از رنجی که میبریم | ققنوسی خفته در آسمان
به جرأت میتوان گفت که تمام آمال و آرزوها و هست و نیست یک فیلم ساز، یک بازیگر، یک نویسنده و یک بازیساز، در مخاطباناش خلاصه میشود. این مخاطبان هستند که با واکنشهای خود نسبت به یک اثر (یک فیلم، یک کتاب، یک بازی یا محصول هنری/ رسانهای دیگری) به صاحب اثر جهت میدهند. این مخاطبان هستند که به صاحب اثر، اعتماد و اعتبار و به خود اثر شخصیت میدهند. آیا همین مسیری که پیش میروی، مسیر درستی است یا خیر؟ از روی واکنش مخاطبان خود میتوانی بفهمی. همچنین میتوانی نقدهای دلسوزانه منتقدان را به کار بگیری و در اثرهای بعدی خودت، بهتر و قویتر ظاهر شوی؛ البته همهی چیزهایی که تا بدین جا گفته شد، یک شرط مبرهن دارد، آنهم اینکه اصلا اثری منتشر شده باشد و مخاطب چیزی دیده، شنیده و یا خوانده باشد.
در مجموعه مقالات «از رنجی که میبریم»، قصد داریم به معرفی بازیهایی ویدیویی بپردازیم که زیر همان شرط گفته شده، به قول شاعر گفتنی «بار امانت نتوانستند بکشند». از علل شکست و ناکامی این پروژههای بعضا پرهزینه، تا جایی که اطلاعات داشته باشیم و موجود باشد در این مجموعه مقالات با شما بهاشتراک میگذاریم. قرار است در مقالات «از رنجی که میبریم» از اینکه چرا یکی تا مرحله انتشار بالا آمد و اما هرگز منتشر نشد، از اینکه چرا یکی در مرحله ساخت متوقف شد و از اینکه چرا یکی سهماش از دنیای بازیها، فقط یک اسم بود و هرگز موجودیت نیافت برایتان بگوییم. با بازی Assassin’s Creed: Rising Phoenix (فرقهی اساسین: خیزش ققنوس)، در قسمت هفتم مجموعه «از رنجی که میبریم»، همراه دنیای بازی باشید.
قبل از شروع مقاله، لازم به ذکر است که اطلاعات این بازی، طبق سنت این مجموعه مقالات از سایت unseen64 قرض گرفته نشده و از سایتها و منابع و ویدیوهای موجود متعددی جمعآوری شده است.
ریشههای ققنوس قاتل چیستند؟
۱۰ سالی است که فرقهی اساسین همراه ماست و امسال با انتشار AC Origins این ده سالگی، با نمایش چگونگی شکلگیری این انجمن برادری، همانطور که در تریلرهای بازی به این عبارت اشاره شده The Brotherhood Begins Here، به مصر باستان بازمیگردد و آغاز داستان خود را پی میگیرد اما این مقاله دربارهی جدیدترین عنوان این مجموعهی پرطرفدار یوبیسافت نیست؛ در عین حال نامربوط به Origins هم نیست. در این قسمت از رنجی که میبریم، قرار است نگاهی بیندازیم به عنوانی با نام Assassin’s Creed Rising Phoenix که در نوع خود یکی از عجیب و غریبترین پروژههای بازیسازی در چند سال اخیر است ولی چرا؟ در ادامه به آن خواهیم پرداخت.
تریلر بالا را مشاهده کردید؟ این تریلر خیلی وقت نیست که منتشر شده، یعنی اواخر سال گذشتهی میلادی بود که بهصورت غیررسمی در یوتیوب منتشر شد و در هیچ سایت یا منبع معتبر خبری این تریلر منتشر نشد. تریلر گیمپلی بالا، به خیزش ققنوس یا همان Rising Phoenix نسبت داده میشود. اگر بخواهیم براساس تریلر بالا قضاوت کنیم، خیزش ققنوس خیلی شبیه به سومین AC است و لباس شخصیت اصلی نیز تقریبا همان لباسی است که استاد «کانر کنوی» در زمانی که خودش اساسین بود بر تن میکرد. اگر به جان سومین اساسین افتاده بودید، مطمئنا این لباس را آزاد کرده بودید که می توانید آن را در تصویر زیر مشاهده کنید.
