خانه » مقالات بازی پیر کم تجربه | نقد و بررسی Street Fighter V × توسط محمد مراقی در ۱۳۹۴/۱۲/۲۱ , 14:00:39 12 پس از ۷ سال، کپکام تصمیم گرفته با یک تغییر بزرگ در سیاستهای بازرگانی خود، نسخۀ جدید سری بازی های Street Fighter را با شیوههایی جدید به منتشر کند. و به جای عرضۀ متعدد نسخههای جدید، سیری تکاملی را پیش روی نسخۀ عرضه شده در روز انتشار بگذارد و با انتشار پچها و بروز رسانیهای متعدد، به کامل کردن Street Fighter V بپردازد. استریت فایتری که گویا یک زمین بازی خالی است و مهرههای آن قرار است در آینده در قالب بروز رسانیهای جدید به منتشر شوند. در ادامه با نقد ما بر این بازی با دنیای بازی همراه باشید. Street Fighter V بیش از هر دو نسخۀ مختلف از سری بازی های دیگر دچار تغییرات بنیادین شده است و با نسخۀ قبلی تفاوتهای بسیار زیادی دارد. این تغییرات در وهلۀ همانطور که گفته شد در شیوۀ عرضهی بازی خود را نشان میدهند. به گونهای که علیرقم نسخههای قبلی که سالانه هر نسخه با محتویات جدیدی عرضه میشد، اینبار قرار است تنها یک نسخه از این بازی منتشر شده و سپس طی بروزرسانیهای متعدد محتویات جدیدی به آن افزوده شود. اما طی تجربهای که هر بازیکنندهای این روز ها از این بازی داشته، به نظر میرسد نسخۀ اولیه این بازی بسیار ناقص است و نیاز به بروز رسانیهای بسیار زیادی دارد تا به یک نسخۀ از هرنظر کامل تبدیل شود. در اولین مرحله از بخش آفلاین بازی آغاز میکنیم که حقیقتا نه تنها برای بازیکنان تازه وارد، بلکه برای طرفداران قدیمی و دو آتیشۀ آن هم محتویات چندانی ندارد. به طور کلی قسمت آفلاین بازی شامل بخشهای Versus، Surviving و Story و همچنین بخش تمرینی بازی است. در رابطه با بخش تمرینی بازی باید گفته شود که به جز همان ابتدای بازی که مقداری با شخصیت ریو، بلاجبار وارد این بخش میشوید، فنون و سبک مبارزهای آن را یاد گرفته و آشنایی با دیگر مبارزان را به مبارزه در بخش های دیگر موکول میکنید. پس از این عمل به نظر بنده و طبق تجربهای که از بازی داشتم، دیگر میلی برای ورود به بخش تمرینی نداشتم چون تمرین کردن در آن درست همانند مبارزه با یک کیسه بوکس است و حریف در این بخش هیچ واکنشی از خود نشان نمیدهد و همچنین هر مبارزه روندی نامحدود دارد و به هیچ وجه زمان یا نوار سلامتی حریف به انتها نمیرسد تا هنگامی که از مبارزه خارج شوید. این بخش بیشتر به درد تمرین کردن فنون مختلف برای یادگیری و به خاطر سپردن کلیدهای هر فن طراحی شده و چالش خاصی برای تمرین رودر رو با حریف تمرینی ندارد. رشید، یکی از مبارزان جدید در این بازی که بسیار خوب و خلاقانه به نظر میرسید. بخش Versus بازی شامل مبارزات دو نفره با دوستان است که البته بازهم مشکلات خاص خود را دارد. در همان ابتدا کمبود تعداد مبارزان در بازی خود را بهشدت به رخ میکشد. ۱۶ مبارز که البته از حق نگذریم دارای تنوع و دیزاین مناسبی هم هستند، در مقابل عناوین هم سبک دیگر واقعا کم به نظر میرسند. اما مشکل دیگر این است که در این بخش درصورت افلاین بودن نمیتوانید فایت مانی (واحد پول داخل بازی برای خرید آیتم های پولی) دریافت کنید و حتما باید به صورت آنلاین بازی