بهترین کنسول های تاریخ در صنعت بازی سازی [قسمت دوم]
امروزه اهمیت و ارزش صنعت گیم بر کسی پوشیده نیست، اما چه چیزی باعث شکوفایی این صنعت شد؟ پاسخ این سوال را باید در کنسولهای خانگی جستوجو کرد. با قسمت دوم بهترین کنسول های تاریخ در صنعت بازی سازی همراه ما باشید.
توجه داشته باشید که ردهبندی این لیست براساس تاثیر جامع هر کنسول برصنعت گیم بوده و صرفا به فروش یا قدرت بالای هر کنسول به عنوان یک معیار توجه نشده است.
۵
Nintendo Wii
سازنده: Nintendo
سال انتشار: ۲۰۰۶
پایان پشتیبانی: ۲۰۱۳
جمع فروش: بیش از ۱۰۱ میلیون واحد
نینتندو با عرضه N64 علیرغم نقاط قوت بسیار این کنسول در نهایت از سونی شکست خورد و در نسل بعدی این اتفاق بار دیگر برای GameCube افتاد. GC به معنای حقیقی کلمه حرفی برای گفتن در برابر PS2 نداشت و به عقیدهی بسیاری پس از شکست سنگین GC نینتندو میبایست همانند سگا خود را از صحنه کنسول سازی خارج کرده و صرفا به یک سازنده Third-Party تبدیل میشد. اما نینتندو با آخرین راهکار خود وارد میدان شد؛ کنسولی که کنترل اصلی آن کاربران آن هستند! بله یک کنسول حرکتی!!!
از نظر بسیاری ایدهی یک کنسول حرکتی چیز بسیار مضحکی بود. آنها معتقد بودند سرنوشت Wii مشابه Virtual Boy خواهد بود اما با نمایشهای نهایی و عرضه Wii ورقها برگشت. نینتندو از شکستهای پیشین درس خوبی گرفته بود، بیشتر عناوین نینتندو رنگ بوی دوران کلاسیک بازیها را داشتند، دورانی که صنعت گیم به عنوان یک پدیده همه گیر و همه پسند شناخته نمیشد. پس برای بازگشت به دوران موفقیت، نینتندو باید قدمی به عقب برمیداشت، بازگشت به دنیای بازیهای تفننی…
Wii با هدف قرار دادن خانوادهها، کودکان و غیر گیمرها توانست به محبوبیتی بینظیر برسد. توزیع مناسب بازیها و تجربه عالی کنترل بازیها باعث شد که Wii به پرفروشترین کنسول نسل هفتم بدل شود. به شکلی که در ادامه سونی و مایکروسافت نیز به تقلید از نینتندو سعی کردند سیستمهای کنترل حرکتی خود را برای کنسولهایشان توسعه بدهند که البته در نهایت هیچ یک به موفقیت و کیفیت Wii نرسیدند.
۴
Playstation 3
سازنده: Sony
سال انتشار: ۲۰۰۶
پایان پشتیبانی: ???
جمع فروش: نزدیک به ۸۴ میلیون واحد
بعد از دونسل موفقیت و حکمرانی مطلق بر صنعت گیم سونی با Playstation 3 وارد میدان شد. اما روز های ابتدایی این کنسول بسیار تیره و تار بود، از جنجال های طراحی کنسول گرفته تا قیمت گذاری Playstation 3 همه و همه دست به دست هم دادند تا به قول گیمر های آن روز ها “Sony’s Nintendo 64” متولد شود. Playstation 3 پس از عرضه نیز راه بسیار دشواری را طی کرد، معماری پیچیده کنسول اغلب باعث می شد تا در عناوین چندپلتفرمی PS3 ضعیف ترین عملکرد را داشته باشد. واقعه هک شدن شبکه PSN آخرین ضربه محکم بر پیکر PS3 بود. اما برای سونی پایان شب سیه بسیار سپید بود!!!
استفاده از درایو بلوری به سازندگان عناوین انحصاری PS3 اجازه می داد تا محتوای بیشتر و با کیفت تری را نسبت Xbox 360 آماده کنند و بدین ترتیب با استفاده از قدرت خارق العاده پردازنده Cell کنسول به ظاهر شکست خورده سونی به اوج باز می گردد. عناوین بسیار باکیفیت و بی نظیر ، سرویس دهی رایگان PSN و سرویس Playstation Plus باعث شد تا PS3 علارغم تاخیر یک سال در عرضه و مشکلات عدیده پس از عرضه بتواند در پایان نسل هفتم بخشی از تاج و تخت از دست رفته خود را بازپس گیرد.
