تاریخچه کنسول های نینتندو از ابتدا تاکنون

در ۱۴۰۲/۰۷/۰۱ , 18:00:16

شرکت نینتندو در سال ۱۸۸۹ توسط Fusajiro Yamauchi تاسیس شد و کار خود را با تولید کارت‌های بازی شروع کرد. برای اولین بار این شرکت، در سال ۱۹۷۷ اولین دستگاه بازی خود را که یک کنسول خانگی بود عرضه کرد و سه سال بعد به ساخت کنسول‌های بازی قابل‌حمل نیز روی آورد. در این مقاله قصد داریم به تاریخچه کنسول های نینتندو بپردازیم.

کنسول Color TV-Game

نینتندو اولین کنسول خانگی خود را در سال ۱۹۷۷ با نام Color TV-GAME عرضه کرد. در آن زمان این کنسول از کارتریج برای ذخیره و جابه‌جایی بازی یا فایل‌های ذخیره استفاده نمی‌کرد؛ به همین علت در هر دستگاه تنها یک بازی وجود داشت. از این کنسول ۵ نوع مختلف عرضه شد که هر کدام سخت افزار و بازی خاص خود را داشتند. این کنسول که تنها در ژاپن منتشر شده بود، تا سال ۱۹۸۰ به فروش خود ادامه داد و موفق شد در طول این مدت بیش از ۳ میلیون نسخه فروش داشته باشد. ۵ مدل مختلف این کنسول عبارت اند از:

Color TV-Game 6

این مدل اولین نوع از خانواده‌ی Color TV-Game بود که در سال ۱۹۷۷ تنها در ژاپن عرضه شد. تنها شامل یک بازی با نام Light Tennis بود که از ۶ حالت مختلف برای بازی‌کردن بهره می‌برد. این مدل توانست بیش از یک میلیون نسخه در ژاپن فروش داشته باشد و راه را برای انتشار Color TV-Game 15 هموار کند.

Color TV-Game 15

این مدل در سال ۱۹۷۸ منتشر شد و در‌واقع دنباله‌ای برای کنسول Color TV-Game 6 و بازی Light Tennis بود. در این کنسول بازی Light Tennis از ۱۵ حالت مختلف بهره می‌برد و از ویژگی‌های آن این بود که بر‌خلاف دستگاه قبلی، کنترلر‌ها می‌توانستند از بدنه‌ی کنسول جدا شوند. این مدل نیز تنها در ژاپن منتشر شد و توانست در زمان انتشار خود بیش از یک میلیون نسخه فروش داشته باشد.

Color TV-Game 112

مدل ۱۱۲ در سال ۱۹۷۸ منتشر شد و برخلاف دو مدل قبل که بازی تنیس بودند، یک بازی ریسینگ را با خود داشت. در این بازی شما باید با استفاده از کنترلر دستگاه در جاده باقی می‌مانده و از برخورد با ماشین‌های دیگر جلوگیری می‌کردید. از ویژگی‌های این مدل این بود که از یک فرمان و چیزی مانند پدال به عنوان کنترلر استفاده می‌کرد و در‌صورتی‌که از دو کنترلر کوچک‌تر استفاده می‌کردید، می‌توانستید بازی را دو‌نفره هم انجام دهید.

Color TV-Game Black Kusure

این مدل در سال ۱۹۷۹ و تنها در ژاپن منتشر شد. سه مدل قبلی با همکاری کارخانه‌ی میتسوبیشی تولید شده بودند اما Kusure اولین مدلی است که نینتندو آن را به‌تنهایی ساخته است. بازی این مدل Block Kusure یا Block Breaker نام داشت و توسط بازی‌ساز افسانه‌ای «شیگرو میاموتو» ساخته شده بود. این بازی نمونه‌ی خانگی بازی آرکید Breakout بود و توانست بیش از ۴۰۰,۰۰۰ نسخه فروش داشته باشد.

از ویژگی‌های این بازی که آن را از بازی‌های مشابه آن زمان جدا می‌کرد، داشتن حالت‌های مختلف و وجود تنظیمات در بازی بود؛ می‌توانستید سرعت توپ و تعداد توپ‌ها را در تنظیمات بازی کم و زیاد کنید. همچنین حالت‌های بازی مختلفی در آن وجود داشت؛ مانند حالتی که تنها باید بلوک‌های چشمک‌زن را از بین می‌بردید تا پیروز شوید یا همه‌ی بلوک‌ها به غیر از یک بلوک خاص را نابود و از سقوط توپ نیز جلوگیری می‌کردید.

