بازاریابی معکوس | یاتاقان!
بدون شک بازاریابی یکی از اصلیترین ارکان هر تجارتی است. اما همان قدر که بازاریابی میتواند موجب موفقیت یک محصول شود میتواند یک شکست بزرگ را طراحی کند. این مساله بسیار حیاتیست که سازنده به چه صورت دست به انتشار اطلاعات میزند و چگونه اشتیاق را در مصرفکننده بهوجود می آورد، تنها یک حرکت تبلیغاتی اشتباه می تواند به کلی همه چیز خراب کند. در سال جاری شاهد انتشار عناوینی بودیم که پیش از عرضه سروصدای زیادی به پا کردند، عناوینی چون: “تایتانفال”، “واچ داگز” و “سرنوشت”… اما تفاوت چیست؟ پس همراه بازاریابی معکوس باشید.
حرکات تبلیغاتی حساب شده حتی میتواند منتقدان حرفهای را نیز بهطور موثر تحت تاثیر قرار دهد و به همین ترتیب یک حرکت اشتباه نیز میتواند بدترین وجهه ممکن را برای یک بازی درست کند. اتفاقی که برای عنوان انحصاری تازه انتشار یافته پلیاستیشن۴ یعنی “درایوکلاب” رخ داد.
در سری مقالات “بازاریابی معکوس” به بررسی اشتباهات بازاریابی خواهیم پرداخت، اشتباهاتی که در برههای از زمان موجب شکست یک بازی از نظر جامعه منتقدان و گیمر ها شده است.
قسمت نخست: یاتاقان!
“درایوکلاب” در ابتدا قرار بود بهعنوان یک بازی “لانچ” همزمان با انتشار کنسول جدید پلیاستیشن منتشر شود. تریلر های ابتدایی بازی در آن زمان چیزی بیشتر از یک عنوان مسابقهای ساده نشان نمی داد. “درایوکلاب” تاخیر خورد و در اثر این تاخیر، تغییرات بسیار چشمگیری در بازی ایجاد شد و نظرات منفی پیشین درباره این بازی به تعریف و تمجید تبدیل شد.در همین زمان مایکروسافت با یک عنوان مسابقه ای دیگر وارد رقابت می شود که میدان برای “درایوکلاب” خالی نباشد. مایکروسافت به بهترین شکل نبرد تبلیغاتی را پیش میبرد، در حالی که هر دو بازی از ویژگی آبوهوای داینامیک استفاده میکنند مایکروسافت این قابلیت را زودتر از سونی برای “فورتزا هورایزن ۲” معرفی می کند و سونی نیز به دنبال این اقدام مایکروسافت به شکلی ناقص از وجود این قابلیت در “درایوکلاب” خبر میدهد. نکته اینجاست که سونی اعلام می کند این قابلیت همراه با پچ روز اول به بازی اضافه می شود. این اقدام سونی یک اشتباه تبلیغاتی فاحش محسوب میشود چرا که اکنون جامعهی مخاطب میتوانند برداشتی منفی از این مساله داشته باشند و تصور کنند سازندگان “درایوکلاب” به تقلید از “فورتزا” تلاش میکنند این قابلیت را به بازی اضافه کنند. سونی پس از این نبرد تبلیغاتی را رهبری می کند و اطلاعات بازی رو به دفعات منتشر می کند تا بازار تبلیغاتی “درایوکلاب” را گرم تر از “فورتزا” نشان بدهد. واضح است که این اقدام سونی از رقابت تبلیعاتی دو بازی “اینفیمس” و “تایتانفال” نشئت گرفته است. در رقابتی که مایکروسافت با ارایه اطلاعات به دفعات و هایپ های حساب شده “تایتانفال” را به راس توجهها میبرد، در عین حال “اینفیمس” نیز از تبلیغات خوبی بهرهمند بود. بدون شک تریلر “از قدرتهایتان لذت ببرید” که با نسخه بازخوانی شده یکی از آهنگهای گروه نیروانا همراه بود بهترین اقدام تبلیغاتی در مبارزه “تایتانفال” و “اینفیمس بود اما مایکروسافت با کنترل بازار و تزریق حساب شده هیجان به مخاطب موفق میشود مقبولیت بیشتری برای “تایتانفال” ایجاد کند.
