خانه » مسابقات بازی تمام عیار × توسط علیرضا محمدی در ۱۳۹۲/۰۴/۲۴ , 23:43:49 116 عیار سنج در این مقاله قصد داریم ببینیم چه عواملی باعث هر چه سرگرم کننده تر شدن یک بازی می شود چرا که سرگرم کننده بودن مهمترین فاکتور برای ارزشیابی یک بازی است. اما در ابتدا می خواهیم بحث مختصری درباره سرگرمی و سرگرم شدن داشته باشیم. همانطور که صحبت های زیادی درباره این موضوع تا به حال شنیده اید، مهمترین وظیفه ی یک بازی سرگرم کردن مخاطب عام است نه خاص, سرگرم شدن در معنای عامیانه، یک نوع لذت است یعنی شما باید کاری بکنید که مخاطب شما لذت ببرد اما در دنیای بازی ها و در فضای تخصصی تر سرگرم کردن یعنی اینکه مخاطب شما برای لحظاتی هم که شده دنیای خود را فراموش کند و غرق در بازی شود. اگر بازی ای بتواند به این امر دست پیدا کند مسلما موفقیت خود را تضمین کرده است. و حالا برویم سراغ بحث خودمان: “چه عواملی یک بازی را سرگرم کننده میکند؟” به طور کلی می توان هر بازی را به چهار بخش کلی تقسیم کرد داستان و روایت آن گیم پلی و بخش های فنی گرافیک و بخش بصری موسیقی و صداگذاری گاهی در یک بازی ممکن است عامل سرگرم کننده تنها در یکی از بخش های ذکر شده باشد و با این نکته بازی باز هم سرگرم کننده باشد. ما در این مقاله می خواهیم در مورد تمامی این حالت ها بحث کنیم و اگر شد نتیجه گیری کلی داشته باشیم. فقط در ابتدای کار لازم می دانم که این نکته را هم متذکر شوم, بحث بین تفاوت سلیقه ها در همه جا مطرح است به همین دلیل ممکن است برای مثال یک بازی از دید یک شخص سرگرم کننده باشد و از دید فرد دیگری خیر پس آنچه ما در این مقاله ها به آن می پردازیم نظر جمعبندی است نه موارد خاص. Start همانطور که گفته شد بازی را به چهار بخش کلی تقسیم کردیم و حالا می خواهیم به بررسی بخش داستان و روایت آن بپردازیم. اجازه دهید با یک سوال شروع کنیم: آیا داستان می تواند به تنهایی عامل سرگرم کننه بودن یک بازی باشد؟ همانطور که میدانید و بنده قبلا هم اشاراتی داشته ام داستان رکن اساسی همه بازی ها است که به نظر بنده مهمترین رکن است چرا که یک داستان خوب و جذاب می تواند همه اشکالات در بخش های مختلف یک بازی را در زیر سایه ی خود پنهان کند. با چند مثال شروع میکنیم: مثال هایی که زده شد همه نمونه هایی از بهترین داستان ها و روایت ها هستند که دارای محبوبیت اکثر جامعه گیمر ها هستند.حال سوالم را تکرار میکنم: آیا داستان می تواند به تنهایی عامل سرگرم کننه بودن یک بازی باشد؟ اگر خوب به چهار نمونه ی ذکر شده نگاه کنیم متوجه می شویم که این بازی ها به غیر از بخش داستان در بخش های دیگر هم خوب کار کرده اند پس چرا گفتیم به تنهایی؟می توان به جرئت گفت داستان این بازی ها به عنوان یکی از ارکان مهم (و یا شاید مهمترین رکن) در جذاب بودن بازی است. واقعا «مردگان متحرک» این همه محبوبیت را از کجا آورد؟ این بازی عنوانی بود که از گرافیک آنچنان خوبی بهره نمی برد و همچنین در شاخه بازی های ماجرایی قرار می گرفت که به مانند سبک های دیگر محبوبیت چندانی ندارد. همچنین نمیتوان گفت که کسی این بازی را به خاطر موسیقی اش بازی کرده! بله عیار بازی در این جا مشخص می شود. داستان این بازی و از آن مهم تر روایت آن عاملی است تمام عیار! عاملی که باعث شد همه ما دنیای سرد و بی روح خودمان را رها کرده و به دنیای گرم و زیبای کلمنتاین و لی وارد شویم. عاملی که باعث شد ما روز ها برای هر فصل بازی به سختی صبر کنیم و منتظر بمانیم. عاملی که باعث شد بار ها بازی را برای دیدن موقعیت های مختلف تجربه کنیم. عاملی که باعث شد با این بازی اشک بریزیم و بخندیم. آری داستان چنین رکن مهمی است. و فاصله گرفتن از این داستان خوب بلایی است که باعث به فراموشی سپرده شدن بازی می شود. بلایی که به جان «فرقه قاتلین» افتاده است. متاسفانه بخاطر انتشار پیاپی این بازی داستان آن زیبایی و جذابیت نسخه های اول و دوم خود را از دست داده و افزون بر مشکلات گیم پلی ، این بازی روز به روز منحصر بودن خودش را از دست می دهد. بحث در مورد دو بازی دیگر جایز نیست.چون این بازی ها علاوه بر داستان عالی و روایت خوب ، بر روی دیگر فاکتور ها هم به خوبی عمل کرده اند. فکر میکنم جواب سوالمان را پیدا کردیم. آری یک داستان زیبا و روایت خوب میتواند به تنهایی عامل جذابیت و سرگرم کننده بودن یک بازی باشد. در روز های آینده به بررسی دیگر بخش های بازی می پردازیم. نویسنده علیرضا محمدی We might be through with the past, but the past ain't through with us مسابقات بازی 116 دیدگاه ثبت شده است دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخبرای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید. بله داستان مهمه.ولی نمیشه بگی مهمترین رکن.به نظر من همشون در کنار هم خوبن.ولی گاهی استثناء وجود داره.رجوع شود به to the moon توی چنین عنوانی بیش از همه داستان خودنمایی میکنه و عامل جلو برنده هستش ۰۰ برای پاسخ، وارد شوید بنده هم نگفتم مهمترینه…در ضمن مثال هی دیگه ای هم مانند باران شدید و مرده متحرک هست….به کامنت بنده مراجعه بشه… ۰۰ داستان موتور محرک بازی هست.مخصوصا وقتی aaa باشه.گیم پلی هم نقش فرمان رو داره. موسیقی و جو بازی هم سوخت این ماشین هستن. گرافیک میتونه در نقش شاسی یا رادیاتور رو هم داشته باشه. کلا بسته به سلیقه میشه جاهاشونو عوض کرد ۰۰ برای پاسخ، وارد شوید میگم استاد… اگزوز بازی دقیقا کجاش میشه؟ :-? ۰۰ تشبیه خوبی بود!بعد مدت ها با شما موافقم! =D =D ۰۰ کاملا مخالفم. بازی باید گیم پلی جذاب داشته باشه. اگه قرار باشه فقط داستان داشته باشه که میشه فیلمو سریال. مثل مردگان متحرک که به نظر من یه سریال بود که میتونستی تا حدودی رو داستانش تاثیر بذاری. یه مثال میزنم. فرض کنید یکی تا الان هیچ کدوم از اساسینارو بازی نکرده. وقتی بشینه اساسین ۲ بازی کنه حتی اگه داستانش واسش مهم باشه دیگه اصلا اساسین ۱ بهش حال نمیده و سریع ازش خسته میشه. چون اساسین ۲ از هر نظر از ۱ بهتر بود. ولی