Computer TV-Game

این مدل در سال ۱۹۸۰ در ژاپن عرضه شد و بازی روی آن بازسازی بازی آرکیدی با نام Computer Othello بود که قبلا توسط نینتندو ساخته شده بود. این بازی را می‌توانستید به صورت تک‌نفره یا دو‌نفره انجام دهید.

 تاریخچه کنسول های نینتندو Nintendo Entertainment System

کنسول Nintendo Entertainment System یا به اختصار NES با نام Nintendo Family Computer (به زبان ژاپنی Famiri Konpiyuta) در ژاپن شناخته می‌شد. این کنسول را با نام کوتاه‌تر Famicom نیز می‌شناسند. NES ابتدا در ژاپن در ۱۵ جولای سال ۱۹۸۳ و کمی بعد در آسیا، آروپا، آمریکای شمالی و استرالیا منتشر شد. این کنسول اولین کنسول خانگی نینتندو به حساب می‌آید که از کارتریج‌های قابل‌تعویض بهره می‌برد. این کنسول گرافیک ۸ بیتی داشت و بازی‌های مختلفی مانند سری بازی‌های معروف Super Mario Bros، The Legend of Zelda و Final Fantasy برای اولین بار بر روی آن معرفی شدند.

کنسول NES توانسته است حدود ۶۱.۹۱ میلیون نسخه فروش داشته باشد و دومین کنسول پرفروش تاریخ نینتندو لقب گرفته است. قیمت این کنسول برای خرید در آن زمان ۲۰۰ دلار بود و از دو کنترلر پشتیبانی می‌کرد. از کنترلر‌های دیگری که برای این کنسول منتشر شد، می‌توان به New Zapper اشاره کرد که کنترلری به شکل تفنگ بود و با آن باید به سمت هدف در تلویزیون شلیک می‌کردید.

سخت افزار کنسول NES:

CPU Type(modified 6502 8-bit (NMOS
Clock Speed(۱.۷۷۳۴۴۷MHz (PAL) or 1.7897725 MHz (NTSC
Processor(۸Bit PPU (Picture Processing Unit
ColorColors Displayed: 16
Colors Available۵۲
Sprite Colors۴per Sprite from the 52 possible
RAM Memory(۱۶Kbit (2 Kb
Video RAM(۱۶Kbit (2 Kb
Game Program Memory۱۲۸K, 32K, 16K or 8K Bytes, 1 Meg, 256K, or 64K Bits
Game Character Memory۱۲۸K, 32K, 16K or 8K Bytes, 1 Meg, 256K, or 64K Bits
ScrollingHorizontal and Vertical
SoundPSG sound (2 Square Waves, 1 Triangle Wave, 1 White Noise)
Minimum Sprite Size۸×۸ Pixels
Maximum Sprite Size۸×۱۶ Pixels
Maximum Sprites۶۴sprites
Maximum Sprites per Scanline۸
Minimum Cart Size۱۲۸Kbit
Maximum Cart Size۴Mbit
Picture Resolution۲۵۶×۲۴۰

۱۰ بازی پرفروش کنسول NES:

  1. Super Mario Bros.(40.23 million)
  2. Duck Hunt(28.31 million)
  3. Super Mario Bros. 3(17.28 million)
  4. Super Mario Bros. 2(7.46 million)
  5. The Legend of Zelda(6.51 million)
  6. Tetris(5.58 million)
  7. Mario(4.85 million)
  8. Zelda II: The Adventure of Link(4.38 million)
  9. Excitebike(4.16 million)
  10. Teenage Mutant Ninja Turtles(4 million)

