پیش نمایش Final Fantasy XV | جاده ی دراز فانتزی
بازی Final Fantasy XV جدیدترین عنوان اسکوائر انیکس از این بازی محبوب است. با پیش نمایش Final Fantasy XV همراه دنیای بازی باشید.
پیش نمایش Final Fantasy XV
پانزدهمین قسمت از بزرگترین فرنچایز جهان
“THIS IS A FANTASY BASED ON REALITY”
سازنده و ناشر: Square Enix
زمان انتشار: ژاپن: نا مشخص اروپا: نا مشخص
آمریکای شمالی: نا مشخص
سبک، ژانر: [ (RPG [JRPG (Action Role Playing
بخش تک نفره: دارد
بخش چند نفره: ندارد
پلتفرم ها: Play Station 4, Xbox One
تهیه کننده: Shingi Hashimoto
کارگردان: (Hajime Tabata ( 2013-2014) Tetsuya Nomura (2006-2012
طراح شخصیت ها, طراح مفهومی بازی و نویسنده داستان پایه: (Tetsuya Nomura (Roberto Ferrari
موسیقی: Yoko Shimomura
صداگذاری شخصیت ها:
Noctis Lucis Caelum: Tatsuhisa suzuki
Ignis Srtupeo Scientia: Mamoru Miyano
Gladiolus Amicita: Kenta Miyake
Prompto Argentum: Tetsuya Kakihara
Cor Leonis: Hiroki Tochi
Stella Nox Fleoret: Unknown
Regis Lucis Caelum CXIII: Unknown
Luna: Unknown
Idola Aldercapt: Unknown
————————————–
در سال ۲۰۰۶ شرکت محبوب و بزرگ ژاپنی با نام Square Enix سری بزرگ FF را با معرفی یک چند گانه وارد نسل جدید کنسول ها، یعنی نسل هفتم کرد. معرفی ای که به پروژه ی Fabula Nova Crystallis مشهور است و معادل فارسی آن ” قصه ای تازه از کریستال ها” می باشد!
این پروژه ی به چند بازی از این سری محدود می شد، FFXIII،FFXIII-2،LRFF،FF TYPE-0 و FF Versus XIII .
در واقع هیج ارتباط داستانی یا شخصیت محوری در این سه اثر وجود نداشته و فقط بخاطر نقش کریستال ها در هر سه بازی در یک دسته قرار می گیرند. به طور دقیق می توان گفت که جهان هر سه بازی تنگاتنگ با کریستال ها پی گیری شده و این اجسام نقشی اساسی را در داستان ایفا می کنند.ولی ارتباط داستانی ای بین این سه اثر برقرار نیست و کاملا جدا از هم هستند.
در حالی که خیلی ها عملا هیچ امیدی به شماره ی سیزدهم نداشتند (متاسفانه نفرین عدد ۱۳ بالاخره گریبان گیر این سری شد!) با معرفی VERSUS XIII امید ها باری دیگر زنده شد. این شماره شخصا توسط استاد طراحی شخصیت (در کنار یوجی شینکاوا) تتسویا نامورا کارگردانی می شد
و به طرز عجیبی خاطرات شاهکار دنیای نقش آفرینی، FFVII را تداعی می کرد. اثری که دارای شخصیت های جذاب و سیستم مبارزات نو و بدیع بود.
“ورزز سیزده” توسط انجین پایه ی SQUARE یعنی Crystal Tools ساخته می شد که شاهد خروجی گرافیکی فوق العاده ی آن در سه گانه ی XIII بودیم. در طی سال های ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹ بازی در سکوت خبری رفته بود. اتفاقی که اکثر طرفداران این سری را نگران کرده بود. تا اینکه در سال (جدا از تریلر ها) ۲۰۱۱ خبر داده شد که موتور پایه ی این نسخه تغییر یافته و بازی در حال نقل مکان کردن به یک موتور ویژه برای مکانیک های جدید گیمپلی می باشد که امروزه ما این موتور اعجاب انگیز را با نام Luminous Engine می شناسیم. (موتوری که در رندر ریل تایم جزییات و نورپردازی به علاوه ی فیزیک شاهکاری به پا کرده است!)
نگاهی به جزییات شخصیت لونا بیندازید:
یک تریلر هفت- هشت دقیقه ای منتشر شد که جزییاتی از گیمپلی را نمایش می داد. بغیر از آن چند تریلر دیگر نیز در گذشته منتشر شده بود که متاسفانه اطلاعات چندانی را برای مخاطب به ارمغان نمی آوردند. روز ها سپری شد و کم کم به E3 2013 رسیدیم. در این مراسم Square به قول هایش عمل کرده و دست پر به نمایشگاه آمد. پس از سال ها بالاخره ما شاهد این بازی بودیم! ولی متفاوت!
بازی در کنفرانس سونی نمایش داده شد و در آنجا بود که اولین تفاوت را شاهد بودیم:
بازی بدلیل منتقل شدن به نسل جدید به نام FF XV دوباره معرفی شد! آن هم برای اکس باکس وان و پلی استیشن ۴. بعد از مدتی خبر رسید که نامورا پروژه را واگذار کرده است! خب…موضوع نگران کننده ای بود. تا اینکه Square رسما اعلام کرد که هاجیمه تاباتا کارگردان جدید بازی خواهد بود. اوایل ترس همه ی فن ها را برداشته بود ولی رفته رفته و طی گزارشات و مصاحبه ها امید در دل طرفداران گشوده شد. بازی کاملا متحول شده بود.با منتقل شدن کل پروژه به موتور نسل جدید اسکوئر گرافیک بازی دگرگون و متحول شد. سیستم مبارزات بازی کاملا تغییر یافت. ولی آثار به جای مانده از تتسویا نامورا خوشبختانه باقی ماند! تغییر چندانی در کلیت داستان و شخصیت ها صورت نگرفت.
به زمان حال می رسیم! تاباتا مصاحبه های زیادی انجام داده است که جزییات زیادی از گیمپلی را به رشته ی تحریر درآورده است. پس از غیبتی ناراحت کننده در E3 و GC در نمایشگاه TGS تریلری وحشتناک منتشر شد! اولین چیزی که بساط سکته را فراهم کرد گرافیک غیر قابل باور بازی است! موتور جدید چنان تکانی به بازی گذشته داده که حتی خیلی ها از آنچارتد چهارم بیشتر مبهوت شدند! انگار یک CG از قبل رندر شده را می دیدند! ولی خب…اصلا این شکلی نیست. تریلر کاملا ریل تایم بود! این قضیه تا جایی پیش رفت که عده ای از پی سی گیمران ادعا کردند که این تریلر بر روی یک سیستم فوق قدرتمند اجرا شده و به هیچ وجهه چنین گرافیکی بر روی کنسول امکان پذیر نیست.آن هم به صورت جهان باز! حال صحت این گفته ها را گذر زمان مشخص می کند.
حال بهتر است روندی جزیی تر و ریز به ریزی از مدت ساخت بازی از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۴ داشته باشیم …
(ممکن است برخی اتفاقات تکرار شوند) دقیقا در سال ۲۰۰۶ و در E3 آن سال بود که Versus XIII به طور جامع معرفی شد. در آن هنگام گفته شد که این بازی را هم می توان دنباله نامید و هم خیر! زیرا فقط محور اصلی یعنی کریستال ها تشابهات اصلی را با دیگر بازی های FNC می سازند. در آن سال گفته شد که تتسویا نامورا به عنوان کارگردان به فعالیت خود می پردازد و تیمی که بازی را می سازند در واقع از سازندگان KH ،دیگر اثر شاهکار SE (و ساخته شده توسط تتسویا نامورا) هستند.
احتمالا طراحی لباس عجیب غریب و بعضا بسیار زیبای شخصیت ها چشمتان را گرفته است! خب جای دارد بگویم که طراحی این لباس ها واقعی بوده و بدست شرکت طراحی لباس مشهور به نام Roen ساخته شده اند. در واقع Roen یک برند فشن در ژاپن است که بسیار مشهور می باشد. حال طراح و خالق اصلی لباس کرکتر ها در بازی شخصی به نام Hiromu Takahara می باشد که ال انصاف کارش عالی بوده است!
ولی یک سری حواشی در خصوص کار این آقا وجود داشته…
در این تریلر ظاهر جدید ناکتیس بیشتر از همه چیز خود نمایی می کرد. (که به حواشی مربوط به تاکاهارا، طراح لباس این بازی، مربوط می شد.)
