خانه » مسابقات بازی تمام عیار × توسط علیرضا محمدی در ۱۳۹۲/۰۴/۲۴ , 23:43:49 116 عیار سنج در این مقاله قصد داریم ببینیم چه عواملی باعث هر چه سرگرم کننده تر شدن یک بازی می شود چرا که سرگرم کننده بودن مهمترین فاکتور برای ارزشیابی یک بازی است. اما در ابتدا می خواهیم بحث مختصری درباره سرگرمی و سرگرم شدن داشته باشیم. همانطور که صحبت های زیادی درباره این موضوع تا به حال شنیده اید، مهمترین وظیفه ی یک بازی سرگرم کردن مخاطب عام است نه خاص, سرگرم شدن در معنای عامیانه، یک نوع لذت است یعنی شما باید کاری بکنید که مخاطب شما لذت ببرد اما در دنیای بازی ها و در فضای تخصصی تر سرگرم کردن یعنی اینکه مخاطب شما برای لحظاتی هم که شده دنیای خود را فراموش کند و غرق در بازی شود. اگر بازی ای بتواند به این امر دست پیدا کند مسلما موفقیت خود را تضمین کرده است. و حالا برویم سراغ بحث خودمان: “چه عواملی یک بازی را سرگرم کننده میکند؟” به طور کلی می توان هر بازی را به چهار بخش کلی تقسیم کرد داستان و روایت آن گیم پلی و بخش های فنی گرافیک و بخش بصری موسیقی و صداگذاری گاهی در یک بازی ممکن است عامل سرگرم کننده تنها در یکی از بخش های ذکر شده باشد و با این نکته بازی باز هم سرگرم کننده باشد. ما در این مقاله می خواهیم در مورد تمامی این حالت ها بحث کنیم و اگر شد نتیجه گیری کلی داشته باشیم. فقط در ابتدای کار لازم می دانم که این نکته را هم متذکر شوم, بحث بین تفاوت سلیقه ها در همه جا مطرح است به همین دلیل ممکن است برای مثال یک بازی از دید یک شخص سرگرم کننده باشد و از دید فرد دیگری خیر پس آنچه ما در این مقاله ها به آن می پردازیم نظر جمعبندی است نه موارد خاص. Start همانطور که گفته شد بازی را به چهار بخش کلی تقسیم کردیم و حالا می خواهیم به بررسی بخش داستان و روایت آن بپردازیم. اجازه دهید با یک سوال شروع کنیم: آیا داستان می تواند به تنهایی عامل سرگرم کننه بودن یک بازی باشد؟ همانطور که میدانید و بنده قبلا هم اشاراتی داشته ام داستان رکن اساسی همه بازی ها است که به نظر بنده مهمترین رکن است چرا که یک داستان خوب و جذاب می تواند همه اشکالات در بخش های مختلف یک بازی را در زیر سایه ی خود پنهان کند. با چند مثال شروع میکنیم: مثال هایی که زده شد همه نمونه هایی از بهترین داستان ها و روایت ها هستند که دارای محبوبیت اکثر جامعه گیمر ها هستند.حال سوالم را تکرار میکنم: آیا داستان می تواند به تنهایی عامل سرگرم کننه بودن یک بازی باشد؟ اگر خوب به چهار نمونه ی ذکر شده نگاه کنیم متوجه می شویم که این بازی ها به غیر از بخش داستان در بخش های دیگر هم خوب کار کرده اند پس چرا گفتیم به تنهایی؟می توان به جرئت گفت داستان این بازی ها به عنوان یکی از ارکان مهم (و یا شاید مهمترین رکن) در جذاب بودن بازی است. واقعا «مردگان متحرک» این همه محبوبیت را از کجا آورد؟ این بازی عنوانی بود که از گرافیک آنچنان خوبی بهره نمی برد و همچنین در شاخه بازی های ماجرایی قرار می گرفت که به مانند سبک های دیگر محبوبیت چندانی ندارد. همچنین نمیتوان گفت که کسی این بازی را به خاطر موسیقی اش بازی کرده! بله عیار بازی در این جا مشخص می شود. داستان این بازی و از آن مهم تر روایت آن عاملی است تمام عیار! عاملی که باعث شد همه ما دنیای سرد و بی روح خودمان را رها کرده و به دنیای گرم و زیبای کلمنتاین و لی وارد شویم. عاملی که باعث شد ما روز ها برای هر فصل بازی به سختی صبر کنیم و منتظر بمانیم. عاملی که باعث شد بار ها بازی را برای دیدن موقعیت های مختلف تجربه کنیم. عاملی که باعث شد با این بازی اشک بریزیم و بخندیم. آری داستان چنین رکن مهمی است. و فاصله گرفتن از این داستان خوب بلایی است که باعث به فراموشی سپرده شدن بازی می شود. بلایی که به جان «فرقه قاتلین» افتاده است. متاسفانه بخاطر انتشار پیاپی این بازی داستان آن زیبایی و جذابیت نسخه های اول و دوم خود را از دست داده و افزون بر مشکلات گیم پلی ، این بازی روز به روز منحصر بودن خودش را از دست می دهد. بحث در مورد دو بازی دیگر جایز نیست.چون این بازی ها علاوه بر داستان عالی و روایت خوب ، بر روی دیگر فاکتور ها هم به خوبی عمل کرده اند. فکر میکنم جواب سوالمان را پیدا کردیم. آری یک داستان زیبا و روایت خوب میتواند به تنهایی عامل جذابیت و سرگرم کننده بودن یک بازی باشد. در روز های آینده به بررسی دیگر بخش های بازی می پردازیم. نویسنده علیرضا محمدی We might be through with the past, but the past ain't through with us مسابقات بازی 116 دیدگاه ثبت شده است دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخبرای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید. خب از همه دوستان برای شرکت در بحث تشکر میکنم… دیدیم که چقدر سلیقه ها متفاوته و چقدر نگاه ها مختلف…. از این جا میخواهم به برخی سوالات دوستان پاسخ بدهم: -۱اول از همه به این موضوع تاکید کنم که این مقاله چندین قسمت دیگر هم دارد….ما نمیخواهیم فقط درباره داستان بگوییم….ما میخواهیم عیار یک بازی را بشناسیم….میخواهیم اصل رو از فرع جدا کنیم….من هدفم در اینجا کم اهمیت جلوه دادن گیم پلی نیست….اصل بازی گیم پلی است…اصلا به خاطر گیم پلی بازی از فیلم و انیمیشن جدا میشه…..من در ابتدای مقاله به چندین رکن مهم بازی اشاره کردم و در اینجا فقط به یکی از آن ها پرداختم و بقیه را در قسمت های بعد میگویم…. -۲بعضی دوستان هستند که داستان را کم اهمیت و یا حتی بی اهمیت میخوانند… بحثم با این افراد را با یک سوال آغاز میکنم:اگر یک بازی مثله هیلو یا آخرین ما بدون داستان باشد،یعنی مثلا شما از همان ابتدا در نقش یک سرباز بیفتید و تا پایان فقط میبایست بکشید و جلو بروید….آیا این بازی را شروع خواهید کرد؟آیا آن را به پایان میرسانید؟ بازی بدون داستان مثله فیلمی است که فقط تصاویر مبهم را که هیچ ارتباطی به هم ندارند به مخاطب عرضه میکند… هدف ما از تجربه گیم پلی پیش بردن داستان است… -۳جواب دادن به این سوال که داستان مهم تر است یا گیم پلی غیره ممکن است.دوستان توجه کنند که من در هیچ جای مطلب بالا نگفتم داستان از همه مهمتر است…من گفتم داستان به تنهایی می تواند نقش یک محرک را ایفا کند…و چه بسیاری داستان های فوق العاده که به خاطر ایراد در بخش های دیگر مثله گرافیک تجربه نمی شوند و این اشتباه است…. ———————————– اگر باز هم سوالی بود مطرح شود…اصلا مهمترین چیز برای من دیدن همین بحث ها بود که باز هم از همه دوستان تشکر میکنم. ۰۰ برای پاسخ، وارد شوید bomberman جان حرف شما متین و درست است. ۰۰ جواب سئوال دوم ! بله و شما را ارجاع میدهم به نسخه اول بوردرلندز که فقط به اندازه یک خط نوشته شده داستان داشت ! تازه اگر یک خط هم شده باشد بازی حتی گرافیک