیم در مراسم امسال تکرار نشود. این اشتباه باعث شده است که بسیاری از ما اعتماد خود به رونمایی‌های بلندپروازانه‌ی مایکروسافت از دست بدهیم. چه بر سر «اتاق نورانی» خواهد آمد؟ آیا عملی است؟ نیست؟ هست؟

۲. از دست دادن استودیوهای بازی‌سازی

قبل از این‌که به آخرین و اساسی‌ترین اشتباه مایکروسافت برسیم، باید جدایی‌های عجیب و باورنکردنی استودیوهای زیرمجموعه‌ی مایکروسافت را بازگو کنیم. مایکروسافت در سال ۲۰۰۲ برای انتشار بازی‌های ایکس باکس برندی را تاسیس کرد و تعدادی استودیوی بازی‌سازی در سال‌های بعد به آن افزود. در سال‌های اولیه این برند به خوبی در جذب استودیوهای با استعداد کار کرد و مثلا در سال ۲۰۰۶ استودیوی «لاین‌هد» را خرید تا «سیاه و سفید» را به چنگ آورد و در ادامه چند عنوان خوب هم به بازار اضافه کند. اما این مجموعه در ادامه نتوانست رضایت بازی‌سازان را جذب کند و موج جدایی استودیوهایی چون «بانجی» آغاز شد. در ادامه استودیوهای کوچک و آرکید ساز بودند که از این مجموعه جدا می‌شدند. همین مسائل باعث شد تا مثلا Turn 10 در یک نسل چهار بازی از یک سری تولید و عرضه کند و یا مایکروسافت شعبه‌ی ونکور خود را به نام دیگری تغییر دهد و از آن یک استودیوی ۱st پارتی بسازد. با این‌که مایکروسافت تعداد زیادی استودیو تحت نام خود در سراسر جهان دارد، اما خروجی این استودیوها اصلا مناسب نبوده است. خوشبختانه می‌شود امیدوار بود که در نسل بعد عناوین جدید از استودیوهایی که در طی ۱۲ ماه گذشته افتتاح شده‌اند ببینیم. اما در این نسل؟ فقط هیلو داشتیم و ۴ تا فورتزا؟

۱. نخریدن استودیوهای خلاق آزاد

اولین استودیویی که مایکروسافت می‌توانست تصاحب کند و صاحب چندین و چند عنوان ناب نقش آفرینی شود تا دیگران فقط حسرت بخورند «بایوویر» بود که نهایتا به دست الکترونیک آرتز افتاد. مایکروسافت به علاوه در این سال‌ها هرگز به فکر خرید «اپیک» هم نبوده است. حتی در مواقعی می‌توانست «مدیا مولکول» را از چنگ سونی در بیاورد اما دست دست کرد تا این استودیوی خلاق و افراد با استعدادش همچنان برای پلی‌استیشن بازی بسازند. مایکروسافت در این نسل حتی نصف الکترونیک آرتز هم استودیو به زیرمجموعه‌هایش اضافه نکرده است. در طرف دیگر افراد خلاق و وزنه‌های سنگینی چون «پیتر مولینیو» از مایکروسافت رخت بر بستند. «رمدی» و «دابل فاین» دیگر استودیوهایی هستند که مایکروسافت می‌توانست به راحتی آن‌ها را خریداری کند و به مجموعه‌ی تحت امرش بیفزاید. حساب کنید چند عنوان ناب به خاطر همین سهل‌انگاری از انحصار مایکروسافت خارج شدند. «مس افکت» و «آلن ویک» از یک طرف،‌ «پروژه‌ی ریسینگ گاتام» و «اژدهای آبی» از طرف دیگر. وقتی فکر می‌کنم که اگر بایوویر زیرمجموعه‌ی مایکروسافت بود، «عصر اژدها ۲» چه از آب در می‌آمد، آه ندامت مایکروسافتی‌ها از سینه‌ام خارج می‌شود! مایکروسافت حتی این اواخر می‌توانست به راحتی «ویجیل گیمز» یا “۴A Games” را خریداری کند. دو استودیوی شاهکار سازی که الان اسمشان حتی در میان استودیوی ۳rd پارتی مایکروسافت هم نیست. این اشتباه وقتی دردناک‌تر می‌شود که به تعدد و تکثر استودیوهای ۱st پارتی و ۳rd پارتی و عناوین متعدد و با کیفیت انحصاری سونی نگاه کنیم. اوضاع مایکروسافت در زمینه‌ی استودیوهای بازی‌سازی خراب‌ است. خراب!

