بررسی کنفرانس E3 2013 مایکروسافت; بازی و دیگر هیچ!

در ۱۳۹۲/۰۳/۲۵ , 18:33:27

می‌خواهید قبول داشته باشید یا نه, مایکروسافت در مراسم رونمایی‌اش از ایکس‌باکس وان آن‌طور که بسیاری از ما انتظار می‌کشیدیم, عمل نکرد. نه خبری از صحبت در مورد تکنولوژی ساخت و مشخصات سخت‌افزاری کنسول بود, نه نمایش درست و درمانی از بازی‌ها (البته به جز تریلر‌های فورتزا ۵ و “شکست‌کوانتومی”), حالا همه‌ی این‌ها را به علاوه‌ی تمرکز طولانی مدت مایکروسافت بر روی ویژگی‌های چندرسانه‌ای کنسول جدیدشان بکنید تا به نتیجه‌ی کسل‌کننده‌ای برای بازی‌کننده‌ها برسید. دیگر لازم نیست بگویم که چه حجمی از انتقادات مایکروسافت را بر گرفته‌ بود. اما مایکروسافت قول می‌داد. قول می‌داد که برای جبران هم که شده, کنفرانس E3  خود را تنها و تنها به بازی‌ها اختصاص دهد. با اینکه باور کردن این موضوع کمی سخت بود, اما مایکروسافت این کار را کرد و یک کنفرانس سرشار از بازی را به همراه آورد. مایکروسافت به معنای واقعی به قولی که داده بود عمل کرد. به طوری که بازی‌ها و عناوین مختلف یکی پس از دیگری به نمایش در می‌آمدند.

برخلاف این چند سال اخیر, این متا‌ل‌گیر‌سالید۵: درد فانتوم بود که کنفرانس مایکروسافت را آغاز کرد. مطمئنا گله‌ای به چنین شروعی نمی‌توان گرفت. یک تریلر بی‌نظیر از گیم‌پلی عنوانی که از لحاظ جلوه‌های دیداری و انیمیشن شگفت‌انگیز است. از قدیم گفته‌اند, سالی که نکوست از بهارش پیداست. و متال‌گیرسالید۵ کور سویی بود که فریاد می‌زد, در این کنفرانس خبری از کینکت, تلوزیون‌ ایکس‌باکس, اپلیکیشن‌های ایکس‌باکس‌لایو و… نیست.

البته همین‌طور هم شد. بعد از صحبت‌های کوتاه کوجیما, مایکروسافت از مدل جدیدی از ایکس‌باکس ۳۶۰ پرده‌برداری کرد. مدلی که کوچکتر, باریک‌تر و بی‌صداتر از ایکس‌باکس ۳۶۰ باریک است و برای طراحی آن از شکل و شمایل ایکس‌باکس وان الگوبرداری شده است. به دنبال این رونمایی, مایکروسافت گفت که مشترکان طلایی ایکس‌باکس لایو می‌توانند از این به بعد, هر ماه به دو بازی به طور رایگان دسترسی داشته باشند. تصمیمی که با دو بازی “فرقه‌ی اسیسن ۲” و هیلو ۳ آغاز می‌شود.

مایکروسافت قصد داشت تا در ابتدای کار پرونده‌ی ایکس‌باکس ۳۶۰ را بندد و بعد تمام تمرکز خود را بر روی ایکس‌باکس وان بگذارد. از همین سو, از عناوین “مکس: نفرین برادری” (Max: The Curse of Brotherhood) و نسخه‌ی ایکس‌باکس ۳۶۰ عنوان پرطرفدار “دنیای تانک‌ها” (World of Tanks) رونمایی کرد. و بعد از این‌ها در قالب یک تریلر نگاهی هم به دنیای تاریک “ارواح سیاه ۲” انداختیم.

