تجارت علیه سرگرمی ؛ یادداشتی بر بازی «دوتا۲» (Dota2)
«دوتا» (Dota) یکی از پرطرفدارترین و شناخته شدهترین بازیهای MOBA (Multiplayer Online Battle Arena) میان بازیبازهای آنلاین جهان است. بازیبازهای آنلاین ایرانی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و به یقین میتوان گفت که هر گیمر ایرانی، حتی کسی که اصلا ناخنکی هم به بازیهای آنلاین نزده باشد حداقل یک بار نام دوتا را شنیده است. دوتا شناخته شدن خود را مدیون بازی محبوب «وارکرفت ۳» (Warcraft III) است. دوتابازان قدیمی حتما میدانند که دوتا در ابتدا یک نقشه (Map) یا ماد (Mod) بر روی بازی «وارکرفت ۳» بوده است و سپس حق توسعه و پشتیبانی آن به شرکت بزرگ «ولو» (Valve) رسید. پس از آن دوتا کنار رفته و «دوتا۲» (Dota2) رسما موجودیت خود را به شکلی مستقل و زیر نظر ولو و «آیسفراگ» (IceFrog) اعلام کرد. بنابراین آنچه اکنون تحت عنوان دوتا شناخته میشود، در حقیقت همان «دوتا۲» است و این فرانچایز اکنون نه نقشه است و نه ماد، بلکه یک بازی بزرگ، شناخته شده و مهم میان بازیبازهای آنلاین است. با دنیای بازی همراه باشید تا به بهانه سال جدید، یادداشتی در قالب طنز بر این بازی محبوب بخوانید.
بازی «دوتا۲» به خاطر گیمپلی پیچیده و در عین حال جذاب خود میان بازیبازهای آنلاین شناخته میشود. تعداد بسیار بالایِ هیروها (Hero) و همچنین آیتمها، این بازی را پیچیده میکند، تصور کنید ترکیبهای مختلف از این هیروها و آیتمها چقدر میتواند بازی را متنوع کند. آیسفراگ به عنوان یکی از عناصر طراح اصلی بازی که اکنون به شکل منفرد ولو را در بهروز رسانی «دوتا»۲ یاری میکند، همواره گیمپلی و کانسپتهای موجود در بازی را به بهانهی تنوع، تغییر میدهد. بازی «دوتا» و «دوتا۲» همیشه روی مپ ۶.XX دستخوش تغییرات ریز و درشت شده است، از بزرگترین تا کوچکترین بهروز رسانیها و تغییرات حول همین نسخه از بازی پیاده شده است. این تغییرات کمتر متوجه مکانیکهای اصلی بوده و بیشتر در قالب تغییر یا تعدیل قابلیتِ هیروها و یا خودِ نقشه بازی بوده نمود پیدا کرده است. در خلال همین مسئله، بخش قابل توجهی از مخاطبانِ این بازی سریعا به تغییرات به وجود آمده واکنش نشان داده و مرگ بعضی از هیروها یا هستهی اصلی بازی یعنی «تعادل» (Balance) را پیشبینی میکردند، ولی به همان سرعت نیز خود را با همهی این تغییرات وفق داده و از این رو، «دوتا۲» با وجود این همه فراز و نشیب، ضمن حفظ کاربرانش به حیات ادامه داده و میدهد.
اما اکنون مدتی نزدیک به چندین ماه از بهروز رسانی مهمِ «دوتا۲» یعنی نسخهی ۷.۰۰ میگذرد و بر باور عدهی زیادی از کاربران بازی، این شاید بزرگترین و مهمترین بهروز رسانِ کلِ تاریخِ «دوتا۲» باشد. علت آن نیز اضافه شدن محتوا و اعمال تغییراتی است که بازی را از اساس دستخوش تغییر کرده است. گویی هر کاربر پس از انتشار این نسخه، باید بخش اعظم آموختههای خود را دور ریخته و مجددا «دوتا۲» را یاد بگیرد. چه بسا اضافه شدن هیرو جدید Monkey King که جدیدترین هیروی منتشر شده در «دوتا۲» نیز هست، این موضوع را تشدید میکند. پس باز هم طبق سنتِ همیشگی بخش زیادی از کاربران مدعی مرگِ «دوتا۲» و ترک این بازی شدند، اما صبر کنید! این بار گویا قضیه فرق میکند! گویا واقعا بخش زیادی از کاربران این بازی، حتی کهن دوتابازان نیز نتوانستند این حجم از تغییرات و تحولات بازی را هضم کرده و از همین روی اعلام ترک بازی را کردهاند!
