تاریخچه موتور گرافیکی Dunia و بررسی عملکرد آن در عنوان فارکرای ۴

در ۱۳۹۳/۰۹/۰۲ , 19:45:06
موتور گرافیکی Dunia

یوبی سافت همیشه شرکتی مستقل بوده و این قضیه در مورد موتورهای گرافیکی این استودیو نیز صدق می کند. موتور گرافیکی Dunia که توسط یوبی سافت تولید شده یکی از قدرتمندترین موتورهای گرافیکی است که دنیای فارکرای ۴ را به زیبایی هر چه تمام تر به نمایش گذشته است.

سال عرضه: ۲۰۱۴
سبک: Action (Shooter) / 3D / 1st Person
سازنده: Ubisoft Montréal
ناشر:Ubisoft Entertainment

به تازگی عنوان فارکرای ۴ برای کنسول ها و PC عرضه شد و بحث گرافیک آن و سخت افزاری که می تواند آن را با بالاتربن کیفیت اجرا کند بسیار داغ است. ما نیز از این فرصت استفاده کردیم و برای شما مقاله ای درباره این موضوع نوشتیم. تا به حال دیده ام (در انجمن ها و سایت های اینترنتی) و بسیار شنیده ایم از دوستانمان که از ما یا دیگران می پرسند که چه سخت افزاری بخریم تا بتواند بهتر بازی های روز را اجرا کند و فریم بیشتر را در بیشترین حالت کیفیت و بالاترین تنظیمات دریافت کند؟ ما در این مقاله این پرسش را پاسخ می دهیم و به شما با مدرک و تصویر ثابت خواهیم کرد که کدام بهتر است اما در آخر این شما هستید که باید تشخیص بدهید!

در این مقاله ما سعی داریم در ابتدا تاریخچه موتور گرافیکی قدرتمند Dunia را برای شما بگوییم سپس به سراغ تکنولووژی های این موتور برویم و اینکه از ابتدا تا حالا چه پیشرفت هایی را کرده است.

همچنین مقایسه ای نیز بین سیستم های مختلف داشته ایم تا بتوانیم نشان دهیم کدام کارت و کدام CPU و کارت گرافیک توانایی اجرای بهتر این عنوان تازه عرضه شده و دارای گرافیکی فوق العاده است را بهتر اجرا می کند و بر روی چه اندازه تصویری هر کارت و CPU می تواند پرفرمنس بهتری را به شما بدهد. پس به علاوه موضوع بالا اگر هم اکنون قصد خرید سیستم یا قطعات آن را مثل کارت گرافیک و CPU را دارید حتما این مقاله را مطالعه کنید چون به شما کمک می کند بهترین کارت را انتخاب کنید.

سیستم های تست

قبل از هر چیز توضیحاتی راجع به داستان بازی برای شما می دهیم و ورود شما را به Kirata خوش آمدید. منطقه ای مخفی و بسیار شگفت انگیز در کوه های هیمالیا که دارای سنت های غنی است و توسط حاکم مستبط و ظالمی حکمرانی می شود. شما در نقش یک قهرمان هستید. Ajay Gail برای تحققق آخرین خواسته مادرش به اینجا آمده اما او در یک چنگ داخلی (محلی ) در اینجا درگیر می شود و در او نیز برای نجات زندگی خود و سرنگونی Pagan Mina تلاش می کند.

 


بخش گرافیکی بازی

در این قسمت ما به شناسایی بحث درباره جنبه های گرافیکی بازی خواهیم پرداخت. همچین توجه خاصی به موتور گرافیکی بازی بازی خواهیم داشت و همچنین API استفاده شده , تنظیمات گرافیکی و بصری در آن را مورد بررسی قرار می دهیم.

 

سیستم عامل های قابل پشتیبانی

Far Cry 4 از سیستم عامل های ویندوز پشتیبانی می کند، لیست کامل آن از این قرار است Windows Vista, Windows 7 and Windows 8 و دیگر سیستم عامل های دیگر مانند لینوکس و مک هم اکنون توسط این بازی پشتیبانی نمی شوند.

 


موتور گرافیکی بازی

Far Cry 4 توسط موتور گرافیکی Dunia Engine 2 که به صورت انحصاری مخصوص عناوین یوبی سافت است ساخته شده است. این موتور توسط مهندسان نرم افزار استودیو Ubisoft Montreal برای پروژه های داخلی ساخته شده است و اولین بار در عنوان اول شخص شوتر Far Cry 2 به کار گرفته شد. Dunia Engine یک موتور مولتی انجین است و از DirectX 9, DirectX 10, DirectX 10.1 و DirectX 11 پشتیبانی می کند. معنی کلمه dunia در زبان های مختلف یک معنی می دهد؛ به عنوان مثال در عربی، فارسی، هندی، ترکی، مالیایی و همچنین اردو و کردی این کلمه معنی دنیا (زمین) و زندگی و در زبان روسی به معنی صلح است و تقریبا معنی یکسانی را می دهد.