 از اینجا به بعد وارد سرزمین ایکس‌باکس وان شدیم, جایی که مایکروسافت عناوین انحصاری این کنسول را یکی پس از دیگری به نمایش می‌گذاشت. از نگاهی دقیق‌تر به عناوینی که در ماه می از آنها رونمایی شده بود (فورتزا ۵ و “شکست کوانتومی”) گرفته تا رونمایی از گروهی از بازی‌های جدید ( ;Ryse: Son of Romeبازگشت عنوانی که در ابتدا قرار بود بر روی ایکس‌باکس ۳۶۰ عرضه شود. یک اکشن نفسگیر و از لحاظ گرافیک ترسناک که یکی از برگ‌برنده‌های مایکروسافت است. “غریزه‌ی قاتل” (Killer Insinct) بازگشت عنوان مبارزه‌ای کلاسیک بر روی ایکس‌باکس وان.   ;Sunset Overdrivesاولین همکاری انحصاری اینسامنیاک با مایکروسافت در خلق عنوانی محیط باز و سرگرم‌کننده. خیزش مردگان ۳; قسمت سوم عنوان پرطرفدار کپکام که در بستر سخت‌افزار قدرتمند نسل بعد, در زمینه‌ی گیم‌پلی و گرافیک پیشرفت‌های فوق‌العاده‌ای کرده است. Project Spark ; عنوانی برای ساخت و ساز مراحل در سبک بازی “بزرگ‌سیاره‌ی کوچک” سونی.  ; D4 یک بازی سریالی جدید از استودیوی Swerey65. نسخه‌ی جدید عنوان Panzer Dragoon که برخلاف مشکلی که در نمایش آن به وجود آمد, بسیار خوب به نظر می‌رسید. عنوانی از استودیوی Black Tusk که بسیار شبیه به اسپلینتر بود. رونمایی از نسخه‌ی دیگری از هیلو; که خیلی متفاوت‌تر از قسمت‌های قبلی به نظر می‌رسید. و در نهایت رونمایی از بازی  استودیوی Respawn Entertainment به نام TitanFall که از همین ابتدا تبدیل به یکی از مورد انتظارترین عناوین تیراندازی هرکسی خواهد شد.) همه کاری کردند تا کنفرانس مایکروسافت به طرز وحشتناکی جذاب و دیدنی شود. عناوینی که همه آرزوی داشتن یک ایکس‌باکس وان را به دل هرکسی می‌اندازد. و کار مایکروسافت را برای راضی نگاه داشتن مشتریان سخت‌تر.

در کنار نمایش بازی‌هایی همچون متال‌گیر‌سالید ۵ و ارواح سیاه ۲, آنها از نسخه‌ی ایکس‌باکس وان عنوان “ماین‌کرافت” و “ویچر ۳: شکار وحشی ( که همراه با اولین نمایش تکان‌دهنده‌ی بازی از گیم‌پلی آن بود) رونمایی کردند. و همچنین در این بین نگاهی هم به بخشی دیگر از گیم‌پلی بخش تک‌نفره‌ی میدان‌نبرد ۴ انداختیم.

تمام این‌ها در حالی بود که مایکروسافت به عرضه‌‌ی بازی‌های چندپلتفرمی‌ای همچون “لایتینگ بازمی‌گردد: فاینال‌فانتزی ۱۳, GTA 5 که قرار است در آینده‌ای نزدیک بر روی ایکس‌باکس ۳۶۰ هم عرضه شوند, اشاره کرد.

واقعا همه‌چیز خوب پیش می‌رفت. بحث‌های کسل‌آور مربوط به ویژگی‌های ابری (Cloud), ایکس‌باکس لایو و اسمارت گلس به کمترین حد ممکن رسیده بودند و اگر هم حرفی در این‌باره می‌شد, به شکلی به بازی‌ها مربوط بود. برای مثال می‌توان به تاثیر “پردازش‌های ابری” در بازی فورتزا ۵ اشاره کرد.

همه‌چیز به بازی‌ها مربوط می‌شد. و مایکروسافت به زیبایی عناوین خوبی را در بیشتر ژانر‌ها به نمایش گذاشت. به طوری که می‌توان گفت, آنها در هردو مسئله‌ی کمیت و کیفیت عالی عمل کرده و بسیاری از طرفدارن را راضی کردند.

در این بین تنها دو نکته باعث شد تا کنفرانس مایکروسافت نمره‌ی کامل را دریافت نکند. اولی به مشکلات فنی‌ای بازمی‌گردد که در حین نمایش عناوین Panzer Dragon‌ و  میدان‌نبرد ۴ به وقوع پیوست. و دیگری اعلام قیمت ۴۹۹ دلاری ایکس‌باکس وان بود, که حسابی زیاد است. مایکروسافت می‌بایست کنسول را خیلی بهتر قیمت‌گذاری می‌کرد. تا حداقل با این‌کار تا حدودی از زیر بار انتقادات خبرگذاری‌ها و مطبوعات بیرون بیایید.