سل شیدی داره ولی چیزی به اسم گیم پلی فوق العاده داشت که توانست این همه مخاطب برای خودش جذب کند یا حتی ۳ نسل قبل تر که بازیها خط داستانشون درحد یک خط بود مامور ولفنشتاین ابتدای داستان برای باز پس گیری نیزه سرنوشت به جنگ نازی ها میرود و در انتهای داستان یک تصویر پیکسلی ۶۴ در ۶۴ میاد که نیزه سرنوشت را پس گرفته است داستان در حد چندین کلمه ولی گیم پلی بسیار پررنگ در آن روزگار —————————————————————————————– پس مشخص میشود که داستان درگذشته هیچ اهمیتی نداشته و در این نسل هم نشان میدهد که داستان فوق العاده در حد داستان های کتاب ها مشاهیر ادبی ( بایوشاک : نامحدود ) هیچ اهمیتی ندارد ! این روزها هم بخاطر بالاتر رفتن کیفیت بازیها تم داستان کمی پر اهمیت تر شده است وگرنه ارزش خاصی ندارد ۰۰ @ سعید میرابی…. بله سه نسل قبل خیلی چیز ها فرق داشت…خیلی چیز ها نبود که الان هست اما الان که اضافه شدن باز هم بی اهمیت هستند؟بای مثال اگر اون موقع بخش آنلاین نبوده و الان هست یعنی کم ارزش است؟ ۰۰ مشکل این کامنت و این مقاله این که با دید نسل هفتمی و بسیار سینمایی به نوشته شده است . شما گفتید داستان اگه در بازی آخرین ما وجود نداشته باشد بازی بی ارزش می شود بر عکس این گیم پلی بازی است که جذابیت آن افزایش داد. ذات اصلی بازی گیم پلی است تنها چیزی که بازی را از سینما و انیمیشن متمایز می کند گیم پلی هست شما نسل ها قبلتر یا بازی های ارکید را یک نگاه ای بیندازید . البته اگر اهل سینما هستید حرفی نیست ۰۰ ببینید دوست عزیز بحث رو از روی آخرین ما برداریم بذاریم روی یه عنوان مثله واکینگ دد…. چه چیزی باعث میشه ما اون رو بازی کنیم؟ قطعا داستان اون…..عناوین دیگری که از نظر گیم پلی بهتر باشن زیاده اما ما باز هم از واکینگ دد نهایت لذت رو میبریم…. الان اگر واقعا در بازی آخرین ما اون شخصیت ها و داستان وجود نداشت شما باز هم از تمام کردن بازی لذت میبردی؟گیم پلی ابزاریه که با اون داستان روایت شه و هر دو هم به یک اندازه مهمن…. ۰۰ خب شما اگه می خواین از داستان لذت ببرید نیاز نیست که بازی کنید مکانی وجود داره بنام سینما که این نیاز انسان جواب گو هست . توی همین واکین دد شما باید راه برید یه سری دکمه زنی انجام بدید انخاب کنید و اگر این بخش در بازی نبود فرق این بازی با یک سریال چه بود . شما دوست عزیز اول باید ذات گیم بشناسید و بعد داستان اون . اصلا شما گیم ها بر چه اساسی دسته بندی می کنید مثلا یه بازی مثل خدای جنگ می گید تراژدی یا مثلا بازی مثل کاترین رو می گید دارم عاشقانه . هسته اصلی هر بازی گیم پلی کاملا مشخص هست . وقتی از کتاب کمدی الهی انیمیشن ساخنه می شه پس باید نیاز به بازی دوزخ دانته نباشه ۰۰ با این حساب همون هایی که میرند سینما هم نباید برن,چون چیزی وجود داره به نام کتاب…. برای داستان گویی مدیوم های مختلفی هست :از یه نقاشی رو دیوار,قصه مادر برای بچش,یه فیلم,یه بازی و از همه مهمتر کتاب. به نظر من مدیوم بازی برای داستان گویی کامل تره ,چون :شخصیت قابل رویته,کنترلش دستته,بجاش میتونی تصمیم بگیری(تصمیم حرکتی) و تمام اینا کمک میکنه که با شخصیت همزاد پنداری داشته باشی. ۰۰ همین کنترل گرفتن یعنی گیم پلی . در اون مورد چند منظور بود یک داستان من هم همین می گم ولی در هر بخش ذات این روایت فرق می کنه ۰۰ جواب پوریا… من با این حرف شما به طور کامل مخالفم….