خانه » مقالات بازی نقد داستانی و محتوایی سومین میدان نبرد × توسط آرش حکیمی در ۱۳۹۰/۰۸/۲۷ , 18:50:31 48 BattleField3 از طرف: حامد.ق.ت/Hamedgh رفتن به آینده(فلش فوروارد)-زمان ۲۰۱۴ در دنیای مجازی-روز-فرار-ترن-درگیری مسلحانه،… کات! گروهبان بلکبرن/ Blackburn در حال فرار به ترنی می رسد که توسط نیروهای مسلح اشغال شده و با درگیری با آنها در انتهای این پلان و صحنه به رییس آنها رسیده و مغلوب او می شود و … بنگ!!! یک برگشت به عقب را شاهد هستیم. گروهبان بلکبرن بهمراه گروهش به قصد جستجو و برگرداندن تسلیحات منفجره/ IEDویژه ای که آخرین بار در یک سوپر مارکت شناسایی شده وارد عملیات گشته در حالیکه آنجا توسط نیروهای PLR اشغال شده و در این اثنا نیز آهنگی از “جانی کـَش” در فضا طنین انداز می شود:”خداوند می خواهد که سقوط کنی”. این گروه در پی نبردی با نیروهای PLR با زمین لرزه وحشتناکی روبرو شده و در ادامه بلکبرن خود را از زیر آوار بیرون آورده و به تنهایی راهش را برای زنده ماندن پیش می گیرد. سپس برای انجام ماموریت جدیدی که در جهت به دام انداختن البشیر که از نیروهای تروریستی است وارد تهران شده، اما در آنجا متوجه می شوند که نیروهای PLR به تسلیحات اتمی روسیه دست یافته اند و همچنین در می یابند که بعضی از این تسلیحات از آنجا برداشته شده است. در ادامه گروهبان میلر بهمراه نیروهای زمینی و نفربری آبرامز برای رسیدن به تیم گروهبان بلکبرن وارد خاک ایران شده و باعث می شود تا آنها بکمک هلیکوپتر از آنجا گریخته اما خودش اسیر شده و در انتها توسط البشیر و سلیمان/ Solomon کشته می شود. سپس در پی انجام عملیاتی، گروهبان بلکبرن موفق به دستگیری البشیر شده و از زبان او متوجه می شود که سلیمان توانسته او و گروهش را فریفته و قصد نابودی پاریس و نیویورک را توسط آن تسلیحات اتمی دارد. البشیر بعد از افشاگری می میرد. بلکبرن و گروهش در طی ماموریتشان به یک فروشنده اسلحه بنام کافاروف/ Kaffarov که با سلیمان همکار بود، برخورد می کنند. در حین تعقیب کافاروف با نیروهای روسیه درگیر شده و گروهش از بین می روند. اما در همین حال تیم نظامی روسی به رهبری دیما/Dima به ویلای کافاروف حمله کرده و او را از بالای هلیکوپتر به پایین کشیده و دستگیر نموده و به حرف می آورد. با ورود بلکبرن به ویلا، با دیما مواجه شده و او نقشه سلیمان را به بلکبرن می گوید. در نتیجه بلکبرن با کشتن یک سرباز خودی باعث فرار دیما گشته تا او جلوی حوادث بعدی را بگیرد. بلکبرن دستگیر شده و به مقر CIA آورده می شود. در واقع جایی که بلکبرن به تعریف داستان خود پرداخته و در پی روشن ساختن مامورین و در نهایت خودش دارد. در همین حین دیما در صدد جلوگیری از انفجار اتمی در پاریس برآمده اما موفق نمی شود و پاریس در انفجار اتمی سوخته و کشتگان فراوانی برجای می گذارد. اما در آمریکا، مامورین CIA به حرفهای بلکبرن اعتماد نکرده و سلیمان را مامور خبررسان خود معرفی می نمایند و دلایل قانع کننده ای از تهدیدات اتمی او در اختیار ندارند. اما در عوض آنها پای روسیه را در میان دیده و معتقدند که دیما توانسته بلکبرن را فریب دهد. اما این موضوع نمی تواند بلکبرن را راضی کرده و او بکمک مونتس/ Montes موفق به فرار از CIA شده و به تعقیب تروریستها می پردازد(صحنه اولیه بازی و درگیری در ترن). مونتس توسط سلیمان کشته شده اما خودش به همان وضع دچار گشته و توسط بلبکرن می میرد. بلکبرن در انتها باعث از کارافتادن سلاح اتمی می گردد. در پایان دیمای صورت سوخته در اثر تشعشعات اتمی، از خودش و بلکبرن و پایان دادن به کار سلیمان میگوید و اسلحه ای که تنها یار او در لحظات آخر است. صدای درب … آمدن افراد ناشناس……. بنگ!!! کات! — مشخصات محیطی و محاطی داستان: نیروهای نظامی بکار رفته در این بازی شامل نیروهای زمینی و هوایی و دریایی آمریکا ، نیروهای فرانسوی، نیروهای زمینی و GRU روسیه ، نیروهای زمینی و هوایی ایران، PLR . کاراکترهای حاضر در این بازی شامل گروهبان هنری بلکبرن(ملقب به بلک یا سیاه) از نیروی زمینی آمریکا، گروهبان جاناتان میلر(ملقب به جونو) متخصص تانک از نیروی زمینی آمریکا، ستوان جنیفز هاوکینز(ملقب به کولبی) از نیروی هوایی آمریکا، دیمیتری مایاکوفسکی(ملقب به دیما) از نیرویهای GRU روسیه، سلیمان رهبر PLR ، مامورین CIA ، مونتس از نیروی زمینی آمریکا، البشیر از همکاران سلیمان، کافاروف از همکاران سلیمان و فروشنده اسلحه. مکانهای داستانی بازی شامل نیویورک، پاریس، عراق،ایران، آذربایجان — داستان پیچی: روایت داستانی این بازی پر از کاتهای سینمایی(قطعهای داستانی) بهمراه برگشت به عقب(فلش بک) و رفتن به جلو(فلش فوروارد) و روایت موازی بوده و بازیباز را از یک فضا و محیط دیگر وارد فضا و محیط مورد نظر بر اساس نوع روایت داستان می کند. روایت داستان نقطه به نقطه نبوده و بصورت سرراست و کامل تعریف نمی