اولین نگاه‌: “گرن‌توریسمو ۶″؛ وسوسه‌ی تخت‌گاز!

در ۱۳۹۲/۰۴/۳۰ , 17:01:51
Gran Turismo 6
Gran Turismo 6
Gran Turismo 6 Preview

پیش‌نمایش “گرن‌توریسمو ۶″؛ وسوسه‌ی تخت‌گاز!

اگر آرکیدباز هستید و دل‌تان می‌خواد گاز ماشین‌تان را بگیرید و بزنید در ‌و دیوار را پایین بیاورید، درحالی که همچنان حال‌تان خوب باشد و آخرش هم اول شوید، آب‌تان با “گرن‌توریسمو” توی یک جوب نمی‌رود! اگر هم می‌خواهید هزار مدل برچسب روی بدنه‌ی ماشین‌تان نقاشی کنید و نیتروژن بخرید و بزنید و پرواز کنید، باز هم “گرن‌توریسمو” به مزاج‌تان خوش نمی‌آید! سری بازی‌های “گرن‌توریسمو” یکی از موفق‌ترین و درعین‌حال درست‌ترین شبیه‌سازهای ساخته شده از مسابقات اتومبیل‌رانی است که آقای “کازانوری یامائوچی” ملقب به “کیکیزو” اولین‌ شماره‌اش را در سال ۱۹۹۷ برای PS1 منتشر کرد. از آن‌جایی که “یامائوچی” طراحی اتومبیل می‌داند و از رانندگان رسمی مسابقات اتومبیل‌سواری هم محسوب می‌شود، با دقت و ظرافت متفاوتی نسبت به دیگر بازی‌سازان به سراغ ساختن شبیه‌سازش رفته است. به‌هرحال او “این‌کاره” است و “این‌کاره” بودن‌اش هم در بازی‌های‌اش کاملا مشخص می‌شود.

اما قرار نیست بزنیم دل و روده‌ی تاریخچه‌ی سری بازی “گرن‌توریسمو” را بیرون بکشیم و بگوییم در هر شماره بیش از ۱۰ میلیون فروش داشته و هم دل منتقدان و هم دل ماشین‌بازها را برده است. یا این‌که بگوییم تا کنون ۵ شماره‌ی اصلی از آن منتشر شده که همه‌شان هم در انحصار سونی و ایستگاه‌های بازی‌اش بوده! بلکه می‌خواهیم از جدیدترین شماره‌ای که “کازانوری یامائوچی”، رئیس استودیوی “پلی‌فونی‌ دیجیتال” برای‌مان تدارک دیده است حرف بزنیم. ششمین شماره از “گرن‌توریسمو” که تب و تاب نسل بعد را کنار گذاشته و در اقدامی طرفدارپسندانه (!) قرار است تا چند ماه دیگر برای PS3 منتشر شود.

Gran Turismo 6
با سیستم هندلینگ جدید باید بدجوری مراقب پشت‌سرتان باشید تا عقب نمانید!

اگر یادتان باشد تقریبا دو سال پیش بود که “کیکیزو” گفت به همراه تیم‌اش دارند روی “گرن‌توریسمو ۶” کار می‌کنند. ما نمی‌دانستیم باید خوشحال باشیم یا ناراحت؛ چون پروسه‌ی ساخته شدن “گرن‌توریسمو ۵” نزدیک به شش سال طول کشید و پیش خودمان گفتیم شاید خدای نکرده باید یک دهه منتظر ششمین شماره به انتظار بنشینیم! اما خوش‌بختانه دیگر “یامائوچی” راه افتاده و بعد از تولد پانزده سالگی سری بازی‌اش، اندکی دست‌اش برای ساختن بازی فرمان‌تر شده و ما را در خماری نمی‌گذارد! البته آن شش سال انتظاری که برای پنجمین شماره کشیدیم آن چنان که باید و شاید ارزش‌اش را نداشت و طرف‌داران دوآتیشه و قدیمی این سری بازی را خوش‌حال نکرد. از طرفی “فورزا ۴” آمد و خیلی هم خوش درخشید. آن وقت بود که “یامائوچی” به فکر محتوای اضافی و دانلودی و غیره و ذلک افتاد تا اندکی دل هواداران را به‌دست آورد. درواقع خودش هم متوجه شد که می‌توانست خیلی بهتر از این‌ها ظاهر شود؛ بنابراین به فکر ساختن شماره‌ی ششم افتاد.