اتفاقا بازی بهترین جا برای ارائه داستانه…اولا شما خودتون میتونید شخصیت هارو بسازید…دوما انتخاب های شما تو جریان بازی اثر گذاره…این چیزیه که بازی رو از فیلم جدا میکنه… ۰۰ این روند گیم پلی که داستان تغییر می ده . اما جدیدا تکنولوژی برای سینما ساخته شده که روند داستان از طریق احساسات چهر شما تغییر می ده پس این نمی تونه تقاوت بین این دو تا باشه و من نگفتم بازی جای خوبی برای پرداخت داستان نیست گفتم توی هر حالتی ذات خودش داره مثلا توی بازی بازی گیم پلی داستان پیش می بره ۰۰ آقا من هم میدونم که گیم پلی مساوی با بازی…الان شما داستان یک بازی هایی مثله بایوشاک یا هوی رین رو به صورت کتاب میخوندی برات لذت بخش بود یا همینطوری بازی کنی؟ ۰۰ در اضافه مهم ترین رکن یعنی مهم ترین بخش . رکن یعنی بخش پارت هم بهش می گن ۰۰ هم موافقم هم مخالف!! اولویت برای من همیشه اول گیم پلی و بعد داستان و بعد موزیکو صدا و دراخرگزاف!! هرچند که در برخی جاها میشه استثنا هم قاعل شد. ۰۰ برای پاسخ، وارد شوید کاملا با مطلب موافقم اگه داستان خوب باشه به تنهایی باعث ایجاد جذابیت میشه. مثال spec ops یا همون walking dead ۰۰ برای پاسخ، وارد شوید من اگه اول کار از گرافیک بازی خوشم نیاد قیدشو میزنم متاسفانه! عادته بدیه،باس ترکش کنم ۰۰ برای پاسخ، وارد شوید آره حتما هر چه سریع تر ترک کن….وگرنه چیزای خوبی رو از دست میدی… ۰۰ گیم پلی ، گیم پلی و گیم پلی ! بازی های کپکام و کونامی گیم پلی ناب را سالهاست برایم معنا کرده اند :X داستان و الباقی برایم کمترین اهمیت را دارند . یک گیم پلی خوب جور همه چیز را به راحتی می کشد ——————————- وقتی عکسش را می بینم تا چند روز شارژ می شوم :X این بازی استثنا و همه چیز تکمیل است برای من … ۰۰ برای پاسخ، وارد شوید عجب……شما دیگه چرا ژنرال؟شما که طرفدار متال گیر هستی؟ ۰۰ شما فکر کردی من به خاطر داستان طرفدار پر و پا قرص متال گیر هستم ! نچ برادر نچ ! سخت در اشتباهی . شما گیم پلی تک و ناب متال گیر را کنار گذاشتی و به داستانش چسبیده ای ؟ البته همان طور که پایین کامنت بالاییم نوشتم این بازی استثنا و همه چیز تکمیل است :X گیم پلی ناب در کنار داستان قوی با شخصیت پردازی های فوق العاده و موسیقی و … . اما چیزی که متال گیر را برایم متال گیر کرده گیم پلی است . شما به عناوین در پیتی که فقط اسم مخفی کاری را یدک می کشند نگاه کن که با یک گیم پلی ابتر آبروی این سبک را برده اند آن وقت به معنا و ارزش گیم پلی پی می بری ۰۰ شما هم؟ ۰۰ واقعا حرف راست را باید از ژنرال شنید ۹۰ درصد بازی به گیم پلی بستگی دارد … شاید معدود بازیهایی هستند که بر پایه داستان معروف شدند ولی داستان آنقدر ها هم مهم نیست … در مورد کپکام و کونامی هم که بحثی نخواهد ماند :X اولویت اول برای بنده گیم پلی است ، باقی موارد در کنار گیم پلی یک بازی شاهکار را رقم میزند … ۰۰ داستان شرط اوله, دوم شخصیت پردازی (که جزوی از داستانه ولی باید قوی باشه وگرنه داستان هم جالب در نمیاد یعنی این دو مکمل هم دیگه هستند) و سوم هم بقیه ی فاکتور ها که در بازی های مختلف فرق می کنه مثلا توی Angry Birds اصلا داستان معنی نداره ولی توی بازی ای مثه Heavy Rain داستان ۶۰ درصد بازی رو تشکیل میده.