تجارت علیه سرگرمی ؛ یادداشتی بر بازی «دوتا۲» (Dota2)

در ۱۳۹۶/۰۱/۰۵ , 19:18:17
دوتا2

«دوتا» (Dota) یکی از پرطرفدارترین و شناخته شده‌ترین بازی‌های MOBA (Multiplayer Online Battle Arena) میان بازیبازهای آنلاین جهان است. بازیبازهای آنلاین ایرانی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و به یقین می‌توان گفت که هر گیمر ایرانی، حتی کسی که اصلا ناخنکی هم به بازی‌های آنلاین نزده باشد حداقل یک بار نام دوتا را شنیده است. دوتا شناخته شدن خود را مدیون بازی محبوب «وارکرفت ۳»  (Warcraft III) است. دوتابازان قدیمی حتما می‌دانند که دوتا در ابتدا یک نقشه (Map) یا ماد (Mod) بر روی بازی «وارکرفت ۳» بوده است و سپس حق توسعه و پشتیبانی آن به شرکت بزرگ «ولو» (Valve) رسید. پس از آن دوتا کنار رفته و «دوتا۲» (Dota2) رسما موجودیت خود را به شکلی مستقل و زیر نظر ولو و «آیس‌فراگ» (IceFrog) اعلام کرد. بنابراین آنچه اکنون تحت عنوان دوتا شناخته می‌شود، در حقیقت همان «دوتا۲» است و این فرانچایز اکنون نه نقشه است و نه ماد، بلکه یک بازی بزرگ، شناخته شده و مهم میان بازیبازهای آنلاین است. با دنیای بازی همراه باشید تا به بهانه سال جدید، یادداشتی در قالب طنز بر این بازی محبوب بخوانید.

بازی «دوتا۲» به خاطر گیم‌پلی پیچیده و در عین حال جذاب خود میان بازیبازهای آنلاین شناخته می‌شود. تعداد بسیار بالایِ هیروها (Hero) و همچنین آیتم‌ها، این بازی را پیچیده می‌کند، تصور کنید ترکیب‌های مختلف از این هیروها و آیتم‌ها چقدر می‌تواند بازی را متنوع کند. آیس‌فراگ به عنوان یکی از عناصر طراح اصلی بازی که اکنون به شکل منفرد ولو را در به‌روز رسانی «دوتا»۲ یاری می‌کند، همواره گیم‌پلی و کانسپت‌های موجود در بازی را به بهانه‌ی تنوع، تغییر می‌دهد. بازی «دوتا» و «دوتا۲» همیشه روی مپ ۶.XX دستخوش تغییرات ریز و درشت شده است، از بزرگ‌ترین تا کوچک‌ترین به‌روز رسانی‌ها و تغییرات حول همین نسخه از بازی پیاده شده است. این تغییرات کمتر متوجه مکانیک‌های اصلی بوده و بیشتر در قالب تغییر یا تعدیل قابلیتِ هیروها و یا خودِ نقشه بازی بوده نمود پیدا کرده است. در خلال همین مسئله، بخش قابل توجهی از مخاطبانِ این بازی سریعا به تغییرات به وجود آمده واکنش نشان داده و مرگ بعضی از هیروها یا هسته‌ی اصلی بازی یعنی «تعادل» (Balance) را پیش‌بینی می‌کردند، ولی به همان سرعت نیز خود را با همه‌ی این تغییرات وفق داده و از این رو، «دوتا۲» با وجود این همه فراز و نشیب، ضمن حفظ کاربرانش به حیات ادامه داده و می‌دهد.

اما اکنون مدتی نزدیک به چندین ماه از به‌روز رسانی مهمِ «دوتا۲» یعنی نسخه‌ی ۷.۰۰ می‌گذرد و بر باور عده‌ی زیادی از کاربران بازی، این شاید بزرگ‌ترین و مهم‌ترین به‌روز رسانِ کلِ تاریخِ «دوتا۲» باشد. علت آن نیز اضافه شدن محتوا و اعمال تغییراتی است که بازی را از اساس دست‌خوش تغییر کرده است. گویی هر کاربر پس از انتشار این نسخه، باید بخش اعظم آموخته‌های خود را دور ریخته و مجددا «دوتا۲» را یاد بگیرد. چه بسا اضافه شدن هیرو جدید Monkey King که جدیدترین هیروی منتشر شده در «دوتا۲» نیز هست، این موضوع را تشدید می‌کند. پس باز هم طبق سنتِ همیشگی بخش زیادی از کاربران مدعی مرگِ «دوتا۲» و ترک این بازی شدند، اما صبر کنید! این بار گویا قضیه فرق می‌کند! گویا واقعا بخش زیادی از کاربران این بازی، حتی کهن دوتابازان نیز نتوانستند این حجم از تغییرات و تحولات بازی را هضم کرده و از همین روی اعلام ترک بازی را کرده‌اند!

دوتا2
RIP Dota2

من نیز هم‌چون همیشه، خود را عضوی عادی از همین مجموعه‌ی کاربران «دوتا» می‌دانم و هنوز هم با وجود انتشار نسخه‌ی جنجال برانگیز ۷.۰۰ «دوتا۲» را بازی می‌کنم، اما انتشار این نسخه و حواشیِ آن و همچنین فرا رسیدن سال جدید، بهانه‌ای شد برای نوشتن مطلبی در باب بازیِ «دوتا۲» که در رسانه‌های آنلاین ایرانی کمتر از آن صحبت شده است و بررسی یک معضل بزرگ از این بابت که مرگ «دوتا۲» نه در لحظه‌ی انتشار نسخه‌ی ۷.۰۰ بلکه خیلی پیش‌تر از اینها رخ داده بود و نسخه‌ی ۷.۰۰ شاید تیرِ خلاصی بود برای یک بازی سرگرم‌کننده و مفرح که اکنون خیلی وقت است نه می‌تواند سرگرم کند و نه مفرح باشد. اشتباه نکنید، نگارنده عنادی با خودِ بازی «دوتا۲» ندارد بلکه همه‌ی آتش را از گور شرکتی می‌داند که «دوتا۲» را با سیاست‌های غلط و متضاد با سرگرمی، آرام آرام به کام مرگ برده است. سهم انتشار نسخه‌ی ۷.۰۰ شاید در این موضوع ناچیز باشد ولی بی‌ارتباط هم نیست. پس قلم نگارنده این بار تندتر از همیشه متوجه شرکت ولو و سیاست‌های کثیف‌اش می‌شود که این بازی محبوب را این چنین به یک محصول ضد سرگرمی و ضد تفریحی تقلیل داده است.