“گرن‌توریسمو ۶” چند بخش اصلی دارد که مثل همیشه، “Career mode” مهم‌ترین‌شان است. یعنی ابتدا باید لیسانس شروع بازی را دریافت کنید و مدال‌های طلا و نقره و برنز بر گردن‌تان بی‌اندازید. سپس یک گاراج در اختیارتان قرار می‌گیرد و پول جمع می‌کنید و ماشین می‌خرید و مسابقه می‌دهید. تعداد اتومبیل‌های این شماره به ۱۲۰۰ عدد رسیده که تاکنون سابقه نداشته است. تصور کنید ۱۲۰۰ ماشین با جزییات و اطلاعات کامل را پیش‌رو دارید که فقط نگاه کردن به آن‌ها کلی بر دانش‌ ماشینی‌تان می‌افزاید! اما لذت اصلی “گرن‌توریسمو” چیز دیگری است! قسمت “تیونینگ” کردن ماشین‌ها وسعت بیشتری پیدا کرده. اصلا “گرن‌توریسمو” یعنی همین! یعنی بروید دل و روده‌ی موتور ماشین‌تان را بریزید بیرون و دست‌کاری‌اش کنید تا قدرت‌اش بیشتر و بیشتر شود. بعد ببینید ۱۰۰۰ متر را در چند دقیقه می‌رود یا نهایت سرعت‌اش چقدر است. این‌هاست که دست‌رنج “یامائوچی” را دوست‌داشتنی کرده و طرفداران‌اش حاضرند حتی یک دهه هم به انتظار بنشینند!

Gran Turismo 6
این بنزین پر و لاستیک‌های سالم در دورهای بالا آرزوی‌تان می‌شود!

اگر اهل آن مسابقات ۲۴ ساعته‌ی لعنتی باشید حتما می‌دانید که استراتژی استفاده از لاستیک و بنزین چقدر مهم است. باید حساب و کتاب کنید که هر چند دور یک‌بار به “PIT” بروید و تعویض لاستیک داشته باشید یا سوخت‌گیری کنید. از این‌رو تعداد لاستیک‌های اضافه شده به شماره‌ی ششم به‌شدت افزایش یافته و مدل‌های گوناگونی هم برای بازی مدنظر گرفته شده که قطعا استراتژی دقیق‌تری هم برای استفاده کردن‌شان لازم است. از “خیلی خشک” و “اسپورت” بگیرید تا “ریسینگ” و “خیلی نرم” که آن “خیلی نرم‌”ها بدجوری وسوسه برانگیز هستند اما حیف که خیلی زود داغ می‌کنند و ساییده می‌شوند!

یکی از جهش‌های بازی تغییر کردن هندلینگ و کنترل ماشین‌هاست. یادتان است که آن “TVR” دو تنی را تقویت‌موتور می‌کردید و سرعت‌اش را به ۴۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسانید؟ سپس با یک نیش‌ترمز هم از پیچ‌های آرام “Daytona Superspeedway” رد می‌شدید؟ خب دیگر از این خبرها نیست! در “گرن‌توریسمو ۶” کنترل ماشین‌ها در سرعت بالا و پایین با هم متفاوت است و اندکی اوضاع سخت‌تر می‌شود. مدل لاستیک، وزن اتومبیل و شرایط آب‌ و هوایی، تاثیر به‌مراتب بیشتری نسبت قبل، بر کنترل ماشین‌تان می‌گذارد و دیگر از آن آسایش و راحتی خبری نیست! البته اگر از رانندگان حرفه‌ای بودید که چه بهتر! چون این‌بار دیگر باید همه‌ی ترمزها را به موقع بزنید، ریس‌لاین را رعایت کنید و پیچ‌ها را درست بچیچید وگرنه کارتان با در و دیوار است و چمن‌های کنار جاده!

Gran Turismo 6
“گرن‌توریسمو ۶” از رندر جدیدی برای تفکیک نور بهره می‌برد که از شماره‌ی قبلی بسیار پیشرفته‌تر است.

