پنج اشتباه مایکروسافت در نسل قبل با Xbox 360
نسل هفتم بازیهای رایانهای -با اینکه هنوز در جریان است-نسل موفقی برای همهی شرکتهای منتشر کنندهی کنسول به حساب میآید. اگرچه نینتندو در این نسل فاصلهی باورنکردنی در فروش با رقبا داشت، اما این شرکت بزرگ خود به خود از گردونهی رقابت بسیاری از گیمرهای کشور ما خارج میشود. بیایید اینگونه بگوییم که سیاستهای نینتندو در جذب مشتری با ذائقهی بسیاری -و نه همهی- گیمرهای ایرانی مغایر است. در نتیجه دو شرکت سونی و مایکروسافت که خیلی بعدتر از نینتندو به ساخت کنسول بازی روی آوردهاند و رقیب امریکایی اندکی کمتجربهتر از چشمبادامی میدان است، باقی میمانند و از اینجا دعواها شروع میشود. در نسل ششم پلیاستیشن ۲ با قدرت تمام رقیب را کنار زد و حرفی برای گفتن باقی نمیماند. -همین الانش هم پلی۲ در ایران نزدیک به ۲۰۰ هزار تومن و خردهای ارزش دارد و خرید و فروش هم میشود!- اما در نسل هفتم، سونی و مایکروسافت فروش بسیار نزدیکی از قِبَل کنسولهای خانگی خود کسب کردند.
همهی اینها به کنار، همیشه یک بحث در میان طرفداران این کنسولها در جریان بوده است. بازی. رکن مهمی که مثل اینکه قرار است در نسل بعد مایکروسافتیها حتی کمتر از الان تجربهاش کنند. شواهد حاکی است که مایکروسافت به سمت و سوی مخالف سونی میشتابد. سمت و سویی که در این نسل هم مشاهده شد. اما کسی باور نکرد. اینکه آیا مایکروسافت چگونه نسل بعد را شروع میکند هنوز نامشخص است، اما این شرکت قول داده است که کنسول بعدیاش در سال اول عرضه ۱۵ بازی انحصاری خواهد داشت که ۸ عنوان جدید را شامل میشود. این وعده را در مقابل تقریبا ۸ بازی جدید معرفی شدهی سونی قرار دهید تا کمبودهای مایکروسافت به خوبی دستتان بیاید.
از نسل بعد و حرف و حدیثهای تکرایاش که بگذریم، باید نگاهی به ابتدای جادهی مایکروسافت بیندازیم. جایی که با وجود موفقیتهای تحسبن برانگیز و دستآوردهای فراوان، اشتباهاتی هم از مایکروسافت سر زده است که خیلی خوب میشود آنها را جلوی طرفدارانش علم کرد! البته طرفداران رقیب ممکن است اشتباهات و کمبودهای بیشتری برای مایکروسافت بشمارند، اما در ادامه ۵ اشتباهی که از نظر من مهمتر بودهاند و مایکروسافت میتوانست ۳۶۰ را با عدم ارتکاب این اشتباهات جاودانه کند را میبینید.
۵. رونمایی؛ ضعیفتر از نسل قبل
رونمایی از ۳۶۰ در ۱۲ می سال ۲۰۰۵ در MTV صورت گرفت و کمتر از یک ماه بعد در E3 دیده شد. این رونمایی شاید در جایگاه خود به اندازهی قابل توجهی خوب بوده باشد، که سران مایکروسافت و فنها را راضی نگه دارد، اما هیچکس را شگفتزده نکرد. چرا؟ چون رونمایی از کنسول اول مایکروسافت در شرایط دیگری رقم خورد که فقط یک قدم تا افسانه شدن فاصله داشت. کت چرمی بیلگیتس، تکنولوژی دایرکتایکس برای اولینبار در یک کنسول بازی، شاخ و شانه کشیدن مایکروسافت برای سونی، جیدیسی ۲۰۰۰ و باقی خاطرات، همه باعث میشوند تا رونمایی از ایکسباکس ۳۶۰ زیاد هم هیجانانگیر به نظر نرسد. ۳۶۰ کنسول خوب و موفقی است اما اکنون بعد از گذشت ۸ سال از رونماییاش میشود اذعان کرد که در این زمینه خیلی خوب عمل نکرده است. البته یادتان باشد که این اشتباه زیاد هم برای مایکرو گران تمام نشده است.