بازاریابی معکوس
بازاریابی “درایوکلاب” کاملا برروی ویژگی های گرافیکی این بازی متمرکز شدهبود و با توجه به جزئیات کمنظیر درایوکلاب در این زمینه، مخاطبان کم کم به این باور رسیدند که درایوکلاب عملا بهتر از فورتزا است و بدین ترتیب کنترل جو عمومی مردم بطور کامل در اختیار سونی قرار گرفت اما در مقابل مایکروسافت با انتشار یک نسخه دمو به شکلی محافظه کارانه شرایط را متعادل میکند و در نهایت با یک اقدام ساده دیگر جو بازار به کلی تغییر میدهد، مایکروسافت انتشار فورتزا هورایزن ۲ را یک هفته زودتر از درایو کلاب برنامه ریزی می کند و نمرات بازی که از قضا بسیار عالی هستند طی یک اقدام حساب شده بدون محدودیت زمانی در فاصله چند روز به عرضه بازی منتشر میشوند. نمرات بالای فورتزا درایوکلاب را به چالش می کشد و مایکروسافت بدون شروع کردن یک جنگ خود را در موقعیت پیروزی در آن قرار میدهد و اشتباه مهلک سونی در بازاریابی درایوکلاب در همین زمان روی میدهد.
بازاریابی معکوس
سونی تریلری معنادار از درایوکلاب منتشر میکند که در آن از عبارت “PS4’s Forza Killer” استفاده میشود. در طی تریلر ما با یک خودرو آبی رنگ روبرو هستیم که یک مک لارن سبز رنگ رو خرد کرده و به سوی صف دیگری از مک لارن های سبز پیش میرود. واضح است که خودروی آبی رنگ اشاره مستقیمی به کنسول پلیاستیشن ۴ و خودروی سبز رنگ نیز به اکسباکس وان اشاره دارد و همچنین مک لارن نیز به عنوان نمادی از فورتزا دیده میشود. سونی در سناریوی این تریلر مستقیما به رقیب حمله میکند و درایوکلاب را بهتر از فورتزا معرفی میکند. اما در نگاه اول استفاده از “PS4’s Forza Killer” یک ریسک بزرگ محسوب میشود، چرا که این عبارت از وبسایت VG247 نقل قول می شود. وبسایت VG247 با وجود اینکه یک منبع خبری کامل محسوب می،شود و رسانه،های گیم فارسی نیز اغلب از این سایت به عنوان مرجع استفاده میکنند، به هیچ وجه یک منبع انتقادی محسوب نمی شود. این وبسایت پرسنل منتقد نداشته و اصلا هیچ نقدی منتشر نمیکند!
پس نقل قول از این وبسایت برای به راه انداختن یک جنگ بزرگ تبلیغاتی کاری بسیار احمقانه محسوب میشود مگر آن که درایوکلاب واقعا یک جایگزین برای فورتزا باشد. طرفداران پروپاقرص بازی و حامیان ایده “Forza Killer” انتظار داشتند که سونی با انتشار نمرات درابوکلاب بدون محدودیت زمانی فورتزا و مایکروسافت را مورد تحقیر قرار دهد، اما چنین اتفاقی رخ نمیدهد و در عوض سونی انتشار نقدها را تا یک روز پس از انتشار بازی به تعویق میاندازد. سرانجام با انتشار نمرات بسیاری در شگفتی فرو میروند، نمرات درایوکلاب به مراتب پایینتر از فورتزا بوده و آخرین حرکت تبلیغاتی سونی به کلی زیر سوال میرود.
برجسته ترین نقد منتشر شده از درایوکلاب، نقد وبسایت گیم اسپات به قلم “کوین ونآرد” است که نمره “۵” را برای بازی در نظر گرفته بود. شاید ابتدا نمره “۵” کمی غیرمنصفانه جلوه کند اما با نگاهی متفاوت میتوان این نمره را کاملا منطقی دانست. آقای کوین ونآرد شخصا نقد فورتزا هورایزن ۲ را برعهده داشت و به آن نمره ۸ را داد، و پس از آن به سراغی عنوانی میرود که ادعا می کند فرنچایز فورزا را نابود خواهدکرد. بدین ترتیب درایوکلاب مورد یک مقایسه دقیق با فورتزا هورایزن ۲ قرار می گیرد و درنتیجه به خاطر یک اشتباه بزرگ تبلیغاتی، نمرهای پایین به درایوکلاب تعلق میگیرد.
