خانه » مسابقات بازی اولین نگاه: “گرنتوریسمو ۶″؛ وسوسهی تختگاز! × توسط شاهین رستمخانی در ۱۳۹۲/۰۴/۳۰ , 17:01:51 136 Gran Turismo 6 Preview پیشنمایش “گرنتوریسمو ۶″؛ وسوسهی تختگاز! اگر آرکیدباز هستید و دلتان میخواد گاز ماشینتان را بگیرید و بزنید در و دیوار را پایین بیاورید، درحالی که همچنان حالتان خوب باشد و آخرش هم اول شوید، آبتان با “گرنتوریسمو” توی یک جوب نمیرود! اگر هم میخواهید هزار مدل برچسب روی بدنهی ماشینتان نقاشی کنید و نیتروژن بخرید و بزنید و پرواز کنید، باز هم “گرنتوریسمو” به مزاجتان خوش نمیآید! سری بازیهای “گرنتوریسمو” یکی از موفقترین و درعینحال درستترین شبیهسازهای ساخته شده از مسابقات اتومبیلرانی است که آقای “کازانوری یامائوچی” ملقب به “کیکیزو” اولین شمارهاش را در سال ۱۹۹۷ برای PS1 منتشر کرد. از آنجایی که “یامائوچی” طراحی اتومبیل میداند و از رانندگان رسمی مسابقات اتومبیلسواری هم محسوب میشود، با دقت و ظرافت متفاوتی نسبت به دیگر بازیسازان به سراغ ساختن شبیهسازش رفته است. بههرحال او “اینکاره” است و “اینکاره” بودناش هم در بازیهایاش کاملا مشخص میشود. اما قرار نیست بزنیم دل و رودهی تاریخچهی سری بازی “گرنتوریسمو” را بیرون بکشیم و بگوییم در هر شماره بیش از ۱۰ میلیون فروش داشته و هم دل منتقدان و هم دل ماشینبازها را برده است. یا اینکه بگوییم تا کنون ۵ شمارهی اصلی از آن منتشر شده که همهشان هم در انحصار سونی و ایستگاههای بازیاش بوده! بلکه میخواهیم از جدیدترین شمارهای که “کازانوری یامائوچی”، رئیس استودیوی “پلیفونی دیجیتال” برایمان تدارک دیده است حرف بزنیم. ششمین شماره از “گرنتوریسمو” که تب و تاب نسل بعد را کنار گذاشته و در اقدامی طرفدارپسندانه (!) قرار است تا چند ماه دیگر برای PS3 منتشر شود. با سیستم هندلینگ جدید باید بدجوری مراقب پشتسرتان باشید تا عقب نمانید! اگر یادتان باشد تقریبا دو سال پیش بود که “کیکیزو” گفت به همراه تیماش دارند روی “گرنتوریسمو ۶” کار میکنند. ما نمیدانستیم باید خوشحال باشیم یا ناراحت؛ چون پروسهی ساخته شدن “گرنتوریسمو ۵” نزدیک به شش سال طول کشید و پیش خودمان گفتیم شاید خدای نکرده باید یک دهه منتظر ششمین شماره به انتظار بنشینیم! اما خوشبختانه دیگر “یامائوچی” راه افتاده و بعد از تولد پانزده سالگی سری بازیاش، اندکی دستاش برای ساختن بازی فرمانتر شده و ما را در خماری نمیگذارد! البته آن شش سال انتظاری که برای پنجمین شماره کشیدیم آن چنان که باید و شاید ارزشاش را نداشت و طرفداران دوآتیشه و قدیمی این سری بازی را خوشحال نکرد. از طرفی “فورزا ۴” آمد و خیلی هم خوش درخشید. آن وقت بود که “یامائوچی” به فکر محتوای اضافی و دانلودی و غیره و ذلک افتاد تا اندکی دل هواداران را بهدست آورد. درواقع خودش هم متوجه شد که میتوانست خیلی بهتر از اینها ظاهر شود؛ بنابراین به فکر ساختن شمارهی ششم افتاد. “گرنتوریسمو ۶” چند بخش اصلی دارد که مثل همیشه، “Career mode” مهمترینشان است. یعنی ابتدا باید لیسانس شروع بازی را دریافت کنید و مدالهای طلا و نقره و برنز بر گردنتان بیاندازید. سپس یک گاراج در اختیارتان قرار میگیرد و پول جمع میکنید و ماشین میخرید و مسابقه میدهید. تعداد اتومبیلهای این شماره به ۱۲۰۰ عدد رسیده که تاکنون سابقه نداشته است. تصور کنید ۱۲۰۰ ماشین با جزییات و اطلاعات کامل را پیشرو دارید که فقط نگاه کردن به آنها کلی بر دانش ماشینیتان میافزاید! اما لذت اصلی “گرنتوریسمو” چیز دیگری است! قسمت “تیونینگ” کردن ماشینها وسعت بیشتری پیدا کرده. اصلا “گرنتوریسمو” یعنی همین! یعنی بروید دل و رودهی موتور ماشینتان را بریزید بیرون و دستکاریاش کنید تا قدرتاش بیشتر و بیشتر شود. بعد ببینید ۱۰۰۰ متر را در چند دقیقه میرود یا نهایت سرعتاش چقدر است. اینهاست که دسترنج “یامائوچی” را دوستداشتنی کرده و طرفداراناش حاضرند حتی یک دهه هم به انتظار بنشینند! این بنزین پر و لاستیکهای سالم در دورهای بالا آرزویتان میشود! اگر اهل آن مسابقات ۲۴ ساعتهی لعنتی باشید حتما میدانید که استراتژی استفاده از لاستیک و بنزین چقدر مهم است. باید حساب و کتاب کنید که هر چند دور یکبار به “PIT” بروید و تعویض لاستیک داشته باشید یا سوختگیری کنید. از اینرو تعداد لاستیکهای اضافه شده به شمارهی ششم بهشدت افزایش یافته و مدلهای گوناگونی هم برای بازی مدنظر گرفته شده که قطعا استراتژی دقیقتری هم برای استفاده کردنشان لازم است. از “خیلی خشک” و “اسپورت” بگیرید تا “ریسینگ” و “خیلی نرم” که آن “خیلی نرم”ها بدجوری وسوسه برانگیز هستند اما حیف که خیلی زود داغ میکنند و ساییده میشوند! یکی از جهشهای بازی تغییر کردن هندلینگ و کنترل ماشینهاست. یادتان است که آن “TVR” دو تنی را تقویتموتور میکردید و سرعتاش را به ۴۰۰ کیلومتر در ساعت میرسانید؟ سپس با یک نیشترمز هم از پیچهای آرام “Daytona Superspeedway” رد میشدید؟ خب دیگر از این خبرها نیست! در “گرنتوریسمو ۶” کنترل ماشینها در سرعت بالا و پایین با هم متفاوت است و اندکی اوضاع سختتر میشود. مدل لاستیک، وزن اتومبیل و شرایط آب و هوایی، تاثیر بهمراتب بیشتری نسبت قبل، بر کنترل ماشینتان میگذارد و دیگر از آن آسایش و راحتی خبری نیست! البته اگر از رانندگان حرفهای بودید که چه بهتر! چون اینبار دیگر باید همهی ترمزها را به موقع بزنید، ریسلاین را رعایت کنید و پیچها را درست بچیچید وگرنه کارتان با در و دیوار است و چمنهای کنار جاده! “گرنتوریسمو ۶” از رندر جدیدی برای تفکیک نور بهره میبرد که از شمارهی قبلی بسیار پیشرفتهتر است. تعداد جادههای بازی تقریبا چیزی کمتر یا بیشتر از “گرنتوریسمو ۵” ندارد. برای این شماره ۳۳ جادهی اصلی درنظر گرفته شده است که هرکدامشان به چند صورت مختلف مورد استفاده قرار میگیرند. بنابراین در مجموع میشود ۷۱ پیست آمادهی مسابقه دادن که دو عدد از شمارهی قبلی کمتر است. اما نکتهی جالب و اشتیاقآور اینکه بالاخره پیست معروف و محبوب “Silverstone Circuit” پایاش به “گرنتویسمو ۶” باز شد تا لذت مسابقه دادن در آن را هم تجربه کنیم. البته شش پیست جدید دیگر هم قرار است برایمان مهیا شود. از پیستهای قدیمی نیز اکثرشان مانند “Suzuka Circuit” –با آن پیچ و خمهای دوست داشتنیاش- در بازی حضور خواهند داشت. “کازانوری یامائوچی” بعد از انتقادهایی که به صفحهی منوی “گرنتوریسمو ۵” وارد شد، اینبار صفحهی منویی ساده و سریع را ساخته و پرداخته کرده تا بازیکننده خیلی زود و سریع به آن دسترسی پیدا کند. بارگزاریهای صفحهها نیز مدت کمتری از وقتتان را خواهد گرفت و بهنوعی تجربهی انتقاد شدهی شمارهی قبلی کار خودش را کرده است. از طرف دیگر دموی منتشر شده از بازی میگوید هوشمصنوعی رقبا آنچنان پیشرفتی ندارد و اتومبیلهای رقیب مثل سابق خطی عمل میکنند اما خدا را خوش نمیآید تا تجربه نکردناش بر آن عیب و ایراد بگذاریم! کیفیت محیط و گرافیک اتومبیلها پیشرفت چشمگیری داشته است. از فراز و نشیبهای گیمپلی فارغ شوید که هرچه پیشرفت است برای گرافیک “گرنتوریسمو ۶” تدارک دیده شده! طراحی مدل اتومبیلها جزییات بیشتری پیدا کرده است که درواقع این ویژگی “adaptive tessellation” نام دارد. یعنی مثلا برای ساختن کاپوت ماشین از یک الگوی سایز بزرگ استفاده نمیشود بلکه ریز به ریز تمام انحنا و پیچ و قوصهای موجود در آن بر اساس مدل واقعیاش شبیهسازی شده است. این اتفاق در طراحی همهی قسمتهای بدنهی اتومبیلها صدق میکند تا آنها را در شکافتن هوا از همدیگر متمایز