به نظر می‌رسد که مایکروسافت و مایکروسافت دوستان نمی‌خواهند شاهد این اشتباهات در نسل بعد هم باشند و از همین الان قطعا نقشه‌هایی برای جبران دارند. مایکروسافت بی‌شک یکی از شرکت‌های موفق به شمار می‌رود اما هنوز تا رسیدن به قله‌ی افتخارات فاصله دارد. طرفداران هم دیگر کمتر می‌توانند آرامش خود را حفظ کنند و از همین الان می‌دانم چه اتفاقی قرار است در دیدگاه‌ها بیفتد.


149 دیدگاه ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

  1. ممنون از سعید زعفرانی عزیزالبته مشکلات مایکرو در نسل قبل بیشتر از این ها بوده ولی مهم ترین هاشون همین ها هستن….مطمین باشید مایکرو برای نسل بعد فکری به حال استدیو های خودش میکنه….و اشتباه این نسل رو مرتکب نمیشه

    ۰۰
  2. شما تکنولوژی که درایوهای بلوری داره و هنوز نتونستند فرمویر بلوری پلیر سونی رو بخونند و همچنین خش نیفتادن خود بلوری که ۱ دیسک واسه ۱ عمر بهت میده تا دی وی دی که چپ نگاش کنی هزار تا خش میوفته رو ول کردی چسبیدی به لحیم کاری؟؟؟
    لحیم کاری چیه؟؟ مگه در پیت خیارشوره که لحیم کاریش کرد!!! :twisted:
    مشگل دقیقا همونی است که نویسنده مطلب به درستی ان را بیان کرده. O:-) O:-) O:-)

    ۰۰
    1. باز تو از خودت فکت صادر کردی؟ چیپ ست ها رو با تف رو مادربرد میچسبونند ؟ دی الکتریک ها رو با شیره درخت سکویا به روی مادربرد میچسبونند ؟ جمپر ها رو با زولبیا بامیه به مادر برد متصل میکنند؟ کلا فکت زیاد صادر میکنی،اون روز با رضا بهت گفتیم ولی خب دندت هم پهنه

      ۰۰
    2. :mrgreen:
      بسی از این کامنت لذت بردم =))
      ______
      کلا بعضی از دوستان ید طولایی در فکت صادر کردن و ترول ورزیدن دارن :roll:

      ۰۰
    3. پروردگار کاربرهای مغفور بازی دات مرحوم رو مورد رحمت قرار بده به خاطر خلق دیکشنری اسلنگ فارسی-گیم که الان از همونا داره استفاده میشه.
      سعید زعفرانی
      مگه اینکه عضو بازی دات بوده باشی‌ که اولین بار از خودت شنیده باشم، البته قضیه مال ۸-۹ سال پیشه. :D

      ۰۰
  3. به امید اینکه در نسل بعد هر دو شرکت بتونن اشتباهاتشونو برطرف کنن و هر کسی طبق سلیقه خودش از خریدش لذت ببره..البته توو اینجا بخاطر برخی از مسایل مث همیشه از بیشتر امکاناتشون بی بهره میمونیم :sad:
    ______________
    Sony make.believe
    Don’t confuse
    Baby you’re gonna lose
    Your own game

    ۰۰
  4. یه چیزی رو اشاره نکردی اون هم از بین بردن استدیو ی خلاق Rare بود.Rare یه وقتی واسه نینتندو Donkey Kong و متروید میساخت ولی تو این نسل غیر بانجو و یه بازی کینکت که هر دو تا معمولی بودن چیزی نساخته.کلا مایکرو استعداد خاصی در Spoil کردن استدیوهای بازیسازی داره.با مواردی که اشاره کردی هم کاملا موافقم,مخصوصا دروغی مثل مایلو.

