۱۱ بهانه برای توجیه بازی‌های ویدئویی

در ۱۳۹۴/۰۹/۱۷ , 18:03:53
بازی Counter-Strike Online

صنعت بازی‌های ویدئویی یکی از پرسودترین شغل‌های فعلی دنیا بوده و افراد بسیاری را در سراسر جهان سرگرم کرده است. مردم زیادی در سراسر دنیا از جمله (ایران) با ساخت و به خصوص انجام بازی‌های ویدویی مخالف هستند. در بهترین حالت آنها اعتقاد دارند انجام بازی وقت تلف کردن است و در بدترین حالت به وضع جسمی، روحی و زندگی بازی‌کنندگان آسیب می‌زند. نظر این دسته از مردم قابل احترام است؛ اما بازیکن می‌تواند با مدیریت زمان اختصاص داده شده به بازی‌ها و دقت به درجه بندی سنی، عملکرد خود در  چندین زمینه‌ی مختلف را بهبود دهد.

در ادامه ۱۱ نتیجه از آزمایش محققان روی تاثیر بازی‌های ویدئو آورده شده است.

۱-مقابله با حواس پرتی

call-of-duty-590x332

زمانی که بازیکن بازی‌های تیراندزی اول شخص (FPS) مانند ندای وظیفه (Call of Duty) را انجام می‌دهد نباید تنها روی نشانگر اسلحه تمرکز کند. یک بازیکن حرفه‌ای این موضوع را می‌داند و برای پیروز شدن تمام صحنه‌ی مبارزه را زیر نظر می‌گیرد. بر اساس نتیجه‌ی  به دست آمده از آزمایش گروهی از محققانی که روی تاثیر بازی‌های ویدئویی تحقیق می‌کنند، بازی‌های ویدئویی می‌توانند باعملکرد مغز، تمرکز بازیکن را افزایش دهند؛ زیرا برای انجام بازی‌های ویدئویی بازیکن می‌تواند با سرعت بسیار بالا، صدا و تصویری را که شنیده و مشاهده کرده بررسی کند.

۲- عقب انداختن دوران پیری

mortal-kombat-590x314

گروهی از محققان در سال ۲۰۱۳ آزمایشی را برای بررسی سرعت و تمرکز عملکرد مغز ترتیب دادند. این گروه یک بازی با تمرکز روی این موضوع تولید کردند و آزمایش را به مدت یک سال ادامه دادند. نتیجه‌ی به دست آمده بسار جالب بود؛ آن گروه از داوطلبان که این بازی را انجام دادند موفق به کسب تجربه‌ای شدند که در حالت عادی ۳ سال برای کسب آن زمان لازم است.

۳- کنترل بهتر احساسات

tetris-590x344

بازی های ویدئویی تاثیر به‌سزایی روی مغز و عملکرد آن دارند. یکی از این تاثیرات کنترل بهتر احساسات و کاهش ضربه‌ی عاطفی تا میزانی قابل توجه است. گروهی از محققان برای اثبات این موضوع با استفاده از بازی تتریس (Tetris) آزمایشی را انجام دادند. در این آزمایش به داوطلب‌ها تصاویر بسیار خشن و دلهره آور نشان داده شد. گروهی از داوطلبان بلافاصله بعد از دیدن تصویرها، ۱۰ دقیقه بازی تتریس را انجام دادند.

یک هفته بعد از انجام آزمایش، افرادی که بازی تتریس را انجام داده بودند خاطرات کمتری از روز آزمایش داشته و ضربه عاطفی کمتری در آنها مشاهده می‌شد.

۴- کمک به دانشمندان

foldit-590x360

بازی‌های آنلاین بسیاری وجود دارد که علاوه بر سرگرم کردن بازیکن‌ها، به پیشرفت علم در زمینه‌ها ی مختلف کمک می‌کند. یکی از مشهورترین این بازی‌ها فلدیت (Foldit) نام دارد. در این بازی کنترل پروتئین‌ها و ترکیب کردن آنها به ساده‌ترین شکل ممکن بر عهده‌ی بازیکن گذاشته می‌شود. نتایجی که از انجام این بازی به دست آمد تعجب همه را بر انگیخت؛ بازیکن‌ها در سال ۲۰۱۱ در زمان انجام این بازی موفق شدند ساختار ویروس حامل بیماری ایدز که از میمون به انسان منتقل شد را پیدا کنند. همچنین در سال ۲۰۱۴ نوعی پروتئین خاص برای استفاده در علم شیمی مصنوعی (شاخه ای از علم شیمی که در آن با استفاده از ماده‌ای اولیه، ماده‌ای تازه ایجاد می شود.) توسط بازیکن‌ها کشف شد.

