کهکشانی ها | سیاره هفتم

در ۱۳۹۴/۰۵/۰۱ , 18:00:19

نمایش بعد نمایش,شادی پس از شادی,اما برای دیدن یکی دیگر از نمایش هایی آماده میشدیم که جو سنگینی داشت. دلیل این جو سنگین را همه میدانستند و سکوت عجیبی محیط را فرا گرفته بود. بیاد استاد. هیدئو کوجیما تقدیم میکند. یکی هست و دیگر نخواهد بود. شاید دلیل این دلمردگی و سکوت این باشد که دیگر ما شاهد حضور استاد در این عنوان شاهکار نخواهیم بود. شاید دلیلش خون دل خوردنهای استاد و دود شمع خوردنهای او از نوشتن سناریو و کارگردانی این اثر قابل ملاحظه باشد. چراغها کم نور میشوند,اثر دیدنی استاد روی صحنه پدیدار میشود و من مبهوت دیدن نمایش یکی از بزرگترین های عرصه بازیهای ویدئویی, اینک نمایش درد بی انتها . . .

کهکشانی هفتم . . .                                                 درد بی انتها

 original-9

دستت به جایی نمیرسد, قلبت تیر میکشد, صدایت نوایی ندارد, چشمانت تار میبینند, دستانت بی حس شده اند,پاهایت توان قدم برداشتن ندارند, انگشتانت کزکزمیکنند, گوش هایت زنگ میزنند, فکرت مشغول است,تمرکز نداری, بدنت درد میکند, دلت پر است, جگرت میسوزد و . . .

آه میکشی, بدنبال فرصت میگردی, اما نیست, بدنبال راه چاره هستی, تدبیر میکنی, اما راه تدبیر هم بسته است. آرامبخش میخوری, اینگار دود در ریه ات میهمان قطرات الکل داخل خونت شده است. شمع بیشتر از نور دود میدهد. مهتابی تکان میخورد. بوی الکل همه جا پیچیده است. حالم دارد بهم میخورد! اوه ه ه ه

میروم دم پنجره می ایستم, بیرون از پنجره هیچ چیز نیست, تنها بیابان خشک و بی آب و علف, سراب صدایم میکند. دستانم شروع به لرزش کرده اند. اندک قوتی که داشتم با تزریق آمپلوهای ضد درد از بین رفته است. علاجش را میدانم. هیچ چیز مثل نارو خوردن آزاردهنده نیست.

تمام زندگیم را در قمار بدبیاری باخته ام. وقتی تیر از پشت بخوری و به این فکر کنی که دیگر هیچ چیز نداری تازه میشوی, من. سرم گیج میرود, جایی برای نشستن ندارم, چشمانم دو دو میزند و به دنبال سلاحی میگردم تا کسی را سلاخی کنم. درونم پر شده از انتقام. فکرم کار نمیکند ذهنم مشغول است. یک راه برای فرار از این همه آشفتگیست. دیدن روزهای نا امیدی دشمنانم. دارم خفه میشوم. بهتر است بروم تفریح. هیچ تفریحی بهتر از کشتن بدخواهانم نیست. لذتی که در انتقام است در هیچ بخششی وجود ندارد. بخشش قصه ایست که ترسوها برای ناتوانی در گرفتن انتقام برای ضعیفتر از خودشان سرهم میکنند. خدا یاور انتقام جویان است, به فرشته مرگ سلام دهید . . .

tumblr_n6tkj7wOmW1s4rr21o3_1280

روح کوبریک در جلد هیدئو

خوب زمانش رسید. وقتش است راجع به عنوانی صحبت کنیم که بزرگترین کارگردانهای دنیا و حتی منتقدین دست به قلم همه فن حریف هم زبان به ستایشش گشوده اند.

کارگردان فیلم Drive:” با تماشای تریلرهای Metal Gear Solid V: The Phantom Pain به این فکر فرو می رویم که روح Dostoyevsky, Stanley Kubrick و Caravaggio وارد بدن Kojima شده است چرا که او از بازی های ویدئویی به مانند یک بوم نقاشی استفاده می کند و در کمال شجاعت راهی را در پیش گرفته که هیچ کس دیگری آن را نپیموده است.”