کنید تا بتوانید پول مورد نیاز برای خرید را به دست بیاورید. پس میتوان نتیجه گرفت بازی کردن در این بخش به صورت آفلاین به هیچ وجه سودی برای شما به غیر از سرگرمی و صرف وقت ندارد و خبری از رنگهای جدید برای مبارزان و خرید مبارزان جدید و خیلی از موارد دیگر نیست. بخش Surviving شاید بتواند مقداری شما را سرگرم نگه دارد اما در مقابل ویژگیهای آرکید بخشهای مختلف بازیهای هم سبک دیگر، حرفی برای گفتن ندارد. در این بخش با انتخاب هر مبارز، چند مبارزۀ متوالی روبه روی شما قرار میگیرد و سود و زیانهای هر مبارزه نظیر مقدار مصرف از نوار سلامتی و مقدار نوار V-Guage در مبارزۀ بعدی تاثیر دارد و میتوانید در پایان هر مرحله کمبودهای مختلف مبارز خود را جبران کنید. اما در انتها نوبت به بخش Story میرسد که بیشتر همانند یک نسخۀ بتا از یک بازی کامل به حساب میآید! بخش داستانی این بازی هم اکنون تنها شامل سه مبارزه برای هر شخصیت است که در میانۀ آنها سکانسهای سینمایی هنری که به صورت دستی طراحی شدهاند به نمایش در میآید و داستان پشت مبارزه را برای شما بازگو میکند. در میان ۱۶ مبارز این بخش، هر شخصیت برای خود داستانی جداگانه دارد اما ممکن است در بعضی از داستانها شخصیتهای مختلف وارد داستانهای دیگر بشوند و با شخصیتهای دیگر تعامل برقرار کنند. درحال حاظر بخش داستانی بازی به هیچ وجه قابل قبول نیست و نیازهای یک طرفدار را که صرفا برای تجربۀ بخش آفلاین بازی آن را تهیه کرده است را برطرف نمیکند. در آینده قرار است بخش داستانی جدید و کاملتری در قالب یک بروزرسانی برای بازی منتشر شود! همین مورد میتواند نمونهای برای معرفی سیاستهای سازندۀ بازی باشد که عدۀ زیادی از طرفداران و مخاطبان خود را ناراضی کرده. مگر انتشار یک بازی کامل در روز اول و صبر کردن برای کامل شدن یک بازی چه اشکالی دارد که برخی از ناشرها و سازندگان بازی به آن توجهی نمیکنند؟ این مشکل را میتوان به عنوان یکی از ویژگیهای مشترک ناشرانی نظیر کپکام و EA به حساب آورد. از نقص های قسمت آفلاین بازی که بگذریم میرسیم به بخش آنلاین بازی که اگر از طرفداران آن باشید واقعا از آن لذت خواهید برد. درست است که سرورهای بازی کمی دچار اختلال میشوند و نقص هایی جزئی دارند اما درکل سازندگان موفق شدهاند تجربهای خوب و کامل از بخش آنلاین یک بازی مبارزهای را به ارمغان بیاورند. اگر بخواهیم بخش آفلاین و قسمت آنلاین بازی را با یکدیگر مقایسه کنیم باید گفت که بخش آنلاین بازی تابحال موفقتر عمل کرده و راضی کنندهتر به نظر میرسد. تا ببینیم سازندگان با بساط پهن این بازی و بروزرسانی های پیش رو چه میکنند؟ گیم پلی بازی هنوز هم سبک و سیاق دشوار و پیچیدۀ استریت فایتری خود را نگه داشته اما نسبت به نسخۀ پیشین سادهتر به نظر میرسد. سادهتر شدن پیاده سازی کومبوها نسبت به نسخۀ قبلی کاملا دو بازخورد متفاوت دارد. در اولین بازخورد میتوان به گیمرهای تازه واردی اشاره کرد که برای اولین بار پای در دنیای استریت فایتر میگذارند و تابهحال آن را تجربه نکردهاند و میخواهند مسیر کم پیچ و خمتری را طی کنند. اما از طرفی دیگر این موضوع برای گیمرهای قدیمی و طرفداران دو آتیشهای که به