نگاهی به پلیاستیشن ۴ پرو | کنسولی محبوب یا مهجور؟
انگار همین دیروز بود که سونی از کنسول جدید پلیاستیشن ۴ پرده برداشت و آن را گامی مهم در راستای پیشرفت در واقعیت مجازی و رزولوشن ۴K دانست. «پلیاستیشن ۴ پرو» را نمیتوان یک انقلاب در کنسولهای خانگی دانست؛ بلکه یک بهروز رسانی میان نسلی برای کنسول محبوب سونی است که قابلیتهای جدیدی همانند رزولوشن ۴K محلی یا Native 4K، پشتیبانی خوب از HDR و بهبود تجربه کار با عینک واقعیت مجازی (Virtual Really) پلی استیشن را اضافه میکند. در ادامه همراه دنیای بازی باشید.
برای دوستداران گرافیک و فناوریهای جدید، پلیاستیشن ۴ پرو کنسول ایدهآلی است زیرا که دیگر تنها رایانههای شخصی نیستند که بازی ۴K اجرا میکنند و بازیهای کنسولی هم میتوانند به صورت ۴K اجرا شوند، چیزی که در گذشته تنها توسط رایانههای شخصی امکانپذیر بود؛ از این جهت شاید بتوان گفت شاهد پیشرفتی قابل توجه هستیم. در واقع سونی سعی دارد با این کنسول جدید، رزولوشن ۴K را به عنوان استاندارد جدید در کنسولها و تلویزیونها جا بیاندازد.
سونی با این اقدام خود وارد مرحله جدیدی شده که تاکنون در آن گام نگذاشته بود؛ تولید کنسول میان نسلی قویتر که امکانات بیشتری را به مخاطب میدهد. هر چند این گام تاثیرگذاری محسوب میشود -که در ظاهر و بر روی کاغد جذاب است- ولی در عمل با توجه به بازی و سازنده آن، میتواند نتیجه متغیری از سطح خوب تا معمولی داشته باشد زیرا در نهایت این بازیسازان هستند که محتوای پلیاستیشن پرو را تولید میکنند؛آنها هستند که انتخاب میکنند از امکانات پرو چگونه استفاده کنند: بهبود وضوح تصویری، افزایش نرخ فریم، اضافه کردن بافت پر جزییاتتر یا ترکیبی از همگی آنها.
محتویات
درون جعبه به جز خود کنسول پلیاستیشن ۴ پرو، اقلام معمول مورد نیاز وجود دارد که عبارتند از: هدست، کابل HDMI 2.0، کابل شارژ USB، نسخهی جدید کنترلر DualShock 4 و سیم برق دو لایه جدید که بیشتر شبیه به سیم منبع تغذیه رایانه است.
طراحی
نخستین چیزی که در طراحی PS4 Pro جلب توجه میکند، ابعاد بزرگ آن است. پلیاستیشن ۴ پرو با پهنای ۲۹.۵ سانتیمتر، بلندی ۵.۵ سانتیمتر و طول ۳۲.۷ سانتیمتر نسبت به پلیاستیشن ۴ اصلی نیز بزرگتر محسوب میشود. همچنین وزن آن نیز به ۳.۳ کیلوگرم افزایش پیدا کرده تا کار را برای افرادی که میخواهند کنسول خود را جابهجا کنند، دشوار کند؛ البته این افرایش وزن و حجم بیدلیل نبوده و پیشرفت و تغییرات فراوانی در پلیاستیشن ۴ پرو رخ داده است که ما سعی خواهیم کرد در ادامه به تفصیل، آن را شرح دهیم. کنسول همانند گذشته طراحی طبقهای خود را حفظ کرده است؛ طراحی جدید حالت سه طبقه دارد و گوشههای کنسول خمیده شده که تغییری دیگر نسبت به گوشههای تیز مدل اصلی محسوب میشود.
اگر از نوار LED روی سطح فوقانی کنسول خوشتان نمیآمد و آن را عامل برهم زننده زیبایی و یکدستی سطح کنسول میدانستید برای شما خبر خوشی داریم؛ در پلیاستیشن ۴ پرو نوار LED به لبه پایینی آن منتقل شده است. دکمهها نیز به طرز شگفتآوری بسیار کوچک طراحی شده و در شیار پایینی تعبیه شده است؛ البته دیگر از دکمههای لمسی خبری نیست و ممکن است از نظر عدهای این یک پسرفت محسوب شود. درایو بلوری در شیار بالایی قرار دارد. جنس بدنه نیز همانند قبل است و تغییری نکرده، ولی با این حال همان حس خوب پلیاستیشن اصلی را منتقل میکند. در کل طراحی ظاهری کنسول همیشه یک امر و نظر شخصی است که فرد به فرد تفاوت دارد.