من نیز همچون همیشه، خود را عضوی عادی از همین مجموعهی کاربران «دوتا» میدانم و هنوز هم با وجود انتشار نسخهی جنجال برانگیز ۷.۰۰ «دوتا۲» را بازی میکنم، اما انتشار این نسخه و حواشیِ آن و همچنین فرا رسیدن سال جدید، بهانهای شد برای نوشتن مطلبی در باب بازیِ «دوتا۲» که در رسانههای آنلاین ایرانی کمتر از آن صحبت شده است و بررسی یک معضل بزرگ از این بابت که مرگ «دوتا۲» نه در لحظهی انتشار نسخهی ۷.۰۰ بلکه خیلی پیشتر از اینها رخ داده بود و نسخهی ۷.۰۰ شاید تیرِ خلاصی بود برای یک بازی سرگرمکننده و مفرح که اکنون خیلی وقت است نه میتواند سرگرم کند و نه مفرح باشد. اشتباه نکنید، نگارنده عنادی با خودِ بازی «دوتا۲» ندارد بلکه همهی آتش را از گور شرکتی میداند که «دوتا۲» را با سیاستهای غلط و متضاد با سرگرمی، آرام آرام به کام مرگ برده است. سهم انتشار نسخهی ۷.۰۰ شاید در این موضوع ناچیز باشد ولی بیارتباط هم نیست. پس قلم نگارنده این بار تندتر از همیشه متوجه شرکت ولو و سیاستهای کثیفاش میشود که این بازی محبوب را این چنین به یک محصول ضد سرگرمی و ضد تفریحی تقلیل داده است.
توجه: متن ذیل حاوی شوخیهای ریز و درشت و حرفهایی است که شاید متناسب با فضای خانوادگی نباشد. تمامی اسامی استفاده شده در متن همگی ساختگی بوده و هیچگونه معنای حقیقی یا حقوقی ندارند. همچنین نگارنده پیش از هرچیزی اعلام میدارد که هیچگونه پدرکشتگی با جمیعِ نوابین (جمع نووب) دوتا ندارد و همه چیز تنها حاصل ذهن پریشان نویسنده است، پس با احتیاط بخوانید!
آن مرد آمد!
کسانی که برای جستجو یا خرید بازیهای مختلف، به طور مدام شبکهی استیم را زیر و رو میکنند قطعا میدانند که بخش زیادی از این بازیها با حربهی تخفیفات فصلی و ماهانه در شبکه استیم به فروش میرسند. شرکت ولو با چنین کاری سیل عظیم کاربران را برای خرید بازی به سمت خود میکشاند و از این طریق بخش قابل توجهی از درآمد این شرکت بزرگ تامین میشود. شوخی یا جدی، کاربران اینترنتی این شیوه از بازاریابی و تجارت را تنها متوجه یک شخص خاص میدانند، آن شخصِ نسبتا شخیص کسی نیست جز «گیب نیوول» (Gabe Newell) ملقب به «گیبن» (Gaben)، کسی که شما بخش زیادی از پول خود را به جیب مبارک وی میریزید!
موضوع در رابطه با بازی «دوتا۲» اما کمی با همهی بازیهای موجود در شبکه استیم تفاوت میکند. «دوتا۲» با اختلاف نسبتا زیادی در مقایسه با دیگر بازیهای رایگان در استیم، عنوانی است که میتوان صفت Free To Play را به طور صد در صدی به آن نسبت داد و به همین دلیل سیاستهای ولو نیز برای کسب درآمد از این بازی در مقایسه با دیگر بازیها فرق میکند. کسانی که با بازیهای F2P سروکار دارند، قطعا میدانند یک عنوان زمانی میتواند یک F2P واقعی باشد که پرداختهای درون برنامهای هیچگونه فرصت برتری را به یک بازیکن (Player) نسبت به دیگر بازیکنان ندهد. «دوتا۲» دقیقا یک عنوان تماما F2P بوده و به علت همین ویژگی، سیل عظیمی از کاربران را به سمت خود میکشاند، چه بسا همین ویژگی باعث میشود تا کاربران ایرانی نیز به سمت این بازی محبوب کوچ کنند. خب، تا بدین جای کار نقدی نه به ولو وارد است و نه به خودِ بازی «دوتا۲» بلکه مناقشه زمانی آغاز میشود که از خود یک سوال اساسی را بپرسیم؛ با این همه پولی که از پرداختهای درون بازیِ «دوتا۲» نصیب ولو شده است، چه میزان پیشرفت در خودِ بازی «دوتا۲» حاصل شده است؟ آیا این درآمد کمکی به پیشرفت و بهبود بازی کرده است؟
بخش زیادی از این پول قطعا صرف بهروز رسانی و نگهداریِ سختافزاری و نرمافزاری بازی میشود که با وجود این همه کاربر فعال در «دوتا۲» و کاربرانی که روزانه به جامعهی فعال این بازی اضافه میشوند، به یقین بر حق است و درست؛ نادرست اما زمانی است که با گذشت این همه سال، خودِ بازی «دوتا۲» نه تنها رو به جلو پیشرفتی نکرده است بلکه در بسیاری از موارد حتی عقبگرد هم داشته است. از بابت این همه ثروتی که نصیب لرد گیبن عزیز میشود، سهم پیشرفت و ارتقای بازی، بسیار ناچیز است و اندک خرجی هم که صرف بازی میشود، بیشتر متوجه مواردی است که به واقع نوابین شاد مغز را خوشحال میکند و دردی از اصلیترین امراض خودِ «دوتا۲» و کهنکاربران آن دوا نمیشود!
پس لرزهی تغییرات شخمی و تخیلی!