میگم بستگی به بازیش داره. تشکر مقاله زیبایی بود ___________ SONY make.believe ۰۰ برای پاسخ، وارد شوید مهم ترین فاکتور تو بازی های رایانه ای گیم پلی هست؛ نه داستان Heavy Rain مگه بازیه :-? ۰۰ پس میشه بگی هوی رین چیه؟حتما بیاند هم بازی نیست؟ ۰۰ این نظر منه, شما مشکلی دارید ؟ در ضمن شما Heavy Rain رو بازی کنید متوجه میشید که اصلی ترین فاکتور چیه. __________ SONY make.believe ۰۰ خیلی از بازی ها بودند که گیم پلی ضعیف داشتند ولی داستانشون خو بوده که به نظر من موفق نیستنند.اما مثلا بعضی از cod ها داستان قوی ندارند اما بسیار طرفدار دارند که به خاطر گیم پلیشون هست.به نظر من داستان در یک بازی باید بعد از یک گیم پلی مناسب بیاد. ۰۰ برای پاسخ، وارد شوید مهم ترین بخش بازی گیم پلی ـه مسلماً. شما به بازی های موفق تگاه کنید:Super Mario،GTA،Zelda،The Sims و… اینا یا داستان متوسطی دارند یا اصلاً داستانی ندارند.داستان دو کار مهم رو فقط انجام میده. ۱.مجاب کردن طرف برای خرید نسخه بعدی اون عنوان ۲.بالا بردن جذابیت و نمرات بازی و در بسیاری از موارد رو فروش محصول تاثیر خاصّی نمیذاره ۰۰ برای پاسخ، وارد شوید پاسخ شما را در کامنت خود دادم… ۰۰ ممنون علیرضا خان. به نکات بسیار خوبی اشاره کردی….داستان بازی میتونه آدم در آن بازی غرق کند. تا حدی که بسیاری از ایرادات آن فراموش شود. اما امان از شیوه ی روایت بد که در بسیاری از موارد داستان های خوب بازی ها به دلیل روایت ضعیف نابود شدند. و بر عکس داستان های کلیشه ای به خاطر روایت خوب بسیار بهتر از آنچه هستند دیده شدند. —————– نمیدونم این قسمت آخر مقاله ی من یه ماهه کجای سایت گیر کرده….فقط خواستم از همه عذر خواهی کنم بخدا من بد قول نیستم. ۰۰ برای پاسخ، وارد شوید حواهش میکنم دوست عزیز…. این هم یک سه هفته ای بود خاک خورده بود…. ۰۰ با تشکر از نویسنده یه عزیز ، تقریباً با ایده ی داستان موافقم ولی Walking Dead مثال خوبی نیست چون یک بازی در ژانر Adventure هست و قاعدتاً داستان رکن اصلی در این بازی هست و اگر داستان برجسته ای نداشت به چنین موفقیت هایی نمیرسید. مطلب دیگه اینکه در ژانر ماجرایی بخش اعظمی از بازیها در بهترین حالت یک Point and Click ساده هستند و رابط کاربری پیچیده ای ندارند و نمونه هایی که گیم پلی در اونها برجسته بوده شاید به تعداد انگشتان یک دست هم نرسد ، ولی Walking Dead در این میان از گیم پلی ای نسبتاً پیچیده تری از سایر رقیبان کلیک و اشاره خود برخوردار است و در این زمینه بسیار خوب عمل کرده. از لحاظ گرافیکی هم این عنوان در سطح بسیار خوبی قرار داره و نباید اون رو با عناوین گران قیمت و خوش گرافیک ژانرهایی دیگه مقایسه کرد. ۰۰ برای پاسخ، وارد شوید نمایش بیشتر
خب از همه دوستان برای شرکت در بحث تشکر میکنم… دیدیم که چقدر سلیقه ها متفاوته و چقدر نگاه ها مختلف…. از این جا میخواهم به برخی سوالات دوستان پاسخ بدهم: -۱اول از همه به این موضوع تاکید کنم که این مقاله چندین قسمت دیگر هم دارد….ما نمیخواهیم فقط درباره داستان بگوییم….ما میخواهیم عیار یک بازی را بشناسیم….میخواهیم اصل رو از فرع جدا کنیم….من هدفم در اینجا کم اهمیت جلوه دادن گیم پلی نیست….اصل بازی گیم پلی است…اصلا به خاطر گیم پلی بازی از فیلم و انیمیشن جدا میشه…..