در ماه جولای سال ۲۰۰۷ میلادی یوی سافت به طور رسمی اعلام نمود که عنوان Far Cry 2 بر پایه ی موتور جدید «Dunia Engine» ساخته خواهد شد و سازندگان بازی برای ساخت این عنوان به صورت انحصاری روی PC با این موتور گرافیکی کار می کنند. باتوجه به یک نقد رسمی توسط Louis-Pierre Paran تهیه کننده اجرایی FarCry 2 موتور آن ها یعنی دنیا تنها ۲ یا ۳ درصد از موتور قبلی آن ها (Cry Engine) که توسط استودیوی آلمانی Crytek ساخته شده بود استفاده کرده است.

با این حال پایه هر دو موتور تقریبا یکسان است.

در روز ۴ ژانویه سال ۲۰۰۸ در بیانیه ای رسمی اعلام شد که عنوان Farcry 2 برای کنسول PS3 و همچنین Xbox360 نیز ساخته خواهد شد. در ۱۵ اکتبر ۲۰۰۸ سازندگان کار تولید خود را به پایان رساندند و این عنوان را برای کنسول ها PC اماده انتشار شد. این عنوان در زمان عرضه شاهد چندین بروز رسانی برای بهبود عملکرد موتور بازی بود و آخرین بروز رسانی آن در روز ۱۷ دسامبر ۲۰۰۸ عرضه شد و ورژن آن را به ۱.۰۲ ارتقا می داد.

در ادامه بعد از حدود یک سال در ۱ دسامبر سال ۲۰۰۹ در دنیای گیم عنوانی عرضه شد که از روی یک فیلم محبوب سینمایی ساخته جیمز کامرون شده بود. عنوان Avatar: The Game که اولین عنوانی بود که از stereoscopic display (نیمه سه بعدی) پشتیبانی می کرد.همچنین این دومین عنوانی بود که توسط موتور دنیا ساخته می شد و به محاسبات و پردازش زیادی نیاز داشت و همچنین عملکردی بسیار طبیعی نیز داشت.در کاه جولای سال ۲۰۰۹ نیز مدیر ارشد international games اعلام کرد که عنوان سه بعدی آن ها اگر با کابل HDMI به نمایشگر وصل شود از رفرش ریت ۱۲۰ hz نیز پشتیبانی خواهد کرد.

در هر صورت در یک پرسش و پاسخ رسمی FAQ برای اینکه بتوان از قابلیت stereoscopic mode در این عنوان استفاده کرد باید از صفحه نمایش های گران قیمت و کم یاب استفاده نمود که قابلیت «۳D-enabled» را پشتیبانی کنند پس راه چاره چه بود؟! به همین دلیل آن ها قابلیت NVIDIA 3D Vision را برای نسخه PC این عنوان فعال نمودند و این کار را در موتور نیز قرار دادند تا در بازی های آینده قابلیت دید سه بعدی را در بازی هایی که توسط این موتور گرافیکی یعنی Dunia ساخته می شود داشته باشند. همچنین قبیت های RealD, Sensio, side-by-side, line-interlaced نیز فعال شدند و در حتی کنسول های آن نسل (نسل هفتم) نیز اگر با این موتور گرافیکی ساخته می شدند می توانستند از این قابلیت ها استفاده کنند .

و در آخر در نوامبر ۲۰۱۲ این استودیو موتور گرافیکی خود را مورد آپدیت قرار دادند تا بتوانند عنوان Far Cry 3 را با بهترین کیفیت و تکنولوژی روز بسازند و نام این موتور از Dunia Engine به Dunia Engine 2 تغیر کرد.قابلیت های دنیا انجین ۲ فوق العاده ای را داشت که شما می توانید آن ها را در زیر مشاهده کنید:

۱_ تکنولوزی جدید برای نمایش آب
۲_سیستم آب و هوایی کاملا واقعی
۳_سیستم AI کاملا منحصر به فرد(AI=هوش مصنوعی)

۴_سیستم انیمشن های مجتمع جدید

۵_چهره هایی بسیار واقعی
۶_قابلیت استفاده از تکنولوژی موشن کپچر
۷_نورپردازی سراسری و شبیه سازی بهتر یک منبع نور
۸_در آخر نیز قابلیت شگفـت آورDirectX 11

البته باید گفت که آخرین ورژن از موتور گرافیکی دنیا (Dunia Engine 2.0) اماکن پشتیبانی از DX11 را داشت که توسط آن ورژن نسخه جدید Far Cry 4 توسط استادیو اکراینی Ubisoft Ukraine این عنوان برای PC پورت شد.