توجه: متن ذیل حاوی شوخی‌های ریز و درشت و حرفهایی است که شاید متناسب با فضای خانوادگی نباشد. تمامی اسامی استفاده شده در متن همگی ساختگی بوده و هیچگونه معنای حقیقی یا حقوقی ندارند. هم‌چنین نگارنده پیش از هرچیزی اعلام می‌دارد که هیچ‌گونه پدرکشتگی با جمیعِ نوابین (جمع نووب) دوتا ندارد و همه چیز تنها حاصل ذهن پریشان نویسنده است، پس با احتیاط بخوانید!

آن مرد آمد!

کسانی که برای جستجو یا خرید بازی‌های مختلف، به طور مدام شبکه‌ی استیم را زیر و رو می‌کنند قطعا می‌دانند که بخش زیادی از این بازی‌ها با حربه‌ی تخفیفات فصلی و ماهانه در شبکه استیم به فروش می‌رسند. شرکت ولو با چنین کاری سیل عظیم کاربران را برای خرید بازی به سمت خود می‌کشاند و از این طریق بخش قابل توجهی از درآمد این شرکت بزرگ تامین می‌شود. شوخی یا جدی، کاربران اینترنتی این شیوه از بازاریابی و تجارت را تنها متوجه یک شخص خاص می‌دانند، آن شخصِ نسبتا شخیص کسی نیست جز «گیب نیوول» (Gabe Newell) ملقب به «گیبن» (Gaben)، کسی که شما بخش زیادی از پول خود را به جیب مبارک وی می‌ریزید!

دوتا2
پادشاه بی‌رقیبِ استیم و تخفیفات نجومی در دنیای بازی‌ها! این تصویر برای کسانی که به طور مستمر از استیم خرید می‌کنند، معانی زیادی دارد!

موضوع در رابطه با بازی «دوتا۲» اما کمی با همه‌ی بازی‌های موجود در شبکه استیم تفاوت می‌کند. «دوتا۲» با اختلاف نسبتا زیادی در مقایسه با دیگر بازی‌های رایگان در استیم، عنوانی است که می‌توان صفت Free To Play را به طور صد در صدی به آن نسبت داد و به همین دلیل سیاست‌های ولو نیز برای کسب درآمد از این بازی در مقایسه با دیگر بازی‌ها فرق می‌کند. کسانی که با بازی‌های F2P سروکار دارند، قطعا می‌دانند یک عنوان زمانی می‌تواند یک F2P واقعی باشد که پرداخت‌های درون برنامه‌ای هیچ‌گونه فرصت برتری را به یک بازیکن (Player) نسبت به دیگر بازیکنان ندهد. «دوتا۲» دقیقا یک عنوان تماما F2P بوده و به علت همین ویژگی، سیل عظیمی از کاربران را به سمت خود می‌کشاند، چه بسا همین ویژگی باعث می‌شود تا کاربران ایرانی نیز به سمت این بازی محبوب کوچ کنند. خب، تا بدین جای کار نقدی نه به ولو وارد است و نه به خودِ بازی «دوتا۲» بلکه مناقشه زمانی آغاز می‌شود که از خود یک سوال اساسی را بپرسیم؛ با این همه پولی که از پرداخت‌های درون بازیِ «دوتا۲» نصیب ولو شده است، چه میزان پیشرفت در خودِ بازی «دوتا۲» حاصل شده است؟ آیا این درآمد کمکی به پیشرفت و بهبود بازی کرده است؟

بخش زیادی از این پول قطعا صرف به‌روز رسانی و نگهداریِ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری بازی می‌شود که با وجود این همه کاربر فعال در «دوتا۲» و کاربرانی که روزانه به جامعه‌ی فعال این بازی اضافه می‌شوند، به یقین بر حق است و درست؛ نادرست اما زمانی است که با گذشت این همه سال، خودِ  بازی «دوتا۲» نه تنها رو به جلو پیشرفتی نکرده است بلکه در بسیاری از موارد حتی عقب‌گرد هم داشته است. از بابت این همه ثروتی که نصیب لرد گیبن عزیز می‌شود، سهم پیشرفت و ارتقای بازی، بسیار ناچیز است و اندک خرجی هم که صرف بازی می‌شود، بیشتر متوجه مواردی است که به واقع نوابین شاد مغز را خوشحال می‌کند و دردی از اصلی‌ترین امراض خودِ «دوتا۲» و کهن‌کاربران آن دوا نمی‌شود!

پس لرزه‌ی تغییرات شخمی و تخیلی!

انتشار به‌روز رسانی ۷.۰۰ دقیقا در تایید موضوعات گفته شده است. بخش اعظم تغییرات در موارد غیرگیم‌پلیِ بازی، متوجه عناصری است که صرفا حال نوابینِ یاد شده را خوب می‌کند و دردی از من و شمای کهن دوتاباز دوا نمی‌کند که نمی‌کند. کافی است به تغییرات این چند ماه خوب نگاه کنید، همه چیز در خدمت آسان‌تر شدن هرچه بیشتر بازی شده است. رابط کاربری از این پس کوچک‌ترین باف‌های (Buff) بازی را نشان می‌دهد، درصدِ Spell Amplification شما را خودش محاسبه می‌کند، به شما قابلیت Right Click Deny را می‌دهد و خلاصه اینکه بازی همه چیز را خودش دو دستی تقدیم شما می‌کند! احتمالا باید شاهد یک به‌روز رسانی باشیم که در آن بازی به شما بگوید، چه زمانی به هیروی دشمن ضربه بزنی یا نزنی!

دوتا2
دیگر چیزی نمانده است که بازی خودش آنها را به شما گوش‌زد کند، کوچک‌ترین اطلاعات غیرضروری نیز عریان و آسان به شما داده می‌شود.

 

دوتا2
اولین تصویر لو رفته از UI هیروی جدید Wraith King در به‌روز رسانی بعدی!