گردد. بنابراین شاهد شخصیت پردازی کاملی از کاراکترها و محیطهایی که داستان در آنجا تعریف می شود، نبوده و نیستیم. داستان تروریستهای(بنا بر تعریف سازندگان بازی) که قصد بدست آوردن سلاحهای اتمی و در نهایت به نابودی کشاندن دنیا را دارند. و گروهبان بلکبرن در نقش قهرمان اصلی داستان، شروع کننده و پایان دهنده آنست. فردی با فرار از جایی و کسی و پریدن بر روی قطار و درگیری با مردان مسلح شروع گشته و با یک برگشت به عقب به ریشه داستان بازگشته تا بازیباز را از علل وقایع رخ داده شده مطلع گرداند. حال در فضا و محیطی بازجویانه قرار گرفته و مامورانی که گروهبان بلکبرن را مورد استنطاق قرار داده و او را مجبور به همکاری می کنند. محیطی که شباهتی محتوایی با صحنه اول بازی ندای وظیفه:عملیات سیاه/COD:BO دارد. باز هم یک بازگشت به عقب را شاهد هستیم و اینکار مداوم در طول داستان تکرار شده تا تنوع و جذابیت داستان را افزایش بخشد و ذهن مخاطب را درگیر پیوند زدن صحنه های مختلف و ارتباط روایی داستان نماید. با وارد شدن نیروهای آمریکایی/ناتو به عملیات درگیری با نیروهای PLR و ردگیری فردی به نام البشیر تا تهران و دست داشتن آنها در عملیات نظامی و تروریستی، باعث می شود تا نیروهای آمریکایی به تهران وارد شوند. در واقع این تنها دلیلی است که بهمراه احتمال دسترسی ایران به سلاح هسته ای باعث حمله آمریکا به ایران میگردد. کات! حالا در تهران و نزدیک برج میلاد هستیم. کات ها و نحوه روایت داستانی بدین صورت، همانند کاتالیزور عمل کرده و بازیباز را از پشت مرزها یکدفعه در داخل شهرها برده و او را بدون آنکه بپرسد یکدفعه چی شد و کجا بودیم و اینجا کجاست؟ وارد ادامه داستان کرده و پایش را به درگیری نفس گیر می کشاند. سپس بلکبرن و گروهش متوجه تهدید اتمی از جانب گروههای PLR شده و شاهد دست داشتن سلیمان و البشیر می شوند، اما هنوز به نقشه آنها پی نبرده اند. در صورتیکه بعدها مشخص می شود سلیمان خبررسان آمریکاییها بوده و این بی خبری از نقشه آنها حتی از جانب ماموران CIA کمی نادرست می آید. در لحظه این گمان رخ می نماید که آمریکا با وارد کردن سلیمان به نیروهای PLR و همکاریش با البشیر و کشورهای همسایه منجمله روسیه، و سر و سامان دادن به سناریو بمب گذاری اتمی، قصد صحنه سازی و بدست آوردن بهانه لازم برای حمله به آن کشورها را دارد. در ادامه دیدیم که البشیر در هنگام مرگش از فریب خوردن توسط سلیمان گفته و راز بمب گذاری او را افشا می کند. پس سلیمان با فریب البشیر و روسیه، ذهنها را به سمت آنها برده و با فریب آمریکا نیز قصد داشته اهداف خود را دنبال کند. اما برای رسیدن به چه اهدافی؟ سوالی که بی پاسخ می ماند. یا حتی ممکن است البشیر و سلیمان قصد بمب گذاری اتمی را داشته اما سلیمان در ادامه جای البشیر را لو داده و با فرار خود و فریب آمریکا قصد پی گیری اهداف شخصی خود را دارد. اما باز هم به چه دلیل؟ یا حتی ممکن است سلیمان با کمک سران آمریکایی به قصد فریب اذهان عمومی با نیروهای PLR و البشیر و کافاروف و روسیه همکاری کرده تا راه حمله نظامی را به ایران و سایر کشورها هموار کرده و با انهدام بمبهای اتمی در سایر کشورها این اهداف را قوام و اعتبار بخشد. اما چرا ماموران CIA از این موضوع اطلاعی ندارند؟ و اما چرا یکی از این بمبها قرار است در همان مکانی که ماموران CIA حضور داشته و در شهر نیویورک منفجر شود؟ آیا در ادامه سلیمان تغییر مسیر داده و بدنبال اهداف خود رفته است؟ به چه دلیل؟ یا اینکه سلیمان قصد انجام ماموریتهای سران آمریکا را داشته و لیکن در ادامه با مداخله بلکبرن به سرانجام نمی رسد؟ داستان در ادامه ما را با گروهبان میلر آشنا کرده و ماموریت دارد تا بکمک گروه بلکبرن رفته و او را بهمراه تسلیحات هسته ای از آنجا نجات دهد. او موفق می شود اما دستگیر شده و کشته می شود. یک شخصیت گمنام وارد داستان شده و در انتهای مرحله با مرگش گوشه ای از شقاوت نیروهای PLR به نمایش گذاشته میشود. به همین سادگی! کات!!! بازیباز دائم از این کاراکتر به آن کاراکتر و از این محیط به محیطی دیگر و از این خط سیر داستانی به خط سیر دیگری پرتاب می شود. داستان با گیم پلی در نظر گرفته شده بهم پیوند خورده و دیگر کاراکترها از همین خاصی برخوردار نیستند و چه بسا با پایانی شل و ول به کارشان پایان داده شود. بازیباز در این سیر وسلوک یا پشت تانک نشسته یا پشت جت جنگی و یا پشت تیربار و یا پشت اسلحه اش بعنوان سرباز نیروی زمینی نشسته است! این گسستگی اگر بدرستی و با انسجام به یکدیگر پیوند نخورد موجب از دست رفتن بازی خواهد شد. این نوع روایت داستانی دائما در سینما تکرار می شود اما در دنیای بازیها این خود بازیباز است که کنترل کاراکترها و بازخورد عملکردش را به نظاره نشسته و تاثیری دیگر دریافت می دارد. گروهبان بلکبرن در طی ماموریتش با دستگیری البشیر با حقایق دیگری آشنا شده و بازیباز با عبارت فریب خوردگی آشنا می شود. او حالا باید بدنبال کافاروف(فروشنده تسلیحات نظامی) رفته تا یک قدم دیگر به سلیمان نزدیکتر گردد، بنابراین باید به ویلای او در آذربایجان برود. بعبارت دیگر سلیمان با همکاری البشیر و با ارتباطی که با کافاروف داشته توانسته تسلیحات اتمی را وارد نیروهای PLR و منجمله کشور ایران کرده تا بتواند به اهداف خود برسد. اما روایتی موازی دیگری نیز در حال شکل گیری است. نیروهای روسی به رهبری دیما وارد ویلای کافاروف شده و او را دستگیر کرده و به حرف می کشانند. اما چرا یکدفعه نیروهای نظامی روسیه وارد عمل شدند؟ چرا خود بلکبرن آمریکایی زحمت این عملیات را به دوش نکشید؟ آنها که از آنور دنیا آمده اند و به عراق و جاهای دیگر بعنوان مهمان ناخوانده سر زده اند و در آخر سر از ایران درآورده اند، آذربایجان که دیگر همین نزدیکی هاست. یک پیچش داستانی و یک اشتباهی که قرار است در آینده و به دست نیروهایی غیر از نیروهای آمریکایی رخ دهد. سیاستی که تیزهوشانه پایش را تا بدینجا هم باز کرده است. سیاستی که دیگران را در اشتباه و خود را بدور از آن دیده و پاک می شمارد و دستش را بخون بیگناهان آغشته نمی بیند. حال بلکبرن به نزدیکی کافاروف رسیده و با حقایقی دیگر از طرف دیما مواجه می گردد. حالا باید او را تحویل دهد یا نجات بخشد. بلکبرن با کشتن یک نیروی نظامی، باعث نجات جان دیما شده تا او به سراغ خنثی کردن بمبها برود. لحظه عجیب و باورنکردنی در داستان رخ می دهد. یک سرباز آمریکایی با کشتن یک سرباز دیگر باعث نجات جان یک سرباز روسی می گردد، شگفتا!!! آنهمه سابقه نظامی و فرمانبرداری را در یک لحظه فراموش کرده و جان خود را هم به خطر می اندازد. تناقضی عجیب و نامعقول حتی در دنیای مجازی شکل گرفته است. حتی یک لحظه هم فکر دروغ گویی یا فریب خوردن را نداده است. در صورتیکه ویلای کافاروف با نیروهای روسی محافظت می گشت. آیا دیما نمی توانست آن اطلاعات را همانطور که در اختیار بلکبرن گذاشت در اختیار نیروهای ارشد آمریکایی قرار دهد؟ علت این مخفی کاری چیست؟ چرا باید در حین صحبت بلکبرن با دیما، یک سرباز نظامی وارد شده تا بلکبرن مجبور به کشتن او گردد؟ حتما باید اینکار صورت می گرفت تا او دستگیر شده و به مقرر CIA برده شود تا خط روایی داستان بدین ترتیب شکل گرفته و تعریف شود. که همین امر باعث شکل گیری روایت خاص داستان گشته اما باعث وارد شدن ضعفی هم به داستان شده است! اما دیما درخاک فرانسه موفق به انجام ماموریت نشده و پاریس به آتش کشیده می شود. اما ضعفی دیگر در روایت و پیکره داستان شکل می گیرد. آنهم حضور نیروهای روسی در خاک فرانسه برای انجام عملیاتی بدین مهمی است. در حالیکه شروع عملیات با دو نفر انجام شده و این گمان زنده می شود که نیروهای نظامی فرانسه در جریان امر قرار نگرفته و روسها خود پایه گذار این عملیات شده اند، چرا که در ادامه با نیروهای پلیس و امنیتی فرانسه نیز درگیری رخ می دهد. اما چرا این ماموریت باید توسط روسها از داخل خاک آذربایجان شکل گرفته و تا فرانسه ادامه یابد؟ آیا روسها در پی پوشاندن ردپای خود در این قضیه هستند؟ طنز نهفته (از دیدگاه من) در این تهدید اتمی موقعی رخ می دهد که هنگام دنبال کردن فردی که تسلیحات اتمی در اختیار دارد به ایستگاه مترو فرانسه می رسیم. در آنجا بعد از درگیری با فرد مذکور او را به داخل مترو انداخته و او را بوسیله قطار مترو هلاک می کنیم. اما بعدا می فهمیم که آن تسلیحات اتمی بهمراه همان فرد مظنون بوده و در برخوردش با قطار به انفجار اتمی کشانده می شود. و اشتباه نیروهای روسیه باعث این انفجار گشته و هزاران نفر به کام مرگ کشانده می شوند. بعبارت دیگر هر جا نیروی نظامی روسیه پایش باز می شود یک اشتباه و خطری پدید می آید. اما در عوض این نیروهای امریکایی هستند که در جهت از بین بردن خطرات جهانی پا پیش گذاشته و با خطرات مبازه کرده و جان خود را می دهند. قهرمانی دیگر از نوع و نژادی دیگر در حال زاده شدن و شکل گیریست. قهرمانی که اشتباه دیگران را نکرده و منجر به مرگ دیگران نگشته و جان مردم دیگر را نجات می دهد. این شاهکاریست از کشوری که خودش سرچشمه کتابهای کمیک و قهرمان ساز است. طنزی که احتمالا آگاهانه شکل گرفته و بستری را پدید میآورد برای آغوش گرفتن قلب و ذهن مخاطبان تا گرمایی را پدید آورد در جهت ذوب شدن در هم و با هم!!! در اینجا تناقضی دیگر در داستان رخ می دهد. مامورین CIA ،حرفهای بلکبرن را نادرست دانسته و دست سلیمان را از این تهدیدات کوتاه می دانند. و حالا زمان آن فرا رسیده تا بلکبرن کاری را انجام دهد. او بکمک دوست خود از مقرر CIA فرار کرده و از داخل پنجره به بیرون می پرد. طنزی دیگر در حال شکل گیریست. بلکبرن از مقرر CIA به همین راحتی فرار کرده و درست چند قدم پایین تر به قطاری می رسد که حامل نیروهای PLR و سلیمان است. واعجبا!!! درست چند قدم پایین تر، درست در همان نیویورک، درست در همان زمان عبور قطار، … درست نیست این همه نادرستی! حالا در همان نقطه شروع بازی هستیم. بلکبرن با جانفشانی با آنها درگیر شده و در انتها سلیمان را می کشد. فردی را که از اهدافش با خبر نشده و به انگیزه اصلی او پی نبردیم. آیا حادثه یازده سپتامبری در حال رخ دادن بوده که توسط بلکبرن شناسایی و خنثی شده است؟ در صحنه پایانی داستان با دیالوگهایی از دیما روبرو می شویم. فردی که به گمانمان باید در حادثه پاریس مرده باشد. بمبی که چند صد متر آنورتر منفجر گشته و تنها به دلیل تشعشعات اتمی صورتش را سوزانده است! سربازی که در انتها با اسلحه ای در دست، پایانی دوگانه را رقم زد. به راستی چه کسانی به دنبال دیما آمده بودند؟ و چه بر سر دیما و بلکبرن آمد؟ زمان داستان در سال ۲۰۱۴ رخ می دهد. آینده ای نزدیک که با توجه به اتفاقات رخ داده شده در منطقه خاورمیانه و روایت سیاسی و نظامی بازی، نشانگر مسائل زیادی می تواند باشد. با توجه به نزدیک شدن به کریسمس و بازیهای المپیک در سال ۲۰۱۲ بعید به نظر می رسد که حمله ای از جانب آمریکا/ناتو به کشورهای دیگر صورت پذیرد. اما سالهای بعد می تواند آبستن حوادث پیش بینی شده ای باشد که خبر وقوعش را می توان از درون بازیها و سایر رسانه های دیگر بو کشید. کات! — حواشی داستان: PLR مخفف People’s Liberation and Resistance و به معنای نیروهای مقاومت و آزادی بخش مردمی است. در ابتدای بازی از زبان فرمانده نظامی آمریکایی/ناتو به سربازانش هشداری داده می شود که هدف ما مردم ایران/عراق و نابودی آنها نیست. بلکه نیروهای PLR را باید مورد هدف قرار دهند. گروهی که با نیروهای نظامی ایران و روسیه در ارتباط است. و همانطور که دیدیم آن نیروها به زبان ایرانی حرف می زدند و این گمان را بوجود می آورد که آمریکا آنها را بخشی از نیروی نظامی ایران می داند(نیروی مقاومت مردمی). لباس نظامی پوشیده شده توسط این نیروها به رنگ سبز بوده و شبیه لباس سربازان نظامی روسیه در بازی BattleFiled:Bad Company2 است. با کمی فشار محتوایی می توان شیره آنرا گرفت و بدین نتیجه رسید که نیروهای PLR می توانند هر حزب و گروهی با هر زبان و لهجه ای باشند. گروهی از افراد طالبان، گروهی از تروریستهای روسی، گروه پ.ک.ک از ترکیه، یا از هر گروه نظامی و تروریستی دیگر می تواند تشکیل شده باشد. اما تنها بدلایل سیاسی و اوضاع نظامی در منطقه خاور میانه، سمت و سویی ایرانی گرفته و نوک مگسک تفنگها به سمتش نشانه رفته است. نوع طراحی مراحل و محیطهای شهری، نوع تبلیغات و اسامی درون شهری و اشکالات دیگری که بر آن وارد است می تواند این نظریه را قوت بخشد که داستان بازی قرار نبوده در ایران رخ دهد. و با سمت و سوی جدیدی که در این اواخر گرفته به سرعت در جهت تغییر بر آمده که در نهایت باعث بروز اشکالاتی در نتیجه نهایی گشته است. چطور ممکن است با تمامی دقت و تجربیات گذشته بازیسازانش، و با وجود آرشیوی از عکسها و ویدیوهای مختلف و رصد ماهواره ای که در حال انجام از این سرزمین است، چنین اشکالاتی روی دهد؟ بعلاوه این احتمال هم می رود که منظور داستان نویسان و سناریو پردازان بازی، فقط بر روی نیروهای ساختگی PLR در دنیای مجازی بوده و به کشور خاصی مرتبط نبوده و استعاره و کنایه ای بوده از نیروهای نظامی که در دنیای واقعی حضور دارند. ایران نیز در این راه و برای نابودی نیروهای تروریستی PLR ، با آمریکا/ناتو همکاری کرده و با ورود نیروهای آمریکایی به داخل ایران، به سان افغانستان عمل کرده و پای خود را از ارتباط با نیروهای PLR بیرون کشیده است. اما این نظریه با گویش ایرانی نیروهای PLR کمی مخدوش می شود. بنابراین اگر این نیروها مرتبط با دولت ایران نبوده و یا حتی اگر از نیروهای سلیمانیه عراق هم تشکیل شده باشند، باید لهجه و گویش آنها تفاوتی با آنچه که هست، می کرد. در ضمن نام رهبران این نیروها و نیروهای وابسته(البشیر،سلیمان،کافاروف) را که از اسامی ایرانیان بدور می باشند را به آن اضافه کنیم، به ترشی هفت بیجاری دست می یابیم که از فرط ترش بودن قابل خوردن نیست. جنگ پدیده ایست که از قبل برای من و شما نوشته شده و خواندنش اجباریست که بر گردن من وشما گذاشته شده و سناریویی نخ نما شده است که میزانسنش را قبلا طراحی کرده اند و زمان وقوعش همان لحظه فیلمبرداری و گفتن اولین عبارت “صدا،نور، دوربین،حرکت” است (همانطور که در عکس نوشته شده و به تصویر درآمده است). اگر نیروهای آمریکایی و فرانسوی حاضر در بازی را، جزو نیروهای ناتو در نظر بگیریم به سه قطب نظامی در حال حاضر خواهیم رسید. که یک راس اروپا و آمریکا بعنوان نیروهای ناتو و راس دیگر روسیه و راس سوم ایران. بعبارت دیگر در منطقه خاور میانه این سه قطب نظامی از همه بیشتر فعالیت داشته و سمت و سوهای نشانه گیری را در آینده مشخص می نمایند. نیروهای ناتو که خود را