SUPER Nintendo Entertainment System

کنسول Super Nintendo Entertainment System که با نام‌های Super Nintendo، Super NES، SNES و Super Famicom شناخته می‌شود، ابتدا در ۲۱ نوامبر سال ۱۹۹۰ در ژاپن و به‌مرور در آمریکای شمالی، برزیل، اروپا و استرالیا منتشر شد. این کنسول با تغییر نام خود به Super Comboy از طرف Hyundai Electronics در کره‌ی‌جنوبی منتشر شد. SNES نسبت به نسل قبلی خود از گرافیکی بهتر، کنترلری جدید، صدای با کیفیت‌تر و ویژگی‌های بیشتر بهره می‌برد. گرافیک این کنسول ۱۶ بیتی بود اما از نظر فروش نتوانست موفقیت نسل قبل خود را تکرار کند و در آن زمان دومین کنسول خانگی پرفروش بعد از Sega Genesis قرار گرفت. از بازی های این کنسول می‌توان به Super Mario World، Super Metroid، Final Fantasy VI، Donkey Kong Country، The Legend of Zelda: A Link To The Past و Super Mario Kart اشاره کرد که میلیون‌ها نسخه بر روی این کنسول فروش داشته‌اند. این کنسول از دو کنترلر به‌طور هم‌زمان پشتیبانی می‌کرد و توانست ۴۹.۱۰ میلیون نسخه در سراسر دنیا فروش داشته باشد.

سخت افزار کنسول SNES:

CPU reference
ProcessorRicoh 5A22, based on a 16-bit 65c816 core
Clock RatesNTSCInput: ۲۱.۴۷۷۲۷ MHz
Bus: ۳.۵۸ MHz, 2.68 MHz, or 1.79 MHzPALInput: ۲۱.۲۸۱۳۷ MHz
Bus: ۳.۵۵ MHz, 2.66 MHz, or 1.77 MHz
Buses۳.۵۵MHz, 2.66 MHz, or 1.77 MHz
Other features
  1. DMA and HDMA
  2. Times IRQ
  3. Parallel I/O processing
  4. Hardware mu
Video references
ResolutionsProgressive: ۲۵۶×۲۲۴, ۵۱۲×۲۲۴, ۲۵۶×۲۳۹, ۵۱۲×۲۳۹
Interlaced: ۵۱۲×۴۴۸, ۵۱۲×۴۷۸
Pixel depth۲,۴,۷or 8 bpp indexed; 8 or 11 bpp direct
Total colors۳۲۷۶۸(۱۵bit)
Sprites۱۲۸,۳۲max per line; up to 64×64 pixels
BackgroundsUp to 4 planes; each up to 1024×1024 pixels
Effects•Pixelization (mosaic) per background
•Color addition and subtraction
•Clipping windows (per background, affecting color, math, or both)
•Scrolling per 8×8 tile
•Mode 7 matrix operations
Audio references
ProcessorsSony SPC700, Sony DSP
Clock RatesInput: 24.576 MHz
SPC700۱.۰۲۴MHz
Format۱۶bit ADPCM, 8 channels
Output۳۲kHz 16-bit stereo
Effects•ADSR envelope control
•Frequency scaling and modulation using Gaussian interpolation
•Echo: 8-tap FIR filter, with up to .24s delay
•Noise generation
Memory reference
Main RAM۱۲۸kB
Video RAM۶۴kB main RAM
۵۱۲+۳۲bytes sprite RAM
۱۵×۲۵۶ bits palette RAM
Audio RAM۶۴kB

 ۱۰ بازی پرفروش کنسول SNES:

  • Super Mario World- 20 million copies
  • Donkey Kong Country- 8 million copies
  • Super Mario Kart- 8 million copies
  • Street Fighter II: The World Warrior- 6.3 million copies
  • The Legend of Zelda: A Link to the Past- 4.61 million copies
  • Donkey Kong Country 2: Diddy’s Kong Quest- 4.37 million copies
  • Street Fighter II Turbo- 4.1 million copies
  • Star Fox- 4 million copies
  • Super Mario World 2: Yoshi’s Island- 4 million copies
  • Dragon Quest VI: Realms of Reverie – ۳.۲ million copies

