یک مقاله کوتاه:کدام بازی سخت نامیده می شود!

Achamenian توسط Achamenian
در ۱۳۹۳/۰۴/۰۳ , 16:57:12

طی همین چند روز گذشته بود که بحث در خصوص سختی بازی ها بالا گرفت اما به راستی کدام بازی سخت است؟

برای سخت نامیدن بازی معیارهای مختلفی وجو داره که مهم ترین آن ها تفاوت در سلیقه ها و تفکرات متمایز هر منتقد یا گیمر با یکدیگر هست اما یک سری معیار های کلی وجود دارند که به طور خلاصه به آن می پردازیم.

۱-  ذخیره سازی بازی

همیسه یکی از آرامش بخش ترین مکان ها برای هر گیمر زمان سیو شدن تلاش هایی است که در طول بازی انجام داده تا به هدف خود برسد؛این اتفاق انقدر مهم است که بسیاری از بازی هایی که نام سخت را با خود یدک می کشند به  این معیار برای هرچه سخت تر کردن بازی خود توجه بسیاری می کنند برای مثال در بازی Super Meat Boy در صورت باختن در هرجای مرحله،بازی شما را مجبور به بازگشت به ابتدای مرحله می کند و تلاش های شما را از بین می برد یا در سخت ترین حالت بازی بتمن ،شما در صورت مردن در هرجای بازی به ابتدای بازی بر می گردید یعنی ساعت ها تلاش شما به ناامیدی و شکست تبدیل می شوند

 

۲- هوش مصنوعی قوی دشمنان

هر دشمن دارای هوش مصنوعی قوی حتی از کم ترین قدرت آسیب زنی هم برخوردار باشد با استفاده از هوش خود می تواند ضرباتی سهمگین به شما وارد کند کافی است به چند سال گذشته و به بازی ببازگشت به قلعه ولفنشتاین بازگردید زمانی که شما اولین رودرویی با کماندو های زن نازی را تجربه می کنید؛درست است که با چند تیر کشته می شوند اما با جا گیری مناسب به خصوص در پشت در های ورودی،ترسیدی وحشتناک از راه پیشرو در جلوی راه شما قرار می دهند

۳- ضعف کاراکتر اصلی بازی

در ابتدای بیش تر بازی با به خصوص بازی های ماجراجویی و نقش آفرینی با یک کاراکتر اصلی ضعیف طرف هستیم که فقط قدرات پیروزی در نبرد های اولیه بازی را دارد اما با هرچه پیش رفتن در بازی با استقاده از سلاح های مختلف یا استفاده از آپگرید های گوناگون به کاراکتر بازی قدرت می بخشیم اما گاهی بازی هایی هم پیدا می شوند که سعی در ضعیف نگه داشتن شخصیت اصلی بازی دارند تا سختی بازی را افزایش بدهند مانند سری بازی Dark souls که به سختی می توانید در همان اول بازی با ساده ترین دشمنان هم رودرو شوید یا می توان از سخت ترین حالت بازی Devil may cry 5 نام برد که شخصیت اصلی تنها با یک ضربه از پای در می آید.

۴- سلیقه

از آنجا که هیچ کس دارای سلیقه و تفکرات متشابه و یکسان با فرد دیگری نیست و احترام به سلایق امری ضروری است می توان گفت که سلیقه هر فرد مهم ترین معیار برای امتیاز دهی به بازی است است و همان طور که در ابتدای متن به آن اشاره کردیم  سلیقه ی  فرد عامل تعیین کننده است برای مثال شخصی که سال های سال عناون بسیاری از سبم FPS رو تجربه کرده است به سختی می تواند با بازی هایی همچون Dragon Age یا نقش آفرینی های ژاپنی ارتباط برقرار کند که همین عمل باعث زده شدن فرد از بازی می شود


82 دیدگاه ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

  1. بهترین سختی بازی که در نسل هقت دیدم: Super Meat Boy
    چون کلا بالانس تر از این بازی وجود ندارد. اصلا هر چی هست با مهارت تو سرکار داره.
    بیخودترین بازی که ادعای سخت بودن داره: کل سری سولز: فلسفه جاپونی این بازی باعث شده به یکی از مزحک ترین بازی های تاریخ از نظر من تبدیل شه. طراح مرحله فقط می خوسته شماره بکشه به هر طریق ممکنو لول اپ بی معنیو داستان چرندیات. گرافیک لول. صداگذاری لول تر. موسیقی از اون لول تر.
    سخترین بازی که اصلا بهش نمی اد سخت باشه: دوتا

    ۰۰
    1. درباره ی دوتا نمیشه نظر داد که سخته یا نه!
      چون یه بازی آنلاینه و شما ممکنه با یه تیم نوب بیفتی یا یه تیم پرو …

      ۰۰
    2. نه خدایش می تونه سخت باشه . خدایش با هیرو هایی مثل Visage و Mirana و Butcher بازی کردن خیلی سخته. ببین دوتا با مهارتت سروکار داره و این سختش کرده. تاکتیک لازم داره و شناسایی تمام جزییات بازی. ایتم بستن خودش یه دنیایی هستش. ممکنه یه کری فوق العاده مثل کیلنکز تو رندم بهت بخوره ولی نتونی بازی کنی باهاش چون مهارت نداری.. دوتا هر چی ماهر باشی بازی بهتر می شه و هر چی نوب تر بازی سختر. در کل چلنجینگ هست بازی.

      ۰۰
    3. والله من دوتا ۱ بازی نکردم ولی تو دوتا ۲ اینقدر به این روس های نوب خوردم که خیلی از اوقات بازی برام آسون بوده . یعنی نوب هایی که من خودم رو بکشم نمیتونم اندازه ی اونا گند بالا بیارم :D
      ولی آره در کل پوزیشنینگ و آیتم بستن و … نیاز به تمرین داره .