حافظ حقوق بشر می نامند و نیروهای روسیه و ایران که با اتحاد یکدیگر قصد بر هم زدن حقوق بشر را داشته و از نظر آنها ناقض حقوق بشر هستند. بعبارت شفافتر نیروهایی از آنور آبها آمده اند تا در اینور آبها، با برقراری صلح و امنیت جهانی مد نظر خود با تاختن به خاک کشورهای مختلف و برهم زدن تعادل و ثبات و احتمالا کشته شدن مردم بیگناه(بر طبق گفته فرمانده آمریکایی/ناتو قصد آنها کشتن مردم بیگناه نیست اما پیش میاد دیگر!) به اهداف خود رسیده و منجی بشریت گردند(خواب رییس جمهور بوش و الهامات آن دنیایی به این دنیای برای ایشان). وجود چنین نیروهایی بهمراه تسلیحات هسته ای، دست آویزی برای حمله به ایران از طرف نیروهای ناتو و آمریکایی(در دنیای مجازی و دنیای واقعی) قرار گرفته است. که این خطر احتمالی اینبار به تنهایی در کشور آمریکا(برج دو قلو تجارت جهانی) رخ نخواهد داد بلکه فرانسه و دیگر کشورها را نیز تهدید خواهد کرد. بعبارت دیگر نوعی برانگیختن احساسات و همدردی مردم کشورهای دیگر را نیز پوشش میدهد. چرا اگر یکروز به آمریکا حمله شده ممکن است روز دیگر فرانسه را مورد هدف قرار دهند. حمله به برجهای دوقلو تجارت جهانی را یادتان می آید(چه حمله و اسم عجیب و جالبی). حمله به برجهای دو قلوی تجارت جهانی، حمله به تجارت جهانی …. تجارت جهانی؟! اتفاقات و سلسله مراتب رخداد آنها را به نظاره بنشینید. حمله به برجها و نسبت دادن حمله به برجهای تجارت جهانی به اعراب و تروریستها، و سپس به وجود آمدن جنگ در عراق و بعد فاجعه تجارت جهانی و ورشکست شدنهای بانکها و بدهکاریهای جهانی آمریکا و کشورهای دیگر و نسبت دادن آن به اعراب بدلیل جمع کردن و انباشته کردن ارزها و دلارها و خارج کردنشان از بازارهای جهانی و بعد چاپ دلارهای تقلبی توسط آمریکا و … را کنار یکدیگر بچینید تا بدین جا و به زمان حال برسید. یک سناریوی زیرکانه اما مکارانه! جنگ جهانی اول و دوم نیز بی ارتباط با بهم ریختن اوضاع تجارت و سرمایه گذاریها نبوده و در انتها با وارد شدن دنیا به جنگ، به سود آوری بسیاری از کشورها خصوصا از لحاظ فروش تسلیحات نظامی و آزمایشات مرتبط با آن گردید. کات! با یک بازگشت به گذشته(فلش بک)، صدای سرباز آمریکایی که در مرحله اول تیر خورده است به گوش می رسد: “من دیگه نمی تونم، دیگه نمی تونم، نمی تونم هیچ غلطی بکنم!” آهنگی از جانی کـَش در فضا طنینی انداز می شود “خداوند می خواهد که تو سقوط کنی” توضیح: کلمه Died توسط این حقیر به عکس اضافه شده است. …باز هم تاریخ در حال تورق خوردن است! — با تشکر از همه دوستان عزیز بخاطر مطالعه و درج دیدگاه! Hamedgh/حامد.ق.ت/ ۲۲ -۸-۱۳۹۰ پانوشت۱: در صورت استفاده از این مطلب در سایتهای دیگر از ذکر نام منبع و نویسنده اش دریغ نورزید. پانوشت۲: این نقد را برای درج در سایت دیگری ارسال داشته ام(با همین نام کاربری). پانوشت۳: نام نویسندگان داستان بازی میدان نبرد ۳/BF3 به شرح زیر است. دیوید گلدفارب/David Goldfarb سوابق: نویسنده Battlefield: Bad Company 2 Adrian Vershinin سوابق: دیالوگ نویس و صداگذار Medal of Honor دیالوگ نویس Black سناریو نویس و دیالوگ نویس و تهیه کننده Need for Speed: Most Wanted نویسنده Company of Heroes: Opposing Fronts نویسنده Battlefield: Bad Company 2 نویسنده Bad Company 2: Vietnam Mikael Säker نویسنده The Chronicles of Riddick: Assault on Dark Athena نویسنده The Darkness نویسنده The Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay نویسنده Knights of the Temple: Infernal Crusade BattleField3 از طرف: حامد.ق.ت/Hamedgh نویسنده آرش حکیمی There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't. مقالات بازی 48 دیدگاه ثبت شده است دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخبرای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید. اولأ خیلی خیلی ممنون برای ارائه ی نقدت؛ راستی خسته نشدی این همه رو نوشتی؟ من که فقط خوندمش خیلی خسته شدم؛ ولی برام جالب بود واقعأ به جزئیات داستان توجه کردی چون کمتر کسی به این همه جزئیات توجه میکنه، ولی در کل ممنون. PC$ ۰۰ برای پاسخ، وارد شوید با سلام! با عشق و هدف نوشتم! از اینکه شما هم به جزییات کارم توجه کردی، ممنونم! با تشکر از شما! ۰۰ ممنون حامد جان.مفید و مختصر( :mrgreen: ).از هر چی که بگذریم از گرافیک فوق العاده این بازی نمیشه گذشت.هر چند گرافیک خیلی خیلی خوبی داشت،با گذشت مدتی از بازی به نظرم خسته کننده میشه.اما در کال آف دقیقا بر عکسه.هر چی به جلو میریم،هیجان بیشتر و میل به تمام کردن بازی بیشتر میشه که واقعا ارزش اون همه انتظار با یک پایان بی نظیر جبران میشه.