درگاههای ورودی، خروجی و ارتباطی
پلیاستیشن ۴ پرو، همانند پلیاستیشن اصلی دو درگاه USB 3.0 در جلو دارد. درگاه USB 3.0 سومی نیز در پشت آن تعبیه شده است که بیشتر در استفاده از هدست واقعت مجازی و «دوربین پلیاستیشن» کاربرد دارد. یکی دیگر از بهروز رسانیهای این کنسول استفاده از درگاه HDMI 2.0 به جای درگاه HDMI 1.4 است که در نسخه مرجع استفاده شده بود. همچنین این کنسول مجهز به آخرین نسخه بلوتوث یعنی بلوتوث ۴ گردیده است؛ اگر به فناوریهای انتقالِ داده از طریق بیسیم آشنا باشید، حتما با استاندارد جدید و پرسرعت ۸۰۲.۱۱ ac و پهنای باند ۵ گیگاهرتز آشنا هستید.
پلیاستیشن ۴ پرو از تمامی استانداردهای بیسیم ۸۰۲.۱۱ a/b/g/n/ac پشتیبانی میکند که نوید انتقال و استریم با کیفیتتر را بین دستگاههای شما میدهد. یکی دیگر از مواردی که جلب توجه میکند، وجود درگاه خروجی صدای نوری (Optical Audio) است که در پلیاستیشن اسلیم حذف شده، ولی در پلیاستیشن اصلی موجود بود. تغییر مهم دیگر که در کابل برق شکل گرفته، به دلیل منبع تغذیه جدید ۳۱۰ واتی و گنجانده شدن آن در خود دستگاه است؛ نیاز به کابلی جدید و مقاوم واقعا احساس میشد.
مشخصات سختافزار:
- Product name: PlayStation®۴ Pro
- Product code: CUH-7000 series
- Main processor: Single-chip custom processor
- CPU: x86-64 AMD “Jaguar”, ۸ cores
- GPU: 4.20 TFLOPS, AMD Radeon™ based graphics engine
- Memory: GDDR5 8GB – 1GB of VRAM
- Storage size: 1TB
- External dimensions: Approx. 295×۵۵×۳۲۷ mm (width × height × length)
- Mas: Approx. 3.3 kg
- BD/ DVD drive: BD × ۶ CAV – DVD × ۸ CAV
- Input/ Output: Super-Speed USB (USB 3.1 Gen.1) port × ۳ – AUX port × ۱
- Networking: Ethernet (10BASE-T, 100BASE-TX, 1000BASE-T)×۱ – IEEE 802.11 a/b/g/n/ac – Bluetooth® ۴.۰ (LE)
- Power: AC 100V, 50/60Hz
- Power consumption: Max. 310W
- Operating temperature: 5ºC – ۳۵ºC
- AV output: HDMI™ out port (supports 4K/HDR) – DIGITAL OUT (OPTICAL) port
سختافزار قویتر
مهمترین پیشرفت کنسول در بخش سختافزار صورت گرفته است. کیفیت گرافیکی دو برابر شده و یک گیگابایت رم نیز اضافه شده تا شاهد یک بهروز رسانی میان نسلی موفق باشیم. پردازنده پلیاستیشن ۴ پرو مانند گذشته جگوار ۸ هستهای است، با این تفاوت که سرعت آن از ۱.۶ گیگاهرتز به ۲.۱ گیگاهرتز افزایش یافته. قابل توجهترین تغییر را میتوان به گرافیک نسبت داد که پردازنده گرافیکی جدید، بر پایه معماری «پلاریس ایامدی» ساخته شده و توانایی پردازش ۴.۲ ترافلاپس را دارد که افزایش دو برابری نسبت به مدل اصلی دارد. در کنار تمامی این ارتقاها، با اضافه کردن یک گیگابایت رم معمولی به عنوان رم سیستم عامل، امکان استفاده از نیم گیگابایت رم پرسرعت GDDR5 برای بازیسازان فراهم شده است، که در مجموع ۵.۵ گیگابایت از رم دستگاه در اختیار بازیسازان قرار میگیرد. این تغییرات یاد شده سبب میشود بازیسازان بتوانند بهرهوری و خروجی بالاتر مثل رزولوشن ۴K را در بازی به صورت بهینه، پیادهسازی کنند.