البته ناگفته نماند، انصافا بخش زیادی از این تغییرات به نفع کاربر است، برای مثال نشان‌گرِ Spellها و تایمر Stunها کمک خیلی خیلی زیادی به ترکیب و حملات گروهی (Team Fight Combos) کرده است اما تمامی این آسان شدن‌ها یک آفت را نیز به دنبال داشته است و آن چیزی نیست جز آنکه از این پس خدایی ناکرده، هر شخصی با هر میزان بهره هوشی بتواند وارد بازی شده و ادعای کهن دوتاباز بودن کند. تا پیش از این بخش زیادی از چالش بازی بر مبنای فهم و استنتاج پیچیدگی مکانیکها و کارکردهای پنهان در بازی بوده است که در بازی عریان نبودند و سوزاندن مقداری فسفر برای فهم آنها لازم بود ولی اکنون که بازی همه چیز را دو دستی به شما تقدیم می‌کند، دیگر چیزی برای فهمیدن و استنتاج کردن وجود ندارد و بر همین اساس هر جوجه نووبکی می‌تواند پا به بازی گذاشته و ادعای دوتاباز بودن کند!

از همه اینها که بگذریم، تغییرات بنیادین در گیم‌پلی نیز در نوع خودش جالب توجه است. اضافه شدن Talent Tree یک انقلاب در گیم‌پلی «دوتا۲» محسوب می‌شود به گونه‌ای که نقش (Role) بسیاری از هیروها را می‌تواند گسترده‌تر کند. برای مثال هیروهایی که عموما نقش Carry را بر عهده می‌گرفتند اکنون می‌تواند نقش Support را نیز در بازی ایفا کنند و یا برعکس! ای وای بر این حالت برعکس! این قضیه خصوصا در Bracketهای پایین‌تر که نوابین شاد مغز مثل مور و ملخ به هم می‌لولند، شایع‌تر است! خدا نکند کسی بخواهد با هیروی Support، فازِ Carry بردارد! فاتحه‌ی آن بازی را باید خواند. این مرضِ لاعلاج تا پیش از ۷.۰۰ وجود داشته است و هم‌چنان ادامه دارد ولی به‌روز رسانی ۷.۰۰ با تغییرات شخمی و تخیلی که اضافه کرده است، این بهانه را بیشتر به دست نوابینِ جوگیرِ عزیز می‌دهد که هر هیروی چاقالِ Support، به خاطر Talent Tree می‌تواند Carry نیز باشد!

دوتا2
یکی از آن دست آوردهای آپدیت ۷.۰۰ که نیاز به شرح ندارد!

به نظر می‌رسد خود آیس‌فراگ نیز از این موضوع ناراحت نباشد چه بسا در بدخیم‌ترین حالت شاید یک گوشه‌ای نشسته است و به ریشِ درنیامده‌ی این نوابین شادمغز می‌خندد. علت هم واضح است! احتمالا یک یا چند عدد کرم طویل در یک جای آیس‌فراگ ایجاد خارش کرده‌اند که چنین تغییرات شخمی و تخیلی به ذهن مریضش خطور کرده است وگرنه ساقیِ انسان هر کسی هم باشد، متاعِ مصرفی چنین توهماتی را به آدمی نمی‌دهد که نمی‌دهد!

دوتا2
تصویری کمتر دیده شده از آیس فراگ زمانی که در حال طراحی نقشه ۷.۰۰ بوده است!

چنین تغییراتی تنها به حال تازه‌واردها یا نوابین خردسال خوش می‌آید اما ابدا به کهن‌کاربران «دوتا۲» یا کسانی که سعی دارند این بازی را در مراحل حرفه‌تری دنبال کنند نفعی نمی‌رساند. علت نیز واضح است، تمامی تغییراتی که وارد «دوتا۲» می‌شوند بیشتر برای آسان‌تر شدن و راحت‌التعامل شدن بازی هستند و همین موضوع باعث می‌شود تا دامنه‌ی کاربران این بازی به سمت سنین پایین‌تر با بهره هوشی نسبتا کمتری کشیده شود. برای درک بهتر این موضوع می‌توان وضعیت دانشجویان و دانشگاه‌های کشور خودمان را در نظر گرفت. تصور کنید، در کشور خودمان زمانی وجود داشت که هر کسی با هر رتبه‌ای در کنکور توانایی ورود به دانشگاه را نداشت حتی اگر آن دانشگاه غیردولتی می‌بود ولی اکنون چطور؟ اکنون می‌توان ادعا کرد هرکسی با هر رتبه و هر میزان هوشی می‌تواند وارد دانشگاه شود و ماحصل آن چیزی نیست جز آنکه متوسطِ کیفیت دانشجویان نیز روز به روز پایین‌تر می‌آید. علت این است که ورود و قبولی در دانشگاه آسان‌تر شده است و حتی در صورت ورود عزیزان دانشجو به دانشگاه نیز، همه چیز مانند نمرات دو دستی تقدیم دانشجو می‌گرد. چالش، مبارزه، مقابله و خلاصه حرکتِ دانشجو به سمت فهم و استنتاج فعالانه و مستمر، به مرور کم می‌شود.

مناقشه من و امثال من نیز با «دوتا۲» همین است. وقتی بازی آسان‌تر می‌شود، وقتی همه چیز و همه‌ی تغییرات در خدمت بسط فضایی «نووب دوست» (Noob Friendly) است، طبیعی است که نقش کاربران جدی‌تر در این میان کمرنگ‌تر می‌شود. سیاست شرکت ولو نیز همین است. سیاست ولو این است که راه ورود به بازی و انجام آن برای کم‌هوش‌ترین افراد نیز آسان شود و به تعداد کاربران فعال این بازی به شکل حبابی اضافه شود. در این صورت چه خواهد شد؟ متوسط کیفیت (مهارت در بازی) کاربران افت پیدا می‌کند و به همان میزان متوسط کیفیت کلیِ بازی نیز نزول می‌کند.

از طرفی این جوجه نوابین و تازه‌واردهای عزیز به تنها چیزی که فکر می‌کنند این است که با پرداخت‌های درون بازی، خود را خوشحال و جیب مبارک ولو را پر کنند. حال اینکه Armory شما چقدر فضا داشته باشد یا هیروی شما چه Costume زیبایی داشته باشد چه دخلی به کیفیت بازی دارد؟ هیچ!