    ۰۰
    1. هی به خودم میگفتم یه چیز دیگه هم باید باشه … ! مایکروسافت تمرکزش روی بازیسازی خیلی کمه. در حالی که داره سومین نسل از گیمینگ کنسولش رو شروع می‌کنه. و این برای من خیلی ناجوره. آقا Rare رو هم حساب کنیم!

      ۰۰
    2. گیمینگ فقط ساخت بازی انحصاری نیست !!! بازی ها رو شرکت های بازیسازی میسازن و برای کنسول ها عرضه میکنند!! مگه یه کنسول اصلا چندتا انحصاری داره؟ مایکروسافت بازیسازی رو به بازی سازها تحویل میده و خودش بر روی ابداعات این صنعت تمرکز میکنه،کما اینکه انحصاری های خوب یهم داره و من هرگز موافق نیستم بگم انحصاری های برند اکس باس بد هستند،از نظر من هر شرکت تعدادی انحصاری خوب داره و تعدادی هم متوسط و مقداری هم ضعیف،همه شرکت ها همینجور هستند!

      ۰۰
    3. بنظر من شما به عنوان ی طرفدار مایکروسافت بیشتر از بقیه باید به مشکلاتش توجه کنید و بهش گوشزد کنید..چون بعدش که درست شد اون موارد خود شما بیشتر کیف میکنید
      در مورد سونی هم همینطوره
      در هر صورت در زمانه ای که بیشتر امکاناتی که در one گذاشتن توو خیلی از تبلت ها وجود داره باید علاوه بر تفریحات دیگه بر روی بازی هم خیلی بیشتر تمرکز کنه
      ممکنه سونی هم خیلی مشکلات داشته باشه که بعده معرفی کنسولش مطرح بشه

      ۰۰
    4. گلم این امکانات در هیچ تبلتی با چنین سرعت و سعتی قابل دسترسینیستند،میدونی چرا؟ چون تبلت ها با این سرعت نمیتنند مالتی تسکینگ رو ساپورت کنند،تبلت ها هرگز قابلیت DVR داخلی یا قابلیت های پردازشی این چنین ندارند،خارج از مبحث این قابلیت ها فکر نمیکنم مایکروسافت دست سازنده هارو با سخت افزارش بسته باشه،همه راحت هستند که هر چیزی که میخوان بسازند،محدودیتی ایجاد نکرده براشون

      ۰۰
    5. اون که صد در صد باید وسعت کارش بالاتر از بقیه وسایل باشه
      البته با سرعتی که در ساخت تبلت ها وجود داره ممکنه تا ۴ سال اینده کنسول هارو از لحاظ پردازشی بزنن کنار
      البته هر چقدر سونی و مایکرو به فکره رقابت باشند به نفع من و شماست..چون لذت بیشتری میبریم
      اما در کل تا زمان E3 باید صبر کرد

      ۰۰
    6. من به شخصه وقتی یه کنسول قراره بخرم چیزی بیشتر از ۴ تا ریسینگ از یه برند توی یه نسل میخوام.
      البته من به خرید کنسول فکر نمی‌کنم و هنوز نیاز مهمی نبوده برام.

