خانه » مقالات بازی بحث هفته: عدالت یا سیاست؟ | کدام یک را مبنای داوری آکادمی اسکار می دانید؟ × توسط علیرضا محمدی در ۱۳۹۳/۱۱/۱۸ , 15:30:19 36 سلام به شما. بحث این هفته کمی متفاوت خواهد بود. می خواهیم نظر شما را درباره مهمترین فستیوال هنر هفتم یعنی اسکار بدانیم. اول از همه با تشکر از بردیای عزیز، قسمت هایی از لیست نامزد های اسکار را که چندی پیش در سایت نوشته بود را در اینجا کپی می کنم: بهترین فیلم: American Sniper Birdman Boyhood The Grand Budapest Hotel The Imitation Game Selma The Theory of Everything Whiplash بهترین بازیگر مرد: Steve Carell – Foxcatcher Bradley Cooper – American Sniper Benedict Cumberbatch – The Imitation Game Michael Keaton – Birdman Eddie Redmayne – The Theory of Everything بهترین بازیگر زن: Felicity Jones – The Theory of Everything Rosamund Pike – Gone Girl Julianne Moore – Still Alice Reese Witherspoon – Wild Marion Cotillard – Two Days, One Night بهترین بازیگر مرد نقش دوم: Edward Norton – Birdman Ethan Hawke – Boyhood Mark Ruffalo – Foxcatcher J.K. Simmons – Whiplash Robert Duvall – The Judge بهترین بازیگر زن نقش دوم: Patricia Arquette – Boyhood Laura Dern – Wild Keira Knightley – The Imitation Game Emma Stone – Birdman Meryl Streep – Into the Woods بهترین کارگردان: Richard Linklater – Boyhood Alejandro González Iñárritu – Birdman Bennett Miller – Foxcatcher Wes Anderson – The Grand Budapest Hotel Morten Tyldum – The Imitation Game بهترین انیمیشن: The Boxtrolls Big Hero 6 How to Train Your Dragon 2 Song of the Sea The Tale of the Princess Kaguya فیلم غیر انگلیسی زبان: Tangerines – گرجستان Ida – لهستان Leviathan – روسیه Wild Tales – آرژانتین Timbuktu – موریتانیا —————————————————————————————————- حال برسیم به سوال های این هفته: ۱- به نظر شما، آکادمی اسکار در این سال ها چه چیزی را مهم ترین عامل برای قضاوت قرار داده است؟ ۲-به چه فیلم هایی کم لطفی و بی عدالتی شده؟ ۳- به چه فیلم هایی بیش از حد بها داده شده؟ ۴- به نظر شما در حال حاضر، کدام فستیوال از بقیه معتبر است؟ ۵-و در نهایت فکر میکنید چه فیلمی بیشترین اسکار را از جشنواره امسال خواهد برد؟ در بحث شرکت کنید، نظر بدهید و به سوالات پاسخ. تنها از هرگونه توهین کردن و اسپم دادن خودداری کنید. نویسنده علیرضا محمدی We might be through with the past, but the past ain't through with us مقالات بازی 36 دیدگاه ثبت شده است دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخبرای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید. قبل از هر چیز ممنون و سپاسگزار از علیرضای عزیز بابت این بحث جالب و جنجالی (و یک سپاس ویژه بابت انتخاب آواتار فوق العاده دوست داشتنی و عالی)… و اما در مورد سوالات و پیشبینیهای اسکار امسال به شخصه متاسفانه نمیتونم نظر دقیقی بدم چرا که فعلا درگیر “جشنواره فجر” هستیم و از خیلی چیزها از جمله فیلمهای مهم اسکار که در این چند روزه