بحث هفته: این بار نظر شما مهم است

در ۱۳۹۳/۱۰/۲۶ , 12:53:47

سلام به همه شما عزیزان.

دوست داریم که این هفته نظرات شما را درباره مسائلی بدانیم. اما خواهشی که همین ابتدا از شما دارم این است که:

“با درک کامل از وضعیت کشور و با دیدن باز و منصفانه نظر بدهید”

همه ما کم و بیش از وضعیت بازی سازی کشور مطلع هستیم. صنعت-هنری که حال و روز خوشی ندارد. حال می خواهم از شما به عنوان یک فرد مطلع و بازیباز سوالاتی را بپرسم.

چرا گیمر های ایرانی طرف بازی های ایرانی نمی روند؟

بزرگترین نقص بازی های ایرانی چیست؟

فکر می کنید مشکل از کجاست؟

کدام نهاد می تواند بیشتر کمک کند؟ دولتی یا خصوصی؟

اصلی ترین راهکار برای بهتر شدن صنعت بازی سازی کشور چیست؟

آیا بر طرف شدن مشکلات کپی رایت می تواند دوایی بر این درد باشد؟

و در نهایت، گیمر های ایرانی چه بازی ای از بازی سازان می خواهند؟

سوالاتی که این هفته از شما پرسیده ایم کمی بیشتر از هفته های پیش است. اما خواهشی که دارم این است که اول خوب درباره سولات فکر کنید و جواب هایی منطقی بدهید.

نظرات خود را با ما در میان بگذارید و در رابطه با آن ها بحث کنید   تنها   از هرگونه توهین پرهیز کنید.


115 دیدگاه ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

  1. من در یک جمله جواب همش میدم: ;)
    خشت اول گر نهد معمارکج :*: تا ثریا می رود دیوار کج‎ :*:
    بنظرم اگه واقع به فکر گیمرها هستن بهتر سعی کنند بازیها و کنسولها و قطعات کامپیوتر با قیمت عادلانه و اسون در اختیار گیمرها قرار بگیره نه اینکه بیان سریع بازیها را از سایتها حذف کنند و یا یک بازی اورجینال بخوای بگیری دو برابر قیمت واقعیش پول بدیم اینطوری هم اقتطاد کشور کم کردند هم گیمرها راخوشحال.
    در کل بنظرم ایران باس در تمام یک یا چند سال و با کمال قوا یک بازی بزرگ درست و حسابی بده بیرون نه بیشتر.

    ۲۰
  2. میگیم امکانات ندارن قبوله اما دلیل بر نبودن خلاقیت و داستان نمیشه
    من اگه بازیی بکنم که داستان نداشته باشه بازی رو پاک میکنم مگر اینکه خلاقیت داشته باشه یا حداقل fun باشه برای مثال یکی بگه ماریو چی داره که انقدر طرفدار داره؟جز اینه که یه بازی fun هست؟
    یا بایوشاک اینفینیت چه دلیلی برای برتریش بود؟جز یه داستان عای بود که فکر بزرگی پشتش بوده؟
    angry birds چی؟ که این همه ادم رو سر کار گذاشت با پرتاب چند پرنده؟
    mega man؟
    walking dead و wolf among us؟مگه tell tale چی کار کرد؟جز اینکه یه داستان خوب تعریف کرد
    بهترین مثالی که یادم اومد METRO LL.اگه مترو رو می خواستن تقلید از CoD و BF کنند تبدیل به یه افتضاح میشد
    اندکی خلاقیت و داستان و توجه به سرگرم کننده بودن بازی باعث میشه یه بازی در حد خوب و متوسط رده بندی بشه
    لازم نیست بخوان GTA یا CoD یا god of war یا NFS بسازن چون الان نمی تونند فقط اندکی خلاقیت(و صد البته داستان)

    ۱۰
  3. چرا گیمر های ایرانی طرف بازی های ایرانی نمی روند؟
    کپی رایت و ادامه مسائل که همه میدونن چه پیامدهایی داشته.