کنسول Nintendo 64

کنسول Nintendo 64 یا به اختصار N64 که در ژاپن با نام Nintendo Rokuyon شناخته می‌شود در ۲۳ ژوئن ۱۹۹۶ در این کشور منتشر شد. علت نام‌گذاری این کنسول به Nintendo 64 پردازنده‌ی ۶۴ بیتی آن بود و این که این کنسول، ساخته شده بود تا وارد دنیای سه‌بعدی شود و آن را یک قدم به جلو هل بدهد. N64 به‌یکباره از پردازنده‌ی ۱۶ بیتی استفاده‌شده در نسل قبل، به ۶۴ بیتی در این نسل نقل مکان کرد. همچنین این کنسول آخرین نسل از کنسول‌های خانگی نینتندو بود که از کارتریج برای بازی‌ها استفاده می‌کرد؛ این در حالی است که استفاده از کارتریج، در کنسول‌های قابل حمل نینتندو همچنان ادامه دارد. این کار نینتندو در نسل‌های بعد باعث شد تا CD جای کارتریج را بگیرد. درست است که CD ظرفیت بیشتر و قیمت کمتری نسبت به کارتریج دارد، اما نینتندو در آن زمان، یکی از اصلی‌ترین مصرف‌کننده‌های این کارت‌ها بود. نینتندو می‌گوید علت گرفتن این تصمیم برای کنسول‌های خانگی، این بود تا ظرفیت ذخیره‌سازی را بالا برده و زمان لودینگ طولانی در کارتریج‌ها را کاهش دهند. N64 اولین کنسولی بود که توانایی متصل شدن ۴ کنترلر و انجام بازی به صورت ۴ نفره را فراهم کرد. از بازی های مهم این کنسول می‌توان به The Legend of Zelda: Ocarina of Time، Super Smash Bros و Golden Eye 007 اشاره کرد. این کنسول موفق شد در زمان انتشارش ۳۲.۹۳ میلیون نسخه در سراسر جهان فروش داشته باشد. N64 یک وسیله‌ی جانبی با نام N64 disk drive داشت که پس از اتصال به کنسول، می می‌توانستید اطلاعات خود را در آن ذخیره کنید و زمان اجرای بازی را به‌شدت کاهش دهید.

 

سخت افزار کنسول N64:

CPU

۶۴bit RISC NEC VR4300 derivative, based on MIPS R4300i (93.75 MHz) / 64-bit data

Co-processor(۶۴bit RISC (62.5 MHz
RAM۴MB (36Mb) upgradeable to 8MB
Graphics Pixel Drawing Processor (RDP) built into co-processor
Colors(۱۶.۷million (32,000 on screen
Polygons Colors۱۵۰,۰۰۰per second
Resolution(۲۴۰i (most games), 480i (high-resolution mode
Sound۱۶to 24-channel 16-bit stereo (up to 100 PCM channels (possible

۱۰ بازی پرفروش کنسول N64:

  1. Super Mario 64
  2. Mario Kart 64
  3. GoldenEye 007
  4. The Legend of Zelda: Ocarina of Time
  5. Super Smash Bros.
  6. Diddy Kong Racing
  7. Pokémon Stadium
  8. Donkey Kong 64
  9. The Legend of Zelda: Majora’s Mask
  10. Star Fox 64

کنسول Nintendo GameCube

کنسول Nintendo GameCube در زمان ششمین نسل کنسول‌های خانگی در ۱۴ سپتامبر ۲۰۰۱ توسط نینتندو در ژاپن منتشر شد. نینتدو این کنسول را در ۳ مارس ۱۹۹۹ درست یک روز بعد از معرفی شدن PS2 توسط سونی معرفی کرد. دو ماه بعد در ۱۲ می ۱۹۹۹ رئیس شعبه‌ی آمریکای نینتندو، هاوارد لینکلن، این کنسول را با اسم رمز دلفین به طور رسمی معرفی کرد. بعد از آن برای مدت بیش از یک سال، این شرکت در سکوت فرو رفت و یک روز قبل از Spaceworld 2000 از نتیجه‌ی کار این شرکت با نام Nintendo GameCube رونمایی شد. قلب تپنده‌ی این کنسول پردازنده‌ای با نام Gekko بود که توسط IBM ساخته شده بود. این کنسول از دیسک‌های ۸ سانتی‌متری بر‌پایه ی DVD که توسط پاناسونیک ساخته می‌شد و ظرفیتی معادل ۱.۵ گیگابایت داشت استفاده می‌کرد. البته GameCube توانایی اجرای موسیقی و فیلم‌هایی که بر روی این DVD ها وجود داشتنند را نداشت؛ به همین علت پاناسونیک نوع خاصی از کنسول GameCube را با نام Panasonic Q آماده کرد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت .

کنترلر کنسول GameCube ترکیبی از کنترلرهای کنسول‌های قبلی نینتندو بود؛ کلیدهای جهت (D PAD) به پایین سمت چپ منتقل شد و محل قرارگیری دکمه‌های عقب کنترلر بهبود یافت. آنالوگ سمت چپ به بالا و چپ دستگاه منتقل شد و C Stick یا همان آنالوگ سمت راست که برای کنترل دوربین بازی‌ها کاربرد دارد، به سمت راست و پایین کنترلر اضافه شد. چینش دکمه‌های X,Y,B,Z نیز در این کنترلر بهبود پیدا کرده بود. این کنسول می‌توانست با سرعت ۵۶k به برقراری ارتباط بپردازد و قادر بود از طریق یک کابل مخصوص به‌طور مستقیم به کنسول قابل‌حمل Game Boy Advance متصل شود. این کار اجازه می‌داد تا بتوانید به انجام بازی چند‌نفره بپردازید یا در بعضی از بازی‌ها، از آن به عنوان یک صفحه‌نمایش دوم و یا شخصی استفاده کنید. با کمک این قابلیت، می‌توانستید کارهایی مانند انتقال و مدیریت فایل نیز انجام دهید. آخرین بازی این کنسول Madden 08 بود که در سال ۲۰۰۶ منتشر شد. کنسول GameCube موفق شد در زمان عرضه‌ی خود ۲۲ میلیون نسخه فروش داشته باشد.

سخت افزار کنسول GameCube:

Central processing unit (CPU)۴۸۶MHz IBM “Gekko” PowerPC CPUPowerPC 750CXe-based core180nm IBM copper-wire process, 43 mm² die, 4.9 W dissipationRoughly 50 new vector instructions32bit ALU(64bit FPU (1.9 GFLOPS, usable as 2×۳۲-bit SIMD64bit enhanced PowerPC 60x front side bus to GPU/chipset, 162 MHz clock, 1.3 GB/s peak bandwidth

 

(۶۴KB (32 KB I/32 KB D) L1 cache (8-way associative), 256 KB on-die L2 cache (2-way associative

(۱۱۲۵DMIPS (dhrystone 2.1

System memory  43MB total non-unified RAM24MB MoSys 1T-SRAM (codenamed “Splash”) main system RAM, 324 MHz, 64-bit bus, 2.7 GB/s bandwidth”3MB embedded 1T-SRAM within “FlipperSplit into 1 MB texture buffer and 2 MB framebuffer10.4GB/s texture peak bandwidth, 7.6 GB/s framebuffer peak bandwidth, ~6.2 ns latency16MB DRAM used as buffer for DVD drive and audio, 81 MHz, 8-bit bus, 81 MB/s bandwidth
Connectivity  4controller ports, 2 memory card slotsMultiAV analog audio/video port: interlaced composite, Y/C(NTSC models only), and RGB(PAL models only) video, stereophonic analog audioDigital audio/video port: interlaced or progressive scan YCBCR video, RGB video, stereophonic I²S audioResolutions: 480i, 576i, 480pHigh-speed serial ports: 2Serial Port 1 is reserved for a broadband adapter or modem adapterSerial Port 2 is unused

 

(High-speed parallel ports: 1 (reserved for the Game Boy Player

Power supply output: 12 volts DC x 3.25 amperes

[(Physical Measurements: 110 mm (H) × ۱۵۰ mm (W) × ۱۶۱ mm (D); [4.3″(H) × ۵.۹″(W) × ۶.۳″(D

Graphics processing unit* (۱۶۲MHz “Flipper” LSI (co-developed by Nintendo and ArtX, acquired by ATI180nm NEC eDRAM-compatible process8GFLOPS[4pixel pipelines with 1 texture unit each[12(“TEV “Texture EnVironment” engine (similar to Nvidia’s GeForce-class “register combiners[Fixed-function hardware transform and lighting (T&L), 20+ million polygons in-game[14(648megapixels/second (162 MHz × ۴ pipelines), 648 megatexels/second (648 MP × ۱ texture unit) (peak

 

Peak triangle performance: 20,250,000 32-pixel triangles/s raw and with 1 texture and lit

۳۳۷,۵۰۰triangles a frame at 60 FPS

۶۷۵,۰۰۰triangles a frame at 30 FPS

[۸texture layers per pass, texture compression, full scene anti-aliasing[14

۸simultaneous hardware light sources

Bilinear, trilinear, and anisotropic texture filtering

Multi-texturing, bump mapping, reflection mapping, 24-bit z-buffer

۲۴bit RGB/32-bit RGBA color depth

Hardware limitations sometimes require a 6r+6g+6b+6a mode (18-bit color), resulting in color banding

۴۸۰×۷۲۰ interlaced (480i) or progressive scan (480p) – 60 Hz, 720 × ۵۷۶ interlaced (576i) – 50 Hz