بسیاریشون با کیفیت اصلی منتشر شدن دور افتادیم! اما در کل نظر من در مورد اسکار امسال این هست که با توجه به این که در بخشهای اصلی نام بزرگانِ آنچنانیای دیده نمیشه (مثل فجر امسال!) ولی در کنارش عناوین ناب و درجه یکی در بین کاندیدها به چشم میخورند. منظور اینکه هر سال چند اثر وجود داشت که به هیچ عنوان ازشون خوشم نمیامد و بهشون به عنوان یه رقیب نگاه میکردم (همون قضیهی فیلمهای سیاسی)، اما امسال به غیر از فیلمِ کلینت ایستوود تقریبا تمامی عناوین رو دوست دارم و موفقیت هر کدومشون برام جذابه. حالا برسیم به سوالات: ۱- این موضوع که اسکار چه چیزی رو ملاک قرار داده رو (به ویژه این چند سال اخیر) خب مشخصا چاشنیِ پر رنگ سیاست بوده و به ویژه فیلمهای مربوط به رنگین پوستان که دیگه شورش در اومده (امسال هم یه نمایندهی نچندان قوی رو برای اسکار رسوندن)، اما از اونجایی که به شخصه همیشه از سیاست منتفر بودم و کاری به کارش نداشتم، در زمان تماشای مراسم اسکار این زمزمه تو گوشم بوده که “شاید امسال اتفاق دیگهای بیفته” و این زمزمهی خودخواسته عاملی بوده که هنوز هم اسکار برام جذابیت داشته باشه. ۲- با وجود اینکه فیلم Life of Pi چهار اسکار رو برد، اما از نظر من دچار بی عدالتی شد. ۳- با فاکتورگیری از عناوین سیاسی باید بگم فیلم Gravity و هفت جایزهای که گرفت براش خیلی زیاد بود. ۴- در مورد اعتبار فستیوالها و مراسم سینمایی هم باید بگم با وجود اینکه بسیاری از فستیوالهای اروپایی قدرت بالایی دارند، اما از نظر من هنوز هم “اسکار” عناوین همهپسندتر و ماندگارتری رو درون خودش جای میده، هر چند که این سالها انتخابهای “گلدن گلاب” رو بیشتر پسندیدم. ۵- همانطور که گفتم هنوز بسیاری از فیلمهای مهم مراسم امسال رو تماشا نکردم اما اگر بخوام ندید نظرم رو بگم باید بگم که اول از همه آرزوی موفقیت میکنم برای Boyhood و بعد از آن برای Birdman و در رتبهی سوم مایلم فیلم The Imitation Game به موفقیت برسه هر چند که حس ششم میگه The Grand Budapest Hotel هم دست پر از مراسم بیرون خواهد رفت و چقدر هم خوب، در کل مابقی کاندیدها رو هم همگی جزو عناوین دوست داشتنی برای من هستند (البته بجز American Sniper!). باز هم ممنون از علیرضای عزیز… ___________ ( BoyHooD ) ۰۰ برای پاسخ، وارد شوید دوست عزیز درسته که امثال نبود کریستوفر نولان و دیوید فینچر احساس میشه اما کافیه فیلمهای gone girl و interstellar رو با شاهکار های قبلی دو کارگردان مثل شبکه اجتماعی و تلقین مقایسه بکنید تا متوجه نبود اونها بشید. در ضمن امسال فیلمهای بسیار بهتری نسبت به این دو فیلم(بر اساس عقیده شخصی بنده) وجود داشتند. برای مثال imiation game و هتل بزرگ بوداپست که واقعا اگر اونها نامزد نبودند باید تعجب میکردیم. ۰۰ برای پاسخ، وارد شوید با اینکه این فیلم ها ضعیف تر از ساخته های قبلی این فیلم سازها بودن بازم فیلم هایی با کیفیت فوق العاده بالا هستن و دلیل نمیشه که در میان نامزدها نباشن چون این فیلم ها حتی با وجود این مسئله یک سر و گردن از بعضی فیلم های لیست بالاترن این حرف واقعا عجیبه چون خیلی از نامزدهای سال های گذشته ی اسکار از کارگردانان بزرگ، ضعیف ترین اثر کارنامشون بوده ولی رفتن توی لیست و حتی جایزه هم بردن (مثال Hugo و Wolf of Wall street از مارتین کبیر) ۰۰ خب در مورد انتخاب برنده ی هر بخش نمیشه کسی رو محکوم یا ستایش کرد چون بالاخره اعضای یک آکادمی با چند هزار عضو رای میدن و سلیقه ها،نوع فرهنگ ها و حتی میانگین سن اعضا خیلی تعیین کنندس اما در مورد انتخاب نامزدها (مخصوصا در چند سال اخیر و بویژه امسال)نمیشه از اشتباهات چشم پوشی کرد…نبود فیلم هایی مثل Gone Girl و Interstellar از ۲ کارگردان بزرگ دیوید فینچر و کریستوفر نولان چه در بخش بهترین فیلم و چه در بخش بهترین کارگردانی اشتباهی نابخشودنی است (من فقط از جهت نامزد شدن میگم نه برنده شدن)…در کل به نظرم امسال به طور مشهودی اشکالاتی در انتخاب ها وجود داره و باعث بوجود آمدن شبهاتی در مورد رویکرد آکادمی بوجود بیاد. ۱۰ برای پاسخ، وارد شوید به عنوان یه مخاطب جدی سینما و نه فیلم باز، که برای صرفا وقت گذرانی به تماشای فیلمی نمی شینم. با اطمینان می گویم که که مراسم اسکار مخاطب عام یا اکثریت مردم در دنیا را هدف می گیرد به دلیل این که از سینما تنها سرگرمی می خواهند و نه بیشتر و پایه های این مراسم هم بر دو چیز واقع شده تجارت و سیاست، البته ذکر چند مورد را لازم می دانم: ۱- درست هست که در هر کاری باید به مسایل مالی هم فکر کرد، چرا که بدون سرمایه اثری هم تولید نخواهد شد ولی این که فقط به قضیه مالی فکر کنیم و از ابعاد دیگر یک کار و سطح تاثیر گذاری آن چشم پوشی کنیم قابل بخشش نخواهد بود. ( برای درک این قضیه و لمس آن در سرزمین خودمان به تفاوت نمایش ها در ایران نگاه کنید، سالن های تئاترشهر از یک طرف و شکل نمایش ها و از آن طرف گلریز و امثالهم و شکل نمایش ها، در بخش اول نگاه به تئاتر به عنوان یک هنر و البته هنری تاثیرگذار هست که وظیفه ای بر دوش خود دارد، و در بخش دوم نگاه به تئاتر نگاه ابزاریست برای تنها کسب درآمد. ) ۲- درست هست که سینما از ابتدا برای مردم دنیا محلی برای سرگرم شدن بود، ولی از همان ابتدا هم اشخاصی ماندگار پیدا شدند که سینما را محلی برای بیان حرف ها و دردها و انتقادها و… یافتند. ( به بیانی دیگر سینما همان قدر که می تواند سرگرم کننده باشد، بهترین مکان برای تفکر هم هست. و این را استادانی در همه جای دنیا به ما یاد دادند. بخش سرگرمی باید همیشه در زیر سایه بخش تفکر باقی بماند و نه برعکس. ) ۳- سیاست در همه جای دنیا نقشی در سینما دارد ، چرا که قوی ترین و تاثیر گذارترین جایگاه را در بین بخش های مختلف دنیای هنر دارد، اما نباید نقش آن به اندازه ای پررنگ باشد که که هنر سینما را نادیده بگیرند، البته باز جای شکرش باقیست که مثل برخی کشورها به اسم جشنواره ی بین المللی سینما را به کل با خاک یکسان نمی کنند و در بخش تکنیکی هر سال ما را با پیشرفت های چشمگیر این صنعت در هالیوود آشنا می سازند اما نسبت به جشنواره های مشابه خودش در دنیا سیاسی تر و تجاری تر هست. برای این که کاملا منفی نظر ندهم ، گاه گاهی می توان از بخش بهترین فیلم خارجی اسکار لذت برد چون تلاش می کنند با انتخاب هایشان مخاطب خاص را هم تا حدی راضی کنند. در آمریکا تا حدی می توان به ساندنس تکیه کرد یا جوایز گلدن گلوب در غیر این صورت اعتبار جشنواره های دیگر دنیا برای شخص من به مراتب بیشتر هست. ۱۰ برای پاسخ، وارد شوید با سپاس از شما علیرضا محمدی عزیز. ۰۰ کامنتت عالی بود… اون بخضی که نوشتی می توان از فیلم های خارجی لذت برد دقیقا درسته….من خودم چند سالیه که لیست اسکار که میاد اول از همه میرم لیست خارجی زبان ها رو نگاه میکنم… ۰۰ بنظرم بستگی به فیلمهای همان سال داره بعضی سالها سیاسی و… با اینکه اکثر منتقدا فیلم بوی هود را لایقتر میدونند اما اگر: تکتیر انداز امریکای بهترین فیلم بشه میشه گفت انتخاب سیاسی با اینکه شخصا کلینت ایستود دوست دارم. ۰۱ برای پاسخ، وارد شوید صد در میلیارد سیاست! اصلا عدالت معنایی هم داره؟ اصلا عدالت یعنی چی؟!! :۱۲: ۰۱ برای پاسخ، وارد شوید صدر در میلیارد که به حای صددرصد به کار بردی درصد خیلی کمی میشه ها! :lol: :lol: ۱۰ عدالت که معنا داره ولى ١٠٠ در میلیارد که از یک درصدم کمتر میشه ، نمیدونم معنیش چیه ۱۰ صد در میلیارد؟!!! دانشمند اون که نانو عدد میشه! :lol: :lol: ۱۰ مهران آب قطه ۱۰ شرمنده بابت اسپم: لول به مغزهای تک تکتون :lol: :lol: ۰۰ به شخصه هیچ کدوم از فیلم ها رو ندیدم که بخوام راجع بهشون نظر بدم! کلا امسال عقب افتادم… باید به خودم بجنبم! :۲۴: ۰۰ برای پاسخ، وارد شوید صد درصد سیاست. اون از ۲۰۱۲ که فیلم افتضاح آرگو اسکار گرفت٬اگر هم همین رویه ادامه پیدا کنه بدون شک ameriscan sniper اسکار بهترین فیلم میبره بردلی کوپر هم اسکار بهترین بازیگر. از نظر خودم هم از نظر عدالت ٬ جشنواره کن بهتر از همه است. ۰۰ نمایش بیشتر
قبل از هر چیز ممنون و سپاسگزار از علیرضای عزیز بابت این بحث جالب و جنجالی (و یک سپاس ویژه بابت انتخاب آواتار فوق العاده دوست داشتنی و عالی)… و اما در مورد سوالات و پیشبینیهای اسکار امسال به شخصه متاسفانه نمیتونم نظر دقیقی بدم چرا که فعلا درگیر “جشنواره فجر” هستیم و از خیلی چیزها از جمله فیلمهای مهم اسکار که در این چند روزه بسیاریشون با کیفیت اصلی منتشر شدن دور افتادیم! اما در کل نظر من در مورد اسکار امسال این هست که با توجه به این که در بخشهای اصلی نام بزرگانِ آنچنانیای دیده نمیشه (مثل فجر امسال!) ولی در کنارش عناوین ناب و درجه یکی در بین کاندیدها به چشم میخورند. منظور اینکه هر سال چند اثر وجود داشت که به هیچ عنوان ازشون خوشم نمیامد و بهشون به عنوان یه رقیب نگاه میکردم (همون قضیهی فیلمهای سیاسی)، اما امسال به غیر از فیلمِ کلینت ایستوود تقریبا تمامی عناوین رو دوست دارم و موفقیت هر کدومشون برام جذابه. حالا برسیم به سوالات: ۱- این موضوع که اسکار چه چیزی رو ملاک قرار داده رو (به ویژه این چند سال اخیر) خب مشخصا چاشنیِ پر رنگ سیاست بوده و به ویژه فیلمهای مربوط به رنگین پوستان که دیگه شورش در اومده (امسال هم یه نمایندهی نچندان قوی رو برای اسکار رسوندن)، اما از اونجایی که به شخصه همیشه از سیاست منتفر بودم و کاری به کارش نداشتم، در زمان تماشای مراسم اسکار این زمزمه تو گوشم بوده که “شاید امسال اتفاق دیگهای بیفته” و این زمزمهی خودخواسته عاملی بوده که هنوز هم اسکار برام جذابیت داشته باشه. ۲- با وجود اینکه فیلم Life of Pi چهار اسکار رو برد، اما از نظر من دچار بی عدالتی شد. ۳- با فاکتورگیری از عناوین سیاسی باید بگم فیلم Gravity و هفت جایزهای که گرفت براش خیلی زیاد بود. ۴- در مورد اعتبار فستیوالها و مراسم سینمایی هم باید بگم با وجود اینکه بسیاری از فستیوالهای اروپایی قدرت بالایی دارند، اما از نظر من هنوز هم “اسکار” عناوین همهپسندتر و ماندگارتری رو درون خودش جای میده، هر چند که این سالها انتخابهای “گلدن گلاب” رو بیشتر پسندیدم. ۵- همانطور که گفتم هنوز بسیاری از فیلمهای مهم مراسم امسال رو تماشا نکردم اما اگر بخوام ندید نظرم رو بگم باید بگم که اول از همه آرزوی موفقیت میکنم برای Boyhood و بعد از آن برای Birdman و در رتبهی سوم مایلم فیلم The Imitation Game به موفقیت برسه هر چند که حس ششم میگه The Grand Budapest Hotel هم دست پر از مراسم بیرون خواهد رفت و چقدر هم خوب، در کل مابقی کاندیدها رو هم همگی جزو عناوین دوست داشتنی برای من هستند (البته بجز American Sniper!). باز هم ممنون از علیرضای عزیز… ___________ ( BoyHooD ) ۰۰ برای پاسخ، وارد شوید
دوست عزیز درسته که امثال نبود کریستوفر نولان و دیوید فینچر احساس میشه اما کافیه فیلمهای gone girl و interstellar رو با شاهکار های قبلی دو کارگردان مثل شبکه اجتماعی و تلقین مقایسه بکنید تا متوجه نبود اونها بشید. در ضمن امسال فیلمهای بسیار بهتری نسبت به این دو فیلم(بر اساس عقیده شخصی بنده) وجود داشتند. برای مثال imiation game و هتل بزرگ بوداپست که واقعا اگر اونها نامزد نبودند باید تعجب میکردیم. ۰۰ برای پاسخ، وارد شوید
با اینکه این فیلم ها ضعیف تر از ساخته های قبلی این فیلم سازها بودن بازم فیلم هایی با کیفیت فوق العاده بالا هستن و دلیل نمیشه که در میان نامزدها نباشن چون این فیلم ها حتی با وجود این مسئله یک سر و گردن از بعضی فیلم های لیست بالاترن این حرف واقعا عجیبه چون خیلی از نامزدهای سال های گذشته ی اسکار از کارگردانان بزرگ، ضعیف ترین اثر کارنامشون بوده ولی رفتن توی لیست و حتی جایزه هم بردن (مثال Hugo و Wolf of Wall street از مارتین کبیر) ۰۰
خب در مورد انتخاب برنده ی هر بخش نمیشه کسی رو محکوم یا ستایش کرد چون بالاخره اعضای یک آکادمی با چند هزار عضو رای میدن و سلیقه ها،نوع فرهنگ ها و حتی میانگین سن اعضا خیلی تعیین کنندس اما در مورد انتخاب نامزدها (مخصوصا در چند سال اخیر و بویژه امسال)نمیشه از اشتباهات چشم پوشی کرد…نبود فیلم هایی مثل Gone Girl و Interstellar از ۲ کارگردان بزرگ دیوید فینچر و کریستوفر نولان چه در بخش بهترین فیلم و چه در بخش بهترین کارگردانی اشتباهی نابخشودنی است (من فقط از جهت نامزد شدن میگم نه برنده شدن)…در کل به نظرم امسال به طور مشهودی اشکالاتی در انتخاب ها وجود داره و باعث بوجود آمدن شبهاتی در مورد رویکرد آکادمی بوجود بیاد. ۱۰ برای پاسخ، وارد شوید
به عنوان یه مخاطب جدی سینما و نه فیلم باز، که برای صرفا وقت گذرانی به تماشای فیلمی نمی شینم. با اطمینان می گویم که که مراسم اسکار مخاطب عام یا اکثریت مردم در دنیا را هدف می گیرد به دلیل این که از سینما تنها سرگرمی می خواهند و نه بیشتر و پایه های این مراسم هم بر دو چیز واقع شده تجارت و سیاست، البته ذکر چند مورد را لازم می دانم: ۱- درست هست که در هر کاری باید به مسایل مالی هم فکر کرد، چرا که بدون سرمایه اثری هم تولید نخواهد شد ولی این که فقط به قضیه مالی فکر کنیم و از ابعاد دیگر یک کار و سطح تاثیر گذاری آن چشم پوشی کنیم قابل بخشش نخواهد بود. ( برای درک این قضیه و لمس آن در سرزمین خودمان به تفاوت نمایش ها در ایران نگاه کنید، سالن های تئاترشهر از یک طرف و شکل نمایش ها و از آن طرف گلریز و امثالهم و شکل نمایش ها، در بخش اول نگاه به تئاتر به عنوان یک هنر و البته هنری تاثیرگذار هست که وظیفه ای بر دوش خود دارد، و در بخش دوم نگاه به تئاتر نگاه ابزاریست برای تنها کسب درآمد. ) ۲- درست هست که سینما از ابتدا برای مردم دنیا محلی برای سرگرم شدن بود، ولی از همان ابتدا هم اشخاصی ماندگار پیدا شدند که سینما را محلی برای بیان حرف ها و دردها و انتقادها و… یافتند. ( به بیانی دیگر سینما همان قدر که می تواند سرگرم کننده باشد، بهترین مکان برای تفکر هم هست. و این را استادانی در همه جای دنیا به ما یاد دادند. بخش سرگرمی باید همیشه در زیر سایه بخش تفکر باقی بماند و نه برعکس. ) ۳- سیاست در همه جای دنیا نقشی در سینما دارد ، چرا که قوی ترین و تاثیر گذارترین جایگاه را در بین بخش های مختلف دنیای هنر دارد، اما نباید نقش آن به اندازه ای پررنگ باشد که که هنر سینما را نادیده بگیرند، البته باز جای شکرش باقیست که مثل برخی کشورها به اسم جشنواره ی بین المللی سینما را به کل با خاک یکسان نمی کنند و در بخش تکنیکی هر سال ما را با پیشرفت های چشمگیر این صنعت در هالیوود آشنا می سازند اما نسبت به جشنواره های مشابه خودش در دنیا سیاسی تر و تجاری تر هست. برای این که کاملا منفی نظر ندهم ، گاه گاهی می توان از بخش بهترین فیلم خارجی اسکار لذت برد چون تلاش می کنند با انتخاب هایشان مخاطب خاص را هم تا حدی راضی کنند. در آمریکا تا حدی می توان به ساندنس تکیه کرد یا جوایز گلدن گلوب در غیر این صورت اعتبار جشنواره های دیگر دنیا برای شخص من به مراتب بیشتر هست. ۱۰ برای پاسخ، وارد شوید
کامنتت عالی بود… اون بخضی که نوشتی می توان از فیلم های خارجی لذت برد دقیقا درسته….من خودم چند سالیه که لیست اسکار که میاد اول از همه میرم لیست خارجی زبان ها رو نگاه میکنم… ۰۰
بنظرم بستگی به فیلمهای همان سال داره بعضی سالها سیاسی و… با اینکه اکثر منتقدا فیلم بوی هود را لایقتر میدونند اما اگر: تکتیر انداز امریکای بهترین فیلم بشه میشه گفت انتخاب سیاسی با اینکه شخصا کلینت ایستود دوست دارم. ۰۱ برای پاسخ، وارد شوید
به شخصه هیچ کدوم از فیلم ها رو ندیدم که بخوام راجع بهشون نظر بدم! کلا امسال عقب افتادم… باید به خودم بجنبم! :۲۴: ۰۰ برای پاسخ، وارد شوید
صد درصد سیاست. اون از ۲۰۱۲ که فیلم افتضاح آرگو اسکار گرفت٬اگر هم همین رویه ادامه پیدا کنه بدون شک ameriscan sniper اسکار بهترین فیلم میبره بردلی کوپر هم اسکار بهترین بازیگر. از نظر خودم هم از نظر عدالت ٬ جشنواره کن بهتر از همه است. ۰۰