استایل سخت و پیچیدۀ بازی عادت کردهاند کمی آزاردهنده است. از سویی دیگر قابلیتهای جدید خانوادۀ V-Guage که مطمئنا با آنها آشنایی کامل دارید نیز به گیم پلی بازی و سبک مبارزات روندی سریع و سختتر بخشیدهاند که نسبت به نسخههای پیشین بهتر و جذابتر به نظر میرسند. یادگیری کمبوهای بازی بسیار سخت است اما نتیجۀ مطلوب و لذت بخشی به همراه دارد گرافیک هنری بازی که توسط موتور آنریل ۴ خلق شده بیش از هرچیزی در ابتدای بازی توجه شما را به خود جلب میکند. جزئیات، رنگ بندیها، طراحی بافتها و … همه و همه در سطح بسیار خوبی قرار دارند به جز یک مورد که مربوط به در هم فرو رفتن بافتهای گرافیکی (نظیر فرو رفتن اعضای بدن در اشیای دیگر) است. انتظار میرود در بروزرسانیهای پیش رو این مورد هم تاحدودی یا بهتر است به طور کامل از بین برود تا مشکلی حداقل در این زمینه گریبانگیر بازی نشود. صداگذاری بازی که توسط گویندگان انگلیسی زبان و ژاپنی صورت گرفتهاند هریک به نوبۀ خود کار خود را به نحو احسن انجام دادهاند و خردهای نمیتوان از بازی گرفت. موسیقی متن حماسی بازی نیز مخاطب را با جو و تم کلی بازی آشنا میکند. درست کاری که از یک موسیقی متن قابل قبول در یک بازی انتظار میرود. صحنهی مبارزات بازی علاوه بر اینکه از تنوع بسیار خوبی برخوردارند، دارای جزئیات و طراحی بسیار خوبی نیز هستند. از محیط های با عمق بالا گرفته تا فضاهای غیربستهای که ممکن است به شکستن درب یک مغازه و ادامه دادن مبارزه در مکانی دیگر ختم شود. مکانهای مبارزهی بازی به طور کلی شباهت های زیادی به مکانهای نسخه های قبلی دارد اما در طراحی آنها تغییرات زیادی اعمال شده است که در انتها موفق به ارائۀ تجربهای خوب و متنوع از بازی در محیط های مختلف و گوناگون است. Street Fighter V اگر کمی زیر سیاستهای عجولانۀ کپکام تحمل به خرج میداد و زود بمنتشر نمیشد، میتوانست با محتوای بیشتر و حذف نقصهای فاحش و غیرقابل بخشش خود، به یک بازی موفقتر تبدیل شود و روند همیشه مثبت نسخههای قبلی را ادامه دهد. اما اینگونه نشد و ماجرا طور دیگری رقم خورد. اما بههرحال امیدواریم در آیندهای نهچندان دور، سازندگان بازی، این نواقص را طی بهروزرسانهای متوالی از بین ببرند و با اضافه کردن محتوای جدید به بازی، تجربهای بهتر و کاملتر از پنجمین نسخۀ اصلی سری Street Fighter به ارمغان بیاورند. نویسنده محمد مراقی پی سی گیمینگ (PC Gaming) مقالات بازی 12 دیدگاه ثبت شده است دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخبرای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید. ممنون بابت نقد در مورد تعداد کم شخصیت های بازی هم ۱۶ شخصیت موجود در ابتدا ممکنه خیلی کم به نظر بیاد اما شخصیت ها ویژگی های متفاوتی دارند و خوشبختانه کپکام قراره به خوبی از بازی پشتیبانی کنه و محتویات بیشتری در آینده منتشر کنه، بنابراین این مشکل هم به زودی برطرف میشه سایر بخش های بازی مثل گیمپلی و گرافیک هم در سطح بسیار خوبی قرار دارن ۰۰ برای پاسخ، وارد شوید قبل از هر چیز یک تشکر و خسته نباشید به جناب مراقی بابت نقد یکی از مهمترین بازیهای سال که متاسفانه اونقدرها که باید بهش اهمیت داده