انتشار بهروز رسانی ۷.۰۰ دقیقا در تایید موضوعات گفته شده است. بخش اعظم تغییرات در موارد غیرگیمپلیِ بازی، متوجه عناصری است که صرفا حال نوابینِ یاد شده را خوب میکند و دردی از من و شمای کهن دوتاباز دوا نمیکند که نمیکند. کافی است به تغییرات این چند ماه خوب نگاه کنید، همه چیز در خدمت آسانتر شدن هرچه بیشتر بازی شده است. رابط کاربری از این پس کوچکترین بافهای (Buff) بازی را نشان میدهد، درصدِ Spell Amplification شما را خودش محاسبه میکند، به شما قابلیت Right Click Deny را میدهد و خلاصه اینکه بازی همه چیز را خودش دو دستی تقدیم شما میکند! احتمالا باید شاهد یک بهروز رسانی باشیم که در آن بازی به شما بگوید، چه زمانی به هیروی دشمن ضربه بزنی یا نزنی!
البته ناگفته نماند، انصافا بخش زیادی از این تغییرات به نفع کاربر است، برای مثال نشانگرِ Spellها و تایمر Stunها کمک خیلی خیلی زیادی به ترکیب و حملات گروهی (Team Fight Combos) کرده است اما تمامی این آسان شدنها یک آفت را نیز به دنبال داشته است و آن چیزی نیست جز آنکه از این پس خدایی ناکرده، هر شخصی با هر میزان بهره هوشی بتواند وارد بازی شده و ادعای کهن دوتاباز بودن کند. تا پیش از این بخش زیادی از چالش بازی بر مبنای فهم و استنتاج پیچیدگی مکانیکها و کارکردهای پنهان در بازی بوده است که در بازی عریان نبودند و سوزاندن مقداری فسفر برای فهم آنها لازم بود ولی اکنون که بازی همه چیز را دو دستی به شما تقدیم میکند، دیگر چیزی برای فهمیدن و استنتاج کردن وجود ندارد و بر همین اساس هر جوجه نووبکی میتواند پا به بازی گذاشته و ادعای دوتاباز بودن کند!
از همه اینها که بگذریم، تغییرات بنیادین در گیمپلی نیز در نوع خودش جالب توجه است. اضافه شدن Talent Tree یک انقلاب در گیمپلی «دوتا۲» محسوب میشود به گونهای که نقش (Role) بسیاری از هیروها را میتواند گستردهتر کند. برای مثال هیروهایی که عموما نقش Carry را بر عهده میگرفتند اکنون میتواند نقش Support را نیز در بازی ایفا کنند و یا برعکس! ای وای بر این حالت برعکس! این قضیه خصوصا در Bracketهای پایینتر که نوابین شاد مغز مثل مور و ملخ به هم میلولند، شایعتر است! خدا نکند کسی بخواهد با هیروی Support، فازِ Carry بردارد! فاتحهی آن بازی را باید خواند. این مرضِ لاعلاج تا پیش از ۷.۰۰ وجود داشته است و همچنان ادامه دارد ولی بهروز رسانی ۷.۰۰ با تغییرات شخمی و تخیلی که اضافه کرده است، این بهانه را بیشتر به دست نوابینِ جوگیرِ عزیز میدهد که هر هیروی چاقالِ Support، به خاطر Talent Tree میتواند Carry نیز باشد!
به نظر میرسد خود آیسفراگ نیز از این موضوع ناراحت نباشد چه بسا در بدخیمترین حالت شاید یک گوشهای نشسته است و به ریشِ درنیامدهی این نوابین شادمغز میخندد. علت هم واضح است! احتمالا یک یا چند عدد کرم طویل در یک جای آیسفراگ ایجاد خارش کردهاند که چنین تغییرات شخمی و تخیلی به ذهن مریضش خطور کرده است وگرنه ساقیِ انسان هر کسی هم باشد، متاعِ مصرفی چنین توهماتی را به آدمی نمیدهد که نمیدهد!
چنین تغییراتی تنها به حال تازهواردها یا نوابین خردسال خوش میآید اما ابدا به کهنکاربران «دوتا۲» یا کسانی که سعی دارند این بازی را در مراحل حرفهتری دنبال کنند نفعی نمیرساند. علت نیز واضح است، تمامی تغییراتی که وارد «دوتا۲» میشوند بیشتر برای آسانتر شدن و راحتالتعامل شدن بازی هستند و همین موضوع باعث میشود تا دامنهی کاربران این بازی به سمت سنین پایینتر با بهره هوشی نسبتا کمتری کشیده شود. برای درک بهتر این موضوع میتوان وضعیت دانشجویان و دانشگاههای کشور خودمان را در نظر گرفت. تصور کنید، در کشور خودمان زمانی وجود داشت که هر کسی با هر رتبهای در کنکور توانایی ورود به دانشگاه را نداشت حتی اگر آن دانشگاه غیردولتی میبود ولی اکنون چطور؟ اکنون میتوان ادعا کرد هرکسی با هر رتبه و هر میزان هوشی میتواند وارد دانشگاه شود و ماحصل آن چیزی نیست جز آنکه متوسطِ کیفیت دانشجویان نیز روز به روز پایینتر میآید. علت این است که ورود و قبولی در دانشگاه آسانتر شده است و حتی در صورت ورود عزیزان دانشجو به دانشگاه نیز، همه چیز مانند نمرات دو دستی تقدیم دانشجو میگرد. چالش، مبارزه، مقابله و خلاصه حرکتِ دانشجو به سمت فهم و استنتاج فعالانه و مستمر، به مرور کم میشود.
