توسعهدهنده نسخه رایانههای شخصی بازی Destiny 2 از متمایز بودن این نسخه میگوید
اخیراً جزئیات بیشماری پیرامون بازی Destiny 2 توسط استودیوی «بانجی» به اشتراک گذاشته شده است؛ جزئیاتی نظیر داستان بازی، چهار سیاره جدید جهت کاوش، فعالیتهای جدید و همچنین ابزار و تجهیزات جدیدی که در دومین نسخه از بازی Destiny شاهد آنها خواهیم بود. با وجود انتشار چنین جزئیاتی اما همچنان سوالاتی پیرامون نسخه مربوط به رایانههای شخصی این بازی در سر ما وجود دارد که باید پاسخ داده شوند؛ در نتیجه تصمیم گرفتیم تا با سرپرست پروژه ساخت نسخه رایانههای شخصی این بازی یعنی «دیوید شاو» از استودیوی بانجی صحبت کنیم. در ادامه با مصاحبهی دیوید شاو همراه دنیای بازی باشید.
در ارتباط با تصمیم خود پیرامون عرضه بازی Destiny 2 از طریق لانچر شرکت بلیزارد جزئیاتی ارائه میکنید؟
البته؛ ما از طرفدران بزرگ شرکت بلیزارد هستیم. به شخصه هنوز نسخه کالکتور بازی Diablo 2 را با کلیه شخصیتها، مجسمهها و بستهبندی آن در اختیار دارم. خیلی از ما جزو طرفداران این شرکت هستیم در نتیجه زمانی که فرصت همکاری با آنها را بدست آوردیم، من بلافاصله از آن استقبال کردم. این فرصت بزرگی بود و بهترین جایی بود که این بازی میتوانست کار خود را از آنجا شروع کند.
خوب این یعنی آنها بهجز انتشار بازی، در مراحل ساخت آن نیز مشارکت داشتهاند؟ آیا افرادی از شرکت بلیزارد در ساخت گیمپلی بازی Destiny 2 حضور دارند؟
Destiny جزو عناوین استودیوی بانجی محسوب میشود. ما همیشه درهای پیشنهاد را از سوی همکاران پیرامون نظر آنها از بازی باز گذاشتهایم. افراد مختلفی از سراسر جهان ایدههای خود را در مورد نسخه اول این بازی با ما به اشتراک گذاشتهاند و انتظار خود از نسخه دوم را اعلام کردهاند. ما به نظر همه افراد پیرامون این بازی گوش میدهیم و خواهیم گفت: «اگر این ایده خوبی است، پس بگذارید ببینیم چگونه میتوان آن را امکانپذیر کرد.» اما بین ما همکاری رسمی وجود ندارد.
با وجود این صحبتها، میتوان گفت که حساب Destiny با حساب Battle.net شما در ارتباط است؟
بله.
پس شما از شرکت بلیزارد به عنوان ایجاد امنیت نیز استفاده خواهید کرد.
امنیت یکی از چیزهای مهم بهشمار میرود و از بازی به بازی دیگر متفاوت است. ما مسلماً با کارکنان Battle.net و شرکت «اکتیویژن» و همینطور تیمهای داخلی خود در این رابطه کار خواهیم کرد تا بتوانیم امنیتی خوبی را برای این بازی ایجاد کنیم. این یکی از اهداف کلیدی ما محسوب میشود.
آیا شما کارهای اضافهای را بر نسخه رایانههای شخصی این بازی انجام خواهید داد تا از تقلب جلوگیری کنید؟
بله. نسخههای کنسولی و رایانههای شخصی بسیار متفاوت خواهند بود. شما آزادی بیشتری را در نسخه کنسولی این بازی خواهید داشت پس در نتیجه ما به محتوایی برای چیزی که در نسخه کنسولی وجود دارند فکر خواهیم کرد و بر آنها در سریعترین زمان ممکن کار میکنیم.