دوتا2
دعواهای ریز و درشتی میان کاربران «دوتا۲» بر سر Arcana Set هیروی بعدی اتفاق افتاد تا سرانجام هیروی Juggernaut برنده این قائله شد. ماحصل اما دقیقا همان شد که باید میشد. جیب مبارک ولو پر شود تا شاید جوجه نووبکی از اینکه هیروی مورد علاقه‌اش زیباتر شده است، ذوق مرگ شود!

تجارت علیه سرگرمی

با این تفاسیر، این همه شلوغ و شلوغ‌کاری برای تغییرات پیش آمده بیشتر از آنکه به نفع کهن‌کاربرانِ دوتا و کسانی که احتمالا می‌خواهند کمی جدی‌تر این بازی را دنبال کنند باشد، به ضرر آنهاست چرا که کیفیتِ خودِ بازی درجا می‌زند یا عقب می‌رود ولی برای تازه‌کارها جذاب و دلربا خواهد بود و این دقیقا همان چیزی است که ولو برای رسیدن به آن تلاش می‌کند، اینکه یک بازی جدی و چالش‌برانگیز را این‌چنین به یک Casual بی‌خاصیت تبدیل کند. هرچند «دوتا۲» در زمانِ حال در مقایسه با بسیاری از بازی‌های آنلاین، یکی از پیچیده‌ترین‌های خود در زمینه گیم‌پلی است ولی مرضِ دامن‌گیر آن این است که در حال دور شدن از اصالت خود و تبدیل شدن به یک عنوان بی‌خاصیت است و بدتر از آن، چالشِ فهم و استنتاج مکانیک‌های آن در حال تقلیل یافتن به مسائل پیش و پا افتاده است که پیشتر عنوان کردم.

در این صورت «دوتا۲» تنها برای دو قشر لذت بخش خواهد بود، اول برای کسانی که این بازی در سطح حرفه‌ای دنبال کرده و از این راه کسب درآمد می‌کنند و قطعا تغییرات پیش آمده، تنها در گیم‌پلی برایشان حائز اهمیت است ولی تغییرات نووب-دوست برایشان ارزشی ندارد. دوم برای کسانی مفرح خواهد بود که تازه‌کار باشند یا با وجود گذشت چندین سال همچنان تازه‌کارانه بازی را دنبال می‌کنند، بزرگترین دغدغه برایشان Set و Cosmeticهاست و ارزشی جدی برای خودِ بازی و «لذت جمعی» از آن قائل نیستند. نویسنده عبارت لذت جمعی را ترجمه و تفسیر نمی‌کند چرا که تنها کهن‌دوتابازان می‌داند وقتی پنج نفر دور هم جمع شوند و در قالب یک تیم بازی را با استراتژی و نقشه پیش ببرند، «لذت جمعی» حاصل از بازی چه معنایی دارد.

دوتا2
لذت جمعیِ برد در سطح حرفه‌ای به روایت تصویر.

اما افسوس که این لذت جمعی در حال مرگ است، به جای آن جوجه نوابین تازه وارد همه چیز را به این را بخر و آن را بفروش تقلیل داده‌اند، ای درد بگیرد آن همه پولی که تو (!) برای خرید یک Battle Pass در حلقوم گیبن می‌ریزی! بیشترین سیاست ولو اکنون متوجه فروش‌های درون بازی است و ماحصل آن نیز باز هم در خدمت طراحی و فروش محصولات درونِ بازی است! آخرین باری که تغییرات اساسی و به نفع بازیکنان در زمینه Rank و MMR اتفاق افتاده است کی بود است؟ و آیا این تغییرات کمکی به بهبود بازی کرده است؟ مقوله‌ی MMR که قرار است به نوعی نماینگر مهارت شما در بردن بازی‌ها باشد، اکنون به یک عدد بی‌خاصیت تبدیل شده است.

دوتا2
حسِ یک کهن دوتاباز وقتی اسیر جوجه نوابین شادمغز می‌شود!

همین می‌شود که در بالاترین Rank نیز باید شاهد دعواهای بچگانه‌ای باشیم که دو نفر برای جزیی‌ترین مسائل، از مادر و خواهر طرف مقابل مایه می‌گذارد!

دوتا2

دوتا2
ماجرای یک روز کاملا عادی در دوتا

نویسنده خود را کهن‌دوتاباز نمی‌داند و ادعایی هم ندارد ولی از اینکه یکی از بازی‌های چندین ساله و مورد علاقه‌اش روز به روز به یک بازی بی‌خاصیت و Casual تبدیل می‌شود، ناراحت می‌شود و شاید عصبانی! میراث ولو و آیس‌فراگ همین است! میراث این دو این است که یک «بازی» را به یک «بنگاه تجاری» تبدیل کرده‌اند. همه چیز برای به درون کشیدن هر شادمغزی به دنیای «دوتا۲» و همه نوع وسوسه‌‌ی کودکانه‌ای برای پرداخت‌های درون بازی محیا شده است. این به واقع یک مثال عملی و عینی از تجارت علیه سرگرمی است. خدا این درد را نصیب هیچ بازی محبوبی نکند.