مناقشه من و امثال من نیز با «دوتا۲» همین است. وقتی بازی آسانتر میشود، وقتی همه چیز و همهی تغییرات در خدمت بسط فضایی «نووب دوست» (Noob Friendly) است، طبیعی است که نقش کاربران جدیتر در این میان کمرنگتر میشود. سیاست شرکت ولو نیز همین است. سیاست ولو این است که راه ورود به بازی و انجام آن برای کمهوشترین افراد نیز آسان شود و به تعداد کاربران فعال این بازی به شکل حبابی اضافه شود. در این صورت چه خواهد شد؟ متوسط کیفیت (مهارت در بازی) کاربران افت پیدا میکند و به همان میزان متوسط کیفیت کلیِ بازی نیز نزول میکند.
از طرفی این جوجه نوابین و تازهواردهای عزیز به تنها چیزی که فکر میکنند این است که با پرداختهای درون بازی، خود را خوشحال و جیب مبارک ولو را پر کنند. حال اینکه Armory شما چقدر فضا داشته باشد یا هیروی شما چه Costume زیبایی داشته باشد چه دخلی به کیفیت بازی دارد؟ هیچ!
تجارت علیه سرگرمی
با این تفاسیر، این همه شلوغ و شلوغکاری برای تغییرات پیش آمده بیشتر از آنکه به نفع کهنکاربرانِ دوتا و کسانی که احتمالا میخواهند کمی جدیتر این بازی را دنبال کنند باشد، به ضرر آنهاست چرا که کیفیتِ خودِ بازی درجا میزند یا عقب میرود ولی برای تازهکارها جذاب و دلربا خواهد بود و این دقیقا همان چیزی است که ولو برای رسیدن به آن تلاش میکند، اینکه یک بازی جدی و چالشبرانگیز را اینچنین به یک Casual بیخاصیت تبدیل کند. هرچند «دوتا۲» در زمانِ حال در مقایسه با بسیاری از بازیهای آنلاین، یکی از پیچیدهترینهای خود در زمینه گیمپلی است ولی مرضِ دامنگیر آن این است که در حال دور شدن از اصالت خود و تبدیل شدن به یک عنوان بیخاصیت است و بدتر از آن، چالشِ فهم و استنتاج مکانیکهای آن در حال تقلیل یافتن به مسائل پیش و پا افتاده است که پیشتر عنوان کردم.
در این صورت «دوتا۲» تنها برای دو قشر لذت بخش خواهد بود، اول برای کسانی که این بازی در سطح حرفهای دنبال کرده و از این راه کسب درآمد میکنند و قطعا تغییرات پیش آمده، تنها در گیمپلی برایشان حائز اهمیت است ولی تغییرات نووب-دوست برایشان ارزشی ندارد. دوم برای کسانی مفرح خواهد بود که تازهکار باشند یا با وجود گذشت چندین سال همچنان تازهکارانه بازی را دنبال میکنند، بزرگترین دغدغه برایشان Set و Cosmeticهاست و ارزشی جدی برای خودِ بازی و «لذت جمعی» از آن قائل نیستند. نویسنده عبارت لذت جمعی را ترجمه و تفسیر نمیکند چرا که تنها کهندوتابازان میداند وقتی پنج نفر دور هم جمع شوند و در قالب یک تیم بازی را با استراتژی و نقشه پیش ببرند، «لذت جمعی» حاصل از بازی چه معنایی دارد.
اما افسوس که این لذت جمعی در حال مرگ است، به جای آن جوجه نوابین تازه وارد همه چیز را به این را بخر و آن را بفروش تقلیل دادهاند، ای درد بگیرد آن همه پولی که تو (!) برای خرید یک Battle Pass در حلقوم گیبن میریزی! بیشترین سیاست ولو اکنون متوجه فروشهای درون بازی است و ماحصل آن نیز باز هم در خدمت طراحی و فروش محصولات درونِ بازی است! آخرین باری که تغییرات اساسی و به نفع بازیکنان در زمینه Rank و MMR اتفاق افتاده است کی بود است؟ و آیا این تغییرات کمکی به بهبود بازی کرده است؟ مقولهی MMR که قرار است به نوعی نماینگر مهارت شما در بردن بازیها باشد، اکنون به یک عدد بیخاصیت تبدیل شده است.
همین میشود که در بالاترین Rank نیز باید شاهد دعواهای بچگانهای باشیم که دو نفر برای جزییترین مسائل، از مادر و خواهر طرف مقابل مایه میگذارد!