یک سوال فنی، ما مصاحبهای را مطالعه کردیم که در آن گفته شده بود چیزی شبیه به اسلایدر FOV در بازی Destiny 2 وجود دارد اما ما نتوانستیم چنین ساختاری را در بازی ببینیم. این درست است؟
بله. ما آن را از ساختار فعلی برداشتهایم چرا که در آینده منجر به تغییراتی خواهد شد. این بازی هنوز نیاز به ساختار و اضافه شدن قابلیتهای دیگری دارد پس در نتیجه تمام چیزی که شما خواهید شنید، چیزهایی نیستند که امروز در این بازی با آنها مواجه هستید. یکی از این چیزها FOV است که به دلایلی نمیتوان زیاد در مورد آن سخن گفت؛ از سوی دیگر، در حال حاضر هدف اصلی ما بر نمایش گیمپلی این بازی است. تنظیمات FOV مسلماً چیزی خواهد بود که در این بازی وجود خواهد داشت اما هنوز تصمیمات دقیقی پیرامون آن گرفته نشده است.
آیا شما برای ساخت گیمپلی این بازی بر رایانههای شخصی کار خاصی انجام دادهاید؟
مسلماً. ما کارهای زیادی را برای ساخت گیمپلی این بازی برای رایانههای شخصی صورت دادهایم. یکی از فاکتورهای اساسی در زمان انتشار این بازی برای این پلتفرم این است که دوست نداریم مردم فکر کنند با پورتی از کنسولها مواجه هستند. استودیوی بانجی تاریخچه قابل توجهی در زمینه کنسولها دارد و از طرفی هم بهنظر میرسد که مردم عاشق بازیهای کنسولی هستند، چیزی که ما بهدنبال آن هستیم این است که یک بازی ساخته شده برای رایانههای شخصی، احساس یک بازی متعلق به رایانههای شخصی را بدهد. برای رسیدن به این هدف ما چیزهایی را تغییر خواهیم داد، بهگونهای که اگر اقدام به بررسی تصویر به تصویر این بازی با نسخه کنسول آن نمایید، متوجه تمایزاتی خواهید شد. یکی از چیزهایی که در روند ساخت با آن مواجه شدیم، بحث ماوس و تنوع آن بود که بایستی سازگاری خوبی را با مدلهای مختلف ایجاد میکردیم. ما کارهای بیشماری را برای این نسخه از بازی انجام دادهایم تا مطمئن شویم با یک بازی شوتر خوب روی رایانههای شخصی مواجه خواهیم بود.
یکی از چیزهایی که در مورد استودیوی بانجی بنظر میرسد، این است که آنها حس خاصی در مورد بازیهای خود دارند و بازیهایی را ساختهاند که برای مدتها با نرخ فریم ۳۰ اجرا میشدند اما اکنون اجرای بازی با نرخ فریم ۶۰ چه حسی و تاثیری در بازی Destiny خواهد داشت؟
تاثیر کمی خواهد داشت. اگر بخواهم صادقانه بگویم، من فکر میکنم که اجرای یک بازی با نرخ فریم ۳۰ تا ۶۰ تاثیر کمی بهدلیل حضور ماوس و صفحهکلید خواهد داشت. این چیزی است که توسط تغییرات خود را نشان میدهد، فکر میکنم تغییر نرخ فریم ۳۰ به ۶۰ بیشتر مربوط به چیزهایی خواهد بود که مردم مشاهده میکنند و میگویند «این عالی است»، میخواهم کاملاً واضح بگویم: این بازی به شکل فوق العادهای با نرخ فریم ۳۰ اجرا میشود اما در ارتباط با نرخ فریم ۶۰ چیزهای کمی در مورد آن وجود دارد.
نرخ فریم این بازی در نسخههای کنسول روی ۳۰ قفل شده است؟
بله روی کنسولها با نرخ فریم ۳۰ مواجه خواهید بود، اما همانطور که گفتم تاثیر نرخ بالا در زمان استفاده از ماوس و صفحهکلید بیشتر مشاهده خواهد شد و در نتیجه ما آن را به میزان ۶۰ بالا بردیم. علت انتخاب نرخ فریم ۶۰ بهدلیل تکنولوژی فوقالعاده g-sync بوده است و عملکرد خوبی را با پردازنده انویدیا به نمایش خواهد گذاشت، اما اگر بخواهید قابلیت اجرای این بازی با نرخ فریم ۱۴۴ هم وجود خواهد داشت؛ البته اگر تجهیزات در دسترس شما بتوانند آن را پشتیبانی کنند.
آیا برای اجرای بازی Destiny 2 به مشخصات سخت افزاری بالایی نیاز است؟
نه، ما حداقل مشخصات سخت افزاری مورد نیاز این بازی را اعلام نکردهایم و در آینده پیرامون آنها صحبت خواهیم کرد، اما جواب شما نیز نه است؛ برای اجرای این بازی نیازی به خرید آخرین و بهترین سخت افزارهای موجود در بازار نخواهد بود.