تعداد جاده‌های بازی تقریبا چیزی کم‌تر یا بیشتر از “گرن‌توریسمو ۵” ندارد. برای این شماره ۳۳ جاده‌ی اصلی درنظر گرفته شده است که هرکدام‌شان به چند صورت مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. بنابراین در مجموع می‌شود ۷۱ پیست آماده‌ی مسابقه دادن که دو عدد از شماره‌ی قبلی کمتر است. اما نکته‌ی جالب و اشتیاق‌آور این‌که بالاخره پیست معروف و محبوب “Silverstone Circuit” پای‌اش به “گرن‌تویسمو ۶” باز شد تا لذت مسابقه دادن در آن را هم تجربه کنیم. البته شش پیست جدید دیگر هم قرار است برای‌مان مهیا شود. از پیست‌های قدیمی نیز اکثرشان مانند “Suzuka Circuit” –با آن پیچ و خم‌های دوست‌ داشتنی‌اش- در بازی حضور خواهند داشت.

“کازانوری یامائوچی” بعد از انتقادهایی که به صفحه‌ی منوی “گرن‌توریسمو ۵” وارد شد، این‌بار صفحه‌ی منویی ساده و سریع را ساخته و پرداخته کرده تا بازی‌کننده خیلی زود و سریع به آن دست‌رسی پیدا کند. بارگزاری‌های صفحه‌ها نیز مدت کم‌تری از وقت‌تان را خواهد گرفت و به‌نوعی تجربه‌ی انتقاد شده‌ی شماره‌ی قبلی کار خودش را کرده است. از طرف دیگر دموی منتشر شده از بازی می‌گوید هوش‌مصنوعی رقبا آن‌چنان پیشرفتی ندارد و اتومبیل‌های رقیب مثل سابق خطی عمل می‌کنند اما خدا را خوش نمی‌آید تا تجربه نکردن‌اش بر آن عیب و ایراد بگذاریم!

Gran Turismo 6
کیفیت محیط و گرافیک اتومبیل‌ها پیشرفت چشم‌گیری داشته است.

از فراز و نشیب‌های گیم‌پلی فارغ شوید که هرچه پیشرفت است برای گرافیک “گرن‌توریسمو ۶” تدارک دیده شده! طراحی مدل اتومبیل‌ها جزییات بیشتری پیدا کرده است که درواقع این ویژگی “adaptive tessellation” نام دارد. یعنی مثلا برای ساختن کاپوت ماشین از یک الگوی سایز بزرگ استفاده نمی‌شود بلکه ریز به ریز تمام انحنا و پیچ و قوص‌های موجود در آن بر اساس مدل واقعی‌اش شبیه‌سازی شده است. این اتفاق در طراحی همه‌ی قسمت‌های بدنه‌ی اتومبیل‌ها صدق می‌کند تا آن‌ها را در شکافتن هوا از هم‌دیگر متمایز نشان دهد. انعطاف‌پذیری حرکت لاستیک‌ها به‌شدت بالا رفته تا هم اصطکاک بیشتری با جاده حس کنیم و هم در مکان‌های ناهموار، افکت‌های واقعی‌تری از آن ببینیم.

اما نقطه‌ی عطف گرافیک، مربوط به نورپردازی آن خواهد بود. درخشش نور خورشید در رینگ و شیشه و بدنه‌ی اتومبیل‌ها کاملا نسبت به قبل پیشرفته شده است. همچنین وقتی آفتاب در طلوع یا غروب خورشید بر کف آسفالت می‌تابد، بازتاب بسیار چشم‌نوازی به وجود خواهد آورد. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های “گرن‌توریسمو ۶” تغییرات آب و هوایی در طول یک مسابقه است. بنابراین چنین پیشرفت‌هایی که متکی بر نورپردازی هستند مانند تفاوت طلوع و غروب خورشید یا هوای گرگ و میش و بارانی و مه‌آلود، کاملا یک نیاز مهم به حساب می‌آمد. با این اوضاع و احوال قرار است “گرن‌توریسمو ۶” اندکی رنگ و آب بیشتری به خود بگیرد و از حال و هوای نیمه‌خاکستری بیرون بکشد که این پرزرق و برق شدن‌اش قطعا به نفع‌اش خواهد بود.

Gran Turismo 6
ماشین‌های کلاسیک و ریسینگ و فرمولا جای خود، این ماشین‌های از پیش تیون شده هم جای خود!