29 دیدگاه ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

  1. سلام مرسی از سایت خوبتون اومید وارم هرروز نویسنده ی بهتری بشین دمتون گرم هرکی یه دید داره و حتما همه خیلی جا ها درست میگن و بهتره نقطه اشتراکارو پیدا کنیم و تا میشه نظر هامون یکی بشه و این اتحاد بتونه تغیراتی ایجاد کنه
    میخوام یه داستان بگم
    یه موقع من وقتی میخواستم با کیبورد کار کنم نگا صفحه کیبورد میکردم و هر روز سعی میکردم سریعتر تایپ کنم
    سه تا چهار سال تول کشید من تایپر سریعی بشم یه روز دیدم یکی از دوستام که به زور میتونست سریع یه متن تو گوگل سرچ کنه سرعت تایپش بسیار پیشرفت کرده بود
    من ازش پرسیدم داش چقدر نوشتی که اینقدر خوب شدی، از من هم بهتر شدی، پرسیدم چقدر تمرین کردی؟ باوجود کند نویس بودنت باید خیلی زحمت کشیده باشی، ایشون گفتن بله من شش ماه هست که دارم تمرین میکنم تا هم خوب پایان نامه بنویسم هم خوب مقاله هم خوب DOTAپلی بدم .
    من برگام ریخت این بشر با ایکیو کمتر از من وقت کمتر از من نتایج بهتری کسب کرده.
    وقتی بهم گفت که ازسیستم ده انگشتی با تمرینات درست استفاده کردم بهش حق دادم و با خودم گفتم کاش یکی هم به من اینو میگفت تا من هم وقتمو تلف نکنم
    حالا دوست عزیز شما بگین اگه یه نفر نه زبان انگلیسی نه کار با کیبورد نه یه دوست پلییر با داشتن تجربه بازی داشته باشه ولی مثل همه ما به این دست گیم های استراتژی علاقه داشته باشه ، باید بره و ساعت ها تجربه با ازمون و خطا بدست بیاره تا بعد بیاد کم کم پیش رفت کنه تا ما بگیم یارو ۱۰سال پلیر بوده حالا آدم حسابش کنیم
    در صورتی که اگه یکی بود که این اموزشو به این فرد میداد تا با توجوه به هوشش بیاد و پلی بده شاید گیم پلی های خیلی بهتری میدیدیم و سال ها تو رنک و مچ ها مون نوب نمی دیدیم که اعصابمونو خورد کنن
    ولی اگه بخوایم با این دید بریم جلو که، نه، باید فقط تجربه کنه
    ما سطح گیم پلی هامون دیرتر پیشرفت میکنه ، مثل این میمونه که تو مدرسه هامون بیایم چیزایی که دویست سال پیش یاد میدادیم یاد بدیم و به دانش اموزا بگیم خودتون برید ازمایش و کشف کنید و اگر کسی از انشتین و XوY بهتر بود علم و به پیشرفت برسونه
    شکی نیست که اگر علی دایی امکانات رونالدو رو داشت شاید رونالدو رکوردشو نمی زد
    یا شاید اگه بخواین فوتبالو به صورت الصیلش بازی کنیم باید بریم تا هندی هایی که کفش نمی پوشیدن یا خط کشی های مثلثی بازی کنیم
    داداشا اگه دوتا خودشو تغیر نده تبدیل به یه بازیه مورده میشه دنیا هر روز داره یه لباس نو میپوشه بعد شما انتظار دارید تو همون زمان گذشته و بسته بمونید
    به امید سالی که دوتادو رو واقعیت مجازی بازی کنیم و تو مپ رویاییش قدم بزنیم
    این نظر من در باره ی تغیر پچ
    و اما نظرم در باره با این ارکانا و لباسا و…
    حق کاملا با شماست نمیگم نیاد و ارکان و لباس نزاره و پولشو نگیره،
    ولی حالا که این این قدر میگیره حده اقل بیشتر و معقول تر برا دوتا وقت بزاره خیلی از اونا که این پولارو دادن با خودشون گفتن حلا که این پول جای دوری نمیره خرج پیشرفت دوتا میشه
    ولی خرج چیزای دیگه شده