به سال ۲۰۱۰ می رویم…
سالی که XV به خاموشی رفته بود و حتی طبق مصاحبه ی نامورا با فامیتسو اینکه بازی در E3 آن سال نمایشی خواهد داشت یا خیر نیز مشخص نبود و متاسفانه شاهد نمایشی نبودیم! در ۳۱ می همان سال برخی شایعات انتشار بازی بر روی X360 در دنیای مجازی دیده شد. اسکوئر در این مورد توضیح داد که هنوز هیچ یک از مکانیک ها و قرار داد ها قطعی نشده اند. در واقع جواب مبهمی به این شایعات داد. در ۲۳ ژون تصاویر و اسکرین شات های جدیدی از جزییات درون بازی منتشر شد و در آخر حضور بازی در TGS همان سال تایید شد. در ۲۹ ژون نیز تمامی لباس ها و طراحی های انجام گرفته شده توسط Roen به اتمام رسید و کامل شد. همچنین سناریو بازی نیز تمام شده بود. در ۲ آگوست اعلام شد که صداگذاری دو اثر باقی مانده از FNC یعنی تایپ- زیرو و ورزز سیزده آغاز شده است. در ۲۵ آگوست همان سال جناب آقای کیتاسه، مرد شناخته شده ی FF , در مصاحبه ای با GameUnion گفت که بازی تا بعد از سال ۲۰۱۱ منتشر نمی شود. در TGS 2010 اسکوئر تایبد کرد که برنامه ای را برای حضور ورزز سیزده در کنفرانس ژانویه ی ۲۰۱۱شان که مربوط به FNC می شد طرح ریزی کرده اند. در ۱۷ سپتامبر همان سال تریلر ۳۰ ثانیه ای از بازی در اینترنت لیک شد که در آن لباس جدید ناکتیس مورد توجه واقع شد.همچنین این تریلر مبارزه ای میان ناکتیس و Behemoth را نشان می داد که به شکل بدی داغان شده بود!
نکته ی جدید وجود خون در سرتاسر این موجود توسط اسلش های سلاح ناکتیس بود. همچنین این مبارزه در محیط هایی که در اسکرین شات ها نمایش داده شده بود قرار داشت. در ۱ اکتبر تریلر به صورت رسمی انتشار یافت.
به ۲۰۱۱ رسیدیم…
در این سال و در تاریخ ۱۸ ژانویه اسکوئر کنفرانسی تحت نام Fabula Nova Crystallis برگزار کرد که به نمایش آثار این پروژه و دیگر بازی ها نظیر دیزیدیا ۰۱۲ فاینال فانتزی، Kingdom Hearts، D1 و دیگر آثار مربوط می شد.همچنین این نمایش شامل تاریخ انتشار رسمی بازی می شد.طرفداران نیز می توانستند برای اولین بار صدای ناکتیس را بشنوند.خوشبختانه از تغییر لباس خبری نبود!
در جولای ۲۰۱۱ طی مصاحبه ی نامورا مشخص شد که بازی به طور کامل پروداکت نشده است.همچنین ایشان ذکر کردند که تاریخ انتشار نمایش بعدی بازی تعیین شده است.در اوایل آگوست نامورا مشخص کرد که بازی در TGS همان سال حضور نخواهد داشت.در ۳۱ اگوست اسکوئر علامت تجاری از FF Versus XIII را مجددا پر کرد.در ۱۰ سپتامبر کیتاسه گفت که هر دو بازی تایپ زیرو و ورزز سیزده به شکل صد در صد در حال ساخت هستند.
در سال ۲۰۱۱ سازندگان در باره ی کنسول های نسل بعد چیز هایی شنیدند و تیم ساخت تصمیم گرفت که بازی را به نسل بعد
انتقال داده و تحت نام FFXV رونمایی کند.البته این مورد تا سال ۲۰۱۳ عمومی نشد و تا آن سال عقیده ها و طرح های ریخته شده در خصوص GAMEPLAY و STORY دست نخورده باقی ماند.همچنین نامورا تایید کرد که آن ها تا بدینجا مشکلی نداشته و پروژه را رو به جلو می برند.
در سال ۲۰۱۲ طی مصاحبه ی فامیتسو با نامورا مشخص شد که بازی بین کاتسین های ریل تایم و پری رندر میکس خواهد شد، بدین صورت که ۷۰ در صد ریل تایم بوده و ۳۰ درصد پری رندرد.همچنین خبر داده شد که نمایش بعدی بازی دارای یک سری اثبات ها در استفاده از تصاویر ریل تایم خواهد بود.همچنین نامورا در خصوص در خواست طرفداران بابت ری مستر کردن شماره ی هفتم این سری گفت که ورزز سیزده در
اولویت خواهد بود.
در ۲۴ جولای ۲۰۱۲ آقای وادا به شایعاتی که در خصوص کنسل شدن بازی – بدلیل سکوت خبری طولانی- ایجاد شده بود پاسخ
داد و آن ها را رد کرد.همچنین گفت که طرفداران منتظر سورپرایزی باشند.
در بیست و پنجمین سالگرد ساخت فاینال فانتزی تتسویا نامورا آرت وورکی بسیار زیبا از ناکتیس کشید و گفت که منتظر اطلاعات و رونمایی های جدید باشند.در ۱۰ اکتبر همان سال نامورا خبر داد که ورزز سیزده هنوز هم در حال ساخت می باشد و از طرفداران خواست که برای انتشار جزییات جدید صبر کنند و در ۲۰۱۲ بیکباره تصمیم گرفته شد که کل پروژه به نسل بعد انتقال یابد و نام بازی رسما به FFXV تغییر یافت ولی این مورد تا اعلام رسمی در E3 2013 فاش نشد.
در جولای ۲۰۱۲ طبق حواشی شایعات کنسل شدن این بازی وادا دستور داد که تیم ساخت تایپ زیرو به تیم XV بپیوندد و هاجیمه تاباتا دست بیشتری در ساخت بازی خواهد داشت و در واقع به عنوان کارگردان جدید معرفی خواهد شد.پس از اندکی تایید شد که تاباتا به عنوان کارگردان جدید روی کار آمده است.با روی کار آمدن تاباتا و تغییر نام و پلتفرم های انتشار بازی طرفداران نگران اینده ی بازی شدند.
تاباتا گفت: “بازی دیگر به کندی دیروز نخواهد بود و روند ساخت سریع تر از گذشته پیگیری خواهد شد.”
همچنین تغییراتی در زمینه های فنی و کارگردانی انجام خواهد شد ولی در کلیت بازی و شخصیت ها تغییرات چندانی بوجود نخواهد آورد. با این حال نامورا هنوز در کنار تیم و پروژه حضور داشت.همچنین برخی از این جزییات تا ۲۰۱۳ محرمانه باقی ماند .
در ۲۱ فوریه ی ۲۰۱۳ خبر نگار گیم اسپات خبر داد که شوهی یوشیدا اطلاعاتی را در خصوص روند ساخت بازی دارد ولی متاسفانه در جایگاهی نیست که بتواند در مورد بازی سخن بگوید. ۱۷ اپریل روزی بود که تتسویا نامورا نشست خبری در مورد بازی را در تاریخ معین تعیین کرد و گفت که این یک موقعیت حساس در کمپانی ما می باشد و ما در حال کار بر روی آن هستیم.در طول زمان تتسویا نامورا با مشاهده ی فیلم بی نوایان تصمیم به تغییر در روند ساخت به یک اثر موزیکال را داشت (!) که با مخالفت Square مواجه شد و اسکوئر از او خواست که همان خط اصلی را ادامه دهد. در طول کنفرانس مطبوعاتی سونی در نمایشگاه E3 تریلر و نمایشی جدید از FFXV به عموم نشان داده شد، اما قبل از آن تتسویا نامورا را دیدیم که تصدیق کرد که اطلاعات زیادی را در نمایش شاهد نیستیم و ممکن است در آینده جزییات جدیدی منتشر شود. تریلر نمایش داده شد و در پایان آن از پروژه ی FF XV به صورت رسمی پرده برداری شد و بازی برای دو کنسول نسل هشتمی تایید شد.هاشیموتو همچنین چیزی در مورد اینکه چقدر به اتمام ساخت بازی نزدیکند اعلام نکرد.تریلر نمایش داده شده در کنفرانس سونی بر روی یک پروتوتایپ محیطی، سریع تر از محیط (موتور) واقعی بازی یعنی “لومینوس انجین” اجرا شده است.