اگه یکشو بازی نکنه که نمیتونه داستانو کامل بگیره. پس نتیجه میگیریم که داستان کمترین اهمیتو داره. ۰۰ برای پاسخ، وارد شوید ممنون از نتیجه گیری منطقیتون. ولی باید بگم: اولا:خوشبختانه wd جایزه بهترین “بازی” سال رو گرفت و در زمان خودش هم بهترین سال شد دوماََ:شخصی که تجربه ای به این کمی داره, از انگری بردز بیشتر خوشش میاد سوماََ: ما که به ترتیب زمانی بازی کردیم(هرکدوم و تو جای خودش)صلاحیت نظر دهی داریم یا کسی که از ۲ شروع میکنه چهارماََ:این نتیجه گیری مال زمان ps2 بود که شخص چون نمیفهمید کریتوس(مثلا) برای چی داره این کارارو میکنه,میگفت :”داستانش مهم نیست,ولی دیدی چجوری کَلَش رو کَند….” ۰۰ کاملا موافقم.داستان یه بازی توی انتخاب بازی ها برای من همیشه رکن اوله. حتی اگه گیم پلی هم ایراد دار باشه به خاطر داستان می تونم گیم پلی رو تحمل کنم. ولی گیم پلی خوب کنار داستان بد رو نمی تونم تحمل کنم.وقتی دارم این جور بازی ها رو انجام میدم احساس بی هدف بودن بهم دست میده و خیلی سریع خسته میشم… ۰۰ برای پاسخ، وارد شوید تشکر.عالی بود. نظر من هم کاملا با شما یکی هست.به نظر من هم اگر یک بازی مانند “بایوشاک:بیکران” کمبود های دیگری هم داشته باشد(که ندارد)به تنهایی داستانه شاهکارش کمبود ها را جبران میکند. ============================ میلاد از $PC ۰۰ برای پاسخ، وارد شوید فیلتر من برای یک بازی به ترتیب زیر است: ۱- گیم پلی ۲-موسیقی و صداگذاری ۳- داستان ۴-گرافیک بنظرم داستان رکن بسیار مهمی است… اما در بازی های رایانه ای اگر بازی عرضه شود که از گیم پلی و موسیقی ضعیفی بهره ببرد… اون بازی برای من جایگاه بسیار پایینی داره… در واقع اگر یک بازی دارای گیم پلی و موسیقی خوبی بود… بنظرم انوقت هست که یک داستان خوب و گرافیک متونه مکمل بسیار خوبی برای پرورش بازی باشه… اما هیچگاه داستان برای من اولیت نداره در بازی های رایانه ای…. ۰۰ برای پاسخ، وارد شوید اره رضا خان بعد نکته ی مهم دیگه ای که هست اینه که سازنده ها توی داستان و گیم پلی باید مواظب باشن چون منتقدین خیلی راحت میتونن از این دو عنصر ایراد بگیرن ولی توی گرافیک و صدا این مسعله کمتره و مثلا اگه گرافیک یک بازی باگ داشته باشه سازنده ها میتونن با زمان بیشتر این مشکل رو حل کنن ولی داستان و گیم پلی ظرافت خاصی دارن. ۰۰ بازی باید خوب باشه تا بتونه سرگرم کننده باشه. ۰۰ برای پاسخ، وارد شوید به نکته خوبی اشاره کردی ۰۰ البته اما آیا این سرگرم کننده بودن نمیتونه تو داستان باشه؟ ۰۰ ضمن تشکر و خسته نباشید به بچه های این سایت… ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ چرا خبرهای داغ تو سایت نمیاد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ :-/ :-/ :-/ :-/ :-/ ۰۰ برای پاسخ، وارد شوید آقا محمد حسین ممون! ۰۰ برای پاسخ، وارد شوید خواهش می کنم. ۰۰ آقا نمیدونم چرا اینجوری میشه…. بنده با html عکس رو میذارم و بعد توضیحات رو هم قرار میدم اما توضیحات عکس ها نمیاد…مشکل از کجاست؟ ۰۰ ممنون بابت مقاله … ولی باهاتون مخالفم. گیم پلی و داستان در کنار هم مهمترین فاکتورها هستن. اگر داستان عالی باشه ولی گیم پلی ضعیف این بازی رو نمیشه تموم کرد و بالعکس. و برای من ارزش ۲ تا یکسان و مهمترین ارکان برای یک بازیست. با تشکر ۰۰ برای پاسخ، وارد شوید من کاملا با شما موافقم!مهمترین رکن برای من در بازی داستانه و داستان و داستان!بعد از اون تقریبا تمام ارکان برام یک اندازه هستند. ۰۰ من هم تقریبا با نظر شما موافقم اما … بله داستان مهمترین رکنه و به تنهایی هم تا حدودی میتونه کافی باشه اما بقیه موارد هم نه در حد عالی ، ولی می بایست در حد قابل قبول باشد . به طور مثال در اولین مثال خودتان ، مرده متحرک اگر موسیقی ضعیف کار شده بود باز هم همان تاثیر را روی مخاطب میگذاشت . ۰۰ اونکه صددرصد!در واقع حرف من اینه که اگر بازی داستان زیبایی داشته باشه ولی سایر مواردش در حد قابل قبول باشن من ازش لذت کافی رو میبرم.نمونش spec ops the line! ۰۰ ممنون بابت مقاله خوبتون :X :X :X ۰۰ نمایش بیشتر
بله داستان مهمه.ولی نمیشه بگی مهمترین رکن.به نظر من همشون در کنار هم خوبن.ولی گاهی استثناء وجود داره.رجوع شود به to the moon توی چنین عنوانی بیش از همه داستان خودنمایی میکنه و عامل جلو برنده هستش ۰۰ برای پاسخ، وارد شوید
بنده هم نگفتم مهمترینه…در ضمن مثال هی دیگه ای هم مانند باران شدید و مرده متحرک هست….به کامنت بنده مراجعه بشه… ۰۰
داستان موتور محرک بازی هست.مخصوصا وقتی aaa باشه.گیم پلی هم نقش فرمان رو داره. موسیقی و جو بازی هم سوخت این ماشین هستن. گرافیک میتونه در نقش شاسی یا رادیاتور رو هم داشته باشه. کلا بسته به سلیقه میشه جاهاشونو عوض کرد ۰۰ برای پاسخ، وارد شوید
کاملا مخالفم. بازی باید گیم پلی جذاب داشته باشه. اگه قرار باشه فقط داستان داشته باشه که میشه فیلمو سریال. مثل مردگان متحرک که به نظر من یه سریال بود که میتونستی تا حدودی رو داستانش تاثیر بذاری. یه مثال میزنم. فرض کنید یکی تا الان هیچ کدوم از اساسینارو بازی نکرده. وقتی بشینه اساسین ۲ بازی کنه حتی اگه داستانش واسش مهم باشه دیگه اصلا اساسین ۱ بهش حال نمیده و سریع ازش خسته میشه. چون اساسین ۲ از هر نظر از ۱ بهتر بود. ولی اگه یکشو بازی نکنه که نمیتونه داستانو کامل بگیره. پس نتیجه میگیریم که داستان کمترین اهمیتو داره. ۰۰ برای پاسخ، وارد شوید
ممنون از نتیجه گیری منطقیتون. ولی باید بگم: اولا:خوشبختانه wd جایزه بهترین “بازی” سال رو گرفت و در زمان خودش هم بهترین سال شد دوماََ:شخصی که تجربه ای به این کمی داره, از انگری بردز بیشتر خوشش میاد سوماََ: ما که به ترتیب زمانی بازی کردیم(هرکدوم و تو جای خودش)صلاحیت نظر دهی داریم یا کسی که از ۲ شروع میکنه چهارماََ:این نتیجه گیری مال زمان ps2 بود که شخص چون نمیفهمید کریتوس(مثلا) برای چی داره این کارارو میکنه,میگفت :”داستانش مهم نیست,ولی دیدی چجوری کَلَش رو کَند….” ۰۰