کلیه مطالبی که از جانب شما اعلام شدهاند پیرامون اجرای بازی با کیفیت ۱۰۸۰p و نرخ فریم ۶۰ است، پس به چه مشخصات سخت افزاری برای رسیدن به این اهداف نیاز است؟
ما هنوز مراحل ساخت این بازی را سپری میکنیم و چیزهایی هستند که مدام در حال تغییر و تنظیم هستند و پاسخ من به این سوال شما، پاسخ خوبی نخواهد بود. من ترجیح میدهم مدت زمان بیشتری را صبر کنم، شاید اگر این سوال را بار دیگر در نمایشگاه E3 از ما بپرسید، ما آمادگی بیشتری برای پاسخ دادن به آن را داشته باشیم.
پروژه ساخت این بازی برای رایانههای شخصی در کجا صورت میگیرد؟ در خود دفتر بانجی در سیاتل یا استودیوی دیگری این کار را برعهده دارد؟
خوب ما در آغاز با وضعیت جالبی مواجه بودیم. ما ساخت این بازی را به استودیوی خارجی ندادهایم و طی یک همکاری با استودیوی «ویکریویس ویژنز» در آلبانی نیویورک اقدام به ساخت آن نمودیم. در این استودیو گروهی حضور دارند که میتوان گفت بهصورت روزانه با آنها کار میکنم. ما از طریق ایمیلها، ویدئو کنفرانسها و در بعضی موارد حضور در استودیوی بانجی با هم در ارتباط هستیم، ما همکاری قوی با آنها داریم اما استودیوی بانجی مسئول سرپرستی ساخت این بازی است. زمانی که اقدام به اجرای این بازی نمایید متوجه کیفیت بسیار خوب کار انجام شده بر آن خواهید شد.
مشکلاتی در بخش چند نفره بازی Destiny وجود داشت و بازیکنان رایانههای شخصی نگران چنین چیزی در Destiny 2 هستند. آیا برای جلوگیری از چنین مشکلاتی کارهای اضافهای روی نسخه رایانههای شخصی پیادهسازی کردهاید؟
در این رابطه چیزهایی شنیدهایم و جهت برطرف کردن آنها بر فناوری و تکنولوژی مورد استفاده خود بررسیهایی را صورت دادهایم و به خود گفتیم «بسیار خوب، ما میتوانیم این موضوع را بهینهسازی کرده و کاهش دهیم.» در نتیجه ما از تکنولوژی جدیدی استفاده نمودیم، اما در این لحظه دوست دارم بگویم که این تکنولوژی خیلی مناسب نسخههای رایانه شخصی نیست، ولی ما تلاش خود را خواهیم کرد تا مشکلات را کاهش دهیم و بهترین تجربه ممکن را ارائه دهیم.
آیا این بازی دارای سرورهای اختصاصی خواهد بود؟
ما از سرورهای اختصاصی برای نسخه رایانههای شخصی بازی Destiny 2 استفاده نمیکنیم.
در بازی اول با مشکلات لگ مواجه بودیم. آیا برای حل آن در نسخه دوم از نرخ tick متفاوتی استفاده خواهد شد؟
امروز پاسخ مناسبی برای چنین سوالی نداریم، البته منظور من این نیست که در مورد آن تاکنون صحبتی نکردهایم. ما از مشکلات بازی اول آگاهی داریم و در ارتباط با آنها صحبت کردهایم. ما به سختی تلاش کردیم تا به صحبتهای طرفداران این بازی گوش دهیم و از نگرانیهای آنها مطلع شویم و تلاش کنیم تا برطرف کردن آنها را در لیست برنامههای خود قرار دهیم.
بازیکنان رایانههای شخصی ظاهراً دید منفی نسبت به دومین نسخه از این بازی دارند و علت آن کنار گذاشتن آنها در بازی اول بوده است، برنامه شما برای برطرف کردن آن چیست؟ فکر میکنم بتایی برای این نسخه وجود خواهد داشت.