تنظیمات پیشرفته بازی

Far Cry 4 در اصل دو قسمت (منو) برای تنظیمات گرافیکی بازی دارد.اصلی و فرعی. که ما می توانیم این تنظیمات را به حالت basic و expanded تغیر دهیم!

در زیر شما می توانید اسکرین شات هایی را مشاهده کنید که تفاوت حالت های minimum و average و maximum تنظیمات کیفیت گرافیک بازی را نمایش می دهد.

از بالا به پایین: تنظیمات روی حالت حداقل، متوسط و بیشترین کیفیت

تفاوت های این تصاویر برای چشم های غیر مسلح هم بسیار آشکار است و کاملا می توان درک کرد که بازی در حالت الترا کیفیت بهتری دارد و فضای آن بسیار زیباست.

 


مقایسه بازی در حالت های Full HD و ۴K

در حالت ۴K عنوان فارکرای ۴ بسیار پر جزئیات تر و جذاب تر است که نشان می دهد موتور بازی در رزولوشن های بالا قدرت بهتری دارد!


 

مقایسه Anti-Aliasing در حالت های مختلف

از دید ما بهترین تصوبر در حالت SMAA دیده می شود و بعد از بهترین کیفیت را گزینه TXAA دارد. در حالت آخر نیز انتی آنالایزینگ خاموش است ولی تغیر زیادی را نممی توان حس کرد!

 


 

طراحی مرحله و فیزیک بازی

Far Cry 4 اثاثاً همان وارث FarCry 3 است.هر دو از گیم پلی و گرافیک تقریبا یک شکلی بهره می برد ولی اگر گیم پلی بازی شاهد تغیرات زیادی نسبت به قسمت ۳ نبوده است عنوان چهارم شاهد تغیرات بصری و دیداری زیادی بوده است و حالا واقع گرایانه تر به نظر می رسد.

حاصل و نتیجه ی همکاری انویدیا و یوبی سافت در فارکرای ۴ بر روی رایانه های شخصی عالی شده است وتکنولوژی های مورد استفاده (technology HBAO + PCSS) باعث بهبود سایه زنی و همچنین حجم نورپردازی the effects of God Rays (منظور همان خورشید است) و استفاده عالی از تکنولوژی انتی انلایزینگ (NVIDIA TXAA) و رفتار طبیعی حیوانات و همچنین زیباتر شدن پوست و موی آن ها (technology HairWorks) شده است. انویدیا برای کسانی نیز که از کارت های کرافیکی این کمپانی استفاده می کنند( منظور چپست کارت است) قابلیت ویژه ی آنتی انالایزینگ TXAA را قرار داده است ولی بقیه قابلیت ها بر روی تمامی پلتفرم ها موجود و قابل استفاده است.

در بعد ما بازی را بر روی سیستم های مدرن و سخت افزار های روز مورد تست و برررسی قرار می دهیم!

تجهیزات و سیستم های مورد تست را می توانید در زیر مشاهده کنید:

Test configuration

سیستم های مورد استفاده
Intel Soket 2011 v3 Intel Soket 2011 Intel Soket 1155 +AMD Soket AM3 Intel Soket 1150
تجهیزات مولتی مدیا
Dell U3010 monitor Monitor ASUS PQ321QE

Software Configuration

سیستم عامل
Microsoft Windows 8.1
درایور های نصب شده بر روی کارت گرافیک
Nvidia GeForce / ION Driver Release 344.75 AMD Catalyst 14.11.2
نرم افزار های عکس و فیلم برداری
MSI Afterburner v 4 FRAPS

 

همه کارت های گرافیکی بررسی حالت ماکزیمم توسط نرم افزار MSI Afterburner قرار داده شده اند.هدف از این تست بررسی رفتار کارت های مختلف بر روی شرایط یکسان است. برای این بررسی عملکرد ما در زمان معین متوسط فریم را دریافت می کنیم و معیار مقایسه خود قرار می دهیم.

تست کارت گرافیک ما بر روی رزولوشن های ۱۹۲۰×۱۰۸۰, ۲۵۶۰×۱۶۰۰ و همینطور ۳۸۴۰h2160 انجام می شود و در حالت تنظیمات بر روی بیشترین کیفیت که فارکرای ۴ به ما اجازه داده است!SLI gaming پشتیبانی می شود ولی قابلیت AMD CrossFireX در حال حاضر پشتیبانی نمی شود. همچنین تست های ما در حالت Ultra و NVIDIA انجام می شود.

