خانه » مقالات بازی قابل پیشبینی، ولی جذاب | بررسی کنفرانس EA در E3 2017 × توسط علی فتحآبادی در ۱۳۹۶/۰۳/۲۱ , 23:37:53 0 بالاخره فرا راه رسید؛ یکهفته طلایی و سرشار از هیجان E3 که بهشت کوتاهمدت بازیکنهای سراسر دنیاست و به اندازهی نصف سال پر از بازی و تریلر و حسخوب است. ماههایی که دستمان از لسآنجلس و غرفههای مختلف و حالوهوای محشرش کوتاه است، کنفرانسهای مختلف پاداش اخرویمان محسوب میشود و هیجانزده در نیمههای شب پشت مانیتور منتظر شروع هر کنفرانس از مراسم خاصی است که همهمان عاشقش هستیم و دوست نداریم حالاحالاها حسخوباش را از دست بدهیم. امسال شروعکننده، کنفرانس شرکت بزرگ Electronic Arts یا به اختصار EA بود. شرکتی که سالپیش با برنامهریزی درستی که داشت و سبد وسوسه برانگیز بازیهایش، دل همه را برد و امسال به قصد تکرار موفقیت سال پیش، از تلاشی فروگذار نکرد. در اینکه آیا توانست در جلبنظر بازیکنها و طرفدارانش موفق ظاهر بشود یا خیر، بگذارید در انتها متن به آن جواب بدهیم. وقت را بیشتر از این هدر ندهیم و برویم سراغ بررسی اولین کنفرانس E3 در سال ۲۰۱۷ میلادی. در ادامه همراه دنیای بازی باشید. شمارش معکوس بر مانیتور بزرگ شروع میشود. ده، نه، هشت، یک و بم. چند نفر ملبس در لباس بازیکنان راگبی طبلزنان در سالن حاضر میشوند و مقدمات معرفی هجدهمین نسخه از بازی ورزشی معروف EA Sports، «مدن ۱۸» Madden NFL 18 را فراهم میکنند و سپس تریلری از بازی پخش میشود. تریلر، بخش داستانی بازیاست که ساختاری مشابه بخش «سفر» در فیفا ۱۷ دارد. تریلر با نمایشی از زندگی و رویاهای شخصیتاصلیش و همینطور به رخکشیدن گرافیک و فیزیک فوقالعادهاش ادامه مییابد و هوادارن این سری را بهوجد میآورد. بعد از اتمام نمایش، آقای «اندرو ویلسون» مدیر عامل شرکت EA، برروی صحنه میآید و مقدم حاضران را تبریک میگوید. بعد از صحبتی کوتاه آقای «پاتریک سودرلوند» معاون اجرایی شرکت رروی صحنه میآید و از محتوای دانلودی جدید «میداننبرد۱» Battlefield 1 پرده برمیدارد. نام این محتوای جدید که اواخر امسال و در ماه آگوست منتشر میشود «بهنام تزار» (In the Name Of Tsar) است. سپس تریلری از بازی پخش میشود. تریلر با جملهای از نیکولاس دوم، آخرین تزار روسیه شروع میشود، (هیچ عدالتی در بین انسانها وجود ندارد). بازی در محیطی برفی که یحتمل روسیه است جریان دارد. بعد از اتمام نمایش آقای سودرلوند به صحنه برمیگردد و درخصوص محتوای جدید بازی توضیحاتی را ضمیمه میکند، علاوه بر این درخصوص مسابقات EGames های EA نیز توضیحات تازهای را در خصوص رقابتهای دو بازی بتل و فیفا و وعده مسابقههای جدید و خفنتر از همیشه را داد. نوبتیهم که باشد وقت محبوبترین بازی ورزشی دنیا و از اصلیترین آثار EA در سالهای اخیر بود. فیفا ۱۸ با نسخهی کامل تیزری که چندروز پیش هایپ طرفداران را شروع کردهبود وارد E3 میشود و با نمایش فوقالعادهاش، قند در دل همه آب میکند. گرافیک و فیزیک بازیکنان از همیشه طبیعیتر بهنظر میرسید، حرکت توپ و شیرجههای بلند دروازهبانان