نویسنده خود را کهندوتاباز نمیداند و ادعایی هم ندارد ولی از اینکه یکی از بازیهای چندین ساله و مورد علاقهاش روز به روز به یک بازی بیخاصیت و Casual تبدیل میشود، ناراحت میشود و شاید عصبانی! میراث ولو و آیسفراگ همین است! میراث این دو این است که یک «بازی» را به یک «بنگاه تجاری» تبدیل کردهاند. همه چیز برای به درون کشیدن هر شادمغزی به دنیای «دوتا۲» و همه نوع وسوسهی کودکانهای برای پرداختهای درون بازی محیا شده است. این به واقع یک مثال عملی و عینی از تجارت علیه سرگرمی است. خدا این درد را نصیب هیچ بازی محبوبی نکند.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
برخلاف تصور نویسنده این اتفاقات برای جمع کردن نوب ها در کنار هم نیوفتاده… دوتا۲ مکانیزم پیچیده ای برای بازی کردن داره و برای یادگیری حداقل ۲-۳ سال زمان و بازی مداوم میخواد و دوتا۲ به شدت در جذب جوانان و نوجوانان موفق عمل میکنه٬ همین نوجوانانی که از نوب بودنشون صحبت میکنید .
همین هایی هستند که قراره آینده دوتا۲ را بسازند و بشن کهنه کار … مگه پلیر های قدیمی دوتا تا چند سالگی میتونن در بالاترین سطح باشند؟ نمونه اش Dendi بیست و هفت ساله .. قراره تا چند سالگی در بالاترین سطح باشه ؟ یادآوری کنم دندی یکی از محبوبترین بازیکن های دوتاست.
همه ی برنامه ها و ساختار رو به آسانی میرود٬ مثل اینه بگید: “چرا ماشین حساب استفاده میکنید؟ نوب ها از ماشین حساب استفاده میکنند کهنه کار ها سریعا ذهنی چندین عمل ضرب و تقسیم انجام میدادند.” تمام اپلیکیشن ها و ای او اس ها رو به آسانی و راحتی میروند… !
مرسی که وقت گذاشتید خوندید ببخشید اگه طولانی شد. ولی مجبور بودیم برای شفاف سازی ما هم یه صحبتی کرده باشیم حالا ممکنه هم من غلط بگم هم نویسنده ولی یه طرفه پیش قاضی رفتن و حکم دادن اشتباه بود.
هم نظرات نویسنده را خواندید هم نظرات من که نقطه مقابل نویسنده بود… بهترین داور هم که شمایید برای تصمیم گیری.
نویسنده مرتب از لفظ نوب بودن٬ تازه کار ٬ کهنه باز٬ حرفه ای باز و این مسخره بازی های جدیدی که الانه مد شده صحبت میکنه.
باز باید چند تا نکته بگم٬ چون مقاله ۳ صفحه بود و منم باید در ۳ تا پست جوابش را بدم و نمیشه بیخیال گذشت ٬ اونم سایتی که هزاران بازدید داره و ممکنه بخاطر یه مقاله ذهن مخاطبین را مورد هجوم و برداشت اشتباه قرار بده.
من هیچوقت از لفظ نوب بودن استفاده نمیکنم و اسمش را میذارم مبتدی
۱-این بازی و هزاران بازی دیگری برای همه ی افراد طراحی شده و مختص باهوشان و کهنه کار ها و .. نیست٬ مثل برنامه تلویزیونی و یا سینمایی که رده سنی داره و برای عام پخش میشه هر بازی هم با توجه به محتویاتش فقط و فقط از نظر طیف سنی رده بندی میشه و نه از نظر هوش٬ ذکاوت ٬ پتانسیل ٬ کهنه کار و …! هر بازیکنی میتونه هر بازی که به سنش را بخوره تجربه کنه و به منو شما ربطی نداره. تاکیید میکنم هربازی نه فقط دوتا۲
۲-سیستم نرمال مچ های دوتا۲ این امکان را داره که مبتدی ها در کنار بزرگان قرار بگیرند و تجربه کسب کنند٬ ببینند بزرگان این بازی چطوری بازی میکنند٬ یک امکان خوب برای تجربه برای تازه واردان به این بازی یا مبتدی ها. از یه طرف سیستم مچ میکینگ هم طوری طراحی شده که سعی کنه بالانس باشه این چیدمان (که یا موفق هست یا ناموفق) که بیشتر ناموفق هست چون مکانیزم تشخصی براش سخته و حق هم هست اشتباه کنه. (جلوتر میگم چرا اینطوری میشه)
۳-اما اون دسته از افرادی که پرو تر هستند و تجربه ی بیشتری در بازی دارند٬ میرن رنک بازی میکنن٬ رنک سیستم مشخص تری هست برای ارزشیابی استعداد های پلیرها و تا رنک ۳۰۰۰ هم مطمئن باشید که ممکنه باز پلیر های ضعیف به تیمتون بخوره ( که باز توضیح میدم چرا) . پس یا باید نرمال بازی کنید یا اگه حرفه ای تر هستید و بیشتر دوتا۲ را میخوایید حرفه ای دنبال کنید و خودتون را محک بزنید باید برید رنک بازی کنید.
پس نایید بگید چرا هم تیمی من نوب بود و …
۴-هرکسی باید بازی را از یک جایی شروع کنه مثل همون کهنه کارهایی که شما اسم میبری٬ ببخشید اگه دوتا۲ احترام میذاره به شما و نوب هارا به قول شما جدا نمیکنه یه طرف کهنه کار هارا یه طرف… شما به بزرگی خودت بخاطر این احترامی که به همه گذاشتش ببخشیدش.