۳
سازنده: Microsoft
سال انتشار: ۲۰۰۵
پایان پشتیبانی: ???
جمع فروش: نزدیک به ۸۳ میلیون واحد
در حالیکه اولین تلاش مایکروسافت برای حضور موثر در صنعتی که ژاپنیها صاحب آن بودند نافرجام مانده بود مایکروسافت به سرعت کنسول دیگری را روانهی بازار می کند، کنسولی که قواعد بازی را بهشدت تغییر میدهد…
به جرات میتوان گفت Xbox 360 جنجالیترین پروسهی ساخت ممکن را طی کرده است. پس از عرضهی کنسول، شواهدی مبنی بر استفاده شدن پردازنده G5 شرکت اپل برای کامپیوترهای مک، در نسخههای ابتدایی کنسول به بیرون درز کرد و اندکی بعد ثابت شد که پردازندهی گرافیکی Xbox 360 برداشتی از پردازندهی Cell است که در Playstation 3 بهکار رفته بود. به تمام اینها مشکل فاجعهبار “سه چراغ قرمز” را هم اضافه کنید…
روی کاغذ هر یک از این مشکلات و جنجالها به تنهایی میتوانست آینده هر کنسولی را به نابودی بکشاند اما در کمال شگفتی Xbox 360 سربلند بیرون آمد! Xbox 360 با وجود عرضهای بسیار عجلهای و زودهنگام موفق میشود معانی و استانداردهای تازهای برای صنعت بازی تعریف کند؛ بازتعریف بازیهای آنلاین در کنسولها، معرفی هارد درایو داخلی کنسول به عنوان یک قطعهی حیاتی، سیستم “اچیومنت” و در نهایت اضافه کردن رزولوشن ۷۲۰p به دنیای بازیهای کنسولی…
شبکه آنلاین Xbox 360 که با عنوان Xbox Live شناخته میشود مقدمهی تغییرات بسیاری در صنعت گیم شد. این شبکه امکان عرضه بازیها به صورت دیجیتال را فراهم کرد و به لطف عرضه دیجیتال، دامنهی بازیهای عرضه شده برای کنسولیها افزایش چشمگیری پیدا کرد. اما شاید بتوان گفت اصلیترین دلیل موفقیت Xbox 360 مشکلات عدیده سونی در زمان عرضه Playstation 3 و معماری پیچیده این کنسول بود.
۲
سازنده: Nintendo
سال انتشار: ۱۹۸۳-۱۹۸۵
پایان پشتیبانی: ۱۹۹۵
جمع فروش: نزدیک به ۶۲ میلیون واحد
کریسمس ۱۹۸۲ تاریک ترین لحظه در تاریخ گیم بود. از مدت ها قبل کیفیت بازی های منتشر شده بر روی آتاری ۲۶۰۰ به شدت رو به افول بود و کنسول به شرایط بحرانی نزدیک می شد اما راه نجات درست روبروی آتاری قرار داشت. تهیه یک بازی بر اساس یک فیلم خارق العاده، فیلمی که تحسین همگان را برانگیخته و محبوبیت فوق العاده ای داشته باشد… E.T
آتاری با سرعت بسیار زیادی روال ساخت بازی E.T را پیش برد اما ممکن نبود بازی تا زمان دلخواه آتاری یعنی کریسمس ۱۹۸۲ آماده عرضه شود اما در نهایت آتاری دست به انتشار یک بازی نیم ساخته می زند، فاجعه ای که نابودی زودهنگام صنعت گیم را در پی داشت. در واقع پس از E.T اکثرینت مردم بر این باور بودند که سرانجام صنعت ویدیو گیم، شناخته شدن به عنوان یک “هوس زودگذر آمریکایی” است. در همین هنگام در سال ۱۹۸۳ شرکت نوپای نینتندو دست به تولید اولین کنسول کامل خود با نام Family Computer می زند. علارغم مشکلات سخت افزاری نسخه های اولیه، این کنسول در ژاپن به موفقیت خوبی دست یافت، آن قدر خوب که نینتندو به فکر انتشار کنسول در قاره ی جدید افتاد. مسئولان نینتندو ابتدا به سراغ آتاری رفتند تا با کمک آن ها در بازار آمریکا حضور پیدا کنند اما نینتندو به در بسته می خورد و این بار تصمیم می گیرد که خود کنسول را در آمریکا منتشر کند و این زمانی بود که نینتندو با مشکل اصلی مواجه می شود.