همچنین ما به طور دستی حالت Ultra + را به بازی اضافه کردیم در شما می توانید تنظیمات را مشاهده کنید که در آن همه حالات بر روی maximum و آنتی انلایزینگ بر روی MSAA 4X قرار گرفته است:


نتایج تست و بنچمارک در حالت ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰

تست بازی در حالت :maximum quality1920x1080 Ultra

در این تنظیمات مناسبی صورت گرفته و به اندازه خوبی توانستیم از کارت های Radeon R7 260X و GeForce GTX 660 فریم بگیریم.

تست بازی در حالت: maximum quality settings 1920×1080 Ultra



در تنظیمات بالا نیز تنظیم حالت ها یر روی Ultra + توانستیم فریم ریت خوبی را در کارت های Radeon HD 7950 و GeForce GTX 760 دریافت نماییم!
(از آنجایی که چشم انسان فریم ریت ۲۶ را به طور واضع می بیند و زیر این فریم ریم را به صورت تیک دار و تکه تکه نمایش می دهد ما آن را ملاک قرار دادیم و فریم ریت های زیر ۲۶ را بد و بالای آن را خوب حساب می کنیم).

تست بازی در حالت: maximum quality 1920×1080 NVIDIA

در تنظیمات بالا نیز کارت GeForce GTX ۹۷۰ توانست فریم مناسب را فراهم کند.

تست بازی در رزولوشن ۲۵۶۰×۱۶۰۰

تست بازی در حالت: maximum quality 2560×1600 Ultra

در تنظیمات فوق کارت های GeForce GTX 780ti و GeForce GTX Titan 6 gig توانتند حداقل فریم را به دست بیاورند و کارت هایی مثل ۷۹۹۰ حتی نتوانستند این عنوان را با ۲۵ فریم اجرا کنند.

تست بازی در حالت : +maximum quality settings 2560×1600 Ultra

در این تنظیمات باز هم کارت های GeForce GTX 780 Ti , Radeon R9 290X توانستند حداقل فریم را دریافت کنند و کارت هایی مانند Radeon R9 290 نتوانستند حداق فریم را کسب کنند.

تست بازی در حالت :maximum quality 2560×1600 NVIDIA

در حالت بالا نیز تنظیمات برروی حالت انویدیا قرار گرفت و کارت GeForce GTX ۹۸۰ ۴ gig توانست فریمی معادل با ۳۰ را دریافت کند که بسیار عالی است!


تست CPU

تست CPU در ۱۶ نوع مختلف مطرح است هم اکنون انجام می شود. این تست زمانی که بار بر روی CPU در ۹۹درصد و کمترین حالت قرار دارد انجام می شود. بهتر است بدانید که انداره تصویر نیز در ۱۹۲۰×۱۰۸۰ و تنظیمات نیز روی بیشترین حالت قرار گرفته اند.

در زیر نیز شما می توانید بنچ مارک هایی که از این عنوان به دست آمده را نگاه کنید. این بنچ مارک های معیار خوبی برای مقایسه CPU ها و قدرت آنها هستند و شما می توانید از آن ها استفاده کرده و CPU مورد نظر خود را با این راهکار پیدا کنید.

همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید برای انجام این تست ها گرافیک ۹۸۰ gtx انتخاب شده است اندازه تصویر در این تست ۱۹۲۰×۱۰۸۰ است همچنین تنظمیات نیز بر روی الترا قرار گرفته است

در آخر نیز برای شما مقایسه ای از CPU های دو شرکت بزرگ AMD و Intel را آورده ایم که هسته های آن ها رادر زیر ماکزیمم بار قرار داده ایم. شما می توانید بنچ مارک آن ها را در زیر مشاهده کنید:

Intel

AMD

امیدوارم این مقاله مورد پسند شما قرار گرفته باشد و خسته نشده باشید! به علت روسی بودن زبان در تصاویر نیز از همه عذر خواهی می کنم!

رضا چراغی وش آذر ۹۳

25 دیدگاه ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

    1. نه عزیز. دقت کن !
      اگه فریم ۲۶ باشه چشم اون رو به صورت تصاویر پشت سر هم می بینه و شما به قول معروف ریپ یا کندی تصویر رو نمی تونی ببینی !
      اما اگه فریم مثلا ۲۰ باشه شما قشنگ می تونی ببینی که توصیر داره ریپ می زنه !
      نمی دونم تونستم متوجه ات کنم یا نه !سعیم رو کردم! :۱۵:

      ۳۰

مقالات بازی

بیشتر

چند رسانه ای

بیشتر