Integrated audio processor: Custom 81 MHz Macronix DSP

Instruction memory: 8 KB RAM, 8 KB ROM

Data memory: 8 KB RAM, 4 KB ROM

[۶۴channels 16-bit 48 kHz ADPCM[14

          Dolby Pro Logic II multi-channel information encoded within stereophonic output

GameCube Disc  Panasonic-developed CAV miniDVD-like 8 cm optical disc, 2.000 MB/s–۳.۱۲۵ MB/s transfer rate, 128 ms average access time, 1.5 GB capacityMemory cards of varying sizes for saved game storage

۱۰ بازی پرفروش کنسول GameCube:

  1. Super Smash Bros. Melee- 7.41 million
  2. Mario Kart: Double Dash‼- ۶.۸۸ million
  3. Super Mario Sunshine- 5.91 million
  4. The Legend of Zelda: The Wind Waker- 4.43 million
  5. Luigi’s Mansion- 3.33 million
  6. Mario Party 4- 2.29 million
  7. Metroid Prime-1.87 million
  8. Star Fox Adventures- 1.69 million
  9. Mario Party 5- 1.64 million
  10. Pikmin- 1.52 million

کنسول Panasonic Q

این کنسول در واقع همان GameCube است که شرکت پاناسونیک آن را شخصی‌سازی و عرضه کرده است. بعد از انتشار کنسول GameCube و مشخص‌شدن این‌که نینتندو امکان پخش آهنگ‌های MP3 و فایل‌های ویدئویی را بر روی این کنسول قفل کرده و نمی‌توان این فایل‌ها را از روی DVDهای آن‌ها اجرا کرد، و از طرفی چون PS2 و Xbox این امکان را در محصولات خود داشتند، پاناسونیک تصمیم گرفت خود نمونهای از کنسول GameCube را در ژاپن با نام Panasonic Q منتشر کند. این کنسول در ۱۳ دسامبر ۲۰۰۱ در مهد نینتندو منتشر شد و می‌توانست فایل‌های ویدئویی CD و DVD و MP3 را پخش کند. از نظر سخت‌افزاری این کنسول همان GameCube بود که تنها کمی بهبود پیدا کرده بود. این کنسول تنها بازی‌هایی را که در ژاپن منتشر شده و ریجن منتطقه‌ای ژاپن بودند اجرا می‌کرد. Panasonic Q می‌توانست صداها را با کیفیت ۵.۱ دالبی پخش کند و محل ورود دیسک آن به جلوی دستگاه انتقال داده شده بود. همچنین نمایشگری در بالای کنسول قرار داشت که وضعیت کنسول را گزارش می‌کرد و پیغام‌هایی نمایش می‌داد. تولید این کنسول در دسامبر ۲۰۰۳ متوقف شد زیرا با وجود بهبودهایی که پاناسونیک روی آن انجام داده بود، مورد استقبال قرار نگرفت و کمتر از ۱۰۰,۰۰۰ نسخه فروش داشت.

کنسول Wii

کنسول Wii در هفتمین نسل از کنسول‌های خانگی در ۱۹ نوامبر ۲۰۰۶ به رنگ سفید منتشر شد. این کنسول به این دلیل Wii نامیده شد که در هر دو زبان انگلیسی و ژاپنی، به صورت «We» خوانده می‌شود و به این صورت نینتندو می‌خواست خانوادگی بودن کنسول و اکثر بازی‌های آن را بیان کند. کنترل این کنسول انقلابی در کنسول ها ایجاد کرد. زیرا این کنترلر حرکتی است و با حرکت آن به اطراف، کاراکتر شما در بازی عکس‌العمل نشان می‌داد. روش کار کنترلر به این صورت بود که وقتی می‌خواستید با کنسول شروع به کار کنید، موقعیت فعلی دست شما را به عنوان موقعیت ۰ در نظر می‌گرفت و با حرکت دست شما فرمان‌هایی را که می‌دادید ردیابی می‌کرد. کنسول Wii دیسک‌های ۸ سانتی‌متری کنسول GameCube را اجرا می‌کرد و دیسک بازی‌های خود آن ۱۲ سانتی‌متری بود. رنگ مشکی این کنسول در ۱ آگوست ۲۰۱۰ عرضه شد اما از یک نقطه‌ضعف بزرگ رنج می‌برد و آن نداشتن امکان اجرای دیسک های ۸ سانتی‌متری کنسول GameCube بود؛ به این معنی که دیگر از بازی‌های GameCube به‌طور مستقیم پشتیبانی نمی‌شود. کنسول Wii در سراسر دنیا ۱۰۱,۰۶ میلیون نسخه فروش داشت. با این میزان فروش Wii به پرفروش‌ترین کنسول خانگی و سومین کنسول پرفروش نینتندو تبدیل شد.