    بزرگترین نقص بازی های ایرانی چیست؟
    همه میخوان ۹ ماهه با unity3d بازی های AAA ببندن. یعنی ره ۱۰۰۰ ساله رو با موتور های نیرو محرکه یک شبه رفتن!

    فکر می کنید مشکل از کجاست؟
    مشکلات بیش از اندازه است. نظری ندارم.

    کدام نهاد می تواند بیشتر کمک کند؟ دولتی یا خصوصی؟
    با این وضع هیچکس نمیتونه کمک کنه.

    اصلی ترین راهکار برای بهتر شدن صنعت بازی سازی کشور چیست؟
    با وضع فعلی بهتره سر خودمون رو شیره نمالیم.

    آیا بر طرف شدن مشکلات کپی رایت می تواند دوایی بر این درد باشد؟
    کپی رایت اولین مشکله، ولی موضوع اینه که آخریش نیست.

    و در نهایت، گیمر های ایرانی چه بازی ای از بازی سازان می خواهند؟
    بازی های خوب!

    ۲۰
  4. ۱. نبود خلاقیت
    ۲. زیاده خواهی
    ۳. بلند پروازی
    ۴.مشکل در هدف گذاری
    همین Clash of Clans توسط ۲ نفر ساخته شده با کمترین امکانات اما سالی ۱.۵ میلیارد داره سود اوری می کنه. به جای بازی های بزرگ باید روی کژوال گیمینگ برند شاید ۱۰ سال دیگه به شرایط فعلی استودیو های اروپایی برسند.

    ۳۰
  5. دقیقا به همون دلیل که اگر واردات ماشین آزاد بود کسی سمند سوار نمی شد، متاسفانه بازی های ایرانی از دنیا عقبند و توضیح بیشتری لازم نیست. درسته باید از سازنده های ایرانی حمایت بشه تا پیشرفت ایجاد بشه، اما سازنده ها هم نباید انتظار داشته باشند که با بازی های کاملا معمولی و درجه دوم و سومشون مثل شاهکار برخورد بشه.
    به نظر من فعلا بهتره بازی سازها وقتشونو رو روی بازی های دو بعدی و Indie شکل بذارند و سعی کنند به جای عمه قزی و حسن کچل از داستان های خوب، اوریجینال و از ایده های جدید استفاده کنند.
    ما انتظار نداریم بازی AAA تو ایران ساخته بشه، ولی همون بازی دو بعدی که هم ساخته می شه حداقل حرفی برای گفتن داشته باشه، دلیلی برای بازی کردن داشته باشد. اون نبوغی که توی بازی هایی مثل Braid یا Limbo هست تو کدوم بازی ایرانی دیدیم؟

    ۱۰
  6. ۳ رلیل برای همه
    ۱ دیر بازی سازی شروع شد و هنوز جا نیفتاده
    ۲ انتظاره ما گیمرا بالاست
    ۳ از ما عقبن الان xbox 1 , ps4 اومد ولی هنوز esra برای دستگاه های قبلی هم درجه سنی نذاشت یا ایرن هنوز یه بازی حتی برای ps 2 هم نداده

    ۱۰
  7. چون بازی های ایرانی بازی نیستند.
    به شخصه هر بازی ایرانی بازی کردم به شدت زده شدم. و بازی ها ایرادات اساسی در گیم پلی داشتند.(اون وقت دنیای بازی به جای نقد درست و حسابی یه مشت …. می نوشت وگفت یک اکشن اول شخص استاندارد. نمره ۴از ۵ فکر کنم همه می دونند کدوم بازی رو می گم خلیج عدن رو می گم. نمره من به اون بازی ۱ از ۵. واین یک خیانت بود که دنیای بازی به بهانه حمایت بازی سازی داخلی به صنعت بازی سازی داخل انجام می داد.) . بازی ساز های ایرانی فرق یه بازی و یه انیمیشن تعاملی کسل کننده رو نمی دونند.
    برزرگترین مشکل بازی های ایرانی کسل کننده بودن آنهاست.

    بازی سازان از این توهم که چون تو ایران کپی رایت نداریم بازی های ما فروش نمی ره بیان بیرون. اگر راست می گن برن بازی شون رو تو استیم بفروشن ۶۰ دلار. ببینن چند نفربازی شون رو می خرن. کسی بخیل نیست…
    پراید نسیت که مجبور باشیم بخریم.
    قبلا تو یه پست هم گفتم این روش جدید بنیاد برا حمایت بازی ساز های ایرانی هست. با این بازی های که من تا حالا از بازی سازان داخل دیدم گیمر بودن رو می زارم کنار. من بازی بد بازی نمی کنم. خلیج عدن . گرشاسپ . لصفعلی خان .نمونه های بازی بد بودن.
    ومن نشانه های بد بودن بازی هایی ایرانی که قرار در آینده منشر بشن رو در تریلر هاشون دیدم .
    گرافیک همه چیز نیست همنطور که مثلا بازی ryse بدی بود .وهمنطور که احتمالا The Order: 1886 جالبی نخواهد
    بود.
    بازی باید توسط گیمر ها طراحی بشه نه برنامه نویس ها. یکی مثل کلیف بلزینسکی که عاشق بازی باشه .
    هر چند تمام این حرف ها باد هواست و صنعت گیم ما پیشرفت نخواهد کرد چون بازی ساز ها دنبال این هستند که یه پولی بگیرن یه چرند وپرندی تولید کنند و بدن گیمر وطنی بازی کنه . من هم اگه مفتی این بازی ها رو بدن بازی نمی کنم همنطوری که تو نمایشگاه بازی رایانه ای بیشتر از چند دقیقه بازی های ایرانی رو نتونستم تحمل کنم.

    ۱۲۰
    1. این که بازی نباید توسط برنامه نویس ها طراحی بشه حرف درستیه. برنامه نویس ها فقط باید کارهای مربوط به مسائل فنی رو انجام بدن. اما بازی باید توسط متخصصینی که در این زمینه تخصص و دانش دارن و بهشون میگن Game Designer طراحی بشه و Level Design و مسائل مربوط به گیم پلی بازی و مکانیک های بازی بر عهده این افراد هست نه این که خود گیمرها بیان بازی طراحی کنن. یه گیمر خوب لزوما یک گیم دیزاینر خوب نیست. گیم دیزاین خیلی مقوله مهمی هست و خوب یا بد بودن یک بازی بیشتر به این موضوع وابسته هست که متاسفانه در بازی های ایرانی جز چند مورد اصلا بهش بها داده نشده.

      ۱۰
    2. منظورم از گیمر کسی هست که گیم رو بشناسه همه اونGame Designer ها خودشون گیمر حرفه ای هستند بدون شک.مثل کلیف بلزینسکی وقتی که یه تفنگاسبازی دستش می گره عکس مندازه آدم عشق به گیم رو در وجودش حس مس کنه بعدا وقتی بازی های کهطراحی کرده بازی می کنی کیف می کنی.

      ۲۰
  8. ۱ – بازی اگه قابل بازی باشه از اول تا آخر بالاخره یه نفر پیدا میشه که ازش خوشش بیاد. مشکل اصلی بازی های ایرانی باگ و بهینه نبودنه! انجین های داغون و بازی هایی که اینقدر باگ دارن که حتی اگه از داستان و گیم پلی هم خوشت بیاد آخر سر به خاطر اون باگ ها اعصابت خورد میشه و میزاری کنار بازی رو!
    ۲ – بزرگترین مشکل بازی های ایرانی انجین هاشونه و سبک هایی که انتخاب می کنن براشون. بازی ساز های عزیز نمی دونم خودشون دوست دارن سمت سبک های سنگین برن (از نظر پروسه ی ساخت) یا این که بهشون اجبار میشه. فکر می کنم از طرف خودشون باشه. اگه از سبک هایی استفاده کنن که میشه با هزینه و تجهیزات کم بازی های خلاقانه و اعتیاد آور ساخت خیلی بهتر میشه. الان مثلا بازی Broforce رو ببینید چقدر کم خرج و سبک هست. ولی به شدت اعتیاد آوره. یا خیلی مثال های دیگه. مثل Bastion و Transistor یا Super Time Force Ultra یا Shovel Knight و… اینا سبک هایی رو انتخاب کردن که هزینه ساخت بازی توی اون سبک ها زیاد نیست و به تجهیزات خیلی پیشرفته هم نیاز نداره و بیشتر برمی گرده به خلاقیت سازنده ها
    ۳ – خب اینایی که بالا تر گفتم جواب این هم هست یه جورایی!
    ۴ – اصلا به نهاد ربط نداره. سازنده ها خودشون باید سبک سنگین بکنن ببینن چی درسته چی غلط. اون موقع که من انستیتو بازی سازی بودم آقای ایزدی یه حرفی زد من بدم اومد. با این که خیلی خیلی ایشون رو دوست دارم و براشون احترام فوق العاده زیادی قائل هستم اما یه حرفی زدن که جالب نبود. گفتن می دونم همتون ایده زیاد دارید ولی نگه دارید پیش خودتون! مطمئن باشید ایده هایی که تو ذهن شماست قبلا از توی ذهن بچه های قبل از شما گذشته! وقتی این شکلی میدون ندید به ایده های جدید خب انتظار چیز خاصی هم نداشته باشید. حتما که طرف نباید شونصد سال تو آموزشگاه باشه و همه بشناسنش تا اجازه پیدا کنه ایده هاشو بیان بکنه! از کجا می دونید از ذهن قبلی ها گذشته شاید یه نفر یه چیزی پروند کلا یه عده نجات پیدا کردن!
    ۵ و ۶ و ۷ و… – آخرین حرفم اینه که الان کسی انتظار خاصی از بازی ساز های عزیزمون نداره. فعلا بهترین کاری که باید انجام بدن اینه که با کار های کوچیک و متنوع و کم خرج مهارت خودشون رو افزایش بدن و با توجه به این که دیگه الان برای عرضه ی بازی ها روی پلتفرم های موبایل و استیم دیگه راحت تر از قدیم شده اگه کارشون خوب در بیاد تو جاهای دیگه هم می تونن اسم خودشون رو بین بقیه گیمر های دنیا هم بشناسونن
    امیدوارم اگه کسی که خودش تو این زمینه هست داره این رو می خونه ناراحت نشه از حرف های ما. من چون خودم هم خیلی علاقه دارم بیام تو این زمینه فعالیت داشته باشم این اجازه رو به خودم دادم که انتقاد بکنم. به امید این که اگه من هم وارد داستان شدم بقیه از ما انتقاد بکنن
    با تشکر.

    ۵۰
    1. دقیقا سجاد جان.
      چه لزومی هست لقمه ی بزرگ تر از دهنمون ورداریم.
      همین معمولیا رو هم با کلی دردرسر و بدبختی میسازیم،حال مثلا AAA که بماند.
      اگه وقت و تمرکز کاملا روی پروزه های کوچکتری مثل مثالای خودت(که همگی بازیای بشدت خوبی هستن)گذارده بشه،مصلما نتجیه از چیزی که حال حاضر در مغازه ها میبینیم خیلی تفاوت خواهد داشت.پرژه کوچکتر،هزینه کمتر و وقت بیشتر.حالا خودت خیلی بیشتر از بنده در کارش هستی بیشتر متوجه میشی.البته مصلما در جایی مثل ایران همین پروژه های کوچیک هم با کلی خون دل و بدبختی و بیچارگی به پایان میرسه،ولی حداقل خوب به پایان میرسه.
      حداقل یه پایانی داره.
      پ.ن:سجاد Rogue Legacy رو هم اصافه کن.حرف نداره لعنتی :۱۵:

      ۰۰
    2. می دونم سخته. ولی چون امکانات زیاد نمی خوان امکان تموم کردنشون هست. نه این که بریم سر وقت یه سبکی که بایوویر با ۷۰۰ تا کارمند و کلی تکنولوژی روز وقتی توی اون سبک بازی می سازه بازی کلی باگ داره! نقش آفرینی و شوتر سوم شخص کلی امکانات می طلبن حتی اگه بخوان خیلی ساده ساخته بشن.
      حتی رمدی زمان مکس پین ۱ با این که برای کل بازی از خودشون مایه گذاشتن (خود سم لیک جای مکس بود. دوستش مارکو جای ولادیمیر لم بود. هر نفر تو استدیو شون چند تا وظیفه مختلف به عهده گرفته بود و موتورش رو هم خودشون نوشتن) اما پشتیبانی راکستار رو داشتن.
      اتفاقا بازی های ایرانی که تو سبک های ساده تر ساخته شدن تا الان موفقیت های فراتر از داخل کشور خودمون هم داشتن. بازی هایی که تا جشنواره های خارجی رفتن و دست آورد هم داشتن…

      ۰۰
  9. جواب تمام اینه که ایرانی ها باید بازی Aaa و بزرگ اصلا سراغش ندارن و بازیسازها به دنبال بازی سازی برای گوشیها باشن اخه چه نیازی هست ایرانیها وارد همه چی بشن مگه صنعت سینما و سریال ما رو نمیبینید بازی سازی ۱۰ برابر سختتر الان کشوری مثل ترکیه که همسایست از ایران پله ها بالاتره ولی دیدید توش بازیسازی بشه نه چرا چون اونجا الکی وقت هدر نمیدن و میرن سراغ کارهایی که توش قوی هستن کلا الان شرکتهای بزرگ هم تو بازیسازی موندن ایرانی ها که دیگه هیچ با این امکانات و محدودیتها بس بازیسازها برن سراغ بازی های کوچک و موبایلی که اونجا براشون بهتره

    ۴۴
  10. مشکل که زیاده
    مثلا” الان بنیاد دانشگاه گیم داره … خوب این خوبه ولی الان فک نکنم موقع مناسبی باشه
    لااقل میشه در کنارش یه کالج مانندی هم گذاشت که خیلی نزدیکتر به بازی سازی آموزش ببینن نه اینکه تئوری اینقدر قوی باشه ولی در عرصه عمل هیچی .. میشه کالج برا افرادی گذاشت که مشخصا در زمینه طراحیه تکستچر یا کار با موتورهای سطح بالا مثل UDK و Cry engin یا داستان پردازی و سبک شناسی به عنوان مثال آموزش ببینن تا در کنار افرادی که در دانشگاه مثلا” کارگردانی خوندن بتونن افراد متخصصی هم در ساخت بازی داشته باشن
    خلاصه ما عادت کردیم در همه حال قمپز در کنیم و شعاری عمل کنیم .. هیچ کارمون هم رو حساب و کتاب نیست
    نوع حمایت بنیاد از بازی سازان هم بیشتر یه نوع تجارته تا حمایت
    لااقل میتونن حمایت واقعی از تیمهای مستعدی مثل تیم گرشاسپ به عنوان مثال داشته باشن
    خود بازیسازان و جو جامعه هم یه نوع بی اعتمادی ایجاد کرده بین مردم به عنوان مثال من خودم برا حمایت از شبگرد ۱۰ تا نسخه اضافی هم خریدم و هدیه دادم یه دوستانی که زیاد هم اهل گیم نبودن . با این هدف که هم از بازی حمایت کرده باشم و هم اینکه مثلا” اونها رو به سمت گیم بکشونم
    ولی واکنشها در نوع خودش بی نظیر بود ، یکی از دوستام تا پک بازی رو دید گفت باوو بهت انداختن اینو !!! این از همین بازی خارجی هاست که تو ایران به نام بازی ایرانی میفروشن … گفتم نه بابا این بازی ذاتا” ایرانیه فارسی هم هست :D … گفت خوب دوبلش کردن دیگه!!! خوب حق هم داشت بنده خدا با اون بسته بندیه زاغارت
    مردم ما الان ۵۰ ساله از صنعت خودرو حمایت میکنن … ولی مه هنوز صنعت خودروسازی نداریم تو کشور بالای ۸۰% هنوز مونتاژ میکنیم همین تجربه به بازی و خیلی چیزای دیگه هم سرایت کرده

    ۶۶

مقالات بازی

بیشتر

چند رسانه ای

بیشتر