سفر به اعماق تاریخ | پیشنمایش بازی Assassin’s Creed Origins
بعد از معرفی سالانهی مجموعه بازی «فرقهی اساسین» (Assassin’s Creed)، سازنده و ناشر آن یعنی «یوبیسافت» تصمیم گرفتند تا بعد از انتشار آخرین نسخهی آن، یک وقفه کوتاه را برای قرار گرفتن این بازی در مسیر بهتر لحاظ کند. دلایل دیگری مثل فروش این مجموعه هم در این تصمیم تا حدودی تأثیرگذار بود و این مسأله بعد از انتشار بازی «فرقهی اساسین: سندیکا» (Assassin’s Creed Syndicate) بیشتر رنگ واقعیت به خود گرفت. در همایش E3 2017 بود که فهمیدیم قرار است بعد از ۱ سال وقفه، دوباره شاهد یک «فرقهی اساسین» با شکل و شمایل ویژهتری در سال جاری باشیم. این مجموعه، یکی از قویترین عناوینی بود که در زمان خود توسط یوبیسافت خلق شد، ولی آنها هرگز نتواستند روند رو به رشد این بازی را حفظ کنند و همین موارد هم باعث شد تا در شمارههای اخیر بهدلیل از دست دادن ایدهها، از محبوبیت آن کاسته شود؛ البته، این بدان معنا نیست که شمارههای اخیر بد بودند، اما هیچکدام از این عناوین قابل قیاس با عنوانی مثل «فرقهی اساسین ۲» (Assassins Creed II) نبودند، عنوانی که موفقیتهای بزرگی را در زمان عرضهی خود توانست کسب کند. با تمام این موارد که اشاره شد و اینطور که از نمایشها میشد فهمید، یوبیسافت قصد دارد یک بازی خوب و درخور توجه را برای مخاطبانش در شمارهی جدید رقم بزند. در ادامه با پیشنمایش بازی Assassin’s Creed Origins از دنیای بازی همراه باشید.
قبل از معرفی بازی جدید از این مجموعه و انتشار گیمپلی و دیگر اطلاعات، از خیلی وقت پیش، صحبتهایی راجب به اینکه یک «فرقهی اساسین» جدید با محوریت داستانی مصر باستان در دست ساخت است، بوده و تصاویر و شایعات زیادی هم در این چند سال انتشار یافت. انتخاب کشور مصر برای این بازی یک نقطه عطف است، چرا که این کشور دارای فرهنگ غنی و پر از رمز و راز بوده و ما در آن برههی زمانی شاهد اتفاقات گستردهای هستیم؛ بهغیر از این یک مورد، وجود معابد و هرمهای آن زمان جلوه ویژهای را به این برههی تاریخی بخشیده و بازگو کردن تاریخ به این شکل هم کار راحتی نبوده و نیازمند یک برنامهریزی دقیق و حساب شده است. با تمام این تفاسیر، Assassin’s Creed Origins معرفی شد و قرار است برای پلتفرمهای پلی استیشن ۴، اکسباکس وان و رایانههای شخصی در پاییز سال جاری به انتشار برسد. وقایع بازی همانطور که حدس زدید در مصر باستان جریان دارد، جایی که دقیقا در بزنگاه تاریخ قرار گرفته و یوبیسافت هم از این موضوع آگاه است.
در Assassin’s Creed Origins، شما در نقش یکی دیگر از قاتلین بازی خواهید کرد، نام این شخصیت «بایِک» از سیوا است که یکی از اعضای ارتش مصر با نام «مِدجِی» (Medjay) است. وقایع داستانی بازی در دورهی کلوئوپاترای مصر جریان دارد، جایی که قاتلین به مانند قبل برای رهایی و آزادی میجنگند و در مقابل آنها، عامونهای معبد مصر قرار گرفتهاند که با ستم و زور قصد دارند بر همه چیز چیره شوند. در آشنایی اولیه ما با این بازی، طی همایش E3 شاهد چشماندازهای وسیعی از مصر باستان و ماموریتهای متعدد در طول بازی بودیم. یوبیسافت، اولین نمایش ۲۰ دقیقهای از گیمپلی بازی را بهنمایش گذاشت که در ادامه نگاهی دقیقتر به آن میاندازیم.