نشان دهد. انعطافپذیری حرکت لاستیکها بهشدت بالا رفته تا هم اصطکاک بیشتری با جاده حس کنیم و هم در مکانهای ناهموار، افکتهای واقعیتری از آن ببینیم. اما نقطهی عطف گرافیک، مربوط به نورپردازی آن خواهد بود. درخشش نور خورشید در رینگ و شیشه و بدنهی اتومبیلها کاملا نسبت به قبل پیشرفته شده است. همچنین وقتی آفتاب در طلوع یا غروب خورشید بر کف آسفالت میتابد، بازتاب بسیار چشمنوازی به وجود خواهد آورد. یکی از مهمترین ویژگیهای “گرنتوریسمو ۶” تغییرات آب و هوایی در طول یک مسابقه است. بنابراین چنین پیشرفتهایی که متکی بر نورپردازی هستند مانند تفاوت طلوع و غروب خورشید یا هوای گرگ و میش و بارانی و مهآلود، کاملا یک نیاز مهم به حساب میآمد. با این اوضاع و احوال قرار است “گرنتوریسمو ۶” اندکی رنگ و آب بیشتری به خود بگیرد و از حال و هوای نیمهخاکستری بیرون بکشد که این پرزرق و برق شدناش قطعا به نفعاش خواهد بود. ماشینهای کلاسیک و ریسینگ و فرمولا جای خود، این ماشینهای از پیش تیون شده هم جای خود! این همه مسابقه در جادههای طولانی مثل “Nürburgring” اصلا بدون موسیقی میشود؟ نمیشود دیگر! باز هم مثل گذشته اکثرا موسیقیهای پرانرژی و بیکلام در طول مسابقات پخش خواهد شد تا حوصلهتان سر نرود. البته میتوانید از طریق هارد PS3تان آهنگهای دلخواهتان را در “گرنتوریسمو ۶” –همچون شمارهی قبل- پخش کنید و مثلا از ریمیکس آهنگ “فرنگیس” سیاوش قمیشی، در جادهی طولانی و فرانسوی “Circuit de la Sarthe” لذت ببرید! به هرحال همه چیز آمادهی یک تجربهی ناب شبیهساز رانندگی است. آن هم از نوع “گرنتوریسمو”اش که طرفداران دلباختهی خاصی دارد. باید خودمان را آماده کنیم تا بعد از تیون کردن ماشینمان بزنیم به مسابقات ۲۴ ساعته! آنجایی که مثلا ۲۳ ساعت از ۲۴ ساعتاش گذشته و یک اتومبیل هم چسبانده بهمان ول هم نمیکند. چه استرسی چه هیجانی! با این سیستم هندلینگ جدید هم اوضاع سختتر شده و به مراتب استرسمان هم بیشتر خواهد شد. گاراجتان را تمیز کنید و کفشهای مسابقه را بپوشید؛ “گرنتوریسمو ۶” نزدیک است! THE END نویسنده: شاهین رستمخانی نویسنده شاهین رستمخانی آخرین ما، بهترین بازیِ تاریخ! فضای مُرده، بهترین سهگانهی تاریخ! شیطانِ درون، موردِ انتظارترین بازیِ سال! Gran Turismo 6 مسابقات بازی 136 دیدگاه ثبت شده است دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخبرای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید. بازی بزرگ forza5 هم تو راهه. پیشرفت در هر نسخه ی فورزا خیلی زیاد بوده همیشه فورزا ۴ که واقعاً کیفیت بالایی داشت و من خودم شخصاً بار ها با gt5 کنار هم مقایسه کردم که فورزا واقعاً بهتر بود گرافیک پویا تری داشت.رنگ های زنده تری داشت.gt با توجه به تجربه ی بیشتر خیلی بیشتر ازش انتظار میره ولی… به هر حال فورزا ۵ خیلی خیلی حرف برای گفتن خواهد داشت.(البته تا زمانی که gt7 برای ps4 تایید بشه)لیکن gt6 در برابرش حرفی نخواهد داشت ۰۰ برای پاسخ، وارد شوید نسخه ی پنجم که بد جور ترکوند این نسخه که معلومه دوبل میترکونه! :X ۰۰ برای پاسخ، وارد شوید مرسی شاهین جان شدید منتظر این شاهکار هستم ۰۰ برای پاسخ، وارد شوید نمایش بیشتر
بازی بزرگ forza5 هم تو راهه. پیشرفت در هر نسخه ی فورزا خیلی زیاد بوده همیشه فورزا ۴ که واقعاً کیفیت بالایی داشت و من خودم شخصاً بار ها با gt5 کنار هم مقایسه کردم که فورزا واقعاً بهتر بود گرافیک پویا تری داشت.رنگ های زنده تری داشت.gt با توجه به تجربه ی بیشتر خیلی بیشتر ازش انتظار میره ولی… به هر حال فورزا ۵ خیلی خیلی حرف برای گفتن خواهد داشت.(البته تا زمانی که gt7 برای ps4 تایید بشه)لیکن gt6 در برابرش حرفی نخواهد داشت ۰۰ برای پاسخ، وارد شوید