۴. حلقهی قرمز مرگ
اشتباه یا بدبیاری، هر چیزی میشود اسمش را گذاشت. اما ۳۶۰ در سالهای عمر خود اینقدر مشکلات فنی داشته است که نمیشود به سادگی از آن گذشت. حلقهی قرمز مرگ یا همان سه چراغ خودمان در اثر یک تصمیم کاملا اقتصادی به وجود آمد. مایکروسافت تصمیم گرفت تا چیپهای گرافیکی کنسول را خودش تولید کند تا از هزینههای اضافی بکاهد، اما این مسئله باعث شد که این چیپها حرارت زیادی تولید کنند و یکی از دلایلی که کنسول سه چراغ میشد همین است. مایکروسافت نه تنها مجبور شد ساخت چیپها در کارخانههای خود را متوقف کند و ساخت آنها را به ASIC بسپارد، تا سالها کنسولهایی که دچار این مشکل شده بودند را تعویض میکرد و زیان زیادی را متحمل شد. حتی کنسولهایی که بعد از این مشکل تعمیر میشدند هم ممکن بود به خوبی کار نکنند و مایکرومارت -بزرگترین تعمیرگاه در انگلیس- که روزانه ۲۵۰۰ دستگاه ایکسباکس ۳۶۰ برای تعمیر برایش ارسال میشد بعد از مدتی از تعمیر این دستگاه سر باز زد. خلاصه مشکلات فنی ۳۶۰ خیلی بود. البته نه در حدی که کنسول یکدفعه آتش بگیرد!
۳. نمایش پروژهی مایلو
یکی از اشتباهات مایکروسافت که در رونمایی از پروژهی ناتال -همان کینکت خودمان- صورت گرفت، نمایش خیرهکننده از مایلو بود که …
نمیدانیم چه بر سر این پروژه آمد. مایلو یک پروژهی بسیار بسیار شگفتانگیز به شمار میرفت که تا مدتها ذهنها را مشغول خود کرد و چشمها را به سمت مایکروسافت چرخاند اما بعدا همهی خبرهای پیرامون آن پروژه و آن رونمایی اعجاب انگیزش به متوقف شدن پروژه انجامید. مایکروسافت با رونمایی از این پروژهی به ظاهر عملی که بعدا مشخص شد فقط یک طرح مفهومی و به قولی در حد حرف بوده است، دروغ بزرگی تحویل ملت داد که امیدوار بودیم در مراسم امسال تکرار نشود. این اشتباه باعث شده است که بسیاری از ما اعتماد خود به رونماییهای بلندپروازانهی مایکروسافت از دست بدهیم. چه بر سر «اتاق نورانی» خواهد آمد؟ آیا عملی است؟ نیست؟ هست؟
۲. از دست دادن استودیوهای بازیسازی
قبل از اینکه به آخرین و اساسیترین اشتباه مایکروسافت برسیم، باید جداییهای عجیب و باورنکردنی استودیوهای زیرمجموعهی مایکروسافت را بازگو کنیم. مایکروسافت در سال ۲۰۰۲ برای انتشار بازیهای ایکس باکس برندی را تاسیس کرد و تعدادی استودیوی بازیسازی در سالهای بعد به آن افزود. در سالهای اولیه این برند به خوبی در جذب استودیوهای با استعداد کار کرد و مثلا در سال ۲۰۰۶ استودیوی «لاینهد» را خرید تا «سیاه و سفید» را به چنگ آورد و در ادامه چند عنوان خوب هم به بازار اضافه کند. اما این مجموعه در ادامه نتوانست رضایت بازیسازان را جذب کند و موج جدایی استودیوهایی چون «بانجی» آغاز شد. در ادامه استودیوهای کوچک و آرکید ساز بودند که از این مجموعه جدا میشدند. همین مسائل باعث شد تا مثلا Turn 10 در یک نسل چهار بازی از یک سری تولید و عرضه کند و یا مایکروسافت شعبهی ونکور خود را به نام دیگری تغییر دهد و از آن یک استودیوی ۱st پارتی بسازد. با اینکه مایکروسافت تعداد زیادی استودیو تحت نام خود در سراسر جهان دارد، اما خروجی این استودیوها اصلا مناسب نبوده است. خوشبختانه میشود امیدوار بود که در نسل بعد عناوین جدید از استودیوهایی که در طی ۱۲ ماه گذشته افتتاح شدهاند ببینیم. اما در این نسل؟ فقط هیلو داشتیم و ۴ تا فورتزا؟