در سال ۲۰۱۴ هاشیموتو گفت که بازی کاملا روند ساخت را طی می کند و از اولویت بالایی در اسکوئر برخوردار می باشد ولی متاسفانه در E3 2014 حضور ندارد،با اینحال هاشیموتو قول داد که اطلاعات جدید اندک مدتی بعد از همایش ای تری منتشر خواهند شد.در آگوست ۲۰۱۴ تاباتا به طرفداران اطمینان داد که فاینال پانزدهم دارای اهمیت و اولویت بالایی می باشد.
وقتی که از اطلاعات جدید از تایپ زیرو اچ دی در نمایشگاه TGS پرده برداری شد قرار گیری دمو FFXV در آن موجی از
خوشحالی را در دل طرفداران بوجود آورد! در همین راستا تریلر جدیدی از بازی در ۱۷ سپتامبر نمایش داده شد که شاهد نکات جدیدی نظیر تغییراتی در HUD و اضافه شدن شخصیت جدید لونا به همراه نمایشی جدید از محیط بازی بودیم. همچنین دوستان ناکتیس و خودش به همراه ماشین آن ها نمایش داده شدند که بسیار دقیق و لذت بخش بودند!
بتل سیستم بازی نیز برای لحظاتی به نمایش درامد که هیجان انگیز بود.( بررسی دقیق تر در ادامه ی مقاله)
دقیقا برعکس E3 سال قبل بازی با موتور لومینوس انجین به اجرا درامده بود و می توان گفت که شاهد یکی از برترین و فک برانداز ترین گرافیک کنسولی هستیم! و از نظر بنده “نسل بعدی ترین گرافیک” در بین آثار این نسل،همین FFXV می باشد!
در طی خبر گزاری ها به طور رسمی تایید شد که تاباتا به عنوان کارگردان جدید در راس پروژه قرار خواهد گرفت و نامورا
رسما از پروژه کناره گیری کرده تا با دقت و تمرکز بیشتری به ساخت KH3 بپردازد.
هاجیمه تاباتا در مصاحبه با یورو گیمر گفت: “بنده شخصا بر روی FF XV کار می کنم تا آن را به بهترین و مهیج ترین فاینال فانتزی ای که بر روی آن کار کرده ام تبدیل کنم، هدف من داشتن مردمی است که این اثر را بازی می کنند و می خواهم که آن ها فکر کنند که این بهترین فاینال فانتزی ایست که تا بحال بازی کرده اند.”
با روی کار آمدن تاباتا عملا پروژه در راس توجه و سرعت قرار گرفت. تاباتا مصاحبه های زیادی را انجام داد که در آن ها به طور دقیق از بتل سیستم و جزییات جدید بازی و همچنین آب و هوای جدید و تغییرات روز و شب اشاره دارد.
همچنین تاباتا در یکی از این مصاحبه ها اعلام کرد که بازی در حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد تکمیل شده است…از ابتدا تا کنون. همچنین او گفت که هنوز به طور دقیق در مورد تاریخ انتشار بازی تصمیم نگرفته اند و اینکه اگر تاریخ انتشاری را در نظر بگیرند و تایید کنند ممکن است با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کنند.
پ.ن: (ترجیح میدهم FF XV دوسال دیگر منتر شود اما ناب و بی ایراد باشد!)
در واقع تغییرات اصلی در سال ۲۰۱۲ رخ دادند.زمانی که تاباتا به تیم ساخت بازی ملحق شد آن ها تصمیم به تغییر جهت گرفتند و با رها کردن ساخت بازی برای کنسول نسل هفتم سونی، به Next Generation روی آوردند.
تاباتا امید داشت که مردم ” تامیر ساعتشان را ریست کنند”و آن را از وقتی که تاباتا به تیم پیوست فعال کنند.
او همچنین اضافه کرد که قسمت های بنیادی بازی در حال اجرا سازی هستند و اینکه انتظار زیادی برای کشیدن(!) لازم نیست و بازی اختلاف فاحشی از تاریخ انتشار دمو تا تاریخ انتشار خود بازی برخور دار نیست.
مشخص شد که تیم ساخت بازی اطراف ۲۰۰ تا ۳۰۰ کارمند هستند و اینکه تاباتا اصلا دوست ندارد این تعداد در ۱۰۰۰ جمع شود! (باید منظور او را متوجه شده باشید!)
در ۲ اکتبر همایش زنده ی اسکوئر آغاز شد و بازی به نمایش درامد. تاباتا در مورد جزییات جدید گیمپلی و روند طی شده در ساخت بازی توضیح داد.
او گفت که تیم در حال مهاجرت از موتور قبلی به لومینوس انجین هستند ولی این روند کمی زمان برای تکمیل می برد.
با وجود این تاباتا خواهان نمایش تصاویر و Footage های جدید از بازی بود و بدین گونه یک چیز اتمام نیافته نمایش داده
شد! با پافشاری تاباتا مشخص شد که این همان چیزیست که فاینال فانتزی پانزدهم می خواهد شبیه آن باشد.
تاباتا همچنین در خصوص طرفداران و اخبار و جزییات جدید گفت که می خواهد یک Broadcast دیگر را در تاریخ ۳ نوامبر
برگزار کند که شامل اطلاعاتی از سایر کارمندان تیم ساخت بازی خواهد بود.
تاباتا اضافه کرد که او یک سری تصاویر از فن های بزرگ بازی پیدا کرده است که دارای طرحی جدید و خلاقانه از ناکتیس و پارتی و ماشین و بک گراندی زیبا می باشد شیفت کردن به نسل بعد دارای چند دلیل بود،
در سال ۲۰۱۲ …
علاوه بر محدودیت سخت افزاری PS3 ، اسکوئر عملا روند طی شده مجاور نسل بعد دیدند،اینکه ممکن است بازی تا سال دوم نسل بعد طول بکشد و انتشار آن برای کنسول نسل هفتمی بی فایده است.
علاوه بر آن اسکوئر خود را در وضعیتی دید که شرکت ها و کمپانی های رقیبش حداقل یک بازی نسل بعدی در دست ساخت دارند و این فشاری را بر روی اسکوئر وارد کرده بود.
با این حال هنوز تصمیم انتقال به نسل بعد قطعی نشده بود ولی برخوردن به دیوار محدودیت سخت افزاری و عدم اولنلیی در قرار
دادن مکانیک های مناسب جرقه ی شیفت به Next Gen را فراهم کرد…
نامورا گفته بود که طراحی المان ها و مکانیک های بازی نظیرِ حافظه، وسعت و بزرگی مپ، داشتن فیزیک و انعطاف پذیری محیطی و خراب شدن انواع اجسام در طول جنگ ها،وجود سلاح های بیشمار، حرکات فیزیکی عضو های پارتی، قرار داشتن مجیک و جادو های بسیار و نحوه ی اجرای ان ها و داشتن ذرات اثر پذیر در آن ها، هیولا ها و دشمنان حاضر در محیط بزرگ بازی، فیلتر ها و فیزیک بازی و دیگر جزییات گرافیکی نیازمند سخت افزاری قوی تر و به قولی دارای های کوالیتی بالا هستند.
همین برخوردن به نسل بعد شرایط را به شیفت کردن محیا ساخت چرا که کنسول های نسل بعد از قدرت زیادی بهره می برند. کارگردن هردو اثر یعنی فاینال پانزده و تایپ زیرو اچ دی هاجیمه تاباتا می باشد و این بدلیل موفقیت ویژه ی تایپ زیرو در ژاپن بوده است…چرا که اگر خبر داشته باشید از تایپ زیرو بسیار استقبال شد…بخصوص بتل سیستم آن.
با اینحال اسکوئر می خواست از موفقیت پانزده در ژاپن اطمینان حاصل کند….! این هم از حواشی و سختی ها و روند ساخت از سال ۲۰۰۶
حال به اصل ماجرا یعنی فاکتور های اصلی می پردازیم…
گفته شده بازی ۴۰ ساعت گیمپلی دارد، البته در صورتی که بخواهید بدون انجام گشت و گذار یا حتی انجام ماموریت جانبی فقط خط داستانی را دنبال کنید. وگرنه همان ۱۷۰-۲۰۰ ساعت خودمان طول خواهد کشید!
چه بسا بعضی از طرفداران ۲۰ ساعت اول را فک بر زمین در حال تماشای جزییات خیره کننده ی محیط هستند! یا بدنبال Grinding کردن! بعضی ها نیز اصلا خط داستانی را دنبال نمی کنند!!