      ۰۰
    4. البته کار با هیروی invoker آنچنان سخت نیست !
      اگر شما کار با هیروهای اینتلیجنس و ایتم بندیهاشون رو بلد باشی ، ۹۰ درصد راه رو رفتی
      فقط باید نحوه ترکیب اوربها برای ساخت اسپل ها رو براش یاد بگیری !
      هیرو سخت فقط sand king
      چرا ؟
      چون همون شیش زدنش راه های خیلی مختلفی داره که شما باید با توجه به هیروهای تیم مقابل و یارهای خودی و ایتم هاتون ، یک روش را انتخاب کنید . ( که اکثریت تو این قسمت میلنگند )
      و اینکه چون هیروی سند کینگ تکلیفش معلوم نیست و میتونه به راختی هم تانک باشه یا لولر و غیره و ذالک ، بنابراین خیلی ها تو انتخاب نقشش مشکل دارند . برا اینه که سند کینگ بر خلاف باور عموم یه هیرو سخت هستش !

      ۰۰
    5. من هم قبل از تست اینووکر فکر میکردم خیلی سخت باشه ولی نیست…اتفاقا خیلی هم هیروی کاربردی و خوبیه.اما ویسج واقعا سخته…میکرومنجمنت بالایی میخواد و هوش بالا.
      سندکینگ تکلیفش چرا مشخص نیست؟!یک هیروی offlane هست که به نظرم بیش از هر چیز وظیفه ی push و initiate بر عهده داره.والبته میتونه گنکر خوبی هم باشه و با توجه به strength بودنش میتونه نقش یک semi carry خیلی خوب هم ایفاکنه اما بر خلاف تصور عموم carry نیست به هیچ عنوان!در واقع sand king یکی از بهترین هیروهای دوتا و یک هیروی هیروی انعطاف پذیره که میتونه با یک بلینک دگر خیلی کارا بکنه و نقش های مختلف رو ایفا کنه نه اینکه تکلیفش مشخص نیست!یک هیرو مولتی تسکه!با تشکر! :D

      ۰۰
    6. عزیزم اقای علی گنده !
      سند کینگ در خیلی از مواقع میتونه یک تانک بسیار خوب هم باشه بر خلاف ملت ما که فکر میکنن هارد کری هستش !
      برای زدن شش هم بعضی موقع ها لزومی به داشتن دگر نیست و بعد از زدن یک میتونی شش رو راحت اجرا کنی
      بعضی موقع ها هم که یار استانر داری میتونی بدون زدن ۱ هم شش کنی
      تکلیفش مشخص نیست کافیه یک بار بری گارنا و پیش نوب های عزیز کشور بازی کنی تا بفهمی برا چی میگم تکلیفش مشخص نیست ! :دی
      مولتی تسک هم نیست ، شما تانکش کنی به نظرت میتونی باز هم لولرش کنی ؟
      آیتمهای تانک بودن ( که خودم به شدت با تانک شدن سند کینگ مخالفم ) مثل هرت رو براش ببندی دیگه جا برای آقانیم و لینکن نمیمونه ! پس مولتی تسک نیست
      با تشکر ! :D

      ۰۰
    7. من که گفتم نباید به عنوان کری روش حساب کنی!تانک هم نباید باشه!وقتی تانک نباشه میشه مولتی تسکش کرد!هم میتونه initiate کنه هم به خوبی push میکنه و هم میتونه با کمک بلینک یک گنکر خوب باشه!دیگه از این مولتی تر؟! :D حالا اینکه اونا بلد نیستن بازی کنن باهاش که قبول هم دارم دال بر بی تکلیفی این هیرو نیست!اونا تکلیفشون با خودشون مشخص نیست!
      با تشکر :D

      ۰۰
    8. دقیقا نباید به عنوان کری حسابش کنی
      لول ۱ اش به خاطر دمیج زیادی که اول بازی میده میتونه همون اوایل بازی باگ باشه
      همچنین لول ۲ اعصاب خرد کنش !
      با تشکر ! :D

      ۰۰
    9. بله بوچر بازی باهاش کاملا سخت و تاکتیکیه
      همون لول پرتاب قلابش یه شبانه روز میشه دربارش صحبت کرد
      همین SF هم وقتی برید ریپلی های YaphetS رو ببینید میفهمید تا قبلش داشتیم یه قول دو قول بازی میکردیم ! نه دوتا

      ۰۰
    10. درود بر رفیق قدیمی ! یادته که ما رو هنوز ؟ :دی
      درباره دارک سولز چند تا نکته هست که باید بگم :
      ۱. اصولا به داستان بازی اشکالی وارد نیست ، چون فلسفه ساخت و پرداخت و ترازگیری شخصیت ها تو نقش آفرینی های شرقی با نقش آفرینی های غربی زمین تا آسمون فرق دارند .
      همون طوری که مارک اسکترگود تو یکی از مقاله هاش درباره نقش آفرینی های شرقی میگه : <>
      پس قطعا به داستان بازی با این توضیحات نمیشه اشکال گرفت چون داستان پر رنگ و لعاب جزئئ از ارکان اصلی بازی های ژاپنی نیستند ( گرچه سری بازی های FF از این قاعده مستثنی هستند . )
      همچنین از نقش آفرینی های ژاپنی نباید انتظار یک راوی مثل آیس ویند دیلس رو داشت .
      ۲.موسیقی : اتفاقا موسیقی بازی بسیار خوب پرداخت شده . البوم موسیقی بازی چیزی قریب به ۳۵ تا ترک داره که با استفاده از سبک های مختلف و المان های مختلف مثل دارک ویو ( که تو پست فیسبوق درباره اش توضیح دادم ) تونسته اتمسفر سنگینی رو ایجاد کنه .
      ساکورابا به خوبی تونسته آلبوم موسیقی رو متناسب با بازی بسازه . یکی از مهمترین ویژگی ها ، ساخت یک قطعه موسیقی حماسی برای هر باس فایته ( مثل ترک skeleton king ) و ترک های مختلف دیگر که حس آرامش قبل از طوفان مثل ترک fire keepers رو به ادم میده .
      ۳. گرافیک : بازی نسل بعدی نبود و گرافیکش برای همین نسل متوسط رو به پایین بود . نورپردازی و تکسچرها متوسط بودند .
      والسلام

      ۰۰
    11. همون طوری که مارک اسکترگود تو یکی از مقاله هاش درباره نقش آفرینی های شرقی میگه : بسیار خطی هستند و همه چیزشان حول و حوش داستان اصلی جریان دارد . ماموریت های فرعی در این بازی ها بسیار محدود و کم تعداد هستند . این نوع نقش آفرینی ها در طول مراحل با استفاده از میان پرده ها و محیطهای مبارزه ی کنترل شده قصه را برای بازی کننده روایت میکنند
      ———————————————————————————————
      پ.ن : قبلا سایت کامنت رو نمیفرستاد الان میفرسته منتها نصفه !