با ورود به محیط اصلی و دورنمای مصر باستان برگرفته از تالابها، اهرام ثلاثه، صخرهها و کویر تا ساختمانهای مجلل را شاهد بودیم. در طی اولین ماموریت، «بایِک» قصد دارد تا یکی از عامونها را به قتل برساند. اولین و جدیدترین قابلیتی که در همان اوایل از آن استفاده شد، حضور یک عقاب به اسم «سِنو» بود که با فراخوانی آن توسط «بایِک» دوربین جای خود را به این عقاب میدهد و میتوانید با کنترل آن بر فراز آسمان، یک دید کلی از جایی که قصد ورود به آن دارید را بهدست آورید. در ادامه با گشت گذاری کوتاه، «سِنو» توانست هدف موردنظر را پیدا کند؛ البته، کار «سِنو» فقط به پیدا کردن هدفها محدود نمیشود، بلکه این عقاب میتواند جای گنجینههای مخفی، سربازان و مکانهایی که نکات مهمی را در خود دارند را پیدا کند. بعد از اطلاع از حضور عامون، نوبت «بایِک» بود که کار را تمام کند. پوششهای گیاهی موجود در بازی و البته درختان، باعث شده تا اِلمانهای مخفیکاری همچنان در این بازی کارساز باشند! «بایِک» علاوه بر شمشیری که دارد، یک تیرکمان نیز با خود حمل میکند که گویا مهارت زیادی هم در استفاده از آن دارد و حتی میشود در بلندی و هنگامی که بین زمین و هوا هستید نیز هدف خودتان را با آن سرنگون کنید.
اینکه بخواهید از کدام قسمت وارد ساختمان شوید به انتخاب خودتان است. در این نمایش، «بایِک» راه درگیری بی سر و صدا را پیش گرفت و خود را به بالای ساختمان اصلی رساند. در بالای سر بایِک نگهبانی حاضر بود که با یک حرکت زیبا از بالا به قتل رسید و حالا نوبت به هدف آخر میرسد که باید نابود میشد، در این قسمت باید با محافظان مبارزه میکردید که شیوهی مبارزه همچنان مثل قبل بوده، با این تفاوت که بایِک با یک سپر در کنار شمشیر خود، جلوی عملات ناگهانی دشمن را میتوانست به راحتی بگیرد و در نهایت هم هدف مورد نظر به قتل رسید. یوبیسافت راجب به انتخاب راهبردی به ما توضیح داد، شما سه گزینه پیش رو خواهید داشت؛ اول اینکه برای ورود، نگهبانان را قلع و قمع کرده و با خونریزی وارد شوید، دوم آنکه اگر روش غیرمستقیم را ترجیح میدهید، با پنهان شدن یا مخفی حرکت کردن تیغه مخفی خود را بر گلوی دشمن وارد کنید، در آخر هم اگر رویکرد غیر مستقیمتر و بدون کشتن را ترجیح میدهید، باید منتظر بمانید و مسیر رفت و آمد همهی نگهبانها را زیر نظر بگیرید و وقتی مکان امن بود از کنار آنها عبور کنید.
تمامی ماموریتهای شما به این شکل نیست، در قسمتی دیگر، بایِک به کمک سِنو باید یک گنج مخفی در کشتی غرق شده را پیدا میکرد. اولین نکته این است که «بایِک» قابلیت غواصی زیر آب را دارد و بازیکنان میتوانند در طول بازی در زیر آب به اکتشاف موارد مخفی نیز بپردازند. سیستم بالا رفتن از دیوارها و پارکور هم به مانند گذشته بود، با این تفاوت که کمی مکانیسم آن راحتتر شده و به یک دکمهی منحصر به فرد خلاصه شده است و حالا بایِک میتواند بهصورت یکپارچه در یک مسیر سریعتر حرکت کند (تا آنجا که میتوانیم توضیح دهیم) برای دویدن یا بالا رفتن از دیوار، کافی است دکمهی A (یا دکمهی X روی کنترلر پلی استیشن) کنترلر را نگه دارید (تقریبا همان چیزی است که در چند عنوان گذشته دیده بودیم، اما کمی بهتر).