اما بهواقع اشتباه درایوکلاب کجا بود؟
درایوکلاب در زمان معرفی عنوانی بسیار معمولی بنظر میرسید، به همین دلیل عرضه بازی بهتعویق میافتد. سونی اعلام میکند که درایوکلاب برای کاربران پلیاستیشن پلاس بصورت مجانی دردسترس خواهدبود. پس از این اقدام میزان ناامیدی از درایوکلاب بشدت افزایش یافت. درایوکلاب به یک نقطه اتکا نیاز داشت و گرافیک تبدیل به این نقطه اتکا میشود و سازندگان تمرکز اصلی کار خوذ را برروی گرافیک میگذارند و بازاریابی سونی نیز با محوریت گرافیک و طراحی بصری شکل میگیرد. تمرکز تیم سازنده بازاریابی بیش از اندازه روی گرافیک و طراحی بصری متمرکز میشود تا آنجا که سونی در بازاریابی بازی اصلا به ایده پایه بازی ،که باشگاه های مختلف است، بها نمیدهد و تیم سازنده با پایان پروسه ساخت با این حقیقت روبرو میشود که تنها حق استفاده از حدود ۵۰ خودرو را در درایوکلاب داراست و هیچ مذاکره ای با شرکتهای خودروسازی ژاپنی انجام نداده است! در همین حین فورتزا با یک بازاریابی موفق منتشر میشوذ و تایید کاربران و منتقدان را دریافت میکند و سونی برای جلب توجهها تریلر “Forza Killer” را منتشر می کند…
درایوکلاب درنهایت قربانی سریالی از اشتباهات بازاریابی سونی میشود، اشتباهاتی که آینده این عنوان را مطمعنا تحت تاثیر قرار میدهد…
- سونی در ابتدا ارزش بازی را با تاخیر زدن و مجانی کردن آن برای کاربران پایین می آورد.
- بازاریابی درایوکلاب با محوریت گرافیک شکل می گیرد و سازنده نیز حجم بالایی از تمرکز خود را برروی این فاکتور قرار میدهد، بدین ترتیب بجای اینکه بازاریابی در خدمت بازی باشد، بازی در خدمت بازاریابی قرار می گیرد.
- سونی با تبلیغ گسترده گرافیک انتظارات را از بازی بهشدت بالا میبرد این درحالیست که فاکتور گرافیک در درابوکلاب فاصله زیادی با دیگر فاکتور ها گرفته است.
- کمبود های بازی توسط همان بازاریابی برپایه گرافیک پوشانده می شود.
- با انتشار تریلر “Forza Killer” بازی در موقعیت مقایسه با یک عنوان بسیار قوی قرار میگیرد و انتظارات و توجه به درایوکلاب را به حد نهایت می رساند.
- سونی برای نقدهای بازی محدودیت زمانی درنظر میگیرد.
نظر شما درباره بازاریابی سونی برای درایوکلاب چیست؟
آیا این بازاریابی دلیل شکست بازی از نظر منتقدان بوده؟
نظرات خود را با ما درمیان بگذارید؟
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
کلا علیرضا فکر نکنم بازاریابی ربطی به متا داشته باشه :۲۴:
باید صبر کرد دید بازی چقدر فروش میکنه ببینیم بازاریابی سونی غلط بوده یا نه
منتقد ها هم از گیم پلی انچنان بد نگفتن ضربه تاصلی بازی از کم بودن پیست و کم بودن ماشین ها و همنیطور نبودن سیستم تغییر اب و هوا در هنگام عرضه به بازی ضربه زده
کلا میگم گیم پلی بازیرو منتقد ها از قضا تعریف هم کردن
در کل بازی با مشکلات زیادی ساخته شد و مطمئنن نسخه دوم بازی بهتری از این نسخه خواهد بود
علیرضا دستت هم درد نکنه
مقاله عالی بود
ممنون از مقاله!!!
ممنون از مقاله ولی راستش فکر نمیکنم این بازاریابی این قدر رو نمرات تاثیر بذاره!منتقد که نمیاد تریلر رو نقد کنه…
کم شدن متای بازی به خاطر ضعف بازی و استودیوی سازنده بود نه تبلیغات!بعد هم این تریلر فورزا کیلر روز لانچ بازی منتشر شد…یعنی چند ساعت بعدش نقد ها رفتن تو متاکریتیک!فکر نکنم اینقدر موثر بوده باشه.
والا احساس میکنم تاثیر کمی هم نداره!