$Pc ______________________________________________________________ … Captain Price is still alive ۰۰ برای پاسخ، وارد شوید به دور از داستان بازی به نظر من بتلفیلد از نظر صدا گذاری خیلی خوب کار شده بهترین صدا گذاری تو این سبک تا الان صدای اصلحه ها شلیک ، انفجار همه چیز عالیه مخصوصا صداها نفس نفس زدن شخصیتی که باش بازی میکنی و صدای پاها جالب و جدید بود . تخریب پذیری هم در حد خوبی بود نور پردازی فوق العاده بود و واقعا به واقعی بودن گرافیک کمک زیادی کرده . از نظر گیم پلی میتونم بگم از بدکمپانی دو خیلی خیلی بهتر و سرگرم کننده تر شده یه چیزی که داره حس جنگ واقعی رو داره و یه شبیه ساز عالیه من از بد کمپانی ۲ زیاد خوشم نیومد ولی این بازی میتونه آدم و راضی کنه . ۰۰ کاملا موافقم علی جان.صدا گذاری حرف نداشت.در مورد بد کمپانی هم باهات موافقم،اصلا جالب نبود.بتل۳ هم با همه ویژگی هاش هیچ وجه به کال آف نمیرسه :mrgreen: . ۰۰ (بتل۳ هم با همه ویژگی هاش هیچ وجه به کال آف نمیرسه) همین که قبول داری صدا گذاری و گرافیکش از کال اف بالاتره خودش کلیه از فن کال اف بیشتر از این انتظار نمیره :lol: ۰۱ حقیقت همینه علی جان.داستان مدرن جای هیچ مقایسه ای رو نمیذاره. :wink: ۰۰ در ضمن نگفتم بالاتره،گفتم خیلی خوبه. :lol: :wink: ۱۰ داستانو موافق :wink: ولی تو صدا گذاری و مخصوصا گرافیگ رو PC خوب که چه عرض کنم دو برابر بالاتره ۰۱ علی جان اوج صدا گذاری بتلفلید ۳ تو مولتی پلیر هستش اگه بازی کرده باشی منظورمو میفهمی کافیه چشاتو ببندی وبه صداها گوش کنی فکر میکنی تو میدون جنگی خدایش آخرشه ۰۰ با سلام! “هر چی به جلو میریم،هیجان بیشتر و میل به تمام کردن بازی بیشتر میشه که واقعا ارزش اون همه انتظار با یک پایان بی نظیر جبران میشه” این جمله را در وصف COD بسیار خوب نوشتی! واقعا در بازی COD جادویی خاص نهفته است(واقعا بدون طرفداری خاصی گفتم) با تشکر از شما! ۱۰ از اسپویل داستانیتان کمال تشکر را داریم! ۰۰ برای پاسخ، وارد شوید سعید جان،بتل که داستان نداره.فقط گرا….. . :mrgreen: ۰۰ با سلام! سناریو نویسان و نظریه پردازان آنور آبها هم ، سناریو و داستان سیاسی خود را زودتر از وقوعش در رسانه ها اسپویل می کنند. برای آمادگی اذهان عمومی! — مقاله من فراتر از اسپویل یا نقد ساده بود. — با تشکر از همه دوستان عزیزم! ۱۰ خب به نظر من منظور از plr همون نیروهای بسیج و سپاه قدس هست منظورشون از سلیمان هم فرمانده سپاه قدس قاسم سلیمانی ۰۰ برای پاسخ، وارد شوید با سلام! سلیمان… فرمانده …… سلیمانی! کاملا مخالفم! پس چرا لهجه و زبان سلیمان فارسی نیست؟ سلیمان شبیه بن لادن، با اهدافی خاص تر است. احتمالا پدرخوانده اش آمریکایی و مادر خوانده اش روسی و قیم اش عربی/ایرانی است. و در این بین احتمالا انسانی شبیه سازی شده است.!!! (خوب و دقیق به چیزی که نوشتم، فکر کنید) — با تشکر از شما! ۰۰ در مورد شکل و قیافه فرضا شما اگه بخوای یکیو بد نشون بدی شکلو قیافه رو چطور نقاشی میکشی؟ احتمالا بدترین شکلی که تو ذهنته اگه خواستن شبیه بن لادن باشه به خاطر اینه که بخوان این تفکر رو القا کنن که این فرد هم یکی مثل بن لادن هست لحجه هم چندان مهم نیست چون احتمالا به خاطر فهم اکثریت افراد بازی کننده اونطور بوده اصلا یه سوال بازی چقدر درباره سلیمان به مخاطب اطلاعات میده و چجور اطلاعاتی؟ ۰۱ کاملا مشخص هست که فرمانده و نیروهای سپاه قدس افرادی کت و شلواری و یا ریش سه تیغ کرده نخواهند بود! ۰۰ با تشکر از اقا حامد . داستان خوب نقد شده بود ۰۰ برای پاسخ، وارد شوید بدون هیچ تعصبی باید بگم که bf3 خیلی بازی ضعیفی بود ۰۱ برای پاسخ، وارد شوید در بخش داستانی بله ولی در سایر بخش ها نه ۰۰ ممنون حامد جان… واقعا این بتلفیلد۳ جدا از این موضوع که چندتا از مراحلش تو تهران بوده و مسائل مربوط به ان بازی زیبا و قشنگی بود از هر لحاظ.هم گرافیک فوق العاده ای داشت.هم گیم پلی خیلی خوبی داشت و هم داستان خوب.واقعا کمتر از این هم از EA انتظار نمی رفت.واقعا سخته که بگی call of duty بهتره یا Battlefield .اگه بتلفیلد تو گرافیک حرف اول رو می زنه call of duty داستان و شخصیت پردازی شاهکاری داره.هر چند من معتقدم که call of duty گرافیکش هم خیلی خوبه ولی خب از حق نگذریم از بتلفیلد کمتره.به هر حال هر دوتای این بازی ها همون یازی هایی بودند که انتظار داشتیم…نه کمتر نه بیشتر…. I AM THE APEX PREDATOR ۰۰ برای پاسخ، وارد شوید با سلام! Gordon عزیز ممنونم! اما … برای من سخت نیست که بگویم COD بهتر است(بدون طرفداری متعصبانه) چرا که من، ذات بازی را در گرافیک آنچنانی و تخریب پذیری اینچنینی نمی بینم. با شما موافقم. گرافیک بازی COD بسیار خوب بود. و در روند بازی مشکلی را پدید نمی آورد. اما از میدان نبرد۳ کمتر بود، اما موفقتر بود. خود شما هم گفتید “call of duty داستان و شخصیت پردازی شاهکاری داره” اما بازی میدان نبرد۳ آنچه که ادعا می کرد را به نمایش نگذاشت. کمتر بود …اما بیشتر نبود… — البته این دیدگاه شخصی من است که قطعا مخالفانی را بهمراه خواهد داشت . با تشکر از شما دوست عزیز! ۰۰ حامد جان ممنون به نظر من تناقض هایی که داستان بازی هست (مخصوصا درباره ی حضور نیروهای روسیه در ایران) به عمد وارد داستان شده نویسنده با این کار میخواسته پیام خاصی رو مطرح کنه ۰۰ برای پاسخ، وارد شوید با سلام! بله! پیامی خاص برای آینده ای نزدیک در خودش دارد. با تشکر از شما! ۱۰ با تشکر از اقا حامد.