۵- فرض کنید من یکی از دوستانم را به بازی دوتا۲ دعوت کردم و میخوام بهش بازی یاد بدم٬ با هم جزو یک پارتی میشیم در بازی که در یک تیم با هم بیوفتیم و من در بازی بهش دستورات و نحوه ی بازی و … را یاد بدم٬ یا حتی ممکنه خود دوست من بازی را بلد باشه و بخواییم کلا یه دست با هم بریم یه بازی٬ خوب حالا شما که حرفه ای هستی (کهنه کار به قول خودت) میوفتی با با ما دو نفر در یک تیم٬ بعدم حرص میخوری که چرا فلان بازیکن (دوست تازه وارد من) نوب هست . این برای اینکه شما سیستم نرمال مچ داری بازی میکنی و همانطور که گفتم به بازیکنان تازه کار این فرصت را میده که با بازی با بزرگان تجربه کسب کنند. کسی که میخواد این اتفاق براش نیوفته میتونه بره رنک بازی کنه
۶-یکی از اصلی ترین شعارها و advise هایی دوتا۲ که بارها روش تاکیید داشت این بود :
Remember: everyone has bad games. Everyone makes mistakes.
به یاد داشته باش٬ هرکسی ممکنه بازی بدی داشته باشه٬ همه میتونن اشتباهاتی داشته باشند.
ـــــ
خب هرکسی ممکنه بازی ضعیفی داشته باشه و این شکی درش نیست٬ هرکسی ممکنه بخواد با هیروی جدیدی که قبلا باهاش بازی نکرده بازی کنه و تجربه کسب کنه اشکالی نداره… میره نرمال مچ و ممکنه ی یک بازی به شدت کاغذی داشته باشه. این مشکل نیست شما نمیتونی بگی چرا ! هرکس ممکنه یه روز مودش نباشه و بد بازی کنه ولی این معنیش این نیست که فلان بازیکن نووب باشه.
میخواستم نکاتی رو بهش اشاره کنم که دیدم توی کامنتهاتون بشکل مفصل اشاره کردید.
دمت گرم. :۱۵:
نویسنده مرتبط از اسم نوب به کار میبره، دوتا٢ کهنه بازها… استفاده میکنه که مفصل توضیح میدم…
اولا مپ دوتا٢ شماره ٧ به قدری جذاب هست که بهتون میگم چه امکاناتی اضافه شده برای جذابیت بازی.
١-تری تلنت ها، یا همون درخت تلنت ها این امکان را فراهم میکنه هیرو بتونه نقش های مختلفی ایفا کنه که نویسنده هم اشاره کرد، اما نگفت چرا دوتا٢ احتیاج به درخت تلنت پیدا کرد
٢-شراین ها همون معابد جدید که جون و مانا میده به شدت به سریع تر شدن بازی کمک کرده، طوری که احتیاج نیست ٢ دقیقه هیرو بره بیس تا جونش پر شه ٢ دقیقه برگرده به میدون مسابقات. بازی به شدت سریع شده. علاوه بر اون استراتژی های مختلفی و صد البته جدیدی را برای بازیبازان به ارمغان اورد.. اگه
٣-دوتا٢ اساس بازیش ثابت با بروز رسانی ها مختلف برای تغییراته، بازی کال اف دیوتی نیست که هر سال یه شماره بده… دوتا٢ یه نسخه ازش بیشتر نیست و قرار هم نیست تا ٣٠ سال دیگه تکراری بمونه،برای اینکه نویسنده مقاله از کهنه بازان و این چرت و پرتاست.. باید تغییر کنه بازی تا بیشتر جذبش بشن.
۴-بازی ها ٢ جور برای دو طیف جذابند، حرفه ای ها و مبتدی ها
حرفه ای ها تغییرات را میپذیرند چون ذهنشون فعاله و میخوان سر از مکانیزم جدید دربیارن و بازهم ثابت کنن بهترینن، افراد مبتدی اما نه چون به قبلی عادت کردن تغییرات براشون خوشایند نیست و تا بیان یاد بگیرن سیستم جدید را طول میکشه براشون
۵-قبلا حمله به تاور های سوم برای هر تیمی تقریبا فاتحه تیم مقابل خونده میشد چون نمیتونستن گروهی دفاع کنند، اما شراین ها یا معابد موجود در بیس این امکان را فراهم کرده که اگه تیمی ضعیف تره با دفاع کردن این فرصت را داشته باشه به بازی برگرده.
۶-اگه تاور اول میوفتاد یا تخریب میشد چطوری سریع خودتون را میذاشتید پای میدان نبرد، هیچی مثل لاک پشت باید از بیس تا میدان مبارزه قدم برمیداشتید، حالا یه تلپورت میکنید به شراین ها و همون بازی هیجانی و سریعی که قبلا گفتم
٧- offlane and safeline ها الان معنی دقیق تری پیدا کردن، کنار هر safeline یک شراین هست که نزدیک به middle هم هست، ٣ هیروی middle and safeline راحت میتونن از معابد استفاده کنند و معنی safeline کامل تر شد
٨-وجود بانتی های اضافه به هیرو های ساپورت کمک میکنند اگه از بازی بخاطر خرید وارد، داست، کوریر و … عقب تر هستند. جبران بشه و بتونن سکه یا همون پول جمع کنند.