تریلر فورتزا کیلر اگر اشتباه نکنم ۴یا۵ اکتبر تو چنل یوتیوب سونی قرار گرفت و اون زمان هنوز تعداد زیادی از نقد ها به in progress هم نرسیده بودن
تاثیر مقایسه تو نقد کوین ونآرد کاملا احساس میشه و من احساس میکنم اگر Forza Killer نبود احتمالا درایوکلاب از ایشون ۶.۵ الی ۷.۵ میگرفت
قطعا تاثیرات خودشو داره…
برای مثال واچ داگز با این که متای خوبی بدست آورد ولی بازهم از روی نمایش ها حتی منتقدان هم انتظار یک چیز فضایی داشتن!یه شاهکار به تمام معنا…
مسلمن اگه تبلیغات رو بازی کمتر بود نمرات بالاتری میگرفت…
درمورد واچ داگز به،تفسیر در قسمت سوم این سری مقالات صحبت می کنیم ;-)
خیلی هم عالی!منتظریم!
خوب شد قضیه ی واچ داگر رو وسط کیشدی!
شما فرض کن یوبی اصلا واچ داگز رو هایپ نکرده بود..حتی یک تریلر هم بیرون نداده بود.یه نظرت متای بازی تغییری میکرد؟! مسلما نه!
واچ داگز یه بازی ایراد دار بود که کاملا شایسته ی متای هشتاده! درایو کلاب هم دقیقا به همین شکل! اگه تریلر و هایپی صورت نگرفته بود باز متای بازی به خاطر مشکلاتش پایین میومد.
Ulfric جان :۲۴: باهات موافقم ولی بنظر من هایپ نابجا از لحاظ روانی منتقد رو تحت تاثیر قرار میده. یعنی اگه منتقد ببینه که بازیه نهایی اونجوری که سازنده وعده داده بود و براش تبلیغ کرده بود نیست و این ذهنیت درش ایجاد بشه که به نوعی مخاطبو فریب داده اونوقت تلافی میکنه یعنی یجور حالت مجازات اضافی براش در نظر میگیری و برعکس(اینو کلی عرض کردم و هیچگونه ربطی به این بازی نداره)
بله به نظر بنده تغییر میکرد!
شما حساب کن بعد اون تریلر اولیه نه صحبتی از بازی شده بود نه تبلیغی و نه تریلری منتشر شده بود…بعد شما روز انتشار مستقیما پرتاب میشدی داخل یه بازی که هیچی از گیم پلیش نمیدونی جز این که قراره هک کنی…
نحوه به نمایش در اومدن این مکانیزم در گیم پلی در همون لحظات اول تو رو شگفت زده میکرد(چون با نمایش اول تفاوت داشت)…در واقع مخاطب دچار یه هیجان اولیه میشه که در کنار اپن ورلد بودن و در نتیجه وقت گیر بودن یا به نوعی وسعت بازی چنان در گیر بازی میشه که ضعف هارو فراموش میکنه…
اما یوبی چیکار کرد؟ با یه سیستم تبلیغاتی مبتدیانه تا کوچکترین المان گیم پلی بازیو فرو کرد تو چش منتقد و مخاطب که در زمان عرضه دیگه چیز تازه ای براش وجود نداشته باشه…به طوری که کسانی که تمام تریلر های بازیو قبل از عرضه دیده بودن احساس میکردن که قبلا بازیش کردن!
بله واچ داگز ضعف داره ولی مطمعن باش اگر اینقدر انتظارات ازش بالا نبود و انقدر اسپویل نمیشد همین ضعف ها هم کمتر به چشم میومدن…چه برای گیمر و چه منتقد…
راستش نمیدونم کامیاب جان شاید همین طور که میگی باشه… ولی در کل به هیچ وجه کم کردن نمره از یه بازی به خاطر هایپ های قبل انتشارش کار درستی نیست!
Assasins Fall جان نمیدونم حرفم رو باور میکنی یا نه ولی من کلا یه دونه تریلر بیشتر از واچ داگر ندیدم که اون هم CG بود! با این حال این متا رو از سرشم زیادی میدونم!
kamyab@
موافقم!
Ulfric
خو اون نظر شماست و محترم!
(( سونی در ابتدا ارزش بازی را با تاخیر زدن و مجانی کردن آن برای کاربران پایین می آورد.))