مردم و فروشندگان آمریکایی از هر کالایی که عنوان کنسول گیم را یدک بکشد بیزار هستند بنابراین نینتندو مجبور می شود تغییراتی در ظاهر کنسول ایجاد کند و در نهایت در مراسم CES 1985 نینتندو Nintendo Entertainment System را معرفی می کند، دستگاهی که بعدها از آن به عنوان “ناجی ویدیو گیم” یاد شد.
چیزی که مردم را از گیم عاصی کرده بود انبوه بازی های بی کیفیت بود، چیزیی که به ندرت در NES دیده می شد. Super Mario , Zelda , Metroid و سایر بازی های نینتندو به سرعت در آمریکا طرفداران زیادی پیدا کردند و به لطف سیاست های سخت گیرانه نینتندو، انتشار بازی های ترد پارتی بی کیفیت در آمریکا برای NES تبدیل به امری ناممکن شده بود.
NES آغازگر پادشاهی نینتندو بر صنعت گیم بود، محبوب ترین عناوین تاریخ صنعت را به مردم معرفی کرد، الگوی عملی سایر کنسول ها شد و مهم تر از همه صنعت ویران شده ی گیم را یک تنه به اوج رساند.
۱
سازنده: Sony
سال انتشار: ۲۰۰۰
پایان پشتیبانی: ۲۰۱۲
جمع فروش: نزدیک به ۱۵۸ میلیون واحد
نسل پنجم کنسول های بازی برای سونی همانند یک رویا تمام شد. طراحی رد شده آنان از سوی نینتندو، تبدیل به کنسولی شده بود که بااقتداری بینظیر رقبای خود را از پا درآورده بود اما ادامه راه چگونه است؟ سونی مسلما به کنسولی به همان خوبی PSone نیاز داشت تا بتواند جایگاه خود را به عنوان پادشاه جدید گیم تثبیت کند. در نسل ششم این سگا بود که با DreamCast شروعی طوفانی را آغاز کرد. کنسول تازه سگا توانست در روز اول عرضه خود فروشی به میزان ۹۷ میلیون دلار را تجربه کند، اما در اکتبر سال ۲۰۰۰ کنسول جدید سونی یعنی Playstation 2 چیزی بیشتر از ۲.۵ برابر این میزان را بدست آورد و با فروشی بالغ بر ۲۵۰ میلیون دلار توانست تا سال های سال رکورد پرفروش ترین کنسول در هفته ابتدایی انتشار در اختیار بگیرد ( رکوردی که توسط نوه ای PS2 یعنی PS4 شکسته شد.)
اما چه چیز PS2 را در لیست ما به عنوان بهترین کنسول تاریخ می رساند؟
PS1 فرمت CD را واردعرصه گیم کرد و امکان ارائه محتوای بهتر و بهینه تر را ارائه داد…
N64 بسیاری از استاندارد های کنونی گیم را تعریف کرد…
Gameboy آغازگر تجارتی پر سود در حیطه گیم بود…
Wii موفق ترین نوع کنترل حرکتی را ارائه کرد و قاعده بزرگی را به همگان یاد آوری کرد، گیم عالی = لذت…
PS3 فرمتی برتر را به گیم افزود، در مقابل وحشتناک ترین بحران ممکن سربلند بیرون آمد و با PSN شبکه های آنلاین گیم را به نفع گیمر ها به تعدیل رساند…
Xbox 360 پدیده ای را در گیم به عمومیت رساند که امروز از اصلی ترین ارکان گیم محسوب می شود…
NES صنعت نابود شده گیم را به تنهایی نجات داد…
اما PS2 چه کرد؟؟؟
برترین کنسولهای تاریخ مسیر آینده صنعت گیم را طراحی کرد، مسیری که به ابداع واژه “هاردکور گیمینگ” را در پی داشت. بازی ها هویت پیدا کردند و صنعت گیم راه خود را برای تبدیل شدن به بهترین صنعت سرگرمی پیدا کرد. PS2 قابلیت های غیر گیمی را به یک دسنگاه خاص گیم آورد و به اولین کنسولی تبدیل شد که از این قابلیت ها به شکل “درست” استفاده می کرد. PS2 شاهد شکوفایی استعداد و نبوغ بازیسازان بود و در زمان این کنسول تنوعی بی نظیر در انتخاب های یک گیمر بوجود آمد…
یکه تازی PS2 موجب قطع فوری پشتیبانی از Dreamcast توسط مدیران سگا شد و در سال های بعد Gamecube و Xbox با وجود بازی های خاص خود نتوانستند حتی ذره ای به جایگاه PS2 نزدیک شوند.
