آفتاب در حال طلوع | پیش نمایش بازی Horizon: Zero Dawn

Yamato توسط Yamato
در ۱۳۹۴/۰۵/۲۳ , 17:52:33
Horizon Zero Dawn

شاید بارها با خود فکر کرده‌اید که اگر در آینده نسل ما منقرض شود چه اتفاقی برای کره‌ زمین رخ خواهد داد! چه موجوداتی قرار است به جای ما زندگی کنند؟ آیا وسایلی که ساخته ایم میتواند نسل جدیدی از انسانها به وجود بیاورد؟ آیا رباط ها ادامه ی حیاط زمین را رقم میزنند؟ یا شاید هم همه چیز دوباره از ۰ شروع شود!؟ آیا میشود در جایی که زمانی ما زندگی میکردیم اینبار نوع دیگری از خودمان اما به سبک زندگی متفاوت از گذشته ی ما بر روی زمین حکومت کنند؟ چرا که نه!
شاید خیلی ها در نمایش E3 کنفرانس سونی را برترین کنفرانس بدانند اما اگر از آن ها سوال کنید که چرا چنین عقیده ایی دارید مطمئنا یکی از دلایلشان عنوان در دست ساخت “گوریلا گیمز” یعنی هورایزون است. عنوانی که خیلی ها امید دارند یکی از بهترین انحصاری های آینده ی سونی خواهد بود، اما مگر بازی واقعا چه چیزهایی دارد که باعث میشود گیمرها تا این حد با بازی ارتباط برقرار کنند و این بازی را چراغ راه سونی بخوانند؟
اگر سری کیلزون را بازی کرده باشید به نبوغ ۱۰۰ درصدی گوریلا گیمز پی خواهید برد. از طراحی هلگان ها گرفته تا طراحی محیط کیلزون همه و همه باعث میشدند تا شما با دهانی باز به تکسچرهای بازی خیره شوید و سازنده را تحسین کنید. اما آخرین بازی گوریلا گیمز یعنی “کیلزون شدو فال” اصلا آنطور که باید و شاید ظاهر نشد. البته گوریلا حق دارد زیرا در پی خلق یک شاهکار بود که در آینده خواهیم دید ولی آیا ارزشش را دارد یا خیر؟ اما نکته ی مهم درباره ی هورایزون جدایی کامل از کیلزون از هر لحاظ است. بازی از گیمپلی تا گرافیک سرتاپا با سری کیلزون فرق دارد و مطمئنا موفق تر از آن ها نیز عمل خواهد کرد.