من در ابتدای مقاله به چندین رکن مهم بازی اشاره کردم و در اینجا فقط به یکی از آن ها پرداختم و بقیه را در قسمت های بعد میگویم…. -۲بعضی دوستان هستند که داستان را کم اهمیت و یا حتی بی اهمیت میخوانند… بحثم با این افراد را با یک سوال آغاز میکنم:اگر یک بازی مثله هیلو یا آخرین ما بدون داستان باشد،یعنی مثلا شما از همان ابتدا در نقش یک سرباز بیفتید و تا پایان فقط میبایست بکشید و جلو بروید….آیا این بازی را شروع خواهید کرد؟آیا آن را به پایان میرسانید؟ بازی بدون داستان مثله فیلمی است که فقط تصاویر مبهم را که هیچ ارتباطی به هم ندارند به مخاطب عرضه میکند… هدف ما از تجربه گیم پلی پیش بردن داستان است… -۳جواب دادن به این سوال که داستان مهم تر است یا گیم پلی غیره ممکن است.دوستان توجه کنند که من در هیچ جای مطلب بالا نگفتم داستان از همه مهمتر است…من گفتم داستان به تنهایی می تواند نقش یک محرک را ایفا کند…و چه بسیاری داستان های فوق العاده که به خاطر ایراد در بخش های دیگر مثله گرافیک تجربه نمی شوند و این اشتباه است…. ———————————– اگر باز هم سوالی بود مطرح شود…اصلا مهمترین چیز برای من دیدن همین بحث ها بود که باز هم از همه دوستان تشکر میکنم. ۰۰ برای پاسخ، وارد شوید
جواب سئوال دوم ! بله و شما را ارجاع میدهم به نسخه اول بوردرلندز که فقط به اندازه یک خط نوشته شده داستان داشت ! تازه اگر یک خط هم شده باشد بازی حتی گرافیک سل شیدی داره ولی چیزی به اسم گیم پلی فوق العاده داشت که توانست این همه مخاطب برای خودش جذب کند یا حتی ۳ نسل قبل تر که بازیها خط داستانشون درحد یک خط بود مامور ولفنشتاین ابتدای داستان برای باز پس گیری نیزه سرنوشت به جنگ نازی ها میرود و در انتهای داستان یک تصویر پیکسلی ۶۴ در ۶۴ میاد که نیزه سرنوشت را پس گرفته است داستان در حد چندین کلمه ولی گیم پلی بسیار پررنگ در آن روزگار —————————————————————————————– پس مشخص میشود که داستان درگذشته هیچ اهمیتی نداشته و در این نسل هم نشان میدهد که داستان فوق العاده در حد داستان های کتاب ها مشاهیر ادبی ( بایوشاک : نامحدود ) هیچ اهمیتی ندارد ! این روزها هم بخاطر بالاتر رفتن کیفیت بازیها تم داستان کمی پر اهمیت تر شده است وگرنه ارزش خاصی ندارد ۰۰
@ سعید میرابی…. بله سه نسل قبل خیلی چیز ها فرق داشت…خیلی چیز ها نبود که الان هست اما الان که اضافه شدن باز هم بی اهمیت هستند؟بای مثال اگر اون موقع بخش آنلاین نبوده و الان هست یعنی کم ارزش است؟ ۰۰
مشکل این کامنت و این مقاله این که با دید نسل هفتمی و بسیار سینمایی به نوشته شده است . شما گفتید داستان اگه در بازی آخرین ما وجود نداشته باشد بازی بی ارزش می شود بر عکس این گیم پلی بازی است که جذابیت آن افزایش داد. ذات اصلی بازی گیم پلی است تنها چیزی که بازی را از سینما و انیمیشن متمایز می کند گیم پلی هست شما نسل ها قبلتر یا بازی های ارکید را یک نگاه ای بیندازید . البته اگر اهل سینما هستید حرفی نیست ۰۰
ببینید دوست عزیز بحث رو از روی آخرین ما برداریم بذاریم روی یه عنوان مثله واکینگ دد…. چه چیزی باعث میشه ما اون رو بازی کنیم؟ قطعا داستان اون…..عناوین دیگری که از نظر گیم پلی بهتر باشن زیاده اما ما باز هم از واکینگ دد نهایت لذت رو میبریم…. الان اگر واقعا در بازی آخرین ما اون شخصیت ها و داستان وجود نداشت شما باز هم از تمام کردن بازی لذت میبردی؟گیم پلی ابزاریه که با اون داستان روایت شه و هر دو هم به یک اندازه مهمن…. ۰۰