این همه مسابقه در جاده‌های طولانی مثل “Nürburgring” اصلا بدون موسیقی می‌شود؟ نمی‌شود دیگر! باز هم مثل گذشته اکثرا موسیقی‌های پرانرژی و بی‌کلام در طول مسابقات پخش خواهد شد تا حوصله‌تان سر نرود. البته می‌توانید از طریق هارد PS3تان آهنگ‌های دل‌خواه‌تان را در “گرن‌توریسمو ۶” –هم‌چون شماره‌ی قبل- پخش کنید و مثلا از ریمیکس آهنگ “فرنگیس” سیاوش قمیشی، در جاده‌ی طولانی و فرانسوی “Circuit de la Sarthe” لذت ببرید!

به هرحال همه چیز آماده‌ی یک تجربه‌ی ناب شبیه‌ساز رانندگی است. آن هم از نوع “گرن‌توریسمو”اش که طرف‌داران دل‌باخته‌ی خاصی دارد. باید خودمان را آماده کنیم تا بعد از تیون کردن ماشین‌مان بزنیم به مسابقات ۲۴ ساعته! آن‌جایی که مثلا ۲۳ ساعت از ۲۴ ساعت‌اش گذشته و یک اتومبیل هم چسبانده به‌مان ول هم نمی‌کند. چه استرسی چه هیجانی! با این سیستم هندلینگ جدید هم اوضاع سخت‌تر شده و به مراتب استرس‌مان هم بیشتر خواهد شد. گاراج‌تان را تمیز کنید و کفش‌های مسابقه را بپوشید؛ “گرن‌توریسمو ۶” نزدیک است!

Gran Turismo 6
THE END

نویسنده:

شاهین رستم‌خانی


136 دیدگاه ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

  1. با تشکر از اقا شاهین
    ___________________________________________
    همان طور که در متن گفتید امیدوارم هوش مصنوعی پیشرفت کند
    _____________________________________________
    بنده اولین بازی ای که از این مجموعه کردم گرن‌توریسمو ۵ بود و چندان باب میل من نبود (با توجه به این که فورزا ۴ هم همان سال عرضه شد و بیش تر به من حال داد)با این حال امیدوارم این شماره موفق شود

    ۰۰
    1. رسما با “گرن‌توریسمو ۴” زندگی کردم.. حالا بماند گرن‌توریسمو ۱ و ۲ که برای خریدنه یک “میتسوبیشی” زرد رنگه ۸ دنده‌ای داشتم در زمانه طفولیت خودمو به آب و آتیش می‌زدم :دی

      ۱۰
  2. دموش بازی کردم ولی حیف فقط نیسان توش بود من که عشق فراری و زوندا . ولی گرافیک بازی و سایه زنی بسیار بهتر از قبل شد همین برای من بس بود و اما یه چیز دیگه ای هم که بسیار بهتر از قبل شد بود طراحی جاده ها بود که واقعا راحت توجه شد چه برتری نسبت به نسحه ۵ داشته .
    ممنون از پیشنمایش شاهین که فتوشاپ کردنش افتضاح :))

    ۰۰
  3. تشکر شاهین جان.عالی بود.
    واقعا ماهایی که PS3 نداریم از چه بازی های نـــابــــ و شاهکاری بی بهره هستیم.مثل همین “گرن توریسمو”.یادمه آخرین بازی که “گرن توریسمو”بازی کردم در PS1 پسر دایی ام بود. :sad: یادش بخیر. :cry:
    ==================
    میلاد از $PC :((

    ۰۰
    1. اقا جان ربط داره ولی من نمیگم که the crew خیلی بهتر از اونه که به هر حال نظرات مختلفه ممکنه شما یک چیز بگی پوریا جان من یک چیز

      ۰۰
    2. عزیز من اینا سبکش درست رسینگ ولی کلی با هم از هر نظر فرق می کنه مثل این می مونه بگیم فورتزا افق از فورتزا ۴ خیلی بهتر . این درست یه اسم دارن ولی هر کدوم از نظر محل و نوع ماشین های فرق دارن . مثلا شما انتظار نداری یه ماشین فورمول یک توی یه خیابان شهری ببینی

      ۱۰
    3. باشه شما درست می گی من که نمی خوام با شما بحث کنم به هر حال هر گرن توریسمو هم خوبه the crew هم خوبه من که گفتم نظرات مختلفه

      ۰۰
    4. ببین دوست عزیز نمیشه بگی چون نظر توئه پس به بقیه ربط نداره…شما که میخوای نظر بدی باید اول اطلاعات کسب کنی بعد نظر بدی….گرن توریسمو سبک شبیه سازه رانندگیه و the crew در سبکه آرکیده و این دوتا هیچ وقت با هم مقایسه نمیشن…

      ۰۰
    5. علیرضا جان پوریا رمضانی با شما أصلا بحث نمیکنه… داره شمارو متوجه اشتباهتون میکنه!
      دقت کنید crew آرکیده گرن تریزمو شبیه ساز! یعنی crew گیم پلیش تخیلیه ولی گرن تریزمو خیلی به واقعیت نزدیکه! Got it??