:۲۶: :۲۵:
یک AAA لانچ که وضعیت دلچسبی نداره تاخیر میخوره و بعد از اون مجانی میشه…
چه برداشتی میشه داشت؟
از اول هم برا پلاس مجانی بود
با این جمله کاملا موافقم
سونی متاسفانه اول با دید یک عنوان کم ارزش و وقت پر کن این بازیرو اومد نمایش داد و رایگان کردنش هم سندی بر این حرف
خیلی از بازی های بزرگ تاخیر می خورن دلیل نمیشه که ارزشش برا کاربران پایین بیاد… اتفاقا تاخیر خوردن میتونه به این معنی باشه که داره رو رفع اشکالات بازی کار میشه
تاخیر خوردن مساله نیست مساله مجانی شدن همزمان با تاخیر خوردنه …
راجب اون عبارت فوتزا کیلر که اینقدر مانور نویسنده روش داده سونی از خودش کشف نکرد وب سایت VG247 طی پیش نمایشش نوشته بود و سونی هم از قول این وب سایت در تریلرش گذاشت که فکر نکنم خیلی عجیب غریب باشه و هیچ ربطی هم به بازاریابی اشتباه نداره !! نویسنده کل مطلب n بار نوشته بازی که قرار بود فورتزا رو نابود کنه من نمیدونم این از کجا اومده کی گفت قرار بود نابود کنه !! ضمن خسته نباشید از نویسنده ولی بازاریابی سونی هیچ ربطی به نمرات درایوکلاب نداره و از بیخ و بن غیر منطقی و اشتباهه ! شاید اگه همون لانچ میومد نمرات بالاتر میشد ولی سونی استدیوها رو مجبور نمیکنه ! مثل این میمونه که یکی بگه چون مایکرو برا رایز خوب بازاریابی نکرد و با GOW مقایسه شد متاش ۶۰ شد در صورتی که خوده بازی واقعا در همون حد بوده ! درایوکلاب در اصل اسیر نیومدن قابلیت چرخه ی شب و روز و داینامیک بودن و تعداد زیادی ماشین و … شد که قراره بعدا بیاد که باز به خوده سازنده برمیگرده نه سونی !! در کل فازه مطلب کلا برا من نامشخص بود .
خب سوال اینجاست که چرا سونی در یک تریلر مفهومی از یک سایت با ارزش انتقادی بسیار پایین نقل قول کرده؟ و به علاوه سناریو معنادار تریلر هم توسط بازاریاب های سونی طراحی شد…
پس اینکه سونی یک تریلر رو به این عبارت اختصاص داده یک اشتباه بزرگه…
در پایان ما گفتیم که سونی بازاریابی رو در خدمت بازی قرار نداد و در عوض بازی در خدمت بازاریابی قرار گرفت خب این مساله از کجا میاد…
سازنده باتجربه ای مثل اولوشن قطعا نمیاد تمرکز اصلی خودش رو تنها روی جزئیات گرافیکی معطوف کنه و به پایه بازی که ایده باشگاه ها بود نپردازه در عین حال تنها موردی که تو بازاریابی سونی دیده میشه گرافیک بازی هست که از قضا بشدت با دیگر فاکتورهای بازی فاصله داره و اینجوری انتظارات میره بالا…
توی تریلر هم به کشتن فورتزا اشاره شده بود. همون رنگهای ابی و سبز
علیرضا رنجبر@ شما درایوکلابو بازی کردی که با قاطعیت میگی فقط رو گرافیک تمرکز کردند ؟! رو چه حساب میگی بشدت با دیگر فاکتورهای بازی فاصله داره ؟ مثلا IGN که ۷.۹ داد یا گیم تریلرز که ۸.۸ داد من میام بگم همه چیز عالیه ؟! نه چون بازی نکردم ولی مثل شما بدون بازی کردن اینطوری نظره فکت وار نمیدم ! اصل داستان نمرات خیلی از سایت ها همون آپدیت چرخه ی شب و روز و ماشین ها و جاده ها و داینامیک بودن هست که بعدا میاد و گفتم . در ضمن کدوم سناریو اون تریلر تکه های برگزیده ی چندید سایت بود که یکیش هم VG247 بود تازه اون تریلر آخرین روزای لانچ اومد و هیچ تاثیری خاصی نمیتونه بذاره که اینقدر گیر دادی روش !! من جایی ندیدن اینقدر گیر داده شه به این داستان !