۱. نخریدن استودیوهای خلاق آزاد
اولین استودیویی که مایکروسافت میتوانست تصاحب کند و صاحب چندین و چند عنوان ناب نقش آفرینی شود تا دیگران فقط حسرت بخورند «بایوویر» بود که نهایتا به دست الکترونیک آرتز افتاد. مایکروسافت به علاوه در این سالها هرگز به فکر خرید «اپیک» هم نبوده است. حتی در مواقعی میتوانست «مدیا مولکول» را از چنگ سونی در بیاورد اما دست دست کرد تا این استودیوی خلاق و افراد با استعدادش همچنان برای پلیاستیشن بازی بسازند. مایکروسافت در این نسل حتی نصف الکترونیک آرتز هم استودیو به زیرمجموعههایش اضافه نکرده است. در طرف دیگر افراد خلاق و وزنههای سنگینی چون «پیتر مولینیو» از مایکروسافت رخت بر بستند. «رمدی» و «دابل فاین» دیگر استودیوهایی هستند که مایکروسافت میتوانست به راحتی آنها را خریداری کند و به مجموعهی تحت امرش بیفزاید. حساب کنید چند عنوان ناب به خاطر همین سهلانگاری از انحصار مایکروسافت خارج شدند. «مس افکت» و «آلن ویک» از یک طرف، «پروژهی ریسینگ گاتام» و «اژدهای آبی» از طرف دیگر. وقتی فکر میکنم که اگر بایوویر زیرمجموعهی مایکروسافت بود، «عصر اژدها ۲» چه از آب در میآمد، آه ندامت مایکروسافتیها از سینهام خارج میشود! مایکروسافت حتی این اواخر میتوانست به راحتی «ویجیل گیمز» یا “۴A Games” را خریداری کند. دو استودیوی شاهکار سازی که الان اسمشان حتی در میان استودیوی ۳rd پارتی مایکروسافت هم نیست. این اشتباه وقتی دردناکتر میشود که به تعدد و تکثر استودیوهای ۱st پارتی و ۳rd پارتی و عناوین متعدد و با کیفیت انحصاری سونی نگاه کنیم. اوضاع مایکروسافت در زمینهی استودیوهای بازیسازی خراب است. خراب!
به نظر میرسد که مایکروسافت و مایکروسافت دوستان نمیخواهند شاهد این اشتباهات در نسل بعد هم باشند و از همین الان قطعا نقشههایی برای جبران دارند. مایکروسافت بیشک یکی از شرکتهای موفق به شمار میرود اما هنوز تا رسیدن به قلهی افتخارات فاصله دارد. طرفداران هم دیگر کمتر میتوانند آرامش خود را حفظ کنند و از همین الان میدانم چه اتفاقی قرار است در دیدگاهها بیفتد.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
من مطلبی رو میخوام بگم که دوست دارم آقای سعید زعفرانی جواب من رو هر طوری میتونن بدن
اگه بر فرض حرف های شما درست باشه که من واسه هرکدوم دلایلی دارم که اگه بگم شما شک نکن محکوم میشی اما میخوام به این سوال من جواب بدی که بیل گیتس که همه میدونید ضریب هوشی نابغه ها رو داره و شرکتی مثل ماکروسافت که تمام کارمندان ارشدش جزوء نابغه های دنیا هستن که حتی خوده من واسه کارمند معمولی شدن ۴ ساله دارم امتحان میدم آیا با اینکه تو این نسل سونی رو هم گرفتن بازهم به اندازه شما نمیتونه درست کارش رو انجام بده پس یه لطفی بکن برو اونجا اونا بیل گیتس رو میندازن بیرون شما بشین جاش
جالب بود و درست
ممنون بابت مطلب . تقریبا همرو قبول دارم. مخصوصا شماره ۱ ایشالا تو وان همرو جبران کنن
ممنون از شما !