بگذریم…
اطلاعات زیادی از داستان بازی در اختیار فن ها گذاشته نشده و این بیشتر بخاطر محتاطی تتسویا نامورا در گذشته و تاباتا تا به امروز است. با این حال کلیت اطلاعات منتشر شده به شرح زیر است اما قبل ار آن بهتر است سری به Fabula Nova Crystallis بزنیم…
همانطور که ذکر شد این پروژه (به اختصار FNC ) به سه اثر ختم میشود که کلیتشان در اختیار کریستال هاست. با اینحال در شماره ی سیزدهم گفته شد که دنیای FNC به دو دسته ی جهان محسوس و نا محسوس تقسیم می شود. دنیای اول که کاملا مشخص است و به دنیای زنده یا مادی مانند ختم میشود.دنیای دوم نیز جهان پس از وفات است….دنیای مردگان!
همچنین دانستیم که دنیای مادی یا محسوس در کنترل Fal’Cie ها قرار داشت که می توان آن ها را نیمه خدا ذکر کرد.
آن ها انسان هایی را با اختیار خود تبدیل به برده می کردند و پس عمل تبدیل به L’Cie یک هدف یا ماموریت با نام Focus را در پیش رو داشتند که در صورت انجام آن به نحو احسن به کریستال تبدیل می شدند و اگر شکست می خوردند چیزی جز قرار گرفتن در قالب Cie’th های زشت و حال بهم زن را در پیش رو نداشتند.موجوداتی که سرنوشتی شوم داشته و مجبور بودند برای همیشه بدین شکل باقی بمانند.
اما گذشته ی Fal’Cie ها…
در واقع در سال های بسیار بسیار دور خدایی به نام Buniberzei وجود داشته که در اصل خالق آن ها بوده است.
ایشان علاقه ی وافری به قدرت داشتند! عطشی که در آخر منجر به کشیدن نقشه ی قتل مادرش یعنی Muin تبدیل شد.او توانست مادرش را به قتل برساند ولی نفرین مرگ او تمامی دنیای مادی یا محسوس را مورد تاثیر قرار دهد. Buniberzei که می ترسید مبادا قدرت از دستانش لیز بخورد به ناچار سه Fal’Cie اول را برای کنترل اوضاع به نام های Lindzei , Pulse و Etro آفرید. در این بین Buniberzei متوجه شباهت بی بدیل Etro به مادرش شد و در نتیجه تمام قدرت های خدا گونه اش را گرفت. دو Fal’Cie دیگر نیز شروع به خلق دیگر همنوعان خود کردند.
Etro که فاقد قدرتی خدا گونه بود بدلیل اتفاقاتی به جهان مردگان یا نا محسوس قدم می گذارد و تصادفی از خون خود، انسانها را می آفریند. با اینحال او کم کم به ان ها علاقه مند شده و عشق و دل پاک را در آن ها جاری می کند.ولی انسان ها دو Fal’Cie دیگر را به عنوان خدایان اصلی و زندگی بخش ستایش می کنند.Etro کم کم فراموش می شود و فقط از آن به عنوان الاهه ی مرگ یاد می شود.
در حالی که قسمت سیزدهم روی Fal’Cie های زمان حال تمرکز داشت، XV بر روی Etro می باشد.
اصلی ترین شخصیت در بازی شاهزاده Noctis Lusic Caelum است که در خانواده ای شاهنشایی و اشرافی متولد شده و به عنوان آخرین شاهزاده ی کشور و خاندان Caelum ها محسوب می شود. این خاندان پر پرو پیما از محافظان اصلی کریستال ها در جهان بازی بوده اند و هستند که حال نوبت به ناکتیس رسیده است.
حال تنها یک کریستال وجود دارد و همین سر منشا بسیاری از جنگ ها ی سرد و گرم می باشد.کریستال ها نقش بسیار پرنگی در پیشرفت و ساخت وسایل گوناگون دارند.همچنین برای فراهم کردن تجهیزات ارتش بسیارارزشمند هستند.همین کریستال ها سبب بوجود آمدن جنگ های بسیاری در طول تاریخ XV بوده اند.جنگ هایی که بسیار طولانی بوده و گفته می شود حتی اثر مخربشان از دو جنگ جهانی بیشتر بوده است!با این حال بدلیل خرابی های زیاد و طولانی شدن این جنگ ها، طبق قرار دادی صلح طلبانه خاتمه یافتند.با بررسی تریلر های قبلی میتوان دریافت که گروه جدیدی دوباره خواهان جنگ و خون ریزی هستند!این که هدفشان چیست یا به چه دلیل این گروه- که ردای سفیدی به دور عضو هایشان پوشیده شده- دست به این کار زده اند،نامشخص است و باید در خود بازی اصلی فهمید.در تریلر هشت دقیقه ای ناو ها و کشتی های پرنده ی پادشاهی Nifiheim دیده می شدند که نشان از دخالت گروهک مورد نظر
در بوجود آمدن جنگ و ایجاد تفرقه دارد.حال اینکه ناکتیس و دوستانش خود و بخصوص کریستال را در خطر می بینند و باید از آن مراقبت کنند خود نیز اهمیت ویژه ایپیدا می کند.
در جهان بازی سرزمین Nifiheim قبل از حمله به کشور مادری ناکتیس Solheim, Tenebrae و Accordo را مورد هجومو تسخیر قرار داد.در این جنگ ناکتیس و دوستانش باید از هویت ملتشان یعنی کریستال در مقابل حمله ی دشمنان محافظت کنند.ابتدا بهتر است توضیحی در خصوص شهرها و مناطق بازی بدهم.
Accordo
شهر رویاها …
این شهر موازی با Lucis, Tenebrae و Solheim می باشد. در واقع این سرزمین از چند وجه یا به نوعی مناطق جزیره مانند تشکیل شده است. به این دلیل که در واقع این سرزمین بر روی آب بنا شده است. به عبارتی این شهر بر روی یکی از شهر های ایتالیا با نام Venice ساخته شده است. همچنین شاهد نمایش آن در تریلر TGS بودیم که در شب یک سری اجسام مکعب مانند و آبی در امتدادش دیده می شدند. آکوردو در زبان لاتین به معنی “پیمان” یا ” ریسمان” می باشد.
قلمروی Lucis …
سرزمین مادری ناکتیس. این شهر توسط خاندان Caelum رهبری و حکم رانی می شده است. در حال حاضر توسط Regis Lucis Caelum CXIII حکم رانی می شود. ملیتی که از تنها کریستال باقی مانده محافظت می کند…
این شهر با القاب فوق پیشرفته شناخته می شود که الحق برازنده ی آن است! آسمان خراش های بزرگ به همراه نیرو های امنیتی با امکانات بالا از این سرزمین یک شهر مادرن و پر مقاومت ساخته است. با اینکه این منطقه از امکانات مادرن بهره می برد ولی فرهنگ آن فراموش نشده و هنوز با ” آوای شمشیر ها و جادو ها” شناخته می شود. این سرزمین یک کلان شهر پراکنده و پخش شده می باشد. دروازه های باج راه نیز در بیرون شهر دیده شده اند که در حال متوفق سازی ترافیک هستند. هنوز مشخص نشده است که چرا شهر از داخل قفل شده است…
مناطق اطراف و درون شهر نیز شامل Vallis Acerba و Nihilsomno می شوند. (به ترتیب در زبان لاتین به معنی دره ی تند و بیقرار می باشند.)
بوسیله ی قدرت کریستال شهر شروع به بازسازی و پیشرفت کرد و به جایگاه کنونی رسید. با وجود قدرت زیاد درگیر کشمکش هایی با ” بربرها” شد که خواهان کریستال و قدرت آن بودند.با رهبری جنگ سرد… پرنس ناکتیس به عنوان جانشین و وارث تاج و تخت حکومت Lucis شناخته می شود و او وظیفه ی محافظت از کریستال و صد البته بیگانگان و خارجی هه را برعهده دارد. این خانواده به نوعی شباهت هایی با یک خانواده ی مافیایی پر جرم و جنایت دارد! البته نه از هر منظری.. بلکه از نوع درست اش! این خانواده از قدیم الیام وظیفه ی دفاع از شهر Lucis را داشه اند. در تریلر E3 2011 این شهر توسط نیرو های های Nifilheim مورد هجوم قرار گرفت. سرباز ها از زره ها و سلاح های قوی استفاده می کردند. ناکتیس و همراهانش نیز در صحنه های درگیری دیده شدند که در حال جنگ با نیرو های بیگانه بودند. آن هم در محیط هایی متفاوت! نظیر اتاق ها و راهرو های قلعه ی اصلی یا بر روی سقف و حتی ایر کرفت های در حال پرواز! زنی مرموز با موهایی سیاه نیز در تریلر مشاهده شدکه بر روی یک اژدها! و همراه با یک نیزه به دنبال بازی کن راه افتاده
بود! و در آخر بر روی ایر کرفت ناکتیس پریده و در حال آمادگی برای یک نبرد با او شد! در لاتین این شهر دو معنای عجیب دارد! ” از روشنایی” و یا ” مطعلق به شب! ” که معادل لاتینش Lux به معنایی روشنایی می باشد.