Milad RFM @ عزیزم اون ترکونده شدن ماشین سبز رنگ توسط ماشین آبی رنگ در اصل مربوط به PS4 و XONE هست که تا الان کاملا هم درست بوده و بحثی درش نیست
یعنی سایتا از گیمپلی بازی و روند یکنواخت اون هیچ شکایتی نکردن؟!
منظورم از سناریو جریان اون خودرو هاست که با توجه به مدل خودروها به فورتزا هم حمله شد…
مثالی که تو مقاله اومده نقد کوین ونآرد هست که دقیقا تبدیل به مقایسه مستقیم شده…
این عبارت رسما باعث مقایسه شدن این بازی و فورتزا شد.
میشه اینطور برداشت که درایوکلاب عملا رقیب فورتزا بود و نه هورایزن ولی زمانبندی باعث شده تا درایوکلاب با هورایزن مقایسه شه
اول اینکه سایتا بله برخی ها هم انتقاداتی از گیم پلی داشتند ولی چه دلیلی داره به یه نقد از یه منتقد حالا مثلا کوین ونآرد از گیم اسپات اونم در یه مقاله استناد بشه ؟!! مثل این میمونه که منم بیام از یه منتقد جمله ای مثبت بذارم و با توجه به اونم استناد از نوعه فکت وار اونم در مقاله انجام بدم که کلا غیر قابل قبوله ! متاسفانه اول که تاپیک رو باز کردم فکر کردم بازی توسط نویسنده انجام شده و منتظره خودن نقد و بررسیش بودم که با این مطلب شما برخوردم که اصلا متوجه نشدم چی بود ! نقد بود ؟ تدریس بازاریابی به سونی بود ؟ تبلیغ فورتزا بود ؟ یا مثلا خبر راجب متای ۲ بازی و یکی دو تا سایت !!! شما اول بیا به من بگو اینی که به عنوان مطلب گذاشتی چی بود تا بعدا سرش بحث بشه ! عنوان مثلا بازاریابیه که نه به مطلب شما ربط داشت و نه به متا ! بازاریابی یه کلمه ای هست عزیزه من که مستقیم برمیگرده به فروش نه این چیزایی که شما درآوردی ! شما متایابی شاید مناسب تر میبود برای مطلبتون .
دوم راجب اینی که میگی درایوکلاب عملا رقیب فورتزا بود و نه هورایزن اصلا اینطور نیست چون باید بدونی که سبک نیمه آرکید درایوکلاب ربطی که فورتزاهای اصلی نداره که بخواد رقیبش باشه و اون بازی رقیبشو قبلا داره و درایوکلاب از اول هم برای رقابت نیومد ولی تاخیرش افتاد حواشی لانچ هوریزون۲ که طبیعیه مقایسه بشه .
این یه مقاله ی تحلیلی هستش و نویسنده هر برداشتی که از اتفاقات داره مینویسه به کسی هم ربط نداره در مورد چی حرف میزنه…شما به دلایلش ایراد بگیر و نظرت رو بگو ولی نمیتونی بگی در مورد چی بنویسه چی ننویسه
من گفتم چیزی بنویسه یا ننویسه ؟ :۲۳: گفتم به من ربط داره ؟!! چه فرقی برا من داره اصلا ! قبل از اینکه بیفتی وسط بخون چی نوشتم , تیترو بخون مطلب هم بخون کامنت من هم بخون ! یه مطلبی نوشته شده داره راجبش بحث میشه . OK ؟
اتفاقا خوبم خوندم همه رو…برمیداری میگی این الان چیه؟نقده؟درس بازاریابیه؟و… منم منظورم همینجاشه که اصن تو فرض کن نقد هستش یا درس بازاریابی…وسط بحث میری حاشیه ادامه بده بحث رو به نویسنده نگو موضوع چیه وقتی خودت (فقط خودت) نفهمیدی موضوع چیه
:۲۴: :۲۴:
باووشه …
آفرین پسر خوب
سازنده ی بازی تعادل رو حفظ نکرد در نتیجه ضربه خورد
اگر به همون اندازه که روی گرافیک کار کرد روی گیمپلی هم کار کرده بود قطعا موفق می شد
من شخصا با اون قسمت موافقم که سونی به جای اینکه انقدر روی گرافیک مانور بده باید یکم هم روی بخش کلاب ساختن که نوآوری اصلی بازی بود هم تاکید میکرد
قبل اینکه اتهام مایکرو فن بودن به نویسنده بزنین بگم که ایشون فن تعصبی و شدید نینتندو هستن پس سعی نکنین الکی جوسازی کنین
یعنی چی اقا الان مثلا میخواستید بگید چی؟ بیاین انحصاری ما رو ترول کنید. اگه بچه های انجمن مایکرو گفتن بیاین این پست رو بذاریم باید اعتراف کنم واقعا حرکت “بچه گانه ای” انجام دادید
علیرضا رنجبر فک نکنم عضو گروه مایکرو باشه! تو انجمن اصلا همچین چیزی وجود نداره و من این پست رو الان میبینم.
دوست عزیز ما بازاریابی رو مورد انتقاد قرار دادیم
آقای محترم این مطالب به هیچ عنوان ربطی به انجمن مایکرو نداره!
بازاریابی ؟؟
آخه تو پستای اخیر مثل نمرات درایوکلاب میکرویی ها ترولش کردن! ضمنا آقای رنجبر اون عکسایی که از متاکرایتیک گذاشتین دخلی به بازاریابی نداره که!
دخلش اینه که بازاریابی هدفش یک موفقیت و در صنعت گیم موفقیت تنها در فروش خلاصه نمیشه…
عکس های متا و نمرات برای بخش مقایسه که توی تریلر Forza Killer اومده قرار داده شده
عزیزه من بازاریابی تنها در فروش خلاصه میشه ! بازاریابی = بازار + یابی (از یافتن میاد)
بحث موفقیتی که شما میگی در صنعت گیم و نمره و متا با بازاریابی کاملا فرق داره نمونه بارزش هم دستینی با متای ۷۶ که پرفروشترین IP جدید تاریخ شد .
خب الان دستنی عنوان موفقی محسوب میشه؟
با توجه نظرات عامه و کیفیت نهایی بازی در مقایسه با کمپین دیوانه کننده سونی و اکتیویژن؟
جاده خاکی زدی چرا ؟! مگه نمیگی بازارابی ؟ منم با توجه به بازاریابی به فروش استناد کردم ! تموم شد و رفت
بحث موفقیت جداس که خودش ۲ بخشه :
۱. فروش
۲. نمرات و جوایز
آها بحث اینه که باز بازاریابی تنها فروش حساب شده…
خب با وجود بازاریابی و چیزایی که از دستنی پس از انتشار دیدی آیا مشتاقی نسخه دوم رو بخری؟ درنگاه اول؟
اینجاست که پارت دوم بازاریابی میاد روکار
اگه از من میپرسی من دستینی رو اصلا نخریدم و نخواهم خرید و اگه متاش ۹۹ هم میشد باز نمیخریدم ! پس طبیعیه نسخه بعدی هم نمیخرم و اونی هم اولی رو خریده اگه خوشش اومده باشه قطعا نسخه بعدی رو میخره . وقتی بین ماها که اطلاعات راجب نمرات داریم کسایی مثل من هستند که نظره خودشون برا خریدشون مهمه شما اون سیل عظیم رو در نظر بگیر که اصلا نمیدونند متا و نمره چی هست ! تاثیر نمره در فروش ناچیزتر از اونیه که شما فکر میکنی . تبلیغات خیلی مهمه همون کاری که یوبی سافت درش استاده ! ولی موفقیت که میگی بحثش گفتم جداس درایوکلاب بلکه نمیشه بهش گفت موفق چون نمرات و متا در حده عالی نیست و قطعا جایزه ای هم نمیگیره (مگر گرافیک)
مقاله بسیار خوبی بود و من دلایل رو عمدتا منطقی دیدم.
حال و حوصله ترول ندارم ولی از سونی بعید بود که بازیی بدین شکل رو در اون حد هایپ کنه که با فورزا شاخ به شاخ بشه.مخصوصا اون تریلر فورزا کیلر و … نمیدونم چرا همون GT رو ادامه ندادن و یه ایپی جدید ساختن.
اصلا ایوولوشن چه ربطی به جی تی داره؟؟؟ این استودیو از قبل هم بیشتر رو آرکید کار میکرده، اما چون جی تی شش تقریبا همزمان شد با ورود پی اس چهار احتمالا وظیفه ساخت به سیمولاتور آرکید رو بهش دادن که با توجه به این وان دوتا ریسینگ خوب داره خیلی عجیب نیست، به امید این که ایوولوشن به موتور استورم برگردم.
ساخت جی تی سون هم تایید شده تقریباً