یکی دیگر از نقاط قوت این پلیاستیشن جدید، استفاده از رابط SATA 3.0 است که سرعت بالایی در هنگام خواندن و نوشتن اطلاعات بر روی هارد ارائه میدهد؛ البته از آنجا که امکان تعویض آسان هارد دیسک فراهم شده است، میتوانید آن را با حافظه SSD نیز تعویض کنید تا در کنار رابط SATA 3.0، سرعت باورنکردنی ۶ گیگابیت بر ثانیه را تجربه کنید. تمامی پلیاستیشن ۴ پروها دارای هاردی ۱ ترابایتی با دور ۵۲۰۰ در دقیقه هستند؛ هر چند که در عمل شما میتوانید تنها از ۸۶۰ گیگابایت فضای آزاد آن استفاده کنید. شاید مهمترین نقطه ضعف پلیاستیشن پرو، مجهز نبودن به درایو «بلوری اولترا اچدی» است؛ نقطه ضعفی برای شرکت و کنسولی که در هر نسل، آخرین فناوریهای روز را استفاده کرده و آن را به استاندارد اصلی بازار تبدیل میکرد. پلیاستیشن سیدی، پلیاستیشن ۲ دیویدی و پلیاستیشن ۳ بلوری را معرفی کردند.
دسته جدید DualShock 4
سونی همراه با کنسولهای جدید خود از طراحی جدید DualShock 4 پرده برداشت که هماکنون همراه با کنسولهای جدید در دسترس کاربران است. طراحی آن تفاوت چندانی نکرده و شاید مهمترین تغییر در LED باشد که به صورت نواری در بالای صفحه لمسی کنسول جا گرفته است.
صدا، پردازش و سایر موارد
در هنگام خواندن دیسک، پلیاستیشن ۴ پرو نسبت به نسخه اصلی کم صداتر است؛ هر چند همچنان میتوان از آن به عنوان یک کنسول پر سروصدا نام برد. در هنگام خواندن و نوشتن اطلاعات به لطف رابط SATA 3.0، پرو از نسخه اصلی سریعتر شده است، ولی باز نمیتواند رضایت خاطر را جلب کند. طبق بررسیهای انجام شده، سرعت روشن شدن و بالا آمدن پلیاستیشن ۴ پرو با نسخه اصلی تفاوت فاحشی ندارد ولی در هنگام به خواب رفتن و یا از حالت خواب بیرون آمدن، افزایش سرعت چشمگیری را شاهد هستیم.
یکی از قابلیتهای خوب دیگر این کنسول، تصویربرداری صفحه نمایش در ابعاد ۱۰۸۰پی و یا گرفتن عکس درون کنسول (Screenshot) با کیفیت ۴K است. اگر شما پیشتر کنسول پلیاستیشن ۴ را تهیه کردهاید و اطلاعات زیادی نیز بر روی آن ذخیره کرده باشید به راحتی میتوانید تمام اطلاعات را مانند بازیهای دانلودی، پروفایل PSN، ذخیره بازیها و … را از طریق کابل شبکه به کنسول جدید خود منتقل کنید ولی به یاد داشته باشید که این کار زمانبر است.
محتوای ۴K و HDR
شاید این بخش جذابیت بیشتری داشته باشد زیرا که تمام گفتههای بالا در پایان، در اینجا به نتیجه مینشیند. بگذارید اول در مورد HDR و ۴K توضیح دهیم. HDR به صورت ساده و خلاصه، به فناوریای میگویند که باعث میشود دامنه و گستره بیشتری از رنگ و تضاد را در تصویر مشاهده کنیم؛ سفید را سفیدتر و سیاه را سیاهتر نمایش میدهد تا بتوانیم رنگ و نور زندهتری را تماشا کنیم. شاید نیازی به توضیح در مورد ۴K نباشد؛ وضوح تصویری ۳۸۴۰ در ۲۱۶۰ را به اختصار ۴K میگویند. شایان ذکر است تنها در صورتی میتوانید از هر یک از این دو گزینه بالا استفاده کنید که تلویزیون شما از آن پشتیبانی کند.