عالیست و کیفیت چهره کریستیانو رونالدو خوفبرانگیز است. خلاصه همهچیز نویددهندهی یکسال فیفایی عالی دیگر را میدهد. EA باری دیگر برای اثبات برتری خودش و خلق تجربهای مجازی تمام و کمال از این ورزش محبوب دندانتیز کرده است. بعد از اتمام تریلر آقایان «راجر بنت» و «مایکل دیویس» بر روی صحنهحاضر میشوند و توضیحاتی را در خصوص فیفای جدید میدهند. بخش داستانی فیفا ۱۷ که با عنوان سفر (Journey) شناخته میشود در این نسخه ادامه پیدا میکند و ما میتوانیم شاهد ادامه داستان هانتر در مسیر تبدیل شدنش به یک فوتبالیست حرفهای باشیم. بازی بعدی، نسخهای جدید از فرنچایز محبوب و قدیمی الکترونیکآرتز، Need For Speed است که این بار PayBack نامیده شده است. نمایش بازی یکراست بینندهها را وسط تعقیب و گریزی داغ وسط صحرایی سوزان میاندازد و انفجار پشت انفجار تقدیمشان میکند. گرافیک خیرهکننده است و کنترل آرکید بازی هم مثل همیشه سرگرمکننده است. صحنههای سینمایی ریز و درشت بازی یادآور نسخه The Run هستند. در انتهای نمایش هم پای سری فیلمهای سریع و خشن به بازی باز میشود و ملغمهی انفجار و سرعت و هیجان به اوج میرسد. نمایش چند دقیقهای Need For Speed قابل قبول بود. تمرکز تریلر بر روی بخش داستانی و سهشخصیت اصلیاش و تعاملی که با هم دارند استوار بود. صحنههای سینمایی و انفجار پیدرپی ماشینها شاید در دراز مدت باعث خستگی بشود و سکته ناقصی بشود در ریتم سریع بازی، ولی در صورت اجرای درست میتواند به خوبی تعلیق و آدرنالین را به سقف برساند. همینکه EA برخلاف چند نسخهی اخیر مجدد هدفگذاری جدیی بر روی بخش داستانی بازکرده و اولین نمایش بازی را نیز به این بخش اختصاص میدهد خودش نکتهی خیلی مهمی است. بیایید امیدوار باشیم که بازی بتواند خاطرات خوب نسخههای قدیم و بانو میا «!» را زنده کند. «آقای سودرلوند» به صحنه برمیگردد و از یکی از دو سوپرایز بزرگ کنفرانس رونمایی میکند. یک آیپی جدید از سازندگان سابق بازی احساسی و فوقالعاده Brothers : A Tale Of Two Sons. استودیو سوئدی HazelNight که از اعضای اصلی تیم سازنده «برادران داستان دو پسر» تشکیل شدهاست. نام این اثر فوقالعاده جدید هم، «یک راه فرار» (A Way Out) است. تریلر بازی شروع میشود و همه میخکوب نظارهگر این اثر جدید هستند. داستان بازی درخصوص دو زندانی است که قرار است با همکاری یکدیگر از زندان فرار کنند. نمایش بازی عالی است، کل بازی بهصورت همکاری دو نفره و اسپلیتاسکرین دنبال میشود. یکی از بازیکنان کنترل یکی از شخصیتها و دیگری کنترل دیگری را عهدهدار هستند و دو بخش داستان مجزا، کم کم در هم تنیده میشود و یکداستان واحد را شکل میدهد. یکداستان که در خصوص همکاری و همراهی برای رسیدن به هدف است. بعد از اتمام تریلر فوقالعاده بازی، آقای «یوسف فارِس» کارگردان و نویسنده این بازی از استودیو HazelNight بر روی صحنه میآید و در خصوص این اثر تازهاش توضیحات هیجانانگیزی را میدهد. تجربه دو نفره بازی را خاص و تکرار ناشدنی میخواند که بعد از تمام کردنش حالاحالاها مزهی