زمانیکه AC III را بازی میکردم، خیلی دوست داشتم بیشتر دربارهی «آشیل» Achilles بدانم و اگر یک بازی یا بستهالحاقی کوچک برای داستان وی منتشر میشد و امکان بازی کردن در نقش خودش نیز بود، حتما آن را خریداری میکردم. اما نمیدانم یادتان هست یا نه، ولی همین AC Origins که چند ماه دیگر منتشر میشود نیز راه دور و درازی را پیموده تا «ریشهها» نام گرفته است. دقیق خاطرم نیست، ولی اگر اشتباه نکنم ۵ سال پیش بود که تصویر زیر از دستان یوبیسافت که در جلسهی خصوصی Game Developers Conference یا GDC در رفت و به بیرون درز کرد.
بیشتر بخوانید: GDC همانطور که از نامش برمیآید، گردهمایی بازیسازان و توسعهدهندگان صنعت بازیهای ویدیویی است که سالانه برگزار میشود. محل برگزاری این رویداد هر سال ممکن است متفاوت باشد و بیشتر بهصورت خصوصی و بدون بازدید عموم برگزار میشود. اهداف اصلی این رویداد و برنامههای آن، رونمایی از پروژههای جدید بازیسازی هر شرکت و بحث و تبادل نظر دربارهی آن توسط دیگر توسعهدهندگان، برنامهریزی های جدید توسعهی صنعت بازی و دیگر موارد مشابه است.
یوبیسافت دربارهی معرفی و بسط دادن مجموعهی پرطرفدارش، دوست دارد از راههای مختلفی دوز رازآلود بودن پروژهها را بالا ببرد و همهی داستانها و عناوین را به یکدیگر مرتبط کند؛ البته ناگفته نماند دنیایی که یوبیسافت در چهارمین نسخه از مجموعه، «درفش سیاه»، در زمان حال خلق کرده بود، حداقل برای من یک نفر بسیار جالب بود و «ابسترگو» واسطهی خلق این جذابیت بود. تصویر زیر در درفش سیاه موجود بود و اگر Codex بازی را مرتب دنبال میکردید و در زمان حال، تمامی رایانهها را هک میکردید، اطلاعاتی از دیگر پروژههای ابسترگوی خبیث آزاد میشد که یادم است در اطلاعات این عکس نام Rising Phoenix درج شده بود؛ حتی اطلاعات و کانسپآرت هایی از پروژههای ژاپن، رومانی و پرتغال نیز وجود داشت که یوبیسافت در اصل بهواسطهی ابسترگو داشت برنامههای آیندهاش را برای کسانی که واقعا پیگیر ماجرا بودند و شیرهی بازی را تماما از آن بیرون میکشیدند، بهاشتراک میگذاشت.
پروندهی ققنوس مرموز بسته نشد و یک سال بعد، در نسخهی Rogue مجموعه، یوبیسافت در زمان حال بازی پوسترهای Coming Soon این عنوان را به در و دیوار شرکت ابسترگو چسبانده بود. سال ۲۰۱۳ میلادی بود که شایعات و اخبار بازی AC Rising Phoenix به اوج خود رسید. جالب است بدانید با اینکه یوبیسافت در بازیهایش همیشه بهنوعی پروندهی این ققنوس محبوباش را باز نگه میداشت، ولی هیچوقت خبری رسمی از آن منتشر نشد و همهی اخباری که از سایتهای معتبر منتشر شدند نیز با عنوان شایعه منتشر شدند؛ شایعههایی بسیار قوی! خیزش ققنوس حتی در همان سال ۲۰۱۳ میلادی بهعنوان یک بازی انحصاری کنسول دستی PS Vita در یک خردهفروشی اسپانیایی لیست شد که بعدا از قرار معلوم، آن خردهفروشی نیز صرفا پیاز داغ پروندهی ققنوس را زیاد کرده بود و Rising Phoenix اصلا توسط یوبیسافت بهصورت رسمی تایید نشده بود؛ به این دو لینک نگاهی بیندازید. بسیاری حدس میزنند یوبیسافت فقط برای شوخی با مخاطبان خود پروندهی ققنوس را باز نگه میداشته، در حالیکه هیچوقت، هیچ مدرک رسمی بر اثبات وجود چنین عنوانی منتشر نشد، اما منِ مخاطب یادم است که عبارت «خیزش ققنوس» از کجا و چگونه شکل گرفت، به کار برده شد و سپس چه شد. براساس تمامی مدارک موجود و مواردی که در خاطر خودم است، میتوانم بگویم یوبیسافت توسط این کارهایی که با عنوان Rising Phoenix کرد، بهطریقی میخواست تغییر برنامههای خود را سرِهم بیاورد و قائله را ختم دهد. اگر چنین نباشد، پس چه دلیلی که برمبنای منطق باشد میتواند این اتفاقات و شواهد را توضیح دهد؟ مگر اینکه واقعا هنوز پروژهای با نام خیزش ققنوس در کار باشد که برای ادامهی کار، ویدیوی زیر را میبینیم.