خب شما اگه می خواین از داستان لذت ببرید نیاز نیست که بازی کنید مکانی وجود داره بنام سینما که این نیاز انسان جواب گو هست . توی همین واکین دد شما باید راه برید یه سری دکمه زنی انجام بدید انخاب کنید و اگر این بخش در بازی نبود فرق این بازی با یک سریال چه بود . شما دوست عزیز اول باید ذات گیم بشناسید و بعد داستان اون . اصلا شما گیم ها بر چه اساسی دسته بندی می کنید مثلا یه بازی مثل خدای جنگ می گید تراژدی یا مثلا بازی مثل کاترین رو می گید دارم عاشقانه . هسته اصلی هر بازی گیم پلی کاملا مشخص هست . وقتی از کتاب کمدی الهی انیمیشن ساخنه می شه پس باید نیاز به بازی دوزخ دانته نباشه ۰۰
با این حساب همون هایی که میرند سینما هم نباید برن,چون چیزی وجود داره به نام کتاب…. برای داستان گویی مدیوم های مختلفی هست :از یه نقاشی رو دیوار,قصه مادر برای بچش,یه فیلم,یه بازی و از همه مهمتر کتاب. به نظر من مدیوم بازی برای داستان گویی کامل تره ,چون :شخصیت قابل رویته,کنترلش دستته,بجاش میتونی تصمیم بگیری(تصمیم حرکتی) و تمام اینا کمک میکنه که با شخصیت همزاد پنداری داشته باشی. ۰۰
همین کنترل گرفتن یعنی گیم پلی . در اون مورد چند منظور بود یک داستان من هم همین می گم ولی در هر بخش ذات این روایت فرق می کنه ۰۰
جواب پوریا… من با این حرف شما به طور کامل مخالفم….اتفاقا بازی بهترین جا برای ارائه داستانه…اولا شما خودتون میتونید شخصیت هارو بسازید…دوما انتخاب های شما تو جریان بازی اثر گذاره…این چیزیه که بازی رو از فیلم جدا میکنه… ۰۰
این روند گیم پلی که داستان تغییر می ده . اما جدیدا تکنولوژی برای سینما ساخته شده که روند داستان از طریق احساسات چهر شما تغییر می ده پس این نمی تونه تقاوت بین این دو تا باشه و من نگفتم بازی جای خوبی برای پرداخت داستان نیست گفتم توی هر حالتی ذات خودش داره مثلا توی بازی بازی گیم پلی داستان پیش می بره ۰۰
آقا من هم میدونم که گیم پلی مساوی با بازی…الان شما داستان یک بازی هایی مثله بایوشاک یا هوی رین رو به صورت کتاب میخوندی برات لذت بخش بود یا همینطوری بازی کنی؟ ۰۰
هم موافقم هم مخالف!! اولویت برای من همیشه اول گیم پلی و بعد داستان و بعد موزیکو صدا و دراخرگزاف!! هرچند که در برخی جاها میشه استثنا هم قاعل شد. ۰۰ برای پاسخ، وارد شوید
کاملا با مطلب موافقم اگه داستان خوب باشه به تنهایی باعث ایجاد جذابیت میشه. مثال spec ops یا همون walking dead ۰۰ برای پاسخ، وارد شوید
من اگه اول کار از گرافیک بازی خوشم نیاد قیدشو میزنم متاسفانه! عادته بدیه،باس ترکش کنم ۰۰ برای پاسخ، وارد شوید
گیم پلی ، گیم پلی و گیم پلی ! بازی های کپکام و کونامی گیم پلی ناب را سالهاست برایم معنا کرده اند :X داستان و الباقی برایم کمترین اهمیت را دارند . یک گیم پلی خوب جور همه چیز را به راحتی می کشد ——————————- وقتی عکسش را می بینم تا چند روز شارژ می شوم :X این بازی استثنا و همه چیز تکمیل است برای من … ۰۰ برای پاسخ، وارد شوید
شما فکر کردی من به خاطر داستان طرفدار پر و پا قرص متال گیر هستم ! نچ برادر نچ ! سخت در اشتباهی . شما گیم پلی تک و ناب متال گیر را کنار گذاشتی و به داستانش چسبیده ای ؟ البته همان طور که پایین کامنت بالاییم نوشتم این بازی استثنا و همه چیز تکمیل است :X گیم پلی ناب در کنار داستان قوی با شخصیت پردازی های فوق العاده و موسیقی و … . اما چیزی که متال گیر را برایم متال گیر کرده گیم پلی است . شما به عناوین در پیتی که فقط اسم مخفی کاری را یدک می کشند نگاه کن که با یک گیم پلی ابتر آبروی این سبک را برده اند آن وقت به معنا و ارزش گیم پلی پی می بری ۰۰