18820113896_1633ddae5b_o.0
Horizon: Zero Dawn

نکته ایی که خیلی ها را در تریلر شگفت زده کرد چیزی جز گیمپلی بازی نبود. هورایزون نوعی نقش آفرینی محسوب میشود ولی با این حال با خیلی از نقش آفرینی های امروزی که تا به حال بازی کرده اید فرق دارد. نکته ای که خیلی در گیم پلی بازی اهمیت دارد استفاده از تکنیک است. در واقع هورایزون استراتژی قوی میطلبد و اگر در خیلی جاها استراتژی خوبی را در پی نگیرید به احتمال زیاد شکست میخورید. در همان ابتدای تریلر گیمپلی بازی میبینیم که کاراکتر اصلی بازی به صورت کاملا ناشیانه از طریق مخفی کاری راه خود را به جلو باز میکند و سپس رباط نسبتا بزرگی را شکار میکند. اگر خوب دقت کنید میبینید که رباط متوجه حضور شما می شود و سر و صدا میکند و سعی میکند تا بقیه را نیز خبر کند اما ناکام می ماند. همین نشان می دهد که تا چه حد قرار است بازی بر اصل حساب و کتاب های شما پیش برود و شاید همین موضوع بازی را بسیار بسیار زیبا تر کند. ابتدا باید بگویم که اسلحه ی اصلی در بازی تیروکمان خواهد بود و قرار است با همین تیروکمان یک RPG ناب را رقم بزنید. در بازی قرار است چند نوع تیر داشته باشیم که هر کدام برای شرایطی خاص، کار خاصی را انجام میدهند. هنوز نمیدانیم که چه تیر هایی در بازی موجود است اما مطمئنا زمانی که با یک رباط غول پیکر روبه رو میشوید باید از همه ی آن ها با تمام وجود و بازهم بر حسب استراژی خاص استفاده کنید. نکته ی بسیار جالب دیگری که در بازی وجود دارد این است که اگر در حین بازی توجه رباطی را به خود جلب کنید و از بخت بدتان آن رباط یکی از غول پیکر ها باشد جز مخفی شدن به طور کامل نمیتوانید رباط را گم کنید! به عبارت دیگر، هوش مصنوعی رباط ها طوری است که با دویدن کاری حل نمی شود و تا جایی که بروید دنبالتان خواهند آمد. مطمئنا بازی دارای گیمپلی بسیار زیبایی خواهد بود و المان های جدیدی به این صنعت معرفی خواهد کرد.
شاید خیلی ها گوریلا گیمز را بعد از ساخت بازی “کیلزون ۳” به نداشتن حرفه برای طرح داستان متهم کنند. حتی در “کیلزون شدوفال” این نقطه ضعف گوریلا گیمز به شدت قوت گرفت. اما هورایزون به هیچ وجه قرار نیست داستان ضعیفی داشته باشد! زیرا آنقدر پتانسیل دارد که حتی اگر به بدترین شکل بیان شود باز هم زیبا و جذاب است. داستان بازی درباره ی وقایع بعد از آخرالزمان است. زمانی که بیشتر انسان ها از بین رفته اند و چه بسا حتی نسل جدیدی از انسان ها در حال به وجود آمدن هستند. نسلی که راز بقا تکامل را با سرعت بسیار زیادی طی میکنند. کاراکتر اصلی داستان بازی دختری به نام Aloy است. دختر با استعدادی که باهوش سرشارش قرار است شکارچی بزرگی شود. اما واقعا قرار است آن ها چه شکار کنند؟ آیا خود شکارچی اند یا تنها برای بقا رباط ها را از بین میبرند؟ اینگونه که پیداست آخر الزمان توسط چیزی بدست آمده که انسان سالیان دراز از آن میترسیده، یعنی سلطه ی کامل رباط ها بر انسان. از نماد انسان ها تنها ساختمان هایش باقی مانده و ماشین هایی به نام رباط که در حال حاضر امپراطوری کل دنیا را در دست گرفته اند. در این میان دختری به دنبال شگفتی های زندگی پیش از خود است و باخود هنوز هم فکر میکند که موجودات قبل از ما چه کسانی بودند که تنها از آن ها ساختمان هایی به درد نخور و تکه های فلزی کُشنده بر جای مانده است؟ اگر بخواهیم کمی بیشتر درباره ی داستان بازی و تئوری های مختلف صحبت کنیم باید مقاله ای جدا گانه به این قسمت اختصاص دهیم، زیرا آنقدر گسترده است که در خیلی موارد باعث سردرگمی میشود. اما اگر بخواهیم نزدیک ترین تئوری پیرامون بازی را پیدا کنیم مطمئنا به نظریه ی ۰ تا۱۰۰ و ۱۰۰ تا۰ میرسیم. در واقع در این نظریه گفته میشود که ما انسان ها در یک دوره ی زمانی خاصی زندگی میکنیم و پس از آن نابود میشویم و سری های بعدی انسان ها که تکامل یافته ترند به حیات بر روی زمین ادامه خواهند داد. قضاوت درباره ی داستان بازی و نظریات گوناگون را به شما میسپارم، اما تنها چیزی که پیدا و روشن است این است که داستان بازی قرار است جزو بهترین ها باشد و موفقیت های زیادی به دست خواهد آورد.
شاید زمانی که تریلر گیمپلی بازی را مشاهده کرده اید اولین نکته ایی که به چشمتان خورد گرافیک فوق العاده ی بازی بود. کاری که شاید گوریلا گیمز در آن استاد است و استدیوهای دیگری به این زیبایی نمیتوانند یک محیط جهان باز به این زیبایی را خلق و تحویل بازیباز بدهند. شاید تعجب آور نباشد که بدانید موتور گرافیکی بازی در واقع ارتقا یافته ی همان موتوری است که در سری کیلزون استفاده شد. نکته ایی که دهان خیلی ها را از تعجب باز گذاشته، طراحی بسیار زیبا و شیک رباط های بازی است. در طراحی این رباط ها کوچکترین اشکالی حداقل در تریلر دیده نشد و به احتمال زیاد در بازی نیز قرار نیست دیده شود. طراحی محیط بازی به بهترین نحو انجام شده بطوری که حتی زمانی که در حال مشاهده تریلر هستید متوجه این میشوید که نقاط مختلف محیط به طور کامل با یک دیگر فرق دارند و این مورد در یک بازی جهان باز به شدت میتواند شگفت آور باشد و موجب لذت بردن دو چندان از بازی شود. اما گرافیک خوب مگر بدون فیزیک خوب معنا دارد؟ تنها چیزی که مطمئنا بر روی آن با تمام وجود کار شده است فیزیک بازی است. در تریلر نشان داده شده از بازی زمانی که به گیاهان برخورد میکنید به طبیعی ترین شکل ممکن تکان میخورند و این اتفاق جالب برای لباس های عجیب کاراکتر و موهای وی نیز رخ داده است. حتی زمان پرتاب تیر به سمت رباط میتوانید شاهد فیزیک فوق العاده ی بازی باشید.
در یک جمع بندی کلی، بازی پتانسیل این را داراست که بتواند به یکی از خاطره انگیز ترین و احتمالا شاهکار ترین بازی هایی که تابحال بازی کرده اید تبدیل شود. بازی دارای داستانی قوی و گیمپلی نقش آفرینی از نوع جهان باز است و به احتمال زیاد میتواند به همان موفقیتی دست یابد که کیلزون ۲ در سال ۲۰۰۹ رسید. درهر صورت انتظارات از گوریلا گیمز به شدت بالاست و امیدواریم با اثری روبرو باشیم که مدت ها در خاطره ها بماند.

