نکات مهمی از بازی دوتا ۲ (DOTA 2) که نمی‌دانید!

در ۱۳۹۳/۰۸/۰۸ , 16:00:10
نکات مهمی از بازی دوتا 2

بازی دوتا ۲ سرشار از نکات ریز و مختلفی است که منجر می‌شود این بازی به بازی حرفه‌ای‌ها تبدیل شود. در ادامه می‌خواهیم نکات مهمی از بازی دوتا ۲ (DOTA 2) را که احتمالا نمی‌دانید را برای شما شرح دهیم. با قسمت اول این مطلب همراه دنیای بازی باشید.

 

یکی از عظیم ترین بازی هایی که دنیای گیم به خود دیده است به طور قطع بازی DOTA است. این بازی عظیم نکات و ظرافت های بسیاری دارد که در این سری مقاله سعی می کنم بخشی از آنها را برای شما بیان کنم. پس همراه باشید با نکاتی از دوتا ۲ که نمی دانید

  1. زمان مورد نیاز برای زنده شدن مجدد، ۴ برابر لِول فعلی و مقدار طلای از دست رفته بر اثر مرگ، ۳۰ برابر لِول فعلی شماست
  2. Pugna می تواند از قدرت Decripfy بر روی وارد های خود هم استفاده کند. (نکته: این قابلیت برای وارد های healing، Obs و Sentry هم کاربرد دارد)
  3. Juggernaut می تواند آیتم هایی مانند Blink dagger, shadow blade, blademail و teleport Scroll را در حین چرخیدن استفاده کند. (نکته: در صورتی که اول از teleport scroll استفاده کرده و سپس چرخیدن را فعال کنید شما در برار magic damage آسیب ناپذیر می شوید و احتمال تلپورت موفقیت آمیز شما بیشتر می شود.)
  4. storm spirit قابلیت استفاده از remnant در حین اولتیمت خود یعنی ball lighting را داراست
  5. دمیج اضافی بر ثانیه از corrosive breath از هیروی dragon knight بر روی ساختمان ها هم اثر می کند.
  6. دمیج آیتم cleave اگر توسط هیروی sven یا آیتم battlefury آرمر هدف ثانویه را نادیده می گیرد.
  7. استفاده از اسپل یا آیتم هنگامی که تحت اثر دود (smoke) هستید نامریی بودن شما را از بین نمی بردد. (نکته:هنگامی که تحت اثر دود هستید اولتیمیت Zeus هم  روی شما اثر نمی کند.)
  8. diffusal blade دمیج عظیمی بر یونیت های فراخوانده مثل ایلوژن ها یا گلم آتش warlock دارد.
  9. shallow grave هیروی دزل جلوی اولتیمت اکس (culling blade)  را نمی گیرد.
  10. با phase boots می توانید از گیر افتادن میان یونیت های اولتیمیت shadow shaman جلو گیری کنید. (نکته: این راه برای وارد های venomancer هم جواب می دهد.
  11. قدرت دوم  Zeus همراه اولتیمیتش دشمنان نا مریی را نشان می دهد.
  12. اگر mirana از قدرت elune’s arrow خود بر روی یک کمپ خالی از موجودات جنگی استفاده کند جلوی به وجود آمدن موجودات گرفته می شود.
  13. سایلنس کردن riki قابلیت نامریی بودن دایم او را در مدت سایلنس از بین می برد
  14. قدرت omnislash  هیروی juggernaut در اولین ضربه حاوی مینی استان است. می توانید از این قابلیت برای اسپل های channeling مثل تلپورت استفاده کنید.
  15. شما قابلیت deny کردن هیرو های یار را درصورتی که آن یار کمتر از ۲۵ درصد جان داشته باشد و تحت تاثیر اسکیل های خاصی باشد را دارید.
  16. قدرت jinada هیروی bounty hunter اتک اسپید تاور را کم می کند.
  17. استفاده دستی از orb attack ها توجه کریپ های دشمن را جلب نمی کند در صورت که اگر قابلیت اتوماتیک بر روی آنها فعال باشد توجه کریپ ها جلب خواهد شد.
  18. قدرت rot از هیروی pudge و قدرت burning spears از هیروی هوسکار، healing slave یا bottle را کنسل نمی کند.
  19. دمیج قدرت shadow wave از هیروی dazzle در واقع از نوع فیزیکال است که در مقابل هیرو هایی با آرمور پایین (مثل تاینی) بسیار کار آمد است و درصورت ترکیب شدن با اولتیمیتش دمیج بسیار عضیمی وارد می کند.
  20. قدرت scream of pain از هیروی queen of pain بر هیرو های نامریی هم اثر می کند.
  21. در cronosphere هیروی void هیرو های نامریی ظاهر می شوند.
  22. شما می توانید با hook هیروی pudge شخصی را که در torrent هیروی kunkka است را بکشید. بهترین استفاده از این قابلیت نجات یار ها از torrent است.
  23. قدرت shackle shot هیروی windrunner می تواند هیروی حریف را به یک هیروی نامریی در پشتش ببندد.