      ۰۰
    12. مجتبی جان به دارک سولز گیر نده کلاهمون میره تو هم ها!
      سر دارک سولز ۲ من با کمترین انتظارات بازی رو شروع کردم و تا آخر بازی طوری هایپ شدم که همه ی والپیپر های موجود و تمام موسیقی های متن بازی و تریلر های CG شو گیر آوردم!
      اتفاقا برعکس حرف شما کاملا به مهارت بستگی داره
      و البته حوصله و صبر می طلبه
      اون هم زیاد
      مهارت این که توی مبارزات به موقع دفاع کنی، جا خالی بدی و ضربه بزنی
      و حوصله و صبر هم برای غول ها و دشمنان درشت هیکل
      که بدونی یه مبارزه ممکنه حتی نیم ساعت یا یک ساعت هم طول بکشه
      کاملا بر خلاف نظر شما به نظر دارک سولز ۲ اینقدر بالانس بود که امثال بتزدا و بایوویر و سی دی پروجکت حالا حالا ها باید روی بازی هاشون کار کنن تا به همچین بالانسی برسن
      در کنار این سختی بازی به خوبی دست مزد همه ی این سختی ها رو هم میده
      کلا هر چه قدر از گیم پلی دارک سولز تعریف کنم کم گفتم
      سبکش هم همون طور که قبلا گفتم نقش آفرینی خالص نیست.
      سبک جدیدیه برای خودش. اکشن ادونچری که خیلی ویژگی های بازی های نقش آفرینی رو داره. که الان Lords Of The Fallen هم داره این سبک رو دنبال می کنه و بعدا هم دنباله رو بیشتر پیدا می کنه
      موسیقی و دیالوگ ها هم واقعا خاص هستن… واقعا خاص
      مخصوصا موسیقی
      شما از توی آلبوم موسیقی های دارک سولز ۲ ترک King Vendrick رو گوش کن یا ترک Majula
      هر چی از این بازی تعریف کنم کمه
      مطمئن باش تا الان بزرگترین مدعی GOTY توی سال ۲۰۱۴ هم هست…

      ۰۰
    13. سجاد مجتبی گفت که کلا از ژاپن خوشش نمیاد!
      چه فایده داره دگ این ها رو میگی! کسی که بازی کرده باشه اینا رو کاملا میدونه.
      البته یه دسته دگ هم هستن که پایین گفتم.کلا حال میکنن با به گ.ا بردن بازی! حالا من نمیگم جمتبی جزو این دستس چون فقط با ژاپنی ها مشکل داره!

      ۰۰
    14. مجتبی جان رسما بازی رو نمودی!!!!
      قبلن هم گفته بودی ژامنی بازی نمیکنی!
      تنها کسی که اینجا فکر کنم طرفدار تقریبا تمام نقش آفرینی هاست منم!!!!
      نه مشکلی با الدر اسکرولز دارم( بلکه عاشقش هم هستم ) نه مشکلی با ویچر دارم و برعکس تک تکتون هیچ مشکلی با مبارزات نداشتم!!!( بخدا راست می گم ) هم دراگون ایج یک و دو رو عالی میدونم.حالا دومی یکم مشکل داشت ولی اولی واقعا هرکطی بکبونتش…..چی بگم؟ :|
      فال اوت هم از نسخه ی دوم بازی کردم.حداقل حداقل حداقل از بقیه خوشتون نمیاد یکم به فال اوت احترام بزارید! :-|
      میگم کلا اینجا کسی اسم گوتیک و risen رو شنیده؟ خب این نشون میده اکثرتون گیمر قدیمی”در سبک نقش آفرینی”نیستید!( نگفتم همه ) کسی که فقط یه دراگون ایج یا اسکایریم بازی کرده باشه که نقش آفرینی باز نمیشه!!
      باید از همون قدیم بازی ها رو رفته باشین.
      همونطور که سعید خان گفتم نقش افرینی ها از سخت ترین نوع بازی ها هستن! اصن همین بالدوزر گیتز که عاقا مجتبی حرفشو کشوندن وسط! این سیستمی که دوستان حرفشو زدن در مقابل بالدوزر اصلا چیزی نیست! فقط کافیه چندتا دشمن بهت حمله کنن! اون موقع میفهمید که دراگون ایج “در مقابل جد معنوی اش ” سخت بوده یا نه!

      اون قدیم ها و توی سی آر پی جی ها اصلا جو و کلا همه چیز با الان متفاوت بود! همین بازی های کارتی هم خودشون جزو نقش افرینی ها هستن.
      یه نکته ی دیگه هم بگم.اونایی که بازی بتسدا رو مسخره می کنن…شما ها دارید اسکایریمو ترول میکنید یا کل سری رو؟
      اگر منظورتون اسکایریمه که قبول چون واقعا مشکلاتی داشت.ولی اگه دارید سری رو ترول می کنید:”نوبی بیش نیستید”
      نه نمیشه گفت نوب.اصلا بعضی ها اونقدر از این واژه استفاده کردند که حتی معنیش هم یادمون رفته( برید انجمن اف پی اس توی مقالات قدیمی تر…بنده را بخاطر استفاده از یک لانچر نوب خطاب کردند :| ) این دسته یا میخوان عقده هاشونو سر سری های بزرگ بریزن بیرون.یا کلا میخوان بکبونن که مشکل روانی دارن.یا اینکه از سری بدشون میاد که به جای حل کردن ماجرا با یه جمله ی “از این سری خوشم نمیاد” بخاطر نبردن بویی از شعور و احترام و سلیقه ی افراد چنان سری رو میکوبونن و فحش میدن انگار توی دهان هر نفر از عضو خانوادشون یه نوکلیر بمب گذاشتن :| حرفام فقط مختص سری الدر نیست.
      تمام نقش افرینی ها.
      می دونم حرفام هیچ فایده ای نداره و اخرش هم باز همون اشو همون کاسه میشه ولی به هر حال میخواستم اشاره کنم که اینچنین افرادی هم هستن.
      از خنده دار ترین و واقعا واقعا واقعا نوب ترین جملاتی که اینجا شنیدم در پست ویچر بود:
      “من اصلا این باررا جزو نقش افرینی حساب نمیکنم”
      خودتون به عمق فاجعه پی ببرید.
      ————-
      چون میدونم میره واسه تایید پس خواهشن هرچه زودتر تایید کنید.
      مجتبی جان این حرفا مختص فقط شما نبود به خودت نگیری یه وقت.