Altissia
این شهر در تریلر رونمایی شده در TGS معرفی شد که محل زندگی شخصیت جدید و مرموز Luna می باشد. در تریلر پارتیه ناکتیس، همراه با میشین لوکسشان در حال سفر به آن شهر و دیدن لونا بودند. این شهر در لاتین به معنای “بلندترین” یا “بیشترین بلندی” می باشد. اطلاعات زیادی از این سرزمین منتشر نشده است.
Solheim
شهری که در امتداد Lucis و Tenebrea و اکوردو می باشد.تین شهر محل یکی از کریستال ها بوده است. این شهر در لاتین به معنای “خانه” یا “دنیا” می باشد.
Tenebrea
دنیایی که در Stella بزرگ شده است. در این شهر مرسوم است که کسانی که می توانند “روشنایی” خاصی ببینند دارای قدرتی خاص و عجیب هستند. استلا از ناکتیس درخواست ملاقات او در این شهر را داده است. این شهر در زبان لاتین به معنای “تاریکی” یا “سایه ها” می باشد. مناطق دیگری نیز در تریلر ها مشخص شده اند که متاسفانه اطلاعاتی از آن هه در دسترس نیست.
Niflheim
سرزمینی که سر جنگ با Lucis دارد! منطقه ای نظامی با حکومتی دیکتاتوری…
قوی ترین مدرک برای حمله ی آنهه به احتمال بسیار قوی کریستال باقی مانده خواهد بود…
معنای دقیق آن به زبان لاتین به نام ” جهان ابهام” می باشد. گفته شده که آفرینش این سرزمین در زمان های خیلی دور شروع شده…زمانی که یخ های Niflheim آتش های Muspelheim را ملاقات میکند. همچنین نام این منطقه به شکل عجیبی دارای شباهت هایی با Nibelheim می باشد!
حال بهتر است به برسی شخصیت ها بپردازیم. (برسی ناکتیس متفاوت از بقیه نوشته شده.)
سن: نامشخص
قد:نامشخص
سلاح ها: توانایی استفاده از اسلحه های گوناگون
یکی از مونولوگ های او: “یه مشت احمق قوانین دنیارو تایین می کنن… یه نگاهی به دوروورت بنداز… این انکار ناپذیره.”
ناکتیس شخصیت اصلی FFXV یا به عبارتی پروتاگونیست آن می باشد. کسی که وارث تاج و تخت و صاحب و محافظ آخرین کریستال است. او از کسانی بوده که در برابر حمله ی بیگانگان و بربر ها از شهر محافظت کرده است. در کودکی متوجه قدرت خاصش می شود….دقیق تر بر اساس تصادفی…او توانایی دیدن ” روشنایی” را دارد. به این معنی که می تواند مرگ اطرافیانش را حس کند. او از پشتیبانی هم پیمانانی قوی برخور دار است. معشوقه ی او Stella Nox Flueret به ناچار در این میدان نبرد به عنوان دشمن او شناخته می شود. در واقع ناکتیس نمیخواهد با او بجنگد ولی اوضاع و احوال کنونی این موقعیت را بوجود اورده است. او فکر میکند که مردی با لباس و رابی سفید مانع اوست و این مخالفت ها را بوجود اورده است.
ناکتیس کوتاه و تند و تیز است. همچنین مو های او سیاه و دارای چشمانی به رنگ آبیست. با اینحال متناسب با حرکات او رنگ چشم ها و مو هایش تغییر می کند. ناکتیس فردی خجالتی می باشد که سعی می کند آنرا بوسیله سرد بودن پنهان کند. با توجه به سخنان طراح شخصیت، ناکتیس یک کلون کلود نیست. در واقع این دو شخصیت از زمین تا آسمان با یکدیگر تفاوت دارند!
در واقع او اولین شخصیتی است که نامورا سعی در طراحی آن برای مدت زمانی طولانی داشته است. به گفته ی او تمام خصوصیت های شخصی ناکتیس همان چیزیست که نامورا خواهان آن بوده. به گفته ی او ناکتیس دارای شخصیتی ممتاز و قوی می باشد…بیشتر از آن،ناکتیس یک شخص غمگین و ساکت است که فقط با دوستان نزدیکش گرم و صمیمی رفتار می کند.
به گفته ی نامورا ناکتیس یک فرد معمولیست که سعی میکند نقش سخت و مقاوم بودن را بازی کند! چرا که او اعتقاد دارد که وظیفه اش محافظت از شهروندان و خود شهر می باشد. او بعضی مواقع با عجله کار می کند ولی بیشتر از آن مقاوم است.
در تریلر های قدیمی بازی در نمایشگاه TGS ناکتیس و استلا نشان داده شدند. آن ها با هم مکالمه ای داشتند.در مورد اینکه هردوشان می توانند “روشنایی” را ببینند. استلا توضیح می دهد که این مربوط به افسانه های قدیمی Tenebrea می باشد. که این معنی را می دهد که وقتی یک نفر می تواند این نور را ببیند توانایی دیدن مرگ را بوسیله ی الاهه Etro دارد. در این تریلر تصاویری نشان داده می شود. در این فوتیج ها ناکتیس را میبینیم که مسقیما به تابلو ی نقاشی شده ی Etro اشاره می کند و می پرسد که او چه کسیست.
در اولین تریلر دپارتمان Square بالاخره ناکتیس لب به سخن گشود! پیش از این هرگز حرف زدن او را ندیده بودیم. در این تریلر ناکتیس را میبینیم. او می گوید که که یو رفتار مترمدانه و سرکشانه دارد! به این معنی که اصلا قوانین حال حاضر شهرش را دوست ندارد و در موردشان بی اهمیت است. او هرکاری که بخواد می کند! بعضی مواقع دوستانش را به خطر میندازد ولی با شجاعت تمام از آن ها دفاع می کند و همیشه مراقبشان است. هرچند که آدمی مثل اگنیس عملا نیازی به محافظت ندارد!!
روابط سه دوست ناکتیس یعنی اگنیس، گلادیلیوس و پرامپتو به مانند برادریست! که در یاکوزای ژاپن به عنوان Kyodai (برادران) و shatei (برادر کوچک) شناخته می شود. این چهار نفر بعد ها به Cor ، کاپیتان گارد سلطنتی می پیوندند که بخاطر کار های عجیب غریب آن ها همچون بیماری ناله می کند!
در تریلر TGS آن ها سوار بر ماشین به Altissia برای دیدن لونا می روند و علاوه بر ناکتیس، بادی گاردش گلادیلیوس، وزیرر سلطنتی او یعنی اگنیس و دوست دوران کودکی اش پرامپتو نیز حضور دارند. همراه دیگر شخصیت ها لباس های ناکتیس نیز توسط Roen و شخص تاکاهارا ساخته شده اند. با اینحال تغییرات زیادی در طول این سال ها اعمال شد تا به این چیزی که در تریلر های اخیر میبینید تبدیل شود. لباسی که اولین بار در یکی از تریلر ها) در آن استلا با ناکتیس حرف میزد ( دیده شد اولین طراحی تاکاهارا برای این شخصیت بود. اما مدتی بعد خود تتسویا نامورا تیپ دیگری را طراحی کرد و به جای طرح تاکاهارا قرار داد. اما این لباس دوام چندانی نداشت و دوباره نامورا دست به دامن تاکاهارا شد.
تریلر TGS 2009 آخرین تغییرات ناکتیس را نشان میداد. مو های ناکتیس کوتاه تر بودند و علاوه بر سیاهی آن ها و خود لباس، یک انگشتر نیز در دست راست او قرار گرافته بود. و یک دست کش مخصوص موتور سیکلت ها که در دست چپش تعبیه شده بود. آخرین بار در سال ۶۰۳۰ در مجله ی فامیتسو لباس طراحی شده توسط تاکاهارا آشکار شد و به عنوان آخرین طرح شناخته شد. این تغییرات کار تیم CG را بشدت سخت کرده بود. خوشبختانه با روی کار آمدن تاباتا همه چیز از نو شروع نشده و هنوز آن روح و جسمی که نامورا خلق کرده است در این بازی حس می شود.