واقعا حرف راست را باید از ژنرال شنید ۹۰ درصد بازی به گیم پلی بستگی دارد … شاید معدود بازیهایی هستند که بر پایه داستان معروف شدند ولی داستان آنقدر ها هم مهم نیست … در مورد کپکام و کونامی هم که بحثی نخواهد ماند :X اولویت اول برای بنده گیم پلی است ، باقی موارد در کنار گیم پلی یک بازی شاهکار را رقم میزند … ۰۰
داستان شرط اوله, دوم شخصیت پردازی (که جزوی از داستانه ولی باید قوی باشه وگرنه داستان هم جالب در نمیاد یعنی این دو مکمل هم دیگه هستند) و سوم هم بقیه ی فاکتور ها که در بازی های مختلف فرق می کنه مثلا توی Angry Birds اصلا داستان معنی نداره ولی توی بازی ای مثه Heavy Rain داستان ۶۰ درصد بازی رو تشکیل میده.میگم بستگی به بازیش داره. تشکر مقاله زیبایی بود ___________ SONY make.believe ۰۰ برای پاسخ، وارد شوید
این نظر منه, شما مشکلی دارید ؟ در ضمن شما Heavy Rain رو بازی کنید متوجه میشید که اصلی ترین فاکتور چیه. __________ SONY make.believe ۰۰
خیلی از بازی ها بودند که گیم پلی ضعیف داشتند ولی داستانشون خو بوده که به نظر من موفق نیستنند.اما مثلا بعضی از cod ها داستان قوی ندارند اما بسیار طرفدار دارند که به خاطر گیم پلیشون هست.به نظر من داستان در یک بازی باید بعد از یک گیم پلی مناسب بیاد. ۰۰ برای پاسخ، وارد شوید
مهم ترین بخش بازی گیم پلی ـه مسلماً. شما به بازی های موفق تگاه کنید:Super Mario،GTA،Zelda،The Sims و… اینا یا داستان متوسطی دارند یا اصلاً داستانی ندارند.داستان دو کار مهم رو فقط انجام میده. ۱.مجاب کردن طرف برای خرید نسخه بعدی اون عنوان ۲.بالا بردن جذابیت و نمرات بازی و در بسیاری از موارد رو فروش محصول تاثیر خاصّی نمیذاره ۰۰ برای پاسخ، وارد شوید
ممنون علیرضا خان. به نکات بسیار خوبی اشاره کردی….داستان بازی میتونه آدم در آن بازی غرق کند. تا حدی که بسیاری از ایرادات آن فراموش شود. اما امان از شیوه ی روایت بد که در بسیاری از موارد داستان های خوب بازی ها به دلیل روایت ضعیف نابود شدند. و بر عکس داستان های کلیشه ای به خاطر روایت خوب بسیار بهتر از آنچه هستند دیده شدند. —————– نمیدونم این قسمت آخر مقاله ی من یه ماهه کجای سایت گیر کرده….فقط خواستم از همه عذر خواهی کنم بخدا من بد قول نیستم. ۰۰ برای پاسخ، وارد شوید
با تشکر از نویسنده یه عزیز ، تقریباً با ایده ی داستان موافقم ولی Walking Dead مثال خوبی نیست چون یک بازی در ژانر Adventure هست و قاعدتاً داستان رکن اصلی در این بازی هست و اگر داستان برجسته ای نداشت به چنین موفقیت هایی نمیرسید. مطلب دیگه اینکه در ژانر ماجرایی بخش اعظمی از بازیها در بهترین حالت یک Point and Click ساده هستند و رابط کاربری پیچیده ای ندارند و نمونه هایی که گیم پلی در اونها برجسته بوده شاید به تعداد انگشتان یک دست هم نرسد ، ولی Walking Dead در این میان از گیم پلی ای نسبتاً پیچیده تری از سایر رقیبان کلیک و اشاره خود برخوردار است و در این زمینه بسیار خوب عمل کرده. از لحاظ گرافیکی هم این عنوان در سطح بسیار خوبی قرار داره و نباید اون رو با عناوین گران قیمت و خوش گرافیک ژانرهایی دیگه مقایسه کرد. ۰۰ برای پاسخ، وارد شوید