٩- هیرو های بازی همه مال بازی وارکرافت بودن و برا همین روی مپ ٨ مونده بود بازی، مانکی کینگ چون مختص خود دوتا بود، احتیاج به مپ جدید داشت که با قابلیت هاش با مپ سازگار باشه و بدون استفاده نباشه (عوض کردن جای درخت ها، اضافه شدن بانتی ها برای استتار و …) اینم دلیل بعدی برای تغییر گیم پلی و مپ.
پست بعد راجع به نوب بودن و حرفه ای بودن و کهنه کار و این مسخره بازی ها که جدیدا راه افتاده حرف میزنم…
من از LOL متنفرم، پس بعدش هرچی گفتی باطله.
برای دفاعیه بلند و بالایی که بر مبنای ویکی پدیا (!) از جانب ولو نوشتی میتونم بگم آفرین! هیچی از پشت و بک بن دوتا۲ نمیدونی.
حق گو
همین و بس
یک مقاله که بوی لیگ او لیجندی میداد ! شک ندارم یه هوادار طرفدار LOL این مقاله را برا تخریب دوتا٢ نوشته.
چند تا نکته بگم
اولا تیم دوتا٢ یک تیم فوق العاده قوی هستن که مداوم دارند برای بازی تلاش میکنم، و اگه برید ویکیپدیا میبینید تیم ١١٢ نفره ای که روز و شب دارن بازی را انالیز میکنن و تغییراتش را بابت هر اپدیت میبینیم، تنها بازی که به جرات میشه گفت انقدر پشت سرهم اپدیت میده برای به روز کردن و بالانس کردن بازی. پس نیگید این پول ها کجا میره.
دوما – بازی کاملا فیری تو پلی هست، احتیاجی به خرج هیچ پولی برای برتری نداری. که دم دوتا٢ گرم که مثل بقیه بازی ها نیومد چند تا هیرو را ازاد کنه بگه اگه میخوایید با بقیه هیرو ها بازی کنید برید پول بدید و اینا…
سوما – سرور های دوتا فوق العاده روش کار میشن و سرورهای قدرتمند با هزینه نگه داری بسیار بالایی هستند، پینگ های پایین و قابل بازی با ٩ سرور مختلف در ٩ جای مختلف دنیا این امکان را میده هرجای این کره خاکی باشی بتونی از این سرور راحت بازی کنی. خب این سرورها، این اپدیت ها، این تیم هزینه میخواد. شما میای میدی هزینه رو؟
چهارم- سازنده بازی حق داره بازیش که ١٢ میلیون پلیر فعال داره درامد داشته باشه، هم بخاطر اپدیت هم به روز کردن سرور، هم بخاطر تیم بزرگش و … بخاطر بقیه مسائل، شما ان شاءالله یه شغلی درست کن اینده رایگان به مردمت خدمت کن ??
پنجم- میمونه مسابقات که هزینه ی این مسابقات همه با فروش فصلنامه یا بوک ها انجام میشه. شما هزینه اسکان تیم ها، بلیط، اجاره کردن فضا، گزارش زنده، هماهنگ کردن و برنامه ریزی، مالیات و …. رو حساب کن که خرجش با فروش این فصلنامه ها یا بوک ها میشه. تازه پلیر ها هم علاوه بر خرید بوک با طی کردن مراحل و چالش ها و گرفتن ست ها هم سرگرم هم خوشحال میشن، کسی هم نخواست نمیگیره
ششم- باز میخوایید بدونید این پول کجا میره؟ بزرگترین تغییر قبل مپ ٧ بازی دوتا٢ ریبورن بود که به شدت گرافیک بازی دچار تغییرات شد، گرافیک بازی بشدت بالا رفت، جوری که برای بازی کردن با بالاترین کیفیت به سیستم قوی احتیاج داشتید. چرا؟ چون موتور گرافیکی نو شد و از موتور گرافیکی جدیدی استفاده کردن
هفتم- بازم بگم؟ میگم تا قبل مپ ٧ بعد از accept کردن چقدر صبر میکردید بازیکن ها همه جووین به سرور بشن؟ ٢ دقیقه درسته؟ الان چقدر؟ ١٠ ثانیه بله میبینیم که کلی این پول ها خرج سرور شده !
در پست بعدی از گیم پلی و تغییرات صحبت میکنم.
هزار ساعتی دوتا زدم به شخصه مشکل خاصی با اپدیت ندارم تغییرات اینتر فیسم چیزه بدی نیست والا قبلا هر کی میخواست دوتا رو شروع کنه دهنو خودشو چن نفر دیگرو سرویس میکرد الان باز اسون تر شده براش.
این اسکیل تریم والا کمی سخت تر کرده بازیو برعکس چیزی که میگید. با سی ام کری میشه اخه؟ چرا ایراد بیخودی میگیرید.