از بچگی زیرک و با منطق بوده است!!! همیشه صدای تزلزل آور ذهنش را با دیگران در میان می گذارد! او دقیقا همانند شخصیت های روشن فکر و حلال انیمه هاست! در آینده ممکن است به وکیل شاه ناکتیس تبدیل شود چرا که از بچگی برای اینکار تربیت و آموزش دیده است. او از درک و اعتمادی عمیق برخوردار است و از کسانیست که می شود در شرایط سخت به او اعتماد کرد. همین عامل باعث شده که او در بیشتر مواقع رفتار خشن ناکتیس با دیگران را به آرامش و منطق گرایی تبدیل کند…! مطمئنا این روز ها پیدا کردن فردی همچون اگنیس به مانند پیدا کردن الماس در اقیانوس آرام می ماند!
به عنوان حاکم Noble House Amicita ،گلادیولوس به محافظت از ناکتیس می پردازد. ” گلادیو” یک رابطه ی دوستانه را با ناکتیس برقرار ساخته که برای او بالاتر از مقام و منزلتش می باشد. وظیفه ی او در اصل مراقبت از خاندان Lucis است. وفاداری او نه برای وظیفه، بلکه بخاطر پیمان برادریشان است.
(رابطه ی آن دو حتی بیشتر از برادریست.)
دوست هم مدرسه ای ناکتیس! از خود رفتاری بچگانه در اکثر مواقع نشان می دهد! عقده های دوران کودکی اش را در مبارزه با دشمنان عظیم الجثه خالی مینماید! او یک کت بدون آستین همچون زیرپوش می پوشد که متاسفانه خلاف قوانین است ولی اهمیتی نمی دهد! با اینحال او همیشه برای کمک به خاندان سلطنتی آماده است.
مردی که حکم یک قهرمان یا اسطوره را در فرهنگ این کشور دارد… او در نبرد ها همیشه از تمام توان خود برای به رخ کشیدن قدرت و منزلت Lucis بهره می برد و همیشه در خدمت آن ها بوده و خواهد بود. از کسانی که نهایت وفاداری و خدمت را ارایه می دهد…
او چندان از عیاش بازی های پارتی ناکتیس و دوستانش خوشش نمیاید ولی با اینحال بدلایل سلطنتی مجبور به حفاظت از آن ها می باشد.
دوست دوران کودکی ناکتیس و دختر خانواده ی فلورت در Tenebrea. آن دو همدیگر را در پارتی ملاقات کردند. این واقعه کم کم به عنوان محرک تشکیل رابطشان انجامید. با این حال او به عنوان یکی از آنتاگونیست ها شناخته می شود.
پادشاه حکومت Lucis و پدر ناکتیس. او به سرزمین و پادشاه نیفلهیم درخواست صلح فرستاد ولی نتنها این درخواست به صلح نینجامید بلکه به جنگی خونین بین دو کشور Lucis و Niflheim تبدیل شد. آن هم فقط برای یک کریستال با ارزش!
فرمانروای نیفلهیم…
کسی که میخواهد هر چهار کریستال را به هر طریقی که شده بدست آورد. موسیقی بازی توسط Yoko Shimomura ساخته شده است. او همچنین به عنوان سازنده ی ساوند ترک های سری KH ، Super Mario RP و اولین Parasite Eve شناخته می شود. او همچنین یکی از عوامل ساخت موزیک های زنو بلید کرونیکلز نیز بوده است. تم سانگ بازی نیز توسط Aundrea L.Hopkins ساخته و میکس شده است که با نام Somnus – Sleeping شناخته شده که به Roman God of Sleep اشاره دارد. این خدا همچنین به شکل یک مرد جوان که در حال خوابیدن است نشان داده شده است. که با لوگوی بازی نیز همخوانی دارد.
میرسیم به اصلی ترین و مهم ترین بخش!
Gameplay
بازی درون یک محیط OW پی گیری می شود. همچنین برای گشتو گذار نیز میتوان از ماشین پارتی گروه ناکتیس نیز استفاده نمود که به دو صورت قابل استفاده است. یک به شکل مانویل و دستی که قطعا لذت بیشتری دارد! (بخصوص با طراحی فوق العاده ی ماشین!) و دو به صورت آتو پایلوت که خودتان بهتر میدانید! با استفاده از ماشین میتوانید به لوکیشن ها و مکان های زیادی بروید. البته با پایه پیاده نیز میتوان به گشتو گذار پرداخت!
هیولا ها و موجودات درون بازی نیز در محیط پراکنده هستند. همچنین آن ها میتوانند به یکباره ظاهر شده و به بازیباز حمله کنند. نبرد ها توسط شخصیت اول بازی یعنی ناکتیس قابل بازی هستند که به صورت ریل تایم اکشن می باشد. بقیه ی اعضای پارتی نیز توسط AI کنترل می شوند که البته امکان دستور یا کومند دادن به آن ها تعبیه شده است. سیستم شرح داده شده به صورت ساده و موثر و پر از Button-Smashing ساخته شده است. که به Level Up و کسب امتیاز تجربه و همچنین سلاح های خوب و پرکاربرد می انجامد.
فراتر از آن سیستم چالش هاست که بسیار عمیق و سخت طراحی شده و به مهارت زیادی احتیاج دارد. همچنین Summon ها نیز طبق گفته ها در بازی وجود دارند و برای استفاده،حتما باید توسط بازی کن شکست داده شوند. یک سیستم Ranking برای آن ها قرار داده شده است که با هر رنک، جثه و سایزشان بزرگتر می شود. برای مثال Leviathan یکی از سامون های تاپ رنک بازیست. کافیست جثه ی آن را ببینید تا فکتان سنگکره را لمس کند!
بازی همچنین از امکانات جدید This gen نظیر Sharing استفاده میکند. همچنین Remote Play نیز در بازی اکسز شده که با این حساب در صورت داشتن نت خوب میتوانید همه جا FFXV را بازی
کنید. البته این قابلیت در Demo وجود ندارد اما ممکن است بعدا اضافه شود.
مهم ترین بخش!
Battle System
بتل سیستم بازی با نام Active Cross Battle) AXB) شناخته می شود. نبرد ها بدون هیچ بارگذاری و لودینگی جریان خواهند داشت. بتل ها کاملا ریل تایم بوده و می شود در تک تک مکان ها به مبارزه پرداخت! از آسمان و کشتی های پرنده ی غول پیکر گرفته تا کوچک ترین و باریک ترین خیابان! حتی روی دیوار آسمان خراش ها! بنابر این استفاده از تمام امکانات محیط به عنوان بخش جدید و نو این سری شناخته می شود و امر بسیار خوبیست. که همین عامل دقیقا خال را نشانه میگیرید! یعنی اینکه چنین تنوعی امکان خسته کننده بودن را ابدا منتقل نخواهد کرد! در واقع یکجور Vertical Battles… بدین صورت که شما از همه جهت می توانید مبارزه کنید یا ضربه بخورید.حتی بالا و پایین. از امکانات جدید نیز به پریدن ناکتیس میتوان اشاره کرد. بازی کن می تواند بر روی دشمنان بزرگ پریده) به سبک همان اثر معروف! ( تا به نقاط ضعف آن ها برسد و یا قسمت های ویژه و خاص آن ها را از پای دربیاورد.
در تریلر TGS 2014 شکلی جدید از گیمپلی نمایش داده شد. بازی کنان می توانند با گرفتن دکمه ی بلاک و تریگر به سمت عقب، داج یا جاخالی دهند. آتو اتک نیز به وسیله ی دکمه ی اتک و نگه داشتن آن میسر خواهد شد. گرفتن دکمه ای برای گارد گرفتن مداوم یا Evade Drains از MP استفاده می کند. بدین گونه پلیر نمیتواند بشکل نامحدود از آن استفاده کند. و تمام حمله ها و اتک ها قابل فرار یا گریز نیستند. سیستم جدید دفاع بازی با نام Defense Movement اجازه می دهد که علاوه بر گارد گرفتن و دفاع کردن بتوانید حرکت کنید و راه بروید.