  24. شما می توانید از قدرت های channeling هنگامی که تحت اثر frostbite هستید استفده کنید. البته این قابلیت اگر بعد از شروع channeling استفاده شود آن را غیر فعال می کند.
  25. شما می توانید توجه تاور حریف را از یار ، به خودتان با کلیک کردن بر روی یار بکشید. این قابلیت برای نحات دادن یار از مرگ توسط تاور بسار کار آمد است.
  26. courier سه دقیقه پس از مرگ زنده می شود.
  27. چرخه شب و روز ۶ دقیقه طول می کشد.
  28. deny کردن کریپ هایی که نزدیک هیروی حریف و تحت تاثیر astral imprisonment هستند XP ای به حریف نمی دهد.
  29. شما هر ۰.۸ ثانیه یک گلد دریافت می کنید.
  30. استفاده از force staff بر روی یار ها، اسپل های channeling آنها را غیر فعال نمی کند.(نکته: استفاده از این آیتم بر روی خود channeling spell را غیر فعال می کند.
  31. به هیچ عنوان دو rune مشابه پشت سر هم در یک مکان به وجود نمی آیند.
  32. ursa و lich می توانند روشان را قبل از رسیدن اولین گروه های کریپ به یکدیگر از پا درر بیاورند!
  33. هنگامی که قدرت اول blood seeker فعال است deny کردن کریپ های یار هم ۲۵ درصد از جان آنهارا به شما باز می گرداند.
  34. شما میتوانید هنگام تلپورت از تمامی ایتم های غیب کننده استفاده کنید
  35. هنگام استفاده از یک ایتم یا یک لول که باید بر روی خودتان اعمال کنید چند راه متفاوت وجود دارد ۱:کلید مربوطه را ۲ بار فشار دهید۲:بر روی ان چپ کلیک کرده و بر روی تصویر هیروی خود کنار لول های خود چپ کلیک کنید
  36. شما میتوانید بعد از زدن التی دکتر با راست کلیک هدف خود را مشخص و به او حمله کنید
  37. ایتم Dust هیرو ها را Slow میکند
  38. لول سوم Ember Sprite باعث میشود در بازی دوتا ۲ دمیج کم تری از لول ها بخورید
  39. لول ۱ OD حمله فیزیکی محسوب میشود.
  40. شما میتوانید با دکمه Enter گیم خود را Accept کنید
  41. هنگامه که شما فقط یک جای خالی در Inventory خود داشته باشید پرنده ایتمی را به شما میدهد که در گوشه سمت راست Inventory خودش را به شما میدهد
  42. پرنده با Sunstrike اینووکر یا لول ۲ Kunka یا ۶ Beastmaster نمیمیرد اما لول ۶ یا همان التی Quien میتواند به او صدمه وارد کند
  43. لول ۳ Techies با Stun های معمولی Hex و یا Silence  در دوتا ۲ متوقف نمیشود فقط با استان لول ۱ Lion لول ۱ Nyx Assassin لول ۱ Sand King و لول ۶ Void متوقف میشود.
  44. هیرو های خود را محدود کنید برای مثال توی این پچ هیرو های ساپورتر  Dazzle ، Lich , Oracle بازی کنید یا مثلا برای آفلین Tidehunter و هیرو های این پچ را بازی کنید.  چون اگر دقت کنید توی هر پچ بازیکن های حرفه ای هیرو های خود را محدود میکنند و چند تا از هیرو های پچ رو تمرین میکنند حالا چه برای پاب چه مسابقات (بیشتر برای پاب )   اینطور نباشد که شما ۱۰۰۰ تا بازی با Pudge داشته باشید بعد از اونور نتونید Earthshaker بازی کنید.
  45. تا میتوانید هیروی حریف را تحت فشار قرار دهید. فرقی نمیکند چه رولی بازی میکنید فقط تا میتوانید با کار هایی مثل وارددینگ قوی و اذیت کردن حریف با لول و اتک یا حتی کشتن او آن هارا تحت فشار قرار دهید تا بتوانید راحت بازی را در دست بگیرید و به نفعه تیمه خود کنید
  46. بازی های Top Watch را نگاه کنید و چند نکته جدید یاد بگیرید. این بازیکنان تلاش زیادی کرده اند و میکنند تا بازیشان بهتر و بهتر شود  شما هم سعی کنید با نگاه کردن بازی هایشان  بازیه خود را قوی تر کنید و بهتر از قبل.
  47. در بازی صحبت کنید و درباره شرایط بازی و کاری که قرار است انجام دهید مشورت کنید با هم تیمی های خود. شاید یکی از مشکلاتی که بازیکنان Top Watch دارند این است که در بازی با هم صحبت نمیکنند و فقط کار خود را انجام میدهند و این در واقع عاملی است که این بازیکنان را از بازیکن های قهرمان مسابقات جدا میکند. شاید هم تیمی شما گوش ندهد یا به شما ناسزا بگوید ولی در هر صورت تلاش خود را بکنید.
  48. درباره ی مسائلی که به بازی مربوط نمیشود صحبت نکنید یا اگر هم تیمیه شما جایی خراب کرد دائما به او یادآور نشوید که فلان جا خراب کردی و تو احمق هستی چون هیچ فایده ای ندارد و باعث میشود شما از بازی عقب بیوفتید.