با تمام‌ این‌ها, تنها چیزی که از کنفرانس E3 مایکروسافت به یادماند بازی‌هایش بود. نه چیز دیگری. نه خبری از رقص بود, نه برنامه‌های تلوزیونی و ویژگی‌های چندرسانه‌ای و برنامه‌های کاربردی ایکس‌باکس لایو و البته نه کینکت. مایکروسافت همان‌طور که قول داده بود بر روی بازی‌ها تمرکز کرد. چیزی که واقعا در چنین مراسم‌هایی اهمیت دارد. اکنون دوباره ایکس‌باکس وان تا حدودی جای خود را در میان بازی‌کننده‌ها باز کرده است. باید منتظر بود و دید مایکروسافت می‌تواند در همایش‌های آتی صنعت بازی, این پیشرفت و تمرکز بیشتر بر بازی‌ها را ادامه دهد یا خیر.

نکات خوب) تمزکز عالی بر روی نمایش بازی‌ها- تمامی بازی‌هایی که به نمایش در آمدند, بسیار شگفت‌انگیز و هیجان‌آور بودند- و دیگر هیچ!

نکات بد) قیمت‌گذاری بالای کنسول- مشکلات فنی‌ در جریان چند بازی.

نویسنده: رضا حاج‌محمدی


275 دیدگاه ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

  1. خب من که نکته منفی در کنفرانس مایکروسافت ندیدم ،اون تاخیر در اجرای بنلفیلد ۴ هم مربوط به عوامل پشت صحنه بود نه اجرا ، در مورد قیمت گذاری به نظرم مایکروسافت جدا از اجبازی کردن کینکت خیلی عالی قیمت گذار یکرد،شما با ۴۹۹ دلار صاحب دو وسیله میشوید و در اصل پول اضافی ندادی،کینکت هم جز لاینفک کنسول مایکروسافت میباشد و اگر خواهان اکس باکس وان هسیتد،باید کینکت را هم بخواهدی، خوب یا بد DRM مربوط به حمایت از ناشران است ، باید دید در آینده این رویکر چگونه خواهد بود ، مطئنا مایکروسافت نمیخواد که ضرر کنه پس خوب و با دقت حواسش به امور اطرافش هست، در زمینه ها بازی فوق العاده بود و دهها انحصاری معرفی کرد که از میان آ نها رایز و فورزا ۵ و دد رایزینگ ۳ و اسپارک و کوانتوم بریک و تایتان فال و سانست اور کیل و…. همه و همه عالی بودند و طیف وسیعی از سلایق رو هم در بر میگرفت ، در اخر هم این روزها بر خلاف جو برخی از وب سایت ها بزرگ نمایی ها صورت میگره که کم و بیش مایکروسافت جواب اون ها رو یمده ، مثلا کیلوبایتی بودن چک پس ، اشتراک بازی با ۱۰ نفر از دوستان و نحوه اکتیویت کردن بازی ها و… در اخر هم من خیلی از این کنسول خوشم اومده و مطئنا در زمان مناسب حتما تهیش کنم

    ۰۰
    1. نظرشخصی هم نمیتونه بده؟
      :|
      خودشون هرچیزی میخوان میگن هر ترولی میشه بغد تنگش یه نظر شخصی میزنن . که کسی حرف بهشون نزنه! کسی هم اعتراض کنه میگن نظرشخصی و . . .
      حالا اینجا :roll:
      این پوکر فیس رو زمان ۳۶۰ و ps3 هم میگفتن ! :wink:
      ______________________________
      Copyright © ۲۰۰۹-۲۰۱۳ MEA Co. All rights reserved
      انجمن حقوق بگیران مایکروسافت

      ۰۰
    1. تازه روزبه تو این شماره آخر دنیای بازی کمیکش در مورد همین توهم توطئه ی خنده دار عده ای هست! :))
      ______________________________
      Copyright © ۲۰۰۹-۲۰۱۳ MEA Co. All rights reserved
      انجمن حقوق بگیران مایکروسافت

