بحث بازی: The Elder Scrolls V: Skyrim
بهترین بازی سال ۲۰۱۱ از نظر بسیاری از سایت ها و مجلات معتبر و نیمه معتبر دنیا … یک بازی تمام نشدنی به نام The Elder Scrolls V: Skyrim
اما، این بازی با این که توانست یکی از بالاترین میانگین نمرات در چند سال اخیر را به نام خود ثبت کند، دو جبهه ی متفاوت و مخالف را در بین منتقدان و بازیبازان دارد. سایت RPGFAN در ماهی که این بازی که ادعای یک RPG تمام عیار را می کند آخرین شماره ی منتشر شده از The Legend of Zelda را به عنوان بهترین نقش آفرینی ماه انتخاب می کند. منتقد دنیای بازی “متین ایزدی” در پرونده ی این مجله از این بازی انتقاد می کند در حالی که دیگر منتقدان به تعریف و تمجید از آن می پردازند. این موج، در سایت دنیای بازی هم کم و بیش دیده می شود و حرف های زیادی می توان در مورد این بازی و عیب ها و حسن های آن زد.
پیش بسوی یک بحث منطقی و موشکافانه در مورد Skyrim …
نکته: تمام اسپم ها از مبحث حذف می شوند.
نکته ۲: در نهایت، نتیجه گیری کلی بحث در این پست اضافه می شود … البته به شرطی که بحث “سرانجام” داشته باشد!
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
به نظر من یه بازی وقتی خوبه که بتونه بازیباز رو از “اولین” مرحله تا “اخرین” مرحله ی بازی دنبال خودش بکشه در صورتی که این بازی حتی وسط هیجانی ترین قسمت هاش هم میشد راحت Pause کرد و ادامه اش رو چند دقیقه بعد انجام داد
در کل بازی بدی نبود
مشکل شما اینه که rpg باز نیستی
البته من هم خودم نبودم
با بازی کردن این شاهکار عاشقش شدم
Maybe :roll:
سلام به همگی…
کلا بازی های بتسدا این جوریه که این به نظر من نسبتا یه ضعف محسوب می شه چون اولا طراحی مراحل خوب نیست و دوما به یه سری مشکلات عجیب و غریب بر می خوریم. به قول منتقد منتقد بازی رایانه که می گفت وسط جنگ می شه با فرمانده دشمن خوش و بش کرد.
اول شخصه؟؟ :)
هم میشه اول شخص بازی کرد هم سوم شخص
به نظرم تنها مشکلش شخصیت پردازی ضعیفه که البته با دنیای بزرگی مثل اسکایریم یه چیزه عادیه
اگه میخواستن شخصیت پردازی قوی هم انجام بدن شاید ساخت بازی تا ۱۰ سال دیگه طول میکشید
آره حرفای سعید کاملا راسته…داستان حرف زیادی واسه گفتن نداشت و طی بازی انتخاب هایی که مسیر اصلی داستان رو عوض کنن وجود نداشت…PC$
من هفته قبل این بازی رو بعد از ۲۲ ساعت تموم کردم طی این ۲۲ ساعت به هیچ وجه احساس خستگی نکردم والانم مراحل جانبی رو گذاشتم که وقت بیکاری برم…با وجود انتقاد هایی که از گرافیک بازی شده من رو PC یه گرافیک نمیگم خوب ولی واقعا از لحاظ هنری حرف نداشت اون کوه های برفی جنگل های وسیع با انواع حیوانات که همه رو میشه شکار کرد از خرس گرفته تا ببر و خرگوش و…در کل من این بازی برام مث یه GTA تو قرون وسطی میمونه!!!راجع به المان های RPG بحث نمی کنم چون خیلی سر رشته ندارم… ولی در کل من از بازی راضی بودم…PC$
نه شبیه عصر اژدها ست و نه شبیه اساسینز کرید شبیه خودشه
اولین بازی بود که گرگنما شدن رو تجربه کردم.وقتی که گرگ میشی و زوزه میکشی مردم ازت میترسند و این یعنی قدرت.
اره فقط باید یه دکمه off برای این حالت گرگ نمایی تعبیه می کردن.گرگنما شدن دست خودته ولی انسان شدنش با کرام الکاتبینه! :-D
ولی هیچ زجری با خون آشام شدن برابری نمیکنه
بزرگترین ایرادی که در کنار rpg نبودن بازی میشه ازش گرفت، داستان خطی و بی افت و خیز اونه که نه تنها یک خط روایت ساده رو داره، بلکه هیچ عمل تاثیر گذاری نمیشه توش کرد و تصمیم شما پشیزی ارزش نداره (در داستان) از اول بازی میشه آخرش رو به راحتی حدس زد و مشکلات دیگه …
و این که بازی لذت بخش نبود یعنی وقتی شما بازی میکردی اصلا لذتی نمیبردی
و یه مشکل دیگه این که معلوم نبود وقتی اوایل بازی با یه yeti مواجه میشوید به جز فرار چه کاری میتونستیم بکنیم
سعید همچین فضای حماسی ای اونقدر به داستان پیچیده نیاز نداره…داستان های پهلوانی و حماسی در اوج سادگی و سر راستی به مخاطب مفاهیم رو بیان میکنن. لزوما همیشه داستان ها ی خوب داستان های پیچیده نیستن.