اصطلاحات پرکاربرد در بازی Dota 2

دنیای بازی Dota 2 دنیایی وسیع و بی‌کران است به طوری که بدون آن‌که به شخصه آن‌را تجربه کنید، تلاش برای یادگیری اصطلاحات، الفاظ و نام‌ها در آن راه به جایی نخواهد برد. اما برای شروع کار یک سری از حداقل‌ها، لازم و ضروری خواهد بود تا مرتباً مجبور به سؤال کردن از هم‌تیمی‌های خود نباشید. بنابراین ما در این مطلب، لغات و اصطلاحات اصلی بازی Dota 2 را جمع‌آوری و در اختیار شما قرار داده‌ایم.

سازه‌ها ( Ancients ) : این لغت در بازی به دو ساختمان بزرگ در قلب مقر فرماندهی شما و یا دشمن اطلاق می‌شود که شما می‌بایست از ساختمان خود محافظت کرده و در جهت نابودی ساختمان‌های اصلی دشمن تلاش کنید.

لاین پایین (Bottom Lane) یا به اختصار Bot: به مسیری گفته می‌شود که شما را به سمت گوشه‌ی پایین و سمت راست نقشه هدایت می‌کند. برخلاف مسیر های Hard Lane و Easy Lane که بسته به سمتی که شما برای آن بازی می‌کنید تغییر می‌کند، خط جنوبی همواره ثابت می‌ماند. برای Dier لاین پایین مستقیماً به بیس منتهی می‌شود ولی برای Radiant تا کمی جلوتر و در نزدیکی های گوشه‌ی نقشه ادامه پیدا می‌کند.

اصطلاحات دوتا 2

امتیاز کریپ (Creep Score) یا اختصاراً CP : به میزان کریپ‌هایی که در آخرین حمله کشته اید اطلاق می‌شود.

دنای کردن (Denis) : به یک تاکتیک خاص گفته می‌شود که مختص جهان Dota 2 است. در این روش در زمانی که سطح جان کریپ‌ها و یا حتی هیرو‌های خودی به قدری پایین باشد که از کشته شدن آن‌ها مطمئن باشید، خود شما اقدام به کشتن نیرو‌های خودی می‌کنید تا از رسیدن طلا و ایکس پی آنها به دشمن جلوگیری کنید.این تاکتیک روش ها و مواقع خاصی دارد که باید با مرور زمان آن‌ها را فرا بگیرید پس در بازی‌های اول شروع به کشتن متحدان خود نکنید.

Dier : نام گروهی است که در گوشه‌ی بالا و سمت راست نقشه استقرار دارد.

درفت کردن (Drafting): به بخشی از بازی که قبل از شروع مسابقه اصلی انجام می‌شود، اشاره دارد. در این مرحله شما هیرو‌های خود را انتخاب می‌کنید. در برخی از بازی‌ها شما حتی می‌توانید هیروهایی که نمی‌خواهید در مقابل آن‌ها بازی کنید را قدغن کنید. این حالت در تورنمنت‌های حرفه ای وجود دارد.