۵- تبدیل شدن به جراحی زِبردست

dr-mario-online-rx

منظور این مورد تبدیل شدن به جراحی بهتر با استفاده از شبیه‌سازی‌های عمل جراحی نیست. در سال ۲۰۰۴ از تعدادی از جراحان خواسته شد در یک هفته ۳ ساعت به انجام بازی‌های ویدئویی بپردازند. دکترها و جراحانی که بازی‌های ویدئویی را انجام داده بودند با ۳۷ درصد خطای کمتر و ۲۷ درصد سرعت بیشتر، توانسته بودند جراحی‌های خود را انجام دهند. همچنین روش‌های استفاده شده در هنگام جراحی این افراد بهتر از پزشکان عادی بود.

۶- کنترل بهتر روی خواسته‌ها

candy-crush-590x443

بازی‌های ویدئویی تنها عامل جلوگیری از انجام کارهای خلاف و غیر قانونی نیستند؛ اما گروهی از دانشمندان ثابت کردند که انجام بازی می‌تواند بر اعمال آدم‌ها تاثیر بگذارد. در این آزمایش از بازیکن‌ها خواسته شد زمانی که قصد انجام کاری مانند غذا خوردن، سیگار کشیدن و مصرف مواد مخدر را داشتند، تنها ۳ دقیقه به انجام بازی بپردازند؛ اگر بعد از پایان این سه دقیقه، آنها هنوز تمایل به انجام کار خود داشتند، باید پیامکی را برای ناظران آزمایش ارسال می‌کردند. نتایج آزمایش نشان داد ۱۴ درصد از خواسته‌های بازیکن‌ها بعد از انجام بازی‌های ویدئویی سرکوب شده است.

۷- مبارزه با افسردگی

psychonauts-590x307

با پیشرفت علم پیچیدگی‌های مغز بیشتر آشکار می‌شود. در مغز انسان دو بخش به نام های هیپوکامپوس (Hippocamous) و پاداش مسیر (reward Pathways) وجود دارد. وظیفه‌ی بخش اول کنترل حافظه و یادگیری و بخش دوم ایجاد انگیزه و تلاش برای رسیدن به آن را بر عهده دارد. هر دوی این بخش‌ها در افراد افسرده کارایی بسیار پایینی دارند. انجام بازی‌های ویدئویی می‌تواند به افراد افسرده برای تحریک این دو بخش و بهبود بیماری آنها کمک کند.

۸- بهبود بینایی

medal-of-honor-590x258

انجام بازی‌های ویدئویی و خیره شدن به نمایشگر برای مدت طولانی می‌تواند آسیب‌های جبران ناپذیری به چشم وارد کند. گروهی از محققان از افرادی که به بیماری آب مروارید مبتلا شده بودند خواستند تا در یک ماه حداقل ۴۰ ساعت بازی مدال افتخار را بازی کنند. بیماری ۸۳ درصد از افراد مورد آزمایش بعد از یک ماه بهبود قابل ملاحظه‌ای یافته بود به طوری که آنها می‌توانستند به راحتی اجسام در حال حرکت را شناسایی کنند.

۹- بهبود روابط اجتماعی

counter-strike-590x332

بسیاری از افراد معتقد هستند بازی‌های ویدئویی باعث به وجود آمدن حس خشونت و ناهنجاری در بازیکن‌ها می‌شود؛ اما مطالعات دانشمندان نشان می‌دهد در صورتی که زمان انجام بازی‌ها کنترل و به رده‌بندی سنی بازی دقت شود، بازی‌های ویدئویی می‌توانند به بهبود روابط  اجتماعی کمک کند.

۱۰- افزایش مهارت تصمیم‌گیری

Featured13-642x360

بازیکن‌ها در زمان انجام بازی مجبور به گرفتن تصمیم‌هایی سریع می‌شوند. در زمان یک آزمایش از بازیکن‌ها خواسته شد تا به گروه تقسیم شده و دو بازی «The Sims» و «The unreal Tournament» را انجام دهند. هر دو گروه بعد از پایان دوره‌ی آزمایش از قدرت تصمیم‌گیری بهتری برخوردار بوند.