شاید مهمترین نکتهای که دیده شد، اضافه شدن اِلمانهای نقشآفرینی و گرفتن میزان تجربه است! با پیشروی در مسیر بازی، مقداری تجربه کسب خواهید کرد که میتوانید به ارتقاء مهارتهای خود در طول بازی بپردازید. درخت مهارت شما شامل سه قسمت است: «جنگجو» (Warrior)، «شکارچی» (Hunter) و «بینش» (Seer) که بسته به نوع انتخاب و پیشروی شما در طول بازی میتوانید درخت مهارتتان را کامل کنید؛ همچنین برای شخصیت اصلی، میتوان لباس و اسلحه جدید بهدست آورد.
طی تجربهای که از این بازی روی کنسول اکسباکس وان اکس داشتیم، باید اشاره کرد که محیطها و مناطق بهشدت بزرگ و پرجزئیات طراحی شده بودند و از نظر بصری مدتی در محیط بزرگ بازی غرق شده بودیم. در نهایت، برای ما Assassin’s Creed Origins همانی بود که قبلا در «فرقهی اساسین: سندیکا» دیده بودیم که قطعا چیز بدی نیست، با این تفاوت که دو سه مورد خاص به آن اضافه شده و البته محیط آن هم تغییر یافته است. بسیاری از چیزهایی که در طول بازی دیدیم، شامل مخفیکاری، بالا رفتن از در و دیوار و داستان (از لحاظ مضمون) انگار نسخهی تکرار شدهایی از عناوین قبلی بوده که کمی ارتقاء یافته است. ما امیدوار بودیم تا یوبیسافت در این یک سال وقفه بین «سندیکا» و Origins به تغییراتی در یک سری از ورودیهای اصلی بازی بپردازد. وجود بخشهایی مثل اِلمانهای نقشآفرینی، عقاب «بایِک» یا موارد شبیه به این روی یک هسته جریان دارند. امیدواریم با توجه به تمام حرفهایی که زده شد، در نهایت این بازی بتواند خودش را ثابت کند. بازی Assassin’s Creed Origins در تاریخ جمعه، ۵ آبان ۱۳۹۶ برای پلتفرمهای پلی استیشن ۴، اکسباکس وان و رایانههای شخصی منتشر خواهد شد.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
من از دو نسخه قبلی بازی یونیتی و سیندیکیت بسیار لذت بردم… به خصوص سیندیکیت که فضای لندن ۱۸۹۰ و گیمپلیش بسیار جذاب بود.
ولی با دیدن تریلر های اوریجینز نسبت بهش نا امید شدم… اکثر ایده هایی که اضافه شده نو نیستن و اکثرا در بازی های دیگه مثل فارکرای استفاده شده اند… فقط میشه گفت که این المان اپگرید شخصیت هست که تا حدی ایده تازه ایه و امیدوارم کارآمد باشه و با انتخاب هر کدوم از شاخه ها بشه تغییر رو در گیم پلی حس کرد.
یک مشکلی هم من با عقاب شخصیت «سنو» دارم… چرا مثل ی درون ی جا ثابت وایمیسته تا بررسی کنه … عقابا اصولا نمیتونن تو هوا معلق باشن :۲۳:
متاسفانه بعد از دیدن E3 من به کلی از این بازی ناامید شدم. نمیگم بازی بدی هستش. اما تکراریه. ترکیبی از ویچر ۳ با فارکرای شده! حتی گرفتن تجربه و باز کردن قدرت ها هم در قسمت قبلی یعنی سیندیکیت بود. این اثر بیشتر نقش آفرینی شده تا ماجراجویی و از ریشه خودش دوره.