همچنین در این مرحله از بازی، کاربران بدون از دست دادن منابع و نیروها، یکدیگر را در زمینه‌هایی همچون استراتژی بازی و نوع نیروها محک میزنند. البته در بازی هایی که ویژگی بن کردن هیروهای حریف وجود ندارد، معمولاً این مرحله به انتخاب هیروهای مورد علاقه‌ی کاربران خلاصه می‌شود.

فارم کردن (Farming) : یعنی بدست آوردن پول و ایکس پی از طریق کشتن کریپ‌ها

گنک (Gank) : به معنای حمله‌ی تیمی است که در آن چند بازیکن از یک تیم، هیروی دشمن رابه دام انداخته و با کشتن او تیم دشمن را تضعیف می‌کنند.

لاین سخت یا Hard Lane : مسیر کوتاه‌تری است که برای گروه Dier مسیر پایین و برای تیم Radiant مسیر بالایی محسوب می‌شود. این مسیر از نظر قدرت هیرو‌ها و مهارت بازیکن نیاز به توان بالاتری دارد. ناحیه‌ای که توسط تاور‌های شما محافظت می‌شود آن‌سوی رودخانه را پوشش نمی‌دهد اما نقاطی که در آن نیروهای بی‌طرف شما با کریپ‌های دشمن مواجه می‌شوند در این محدوده قرار می‌گیرد. این بدان معناست که شما باید در این مسیر هیروهای دشمن را از نزدیک و با هوشیاری بالاتری تحت نظر داشته باشید همچنین باید هیروهای با دوام‌تری را با وابستگی کمتر به طلا و توانایی بالا در فرار، برای این مسیر انتخاب کنید.

جنگل Dota 2 : ناحیه ایست که بین دو مسیر قرار گرفته است. برخی از هیرو‌ها برای کشتن کریپ‌های این منطقه بسیار مناسب هستند لذا به آنها جانگلر گفته می‌شود یعنی هیرو‌هایی از ابتدا می‌توانند فارم کنند.

جنگل بازی دوتا 2

Last hit : به حمله و ضربه‌ی نهایی گفته می‌شود که به کریپ وارد می‌شود و طلای بیشتری را برای شما به ارمغان می‌آورد. از آنجایی که برخی از هیروها نسبت به بقیه بیشتر میزان طلایی که دارند وابسته هستند، باید حواستان به مقدار Last hit هایی که وارد می‌کنید باشد. اگر شما در نقش ساپورت (از وظایف هیروها) وارد شده اید بهتر است اجازه دهید همراه شما LH بیشتری داشته باشد.

میکرو (Micro) : که خلاصه شده‌ی میکرو کنترل می‌باشد، به توانایی بازیکن در کنترل چند یگان به طور هم‌زمان گفته می‌شود. برخی از هیرو‌ها و یا ویژگی‌ها به این توانایی نیاز دارند.

لاین میانی یا Mid Lane : به مسیر مرکزی نقشه گفته می‌شود که کریپ‌ها مستقیماً در وسط رودخانه باهم روبه رو می‌شوند.

Pulling : به تاکتیکی در بازی گفته می‌شود که طی آن،با جلب توجه نیروها و کریپ‌ها، آن را از منطقه‌ی اصلی‌شان به داخل جنگل می‌کشانند. به عنوان مثال، میتوان کریپ‌های جنگلی را به مسیرها کشاند تا با کریپ های مسیر درگیر شوند یا اینکه میتوان کریپ‌ها را به میدان دید تاور ها کشاند.

Radiant : نام سمتی است که در ناحیه‌ی جنوب غربی نقشه قرار دارد.

Roshan : نام قوی‌ترین کریپ بازی است که در رودخانه‌ی بین Dier و Radiant استقرار دارد. کشتن او نیازمند آیتمی به نام Aegis of the Immortal است که به دارنده‌ی آن امکان بازگشت دوباره و بدون معطلی بعداز مرگ را می‌دهد.

لاین امن یا آسان (Easy Lane) : به مسیر بالایی برای Radiant و مسیر پایینی برای Dier گفته می‌شود که در آن تاور‌های محافظ نزدیک محل برخورد با کریپ‌ها قرار می‌گیرد لذا موقعیت را برای هجوم هیروها به مواضع دشمن فراهم می‌سازد.