      ۰۰
    6. bomberman@
      کی گفته که the crew سبک آرکید.اون هم یک ریسینگ واقعی است(با دور بین درون ماشین)و فقط کمی از سبک آرکید هم الهام گرفته است.برای مثال need for speed یک آرکید به تمام معنا است.(دوربین درون ماشین ندارد).
      اگر شما از سری test drive unlimited2 چیزی دیده بودی همچین حرفی نمیزدی. ;)
      تازه در the crew خبری از دریفت کردن های راحت و الکی نیست.

      ۰۰
    7. بردار شما حتما برو درمورد سبک رسینگ تحقیق کن اگه این جوری باشه درایور سن فرانسیسکو هم شبیه ساز چون دوربین درون ماشین داره

      ۰۰
    8. پس معلوم شد که TEST DRIVE 2 رو بازی نکردی.
      کسی اینو بازی کرده قضیه رو واسه دوستمون توضیح بده؟
      این مورد فقط در مورد این بازی صدق میکنه و سازندگان THE CREW همان سازندگان Test drive 2 هستند (محض اطلاع)

      ۰۰
    9. محض اطلاع این شرکت خوب می شناسم و تست درایو قشنگ باهاش آشنایی دارم
      این شرکتی شما ازش می خواید اسم ببرید Alone in the Dark رو هم ساخته که یکی از محبوب ترین بازی های عمر من
      Test Drive Unlimited بازی کردم و تمام گواهی هاش هم گرفتم ولی بازم می گم تحقیق کن Racing ریشه های مختلفی رو در بر می گیره این که شما بشین و فرمون ببینی نمی شه گفت یه شبیه ساز . شبیه ساز یعنی عنوانی که تمام استاندارد های دنبای واقعی رعایت کنه اسپرت کردن و گواهی گرفتن نشان دهنده Simulator بودن نیست

      ۰۰
    10. یعنی این حرفت دیگه آخرش بود !!!!
      تا بود و نبود تنها ماشین سواری دنیا گرن توریسمو بود. هنوزه که هنوزه همه بازی ها نمیتونن حتی به گ , گرن توریسمو نزدیک بشن حالا چه برسه به اینکه بخوان با بازی رقابت کنن.

      ۱۰
    11. برادر فورزا هرچه قدر هم خوب…. اما أصلا شایستگی مقایسه با گرن تریزمو رو نداره! :arrow:

      ———————————-
      Sony make.believe
      We R ThE BEST

      ۲۰
    12. اون موقع که GT در دوران اوج خودش یعنی متای ۹۶ و ۹۵ بود هنوز VGA به دنیا نیومده بود و اصلا کسی نمیشناختش ! قابل ذکره که چند ساله VGA حکم اسکار رو گرفته !

      ۰۰
    13. نسخه ۴ بازی کاندید شده بود , به همراه نسخه اول فورتزا. کسی منکر عالی بودن گرن توریسمو نیست. ولی اینکه شماها میخواین زور کنید که فورتزا شبیه ساز نیست مشکل ما هست

      ۰۰
    14. البته همیشه فرق است بینه “شبیه‌سازی” و بازی‌هایی که تمه “آرکید” دارن.. حالا اون خیابونی‌های “کم‌آرکیدی” مثله The Crew هم جای خود.. ولی خب یکمی ناعادلانه میشه اگه بخوایم یه شبیه‌ساز رو با آرکید مقایسه کنیم..
      از این هم نگذریم که “گرن‌توریسمو” بدجوری پیش‌کسوت هست و یکم باید با احترام اسمش رو آورد.. چون پیش‌کسوتیه که کارشم خیلی درسته..

      ۱۰

مقالات بازی

بیشتر

چند رسانه ای

بیشتر