به نظر من اگر این داستان نخ نما شده را چند پایانی می کردند می تونستن خیلی به ارزش بازی کمک کنن.یک چیزی حتی با دو یا سه پایان مختلف مثل singularity ولی در کل اگر این بازی دهستانش یک اقتباس از بازی های دیگر و همراه با نو اوری بود،و فقط یک تقلید صرف نبود پتانسیل نمایندگی برای بهترین بازی سال را داشت ۰۰ برای پاسخ، وارد شوید چرا فونتش این طوریه؟!!! ۰۰ با سلام! چند پایانی کردن برای بازی میدان نبرد۳ ممکن نبود چرا که سازندگان و سناریو پردازان بازی به دنبال یک هدف بودند. سازندگان بازی در کشوری زندگی می کنند که مهد تکنولوژی های فیلمسازی و داستان پردازی های هالیودی است. برای آنها ساخت و پرداخت صحنه های سینمایی و روایت داستان بدین فرم، کاری نداشته و ندارد. بدون تردید انتخاب نشدنش بعنوان بهترین بازی سال، بیش از حد ترش بودنش را در مذاق هیئت منصفه اش که از همان دیار هستند را میرساند. با تشکر از شما و همه دوستان عزیزم! ۰۰ دستت درد نکنه حامد جان!خیلی خوب یود.رو نقد فنی بازی هم داری کار میکنی؟ ۰۰ برای پاسخ، وارد شوید با سلام! و … با تشکر از زحمات و الطاف آقای حکیمی عزیز! — نقد فنی بازی را در دست تهیه ندارم. اگر توانستم نقد فنی بازی ندای وظیفه:جنگاوری مدرن۳ را برای دوستان ارائه می دهم.! اگر… — برای بهتر دیدن فونتها، به قسمت View جستجوگر خود رفته و بعد در بخش Zoom یا Text Zoom فونتها را بزرگتر نمایید.(بدلیل طولانی بودن مطلب فونتها کوچک در نظر گرفته شده است) — امیدوارم مقاله ام مفید بوده باشد. با تشکر از همه دوستان عزیز! ۰۰ حامد جون دستت درد نکنه! فقط سعی کن یه کم خلاصه تر بنویسی بهتره ممنون ۰۰ ممنون حامد جان خیلی زیبا و شیوا نوشتی فقط اگر امکان داره در نوشته های بعدی کمی خلاصه تر بنویسی تا سبب دل زدگی مخاطب نشه! آخه آدم اگه عسل هم زیاد بخوره با اینکه شیرینه و مطبوعه بازم دلش رو میزنه! مقاله هم هر چقدر زیبا و مفید و بقلم شیوایی نوشته شده باشه (مثل همین مقاله شما ) اگه طولانی بشه مخاطب رغبت خودش رو برای تا پایان خوندن نوشته از دست میده :-D با تشکر :wink: ۰۰ نمایش بیشتر
اولأ خیلی خیلی ممنون برای ارائه ی نقدت؛ راستی خسته نشدی این همه رو نوشتی؟ من که فقط خوندمش خیلی خسته شدم؛ ولی برام جالب بود واقعأ به جزئیات داستان توجه کردی چون کمتر کسی به این همه جزئیات توجه میکنه، ولی در کل ممنون. PC$ ۰۰ برای پاسخ، وارد شوید
ممنون حامد جان.مفید و مختصر( :mrgreen: ).از هر چی که بگذریم از گرافیک فوق العاده این بازی نمیشه گذشت.هر چند گرافیک خیلی خیلی خوبی داشت،با گذشت مدتی از بازی به نظرم خسته کننده میشه.اما در کال آف دقیقا بر عکسه.هر چی به جلو میریم،هیجان بیشتر و میل به تمام کردن بازی بیشتر میشه که واقعا ارزش اون همه انتظار با یک پایان بی نظیر جبران میشه.$Pc ______________________________________________________________ … Captain Price is still alive ۰۰ برای پاسخ، وارد شوید
به دور از داستان بازی به نظر من بتلفیلد از نظر صدا گذاری خیلی خوب کار شده بهترین صدا گذاری تو این سبک تا الان صدای اصلحه ها شلیک ، انفجار همه چیز عالیه مخصوصا صداها نفس نفس زدن شخصیتی که باش بازی میکنی و صدای پاها جالب و جدید بود . تخریب پذیری هم در حد خوبی بود نور پردازی فوق العاده بود و واقعا به واقعی بودن گرافیک کمک زیادی کرده . از نظر گیم پلی میتونم بگم از بدکمپانی دو خیلی خیلی بهتر و سرگرم کننده تر شده یه چیزی که داره حس جنگ واقعی رو داره و یه شبیه ساز عالیه من از بد کمپانی ۲ زیاد خوشم نیومد ولی این بازی میتونه آدم و راضی کنه . ۰۰
کاملا موافقم علی جان.صدا گذاری حرف نداشت.در مورد بد کمپانی هم باهات موافقم،اصلا جالب نبود.بتل۳ هم با همه ویژگی هاش هیچ وجه به کال آف نمیرسه :mrgreen: . ۰۰
(بتل۳ هم با همه ویژگی هاش هیچ وجه به کال آف نمیرسه) همین که قبول داری صدا گذاری و گرافیکش از کال اف بالاتره خودش کلیه از فن کال اف بیشتر از این انتظار نمیره :lol: ۰۱
علی جان اوج صدا گذاری بتلفلید ۳ تو مولتی پلیر هستش اگه بازی کرده باشی منظورمو میفهمی کافیه چشاتو ببندی وبه صداها گوش کنی فکر میکنی تو میدون جنگی خدایش آخرشه ۰۰
با سلام! “هر چی به جلو میریم،هیجان بیشتر و میل به تمام کردن بازی بیشتر میشه که واقعا ارزش اون همه انتظار با یک پایان بی نظیر جبران میشه” این جمله را در وصف COD بسیار خوب نوشتی! واقعا در بازی COD جادویی خاص نهفته است(واقعا بدون طرفداری خاصی گفتم) با تشکر از شما! ۱۰