    ۱۰
  2. خب هرجا نظر نداده باشم دیگ اینجا بس وارد بشم ;)
    اول اینکه ممنون از نویسنده برای این متن طولانی و زیبا .
    اول اینک خب من از اون کهنه کارایی هستم ک نویسنده گفت از جمله آدمایی هستم ک بتا رو با بدبختی تهیه کردم خلاصه از اولین آدمایی بودم ک تو حداقل شهرمون این بازی رو تجربه کرد و البته از چند سال قبلشم هم وارکرفت رو به صورت آنلاین تو گرنا و همینطور مپ دوتا رو بازی میکردم و الان هم دو ساله یه کاپیتان یک تیم خوب هستم (خودم ساپ یک میشینم ادعایی ندارم صرفن گفتم بدونید در جریان تمامی تغییرات دوتا بودم و تمام زیبایی هاش رو تجربه کردم)
    باید بگم تقریبن ۹۰ درصد حرفای نویسنده کاملن درسته و مرهمیه بر درد یکی مثل من .
    بذارید اول از همه مهاجرت از وار به دوتا رو براتون بگم : یکی از سخت ترین مراحل زندگیم بود ( بله زندگیم چون دوتا واسم یه چیزی مثل سیگاره ) دوتا۲ تو اولین نگاهم برام یه کابوس بود . نه بخاطر گیم پلی بخاطر مضخرف ترین طراحی شخصیت های تاریخ گیم . فقط اوبوهت آرتاس و یا فانتوم رو ( همون mortred خودمون ) رو در نظر بگیرید . واقعن جذابیتشون تو وارکرفت کجا تو دوتا ۲ کجا(حالا دیگ به لژیون و ایلیدن یا همون tb کاری ندارم :| لژیونو ک اصن از مرد با اون همه سبیل کردنش زن عاخه ایلیدن کجا این شرووری ک واس دوتا طراحی کردن کجا )نمیدونم اولین نمونه ی ونجفول رو یادتون هست یا نه :| اصن صورت نداشت :| عاخه این چیه .ونوم رو نمیدونم یادتون هست یا نه اصن به هرچیزی میخورد غیر از هیرو . خلاصه بعد ها با اومدن ایمورتال ها و آراکانا ها متوجه شدم ک بله اینگونه طراحی شدن ک بعد ها آرکاناشون ب فروش بره و به قول نویسنده دل یه سری مرفه بی درد شاد بشه .( کاری نداریم یه خورده مدلینگا بهتر شده بازم نه در مورد همه )البته خدایی یه سری هیرو ها مث nessaj خیلی بهتر شدن اما خب تعداد اونایی ک بهتر شدن خیلی کمتر از اوناییه ک داغون شدن . همین پیت لورد بیچاره :((((((((((( آرکانای جاگی رو هم ک داغون کردن اوسکلا .
    در مورد تغییرات گیم پلی باس بگم متاسفانه کاملن حق با نویسنده است( هرچند به نظرم تو چند جا برداشت های اشتباهی از تغییرات داشته ) .( البته تغییرات ۷ با اون tlanet tree به شدت موافقم و حرکت بسیار جالبیه فقط اینک باس خیلی خیلی بیشتر روش کار بشه واس بعضی هیرو ها اصن بلااستفاده ترین جیزارو گذاشتن ) ب اینک یه سری اوسکل هستن ک میخوان متای کسی ک رنکش ۹k هستو میخوان تقلید کنن و میان درمورد اینک فلان بازیکن فلان کارو کرد صحبت میکنن کاری ندارم اما تو همین رنکی ک خودمون و تیممون هست و بازی میکنیم (۳.۸) بعضی چیزا واقعن تو ذوق میزنه . اول اینک درصد پیروزی هایی ک ما رو کریمون اتکا میکردیم ب شدت کاهش پیدا کرده منظورم اینه ک دیگ نمیشه اونطوری ک رو آنتی میج حساب میکردیم الان نمیتونیم و خب اون واس مایی ک با یک core بازی میکنیم و تمرکزمون رو late game هستش فوق العاده چیز بدیه . و برای تغییر دادن این قضیه و اضافه کردن یک core دیگ کلی وقتمون هدر میره و خلاصه میدونم تا باز دوباره بخوایم core اضافه کنیم یه پچ دیگ میدن باز اون تغییرات میدونم هربرنامه ای ک ریختیمو خراب میکنه. میدونی اگ تغییرات در یک راستا باشه خب اوکیه اما امسال دقیقن تغیراتش برعکس پارساله خب قشن اوسکول کردن مارو حق بدین قاطی کنیم خب.
    در مورد نوبیانه کردن بازی باید بگم دوباره کاملن حق با نویسنده هستش . بیایید واقع باشیم ما همون گیمر هایی هستیم ک کسایی رو ک کلش بازی میکنن رو مسخره میکنیم یا اینکه اوسکلایی رو ک ۴ تا بازی رو موبایلشون دارن خودشونو گیمر میدونن نوب مینامیم. ما همونایی هستیم ک بازی استراتژی رو با هیچ چیز دیگ مقایسه نمیکنیم و معتقدیم ک برای انجام بازی استراتژی باید مغزوتفکربالا داشت (حالا کاری نداریم تو دوتا سرعت عمل هم خیلی مهمه و همینطور چیزای دیگ اما بازم من اونو یک استراتژی حساب میکنم و نقشه بازی رو از سرعت عمل بالا موثر تر میدونم ) . ما رو خودمون تعصب داریم و من به شدت به این تعصبم افتخار میکنم . اما همونطور ک نویسنده گفت این قضیه به سرعت داره برداشته میشه . سختی های بازی داره به شدت کم میشه و هر جوجه نوبی ک معلوم نیس از کجا سر درآورده میشینه دوتا بازی میکنه و ادعای ۱v1 میکنه. خب این واس مایی ک بدبختی زیر آیتمارو تو وارکرفت خوندیم ک چی نیاز داره تا یه آیتم از دوتا آیتم دیگ درست بشه ، با چه رنج و مشقتی فهمیدیم stat های یک هیرو چیه و چ کاربردی داره و خلاصه سختی هایی ک واس یاد گرفتن هر هیرو و نقششون و آیتم های مورد نیازش کشیدیم ، خیلی درد داره ک ببینیم یه منوی sugg item داره هرکی میاد اونارو میبنده دینای هم ک با راست کلیکه میزان ساپورتو کری تیم هم تو اول بازی نشون میده و دیگ چی میخوای از آیس فراگ .این بازی باید خاص باشه . خاص کسایی ک مغز دارن فکر میکنن و استراتژی بازی رو از lh و gpm مهمتر میدونن . نه یه سری اوسکل میرن میبینن آها آرتزی واس ember رفته veil of discord زده خب پس ماهم بریم بزنیم ( برای مثال عرض کردم اصن مطمئن نیستم کی یه همچین کاری رو رواج داده ) .
    در مورد سرور های دوتا باس بگم ک اولن همیشه مشکل دارن ینی من همیشه هفته ای یک بار با تایم اوت هایی ک از طرف سرور استیم هستن مواجه میشم ( مطمئنم از اونجائه فقط حال ندارم بگم باز نگید از خودته تایم اوت ) البته شاید بگید خب این واس همه ی بازی ها عادیه درصورتی ک بقیه بازی ها انقدر درآمد ندارند . و اینکه واقعن تعداد سرور های دوتا نسبت به سرور های اوریجین خیلی بیشتر نیست. و حتی کیفیتش پایین تر از اونه من bf1 و bf4 هم بازی میکنم حتی با توجه به مشکلاتی ک واس کاربران ایرانی ب وجود آورده اما بازم پینگ زیر ۱۰۰ دارم (سرور های آلمان ) در صورتی ک سرور لوکزامبورگ دوتا ۱۵۰ هستش واسم . و کلی دردودل دیگ ک واقعن حال ندارم بنویسم بازم دم نویسنده گرم واقعن معلومه دلش مث من خونه ک این همه نوشته

    ۱۲
  3. خوب چند ساعتی پلی دوتا ۲ دارم اولین بازیم شانزدهم دسامبر دو هزار چهارده بوده
    کلی تغییرات هم دیدم تو این مدت
    بعد از این آپدیت ۷ شاید روزهای ابتدایی کمی بازی دل میزد
    ولی بعد از ۳۰ روز پشت کردن به این بازی و این آپدیت و برگشت به دنیا دوتا ۲
    باید بگم بازی پس از چندین آپدیت توی این سی روز بشدت بهینه شده
    و تفاوت عمده ای بین ساپورت و کری ها وجود داره که ساپورت ها هرگز نمی توانند
    بعد از مین ۴۵ حرفی برای گفتن داشته باشند فقط توی تیم فایت ها و کنار کری تیم می توانند
    کمکی باشند
    نکته مهم این روز های دوتا ۲ بازی تیمی هستش
    تیم برنده است نه کری که ۶۰ مین هم فارم کرده باشه مقابل یک تیم حرفی برای گفتن نداره
    در ضمن این بارها گفتم الان هم میگم
    نرمال مچ با رنک مچ بشدت فرق داره
    نرمال مچ = فقط محض خنده و تمرین کردن هستش
    رنک مچ = فقط برای جدی بازی کردن

    ۴۰
  4. ایس فراگ همیشه بر اساس بازی ها و تورنمنت های حرفه ای بازی رو بالانس کرده که تفاوتش با LOL یا هر moba ی دیگه ای تعداد زیاد هیروهایی که باهاشون بازی میشه برای مقایسه TI6 همه ی هیروها جز یکی و boston major دو تا هیرو اصلا پلی نشدن در حالی توی LOL کلا ۴۸ چمپیون بوده.