نشد… به شخصه هنوز موفق به تجربه قسمت پنجم “مبارزان خیابانی” نشدم و اگر بشه برای تجربهی سلطان سبک مبارزهای نوروز رو نشونه رفتم و از این بابت فعلا نمیتونم نظر و امتیاز قطعیای به این عنوان بدم اما چند نکته در رابطه با نقد: اول اینکه بنظرم در بعضی قسمتهای نقد زیادی سختگیری صورت گرفته، برای مثال اون بخشی که اشاره به قسمت تمرینی بازی داره عملا نکات گفته شده منفی بحساب نمیاد چوت کلا ذات بخش تمرینی در تمامی عناوین مبارزهای همین طور خواهد بود و قرار نیست در این بخش نوار سلامتی به نقطه پایان برسه! نکته بعدی اینکه کلا هواداران عناوین مبارزهای کوچکترین اهمیتی که در مورد نکات قوت و ضعف اثرِ مورد نظر از خودشون نشون میدن معطوف به بخش داستانی بازی هست و به نظرم ضعیف یا کلا حذف شدن این بخش از عنوان مبارزهای دست آخر لطمهی سنگینی به کلیت و امتیاز نهایی بازی وارد نمیکنه (هر چند که قبول دارم از اثری مثل عنوان شمارهدارِ سلطان عناوین مبارزهای در بخش داستانی انتظاری بیش از این میرفت و ایراد متن نقد کاملا صحیح هست) با این حال گفته شده بخش داستانیِ اصلی بازی در ماههای بعد به شکل کاملا مجانی در اختیار گیمران قرار میگیره که این هم یک امتیاز مثبت و هم یک امتیاز منفی بحساب میاد. صحبت از مجانی بودن قضیه شده، به شخصه اطلاع نداشتم که برای جمع آوری و کسب Fight Money باید و باید بازی رو آنلاین انجام داد! این یعنی برای افرادی مثل اینجانب که عضو پلاس نیستند و از بخش آنلاین بازیها بیبهره، کلا مبارزان وعده داده شده و اضافیجاتی که قرار هست به بازی اضافه شوند دست جمعی معنای خودشون رو از دست میدن! که این یعنی بزرگترین نقطه ضعف بازی… در رابطه با تعداد مبارزان نیز از نظر من ۱۶ مبارزِ کاملا متفاوت تعداد قابل قبولی هست (البته به جز اون “رشید” که لااقل برای ما گیمرها از همون روز معرفیاش هم چیز دلچسبی نبود!). در هفتهی گذشته هم که بخش Arcade به منوی بازی اضافه شد و بسیاری از مشکلات و نارضایتیها رو حل کرد. در رابطه با بخش آنلاین هم که بنده نمیتونم نظری بدم از همین رو کاملا با نکات منفی نقد موافقم و در آخر اینکه گرافیک بازی با توجه به ویدئوهای موجود نقطهی اوج بزرگی و قدرت SFV بحساب میاد که تقریبا در سبک خودش به کمال رسیده. در آخر باز هم ممنون از جناب مراقبی بابت اهمیت دادن به بزرگترین عنوان فایتینگ سال تا به اکنون… _________________ ( Suicide Squad ) ۰۰ برای پاسخ، وارد شوید ممنون بابت نقد بازی . بازی فوق العادست هر روز نزدیک به ۴ ساعت بازی رو انجام میدم و از کمبو های بسیار زیبا و جذابش لذت میبرم :۱۵: ۰۰ برای پاسخ، وارد شوید چرا فقط امتیاز گرافیک ثبت شده ۰۰ به شخصه خودم تو بازی های فایتینگ به شدت اهل تکن هستم ولی نسخه ی ۵م استریت فایتر از نطر گیم پلی به قدری عالی بود که منو جزو طرفدار های پر و پا قرصش کرد. شاید تعداد ۱۶ کاراکتر در ظاهر کم باشه ولی باید حساب کنید حرفه ای شدن با کاراکترهای استریت فایتر زمان بیشتری نسبت به مورتال و تکن میبره پس نباید زیاد ایراد گرفت… از طرفی هم کپکام قول حمایت کامل و رایگان رو داده که امیدوارم به عهدش وفا کنه و در اینصورت باید اینو نکته