داستان های خوب پیچیده نیستند … درسته … ولی این یکی الدر اسکرولزه! فرق می کنه … خط داستانی بازی حتی به اندازه ی یه بازی در حد War Hammer40K :Space Marin هم پیچیده نیست. فضاسازی بازی خیلی خوبه ولی خارق العاده نیست. فضاسازی رو با طراحی محیط اشتباه نگیر. محیط بازی بدون اغراق و غلو شاهکار به تمام معناست، همیشه هم گفتم … توی نقد گیم لند هم حتی با تکیه بر همی نموضوع نقد رو شروع کردم … بحث سر نقش آفرینی بازی هست که دو چیز اون رو به شدت زیر سوال می برن، ۱: داستان بازی (توی تمام زیر شاخه ها و مباحث فنی و هنری و …) ۲: تراز گیری بازی … البته عوامل دیگه هم هستند … ولی این دوتا مهم تر هستند.
به نظر من نمیشه بازی رو با المان های مرسوم نقش آفرینی نقد کرد چون بازی اثاثا یک ساختار شکنی خود خواسته داره و نمیخواد ۱rpg استاندارد باشه .اسکایریم قالب های مرسوم این سبک رو شکسته و داره استاندارد های خودشو بیان میکنه.
ساختار شکنی هم خوب بود و اساساً همین طوره که میگی و درسته … ولی چقدر به نفعش بوده چه قدر به ضررش؟ تغییرات چقدر لذت بخش بودند چقدر عذاب دهنده؟ چه قدر بازی موفق بوده سبکش رو بهبود بده؟ “از نظر من” خیلی خیلی کم … :wink:
خوب سعید جان پروسه ی ارتقای کیفی ۱سبک یا ژانر با ۱بازی و۲بازی تکمیل نمیشه. اسکایریم رو میتونیم پرچمدار نسل آینده ی نقش آفرینی ها بدونیم که بدون شک بازی های زیادی دنباله رو این بازی خواهند شد اما در خصوص بحث دیگمون به نظر تو چی باعث شده انقدر گیمرا توی این بازی غرق شن و وقتی پاش میشنن نتونن بلند شن؟
به نظر من این سادگی که توی همه ی عناصر بازی حضور داره نقش مهمی توی این غوطه ور شدن مخاطب در دنیای بازی داره
اینم درسته!
ولی خب به نظر من “خیلی خیلی کم” هم قابل قبول نیست.
سادگی تو همه ی عناصر بازی وجود نداره پس کلا این قسمت از حرفت رد میشه!
حرف حق جواب نداره :wink:
قبل از اینکه هر حرفی زده بشه بهتر اینه که هدف بازی مشخص بشه
یعنی اینکه دلیل گیمر برای اینکه بازی رو انجام بده و مراحلش رو طی کنه چی هست
مثلاً سری کالاف دیوتی به خاطر این طرفدار زیادی داره که پر از صحنه های اکشن و سینمایی است و داستان خیلی مستحکم و زیبایی داره که هر گیمری رو روی صندلی میخکوب می کنه
در مورد اسکایرم به ۲ نکته باید توجه کنیم
۱- اسکایرم یک بازی rpg است
تعریف بازی rpg( یک بازی rpg همون که از اسمش پیداست role playing game به رقم زدن صحنات و نتایج و راه بازی بوسیله ی خود گیمر است و حاوی هیجان و صحنه های اکشن و دلهره آور نیست که باید «داستان خوبی داشته باشه».)
۲- اسکایرم یک بازی rpg متفاوت است.
اسکایرم بازی هست تمام خصوصیات یک بازی rpg را داشته اما به قول دوستمان nexus یک ساختار شکنی در بخش آخر تعریق یک rpg (داستان) ساختار شکنی داشته.
بزارین حرفام را به یکی از جملات tod howard سازنده ی بازی در Vga روشنتر کنم
they take care of us to build this crazy fancy world for everyone
توجه شما رو به سه کلمه از این جمله جلب می کنم و هر یک رو توضیح میدم
:world یعنی دنیا،جهان، گیتی، عالم. یکی از اهداف این بازی این بوده که یک دنیا درست کنه دنیا یعنی جایی که بزرگ باشه به اندازه ای بزرگ که برای پیمودنش از یک نقطه به نقطه ی دیگر وقت زیادی ببره و خود را در اون گم کنیم. پس هدف اول اسکایرم این بود که یک دنیا بسازه
Fancy: خیالی، وهم، تصور کردن. پس اسکایرم می خواسته دنیایی بسازه که خیالی باشه یعنی نمونه ی اون تو دنیا وجود نداشته باشه و فقط و فقط تو دنیای اسکایرم بتوان به آن دست یافت و بس.