    حتی اگه در طول سال ها به پچها نگاه کنین روند تنوع بسیار بیشتر شده و متعاقب اون مسابقات TI مثلا اگه از TI 1 و TI 2 به خاطر سطح پایینشون نسبت به بقیه صرف نظر کنیم TI 3 کاملا بر اساس team push , و TI4 بر اساس death ball و Ti5 بر اساس rubberband بوده اما تمام major ها و TI6 صرفا به یک استراتژی خاص محدود نبوده.

    چیزی که دربره اسونتر شدن بازی میگید سال ها مشکلیه که به دوتا میگرفتن که همون learning curve بالای بازی یا روند یادگیری طولانی بازی ولی شما به اشتباه skill floor رو به جای skill ceiliing جز معایب بازی گفتین. هر چی بازی اسونتر تا حد قابل قبولی کسی بتونه بازی رو یاد بگیره نه تنها عیب نیست بلکه هنر game design ه ولی اگه اون امکانات نهایت پتانسیلی که یک بازیکن میتونه نشون بده رو سلب کنه اون وقت بازی اسون و noob friendly شده . ایرادتون به نشان دادن magic ressistance , stun bar یا هر اطلاعات اضافی دیگه باعث تغییر خاصی در پراکندگی mmr یا پایینتر اومدن سطح مسابقات تا الان نشده که میتونین از dotabuff چک کنین.

    ایراداتتون درباره HUD و مپ هم باز از عدم اطلاعتون از نحوه ی پچ کردن دوتا توسط ایس فراگ وتیمش هست.دوتا قبل از نسخه ی ۶.xx هیچوقت بالانس و استراتژی خاصی برای بازی نداشت و تعداد پلیر کمی داشت و عملا با اومدن ایس فراگ بود که دوتا به اون محبوبیتی رسید که عملا پایه گذار سبک moba شد. و تمامش به این خاطر بود که ایس فراگ به حرف community توجه میکنه . خیلی از هیروهای بازی ,طراحی اسپل ها , طراحی هیروها و بالنس بازی از فروم playdota و dota-allstars بود. وهمیشه بالانس بازی ابتدای پچ افتضاح و سردرگم بوده ولی با پچهای فرعی به اون بالانس رسیده.اگر که HUD رو اون اول با الان مقایسه کنین تفاوتش بسیار واضحه و با وجود طراحی بسیار بدی که در ابتدا داشت و داد همرو در اورده بود الان واقعا ایرادش نمی دونم کجاست.اما درباره مپ اگه باز dotabuff رو و مسابقات حرفه ای رو دنبال کرده باشین dire همیشه به خاطر جایی که روشان داشت برتری نسبی ۵تا ۱۰ درصدی نسبت به radiant داشته و تازه این پچ بود که جای نسبتا خنثی تری پیدا کرد.jungle هم به قولی buff شد بعد از مدتها رولی که توی مسابقات حرفه ای حذف شده بود.

    ولی واقعا قسمتی که اصلا درک نمی کنم اشکلاتی هست که از valve گرفتین.اولا بگم که به نظر خودم valve باعث و بانی بیشترین مشکلاتی هست که بازی داره ولی تقریبا نه هیچکدام از ایراداتی که شما ازش گرفتین.
    قبل از دوتا ۲ بازی اصلا سرور نداشت صرفا یک ماد wc3 بود و تقریبا پیدا کردن یک بازی خوب به دلیل نبود matchmaking ,مپ هک , لفت دادن , پینگ بالا,اواع و اقسام هکر و گریفر چیزی شبیه معجزه بود.عملا بعد از دوتا ۲ میشه اسم بازی رو روش گذاشت.
    بعد اون هم شرکتی که معروفه تمام بازی هایی که ساخته شاهکار بودن, هیچوقت برای پول پرستی وتحویل یک گیو ناقص ساخته نشدن و بازیهای Free to play که ساختن که دوتا و TF 2 باشه به معنای کامل free هستن.به عنوان مثال فقط به moba های دیگه نگاه کنین:
    LOL فقط ۱۰ هیرو بقیه ی هیروها پولی یا ازاد کردن با بازی بیشتر
    Hots , Smite , Strife همه و همه پولی به اضافه ی اپدیت هایی که فقط برای فروش بیشتر ست ها هستن تا گیم پلی
    فکر نکنم همین الان بتونین جز dota 2 و TF 2 بازی بزرگی نام ببرین که واقعا رایگان باشه بعد اون وقت از همون battle pass و compendium ای ایراد گرفتین که نه تنها از ارزونترین ست های lol ارزونترن بلکه مستقیم به ۲۰% به جیب برنده میره.راستش این قسمت ایرادی که گرفتین خیلی چرت بود و اعصابمو خرد کرد

    واز همه جالب تر ایرادی که به اون عکس Gabe گرفتین.اون عکس در واقع عکس مسیح هست و دلالت بر بخشندگی داره به خاطر تخفیف های بسیار مفتی که داره نه این که فقط به خاطر پول پرستی هست و از شما پولی میکشه که شما متضرر بشین.
    میتونین با تخفیف های origin یا EA و Ubisoft مقایسه کنین که منفور جامعه ی گیمی هستند و هرگز به پای ارزونی steam نمیرسن.که باز منو متحیر کرد که ایا یه شرکت برای موفقیت از نظر شما باید همه چی رو رایگان کنه و در نهایت اعلام ورشکستگی کنه تا پولپرست حساب نشه ؟

    اون قسمت reddit و aghanim برای ریکی در اصل این بود که ریکی بره تو جیب یه هیرو دیگه و بره توی یکی از اسلات های اون هیرو.حالا اگه فک میکنین همونه اکی :11:
    reddit هم به این خاطر بیشتر بها داده میشه که با بیشتر از ۳۰۰۰۰۰ عضو بزرگترین جامعه ی دوتا هست و بالطبع feedback بیشر و بهتری میشه گرفت دلیل پا نگرفتن فروم رسمی هم ساختار افتضاحیه که داره

    در نهایت مشکلاتی که ولو به شدت به دوتا تحمیل کرده عدم برقراری ارتباط در سطح حرفه ای با هواداری بازی و تعداد بسیار کم کارمندایی هست که بر روی گیم کار می کنن که باعث شده بعضی از باگ ها تا ماه ها توی بازی باقی بمونن.تیم اصلی دوتا نه اون ۱۱۲ نفر بلکه ۲۰-۳۰ نفر هستن که مداوم بر روی گیم کار می کنن و فقط در مواقع اپدیت های بزرگ یا خاص به گروه اضافه میشن که این تعداد مثلا برای LOL 600 نفر هست که اون هم به خاطر کمال گرایی مسخره و بخصوصی هست که ولو برای استخدام داره که به قوی ادم های همه-کاره فقط می پذیره.