من اصلا درمورد ۳ چراغه شدن اطلاعی نداشتم (یعنی میدونستم ولی نمیدونستم ک چی میشه!) و این مقاله ی شما دراین مورد ب من کمک کرد ! :)
چه انقلابی برادر؟ مثل اینکه نسل قبل نینتندو این انقلاب رو کرده بود
تشکر از اقا سعید
ما که امیدواریم این مشکلات دیگه تکرار نشه.
مرسی از سعید عزیز.
از مقاله تحلیلی خیلی خوبت لذت بردم واقعاً. قطعاً تو پایان نسل هشتم وقتی بخوایم عملکرد مایکروسافت رو یه نگاهی بهش بندازیم ، این لیست خیلی بلند بالا تر میشه. رونمایی ضعیف تر از دو نسل قبل یکیشه. زیاد نکردن استودیو های ۱st party و اهمیت ندادن به تعداد و کیفیت انحصاری ها یکی دیگه از این موارده.
طراحی ضعیف کنسول و بزرگ کردن بی دلیل دسته هم یکی دیگه از اشتباهات مایکروسافته. منحرف شدن از هدف اصلی یه کنسول بازی و رفتن سمت رقابت با Apple Tv و تمرکز بیش از حد روی فعالیت های چند رسانه ای یکی دیگشه.
از دست دو تا انحصاری اصلی مایکرو رو هم حدس می زنم باید در آخر نسل بعدی ازش یاد کنیم. چون تغییر سازنده Halo و از دست دادن اعضا کلیدی EPIC فکر می کنم ضربه اساسی ای به دو فرنچایز انحصاری اصلی این شرکت بزنه. تنها انحصاری های قدرتمند مایکرو تو نسل بعد می تونه فورتزا و عناوین رمدی باشه.
مایکرو شانس های زیادی برای خرید استودیو های فرست پارتی درجه یک داشت. استودیو های THQ – استودیو تیم باندی – بایو ویر – کرایتک – یا حتی سی دی پروجکت می تونستن مایکرو رو تو بحث انحصاری ها خیلی قوی بکنن اما مایکرو یه نقطه اوج رو از دست داد به نظر من.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
یه چیزایی میگم که دل می خواد
مثل تو رو خوابوندیم زیاد
“هدف” درسته…
شما وایسا نسل هشتم بیاد!
بعد هم اینا که گفتین به سلیقه شما نمیخوره ، اشتباهات نیستند!
کنسولی که حتی بعیده بتونه هدف اصلیش که شکست دادن رقیب اصلیش تو گیمینگ یعنی سونیه رو بهش دست پیدا بکنه ، اشتباهه که بره با رقیب های بزرگی مثل اپل و مک دونالد( ) در بیوفته!
تنها و فقط تنها مشکل مایکروسافت بازی های انحصاریشه که از سونی کمی عقبه اما تو بقیه موارد پا به پای سونی و حتی جلوتر( سنسور ها ، بازی های مولتی ، شبکه لایو و … ) حرکت میکنه!
برای نسل بعد هم شما دارین زود قضاوت میکنید باید تا E3 صبر کرد اگه باز مایکروسافت اومد و فقط درمورد امکانات چند رسانه ایش حرف زد دیگه باید شک کرد…
خب مایکروسافته دیگه هم خدا رو میخواد هم خرما رو ( :-D ) و بعید هم نیست که هر دوشونه بدست بیاره! (شکلکی که عینک زده!)
نمی دونم شماجه فکر کردید که می گید تیم بندی بیاید با مایکروسافت هم کاسه بشه وقتی این شرکت پیشنهاد راکستار رد کنه دیگه انتظار نباید داشته باشید این شرکت سمت مایکروسافت بره و در مورد کرایتک این شرکت افسانه ای مثل یه پرنده ازاد که چندین بار در مصاحبه هایی که باهاشون شده بود این گفته رو تکرار کردن بایو ویر توضیح دادم ولی بنظرم اگه عنوانی مثل دارکسایدرز می خرید شاید می تونست یه هک اسلش خوب بسازه با یه اسم حدید و یه موتور جدید
نه برادر من! تیم باندی اصلاً منحل شد به خاطر شکست L.A.N. تو فروش. راکستار هم دست از حمایتش برداشت. بازی جدید شون هم ناشر پیدا نکرد و لغو شد. بله!