 

۱۰ بازی پرفروش کنسول Wii:

  1. Wii Sports- 82.54m
  2. Mario Kart Wii- 35.53m
  3. Wii Sports Resort-32.58m
  4. New Super Mario Bros. Wii-28.65m
  5. Wii Play-28.02m
  6. Wii Fit-22.67m
  7. Wii Fit Plus-21.03m
  8. Super Mario Galaxy-12.22m
  9. Super Smash Bros. Brawl- 12.14m
  10. Just Dance 3

کنسول Wii Mini

این مدل، کوچک‌ترشده‌ی Wii بود و با قیمت ۱۰۰ دلار در ۷ دسامبر ۲۰۱۲ منتشر شد. در بسته‌بندی این کنسول یک Wii سایز کوچک، یک Wii Remote plus و نانچاک در رنگ قرمز قرار داشت.

 

کنسول Wii U

کنسول Wii U که در ابتدا با اسم‌رمز Project Cafe شناخته شده بود، هشتمین نسل از کنسول‌های خانگی و ششمین نسل کنسول‌های خانگی نینتندو است. این کنسول که توانایی اجرای بازی‌ها را با کیفیت Full HD دارد، در ۱۸ نوامبر ۲۰۱۲ عرضه شد و و کنترلر اصلی آن به یک تبلت ۶.۲ اینچی با وزنی حدود ۱۱۰ گرم تغییر کرده است. البته وزن و آرگنومی این کنترلر طوری طراحی شده است که دست را به راحتی خسته نکند. ظرفیت هر دیسک این کنسول ۲۵ گیگابایت است. میزان فروش Wii U تا این لحظه ۹.۵۴ میلیون نسخه است.

کنسول NX

از این کنسول اطلاعاتی در دسترس نیست و فعلا تنها می‌دانیم با اسم رمز NX شناخته می‌شود. هنوز معلوم نیست این کنسول نسل بعد کنسول‌های خانگی قابل حمل نینتندو باشد، اما به احتمال زیاد یک کنسول خانگی خواهد بود. نینتندو برای ساخت این کنسول با شرکت Dena که یکی از شرکت‌های معتبر ژاپنی فعال در زمینه‌ی ساخت بازی‌ برای تلفن‌های هوشمند است همکاری می‌کند. از شایعاتی که در مورد این کنسول تا به این لحظه منتشر شده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در ساخت کنسول NX از صفحه‌نمایش‌های شکل‌پذیر شارپ استفاده شده است. این شایعه به این دلیل وجود دارد که نینتندو سال گذشته، اولین شرکتی بود که حق استفاده از این تکنولوژی را در محصولات آینده ی خود از شارپ خرید. از ویژگی‌های این صفحه نمایش نداشتن حاشیه به همراه قطر بسیار پایین و متفاوت بودن تکنولوژی ساخت آن است که به سازنده اجازه می‌دهد نمایشگر را مطابق نیاز مشتری به هر شکلی حتی شکل‌های نامنظم و نامتعارف درآورد.
  • احتمالا این کنسول می‌خواهد نوعی یکپارچه سازی میان تمامی کنسول‌های نینتندو و یا NX ایجاد کند.
  • ایواتا رییس فعلی نیتندو اعلام کرده است که کنسول NX به احتمال قوی برخلاف دیگر کنسول‌های این شرکت و دیگر شرکت‌ها، از قفل منطقه‌ای و تقسیم‌شدن به ریجن‌های مختلف استفاده نمی‌کند و یک کنسول آزاد در این زمینه خواهد بود.
  • تقریبا به طور رسمی اعلام شده است که این کنسول مبتنی بر آندروید خواهد بود.

26 دیدگاه ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

  1. به به
    مرسی صادق جان
    صادق جان خودت که میدونی من خودم ب شخصه خیلی با نینتندو آشنایی ندارم
    مطمئنا من تنها کسی نیستم که خیلی آشنایی نداره
    پس سعی کن از این دست مقالات بیشتر بذاری
    خسته نباشی :۱۵:

    ۴۰

مقالات بازی

بیشتر

چند رسانه ای

بیشتر