خوبش و تجربهی تازهای که از همکاری دونفره در بازیهای ویدئویی شاهدش بودیم از یادمان نخواهد رفت. علاوه بر این میافزاید که بازی را میشود با یک دوست آنلاین نیز بصورت دونفره بازی کرد، ولی بهترین تجربهی بازی زمانی است که شما و دوستتان کنار هم نشستهاید و بازی را به انجام میرسانید. تریلر دیگری که شامل توضیحات ضمیمهای در خصوص ویژگیهای بازی است نمایش داده میشود و بیشتر از قبل قند در دل بازیکنندهها آب میکند. ایدهی بازی عالی است، ولی برای پرداخت درست و لذتبخش احتیاج به صرف وقت و هنر زیادی دارد که با توجه به نمایش خوب بازی در کنفرانس و همینطور سابقهی قابلقبول سازندههایش، میشود به موفقیتش امید داشت. آقای سودرلوند دوباره حاضر میشود و بمب دوم کنفرانس را منفجر میکند. آیپی جدید استودیو افسانهای بایوور که «سرود» Anthem نام دارد. تریلر سینماتیک با کیفیتی شروع به پخش میکند و نفسها را در سینه حبس نگه میدارد و دقیقا در نقطهای که همه آمادههستند تا مثل فشفشه به اینور و آنور بپرند، تریلر گیمپلی بازی به کنفرانس مایکروسافت اختصاص پیدا میکند. تریلر سینماتیک بازی کوتاه بود و صرفا نقش معرفی این عنوان تازه تیم اصلی بایوور را داشت و همچنان باید منتظر اطلاعات بیشتر در خصوص آن در کنفرانس مایکروسافت باشیم. اثر بعدی معرفی نسخه جدید از سری NBA LIVE است که در چندسال گذشته گوی رقابت را به رقیب قدر قدرتش، NBA 2K باخته بود. نمایش مفصل و خوبی از بازی و بخشهای مختلفاشش پخش میشود؛ گرافیک و فیزیک خیرهکنندهای که در دیگر ورزشیهای EA دیده بودیم در این عنوان نیز پادشاهی میکند. باید صبر کرد و دید بسکتبال EA میتواند همانند کونامی که باریدیگر به رقیبی برای سری فیفا تبدیل شد حریف مناسبی برای بسکتبال توکی باشد یا خیر. آقای «اندرو ویلسون» مجدد در صحنه حاضر میشوند و بعد از صحبتهایی کوتاه، از بازیاصلی کنفرانس امسال EA رونمایی میکند. نسخه دوم شوتر آنلاین فوقالعاده شرکت «دایس»، Star Wars Battlefront 2. استورم تروپرهای معروف سری در صحنه حاضر میشوند و خانوم «جنینا گاوانکار» از بازیگران این بازی، شروع به صحبت درخصوص این بازی و ویژگیهای عالیش میکند. بعد از نمایشی کوتاه از گیمپلی بازی، بصورت زنده گیمپلی یکی از نقشههای بازی با عنوان Assault on theed شروع میشود و تقریبا پانزده دقیقهای درحال تماشای بتلفرانت دوم هستیم. قهرمانان و دشمنانهای جدید به بازی اضافه شده که در نمایش بازی شاهد «ری» از نسخه هفتم و «دارتمالو» از نسخه سوم هستیم. البته بانو ری حضورشان دوام چندانی نمیآورد و سریع از میدان مبارزه حذف میشوند. برعکس دارتمالو با آمار سیوشش کشته قدرت بسیار بالای خودش را به رخ میکشد. خانوم گاوانکار از بخش داستانی بازی هم صحبتهایی میکند و گویا EA به درخواستهای طرفداران گوش داده و بخشداستانی را هم برای این قسمت تدارک دیده است. داستان این نسخه وضعیتی مشابه فیلم اخیر سری، Rouge One دارد و قصهی مستقل و تازهای را تعریف میکند. زمان رخدادهایش نیز بین دو فیلم بازگشت جدای و بیداری