گرفتن دکمه ی اتک باعث تشکیل کومبو های استاندارد بازی می شود و البته بازی کن می تواند با استفاده از هماهنگی و هدایت باتن ها نوع حمله و اکشن را تغییر دهد. اکشن ها شرایط متفاوتی نسبت به نوع قرار گیری دارند – مثل مواقعی که گارد گرفتید و احتمال ضد حمله زدن وجود دارد،یا زمانی که اعضای پارتی نزدیکتان هستند (در طول مبارزه با Behemoth)، ناکتیس دست روی یک کومبو ی کو آپ گونه و دو نفره می گذارد که از لحاظ انیمیشنی فوق العادست! گفته شده این امکانات به راحتی می توانند اجرا شوند هر وقت که یکی از یارانتان کنارتان حضور داشته باشد.
با توجه به گفته های تاباتا، سیستم کامبت این شکلی نیست که یک باتن را فشار دهید و اجرای آن را نظاره کنید! بلکه یک جریان مداوم از حرکات همراه با باتن می باشد و ساختمان ها ی بالای آن ها برای عملیات های کامبت سیستم، بسیار موثر خواهد بود.
سیستم گیمپلی بازی برخلاف دیگر بازی های سری (گور بابای ریشه و این چرتو پرتا) کمتر در مورد تمرکز بر منو ها و بیشتر برای تنظیم فکر و ذهن و هدایت کرکتر در محیط و فضا های ۱ D و مقدر کردن حرکات بازی کن می باشد. چیزی شبیه به Gambit سیستم اثر جاودانه FFXII . هیچ منوی مبارزات و انتخاب دستوری در بازی وجود ندارد و همه چیز بر روی کنترولر قرار داده شده است. کنترول بازی شبیه به یک بازی اکشن می باشد. همچنین مثل آن میتوان بین Defense و Offense سویچ کرد. پلیر می تواند به دیگر ممبر ها دستور حمله یا دفاع دهد و آن ها را کنترل کند. همچنین ناکتیس می تواند در هوا به شمشیر زنی بپردازد. تمام شخصیت ها دارای خصوصیت ها و قابلیت های هجومی و دفاعی خاص خودشون هستند.
همانطور که گفته شد مواقعی پیش می آید که پارتی ممبر ها می توانند به صورت دو یا سه نفره به دشمن حمله کنند. برای مثال ناکتیس در حال مبارزه با Iron Gient بود و همزمان پرامپتو و گلادیلیوس نیز در حال کمک به او بودند. اعضای پارتی می توانند به صورت اتوماتیک وار با توجه به شرایط و موقعیت های مختلف واکنش نشان دهند. اما قابلیت های معین، تجهیزات و سلاح های مخصوص، بازی کن را، اگر در شرایط درست قرار داشته باشد، تشویق به کار تیمی می کند. حرکات کو آپ می توانند به صورت مداوم کشیده شوند. اگرچه با استناد به آن ها بازیکن باید به صورت خودکار آن ها را توسط ایمینگ مارک گذاری کند.
ناکتیس از تعداد زیادی سلاح و البته با متود های متفاوت در حمله، استفاده می کند. علاوه بر حمله، برخی از این سلاح ها در دفاع نیز کاربرد دارند و به عنوان سپر می توانند مورد استفاده قرار گیرند که البته این به قدرت کریستال ناکتیس مربوط می شود.
سلاح ها نوعی از کاستومیزیشن و شخصی سازی را در بر خواهند داشت . همچنین بازی متناسب با موقعیت و نوع دشمن مورد نظر، بهترین و پر کاربرد ترین سلاح را انتخاب میکند. (دقت کنید خود بازی انتخاب میکنه! حالا تازگیا انگار کمی تفاوت ایجاد کردن اما این تغییرات هنوز تایید نشده.) بازی کن می تواند سلاح ها را به انتخاب خود البته قبل از نبرد و با ملاحظه ی اینکه هر سلاح چه افکت و اثر و نوع حمله ای دارد قرار دهد. بازیباز می تواند یک سلاح را به عنوان اسلحه ی اصلی قرار دهد.و آن اسلحه به تکنیک هایی که با استناد به احتیاط بازی کن در نبرد مربوط می شود، تبدیل می شود.
نوآوری و خصوصیت دیگر ناکتیس به توانایی وارپ کردن یا همان تله پورت مربوط می شود. در منطقه ی نبرد ناتکیس می تواند با پرتاب یک شمشیر ) با استفاده از قدرت کریستال ( به مکانی که شمشیر پرتاب شده است تله پورت یا وارپ کند. البته محدودیت های وجود دارد… ناکتیس فقط می تواند به برخی لوکیشن های خاص و وابسته به شرایط وارپ کند. یک آیکون شفاف در HUD بازی قرار دارد که میزان استفاده از وارپ را مشخص می کند. بنابراین ناکتیس می تواند به برخی بخش های محیط و تمامی دشمنان تله پورت کند. وارپ کردن، در موازات جادو، از MP استفاده می کند. تنها تفاوتی که وجود دارد در انحصار بودن قابلیت وارپ مخصوص ناکتیس است.
دستور ” Link Form ” که روی آن مانور زیادی داده شده بود و در E3 2013 مشاهده شد بدین شکل می باشد که ناکتیس با سربازی گلاویز شده و سپس با کوباندن آن به در ماشین مغز آنرا با آهن یکی ساخت! ابیلیتی هیجان انگیزیست نه؟ یا بالا رفتن از یک Behemoth برای رسیدن به مناطق حساسش. در واقع این دستور به تعامل بازی کن با محیط اشاره دارد که قابلیت بسیار خوبیست. جادو نیز در بازی وجود دارد.اسپل ها هر کدام دارای افکت و اثر مخصوص به خودشان هستند. همچنین نوع هرکدام بسته به شخصیت قابل بازی تغییر خواهد کرد.
ناکتیس بااستفاده از قدرت کریستال می تواند جادو های متنوع و قوی ای ایجاد کند. همچنین آب و هوا نقش مهمی در تاثیرات گیمپلی دارد. بخصوص اثر جادو ها که در آب و هوای متفاوت به شکل متفاوتی ایجاد می شود. برای مثال استفاده از جادوی آتش علاوه بر دشمنان بر محیط نیز تاثیر دارد (البته اگر هوا صاف باشد) و می تواند محیط زیبا و سبز را به خاکستری سوزان تبدیل کند. همچنین اگر دشمنان به آتش حساس باشند از خود واکنش های متفاوتی نشان می دهند. علاوه بر این ها جادو روی یار های خودی نیز تاثیر دارد.
تاباتا می گوید:
” موجودات درون جهان بازی به طوری به تصویر کشیده شده اند که زنده باشند. اگر شما در مورد جنگیدن با چیزی فکر میکنید، می تونید با آن بجنگید.فقط تماشا کنید که چطور همه چیز آنقدر لذت بخش حرکت می کند. ساخت یک دنیای زنده و مجازی در مجذوب کردن احساس بازی کن بسیار مهم است.”
دنیای بازی یک دنیای جهان باز است که بازی کن در آن همانقدر که چشم ببیند می تواند چیز ها و مکان های جدید کشف کند. البته به جز مناطق کوهستانی. بازی کن توانایی راندن ماشین پارتی گروه یا RHS-113 را دارد. همچنین طبق شنیده ها بازی کن و پارتی اش توانایی راندن انواع ایر کرفت ها و کشتی های فضایی و همچنین توپ های جنگی را دارند. بازی کاملا ریل تایم و بدون لودینگ است. تنها در برخی موارد خیلی ریز نظیر جابجایی بین یک منطقه ی Super Large به یک منطقه ی ابر وسیع دیگر شاهد لودینگ کوتاهی هستیم که طبیعی است. همچنین مپ بازی طوری طراحی شده است که اگر بازی کن بخواهد به کشف محیط های جدید یا دانجن ها و ساختمان ها بپردازد گم نشود و بتواند راه خود را پیدا کند. (دوستان…وسعت بازی خیلی خیلی بزرگه!) در واقع بازی کن کاملا در جستجو آزاد است. همچنین چندی پیش تایید شد که قرار است مینی گیم های مختلف و متفاوتی نظیر ماهیگیری، در اثر نهایی قرار داشته باشد.