البته باید دور بلوری اولترا اچدی را خط کشید، زیرا سونی در کنسول جدیدش این مورد را تعبیه نکرده است؛ پس نمیتوانید از بلوریهای با کیفیت ۴K استفاده کنید. راه کار سونی در این زمینه، استریم ویدیو از طریق یوتیوب و نتفلیکس است؛ که اینبار ما که در ایران هستیم به خاطر محدودیتهای جاری از جمله سرعت پایین اینترنت باید دور آن را خط بکشیم، زیرا کمتر کسی پیدا میشود که در کشور ما توان دریافت ویدیوهای ۱۰۸۰ یا ۴K را به صورت استریم آنلاین داشته باشد. پیش از اینکه به قسمت بعد برویم، باید موردی را خاطر نشان کنم و آن این است که سونی تاکید کرده این کنسول نباید عنوان اختصاصی داشته باشد؛ یعنی هر بازیای که عرضه میشود، هم برای پلیاستیشن ۴ و هم پلیاستیشن ۴ پرو قابل استفاده خواهد بود؛ هر چند بهبودیهای فنی و گرافیکی میتواند تنها مختص کنسول جدید باشد تا کیفیت بالاتری را ارائه دهد.
پس به سراغ بازیها میرویم؛ اینجا جایی است که قدرت HDR و ۴K وارد عمل میشود. اولین نکتهای که باید بگویم این است که بازیها در پلیاستیشن ۴ پرو، تا زمانی که سازندگان تمایل نداشته باشند هیچ مزیت و برتری نسبت به نسخه استاندارد ندارند. برای زمان عرضهی کنسول، سونی ۴۰ بازی که از قابلیتهای جدید کنسول حمایت میکنند را معرفی کرده است. اگر بهروز رسانی برای بازیهایی که قبلا منتشر شدهاند توسط سازندگان عرضه نشود، برای شما پلیاستیشن ۴ و پلیاستیشن ۴ پرو در واقع هیچ تفاوتی نخواهد داشت و مانند هم عمل میکنند. اگر از بازیسازان بپرسید کدام ویژگی پلیاستیشن ۴ پرو را ترجیح میدهید، به طور حتم آنها HDR10 را نام خواهند برد، چرا که بازی آنها را از لحاظ بصری و رنگبندی بسیار زندهتر و طبیعیتر نشان میدهد؛ البته باید یادآور شویم قابلیت استفاده از HDR به وسیله بهروز رسانی نرمافزاری در پلیاستیشن ۴ اصلی نیز فعال شده است.
بسیاری از بازیها از افزایش وضوح تصویری (upscale) استفاده میکنند و سونی باز هم در اینجا بسیار عالی عمل کرده است؛ افزایش وضوح تصویری با کمترین کاهش کیفیت همراه است. یکی از مشکلات عمده این است که شما نمیدانید بازی مورد نظر چه چیزی را به شما ارائه میدهد؛ برای نمونه بازی «اینفیموس: پسر دوم» (Infamous: Second Son) گزینههای زیادی را پیش روی شما قرار میدهد که شامل این موارد میشود: روشن یا خاموش کردن HDR، نرخ فریم پایدار و ثابت (۳۰ فریم) یا ناپایدار و نامحدود، و بهرهبری (وضوح تصویری بالا یا نرخ فریم بهتر). بازی «آخرین ما» (The Last of Us) تنها در صورتی ۴K طبیعی (Native) نمایش داده میشود که بازی را در حالت ۳۰ فریم قرار دهید. بازی «ویچر» (The Witcher 3) که سازندگانش ترتیبی برای پشتیبانی از ۴K ندادند، با نسخه معمولی تفاوتی نداشت. در عنوانی همانند «تایتانفال ۲» (Titanfall 2) که به خاطر رندر نهایی در حالت پیشفرض، بدون توجه به توان تلویزیون و خروجی شما، جزییات بالاتر در حالت ۴K رندر میشود؛ ولی در وضوح تصویری ۱۰۸۰ نمایش داده میشود. بازی «ظهور مقبره نورد» (Rise of Tomb Raider) را نیز میتوانید به صورت ۴K و ۳۰ فریم، یا ۱۰۸۰ با جزییات بالا و یا ۱۰۸۰ با ۶۰ فریم در ثانیه بازی کنید.