انبوه عناوین انحصاری، سیاست گذاری عالی و حمایت سازندگان ترد پارتی باعث شد تا PS2 با فروش بی نظیر ۱۵۸ میلیون واحدی به پرفروشترین کنسول تاریخ تبدیل شود. جایگاهی که حتی کنسول همه گیری چون Nintendo DS هم نتوانست به آن برسد به جایگاه برترین کنسولهای تاریخ برسد.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
ممنون از علیرضا! :)
من هنوز سر حرفم هستم بنظرم اگه جای ps3 و ps1 عوض میشد خیلی بهتر بود …
اما در کل مقاله نوستالژیک و جالبی بود!
جایگاه PS2 کاملا درسته
اما یک عده هستن که واقعا بی انصافا و نمیدونن که اگه PC نبود
نه گیمی بود نه کنسولی و نه سرنوشتشون اینطوری میشد :۱۵:
تایتلو بخون…
بهترین “کنسولهای” تمام دوران
حالا ربط pc به بحث چیه خدا داند…
اگه PC نبود
نه گیمی بود نه کنسولی
قانع تر از این!!!
عزیز اولا به قول دوست دیگمون دلیل از این بهتر
دوما من اینو برای یک عده ی دیگه از دوستان که فکر میکنند با خرید PS4 دیگه دنیا دست اوناست و بقیه پلتفرم ها هیچی نیستن و دچار خودبزرگ بینی هستن گفتم
چی میگی !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
مثلا کدوم :pc: با کدوم سخت افزار بگذار اینجا و معرفی بکنه
———————————————————————————
مشتی اون موقعه که آتاری بود توی همه خوته ها داشتن یک :pc: رویا بود
آتاری ۵۰۰۰ هزار تومان بود با یک کارتریج ۳۲ لبه
:pc: از مدل پردازشگر ۸۰۳۸۶ با چندر غاز رم و چند ذره هارد قیمتش ۳ میلیون خورده ای تومن بود
( دهه ۶۰ شمسی )
نکته :
۵۰۰۰ تومان حقوق یک ماه یک کارمند در دهه ۶۰ شمسی بوده است
یک خانه ۷۰ تا ۸۰ متری در محله نارمک تهران معادل ۳۰۰ هزار تومن بوده است در دهه ۶۰ شمسی
پژو ۴۰۵ هنگام ورودش به ایران در ابتدای دهه ۷۰ قیمتش معادل ۳ میلیون خورده ای بوده است
آندر استند شدی یا نه
پس میبینی که کنسول چه جایگاهی در دنیای گیم و گیمر و ……… دارد
:pc: اونجا حاج باقر هم نبوده
عمر :pc: گیمری خیلی کمه
کنسول ها حکم جد اندر جد گیمر دارند و :pc: حکم ندیده اون جد اندر جد دارند
:pc: گیمری تازه از دهه ۹۰ میلادی باب شد اونم بیشتر بخاطر به وجود آمدن سبک جدیدی بنام FPS
باب شد و RTS ها ظهور کردند بازی های اشاره کلیکی درپیتی قبل دهه ۹۰ میلادی هیچگاه نتوانستند
به :pc: گیمینگ کمک بکنند
برو رستگار شو
استاد میرابی فکر کنم کلا منظورم رو بد رسوندم
البته طبیعیه تعصب بد جور چشم ادم رو کور میکنه
بازی ها از اون اول که اولین گیم ساخته شد روی چی ساخته شد منظورم اینه که روی پلتفرمی سساخته شده
به وسیله ی چه وسیله ای ساخته شد
بعد همین کنسول ها چطور طراحی میشدن
چطور برنامه ریزی میشدن
و هزار چطور دیگه
منظور من از این که اگه pc نبود
گیمینگی هم نبود این بود نه چیزی که شما برداشت کردید :۲۳:
I AM A GAMER , ببخشید ولی این چیزی که مطرح کردین ربطی به این پست نداشت .
مثل اینه که من بگم اگه الکتریسته کشف نمیشد اصلا ویدئو گیم هم نبود که بازم به این پست ربطی نداره :۲۴:
این اخریه که اول اسمش oxo هست :۲۴: راست میگه.
خب اگه ادیسون نبود که گیم هم نبود :۲۵: یا اگه استیو جابز و بیل گیتس نبودن الان pc و ویندوز نبود و یا ساده و ابتدایی بود.
بحث فقط راجع به نقش کنسولها هست.