ی مثبت در نظر گرفت به خصوص که الان شرکت های بازی سازی فقط دارن محتوای پولی میدن… نمونه لش هم مورتال ۱۰. نکات مثبت و منفی رو هم گفتم ولی همه میدونیم برای یه بازی فایتینگ گیم پلی مهم ترین رکن بازیه… و در کنار این گیم پلی اگر بخواهیم از باگ ها _و طراحی کن_ چشم پوشی کنیم با وجود فیزیک فوق العاده و گرافیک هنری جذاب قطعا هر گیمر دوستدار سبک فایتینگ عاشق این عنوان میشه و خواهد شد. در آخر پیشنهاد میگنم اگر اهل فایتینگ هستید و دوست دارید با گیم پلی ای نو آشنا شوید حتما سراغش برید. نمره: ۸/۱۰ این دو نمره هم به خاطر مشکلات ریز متعددی گه داشت کم میکنم مگرنه اصل بازی عالیه و با اپدیت های مطمئنا این نمره میتونه به ده هم تبدیل بشه l 2016 is Ours l ۰۰ برای پاسخ، وارد شوید اینجا کجاست . من فکر کردم اومدم دیبازی . اینجا که شبیه گیم اسپاته . :۲۱: ۰۰ برای پاسخ، وارد شوید با کی کار داری؟ ۰۰ چرا ناراحت شدی . من عذر می خوام هم از شما هم از آقای مراقی . کلی زحمت کشیدن و نقد آماده کردن. ۰۰ یکی از دوستان بازی رو پیش خرید کرده بود میگه هنوز نتونسته قسمت آنلاین بازی رو انجام بده انقدر سرور ها داغونه ۰۰ برای پاسخ، وارد شوید بازی که بازی خوبی هست.فقط کاشکی در آخر مثل نسخه قبلی بازی کاملشو منتشر میکردن.اخه ۱۶ تا کاراکتر که کمه ۰۰ برای پاسخ، وارد شوید گرافیک ۴ ناموسا ؟! یعنی از هر جای این بازی بشه ایراد گرفت به گرافیک فوق العادش نمیشه گیر داد ۰۰ باو چجوری به گرافیکش چهار دادی آخه ۰۰ نمایش بیشتر
ممنون بابت نقد در مورد تعداد کم شخصیت های بازی هم ۱۶ شخصیت موجود در ابتدا ممکنه خیلی کم به نظر بیاد اما شخصیت ها ویژگی های متفاوتی دارند و خوشبختانه کپکام قراره به خوبی از بازی پشتیبانی کنه و محتویات بیشتری در آینده منتشر کنه، بنابراین این مشکل هم به زودی برطرف میشه سایر بخش های بازی مثل گیمپلی و گرافیک هم در سطح بسیار خوبی قرار دارن ۰۰ برای پاسخ، وارد شوید
قبل از هر چیز یک تشکر و خسته نباشید به جناب مراقی بابت نقد یکی از مهمترین بازیهای سال که متاسفانه اونقدرها که باید بهش اهمیت داده نشد… به شخصه هنوز موفق به تجربه قسمت پنجم “مبارزان خیابانی” نشدم و اگر بشه برای تجربهی سلطان سبک مبارزهای نوروز رو نشونه رفتم و از این بابت فعلا نمیتونم نظر و امتیاز قطعیای به این عنوان بدم اما چند نکته در رابطه با نقد: اول اینکه بنظرم در بعضی قسمتهای نقد زیادی سختگیری صورت گرفته، برای مثال اون بخشی که اشاره به قسمت تمرینی بازی داره عملا نکات گفته شده منفی بحساب نمیاد چوت کلا ذات بخش تمرینی در تمامی عناوین مبارزهای همین طور خواهد بود و قرار نیست در این بخش نوار سلامتی به نقطه پایان برسه! نکته بعدی اینکه کلا هواداران عناوین مبارزهای کوچکترین اهمیتی که در مورد نکات قوت و ضعف اثرِ مورد نظر از خودشون نشون میدن معطوف به بخش داستانی بازی هست و به نظرم ضعیف یا کلا حذف شدن این بخش از عنوان مبارزهای دست آخر لطمهی سنگینی به کلیت و امتیاز نهایی بازی وارد نمیکنه (هر چند که قبول دارم از اثری مثل عنوان شمارهدارِ سلطان عناوین مبارزهای در بخش داستانی انتظاری بیش از این میرفت و ایراد متن نقد