      ۰۰
    15. داداش فقط شما نیستی که از همه ی بازی های نقش افرینی خوشت میاد. مطمئنا تمام کسانی که وارد این بحث های احمقانه ویچر ۲ یا اسکایریم یا ریشه ها نمیشن هم جزو این دسته از افراد هستن.(من جمله خودم)
      ــــــــــــــــــ
      اصلا منظورم شما نیست و من تو انجمن اف پی اس هم نیستم که بخوام عقده هام رو بریزم بیرون. فقط محظ اطلاع رسانی دارم میگم ;) اصولا وقتی که کسی در بازی های انلاین اف پی اس گرینید لانچر به سلاحش وصل میکنه به این کارشو و به این لانچری که ازش استفاده می کنه میگن noob tube. چون واقعا استفاده از این جور لانچرها نامردی در حق زمین و زمانه :D و بیشتر هم نوب ها ازش استفاده میکنن تا بدون زحمت و تلاشی تعداد کیلزهاشون رو بالا ببرن. باز هم میگم قصد توهین به شما رو ندارم و صرفا جهت اطلاع رسانی گفتم ;)

      ۰۰
    16. خب میدونی مشکل چیه؟؟؟
      شما نبودی اونجا…تا حدی با اینچیزی که شما میگی اشنا هستم ولی اگه بری خودت متوجه میشی برای مثال اون رو اوردم! من خودم اسنایمر کار میکنم و کلا از راه دور خوشم میاد حریفاموناک اوت کنم.
      حالا این موضوعی که شما میگید در سری کیلزون و همین شادوفال از نقاط قوت حساب میشه!
      چون بالانس داره! شما میتونید سپر درست کنید تا از برخورد موشک ها جان سالم بدر ببرید.حالا از بحث اصلی خارج نشیم…
      خب طبیعتا که نه! مطمعنا افرادی هستن که از تمام نقش افرینی ها خوششون بیاد!
      منظورم من در این شرایط بود! همه به جون هم افتادن!

      ۰۰
  2. کلا این نسل بازی سخت درست حسابی نداشتیم ! اونایی هم که برچسب سخت بودن روشون خورده سختی غیر منطقی دارن !
    تنها بازی درست حسابی سخت این نسل همون دراگون ایج ارجینز بود ! که واقعا باید سر تک تک نبرد ها هی استاپ میکردی و برای هر کاراکتر یه تارگت تایین میکردی ! کمتر کسی پیدا میشه که همون اول بتونه رو درجه سخت که هیچی همون نرمال هم بتونه به راحتی بازی رو به پایان برسونه ! حداقل انقدری سخت بود که سازنده مجبور بشه یه آپدیت برا آسون کردنش بده !
    ولی خوب اگه صحبت های اساتید ایرانی رو میدید همونم نمیداد :lol:
    بوردرلندز هم جزو اون دسته بازی هایی بود که لازم نبود تکنیک عوض کنی ! بعد چهار پنج بار مردن دیگه دفعه شیشم تکنیکت جواب میداد !
    منطقی ترین بازی سختی که به نظرم تا به حال منتشر شده رزیدنت اویل ریمیک بود و بعدش همین دراگون ایج ارجینز، سختی این نیست که با یه ضربه بمیری یا خونت کم باشه ! این سختی الکیه ! سختی یعنی اینکه با نقشه و تکنیک جلو بری ! اشتباه توی انجام نقشت مرگبار باشه ! و علاوه بر اون نقشه های B و C هم داشته باشی ! نه اینکه برای رد کردن مرحله کاری جز “ج.ر دادن خودت نداشته باشی !

    ۰۰
    1. اقا سخت نیست این درگن ایج ! شما برو بالدور گیتز رو ببین خدایش در مقایسه با اون اصلا سخت نیست! اینکه پاز کنی و یکی رو تارگت قرار بدی تو کوتور هم بود ! چیز جدید نیست کسی که کوتور رو بازی کرده باشه به راحتی از پسش بر میاد!

      ۰۰
    2. قرار من مقایسه با بازی ها نسل قبل نیست که !
      بله اگه قرار باشه سخت ترین بازی های صنعت رو نام ببریم مطمئن لیست من و شما کلا فرق خواهد داشت ! چون بالاخره شما یه سری بازی انجام دادی که من انجام ندام و بالعکس !
      من دارم درمورد این نسل میگم ! تو این نسل دراگون ایج ارجینز جزو سخت ترین ها بود !