بله یک بتا وجود خواهد داشت. اگر بخواهم صادقانه بگویم ما نسبت به حسی که در کاربران رایانههای شخصی وجود دارد آگاهی داریم و دوست داریم که به آنها بگوییم «ما صدای شما را شنیدهایم، ما شما را دوست داریم و از شما پشتیبانی خواهیم کرد.» تمرکز بر پشتیبانی از چیزهایی نظیر کیفیت ۴k، نرخ فریم بالا، ماوس و صفحهکلید، تنظیمات FOV، تنظیمات بیشمار گرافیکی، پشتیبانی از نرخ ۲۱:۹ و چت متنی چیزهای در نظر گرفته شده هستند. چیزهای زیادی زمانی که یک بازی از نسخه کنسولی به نسخه رایانههای شخصی منتقل میشوند حذف خواهند شد و ما تلاش کردیم که آن مشکلات را پیدا کرده و به بازیکنان بگوییم که «ما تلاش کردیم عنوانی بسازیم که عاشق آن هستید.» و به توسعه کار خود ادامه خواهیم داد. من تردید ندارم که از امروز به بعد با بازخوردهای مختلفی از جانب بازیکنان رایانههای شخصی مواجه خواهیم بود و بهدنبال بهترین راه برای اولویتبندی آنها هستیم.
مطلبی در سایت ردیت نوشته شده بود که براساس آن، کاربران رایانههای شخصی افراد خودخواهی هستند، برای مدیریت آن برنامهای دارید یا برای شما اهمیتی ندارد؟
از این موضوع آگاهی داریم. ما در ساخت نسخه دوم از بسیاری از المانهای بهکار رفته در بازی اول استفاده خواهیم کرد که موفقیت آمیز بودهاند. ما از Guided Games استفاده خواهیم کرد که به شما اجازه صحبت با گروهی که قصد اجرای بازی را برای بار اول با آنها دارید خواهد داد و همین مهم، منجر به عدم پراکندگی بازیکنان رایانههای شخصی خواهد شد.
در ارتباط با Guided Games چه چیزی وجود دارد؟ من در یک کلن حضور دارم و در آنجا پنج نفر خواهیم بود که قصد اجرای یک raid را داریم، یک نفر را به گروه خود اضافه خواهیم کرد و حدود ۱۰ دقیقه قابلیت نمایش عملکرد او را خواهیم داشت. او ممکن است که در این بازی مهارتی فوقالعاده یا اصلا مهارتی نداشته باشد. قابلیت اخراج این فرد اضافه وجود دارد؟ این چه معنی برای او و برای ما خواهد داشت؟
این در تخصص من نیست و اطمینان ندارم که نظرم درست باشد. در نتیجه فکر میکنم بهتر است که این سوال را از شخص دیگری بپرسید.
در بازی Destiny 1 با محتویات مختلفی برای نسخههای متفاوت مواجه بودهایم. آیا این حالت در بازی Destiny 2 نیز وجود خواهد داشت؟
شرکت سونی دارای بازه زمانی انحصاری خواهد بود، پس از آن کلیه محتویات برای همه پلتفرمها در دسترس خواهند بود اما همانطور که در بازی اول نیز شاهد بودید، تمام محتویات ابتدا برای دارندگان پلیاستیشن منتشر خواهند شد.
این امکان وجود دارد که افرادی بخواهند از نسخه کنسولی به نسخه رایانه شخصی مهاجرت کنند، آیا راهی برای انتقال شخصیتهای آنها وجود دارد؟
در این رابطه چیزهای زیادی شنیدهایم. افراد زیادی وجود دارند که بهدنبال انجام چنین کاری هستند اما در حال حاضر ما چیزی برای ارائه در اختیار نداریم. فکر میکنیم که این موضوع فوقالعاده است و از آن آگاهی داریم اما امروز نمیتوان در مورد آن صحبت کرد.
اما چیزی در مورد آن وجود دارد درست است؟ یا لااقل در مورد آن صحبت میکنید؟ چون تفاوت زیادی میان «ما این را شنیدهایم و آن را رد کردهایم» با «ما آن را شنیدهایم و به آن فکر میکنیم» وجود دارد.
منظور من این بود که در مورد این موضوع فکر میکنیم؛ این یک مسابقه ماراتن است، نه سرعت، درست است؟ ما در حال حاضر از تاریخچه زیادی با بازی Destiny برخوردار نیستیم اما در آینده بهدنبال چنین چیزی هستیم. این موضوع در ذهن ما وجود دارد.