کاملا صحیح هست) با این حال گفته شده بخش داستانیِ اصلی بازی در ماههای بعد به شکل کاملا مجانی در اختیار گیمران قرار میگیره که این هم یک امتیاز مثبت و هم یک امتیاز منفی بحساب میاد. صحبت از مجانی بودن قضیه شده، به شخصه اطلاع نداشتم که برای جمع آوری و کسب Fight Money باید و باید بازی رو آنلاین انجام داد! این یعنی برای افرادی مثل اینجانب که عضو پلاس نیستند و از بخش آنلاین بازیها بیبهره، کلا مبارزان وعده داده شده و اضافیجاتی که قرار هست به بازی اضافه شوند دست جمعی معنای خودشون رو از دست میدن! که این یعنی بزرگترین نقطه ضعف بازی… در رابطه با تعداد مبارزان نیز از نظر من ۱۶ مبارزِ کاملا متفاوت تعداد قابل قبولی هست (البته به جز اون “رشید” که لااقل برای ما گیمرها از همون روز معرفیاش هم چیز دلچسبی نبود!). در هفتهی گذشته هم که بخش Arcade به منوی بازی اضافه شد و بسیاری از مشکلات و نارضایتیها رو حل کرد. در رابطه با بخش آنلاین هم که بنده نمیتونم نظری بدم از همین رو کاملا با نکات منفی نقد موافقم و در آخر اینکه گرافیک بازی با توجه به ویدئوهای موجود نقطهی اوج بزرگی و قدرت SFV بحساب میاد که تقریبا در سبک خودش به کمال رسیده. در آخر باز هم ممنون از جناب مراقبی بابت اهمیت دادن به بزرگترین عنوان فایتینگ سال تا به اکنون… _________________ ( Suicide Squad ) ۰۰ برای پاسخ، وارد شوید
ممنون بابت نقد بازی . بازی فوق العادست هر روز نزدیک به ۴ ساعت بازی رو انجام میدم و از کمبو های بسیار زیبا و جذابش لذت میبرم :۱۵: ۰۰ برای پاسخ، وارد شوید
به شخصه خودم تو بازی های فایتینگ به شدت اهل تکن هستم ولی نسخه ی ۵م استریت فایتر از نطر گیم پلی به قدری عالی بود که منو جزو طرفدار های پر و پا قرصش کرد. شاید تعداد ۱۶ کاراکتر در ظاهر کم باشه ولی باید حساب کنید حرفه ای شدن با کاراکترهای استریت فایتر زمان بیشتری نسبت به مورتال و تکن میبره پس نباید زیاد ایراد گرفت… از طرفی هم کپکام قول حمایت کامل و رایگان رو داده که امیدوارم به عهدش وفا کنه و در اینصورت باید اینو نکته ی مثبت در نظر گرفت به خصوص که الان شرکت های بازی سازی فقط دارن محتوای پولی میدن… نمونه لش هم مورتال ۱۰. نکات مثبت و منفی رو هم گفتم ولی همه میدونیم برای یه بازی فایتینگ گیم پلی مهم ترین رکن بازیه… و در کنار این گیم پلی اگر بخواهیم از باگ ها _و طراحی کن_ چشم پوشی کنیم با وجود فیزیک فوق العاده و گرافیک هنری جذاب قطعا هر گیمر دوستدار سبک فایتینگ عاشق این عنوان میشه و خواهد شد. در آخر پیشنهاد میگنم اگر اهل فایتینگ هستید و دوست دارید با گیم پلی ای نو آشنا شوید حتما سراغش برید. نمره: ۸/۱۰ این دو نمره هم به خاطر مشکلات ریز متعددی گه داشت کم میکنم مگرنه اصل بازی عالیه و با اپدیت های مطمئنا این نمره میتونه به ده هم تبدیل بشه l 2016 is Ours l ۰۰ برای پاسخ، وارد شوید
یکی از دوستان بازی رو پیش خرید کرده بود میگه هنوز نتونسته قسمت آنلاین بازی رو انجام بده انقدر سرور ها داغونه ۰۰ برای پاسخ، وارد شوید
بازی که بازی خوبی هست.فقط کاشکی در آخر مثل نسخه قبلی بازی کاملشو منتشر میکردن.اخه ۱۶ تا کاراکتر که کمه ۰۰ برای پاسخ، وارد شوید