۱۱- کسب در آمد

new-super-mario-bros-2-wallpaper-2-660x280

اشتباه نکنید، منظور از این مورد سازندگان بازی‌ها نیستند؛ بلکه عده‌ای از بازیکن‌ها هستند زندگی خود را وقف بازی کرده و از طریق آن در آمد کسب می‌کنند. به عنوان مثال عده‌ای از بازیکن‌ها با شرکت در رقابت‌های بازی‌های ویدئویی و برنده شدن در آن پول به دست می‌آورند. همچنین عده‌ای دیگر با انجام بازی‌های ویدئویی آنلاین این کار را انجام می‌دهند؛ به عنوان مثال افراد یکی از مشهورترین گروه‌های بازی «World of Warcraft» به ازای مدت زمان حضور در بازی، ازطرف حامیان خود در آخر هر ماه حقوق دریافت می‌کنند.

یکی از کاربران یوتیوب با نام «CaptainSparklez» با ساخت ویدئوهای جالب از بازی‌ها تا این لحظه موفق به کسب در آمد میلیون دلاری شده و خانه‌ای با ارزش ۴.۵ میلیون دلار برای خود تهیه کرده است.

بازیکن‌ها می‌توانند (اگر والدین آنها به انجام بازی‌های ویدئویی ایراد وارد کردند) برای دفاع از خود این مقاله را به آنها نشان بدهند؛ اما توجه داشته باشید که تمام موارد بالا در صورتی اتفاق خواهند افتاد که در انجام بازی زیادی رَوی نکرده و به رده‌ی سنی بازی‌ها توجه شود. البته این دو مورد به خصوص در کشور ایران اغلب رعایت نمی‌شود و این حق با والدینی است که نگران آینده‌ی فرزندان خود هستند.


33 دیدگاه ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

  1. صادق جان مقاله خیلی خیلی خوبی بود واقعا جالب بود
    چیزی که توی ایران اصلا بهش توجه نمیشه همین رده بندی سنی هست
    ولی بازی کردن هم بیشتر سود داره تا ضرر البته به شرطی که درست ازش استفاده بشه مثل هر چیزی که توش افراط باشه بد هست ولی اگه به درستی ازش استفاده بشه سود داری و توی زندگیت تاثیرات مثبت زیاد داره

    ۰۰
  2. مقاله بسیار خوبی بود.
    خیلی ها علاقه ی خیلی خاصی دارن که بازی های رایانه ای رو بی اهمیت و مضر نشون بدن و آدمو به کارهای دیگه وادارن،مثل پدر و مادر های خودمون!
    البته بعضی موقع ها بحث از پدر و مادر و درس خوندن یا بازی کردن هم میگذره و به صنعت کشیده میشه.اگه مسئولین ما به بازی های رایانه ای به چشم یک صنعت و منبع درآمد نگاه کنن نه یه سرگرمی،اونوقت کشور ما پیشرفت قابل توجهی نه تنها تو صنعت گیم،بلکه تو تمامی زمینه ها می کرد.
    به هرحال،توی مورد آخر میتونستید Pewdiepie رو هم بگید که درآمد نجومی داره :27:

    ۰۰
  3. کلا چیز محشریه گیم :-)
    تا وقتی که از حدش تجاوز نکنه.نباید از یه سرگرمی بمنظور رفع خستگی به ابزاری برای کشتن وقت طلف بشه و بیشترین ساعات روز یک فرد رو به خودش اختصاص بده.این موضوع رو زیاد تجربه کردم.خودتون رو کنترل کنید!!مثل من نباشید :۲۴:
    تشکر از اقا صادق بابت مقاله

    ۰۰
  4. تشکر :۱۵:
    طبق اماری که دولت اعلام کرده ۲۵ میلیون نفر در ایران حداقل روزی ۱/۵ساعت بازی می کنند :۲۴: پس می شه گفت از دورانی که برای انجام بازی بهانه و توجیه لازم بود عبور کردیم :-)
    به نظر من ۱۱ مزیت بازی های ویدئویی تیتر بهتری بود :-)

    ۰۰

مقالات بازی

بیشتر

چند رسانه ای

بیشتر