تا کنون چندین تریلر از این اثر منتشر گردیده که از مهم ترین آن ها می توان به تریلر TGS 2014 و E3 2013 مراجعه کرد. دو تریلر یکی از گیمپلی و یکی نیز در خصوص موتور بازی نیز به انتشار رسیده است که دیدنشان خالی از لطف نیست. دد بحث گرافیکی و فنی باید گفته که شب و روز در بازی وجود دارد و همچنین نوع چینش و ساخت ابر ها کاملا طبیعی و باور پذیر طراحی شده است.که از فیزک Calculations استفاده میکند روشنایی و سایه ها همانطور که در دنیای واقعی تغییر می کنند در جهان بازی نیز به بهترین نحو شبیه سازی شده اند. همچنین سیستم جالبی در خصوص مردم طراحی شده است! مردم هوش مصنوعی فوق العاده ای داشته و برای مثال آن ها خود چراغ ها را هنگام روز خاموش و هنگام شب روشن میکنند و شما این فعالیت ها را میبیمید! این تصمیم برای ساخت یک سیستم نورپردازیه داینامیک و طبیعی گرفته شده است. گفته شده چرخش شبو روز معادل نیم ساعت در دنیای واقعیست که مناسب می باشد.
از نکات جالب بازی اهمیت خواب و استراحت در آن است! اگر ممبرز پارتی شما نخوابند و استراحت نکنند در مبارزات و فعالیت ها دچار مشکل می شوند و نبرد ها به نفع دشمن تمام می شوند. بنابر این کمپ کردن یا اردو زدن کاری حیاتی خواهد بود. همچنین با اتمام روز یا ۶۲ ساعت یک نتیجه اعم از امتیاز تجربه و میزان فعالیت و… به مخاطب داده می شود تا درک بهتری از کار هایی که در روزو شب انجام داده اند داشته باشند.
دشمنان حضور یافته در دانجن ها در شب از آن ها بیرون می آیندو خطر ساز می شوند. پارتی ناکتیس می تواند علاوه بر محیط در هوتل یا مسافر خانه ها استراحت کنند. سازندگان میخواستند که این دنیای فانتزی را به شکلی واقعی شبیه سازی کنند و انصافا موفق بوده اند.
تکنولوژی های مادرن نظیر ماشین ها و بزرگراه ها. علاوه بر این ها به المنت های موجود در هر کشور نظیر قلعه ها و سرباز های زره پوش می توان اشاره کرد. با توجه به سخنان دولوپر ها لوکیشن های بازی بر مبنای دنیای واقعی ساخته شده اند. برای مثال پیتزا سان مارکو و باسیلیکا از ونیز ایتالیا گرفته شده اند. یا از شهر های منچستر، شینجوکی و گاز استیشن ایالات متحده الهام گیری شده است. همچنین در خصوص دیگر شخصیت ها باید گفت که هر کدام از حرکات انحصاری خودشان بهره میبرند. برای مثال پرامپتو می تواند از ایمینگ نیز در شلیک با سلاح گرم استفاده کند.امری که دیگر شخصیت ها از انجام ان ناتوانند.
دموی بازی نیز در صورت خرید FF TYPE ZERO HD برای شما قابل دانلود خواهد بود. فقط بدانید که سورپرایزی فوق العاده (البته همه امیدوارند که لایتنینگ نباشد :/ ) در پایان دمو در کار است!
جدا از نکات اصلی داستان بازی از عاشقانه بودن به “سفر و دوستی” تغییر یافته و تمرکز اصلی بر روی دوستان و روابط آن ها گذاشته شده است. اوایل که قرار بر انتشار بازی برای کنسول های نسل هفتم بود موتور گرافیکی کریستال تولز اولین هدف سازندگان برای خلق محیط بازی بود. با اینحال محدودیت ها مانع از بهره برداری کامل موتور گشت. روز ها گذشت و به نسل جدید رسیدیم.
حال قدرت سخت افزاری کنسول های این نسل به قدری بالاست که Square توانسته است گرافیکی CG مانند را ارایه دهد!! با استفاده از موتور لومینوس انجین بازی تغییرات فراوانی کرده است!! از جمله تغییرات به گرافیک فنی بازی مربوط می شود. شاید در نگاه اول با یک CG طرف باشید اما در اصل با اثری In-Game طرفید!
جزییات جزییات جزییات….
چیزی که FFXV در آن یک شاهکار خالص است! مدل سازی شخصیت ها که ریمیک شده است به شکل فوق العاده ای زیبا و باور پذیر و صد البته فانتزی بنا شده و کاملا فک برانداز هستند! بافت های حجمی و لایه دار را از این واقعی تر نمی توانید ببینید!! معلوم نیست تعداد چند وجهی ها یا پولی گان های به کار رفته در مدلینگ کرکتر ها چقدر بوده است! واقعا هوش از سر آدم می برد…. در خصوص نور پردازی فقط می شود سکوت کرد.همین! سکوت
اما چیزی که خیلی ها را شیفته ی خود کرده است متریال و طراحی شاهکارش است!! تفاوت جنس هر لباس! یا اشیا! یا چوب یا فلز یا…. کاملا مشهود است!
تریلر TGS را ببینید…
در صحنه ای ناکتیس اگنیس و گلادیولوس را مشاهده میکنید…
به کیفیت متریال و نورپردازی به سمت کرکتر ها دقت کنید…
کاملا تفاوت چرم با مات و نخ قابل مشاهده است!
خدای من…
یک اثر OW با همچین فیزیک و گرافیکی؟ نه نمیتوانم باور کنم! اصلا نمی توانم!! سخن تا مدت ها میتوان درباره ی گرافیک این اثر کرد…
چون شاهکار است! نظیرش دیده نشده است! جزییات و توجه به آن کاملا مشهود است! فیزیک بازی در خلق باد و واکنش طبیعی کاملا بی نقص وظایف خود را به انجام رسانیده!
بله…
این است نسل بعد.
نسل بعد را به شخصه در FFXV می بینم. کاملا نسل هشتمی… از همه نظر…
درست است که LiFe زندگی ام است… اما در زندگی بازی هم می توان کرد! و حال من منتظر بازیه زندگیم هستم!
FINAL FANTASY XV
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
با سپاس از تک تک دوستان :۱۵:
بابت اشتباهات رخ داده هم شرمنده…
البته باید بگم زحمت زیادی رو مهران عزیز کشید که از همینجا از دوستم تشکر می کنم! :۱۵:
و البته یونس عزیز که روند تکمیلی مقاله رو بسیار بالا برد! :۱۵:
امیدوارم لذت برده باشید!
تشکر ویژه از شما
تازه امروز صبح تمومش کردم خیلی کامل و خوب بود
تشکر بابت تذکرتون.
بله اشتباه از بنده بود.
هنگام گشتن در خصوص پیدا کردن عکس مناسب این اشتباه رخ داد که از همه عذر خواهی می کنم.
با سپاس از مبین
و برادر یاماتو
:*: :*: :*:
اوووف
۸ صفحه؟
امشب که نمیشه بخونم
شاید فردا
اقا مبین زحمت کشیدی که :۱۵:
زیبا بود و مختصر ! البته نبود بلکه کاملا گشاد بود :۲۴: لذت بردیم !!
توهم که یه ماه هستی شش ماه پیدات نیست! :۲۳: :۲۴:
————-
ممنون سعید جان! :۱۵:
wow
فوق العاده بود
:۱۵: :۱۵:
واقعا تفاوت های بین نسل هفتم و هشتم تنها دلیلی میتونه باشه که خیلی برن کنسول گرفتنو از این بازی شروع کنن!
البته خیلی ها هم منتظر لست گاردینن :lol: :lol:
این پیش نمایش یه سری دیگه هم رفت رو سایت و حذف شد
اون موقع عکس هم به اون صورت نداشت
ولی من همون موقع شکارش کردم و همشو خوندم!
دمت گرم مبین
واقعا دارم دیوونه میشم.به شدت هوس یه بازی این شکلی کرده بودم مخصوصا بعد از دیدن Sword Art Online
اصلا دیگه نمی تونم زندگی کنم رو هیچی تمرکز ندارم!
یه وقتایی به خودم میگم عجب غلطی کردم گیمر و انیمه باز شدم!
پس واسه همین این چند روز بشدت نسبت بهش اشتیاق پیدا کرده بودی؟ :۲۴:
سرانگشتان مبین جان درد نکنه
چه کردی مبین!
مهران تو هم خسته نباشی
قربونت میتی جان :۱۵:
کاری نکردم، زحمت اصلی رو مبین کشید …
البته یونس میرزایی هم زحمت زیادی کشید، از جفتشون تشکر میکنم :۱۵:
میگما اون یارو چقد شبیه ساسی مانکنه :lol: :lol:
N3=NG3