    اگه فک میکنین cm carry اذیتتون میکنه چون mmr تون پایینه یحتمل چون چیزی که بد باشه و مدام پیک شه به مرور از اون mmr حذف میشه و میره mmr پایینتر چونکه کسی که مدام cm carry پیک کنه بالا ۳k-4k نمیتونه باشه.و باز هم میگم اگر گیم اسون بشه و واسه نوب ها شه کسی که mmr بالایی داره تو این ۳ ماه باید ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ تا رفته باشه رو mmr ش که تا الان حدود یک سالی هست پراکندگی mmr عین قبل هست.این هم که گفتین کی اخرین بار mmr تغییراتی کرده همین هفته پیش :27: بیشترین mmr که میشه کالیبره شه به ۳k کاهش پیدا کرد به اضافه ی تمام این تغییراتی که در طول امسال به رنک شد از نحوه ی پیک و بن تا مدها.
    علاوه بر اینها چیزی که منو انگشت به دهان میذاره reborn هست که فکر نکنم گیمی باشه بعد ۳ سال نه تنها موتور گرافیکی بازی رو از اول بسازه بلکه تمام منوها مپ و هیروها رو از نو طراحی کنه که بعد شما براتون سوال هست که اون پول ها کجا رفته :D برای مثال موتور LOL هنوز بعد از ۸-۹ سال بر پایه flash هست قابلیت replay تا همین امسال نداشت و هیچ حالت sandbox هم نداره.

    به نظرم متن خیلی بدی بود اونم از این نظر که بعد از مدتها چیزی درباره دوتا اینجا نوشته شد نه به خاطر این که نظرم با نظر نگارنده فرق کنه بلکه پر از فکت های اشتباه هست.اون چیزی که درباره ی دوتا ایراد بهش میگیرند اینه که مثل قبل نیست به عنوان مثال مقاله ای با عنوان League of the Ancinets 2 در فروم liquiddota هست که به صورت کاملا جامع توضیح میده که rubberband effect چجور باعث شده هارد کری فارمینگ گذشته جاشو به تیم فایت از دقیقه ۱۰ بده که باعث شده مسابقات حرفه ای جذاب بشه ولی اون حس همیشگی دوتا از بین بره و بازی ها سریعتر و تا حدودی به بی رحمی قبلا دوتا نباشه که کلا نحوه ی نگاه عمیقش به ساختار بازی شاید بتونه ایرادایی که اینجا گرفتین رو بهتر توضیح بده.

    ۳۰
    1. کامنتتو خوندم، با دقت فقط مشکل اینجاست، اونقدری که شما و بقیه مقاله رو جدی گرفتید، خودِ نویسنده نگرفته. خواهشم این هست مقاله رو کامل و با دقت بخونید یا قبلش آب هویجی، چیزی مصرف کنید. مقاله در قالب طنز و به بهانه ی سال جدید منتشر شده، نه انالیز و بررسی گیم پلی و مپ دوتا۲!
      اما در رابطه با کامنتت، بخش اول حرفات مربوط به سطح حرفه ایِ بازی هست که عملا من و امثال شما توش گم هستیم و حداکثر ربطی که میتونیم بهش داشته باشیم این هست که ببینیم تو تورنومنت ها، چه متایی مد میشه، همونو تقلید کنیم. مثلا الان Blink Dagger و df blades گویا آیتم Core برای Juggernaut شده. این نوع متاها از سطح حرفه ای میاد، نه شمایی که داری سنگِ اونا رو به سینه میزنی.
      بازی خیلی وقته که نووب فرندلی شده، اینو خیلی از کاربرای دوتاباف و ردیت هم معترف هستن.
      ولو همین الان سیستم مچ میکینگش پر از اشکال هست و نمونه اش همین MMR که خیلی ها ازش دفاع میکنند، در واقع از سیستم رنکِ Elo بازی شطرنج الگو گرفته شده. از زمانی که Party Queue اومد، رسما گند زده شد به معنای MMR. پراکندگی مهارت در رنک هم جز در ۵ک و به بالا، بسیار زیاد هست. هرچند از ۵ک به بالا هم به خاطر MMR Boosting مشکلات زیادی وجود داره. بحث در مورد MM و MMR زیاده و یه مقاله جداگانه می طلبه ولی همینقدر بدون سیستم فعلی (که به نظر من اصلا سیستمی در کار نیست) اون چیزی نیست که ولو ادعا میکنه.
      برای اینکه نشون بدی دوتا۲ چقدر خوبه، لازم نیست بازی های بدی مثل لول رو مثال بزنی. این چیزی از ارزش انتقاد من به بازی کم نمیکنه، خیالت راحت ;)
      ولو اگر پولی برای بهتر شدن بازی خرج بکنه، من به گورِ بابام خندیدم. وقتی که ریبورن منتشر شد، ۱۰برابر فقط آپدیت برای رفع باگهای ریبورن منتشر شد! مسئله سر اینه که ولو اونقدری که به طراحی سِت و پتل پس و هزار کوفت دیگه اهمیت میده، به کیفیت بازی اهمیت نمیده.
      آقانیم برای ریکی و کری شدن CM هم جز شوخی های متن بود ولی شما متوجه نشدید و البته ایرادی نداره، متوجه نشدن دستِ خودتون نیست.

      ۴۳

مقالات بازی

بیشتر

چند رسانه ای

بیشتر