      ۰۰
  2. تشکر از رضای عزیز.
    ____________
    نمایش متال گیر ۵ بی‌برو برگرد بهترین نمایش E3 امسال بود. من روزی یه بار تریلر Red Band رو نبینم اموراتم نمیگذره!
    ____________
    Ryse هم بیشتر از اینکه گرافیک بسیار خفنش منو بگیره انیمیشن هاش منو گرفته بود. واقعا انیمیشن هایی به این طبیعی در هیچ بازی ای ندیدم.
    ____________
    این هیلو جدید که به احتمال ۹۹ درصد هیلو ۵ هست. از قبل خود Industries 343 گفته بود که هیلو ۵ یک داستان و فضاسازی تاریکی خواهد داشت.
    ____________
    بتلفیلد هم که آبروش رفت :))
    ____________
    این تایتان فال هم من بعدا دربارش حرف دارم!
    ____________
    باز هم تشکر از رضای عزیز

    ۰۰
    1. بتلفیلد آبروش رفت؟!منظورت به خاطر اون کشکل فنیه؟!آها!
      عیب نداره عوضش با خود تریلرها مخصوصا طوفان مولتیش جبران هم اونورتر کرد! :X :X

      ۰۰
    2. وقتی اون شنله چیف رفت کنار اصلا یه انرزی تو وجودم احساس کردم که نگو :X :X
      فانتوم پین هم که اصلا جایه بحث نداره.
      یه شاهکاره دیگه :X :X
      ولی علی جان حق با شماست.اون وقفرو با یه تریلره فوق العده جبرا کردن.ولی خداییشم خیلی خوب بودا.مثله اینکه دایس حسابی از نسخه های قبلی درس گرفته و تصمیم داره یه نسخه ی عالی بده

      ۰۰
  3. با تشکر!
    کنفرانس خوبی بود ولی خب نقاط اوج کنفرانس نمایش بازی های مولتی پلتفرم بود بود که گل سر سبدشون متای گیر بود :X
    از دیگر نمایش عالی این کنفرانس میشه به ویچر ۳ و بتلفیلد ۴ اشاره کرد که خیلی عظیمی منتظر اون هستن!
    هیلو رو هم خودم پیشبینی می کردم مثل ریچ و شماره ۴ یه تریلر این چنینی ببینیم و برا دیدن گیم پلی باید تا e3 بعدی منتظر بمونیم!!
    رایز هم از لحاظ گرافیکی نمایش خوبی داشت ولی در کل بهش امید چندانی ندارم چون چیزی که از گیم پلی دیدم نوید شاهکار نمی داد ولی به هر حال امیدوارم در نتیجه نهایی به گونه ای باشه که حرفم رو پس بگیریم
    دد رایزینگ نقطه ی درخشان نمایشش نشون دادن اون حجم و تعداد از زامبی ها بدون افت فریم بود که جای تقدیر داشت
    بقیه انحصاری ها هم برای شخص خودم جذابیتی نداشت چون خیلی ها نسخه ی ارتقا و بهیود یا فته پی سی بودن و در کل در حد عناوین دانلودی بودند و نمیشه بهشون لقب aaa داد و اون رو فرنچایز یزرگ دونست….به هر حال امیدوارم برا طرفداراش راضی کننده باشه…….
    ————
    در کل ۳ نمایش برتر این کنفرانس
    متال گیر۵
    ویچر۳
    بتلفیلد ۴
    ———————–
    باز هم به طرفدارای کایکروسلفت تبریک میگم و امیدوارم از این کنفرانس لذت برده باشند!

    ۰۰
  4. خنده دارترین بخش کنفرانس اونجایی بود که هنگام پخش crimson dragon بازی صدا نداشت و خود حضار مراسم صدای افکت ها رو در می اوردن.نمایش متال گیر بهترین بخش مراسم بود.عنوان Ryse هم بدترین بازی مراسم بود.در کل میشه به مراسم امتیاز ۸ رو داد.

    ۰۰
    1. Xbox One Games At E3 Were Running On Windows 7 With Nvidia GTX Cards
      این هم نکته ایه که فراموش کردید راجع بهش حرف بزنید.

      ۰۰
    2. عکسش رو پایین رفیقمون گزاشته :| وای خدا آخه توهین به شعور مخاطب از این بیشتر؟ :| اینا مردم رو چی فرض کردن آخه؟ :| :| :|

      ۰۰
    3. کامنت من رفت برای تایید ! اگه این موضوع واقعی باشه :
      کی بود می گفت Ram دستگاه تو E3 بازی ها رو خیلی روون اجرا می کرد ؟ سخت افزارش امتحانشو پس داده :-? :-|
      ————————————-
      (کلیه حقوق این بحث بین من STALKER@ محفوظ است از اسکی رفتن جدا خودداری نمایید!)