در سومین قسمت، «جونو» در کالبد یک ققنوس راهنمای کانر شده بود. جونو در اصل، شخصیت منفی اصلی کل مجموعه است که از تمدن اولیه و عدن آمده و اصلا دل خوشی از انسانها ندارد. اگر تمامی بازیهای مجموعه را دنبال کرده باشید، با تمامی قطعههای بهشتی آشنا هستید و جونو را نیز میشناسید. در AC Syndicate بود که قصهای کوتاه و فرعی از جنگجهانی اول تعریف شد و در نقش ماموریتی سری قابل آزادسازی بود. در این ماموریت سری، شما در نقش «لیدیا فرای»، عضو دیگری از خانوادهی فرای که او نیز اساسین بود، قرار میگرفتید و این قسمت از بازی برای خودش دنیای مستقل دیگری داشت. این قسمت از بازی را اگر دنبال میکردید و آن را بهپایان میرساندید، جونو ظاهر میشد و با شما صحبت میکرد و میگفت که به هدفش یعنی نابودی انسان و پسگرفتن قطعات بهشتی و داراییهای تمدن اولیه است نزدیک شده و بهزودی به آن خواهد رسید. شاید خیزش ققنوس، آخرین بازی مجموعه فرقه اساسین باشد و پایان داستان. میدانیم که Syndicate به دورهی ویکتوریای لندن و قرن ۱۸ رسیده بود که به زمان حال بسیار نزدیک است، پس برای اینکه ابهامهای باقی ماندهی داستانی برطرف شوند و AC به سودآوری برای سازندهاش کمی بیشتر ادامه دهد، بازی را به مصر باستان و شکلگیریهای این فرقه برگردانده تا در برههی زمانی درست کار پایان یابد. البته، اینها همه فرضیههای نویسندهی این مقاله است و دلیلی بر درست بودن آنها وجود ندارد و صرفا براساس شواهد، اتفاقات و مدارک چند سال اخیر، این فرضیهها شکل گرفتهاند. خوشحال میشوم فرضیهها و نظرات شما دربارهی این بازی و ماجراهای آن را بدانم.
درنهایت، نمیتوان ۱۰۰٪ گفت که خیزش ققنوس یک پروژهی لغو شده است؛ حتی اگر آن را همان عنوان انحصاری PS Vita نیز درنظر بگیریم هم نمیشود چنین چیزی را با اطمینان گفت، اما میتوان گفت احتمالا آن خردهفروش اسپانیایی نیز کار درستی انجام داده و احتمالا بعدا نام بازی از آن لیست توسط یوبیسافت حذف شده است. همانطور که در آغاز مقاله اشاره شد، خیزش ققنوس یکی از عناوین عجیب و غریب و مرموزی است که سالهاست همراه ماست. برای پایان کار، میتوان با اطمینان گفت تیزر زیر با چنین عنوانی بههیچ وجه وجود خارجی نداشته و طرفداران مجموعه هنوز در آرزوی یک بازی ژاپنمحور ماندهاند! البته، باز هم خدا را شکر که بعد از سالها یوبیسافت بالاخره قرار است طرفداران بازی محبوباش را به مصر موعود برساند و من نیز بهشخصه امیدوارم Origins در لیست خوبها قرار بگیرد و ادامهدهندهای موفق برای AC شود. در ادامه شما را به تماشای تیزر مذکور دعوت میکنم؛ لازم به ذکر است که این تیزر توسط طرفدارهای بازی ساخته شده و بیشتر کانسپتآرتها و مدلهای موجود در آن نیز طراحیهای خود طرفداران است.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
اگه این بازی واقعی بود ، به نظر من همون بهتر که لغو شد و یه بازی تکراری دیگه رو به فهرست یوبی سافت اضافه نکرد . .