کرایتک هم می رفت سمت مایکرو. خیلی هم ساده می رفت. یه سری مزایا می خواست که با دادن اونا راحت میشد مایکرو صاحبش بشه اما مستقل بذارتش. مثل کوانتیک دریم که فرست پارتی سونیه ولی سونی اجازه داده که مستقل عمل کنه اگه خواست ولی به خاطر حمایت فوق العاده سونی حاضر نیس با ناشر دیگه ای همکاری کنه.
Quantic Dream استودیوی First-Party سونی نیست، یه استودیوی مستقل Second-Partyـه که با حمایت سونی و طبق قراردادی برای کنسولش بازی انحصاری می سازه، همین. (همین قضیه برای استودیو های دیگه و مایکروسافت هم وجود داره)
در مورد Crytek هم باز به این سادگی ها نیست. مایکروسافت بی خودی کلی هزینه صرف یه استودیوی گنده و پر خرج Multiple-Project مثل کرایتک نمی کنه. وقتی مایکروسافت یه فرنچایز بزرگ به نام Halo تو ژانر FPS داره، دیگه برای چی باید بیاد استودیویی رو بخره که فقط بلده FPS بسازه؟ اونم استودیویی که خوراکش PC های High-Endـه؟ اما بازم مایکروسافت بی کار ننشسته و دیدیم که با توجه به علاقه ی کرایتک به کینکت، اومدن Ryse رو انحصاری ساختن، چرا؟ چون واقعاً نیاز بوده.
خرید یه استودیو اون قدر ها هم ساده نیست؛ نیازمند یه تصمیم تجاری بزرگه.
مقاله که عروسک بود، متشکر. انصافاً بعد از چند ماه بالاخره یه مطلبی توی این سایت خوندم!
فقط یه چیزی واسه من معما شده. چرا این قدر کلید کردید روی واژه ی «انحصاری»؟ چیزی که مهمه اینه که یه کنسول در طول عمرش یه سری عنوان Top داشته باشه. اگه همین X360 رو با PS3 مقایسه بکنید، متوجه می شید که X360 کلی بازی عالی داشت که واسه ی PS3 نیومد حالا هر چند انحصاری نبودن. مثلاً:
Alan Wake
Risen 1
Lost Odyssey
The Witcher 2
Dead Rising
و حتی بازی های دیگه مثل Crackdown و Blue Dragon (نسخه ی اول) و Mark of the Ninja و Fez و … که الان حضور ذهن ندارم. همه چسبیدن فقط Halo و Gears رو گرفتن!
البته این رو کاملاً قبول دارم که مایکروسافت خیلی از استودیو ها و بازی های Top رو از دست داد و خیلی از بازی های عالی رو هم به کنسول رقیب واگذار کرد اما بازم به هر دلیل به خصوص حمایت درست از استودیو های ۲nd Party تونست پا به پای رقیب هر سال بازی های خوبی واسه مشتری هاش جور کنه.
اصلی ترین مشکل X360 همون نقص های فنی بود؛ اصلی ترین دلیلی که خودم نخریدمش.
متشکر به خاطر مقاله.
دمت گرم.امیدوارم رونمایی xo زاید سوتی نداشته باشه.
اگر بازی های هک و کرک شده برای xo بیاد حتما xo میگیرم :wink:
امیدوارم نیاد که امثال شما نخرنش :wink:
امیدوارم امثال تو تو هم PS4 نخرن :wink:
از من بالا میری بیمه داری؟؟ مگه نگفتم با هم اندازه خودت بحث کن گلم؟! برو هروقت در حد من بودی بیا باهات بحث میکنم این بچه بازی ها جواب نمیده
با اینایی که نوشتی کل هیکل مایکروسافت و اکس باکس ۳۶۰ رو بردی زیر سوال! البته بدم نشد! :mrgreen: :lol: :oops: