بازاریابی معکوس| ۴۰۴

در ۱۳۹۳/۰۸/۰۶ , 20:19:42
watch dogs, شرکت یوبی سافت (Ubisoft)

بدون شک بازاریابی یکی از اصلی‌ترین ارکان هر تجارتی است. اما همان قدر که بازاریابی می‌تواند موجب موفقیت یک محصول شود می‌تواند یک شکست بزرگ را طراحی کند. این مساله بسیار حیاتی‌ست که سازنده به چه صورت دست به انتشار اطلاعات میزند و چگونه اشتیاق را در مصرف‌کننده به‌وجود می آورد، تنها یک حرکت تبلیغاتی اشتباه می تواند به کلی همه چیز خراب کند. در سال جاری شاهد انتشار عناوینی بودیم که پیش از عرضه سروصدای زیادی به پا کردند، عناوینی چون: “تایتانفال”، “واچ داگز” و “سرنوشت”… اما تفاوت چیست؟

بیشتر سازندگان بازی خود را اغلب بزرگتر از انچه بنظر می رسد نمایش می دهند اما چه می شود که زیاده روی در استفاده از این فاکتور بازاریابی موجب افت پایه ای هواداران بازی را سبب می شود؟

اتفاقی که دقیقا برای “واچ داگز” رخ داد…

در قسمت پایانی این سری به بررسی پروسه بازاریابی یکی از پر سروصداترین بازی های امسال یعنی “واچ داگز” خواهیم پرداخت…

نسل هفتم برای یوبی سافت میدانی طلایی محسوب می شود. سری “فرقه قاتلان” یکی از محبوب ترین بازی های این نسل بود، اما عده ای از کاربران همیشه از یوبی سافت به علت کم نوآور بودن انتقاد می کردند که پاسخ این انتقادات به سختی در E3 2012 داده شد. در این مراسم یوبی سافت از یک عنوان جهان باز بشدت مهیج با المان های انقلابی پرده برمی دارد. همه چیز در نمایش ابتدایی “واچ داگز” بی نظیر بود! این عنوان به راستی نماینگر زمزمه های آغاز نسل تازه ای از کنسول های بازی بود که این مساله با جزئیات گرافیکی بالا در این نمایش به وضوح قابل رویت بود.

هدف کلی “واچ داگز” ایجاد تحولی جدی در بازی های جهان باز بود که با المان بسیار نوینی به نام “هک کردن” این هدف بسیار نزدیک بنظر می رسید

اطلاعات منتشر شده از “واچ داگز” برای همه مخاطبان دیوانه وار بود.

مطمعنا تصور کردن شیکاگو با بهترین شبیه سازی و دنیایی از وسایل الکترونیکی قابل حمل و اطلاعات جالب ایده ای بسیار بزرگ و سرگرم کننده بنظر میرسید.

یوبی سافت تصمیم میگیرد بهترین و مفصل ترین بازاریابی ممکن را برای “واچ داگز” مهیا کند و محوریت اصلی این بازاریابی معرفی “واچ داگز” به عنوان برترین بازی سبک جهان آزاد قرار گرفت.

لقبی که پیش از این همراه با نام “GTA” شنیده می شد…

پروسه بازاریابی “واچ داگز” با محوریت این مدعا که “واچ داگز” از هر نظر بهتر از “GTA V” میباشد پیش رفت، حتی یکی از تبلیغات بازی طعنه ای مستقیم به “GTA V” می زند و “واچ داگز” را سرگرم کننده تر معرفی می کند.

watch_dogs_gta_5

طبق برنامه اولیه یوبی سافت بنا بود “واچ داگز” دوماه پس از عرضه “GTA V” عرضه شده و مستقیما این بازی را به چالش بکشد اما بازی تاخیری ۶ ماهه میخورد که برای برخی از کاربران جای بحث و شک ایجاد کرد.

پس از نمایش بازی در E3 2014 عده زیادی از کاربران نسبت به کاهش گرافیکی چشمگیر بازی نسبت به نمایش اولیه در سال ۲۰۱۲ اعتراض می کنند و در مقابل یوبی سافت هرگونه کاهش گرافیکی بازی را تکذیب می کند.

در نهایت بازی در تاریخ ۲۷ مارچ ۲۰۱۴ منتشر می شود.

maxresdefault

نمرات بازی و نظر عمومی کاربران گواه این است که “واچ داگز” به هیچ وجه نتوانسته بود از پس ادعا های خود بربیایید.

با وجود تکذیب یوبی سافت گرافیک بازی حتا در بالاترین کیفیت (کیفیت پایه) صعیف تر از نمایش ابتدایی در سال ۲۰۱۲ بود.

کنترل ماشین ها بسیار بد طراحی شده بود و شیکاگویی که قرار بود به اندازه لوس سانتوس و حتا بیشتر سرگرم کننده باشد شهری بسیار خلوت از آب در آمد.

بطور کلی یوبی سافت به هیچ یک از وعده های بزرگ خود عمل نکرد. بخش آنلاین “واچ داگز” در مقایسه با “GTA V” بسیار ناچیز و ضعیف جلوه می کرد.

در نهایت عنوانی که قرار بود جای “GTA” را در صنعت گیم بگیرد به هیچ وجه حتا به هدف خود نزدیک هم نشد.

 

 

watch dogs, شرکت یوبی سافت (Ubisoft)
مقایسه محیط GTA IV و GTA V
مقایسه اندازه محیط Watch Dogs با GTA IV و GTA V شیکاگو بسیار کوچکتر از لوس سانتوس بود با این اوضاف اگر تنها دو ماه برای گشت و گذار در لوس سانتوس کافی بود این مقدار برای شیکاگو چگونه است؟
مقایسه اندازه محیط Watch Dogs با GTA IV و GTA V
شیکاگو بسیار کوچکتر از لوس سانتوس بود با این اوضاف اگر تنها دو ماه برای گشت و گذار در لوس سانتوس کافی بود این مقدار برای شیکاگو چگونه است؟

ضدیت ها و جنجال هی بسیاری در زمان عرضه برسر “واچ داگز” بوجود آمد، یک ماه پیش از عرضه بازی یوبی سافت در نمایشی خصوصی از بازی، تعدادی تبلت “نکسوس۷” به منتقدان بطور رایگان هدیه می دهد. این اقدام یوبی سافت تا جایی جنجال برانگیز شد که عده ای یقین پیدا کرده بودند که این هدیه نوعی رشوه محسوب می شده…

تبلیغات بزرگ و پرهزینه واچ داگز سبب شد تا آما فوق العاده ای در هفته های ابتدایی فروش به ثبت برساند. همچنین شروع بازه زمانی کمبود بازی نیز به فروش بیشتر واچ داگز کمک شایانی  کرد. اما درنهایت شاهد آن هستیم که محبوبیت واچ داگز از معرفی تا زمان عرضه به شدت افت کرده و اکنون به عینه شاهد آن هستیم که جامعه فعال واچ داگز ( کاربرانی که به انجام بازی می پردازند) بشدت کاهش یافته، فروش نسبتا ضعیف بسته الحاقی “Bad Blood” نیز گواهی دیگر برای تایید این مساله است.

در نهایت “واچ داگز” با وجود بازاریابی بسیار پر سروصدای خود نتوانست از نظر کیفی انتظارات بالا را برآورده کند و آغازگر موج تازه ای از بی اعتمادی ها به سازندگان شد.

حال نگاهی کوتاه به اشکالات بازاریابی معکوس “واچ داگز” می اندازیم

  • کاهش گرافیک چشمگیر در زمان عرضه نسبت به نمایش ابتدایی
  • مانور بیش از حد روی المان اصلی در حالیکه در نسخه نهایی از آن به بهترین وجه استفاده نشد
  • به چالش کشیدن بهترین عنوان در سبک خود
  • ارائه دیرهنگام و بدموقع محتوا و نمایش های محدود از این محتواها( شامل بسته های الحاقی جزئی، نسخه WiiU و بسته الحاقی Bad Blood)
  • کاهش سیستم کامپیوتری مورد نیاز برای بازی به دفعات که موجب کاهش اعتماد کاربران شد
  • هدیه دادن تبلت های نکسوس۷ به منتقدان در یک نمایش خصوصی که برداشت رشوه دادن را در پی داشت

=======================

سخنی با خوانندگان گرامی:

سری مقالات “بازاریابی معکوس” در چند هفته اخیر به انتشار در آمد و از ابتدا نظرات گوناگونی را دریافت کرده است.

انتقاد بسیاری از خوانندگان در این رابطه بوده است که در این مقاله به فروش بازی به عنوان عامل موفقیت آمیز بازاریابی توجه نشده بود.

لذا لازم میدانیم توضیحاتی را درباره مقصود نهایی مقاله ارائه دهیم:

نخست آنکه بنظر اینجانب دورنمای کلی صنعت گیم با دیگر صنایع تجاری بشدت متفاوت است. ما در دیگر صنایع با فصول عاری از محصول مواجه نیستیم در حالیکه در صنعت گیم میتوان دید که در فواصلی از زمان انتخاب های یک مصرف کننده بشدت محدود می شود و در صدر این فواصل زمانی فصل تابستان قرار دارد. به عبارت دیگر بخاطر زمان بندی های خاص عرضه محصول در این صنعت گاه ما شاهد این مسئله هستیم که مصرف کننده هیچ اهمیتی به کیفیت محصول انتخابی خود ندارد. به عنوان مثال خارج از مقوله سلایق فردی عنوانی همچون “نک” که یکی از عناوین لانچ کنسول پلی استیشن۴ محسوب میشد، با وجود کیفیت جامع بسیار پاییین خود توانست به فروشی نزدیک به ۱.۵ میلیون نسخه برسد که این مقدار به مراتب از فروش عناوینی چون “رایز” و “دد رایزینگ ۳” بالاتر بوده است. دلیل فروش بالای “نک” به واقع تعداد کم عناوین لانچ پلی استیشن۴ بود که زمینه فروش خوب “نک” را فراهم کرد.

در بازاریابی معکوس صرفا موفقیت یا عدم موفقیت بازاریابی از دیدگاه فروش تحلیل نمی شود بلکه به روند پروسه توجه می شود و اینکه چگونه شرکت ها با اقدامات نادرست جاذبه ای غیر واقعی برای بازی خود بوجود می آورند. اگرچه در ابتدا میتوان فروش بالایی برای این عناوین دید اما درنهایت مساله ای که بازاریابی را نا موفق می کند نظر عموم کاربران و جامعه فعال آن بازیست.

در مورد “درایوکلاب” با مراجعه به فروم ها کامیونیتی های گیم مانند نئوگف، پلی استیشن فروم و … می توان به وضوح دید که کاربران از بازی رضایت چندانی ندارند

آمار فروش “سرنوشت” با اتمام فصل کمبود بازی بشدت کاهش پیدا کرد که این مساله به وضوح نشانگر فروش اولیه نسبتا کاذب این عنوان بوده است هچنین دیگر بانجی برای قشر “کُر گیمر” دیگر حکم یک استودیو معتبر را ندارد.

و در نهایت “واچ داگز” موجب انتقاد شدیدی به یوبی سافت شد و اکنون می بینیم که عنوانی که قرار بود جای ” GTA ” را بگیرد در فاصله زمانی مشابه جامعه فعال بسیار پایین تری دارد.


38 دیدگاه ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

  1. ممنون واسه مقالت علیرضا جان

    در مورد این بازی کاملا و حدود ۹۵ درصد بات مخالفم

    واچ داگز نه تنها بازاریابی معکوس نداشت بلکه موفق تر از اون چیزی که فکر میکردم و یوبیسافت فکر میکرد عمل کرد

    بعضی ها این بازی رو با gta مقایسه میکنن اینها همونهایی هستن که یادمه infamouse SS رو هم داشتن با gta مقایسه میکردن
    این دو بازی دنیای متفاوتی دارن تو gta هر کاری میتونی بکنی عین زندگی واقعی ولی در watch dogs هدف هک و انتقام گیری هست چیزی که در gta نبود
    اگر ایراد به اون تبلیغ فوق العاده یوبی که گفت ۲ ماه بیشتر برای لوس سانتوس نیست ایراد میگیرد این یکی از بهترین روش های تبلیغ هست نه ایراد این تبلیغ نمیگه ما از gta بهتریم بلکه ادعا دارن که بازی ما هم خوب و سرگرم کننده است که انصافا هم از تمام بازی های یوبی تا الان بهتر بوده
    سیستم شوتینگ و اکشن بازی استاندارد لازم رو داشت و مخصوصا به مراحل بالاتر و اپگریدهای جدید میرسی کلا بازی طعمش عالی هست
    شخصیت پردازی ها عالی بودن طوری که نگاه کنی خیلی از اواتارهای گیمرها شخصیت های این بازی شده چیزی که حتی gta با اون عظمتش فقط تونست عکس تروور رو بیاره رو اواتار گیمرها

    به شخصه خیلی از گیمرها این بازی رو دوست داشتن و دارن و شک ندارم قسمت دوم نه تنها فروشش بالاتر از نسخه ۱ خواهد بود بلکه رکورد فروش بازی های یوبی سافت رو هم میزنه

    کلا اسمی که خیلی ساده واچ داگز به دست اورد رو هیچ بازی ای نمیتونست به دست بیاره این نشون میده که فووق العاده بود کار یوبی سافت با اونکه ازش متنفرم
    ولی واچ داگزش واقعا بهترین اثر یوبی سافت بوده تا الان

    ۰۰
    1. داش رضا برای اولین بار با کل صحبت هات مخالفم!
      واچ داگز حتی کوچکترین اصول چیدمان مراحل و ماموریت ها رو هم رعایت نکرده بود…
      شخصیت پردازی هم که کلا صحبتش رو نکنیم بهتره
      V توی روند داستانیش یه چیز هایی رو وارد کرد (مخصوصا در مورد شخصیت ها) که من موقع بازی بعضی وقت ها فکر می کردم وارد دوران طلایی سینما شدم و به جای تروور هم جک نیکلسون داره هنر نمایی می کنه!
      مخصوصا دیالوگ هایی که بین مایکل و تروور رد و بدل می شد واقعا طوفانی بود
      در مقابل اگه بخوای این رو با واچ داگز مقایسه کنی توهین به دو جهان کردی!
      واچ داگز در حد یه اکشن خوب بود. مثل فیلم های مارول یا سری فیلم های اکسپندیبلز
      دیالوگ ها و شخصیت پردازی ها همه در حد نیاز داستان بود چون سطح خود داستان هم یه اکشن معمولی بود
      ولی V نمود بارز هالیوود توی دنیای گیم بود…
      به گیم پلی کار ندارم ها فقط داستان رو می گم.
      من خودم جزو دشمن های سرسخت سری GTA بودم و هنوز هم از قبلی ها بدم میاد.ولی این نسخه آخر واقعا چیز غریبی بود…

      ۰۰
    2. اون بخش که فرمودی (انصافا هم از تمام بازی های یوبی تا الان بهتر بوده) من باهات مخالفم کاربر گرامی و اگه مشتاق باشی باهات بحث هم میکنم.

      ۰۰
  2. حالا از یه تیم تازه کار توی یوبی سافت انتظار ها بیخودی بالا بوده.نمایش ها به کنار همین که بازی توی هیچ کدوم از استیج ها تا نزدیکی های انتشار قابل بازی نبود خودش شک برانگیز بود
    از اون طرف ما هم از اولوشن برای درایوکلاب بیش از حد انتظار داشتیم. سونی میدون نمی داد خود کارگردان زیادی تبلیغ کرد. و در نهایت اونها هم توی این سبک کم تجربه بودن.موتور استورم کلا شکل و شمایلش فرق داشت
    اما از بانجی انتظار نداشتیم. من از هیلو به خاطر یه سری موارد خوشم نمیاد ولی بازی (مخصوصا نسخه ریچ) خیلی شوتر تمیزی بود. نمی دونم چرا بانجی این شکلی شد
    اکتیویژن نحس بوده ظاهرا!
    تشکر

    ۰۰
    1. آره داداش کلا استودیو ها نباید بیش از حد تبلیغ کنند ! بلکه باید به اندازه تبلیغ کنند مانند gta v و god of war و tlou و……
      یکی از ضعف های بزرگ یوبی هم همین تبلیغ های زیادشه که توقعات رو بالا میبره و محصول نهایی : fail میشه :11:

      ۰۰
    2. GTA V کجا کم تبلیغ کرد؟!
      رکورد بیشترین هزینه ی تبلیغات رو شکست این بازی
      روی دیوار ساختمون های بزرگ و روی بدنه ی مترو ها تصویر GTA V انداخته بودن!
      بحث سر زیاد بودن نیست سر درست بودنه. GTA یه IP شناخته شدس و نیاز نداره به مردم نشون بده که چه جوریه. فقط کافیه به مردم بگه نسخه ی جدید داره میاد و خبر بده تا همه حمله کنن!
      ولی واچ داگز و سرنوشت بازی های جدید بودن و نیاز داشتن که به همه نشون بدن چی تو چنته دارن تا نه تنها این نسخه شون خوب بفروشه بلکه آینده ی فرنچایز هم تضمین بشه.واچ داگز حقیقت خودش رو پشت تریلر های پر زرق و برق مخفی کرد. البته با توجه به این که یوبی سافت خیلی پشت کار داره (نمونه اش رو توی سری اساسینز کرید دیدیم) اینقدر به ساختن واچ داگز ادامه میده تا بالاخره بازی درست بشه!

      ۰۰
    1. اون چه که متداول هست و در جشنواره ها ومراسمات و توسط خود یوبیسافت استفاده میشه تلفظ “یوبی”هست…پس بهتره در یک مقاله رسمی هم از تلفظ مرسوم و پذیرفته شدش استفاده بشه…
      حالا نگی فقط داره ایراد میگیره!
      تشکر و خسته نباشید هم بهت میگم بابت مطلب! ;)

      ۰۰
    2. IGN
      اوبی سافت
      Gamespot
      اوبی سافت
      بخش خبری تصویری این دو سایت پیگیر باشید گویندگان خبری به صراحت اوبی سافت اعلام میکنند

      ۰۰

مقالات بازی

بیشتر

چند رسانه ای

بیشتر