در مقایسه تصویری ۱۰۸۰ این کنسول با کنسول اصلی، میتوانید تاثیر آن پیکسلهای اضافی را در عنصرهای خاصی از صحنه ببینید؛ به خصوص این مهم در بافت صورت، مو و لباس بیشتر مشاهده میشود. مثلا ذرات برف که بر روی کت «لارا کرافت» مینشیند، بیشتر شبیه به واقعیت است و هر کدام از آنها از حالت انتزاعی خود خارج شده بودند. در بازی آخرین ما، زمانی که سارا به آینه خیره میشود، تصویر بازتاب او در آینه کیفیت، جزییات و گوشههای نرمتری دارد؛ همینطور کتابخانه کنار او از خطوط تیزتری برخوردار است و عنوانهای کتاب راحتتر خوانده میشود. در کل میتوانید تفاوت فضا را متوجه شوید که تغییر کرده، ولی مشاهدهی تغییرات تماما بستگی به عواملی مانند: شماره چشم، زاویه، اندازه تلویزیون و یا فاصله شما نسبت به تلویزیون دارد.
سونی با استفاده از فناوری Checkerboard Rendering توانسته بازیهای قدیمی با رزولوشن معمولی ۱۰۸۰ را به ۴K برساند و آن را ۴K نمایش دهد؛ همین ویژگی یکی از نقات قوت این کنسول است که شاید بتواند مخاطبها را تشویق به خرید آن کند.
در حال حاضر عنوانهایی که پرو پشتیبانی میکند شامل بازیهای زیر میشود:
- Bound
- Battlefield 1
- Call Of Duty: Black Ops 3
- Call of Duty: Infinite Warfare
- Call of Duty: Modern Warfare Remastered
- Deus Ex: Mankind Divided
- DriveClub VR
- FIFA 17
- Helldivers
- Hitman
- Hustle Kings
- inFamous First Light
- inFamous Second Son
- Knack
- Mafia III
- Middle-earth: Shadow of Mordor
- NBA 2K17
- Paragon
- Ratchet & Clank
- Rigs: Mechanized Combat League
- Rise Of The Tomb Raider
- Robinson: The Journey
- Smite
- Super Stardust Ultra
- The Elders Scrolls Online: Tamriel Unlimited
- The Elder Scrolls V: Skyrim Special Edition
- The Last Of Us Remastered
- The Last Of Us: Left Behind
- The Playroom VR
- Titanfall 2
- Tumble
- Uncharted 4: A Thief’s End
- Until Dawn: Rush of Blood
- VR Worlds
- Days Gone
- Death Stranding
- Dishonored 2
- Final Fantasy 15
- For Honor
- Horizon: Zero Dawn
- Killing Floor 2
- Mass Effect: Andromeda
- PES 2017
- Resident Evil 7
- Spider-Man (Insomniac)
- Watch Dogs 2
جمعبندی
نمیتوانیم بگوییم پلیاستیشن ۴ پرو خوب یا بد است، چرا که هر فرد بسته به نیاز و سلیقه خود تصمیم میگیرد. اگر شما دارای تلویزیونی با پشتیبانی ۴K و HDR هستید یا میخواهید از مزایای VR بهره ببرید، حتما خرید پلیاستیشن ۴ پرو را در اولویت قرار دهید. شاید هم برای اولین بار است که می خواهید پلیاستیشن ۴ بخرید. در غیر این صورت به نظر نمیآید هزینه اضافی برای خرید مجدد پلیاستیشن ۴ پرو مقرون به صرفه باشد.
اگر قبلا پلیاستیشن ۴ خود را تهیه کردهاید و قصد هزینه برای تلویزیونهای جدید را ندارید، نیازی هم به خرید کنسول جدید ندارید چرا که تغییرات و بهبود اندکی را تجربه خواهید کرد. شاید دلیل دیگری که وسوسه خرید کنسول پلیاستیشن ۴ پرو را ایجاد کند، استفاده از فناوری جدید واقعیت مجازی است؛ زیرا پلیاستیشن ۴ پرو برای این کار بهینه شده و سعی شده است بازیهای واقعیت مجازی که بر روی این کنسول اجرا میشوند را با کیفیتتر و روانتر اجرا کند. این کنسول شاهد افزایش قدرت و توان پردازشی بوده، اما نمیتوان گفت یک کنسول با ویژگیهای جدید و منحصر به فرد است.