      ۰۰
    4. دومین خبر داغ سایت N4G همین خبره.دو تا منبع داره با عکس.البته احتمالا فقط بازیهای مشترک با PC اینجور باشه ,به دلیل استفاده از Nvidia

      ۰۰
    5. منابع اصلی خبرش برای کدوم سایت ها هستن!؟ چقدر معتبرن؟ ادم معتبری تایید کرده چنین حرفی رو؟
      ______________________________
      Copyright © ۲۰۰۹-۲۰۱۳ MEA Co. All rights reserved
      انجمن حقوق بگیران مایکروسافت

      ۰۰
    6. با این که من خودم فن سونیم ولی واقعا از نظر تو ryse بد ترین عنوان بود؟ ۸-O
      به نظر من که خیلی هم بازی عالی بود یکی از بهترین انحصاریایی بود که مایکروسافت برای کنسولش معرفی کرد. :-D
      ______________
      Sony make.believe

      ۰۰
    7. آقا کلا با بازی های بد مشکل دارند.
      یکی از اعضای کوتاکو رفته بازی رو تست کرده در E3.وقتی نوبت به QTE ها میرسه اشتباها دکمه اشتباهی رو میزنه ولی بازی خودش حرکت رو اجرا میکنه.اول فکر میکنه یه باگه ولی دوباره اشتباه میزنه دکمه رو و باز هم حرکت خودش اجرا میشه.بعدا اصلا هیچ دکمه ی رو نمیزنه تا ببینه چی پیش میاد ولی باز هم همون آش و همون کاسه.بعد از یکی از کارکنان کرایتک که کنار booth بازی میپرسه که قضیه چیه,آیا بازی باگ داره.یارو هم بهش جواب میده که نه .خود بازی اینطوری طراحی شده تا احیانا کسی به خاطر اشتباه زدن از بازی زده نشه.یعنی تا این حد.حالا بیا دفاع کنید.

      ۰۰
    8. منبع:Kotaku
      ضمنا بازی نهایی فرق چندانی نخواهد داشت چون بازی اصلا اینجوری طراحی شده.جنبه ی فنی نیست که بعد یه مدت بهتر بشه.

      ۰۰
    9. خوب من دفعه اول این بازی رو نگاه کردم برام صحنه های سینماییش جالب بود ولی در دفعه دوم اگه با دقت نگاه بشه خیلی ضعف داره اولا که شهر دشمنها همه شبیه هم هستن و شهر کچلهاست انگار افکت مو نداره ولی بازم این هیچ مشکل اصلی گیم پلی بازی هست شاید برای ۱ ساعت زیبا باشه ولی اگه کل بازی فقط qte بزنیم دیگه بیمزه میشه و زشت تازه نکات avion هم اگه اضا فه کنیم که دیگر اصلا سخنی نیست دربارش نکته بعدی تو صحنه ای که کاور میگرفتن برسن به قلعه از کجا نیزه درمیوردن من موندم اخه بازی نسل بعدیه و باید به این نکات توجه بشه چیز دیگری که هست این بازی تریلر قبلیش هست که بر اساس کینکت برای ۳۶۰ بود و اول شخص بود چی شد کلا فرق کرد یه طورایی این بازی تکلیفش معلوم نیست باید منتظر تریلرهای بعدی ازش باشیم

      ۰۰
    10. در ضمن تو کنفرانس ماکرو هیچ عنوانی بجز یکی دو مورد real timeنبود همش دمو های از قبل تهیه شده بود
      مچ گیری نیست این که!عجب چیز هایی گیر می دید ها
      بعدا من وان بخرم این بازیا اجرا شه یقتونو میگیرما :lol:

      ۰۰
    1. به احتمال خیلی زیاد داری اشتباه فکر میکنی :lol:
      تو ایران امکان نداره فقط بلوری پلیر باشه. :|
      رو اون کلمه ی ایران خیلی تاکید دارم ;)
      ______________
      Sony make.believe

      ۰۰
    1. این کنسول وان به قدری به این وابسته هست که نمیشه اون رو جدا فرض کرد
      شما کینکت رو از وان بگیر ببین چه قابلیتها و امکانات وبازی هایی رو از اون گرفتی!!

      ۰۰

مقالات بازی

بیشتر

چند رسانه ای

بیشتر