horizon_zero_dawn_header_3

نویسنده: پارسا برنوس


35 دیدگاه ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

    1. اره اره شما خیلی فشار نیار به خودت :lol:
      مطمعن باش اگه رو ایکس باکس قرار بود بیاد انتظارشو داشتی اینم صرفا جهت هیتریه (شایدم روشن فکری ) :lol:

      ۰۰
  1. خسته نباشید پارسا جان : :۱۵:
    به شخصه سطح انتظارم ازاین بازی خیلی بالاست … واسم جز بهترین نمایش های E3 بود واقعا لذت بردم!
    ولی نمیشه این بازی یک RPG خالص تصور کرد به نظرم یک بازی ادونچر جهان باز با المان های RPG باشه. اگر هم گرافیک بازی در همین حد بمونه با توجه به سبک و وسعت بازی واقعا شاهکر میشه!

    ۰۰
  2. تشکر از پارسای عزیز بخاطر زحمتی که کشید
    بنظرم ریسکی ترین و بزرگترین پروژه ای هست که GG تا به امروز روش کار کرده
    تلفیق درست مبارزات استراتزیک و استفاده از محیط یکی از بهترین اکشن های چند وقت اخیر رو توی دمو دیدم…
    یکی از معدود بازی هایی که boss رو باید با مدیریت منابعی که داری و دانشی که نسبت بهش داری از پا در بیاری…
    منتظر نمایش های آینده میمونم تا اون بعد Rpg قضیه هم ببینم! ;)

    ۰۰
  3. مرسی از پارسا عزیز
    بلاخره منتشر شد..
    این بازی واقعا یکی از مورد انتظار ترین هاست… خیلی افراد از استودیوهای دیگه اومدن به گوریلا تا رو این بازی کار کنن پس معلومه سرمایه گذاری ویژه ای روش شده
    البته رقابت با عناوین نقش آفرینی همیشه سخت بوده.. باید دید هورایزون چطور از پسش بر میاد

    ۰۰

مقالات بازی

بیشتر

چند رسانه ای

بیشتر