بله میدونم ربط مستقیمی نداشت
ولی دیگه انچنان هم بی ربط نیست
اگر خیلی ناراحتتون میکنه پاکش کنید :۱۲:
من نمی دونم تو چرا هنوز فکر می کنی PC Gaming با PC Game Making یکی هست!
اینجا هم بحث Gaming وسطه نه Game Making ! داریم در مورد بهترین دستگاه هایی صحبت می کنیم که باهاشون بازی می کنن نه این که باهاشون بازی می سازن!
تا همین اواخر دوره ی PS2 صد ها بازی بود که اصلا برای PC نمی اومد. هنوز هم اسمشون هست می تونی بری ببینی.
PC Gaming واقعی از نسل قبل شروع شد و این نسل هم قوی تر شده
سجاد من کی گفتم PG با PGM یکی هست
بابا من یک غلطی کردم گفتم اگه PC نبود این همه کنسول افتخار افرین هم نبود
از نظر خودم چندان بی ربط نیست
چون وقتی صحبت از اینا میشه
خیلی خوبه اگه یک یادی از چیزی بکنیم که باعث ساخت این همه کنسول شده
من خودمم با PS1 و PS2 زندگی کردم
میدونم چقد بازی بوده که اون موقع برای PC نمیومده
خب همین دیگه چیزی که باعث به وجود اومدن این کنسول ها شده (در واقع اولین بازی ها) مربوط به قبل تر از زمانی میشه که چیزی به اسم Personal Computer به وجود بیاد. اون موقع Computer هایی بودن ولی هنوز Personal نشده بودن :۲۴:
بیشتر ارتباط کنسول های بازی با TV و وسایل اضافی مربوط به اون میشده تا PC
چون خیلی از سیستم های اون دستگاه های اولیه کاملا آنالوگ بوده. اصلا اون موقع میکروپروسسور هنوز به طور رسمی وارد بازار مصرف نشده بوده.
قضیه خیلی قدیمی تر از این صحبت هاست…
سپاس
ولی PS1 جایگاهش از همه اینا بالاتره (نظر شخصی)
تشکر خسته نباشید مطلب خوبی بود (نظر شخصی)
ولی نینتندو از سال ۱۸۸۹ شروع به کار کرد و اولین کنسولش را هم سال ۱۹۷۷ تولید کرد پس همچین هم نو پا نبود
من خودم بهترین بازی هایم بازی های نیتندو هستند.
رتبه بندی خوبه ولی از نظر من جای ۱ و ۲ عوض بشه بهتره چون Nintendo Entertainment System بود که این صنعت را از ورشکستگی نجات داد
ای بی معرفتا
امپراطور پس چی؟
:۲۶:
انتخابا بد نبودن
ولی واقعا تاثیری که ps1 روی صنعت گیم گذاشت کمم نبود میتونست عضو ۳ تای اول باشه
میشه گفت این رنبه بندی تا حدود زیادی منصفانست (به جز جایگاه Wii )
به نظر من هم PS 2 با اختلاف بهترین کنسولی هست که تا حالا عرضه شده , یه کنسول قدرتمند با حجم وسیعی از عناوین فوق العاده ( انحصاری و مولتی پلتفرم)
همچنین کنسول خاطره انگیز NES که گیمر شدن من با این کنسول شروع شد
مدل اصلاح شده ی NES چقدر بیریخت بوده! شبیه این دستگاه های حسابداری فروشگاه ها بوده!
PS2 هم که :۱۵:
امیدوارم این نسل هم مثل رکورد فروش که توسط PS4 شکسته شد رکورد تعداد بازی های خوب و جذاب نسل ۶ هم شکسته بشه…
واقعا مشخص بود که شماره یک لیست ps2 کبیره کنسول به شدت فوقلاده ای بود خیلی از شاهکارای حال صنعت توی اون زمان ظاهر شدن چند تا از بهترین بازی هامو تو زمان ps2 بازی کردم واقعا حلالش :lol: :15:
god of war
بنظرم جای XBOX ORGINAL اینجا خالیه :/ هنوز که هنوزه دارمش و باهاش هیلو بازی میکنم و بسیار لذت بخش هستش…این کنسول سرآغازی بود برای xBOX و مایکروسافت که تونست به جایی که الان اینجاست برسه…مرسی بابت تایپیک
به کوشان…
کم پیدا…
درود علیرضا خوبی؟تازه dbazi ثبت نام کردم قبلا فقط خبر هارو دنبال میکردم…کم پیدا هم دیگه چند وقتی هست که درگیرم…از یه طرف مدرسه از یه طرف چیزای دیگه