استک کردن (Stacking) : به معنای کشاندن چند دسته از کریپ‌ها به منظور حمله‌ی دسته جمعی به هیرو یا تاور دشمن گفته می‌شود. برای این کار باید به سایت کریپ‌ها حمله کرده و بلافاصله به سمتی که میخواهید، فرار کنید و آن‌هارا با خود بکشانید. اگر زمان بندی شما درست باشد بعداز این کار کریپ‌های جدید دوباره در محل ظاهر می‌شوند لذا می‌توانید هرچند بار که خواستید این کار را تکرار کنید.

لاین بالا (Top Lane) : مسیری است که شما را به سمت بالا و سمت چپ نقشه هدایت می‌کند. مسیر بالایی Dier همان Hard Lane است و مسیر بالایی Radiant همان Easy Lane می‌باشد.

Tower : تاورها سازه‌های تدافعی هستند که در طول مسیرها قرار می‌گیرند. این سازه‌ها به شما این امکان را می‌دهند که با دید مناسب محل حمله به مواضع دشمن و کریپ‌ها را تعیین کنید. هریک از دو طرف بازی مجموعاً یازده تاور دارند.

Ward ها آیتم‌هایی هستند که شما بر روی نقشه قرار می‌دهید تا دید کافی روی منطقه بدست آورید.آن‌ها معمولاً نزدیک طلسم‌ها، کریپ‌های خاص مانند Roshan و نزدیک بیس دشمن به منظور اخطار به متحدان شما در زمان تحرک دشمن، قرار دارند.

سازه‌ی کریپ‌ها ( Creeps ): کریپ‌ها نیرو‌هایی بی‌طرف و مخصوصی در بازی هستند که در نقاط خاصی از نقشه قرار دارند. معمولاً دو تا در سمت شما و دوتای دیگر درسمت دشمن. به هرحال شما می‌توانید به هر دوی این نقاط حمله کنید و درصورت پیروزی، طلا و ایکس پی ( Experience ) بیشتری را در مقایسه با کریپ‌های معمولی بدست آورید.

این‌ها تعدای از اصطلاحات بنیادی بازی Dota 2 بودند که خدمت شما ارائه شدند.

۹ نکته برای فارم بهتر در بازی dota 2

در اینجا هم براتون ۹ روش فارم خوب و سریع و توضیح می دهیم :