ما تا وقتی که عنوان مورد نظر خود را بازی نکنیم، دقیقا نمیدانیم چه چیزی به ما ارائه میشود. پس بنا به نیاز و زاویه دید هر فرد، ارزش این کنسول مشخص میشود؛ تا جایی که عدهای آن را یک نمایش تبلیغاتی با نام ۴K و HDR مینامند، اما عدهای دیگر از عملکرد و بهبودهای این کنسول راضی هستند.
نکات منفی:
- نبود بخش کننده «اولترا اچدی»
- نداشتن استاندارد مشخص برای بهبودهای گرافیکی در بازیها
نکات مثبت:
- پشتیبانی از HDR و ۴K
- افزایش کیفیت در جزییات، پردازش و سختافزار
- امکان تعویض راحت هارد دستگاه با یک هارد SSD
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
با تشکر از اقای راهمهرمزی بابت این تحلیل و بررسی عالیشون :۱۵:
پلی۴ همین اواخر تهیه شده. دوست داشتم هم جیب خالی اجازه تهیه پرو را نمیدهد
پلی استیشن پرو برای من که محبوبیت نداره، با این که فن سونی ام ولی اسکورپیو رو به پرو بیشتر ترجیح می دم
دقیقا با حرفات موافقم دوست من منم کم مونده بود وسوسه بشم کنسولمو که سال ۲۰۱۴ خریدمو بفروشم برم برم این کنسول اشغالو بخرم نگو بله حقیقت داره نه تنها رو بازی دلست اف اس بلکه بازی هایی مانند اسکایریم و… این کنسول کم میاره حتی پایینتر از PS4 معمولی فقط بلدن ملت بیچاره رو بچاپن همین کنسول اشغال=دومیلیون پونصد تومن همین PS4 برامون از سرمون زیاده واقعیت مجازی رو هم بخوبی ساپورت میکنه
در ضمن این مقاله از یه سایت دیگه کپی برداری شده حضور ذهن ندارم اسم سایتش چی بود خوندم قبلا
هیچکدوم از موارد خوب pspro برام اهمیتی ندارن!
من فکر می کردم ناجی فریم ریت داره میاد نگو حتی tlou هم که رو ۴ خیلی قشنگ ۶۰ میومد اینجا تا ۳۰ میاد پایین!
کی میخوان بفهمن که رزولیشن اصلا برای گیمرا اهمیتی نداره! گرافیک به درک من دوست دارم گیمپلی بازیم روون باشه بعد از ۳۰ یال خواسته ی خیلی زیادیه!؟ چطور پی سی بازا انقدر ساده و راحت به هر فریمی که بخوان می تونن دسترسی داشته باشن ولی روی همچین کنسولی نه!؟ اوایل انتشار فکر می کردم قراره بتونه به صورت ۱۰۸۰ و ۶۰ فریم هم بازی هارو اجرا کنه اما گویا قابل قفل شدن ونیست و رویه این حالت به شدت فریم و رزولیشن بالا پایین میشن ! این کنسول یه نامیدی کامل برای صنعته گیم هست یا حد اقل برای من! کنسولی که ادعای ۴K بودنش میشه ولی از بلوری ۴K پشتیبانی نمیکنه باید فاتحش خونده بشه! یه وضعی درست کردن برای همه ی گیمرا که خودشونم موندن چیکار کردن! مسخرشم درومدخ واقعا ، کنسول حتی یه بازی لانچ هم نداشت که برای خودش از بیخ طراحی شده باشه و ازونجایی که ۲ ساله داره روش کار میشه اکثر بازیا همون اول بیسشون رو پی اس ۴ هست!( بجز هورایزون که یه سری چیزارو از نو ساختن) واقعا شرم آوره وجود همچین لکه ی ننگی تویه صنعت گیم… و البته با افتادن این اتفاق اعتمادمو کاملا نسبت به اسکورپیو از دست دادم و یه حسی بهم میگه اون قراره خیلی بد تر از این بشه تازه با قیمت ۷۰۰ دلاری ! نمی دونم کی قراره گیم یکم سره فرم بیاد و به اوج برگرده فعلا بهترین پلتفرم پی سیه ، البته اگه سونی و مایکرو تصمیم نگیرن به پی ای پرو نیم یا اسکورپیو ۲ رو بدن :lol: مسخره ترین اتفاق صنعت گیم لانچ این کنسولا بود واقعا حالا که می بینم از خودم خجالت می کشم که از اومدنشون دفاع می کردم