نیروست. هرچند که با توجه به سابقه نه چندان خوب دایس در ساخت بخشهای تکنفره، مسلما خیلی نمیشود به آن دلبست. بعد از اتمام نمایش طولانی و مفصل جنگهای ستارهای، آقای پاتریک سودرلوند باری دیگر به صحنه برمیگردند و ضمن تشکر از ستارههای واقعی امشب، بازیسازان هنرمندی که این محصولات فوقالعاده را بهوجود آوردند، کنفرانس EA در E3 2017 را به اتمام میرساند. فکر کنم حالا بتوانیم جواب درستی به سوال مطرحشده در ابتدای متن بدهیم. کنفرانس EA برنامهریزی خوبی داشت و بیشتر وقت کنفرانس را به نمایش محصولات مختلفش اختصاص داد و صحبتهای متفرقه را به حداقل رساند. نسخههای جدید فرنچایزهای قدیمی و همیشگی را معرفی کرد و از دو آیپی تازه نیز پرده برداشت. درکل هشت بازی در کنفرانس نمایش داده شدند که بهغیر از «سرود» بایوور که نمایش اصلیش به کنفرانس مایکروسافت منتقل شد، همگی از تفصیل و محتوای خوبی برخوردار بودند. اختصاص پنجتا از این هشت بازی به عناوین قدیمی و همیشگی مقداری از تبوتاب و هیجان کنفرانس کاست، ولی کیفیت خوبشان لااقل در تریلرها اجازه هرگونه ملامتی را میگیرند. شوتر آنلاین امسال EA نیز باوجود مقداری تفصیل زیادش در کنفرانس و وقت زیادی که به خودش اختصاص داده بود و میشد تا حدودی آن را کاهش داد -که با توجه به سودسازی خیرهکنندهای که این دست آثار برای شرکتهای مختلف و EA دارد امری بعید به نظر میرسد و باید شاهد طول و تفصیل زیاد بازیهای مشابه این اثر در کنفرانسهای دیگر نیز باشیم؛ بازی خوب ظاهر شد و مسلما برای طرفداران میداننبرد و سری جنگهای ستارهای بهمثابه فرارسیدن سال نو بود. نقطهی درخشان کنفرانس که رنگی از هنر واقعی و فراتر از سرگرمیصرفی که تقریبا تمامی بازیهای به نمایشدرآمده در کنفرانس به آن مبتلا بودند «یک راه فرار» بود. ایکاش EA مقداری به آثاری این چنینی وقع بیشتر بدهد و از یک شرکت سرگرمیسازی صرف خارج بشود. فیفا، مدن، نید فور اسپید، خطمقدم، انبیای آثاری تماما مبتنی بر سرگرمیسازی هستند؛ محصولاتی که در خوب بودن و کیفیت بالای ساختشان شکی نیست، ولی جایخالی آثار هنری و خاص در لیست بازیهای هرساله EA ۤبسیار احساس میشود. بازی استودیو هیزلنایت تا حدودی این نقص را پرکرد، ولی با توجه به سود بالایی که EA از محصولات ورزشی و آنلاین هرسالهاش میکند، میشود توقع آثار اینچنینی بیشتری را داشت. آقای سودرلوند وعده آثار مشابه بیشتری که همین حالا در حال تولید در زیرشاخه شرکت با عنوان EA Originals هستند را داد که میتواند امیدوارکننده باشد. در کنفرانس امسال EA فقط و فقط جای خالی دوچیز احساس میشد؛ ریسکپذیری بیشتر و حضور عناوین هنری و خاص دیگری همانند «یک راه فرار». نویسنده علی فتحآبادی E3 2017EA PlayFIFA 18Madden 18Need for speed PaybackStar Wars Battlefront 2بازی A Way Outبازی Battlefield 1پی سی گیمینگ (PC Gaming)شرکت الکترونیک آرتس (Electronic Arts) مقالات بازی دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخبرای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.