کارگردان فیلم تحسین شده OldBoy:” او در حقیقت همین الان مشغول ساخت فیلم سینمایی است. بازی های Metal Gear Solid همگی فیلم هستند، فیلم های سینمایی نسل آینده.”

کارگردان فیلم Tetsuo: The Iron Man:” زمانی که این بازی را به پایان می رسانید، شخصیت شما به کلی عوض خواهد شد.”

عجیب عنوان بزرگیست این فانتوم پین. خوب, کم کم برویم سراغ نمایش این عنوان بزرگ در نمایشگاه امسال, بدون شک نمایش این اثر مانند دیگر نمایشهایش ستودنی بود. روال مانند سابق بود,گیم پلی جهان باز بدون رقیب,نقشه وسیع,آزادی عمل دیدنی و از همه مهمتر کارگردانی زیبا و البته موسیقی زیبا و شنیدنی و اتمام ماموریت به چندین روش و شیوه دلخواه و دیدنی.

اما سوالی که خیلی از طرفداران پرسیده اند این است که آیا این بازی بخش مولتی پلیر آنلاین دارد یا خیر؟ پاسخی از طرف استاد:” ما برای بخش چند نفره آنلاین برنامه ریزی کرده ایم. استدیو لوس آنجلس بر روی این بخش کار می کند و ما سعی داریم که بخش چند نفره جذاب و خلاقانه ای را تحویل طرفدارانمان بدهیم.”

url

تاریکی ناشی از انتقام, جایی را نمیبینم!

اما نکته ای که خیلی به چشم می آید تاریکتر و سنگینتر شدن تم اصلی بازی است. آیا این واقعیت دارد و یا تماما تصورات ذهن ما میباشد؟ هیدئو پاسخ را ضمنی بیان کرد,یعنی غیر مستقیم تم تاریک را تایید ولی پاسخی جالب را ارائه کرد:” پس از مشاهده ی تریلر MGSV من متوجه برداشت هایی شدم که می گفت “واقعا انقدر ظلمانی و تاریکه؟”. سعی کنید بیشتر ویدیوی گیم پلی واقعی را تماشا کنید. میزان آزادی عمل بالاست. این حالت مثبتی است که من دوست دارم در این دنیا باقی بماند. هرچند، در کنار این گیم پلی، داستان به صورت تاریکی پیش می رود.

“MGSV داستان انتقام است. هرچند برای دست یابی به آن انتقام، ما باید تمام توانایی هایمان را در سرتاسر دنیای [بازی] با به انجام رساندن ماموریت ها بهبود ببخشیم. الزامات و محتویات هر ماموریت متنوع است: جمع آوری اطلاعات، نجات، ممانعت، تخریب و مداخله. به واسطه نفوذ، ارتش ما به تکنولوژی دست پیدا خواهد کرد. در همان حال که پایگاهمان را تقویت می کنیم، فرصتی برای گرفتن انتقام کسب خواهیم کرد و هویت هدف انتقاممان را کشف می کنیم.”

اما خبر ناراحت کننده جدایی استاد از کونامی را شنیده اید؟ به قطع همینطور است و باید اعلام کنیم که کاور بازی هم دستخوش تغییرات شد و دیگرعنوان “کوجیما تقدیم میکند” را نخواهد داشت و حتی اخیرا یکی از صداپیشگان Akio Otsuka ،MGS V فاش کرد که Kojima Productions منحل شده است. او گفته:” Kojima Productions منحل شد و به خاطر سخت کوشی های تیم، ساخت بازی به اتمام رسیده است. این حرفی که میزنم اغراق نیست، اما این بازی ملزم است تا یک شاهکار بی نظیر باشد. … MGS همیشه زنده خواهد ماند!”

اما طبق روال تا یادم نرفته بگویم که بازی Metal Gear Solid: Phantom Pain در تاریخ ۱۰ شهریور ۱۳۹۴برای کنسول های PlayStation 4 ،PlayStation 3 ،Xbox One ،Xbox 360 و پلتفرم PC منتشر می شود.