با سلام! سناریو نویسان و نظریه پردازان آنور آبها هم ، سناریو و داستان سیاسی خود را زودتر از وقوعش در رسانه ها اسپویل می کنند. برای آمادگی اذهان عمومی! — مقاله من فراتر از اسپویل یا نقد ساده بود. — با تشکر از همه دوستان عزیزم! ۱۰
خب به نظر من منظور از plr همون نیروهای بسیج و سپاه قدس هست منظورشون از سلیمان هم فرمانده سپاه قدس قاسم سلیمانی ۰۰ برای پاسخ، وارد شوید
با سلام! سلیمان… فرمانده …… سلیمانی! کاملا مخالفم! پس چرا لهجه و زبان سلیمان فارسی نیست؟ سلیمان شبیه بن لادن، با اهدافی خاص تر است. احتمالا پدرخوانده اش آمریکایی و مادر خوانده اش روسی و قیم اش عربی/ایرانی است. و در این بین احتمالا انسانی شبیه سازی شده است.!!! (خوب و دقیق به چیزی که نوشتم، فکر کنید) — با تشکر از شما! ۰۰
در مورد شکل و قیافه فرضا شما اگه بخوای یکیو بد نشون بدی شکلو قیافه رو چطور نقاشی میکشی؟ احتمالا بدترین شکلی که تو ذهنته اگه خواستن شبیه بن لادن باشه به خاطر اینه که بخوان این تفکر رو القا کنن که این فرد هم یکی مثل بن لادن هست لحجه هم چندان مهم نیست چون احتمالا به خاطر فهم اکثریت افراد بازی کننده اونطور بوده اصلا یه سوال بازی چقدر درباره سلیمان به مخاطب اطلاعات میده و چجور اطلاعاتی؟ ۰۱
ممنون حامد جان… واقعا این بتلفیلد۳ جدا از این موضوع که چندتا از مراحلش تو تهران بوده و مسائل مربوط به ان بازی زیبا و قشنگی بود از هر لحاظ.هم گرافیک فوق العاده ای داشت.هم گیم پلی خیلی خوبی داشت و هم داستان خوب.واقعا کمتر از این هم از EA انتظار نمی رفت.واقعا سخته که بگی call of duty بهتره یا Battlefield .اگه بتلفیلد تو گرافیک حرف اول رو می زنه call of duty داستان و شخصیت پردازی شاهکاری داره.هر چند من معتقدم که call of duty گرافیکش هم خیلی خوبه ولی خب از حق نگذریم از بتلفیلد کمتره.به هر حال هر دوتای این بازی ها همون یازی هایی بودند که انتظار داشتیم…نه کمتر نه بیشتر…. I AM THE APEX PREDATOR ۰۰ برای پاسخ، وارد شوید
با سلام! Gordon عزیز ممنونم! اما … برای من سخت نیست که بگویم COD بهتر است(بدون طرفداری متعصبانه) چرا که من، ذات بازی را در گرافیک آنچنانی و تخریب پذیری اینچنینی نمی بینم. با شما موافقم. گرافیک بازی COD بسیار خوب بود. و در روند بازی مشکلی را پدید نمی آورد. اما از میدان نبرد۳ کمتر بود، اما موفقتر بود. خود شما هم گفتید “call of duty داستان و شخصیت پردازی شاهکاری داره” اما بازی میدان نبرد۳ آنچه که ادعا می کرد را به نمایش نگذاشت. کمتر بود …اما بیشتر نبود… — البته این دیدگاه شخصی من است که قطعا مخالفانی را بهمراه خواهد داشت . با تشکر از شما دوست عزیز! ۰۰
حامد جان ممنون به نظر من تناقض هایی که داستان بازی هست (مخصوصا درباره ی حضور نیروهای روسیه در ایران) به عمد وارد داستان شده نویسنده با این کار میخواسته پیام خاصی رو مطرح کنه ۰۰ برای پاسخ، وارد شوید
با تشکر از اقا حامد.به نظر من اگر این داستان نخ نما شده را چند پایانی می کردند می تونستن خیلی به ارزش بازی کمک کنن.یک چیزی حتی با دو یا سه پایان مختلف مثل singularity ولی در کل اگر این بازی دهستانش یک اقتباس از بازی های دیگر و همراه با نو اوری بود،و فقط یک تقلید صرف نبود پتانسیل نمایندگی برای بهترین بازی سال را داشت ۰۰ برای پاسخ، وارد شوید
با سلام! چند پایانی کردن برای بازی میدان نبرد۳ ممکن نبود چرا که سازندگان و سناریو پردازان بازی به دنبال یک هدف بودند. سازندگان بازی در کشوری زندگی می کنند که مهد تکنولوژی های فیلمسازی و داستان پردازی های هالیودی است. برای آنها ساخت و پرداخت صحنه های سینمایی و روایت داستان بدین فرم، کاری نداشته و ندارد. بدون تردید انتخاب نشدنش بعنوان بهترین بازی سال، بیش از حد ترش بودنش را در مذاق هیئت منصفه اش که از همان دیار هستند را میرساند. با تشکر از شما و همه دوستان عزیزم! ۰۰
با سلام! و … با تشکر از زحمات و الطاف آقای حکیمی عزیز! — نقد فنی بازی را در دست تهیه ندارم. اگر توانستم نقد فنی بازی ندای وظیفه:جنگاوری مدرن۳ را برای دوستان ارائه می دهم.! اگر… — برای بهتر دیدن فونتها، به قسمت View جستجوگر خود رفته و بعد در بخش Zoom یا Text Zoom فونتها را بزرگتر نمایید.(بدلیل طولانی بودن مطلب فونتها کوچک در نظر گرفته شده است) — امیدوارم مقاله ام مفید بوده باشد. با تشکر از همه دوستان عزیز! ۰۰
ممنون حامد جان خیلی زیبا و شیوا نوشتی فقط اگر امکان داره در نوشته های بعدی کمی خلاصه تر بنویسی تا سبب دل زدگی مخاطب نشه! آخه آدم اگه عسل هم زیاد بخوره با اینکه شیرینه و مطبوعه بازم دلش رو میزنه! مقاله هم هر چقدر زیبا و مفید و بقلم شیوایی نوشته شده باشه (مثل همین مقاله شما ) اگه طولانی بشه مخاطب رغبت خودش رو برای تا پایان خوندن نوشته از دست میده :-D با تشکر :wink: ۰۰