      ۰۰
    3. والا دارم می گم روی نرمال من ۱ دفعه از اون قابلیت استفاده نکردم توی اریجینز!
      تا ۷۰ درصد بازی رو رفتم بدون این که از اون نوع دید یا خیلی از آیتم ها استفاده کنم
      ویچر ها و ES ها هم همین شکل بودن
      البته فال اوت یه مقدار سخت تر بود و مجبور می کرد از آیتم ها استفاده کنی
      اما توی باقی باز ها حتی از آیتم ها هم نیاز پیدا نکردم استفاده کنم
      به همون مهارت ها و زره و سلاح توجه می کردیم کارمون تا اواخر بازی روال بود…

      ۰۰
    4. شما سجادجان میتونی با آیتم مانا و هلث و نهایتا استامینا بازی رو تموم کنی درست…اما همینکه مجبور میشی بازی پاوز کنی و نقشه بریزی در این نسل ساده کاملا قابل تقدیره!نه بازیکن رو اذیت میکنه نه اعصابت رو خرد میکنه!یعنی نگو که اصلا تو بازی پاوز نمیکردی که من برم تو افق محو شم!لابد خیلی حرفه ای هستی دیگه! :|

      ۰۰
    5. نه به جان تو اصلا ۱ بار هم پاز نکردم! اصلا نمی دونستم پاز داره!
      به حرفه ای بودن هم ربط نداره
      ۲-۳ تا رو می کشتم اگه خیلی هلث کم می آوردم بر می گشتم می رفتم یه گوشه مخفی می شدم تا یه مقدار هلث پر کنم (حالا به هر روشی) بعد دوباره بر می گشتم
      قضیه اصلی اینه که توی بازی های نقش آفرینی من همیشه سطح لول خودم و وسایلم بالاتر از سطح ماموریت های اصلی چیده شده هست
      چون زود تر کلی ساید کوئست انجام میدم.تقریبا کل ساید کوئست های ممکن رو می رم بعد می رم سر ماموریت اصلی…

      ۰۰
    1. اولتیمت والت هانتر مود وقتی فعال شد
      آنوقت بازی فان بوردرلندز تبدیل میشه به جهنم برات
      ———————————–
      نسخه گوتی این درجه رو داره
      بازی بگیر این درجه بعد از دو دور بازی کردن فعال میشه
      یک پیغام هم موقع شروع بازی بهت میده که باید خوب دقت کنی به اخطار بازی
      بعد به نام خدا وارد این درجه سختی بشو !
      آنوقت که متوجه میشی قبلا یه قل و دوقل بازی میکردی توی بوردرلندز
      بازی هم سخت میشه و هم ابزار لازم بهت میده
      نه اینکه الکی سخت بشه و ابزار لازم برای پیشروی ازت بگیره
      چالش بازی میشه درگیری ها در تک تک قدم های که بر میداری
      پس نفس نگه دار بازی رو این درجه آغاز کن :X

      ۰۰
    2. اینایی که گفتی ربطی به سخت بودن بازی نداره، اگر به بالا بردن درجه سختی که خیلی بازیا سختن:Dead Space, Resident, Gears of War, Metro, X-COM, Starcraft و خیلی موارده دیگه، حتی شایدم کال آف دیوتی. بازی سخت اونی نیست که بری درجه سختی آخر رو بزاری آخر، بعد بگی این بازی سخته، وقتی سخته که توی تاریکی ظلمات بپری تو یه گودال چند تا اسکلت محاصرت کنن و دخلت رو بیارن یا مجبوری باشی توی گاز مسموم با چند تا دشمن بجنگی حی بار عمرت رو پر کنی و ادامه بدی تا پیروز بشی. یا توی راهروی باریک بری جلو که از جلو و عقب محاصرت کنن. یا این که مثل قدیما یه Ghost n Goblins باشه دو تا بخوره بمیره بازی رو از اول اول، دوباره شروع کنی.
      با بالا بردن درجه سختی، اسم بازی رو Challenging نمی زارن.

      ۰۰
    3. خوب عزیزم
      توی بوردرلندز حداقل این یه مورد هستش
      گلوله اسیدی نوش جان کردی
      اونم توی اون درجه سختی که بازی خود دارک سولز هستش
      اسید داره از سلامتی میکاهد
      باید با یک عده دشمن که در برابر یک مورد یا چند مورد المنت مقاوم هستند مبارزه کنی
      این همون مثال گاز سمیت هستش
      که گیم پلی بازی چالشی میکنه
      امیدوارم طبق تعریفت بشه
      به مبارزات بوردرلندز چالش را چسباند
      این یک نمونه کوچک از این بازی بزرگ بود

      ۰۰
    4. اینایی که میگید ربطی به این نداره که به بازی لقب سخت بدید، تازه این گلوله اسیدی، شیلد و المنت هایی که میگید توی مدهای دیگه بازی هم هستند ربطی به یک مد خاص نداره، توی همه ی بازی ها با بالا بردن درجه سختی یک تغییراتی توی بازی ایجاد میشه یا یک مد خاص رو در نظر میگرن که آیتم های جداگونه از بازی مدهای اصلی داره ولی اینکه بگیم Borderlands بازی سخت و نفس گیریه چون یک بار اگر تا آخرش بری یک مدی داره که اینطوریه اونطوریه، تغییره ایجاد نمی کنه و ربطی به لقب سختی بازی نداره. بازی هایی مثل دارک سولز عناوین سختی هستند نه به خاطر این که یک مد سخت دارن که هرکس بره نفسش گرفته میشه، بازی یک مد داره سخته گیم پلی بر اساس همون طراحی شده بر اساس همون انجام شده و موقعیت سازی شده. ملاک اصلی همون گیم پلی معمولی بازیه.

      ۰۰
    5. وقتی سخته که توی تاریکی ظلمات بپری تو یه گودال چند تا اسکلت محاصرت کنن و دخلت رو بیارن یا مجبوری باشی توی گاز مسموم با چند تا دشمن بجنگی حی بار عمرت رو پر کنی و ادامه بدی تا پیروز بشی. یا توی راهروی باریک بری جلو که از جلو و عقب محاصرت کنن.
      ————————————————-
      اینو قبول داری که خودت گفتی
      حالا شما وارد محوطه ای درون بوردرلندز شوید
      آیا محاصره نمیشوید !؟
      آیا با چند المنت مخلتف مورد تهاجم قرار نمیگیرید !؟
      ————————————————-
      اسید و برق و آتش همینطوری از خط سلامتیت کم میشه !
      بعضی از کارکتر ها هم در برابر المنتی مقاوم تر از بقیه هستند
      دارک سولز شما قادر هستید
      سم یا نفرین درصدی مقاومت داشته باشید
      تا وارد محوطه ای سمی یا نفرین شده وارد شدید کمی مقاومت کنید
      اگر دارک سولز سخته پس با توجه به تعاریف شما بوردرلندز هم سخت و چالشی هستش
      چون دارک سولز پس از مرگ سولز از دست میدهید
      در بوردرلندز مقداری پول
      در دارک سولز از بونفایر ها بر می خیزید
      در بوردلندز از ……………………………..
      ——————————————————–
      با توجه به تعاریف شما
      بازی بوردرلندز ۱۰۰ درصد در دسته بازی های سخت جای دارد ;)