من به شخصه از نسخه black flag به بعد رو دیگه بازی نکردم . یعنی دلیلی نداشت بازی کنم ( نه داستان ، نه گیم پلی خوب ، نه نو اوری ) .
واقعا از یه جایی به بعد بازی کردنش عذاب بود . قسمت های مخفیانه پشت سر بقیه رفتن و گوش دادن به حرف ها هم که …..
حالا باز بعضی ها تریلر Origins رو میبینن ذوق میکنن
بابا این همونه قبلیه فقط عقاب داره
امیدوارم طرفداراش ناراحت نشن
خسته نباشی اقای ترهنده .
ممنون مبین جان :۱۵:
با همهی چیزهایی که گفتی موافقم و متاسفانه در کل صنعت بازی رو دور تکرار افتاده… یک تحول و نوآوریهای شگرفی مثل سال ۱۹۹۷ میخوایم که دوران تولد GTA و فایتینگهایی بود که تا امروز نسخههای هفتم و هشتمشون منتشر شده…
متاسفانه سری فارکرای هم این مریضی رو ازAc گرفته.
والا نمایش های Orgins برای من خیلی خسته کننده بودند و تفاوت قابل لمسی با نسخه های قبلی نداشت.
از آقای ترهنده تقاضا دارم در قسمت بعدی به بازی ۷ days بپردازند(ممکنه قبلا راجع بهش نوشته باشند)
دقیقا همینه مرصاد جان
حتما :۱۵: اگر هم من کار نکنم، چون این مجموعه مقاله سریالی است هر قسمت یک نویسنده روی آن کار می کند، دوستان عزیزم سورنا رضایی و سینا کیارستمی هم حتما اولویت قرار میدهند.
خیلی ممنون. فقط من یه اشتباهی کردم اسم بازی ۸ days بود.
مقاله جامع و کاملی بود تارخ جان:)
بسیار لذت بردیم.
و ای کاش یوبی دست از سر AC برداره. سرهمین ول نکردن های یوبی سافت، کم کم باید با پوسترهای روی دیوارمون هم خداحافظی کنیم. حالا ببینیم Origins چه کار میکنه اما من یکی چشمم آب نمیخوره!
ممنون سینا جان :۱۵:
امید همه و حتی خود یوبی به Origins هست… بعد از افت فروش Syndicate خیلیها دیگه اعتمادی ندارن و اگه ریشهها هم حتی شکستی محسوس بخوره، اوضاع برای AC سخت میشه…
به نظر من اگر هم بعد از Origins آخرین نسخه Assassin’s Creed منتشر شود؛ دو سه سال بعدش یوبی سافت یه Assassin’s Creedدیگه می ده با تف مالی داستانشو به بقیه می چسبونه، فکر کنم پس از انتشار Assassin’s Creed: Unity دیگه هممون پی برده باشیم که یوبی سافت نه تنها از آب بلکه از گل هم می خواهد کره بگیرد
ووو راستی الآن دیدم تصویری هم که برای Clickbait گزشتین خیلی خوب با مقاله ست شده
ممنون بابت توجهتون و وقتی صرف خوندن مقاله کردین :۱۵: ولی بازم باعث نمیشه مجموعه و یوبی رو دوست نداشته باشم :۱۴: تا جایی که بتونم درست نقدش میکنم، ولی خود من هم دلم برای اون حس و حالی که نسخههای اول و دوم داشتن تنگ شده… نسخهی چهارم هم با اینکه از نظر داستانی و شروع روایت یکم مشکل داشت، ولی متفاوت بود و ایدههای خوبی داشت… تنها پوستر باکیفیت بازیه که از قضا هماهنگ بود با مقاله
دقیقا… مجموعه حفره که هیچ، از نظر من سیاهچالههای داستانی داره
عکس هم آره