Crazy: دیوانه، دیوانگی، مجنونی . پس اسکایرم خواستش این بوده که دنیای خیالی بسازه که دیوانه کننده باشه، آدم رو به خودش محصور کنه و انسان از لحظه به لحظه ی گذراندن وقتش در آنجا لذت ببره و گشفت زده بشه که این کار به خوبی در دنیای Elder scrolls v skyrim پیاده سازی شده و هر کس رو مجذوب و محصور خود می کنه اما در وقت کمی که برای ساخت این دنیا(۳ سال) وقت گذاشته شده برای المان های دیگر کار کمتر صورت گرفته تا اولاً پیچیدگی داستان و بازی باعث کاستی در لذتی که از خود بازی می رود نشود ۲- وقت خود رو بیشتر روی گسترش دنیا و بهبود آن صرف کرد.
نمونه ی rpg آرمانی شما را می توان اگر اشتباه نکنم Reckonking نام برد که همانطور که ملاحظه نمودید از استقبال کم تر مواجه شد.
من این بازی رو گذاشتم عید بازی کنم :-D
میشه یکی توضیح کلی بده که این بازی بیشتر شبیه عصر اژدها ۱ هست یا اساسینز کرید؟
___
COD Team
اسکایریم شبیه هیچ بازی دیگه ای نیست. ۱اکشن نقش آفرینی بسیار بسیار بزرگ که همه کار میشه توش کرد از کیمیاگری گرفته تا ساخت سلاح و آرمور و… با هزاران خط داستانی و سیاه چال های زیاد… اسکایریم مثل ۱زندگی میمونه برای هر فرد تجربه ی متفاوت و برداشت متفاوتی داره
مک تاویش اگه از من میشنوی الان شروع کنی تا عید هم هنوز مشغول بازیی.
فقط از همه دعوت میکنم قبل قضاوت راجع بازی همه ی خوبی های بازی رو کنار بذارن و ۱بار به صحنه ی مبارزه با اژدها توی برف شدید سرزمین افسانه ای اسکایریم با چاشنی موسیقی بینظیر و حماسی بازی فکر کنن…وقتی ۱اژدها رو میکشی و روحشو تسخیر میکنی چنان احساس قدرت و غروری بهت دست میده که مشابه اون سال هاست توی بازی ها کمیابه…
اون قسمت آخر نظرت رو اینجوری هم میشه بازنویسی کرد:
صحنه ی مبارزه با اژدها توی برف شدید سرزمین افسانه ای اسکایریم با چاشنی موسیقی بینظیر و حماسی بازی وقتی قشنگه که ضربه های شمشیر یا هر سلاح دیگه ای واقعا به اژدها برخورد کنه و چیزی که بهت میدن فراتر از یه گلیچ نسل پنجمی باشه که تو بازی های حال حاضر نوبره! :دی
البته میشه راجع به فیزیک بازی بحث کرد اما نمیشه اتمسفر خارق العاده بازی رو زیر سوال برد
اتمسفر رو کاری نداشتم من … همون فیزیک رو گفتم
چرا کپی محض یا بهتره بگم ماد محض فال اوت هست
بازی عالی بود که نمونه اش کم پیدا میشه
کاملا درسته
از همه نظر بازی بیخود بود بعدشم Skyrim که بازی نبود فقط باگ بود باگ هم جای بحث نداره :lol:
آقای ترولر اعطم. توی دنیایی به بزرگی اسکایریم باگ ۱چیز طبیعیه . اگر ۱سرزمین وسیع با کلی اتفاقات ریز و درشت میخوایم باید هزینه اش هم بپردازیم که همون باگه. حداقل نسل حاضر نمیتونه ۱همچین دنیای بزرگی رو بدون اشکال عرضه کنه
دوست عزیزاین حرف شما زمانی درسته که باگ تو بازی کم باشه نه این که کل بازی فقط باگ باشه بعدشم میخواست لقمه گنده تر ازدهنش بر نداره :lol:
شما چند ساعت بازیو انجام دادی؟
@ sheva2
کی گفته بازی همش باگه؟ باگ زیاد داره که یه سریش طبیعیه و یه سریش هم میشده درستش کرد که نکردن … ولی نمیشه کل ارزش بازی رو با این کنایه “دنیای باگ” زیر سوال برد.
لقمه گنده تر از دهنش هم صرفا یه ترول جسورانه بود که بیخیال! شما خودش رو ناراحت نکن lol
به نظر من هم باگ ها در اون حد نبودن که آدمو اذیت کنن و مشکل براش ایجاد کنن
من که با همون نسخه ی اولیش بازی رو تموم کردم
تازه میگن این پچ ۱.۴ که دیگه اومده کلی از باگ ها ی بازی رفع شدند و الان دیگه واقعاً به یک بازی تمام عیار و ناب تبدیل شده
شوا تو که منو گذاشتی تو جیب کوچیکت :lol: ..بابا بازی به این باحالی..من ۲تا نقش افرینی تا الان بازی کردم که هردوتاش فوق العاده بود..یکی ویچر۲ یکی هم اسکایریم…