MGSV-The-Phantom-Pain-E3-2014-Screen-Village

شکنجه, لازمه تم انتقامیست

خبرنگاری با نام برزیل هشت ساعت اولیه بازی را سپری کرده و اظهار نظر جالبی را در این مورد بیان کرده است:” من الان ۸ ساعت است که دارم بازی می کنم و هنوز نتوانسته ام اندکی در افغانستان به دنبال آیتم های قابل جمع آوری، ماموریت های جانبی و ماموریت های اختیاری بروم. دیوانه کننده است.

بازی خوب به نظر می رسد و بعضی ماموریت ها به طرز ویژه ای مبتکرانه اند. من اخیرا در رد کردن یکی از مراحل به مشکل برخوردم، در این ماموریت در حینی که ده ها تن از دشمنان از روستایی در بالای کوه به من از جناح حمله می کردند، باید از C4، نارنجک انداز و راکت برای نابود کردن ستونی از تانک ها استفاده می کردم. همچنین باید بگویم که دشمنان بسیار بی رحم تر و توانمندتر از دشمنان نسخه های قبلی بازی هستند.”

اینکه کارگردانها میگفتند این اثر سینماییست کمی تعجب میکردیم اما بهتر است بدانید پایان هر فصل بازی به صورت تیتراژ میهمان ما خواهد بود. برزیل گفت:” هر مرحله تیتراژ پایانی مختص به خود را دارد که به شکل نوشته هایی مثل “با حضور    “Snake می باشد, کار جالبی است. ضمنا با پایان هر ماموریت شما تیتراژی را مشاهده خواهد کرد!”

یکسری سکانس های شکنجه گونه در بازی وجود دارد که کاملا مرتبط با تم تاریک بازی است, از کوجیما در این رابطه سوال شد و او اینگونه پاسخ داد:” البته من انتظار دارم مردم به چنین صحنه هایی واکنش نشان دهند اما این صحنه ها همگی به موضوع بازی من ارتباط دارند و از این رو بار ها در طول بازی تکرار می شوند. تم بازی من زنجیره ای از انتقام است و این چیزی است که من نمی خواهم از دور به آن نگاه کنم. من می خواهم مردم به این موارد واکنش نشان دهند اما پیام بازی را تغییر نخواهم داد. چیز هایی در این بازی وجود دارند که من فکر می کنم ما نمی توانیم از دور به آن ها نگاه کنیم و باید آن ها را لمس و احساس کنیم. بدیهی است که کاری که من انجام می دهم متفاوت از این است که فردی اسلحه در دست بگیرد و دیگران را بکشد. من فکر می کنم چون یک موضوع خیلی خاص را انتخاب کرده ام و باید برای آن بین چیز های مختلف ارتباط به وجود بیاورم، نمی توانم فقط از دور به آن ها نگاه کنم بلکه باید آن ها در بازی به تصویر بکشم. چنین صحنه هایی به بازیکنان این امکان را می دهد تا با اسنیک همدردی کنند و بتوانند دلایل کار های او را درک کنند. صحنه های شکنجه ی بازی بسیار خشن می باشند و اکثر آن ها در نوار های مخفی در بازی وجود دارند که می توانید آن ها را بیابید.”

dfdfdf

فریاد پسر,بنام پدر . . .

فانتوم پین چه چیزی را روایت میکند؟ ماجرا از چه قرار است؟ چه زمانی هدف تیررس بازی است؟ حدود ۹ سال از وقایع Ground Zeroes گذشته است و Snake در این ۹ سال در کما به سر می برده است. حال او به هوش آمده و سعی دارد انتقام خود را از کسانی که او را به این وضع درآوردند بگیرد. پس ماجرا کاملا انتقامی و تم تاریک و سنگین کاملا همسو با سیاستهای کارگردانی کوجیماست.

اصلا نمیخواهم در مورد موتور قدرتمند فوکس انجین صحبت کنم زیرا کیفیت تکسچرها و نورپردازی بی بدیل و مثال زدنی آن شهره عام و خاص است.

وقتی هدف ساخت فانتوم پین را از کوجیما پرسیدند او اینگونه پاسخ داد:” قصد من از انتشار فانتوم پین ساختن یک بازی بسیار بزرگ با آزادی عمل فراوان برای بازیبازان می باشد. هر بازیبازی می تواند با توجه به توانایی ها و علایق خود روش مورد نظر خود برای طی داستان بازی را در پیش بگیرد. آیا شما دوست دارید مخفیانه دشمنان را بکشید و یا به کابوسی برای آنان تبدیل شوید؟ این واقعا بر عهده خود بازیباز است. این چیزی است که ما آن را آزادی عمل بی حد و حصر می نامیم. در بازی یک هدف دارید و باید به آن برسید، به هر طریق ممکن، مخفیکاری یا یورش به قلب دشمن. این بر عهده بازیباز بوده و به نحوه بازی کردن شما بستگی دارد. ما یک غافلگیری بزرگ برای شما داریم. ما خودمان را تحت فشار قرار داده و توانایی هایمان را به چالش کشیده ایم تا کاری را که در فیلم ها غیر قابل انجام است در این بازی ممکن سازیم. این قبلاً وجود نداشته است.”

هر نسخه که از این سری بازی ساخته میشد دفعه بعدی هیدئو میگفت که دیگر قصد ندارد نسخه بعدی برای این بازی بسازد ولی به هردلیل دلش هوای بازی را میکرد و یک نسخه تر و تمیزتر منتشر میکرد. به هرحال متال گیر فرزند کوجیماست و کیست که فرزند خویش را دوست نداشته باشد, باید دید جدا کردن فرزند از پدر چه تبعاتی را به دنبال خواهد داشت, اما میشود امیدوار بود که فرزندی رشیدتر از استادی بی همتا در دنیای بازیها متولد شود که گوی سبقت را از دیگر رقبا برباید و بار دیگر به همگان ثابت کند که این یک اتفاق نبوده و این یک موفقیت بی پایان است.

 

کهکشانی هشتم به زودی . . .                                               فرشید عبدالله پور

 

_سری مقاله تکاندن خاک یک گنج در دیبازی

_سری مقاله دیگر وقتی نیست در دیبازی

_ سری مقاله تیک تاک ۲۰۱۴ در دیبازی

_سری مقاله تیک تاک ۲۰۱۵ در دیبازی

_سری مقاله کهکشانی ها در دیبازی

_سری مقاله جادوی دست نوشته ها در دیبازی

_ سری مقاله سفر به متن تصویر در گیم فا

_سری مقاله پهلوانان نمیمیرند به زودی در میهن گیم

_سری مقاله روزگار خوش به زودی در دیبازی

 


24 دیدگاه ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

  1. ممنون فرشید جان مقاله خیلی خیلی زیبایی بود خسته نباشی
    بهترین بازی صنعت گیم هست و وقتی منتشر بشه شاهکار میشه قول میدم بهترین بازی سال انتخاب بشه جون بازی بدون عیب هست و هیچ مشکلی نداره برای ساختن بازی وقت و نوآوری به وجود آوردن
    بی صبرانه منتظر منتشر شدن بازی هستم

    ۲۰
  2. آقا کل اینا به کنار یادمه یه بار بچه ها قول داده بودن کل داستان متال گیر رو رو سایت بزارن خیلی ها هستن مثل من این بازی رو انجام ندادن الان من هیچ پیش زمینه ای ندارم و به مراتب علاقه هم به بازی ندارم! اگر یه پیش زمینه رو شما ایجاد کنید بدون شک ما هم به سمت این شاهکار کشیده می شیم امیدوارم این کارو انجام بدین بی صبرانه منتظرم!

    ۶۰
    1. خیلی خوب میشه اگه کل داستان بازی متال گیر رو قرار بدین اینجوری یک پیش زمینه برای نسخه جدید داریم

      ۱۰
  3. با تشکّر از مقاله ی خوبتون فرشید جان. :-) بعد از یکی دوتا مقاله ی کوتاه یه مقاله ی نسبتا جامع،اونم از چه اثری! :۱۵: واقعا بهتر از بقیّه ی کهکشانی های اخیرتون بود. :-)
    در مورد بازی هم که چیزی نمی شه گفت.داستان غنی همراه با غافل گیری،گیم پلی وسیع و جامع،موسیقی دیوانه کننده،شخصیّت پردازی به یاد ماندنی و عمیق،طرّاحی مراحل و کات سین های دقیق و ریز بینانه و … همه و همه منجر به خلق یکی از کامل ترین بازی ها شدن.
    منتظر دو کهکشانی بعدی هستیم. :-)

    ۲۰
  4. قبل از رونمایی رسمی فانتوم پین کوجیما گفته بود
    قصد دارم تو پروژه ی بعدیم یه نوع “عقیده” و “باور” خاص رو به چالش بکشم و اگه موفق نشم این صنعت رو ترک می کنم
    درسته که تمام نمایش های بازی تا این لحظه انتقام محور بودن، ولی همه خوب می دونیم که “انتقام” یه عقیده و باور نیست.
    همون طور که سازنده های Batman Arkham Origins با نمایش های بازی کاری کردن که تا قبل از انتشار همه فکر می کردن شخصیت منفی داستان “بلک ماسک” هست و وقتی بازی کردیم فهمیدیم با “جوکر” طرف هستیم
    کوجیما هم کاری کرده که همه ی اذهان به طرف “انتقام” منحرف بشه
    اسم Project Ogre رو به خاطر بیارید. کوجیما تایید کرده که فانتوم پین همون Project Ogre هست
    اون موقع کوجیما گفت داستان Project Ogre قصد داره به یه سری از ویژگی های جوامع انسانی بپردازه
    و از صحبت های Skull Face روابط سیاسی ابرقدرت ها باز هم وارد داستان بازی شده
    “یه سری از ویژگی های جوامع انسانی – یک باور و عقیده ی خاص – روابط سیاسی ابرقدرت ها – انتقام”
    این که داستان این قسمت قراره چه بلایی سرمون بیاره از تصور من خارجه
    با تشکر از فرشید

    ۷۰
    1. به نظر من بهتره بگیم کاری که کوجیما با کونامی کرد :| کوجیما هم خیلی قر و فر داشت و زیاد لایی می کشید تقصیر ها ۵۰ پنجاه بوده فکر کنم شایدم کفه کوجیما سنگین تر وگرنه کونامی کرم نداره که

      ۱۰
    2. اتفاقا شما از ۲۰ – ۳۰ سال پیشه قضیه ی کوجیما و کونامی اگه خبر داشته باشی هیچ وقت این حرف رو نمی زنی
      الان خیلی ها سر این قضیه جدایی دارن به کونامی فحش میدن
      چون قبل از این رو دنبال نمی کردن
      الان من ده ساله دارم به کونامی فحش می دم!

      ۱۰
  5. بچه ها عظر خواهی میکنم باز هم چیزی میگم که به موضوع ربط نداره
    نمیدونم چی کار کنم که تو انجمن جواب نمیدی
    ببخشید
    ولی من ایکس باکس ۳۶۰استینگری دارم
    حالا به لایو وصل کردم
    اکانت گولد ندارم
    چجوری انلاین بازی کنم

    ۰۰
    1. با توجه به اسمت tomb raider
      ———————–
      دستتون درد نکنه نقد قشنگی بود حیف که استاد کوجیما رفت ولی لیاقت این کونامی ملعون همینه …

      ۲۰
    2. مرسى فرشید جان،فوق العاده بود.کوبریک غلاف تمام فلزى سینما رو ساخت،کوجیما غلاف تمام فلزى دنیاى گیم.الحق مقایسه به جایى بود.
      بیصبرانه منتظر دهم شهریور هستم اما قبل از اون منتظر نوشته بعدی شما.
      شاد باشى

      ۱۰

مقالات بازی

بیشتر

چند رسانه ای

بیشتر