      ۰۰
    7. من هم ۴ تا ریسینگ نمیخوام،این بی انصافی است که بگویم مایکروسافت فقط ۴ تا ریسینگ داشت در حالیکه روی ۳۶۰ چندین هیلو،چندین گیرز و چندین فیبل داشت،همنیطور بازی های ارکید هم داشت ولی خب من مطئنم وان انحصاری بیشتری نسبت به ۳۶۰ خواهد داشت

      ۰۰
  5. من موندم شما ایرانیهای دانشمند سخت افزار و نرمافزار و بازاریابی چرا یه بیل نمیتونید تولید کنید؟ بعد نشستید از شرکتهای بزرگ و بینظیری مثل مایکروسافت و سونی خرده میگیرید؟ سونی بهتر یا مایکروسافت قویتر چیش به من و شمای ایرانی میرسه تو معادلات و تفکرات این شرکتها بنده و جناب عالی وجود خارجی نداریم. روزی ما باید فن بازی در بیاریم که حداقل تو معادلات این شرکتها ادم حساب بشیم. حالا روزی که عرضه تولید کنسول داشته باشیم ما ایرانیها حدودان ۴ میلیارد سال دیگست پس ۴ میلیارد سال دیگه فن بازی سر کنسول ملی در بیارید

    ۰۰
    1. با این منطق شما,نباید در مورد هیچ بازی و فیلمی هم انتقاد داشته باشیم چون هیچکدوم از ما نه فیلمی ساخته نه بازی.ولی در مورد اینکه ما تو معادلات اونها وجود خارجی نداریم کاملا باهات موافقم.

      ۰۰
    2. اگر از جوونامون به درستی حمایت بشه و مافیا بازی در نیارند . صد در صد ماهم میتونستیم توو خیلی از زمینه ها همگام دنیا باشیم
      در هرکجای دنیا اگه حمایتی نباشه پیشرفتیم نیست
      _____________
      Sony make.believe
      Don’t confuse
      Baby you’re gonna lose
      Your own game

      ۰۰
  6. به خیلی از نکته ها دوستان مایکروسافتی اشاره کردن…
    تنها چیزی که من به ذهنم میرسه بگم ، سیاست های مایکروسافته که مثل اینکه اخیرا به مذاق بعضی ها خوش نیومده! و اونها رو “اشتباه” میدونند! اینو میشه از مقاله های “زد مایکروسافتی” بعضی از سایت ها فهمید!
    غیر از مورد ۴(٣چراغه شدن) بقیه موارد رو من به شخصه نمیتونم بگم که “اشتباه” بوده! بیشتر به خاطر “سیاست “هایی این اتفاق رخ داده که مایکروسافت اتخاذ کرده. سیاستی که ثمره اش xbox one هست. چون اگه واقعا اشتباه بوده باشه مطمئنا مایکروسافت تحلیل گرانی داره که به این اشتباه هایی که نویسنده به تنهایی(!) پی به انها برده ، ببرند!( حتی ممکنه قبل از اینکه اشتباهی انجام بگیره!). راستش چیزی که من الان میبینم (هنوز E3 مونده) مایکروسافت زیاد به اشتباهی که نویسنده نام برده عکس عمل خاصی نشون نداده که این نشون میده بیشتر این کارها به خاطر سیاست های شرکت بوده نه صرفا اشتباهات ندانسته(!) ، سیاستی که انجام ندادن بعضی کارها(اشتباهات!) دلیل وجود اتفاقاتی مثل امکانات خارق العاده ای که الان xbox one و بعضا ۳۶۰ ارائه داده و نمیدونم چرا هیچ کس از این همه امکانات و نواوری ها حرفی به میان نمیاره ، و فقط به بعضی اتفاقات عکس العمل نشون میدن!!
    هرچند که حتی باتوجه به اشتباهات (!) که انجام داده و به قول بعضی ها از سونی عقب افتاده ، میبینیم که این طور نیست و حتی در بعضی موارد هم از رقیب جلو زده! پس نمیشه این ها رو فقط اشتباه تلقی کرد.

    ۰۰

مقالات بازی

بیشتر

چند رسانه ای

بیشتر