  1. نمیرید: مردن به این معنی هست که شما پگلد خودتون رو هدر دادید و در عوض برای هیرو های دشمن گلد درست میکنید . یاد بگیرید که امن پلی بدید . یه کری خوب زمانی که تو مپ هیرو های دشمن رو نمیبینه از کریپ های lane دوری میکنه . البته این بدین معنا نیست که همیشه دور از چشم باشید و تو jungle فارم کنید . تو لاین فارم کنید و حواستون به مپ باشه در صورتی که هیرو های دشمن رو روی مپ برای ۵ تا ۱۰ ثانیه ندیدید حوتاستون باشه که اونها به دنبال شما هستن و یا اینکه رفتن سراغ روشان . یه کری خوب همیشه در مورد حرکت بعدی خودش فکر میکنه.
  2. تمرین در last hit: تمرین در زمان بندی لست هیت ها صد در صد باعث افزایش فارم میشه . یکی از روش ها بای تمرین کردن این هست که تو قسمت single player سعی کنید تو ۱۰ دقیقه حدود۱۰۰ لست هیت + دینای داشته باشید . و یا اینکه در مقابل ۵ bot در یک لین پلی بدین . bot در لست هیت و دینای کردن قوی طراحی شده اند پس اگه بتونید در مقابل ۵ bot لست هیت کنید قطعا در مقابل یه پلیر واقعی هم میتونید این کار رو بکنید ( البته تمرین با بات های ضعیف نه XD ). لست هیت کردن تاور هم یه راه خیلی مهم در افزایش سرعت فارم هست .
  3. توجه به انیمیشن attack: برای اینکه یک فارمر خوب باشید باید حتما رو انیمیشن هیرویی که باهاش پلی میدید تسلط داشته باشید . هیرو هایی که انیمیشن طولانی دارند مثل dark seer و یا enigma هیرو هایی که سرعت متوسط دارن و هیرو هایی که انیمیشن اتکشون خیلی سریع هست مثل void و یا sniper . این نکته قابل توجه هست که در هیرو های مایل که از نزدیک اتک میدن فارم کردن راحت تر هست چون دیگه لازم نیست که فاصله خودتون رو نسبت به کریپ در نظر بگیرید ( یکی از دلایلی که کری ها safe lane اکثرا مایل هستند ) .
  4. فارم کریپ نچرال ( jungle ): فارم تو جانگل هم تاثر زیادی تو فارم بهتر و اودن ایتم ها داره طوری که هیرو enigma تو دقیقه ۸ بازی blink dagger میبنده . البته توجه داشته باشید که در صورت وجود کریپ لای (و نبودن هیرو دشمن در لاین ) سراق فارم تو جانگل برید .البته فارم جانگل هم میتونه فاری امن تر و دور از چشم باشه .در کل این هیچوقت پیشنهاد نمیشه که کریپ های لاین رو ول کنید و سراغ کریپ ها جانگل برید .
  5. تسلط به لاین در مقابل دشمن: اگه شما رو لاینی که درش فارم میکنید تسلط داشته باشید قطعا فارم زهتری خواهید داشت چون دشمن سعی میکنه که از شما دور بمونه . اگه در لاین triple فارم میکنید ساپورت هاتون میتونن با اسپل و اتک دنبال haras کردن لاین باشن و به دشمن اجازه نزدیکی به کری و دخالت تو فارمش رو ندن .
  6. کنترل ران ( bounty ): بعد از اپدیت پچ ۶٫۸۳ ریون ها تاثیر زیادی تو بازی تیمی گذاشتن . همون طور که میدونید ریون ها منبعی از گلد هستن که با برنامه ریزی خوب و جمع کردن حواس و یا تذکر زمان برای برداشت اونها کلی برای یک تیم سود داشته باشه .
  7. پول رو هدر ندهید: یکی از اشتباهاتی که انجام میشه خرید آیتم هایی مثل tp هست . به عنوان پلیر خوب شما باید برای اینکه به لاین های دیگه به سرعت join بدید و یا اینکه از دست دشمن فرار کنید یک tp همراه داشته پاشید اما اگه tp رو به خاطر اینکه کریپ های یک لاین دیگه رو بزنید استفاده کنید چندان خوب به نظر نمیرسه . به جای اینکار قبل از اینکه کریپ ها به تاور نزدیک بشن به جای استفاده از tp تا مقصد راه برید و یا حتی کریپ های جانگل وسط راهتون رو بزنید.
  8. طریقه استفاده درست از اسپل برای فارم: یادتون باشه که استفاده از اسپل برای لست هیت بیشتر به منظور پوش دادن لین به کار میره تا فارم . شما خودتون میتونید به راحتی با هیرو اتکر ۴/۵/… از کریپ ها لاین رو بزنید چه نیازی به زدن اسپل هست . در این صورت لاین پوش میخوره مانا شما از دست میره و شما نیاز دارید برای پر کردن مانا دوباره برگیردید و یا یک کلاریتی بخرید که این هم خودش کاهش میزان فارم رو همراه دارده . اما تو دسته کریپ هایی که تعدادشون زیاده میتونید از اسپل AOE استفاده کنید .
  9. استفاده کامل از مپ: فارمر خوب کسی هست که تو تمام مپ بتونه فارم کنه در این صورت میشه گفت که هر جا که کریپ باشه کری هم هست و میتونه فارم کنه . اما در مقابل باز هم باید حواستون باشه که دشمن تو مپ هست یا نه ؟ در غیر این صورت باید مراقب باشید ته گنگ نشید . اگه نمیتونید فارم کنید حتما لاینتون رو تغییر بدید . این حرکت کمک زیادی به شما میکنه .

 

اگر شما هم نکته ای بلدید یا نظری در مورد این سر مقاله دارید در نظرات بیان کنید.

ادامه دارد…


54 دیدگاه ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

  1. من تازه میخوام شروع کنم.هیچگونه آشنایی هم ندارم ولی خیلی علاقه پیدا کردم بهش.اما باور کن کوچک ترین چیزی نفهمیدم از مقالت.فقط “چرخه شب و روز ۶ دقیقه طول میکشد” رو فهمیدم :۲۴: یکمی هم در مورد اصطلاحات واسه امثال من توضیح بدین ممنون

    ۴۴
    1. با سپاس از محمدحسین عزیز
      جالب و آموزنده بود
      :*: :*: :*:
      فقط راجب نکته ۱۹ : فکر کنم واسه موقعی بود که روشن تو جای قبلیش بود
      الان جای روشن عوض شده و از پائین سکرت شاپ رفته یه جای دیگه
      البته از جای جدیدش تست نکردم
      ولی قبلن که روشن چسبیده به سکرت شاپ بود میشد خرید کرد
      دوستان کسی تست کرده جدیدن؟

      ۹۳

مقالات بازی

بیشتر

چند رسانه ای

بیشتر