کاملا موافقم.داستان یه بازی توی انتخاب بازی ها برای من همیشه رکن اوله. حتی اگه گیم پلی هم ایراد دار باشه به خاطر داستان می تونم گیم پلی رو تحمل کنم. ولی گیم پلی خوب کنار داستان بد رو نمی تونم تحمل کنم.وقتی دارم این جور بازی ها رو انجام میدم احساس بی هدف بودن بهم دست میده و خیلی سریع خسته میشم… ۰۰ برای پاسخ، وارد شوید
تشکر.عالی بود. نظر من هم کاملا با شما یکی هست.به نظر من هم اگر یک بازی مانند “بایوشاک:بیکران” کمبود های دیگری هم داشته باشد(که ندارد)به تنهایی داستانه شاهکارش کمبود ها را جبران میکند. ============================ میلاد از $PC ۰۰ برای پاسخ، وارد شوید
فیلتر من برای یک بازی به ترتیب زیر است: ۱- گیم پلی ۲-موسیقی و صداگذاری ۳- داستان ۴-گرافیک بنظرم داستان رکن بسیار مهمی است… اما در بازی های رایانه ای اگر بازی عرضه شود که از گیم پلی و موسیقی ضعیفی بهره ببرد… اون بازی برای من جایگاه بسیار پایینی داره… در واقع اگر یک بازی دارای گیم پلی و موسیقی خوبی بود… بنظرم انوقت هست که یک داستان خوب و گرافیک متونه مکمل بسیار خوبی برای پرورش بازی باشه… اما هیچگاه داستان برای من اولیت نداره در بازی های رایانه ای…. ۰۰ برای پاسخ، وارد شوید
اره رضا خان بعد نکته ی مهم دیگه ای که هست اینه که سازنده ها توی داستان و گیم پلی باید مواظب باشن چون منتقدین خیلی راحت میتونن از این دو عنصر ایراد بگیرن ولی توی گرافیک و صدا این مسعله کمتره و مثلا اگه گرافیک یک بازی باگ داشته باشه سازنده ها میتونن با زمان بیشتر این مشکل رو حل کنن ولی داستان و گیم پلی ظرافت خاصی دارن. ۰۰
ضمن تشکر و خسته نباشید به بچه های این سایت… ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ چرا خبرهای داغ تو سایت نمیاد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ :-/ :-/ :-/ :-/ :-/ ۰۰ برای پاسخ، وارد شوید
آقا نمیدونم چرا اینجوری میشه…. بنده با html عکس رو میذارم و بعد توضیحات رو هم قرار میدم اما توضیحات عکس ها نمیاد…مشکل از کجاست؟ ۰۰
ممنون بابت مقاله … ولی باهاتون مخالفم. گیم پلی و داستان در کنار هم مهمترین فاکتورها هستن. اگر داستان عالی باشه ولی گیم پلی ضعیف این بازی رو نمیشه تموم کرد و بالعکس. و برای من ارزش ۲ تا یکسان و مهمترین ارکان برای یک بازیست. با تشکر ۰۰ برای پاسخ، وارد شوید
من کاملا با شما موافقم!مهمترین رکن برای من در بازی داستانه و داستان و داستان!بعد از اون تقریبا تمام ارکان برام یک اندازه هستند. ۰۰
من هم تقریبا با نظر شما موافقم اما … بله داستان مهمترین رکنه و به تنهایی هم تا حدودی میتونه کافی باشه اما بقیه موارد هم نه در حد عالی ، ولی می بایست در حد قابل قبول باشد . به طور مثال در اولین مثال خودتان ، مرده متحرک اگر موسیقی ضعیف کار شده بود باز هم همان تاثیر را روی مخاطب میگذاشت . ۰۰
اونکه صددرصد!در واقع حرف من اینه که اگر بازی داستان زیبایی داشته باشه ولی سایر مواردش در حد قابل قبول باشن من ازش لذت کافی رو میبرم.نمونش spec ops the line! ۰۰