      ۰۰
    6. وقتی سخته که توی تاریکی ظلمات بپری تو یه گودال چند تا اسکلت محاصرت کنن و دخلت رو بیارن یا مجبوری باشی توی گاز مسموم با چند تا دشمن بجنگی حی بار عمرت رو پر کنی و ادامه بدی تا پیروز بشی. یا توی راهروی باریک بری جلو که از جلو و عقب محاصرت کنن.
      ————————————————-
      اینو قبول داری که خودت گفتی
      حالا شما وارد محوطه ای درون بوردرلندز شوید
      آیا محاصره نمیشوید !؟
      آیا با چند المنت مخلتف مورد تهاجم قرار نمیگیرید !؟
      ————————————————-
      اسید و برق و آتش همینطوری از خط سلامتیت کم میشه !
      بعضی از کارکتر ها هم در برابر المنتی مقاوم تر از بقیه هستند
      دارک سولز شما قادر هستید
      سم یا نفرین درصدی مقاومت داشته باشید
      تا وارد محوطه ای سمی یا نفرین شده وارد شدید کمی مقاومت کنید
      اگر دارک سولز سخته پس با توجه به تعاریف شما بوردرلندز هم سخت و چالشی هستش
      چون دارک سولز پس از مرگ سولز از دست میدهید
      در بوردرلندز مقداری پول
      در دارک سولز از بونفایر ها بر می خیزید
      در بوردرلندز از ……………………………..
      ——————————————————–
      با توجه به تعاریف شما
      بازی بوردرلندز ۱۰۰ درصد در دسته بازی های سخت جای دارد ;)

      ۰۰
    7. بازم اینایی که گفتین، ربطی به Vault Hunter Mode نداره، جزو المان های خود بازی نه یک مد خاص، تازه اگر هم بود که نیست بازم نمیشه تعمیم داد به کل بازی بوردرلندز، چون یک مد اختیاریه، اجباری نیست. توی رزیدنت هم درب آسانسور باز میشه ۱۰ نفر یهو میرزین تو، حالا مد Normal باشه دو تا میخوری غم آدم هم نیست یا آمپر رو میچسبونی ته یکی می خوری اشک آدم در میاد. اونجا هم چون درجه X سخته نمیشه به کل بازی تعمیم داد که این بازی سخته. زمانی سخت میشه که از پیر و کوچیک موقعی که بازی می کنن توی درجه سختی معمولی و یا مواردی مثل دارک سولز تقریباً میشه گفت تنها مد بازی، گیر می کنن به چالش کشیده می شن.
      درجه سختی بالا اسمش روشه دیگه باید سخت باشه، اصلاً انتخابش می کنی که سخت باشه.
      یک مثال دیگه هم می زنم ، Devil May Cry 3 سه تا نسخه متفاوت ازش منتشر شد، اولی که توی ژاپن بود تعریف شد و رازی بودن نسخه بعد انگلیسی بود که توی کشورهای غربی منتشر کردن ولی یک اشتباه اینجا صورت گرفت مد سختی بالای نسخه ژاپنی معادل مد نرمال نسخه اروپایی بود واسه همین عنوان سختی بود و ازش انتقاد کردن بعد از اون نسخه Special Edition اومد که اکثرمون اون رو بازی کردیم. الان میشه گفت بازی نسخه اروپایی Devil May Cry 3 که اول منتشر شد بازی سختی بود چون هرکس بازی می کردش حداقل درجه سختیش Very Hard بود.
      ————————————–
      کلاً تجربه عمومی شرطه نه یک مد خاص.

      ۰۰
    8. عزیزم بوردرلندز
      اگر از همون ابتدا با درجه سختی اولتیمیت
      شروع میشد
      اصلا نمیشد قدم از قدم برداری
      باید به یک حد نصاب از لول برسی
      بعد وارد این بخش شد
      اگر از آغاز حالت اولتیمیت فعال بود
      کسی می توانست بازی به اتمام برسونه
      بوردرلندز سخته ولی بازی ابزارش هم به گیمر میده تا پیشروی با لذت داشته باشه
      نه اینکه خط سلامتی کم و خط استقامت ناچیز
      بده بگه برو بمیر
      بوردرلندز بازی برات سخت میکنه
      انتخاب برای پیشروی توسط گیمر هستش
      انتخاب غلط تاکتیک پیشرویت کند میکنه
      بازم میگم طبق تعریف خودت در بالا بوردرلندز
      جز بازی های سخت هستش

      ۰۰
    9. آقا سعید اینطوری بزار بهت بگم، کلاً مد Vaulet Hunter کات کن بزار بیرون، حالا بدون این مد، بوردرلندز بازی Challenging و نفسگیریه یا نه؟ اگر هست (که من حداقل ندیدم سخت باشه) پس بازی سختیه اگرم نیست که جزو بازی های سخت حساب نمیشه.

      ۰۰
    10. حالا من هم یک سوال دارم
      آیا از ابتدا بازی روی حالت
      اولتیمیت والت هانتر مود بود
      امکان پیشروی برای گیمر وجود داشت!؟
      سختی هم باید متناسب با شرایط بازی باشه
      -=———
      جواب سوالت
      در ابتدا خیر
      حتی روی حالت والت هانتر هم چندان سخت
      نیست
      ولی کسانی که چالش لازم دارند
      اولتیمیت والت هانتر مود سخت هستش
      —————-
      شما تعریفی کردی که طبق تعریفت
      بوردرلندز از همان ابتدا سخت محسوب میشه
      وقتی وارد بخشی میشوی
      از چند جهت محاصره میشی
      اسید و آتش و برق
      تزریق میشه هلت بار همینطور کاسته میشود
      برای بقا و عدم از دست دادن پول باید بجنگی
      وگرنه از بونفایر باید بازی شروع کنی
      میزانی سولز از دست بدهی

      ۰۰
    11. من این مد رو بازی نکردم، نمی دونم که امکانش هست یا نه. و این قسمت سختی که گفتی رو متوجه نشدم ولی خب ارتباط کلی بخش اول رو راجب موضوع بحث نمی فهمم.
      ——————————————————
      خب خود شما میگی که مد نرمال بازی سخت نیست حتی والت هانتر رو هم میگی اونقدر سخت نیست. حالا بنظرت میشه به Borderlands لقب یک عنوان چلنجینگ رو داد جایی که بازیهای عصاب خورد کنی مثل Ghost n Goblins هستند. فکر نکنم بشه.
      —————————————————–
      سعید خان نمیدونم چرا شما عادت داری بازی های که هیچ ارتباطی با هم ندارن رو به زور به هم ربط میدی. کلاً بوردلندز، ماشالله زمین داره از این میدون تا اون میدون. هم بار عمر و هم شیلد، Regenerate میشن. گلوله پره. یکم فرار می کنی خونت بر میگردی دوباره میره. کاراکتر ها قدرت ویژه دارن که توی شرایط بحرانی استفاده کنی. ناسلامتی این شوتره اول شخص اون یکی RPG سوم شخص. توی صد تا بازی دیگه محاصره میشه، المنت وجود داره
      ولی کدوم یکی خصوصیات دارک سولز رو داره، محدودیت های اون رو دارن. دو تا ضربه کار ساختست. واسه زدن ضربه Stamina خرج میشه، میری باس فایت گیر می کنی نمی تونی بکشیش کشتت سولز هات همش پرید حالا اگر می خوایشون دو باره باید بری جای Boss. اگر بتونی دوباره اونا رو بدست بیاری(مگر نه یک بار دیگه بمیره چه ۱۰۰ تا چه ۱۰۰۰۰۰۰ سول یک جا پریدن) تازه باید Boss رو بکشی. تا زمانی که باس رو نکشتی حق استفاده از سولز هاتو رو نداری مگر این که یه آیتم ارزشمند و نایاب خرج کنی تا برگردی Bonefire و موارد زیاد دیگه. این دو تا به هم ربطی ندارن که کنار هم میزاری.

      ۰۰
    12. دی ال سی اخرش
      تینی تینا دراگون اسلت
      این دی ال سی
      بالای ۲۵ ساعت گیم پلی هستش
      توی این دی ال سی واقعا سختی و چالش
      میتونی درک کنی
      تازه مهاجمان نه سلاح گرم ندارند
      بلکه بازی دارک سولز هستش
      در قالب بوردرلندز با دو ضرب حداکثر به حالت
      ریوالز میری که صد در صد میمیری و باید از بونفایر بازی دوباره شروع کنی
      شما این دی ال سی اگر بازی کرده باشی
      آنوقت متوجه میشی که شمشیر و تیرکمان
      چه قدرتی در برابر سلاح گرم دارند
      و سطح لول توی این دی ال سی اصلا مهم نیست درست مثل دارک سولز
      شما قطعا این دی ال سی بازی نکردی
      چون چالش زیادی به همراه دارد
      و توصیه میکنم حتما این دی ال سی بازی کنی
      در آخر نظرت راجب سختی درجه نرمال و غیر انتخابی بازی که پیش فرض هستش بگی!؟
      چون اگر بازی از ابتدا به سبک این دی ال سی
      سختی داشت برای من عالی و برای خیلی ها
      زهرمار میشد
      حتما بازی کن چون دارک سولز اول شخص هستش به علاوه ۲۵ ساعت گیم پلی یعنی
      یک بازی کامل

      ۰۰
  3. اصلا توی این نسل به غیر از بردرلندز و سری سولز بازی سخت دیگه ای مشاهده نشده!
    حالا چه برسه به این که بخوایم در مورد سختی دراگون ایج و ویچر و اسکایریم بحث کنیم…
    دراگون ایج رو که بدون این که اصلا از سیستم تاکتیکی استفاده نکردم و تقریبا ۷۰ درصد بازی رو رفتم!
    اسکایریم رو بدون کوچکترین توجه به ویژگی های نقش آفرینیش تموم کردم (خودش و DLC هاش)
    ویچر هم فقط اوایلش سخته چون چیزی توی دست و بالت نیست.بعد از این که زره خوب و سلاح خوب دستت بیاد دیگه اون هم سختی نداره
    اول شخص ها که همه راحت هستن
    سوم شخص ها هم به لطف بازی های یوبی سافت راحت هستن
    چه اساسینز کرید باشه چه آنچارتد چه آخرین ما
    همه شون در مقابل دارک سولز و بوردرلندز آب خوردن هستن!

    ۰۰
  4. الان باز بعضیا میان می گن Dragon Age سخته The Witcher آسون!
    دوباره روز از نو، روزی از نو!
    :)) :)) :))

    شخصاً اصلاً دلم نمی خواد هیچ بازیی درجه سختی های مختلف داشته باشه. واسه من همیشه یه درجه ی سختی بیشتر وجود نداره و اونم Normalـه. از نظر من سختی زیاد یا آسونی زیاد یعنی یه نقطه ی ضعف! والسلام و علیکم و رحمت الله و برکاته.

    ۰۰
    1. یه نکته بگم من پوریا: الان یکی به سنت من و تو انقدر دردسر داره که وقت این رو نداره دوبرابر وقت معمول بازی رو بذاره رو درجه سختی بره. خب که چی؟ اون وقت رو می ذاره و یه بازی دیگه رو هم بازی می کنه. البته هستند بیکارانی که این کار رو می کنند. درجه سختی نه باید مثل فرقه اساسین کشکی باشه نه مثل سوپر میت بوی خیلی سخت باشه که کل عمرت رو برای تموم کردن بازی صرف کنی.