سلام
واقعا بخاطر این مقاله ازتون ممنونم :۱۵:
عضو سایت شدم تا ازتون تشکر کنم حرف دل منو زدید
از وقتی این آپدیت نحس اومد دیگه مثل قبل نتونستم بازی کنم
هشت نه سال خاطره یک دفعه با یک پچ نابود شد
چند وقتیه دوباره دارم دوتا ۱ بازی میکنم درسته کیفیت نداره و آپدیت نیست ولی هنوز اصالت داره
من ۵ ساله دوتا ۲ بازی میکنم و با صراحت و قطعیت تمام میتونم بگم تک تک چیزایی که نوشتید شر و ور محض هست :))) الان جایی هستم ولی تا چند ساعت دیگه منتظر یه کامنت بلند درمورد تک تک دلایل چرت بودن مقالتون باشید! :))
اولین مچ دوتا ۲ که تو پلی دادی ۲۰۱۴ بود حالا خیلی داری خوب حساب میکنی شده ۵ سال
راستی خیلی پشت کار میخواد بعد ۵ سال هنوز ام ام آرت به زور ۲k باشه نه؟ :۲۴: :۲۳:
اولین مچ انلاین با این اکانت بله مال تابستون ۲۰۱۴ هست :)
نکنه آمار اکانتای قبلیمم داری گوگولی؟ :))
گوگولی خودت همیشه میگفتی از ۲۰۱۴ دوتا۲ شروع کردی…من خودم بحث های انجمن استیم رو یادمه تابستون اون سال موج دوتا۲ گرفت انجمن رو خیلی ها از جمله خودم خودت ممدحسین و… بازی رو نصب کردیم… بعد الان که دی دی ری دی میگی اکانت قدیمی داشتی؟
بسیار جالب بود…! بوی سوختگی رو میشه از فرسنگ ها حس کرد…! امان از پرداخت درون برنامه ای …امان …!!!
متاسفانه بعد از ۷.۰۰ دوتا۲ بیشتر شبیه لیگ آو لجندز شد… مپ بازی , جای کریپ های جنگل , حتی جای روشان! گیمپلی دقیقا مثه لیگ کژوال شد…اوایل که داشتم متن آپدیت رو میخوندم خیلی باهاش حال کردم… خیلی جالب به نظرم میومد… اما خودم یکی دو دست بازی کردم بد جوری خورد تو ذوقم…مشکل اصلی من مپ بازی و HUD فوق العاده مسخره بود…HUD بازی که روز های اول افتضاح بود ولی کاربرای ردیت اینقدر پست گذاشتن که که تو آپدیت های بازی حداقل قابل بازی کردن شد…
من بعد از ۵۰۰۰+ ساعت دوتا پلی دادن , از ۷.۰۰ به بعد کلا ۶-۷ دست بازی کردم … هی به خودم میگفتم “آپدیت جدید هست دیگه … عادت میکنم” اما متاسفانه نشد که نشد… اصلا از بازی لذت نمیبردم… حسه قبلا رو نمیداد…
حالا اینهمه انتقاد کردیم از ولو … یه نکته مثبتشون رو هم بگیم … واقعا به ردیت اهمیت میدن… کافیه یکی از کاربرای ردیت یه درخواستی کنه و پستش رو بقیه آپوت کنن… قشنگ آدم مطمئن میشه توی هفته آینده آپدیت میدن و اون ویژگی رو اضافه میکنن…
تو که میگی ۶-۷ دست بازی کردی!
با ۶-۷ دست بازی کردن چطوری درمورد پچ جدید میشه قضاوت کرد؟
آخرین بازیم ۳ ماه پیش بود درست یادم نمیود چند دست بازی کردم فقط میدونستم که تعدادش کم بود… الان رفتم دوتاباف دیدم ۳۳ دست بازی کردم تو پچ جدید(بدون احتساب دارک مون) خوب الان اجازه دارم درباره پچ جدید نظر بدم؟ حالا اگه به جای ۳۰ دست ۳۰۰ دست بازی کنم جای روشان و کریپ ها که مثه لول شده عوض میشه؟ یا HUD ناقص فیکس میشه؟ حرفا میزنی ها…
تو که اخرین مچ های دوتابافت همش ابیوز بوده :lol: :lol: :lol:
اگه جا ۳۰ دست ۳۰۰ دست بازی کرده بودی پچ جدید رو، میفهمیدی همه ی تغییراتی که صورت گرفته کیفیت بازی رو چند برابر بیشتر از پچ های بیخودی مثل ۸.۸۸ کرده :)
اسپان کریپ ها کاملا منطقیه با درنظر گرفتن تغییرات دریافت گلد و ایکس پی!
توسعه دهنده های ارشد ولو اونقدری که به ردیت اهمیت میدن، به فروم خودشون dev.dota2.com اهمیت نمیدن. اینم خودش از عجایبه!
حتی Aghanim برای Rikki هم از ردیت و با یک پستِ Meme شروع شد!
اون ۵۰۰۰ ساعتتم یادمونه ساعاتی رو که استیم و دوتا رو idle باز میکردی که مثلا تعداد ساعاتت بره بالا :))
“تو که اخرین مچ های دوتابافت همش ابیوز بوده”
چرا چرت میگی :۲۳:
dotabuff.com/players/195837042/matches
این لینک دوتا باف من بازی ها آخرم کدومشون ابیوز بوده؟