      ۰۰
    2. اولا خیلی خوشحال شدم که برگشتی . دوما اینکه یه بازی چند تا لول خاص برای خودش داشته باشه مخاطبین بیشتری به خودش جذب می کنه و الان خودتم به همین موضوع داری اشاره می کنی برای مثال همین سوپر مت بوی که خودت گفتی . خلاصه هر درجه ای یه خاصیت داره . بعضی موقع بازی رو هم لذت بخش می کنه مثلا توی بازی The last of us . خاصه انتخاب های بیشتر کیفیت اون رو بالاتر می بره به نظر من .

      ۰۰
  5. بازی های نقش آفرینی در صدر لیست سخت ها قرار دارند
    چون تصمیم گیری برای خرج کردن پوینت ها برای اسکیل ها و پرک ها
    روند گیم پلی بشدت تغییر میدهند برای گیمر و یک اشتباه یک فاجعه را به همراه دارد
    ساده ترین سبک هم ۱۰۰ درصد FPS ها هستند !
    پیشروی راحت همیشه در این سبک وجود دارد ( البته بوردرلندز این قانون به راحتی شکست )
    مخصوصا نسخه دومش که با پیروی کردن از بعضی قواعد دارک سولز بازی برای گیمر تبدیل
    به جهنم میکند و خوشبختانه برای خیلی از گیمران انتخاب سختی توی این بازی دل به خواهی هستش .
    ———————–
    هک اند اسلش های جدید هم که فقط بلد هستند با الکی سخت کردن و برخورد
    یک ضربه به کارکتر اصلی مثلا بازی سخت کنند !
    اصولا دشمنان در این سبک هوش چندانی ندارند و فقط گه گاهی برای ضربه زدن
    خودی نشان میدهند !
    گیمر بی نوا هم در هین چرخاندن و تاب شمشیر هستش که یک ضربه الکی دریافت میکند
    و به فنا میرود .
    کارکترهای اصلی مثل دانته و کریتوس و گابریل و رایدن به قدری پرقدرت طراحی شده اند
    که تنها راه مقابله با این کارکتر ها برخورد یک ضربه مرگبار هستش
    وگرنه هیچ راهی به جز این برای سختی وجود ندارد
    ————————————————
    سختی دارک سولز هم بیشتر به خاطر کمبود خط سلامتی و خط استقامت
    و کمبود و محدودیت حرکتی کارکتر که وابسته به خط استقامت هستش
    وگرنه دارک سولز از انگری برد هم ساده تر میشد
    لول ۶۰ باشید با لول یک در دارک سولز چندان تفاوتی نداره
    زره ها هم که اصلا بود و نبودشان چندان تاثیر خاصی نداره
    پس با ندادن یکسری امکانات بازی الکی سخت کردند
    ———————-
    شاید ادامه داشته باشد ……..

    ۰۰
    1. در مورد Dark Souls:
      خب سختی یعنی همین دیگه! یعنی یه Undead ساده هم به اندازه ی خودت قوی باشه نه مثل یه سوسک بزنی لهش کنی.

      دو تا چیز Dark Souls رو واسه من سخت کرد:
      ۱- ضعف اساسی توی Target-Locking؛ مثلاً وقتی ۲ تا دشمن یکی جلوت و یکی پشت سرته و از Target-Locking استفاده می کنی، هدف گیر این قدر دیوونه وار دور خودش می چرخه تا ۲ تاشون قیچیت کنن و تو هم هیچ کدوم شون رو نمی تونی بزنی! حالا اگه بیشتر از ۲ بودن که دیگه واویلا. فکر کنم ۹۹% دفعاتی که باختم به خاطر همین Locking مزخرف بازی بود که اصلاً درست کار نمی کرد.

      ۲- دشمنای اصلی به هیچ وجه در سطح تو نبودن بلکه خیلی خیلی از تو قوی تر بودن. واسه همین مجبور می شدی برا کشتن یه Mini-Boss ساده یه روز از وقتت رو بذاری واسه Grind کردن و کشتن دشمنای زپرتی ای که قبلاً هزار بار کشتیشون! هر بارم که شکست می خوردی همه چیزت رو از دست می دادی و دوباره مجبور می شدی ۱۰ برابر قبل از مردنت Grind بکنی! منم که اصلاً حوصله ی این کارا رو نداشتم…

      به نظرم سختی بازی اصلاً منطقی نبود.

      ۰۰
    2. اصلا قفل کردن رو هدف که به لقاش باید بخشید
      اصولا لول آپ توی دارک سولز بی معناست !!! :/
      گفتم لول ۱۰۰ باشی با لول یک تفاوت خاصی نداره
      دو ضربه مردن حداکثر بشه ۳ ضربه
      اینکه سولز هی فارم بکنی و لول آپ بکنی و لول آپ یعنی خمیر و ماست
      هیچ تاثیر چندانی نداشته باشه واقعا زهر مار هستش جای بازی کردن !!! :/
      باز نسخه اول قابل تحمل بود ولی نسخه دوم اصلا خوشم نیامد

      ۱۱
    3. با تمام حرفات در مورد دارگ سولز موافقم سعید خان!سختی بازی اصلا منطقی نیست!بیش از اینکه به مهارت نیاز داشته باشه به حوصله و وقت زیاد و اعصاب پولادین نیاز داره.

      ۰۰
    4. با این که خودم از فن های بردرلندز هستم و نسخه ی دوم این بازی برای من لذت بخش ترین بازی نسل قبل بود و حدودا ۵۰۰ ساعت وقت صرف این بازی کردم اما به هیچ وجه این بازی سخت نبود حتی بر روی درجه ی سختی ultimate vault hunter mod. درسته که در اغاز بازی بر روی این درجه بازی سخته و ultimate bada55 ها اشک گیمر رو درمیارن. اما به محض این که شیلد مناسب و سلاح های مناسب رو پیدا کنی بازی به شدت اسون میشه.

      ۰۰
    5. اون پایین گفتم
      بازی سخت میشه
      ولی ابزار لازم میده یعنی تعادل بین دو وجه
      حفظ میکنه
      هم سخته و هم برای گیمر ابزارش گذاشته

      ۰۰

مقالات بازی

بیشتر

چند رسانه ای

بیشتر