بحث بازی: The Elder Scrolls V: Skyrim

در ۱۳۹۰/۱۱/۲۷ , 15:00:15

بهترین بازی سال ۲۰۱۱ از نظر بسیاری از سایت ها و مجلات معتبر و نیمه معتبر دنیا … یک بازی تمام نشدنی به نام The Elder Scrolls V: Skyrim

اما، این بازی با این که توانست یکی از بالاترین میانگین نمرات در چند سال اخیر را به نام خود ثبت کند، دو جبهه ی متفاوت و مخالف را در بین منتقدان و بازیبازان دارد. سایت RPGFAN در ماهی که این بازی که ادعای یک RPG تمام عیار را می کند آخرین شماره ی منتشر شده از The Legend of Zelda را به عنوان بهترین نقش آفرینی ماه انتخاب می کند. منتقد دنیای بازی “متین ایزدی” در پرونده ی این مجله از این بازی انتقاد می کند در حالی که دیگر منتقدان به تعریف و تمجید از آن می پردازند. این موج، در سایت دنیای بازی هم کم و بیش دیده می شود و حرف های زیادی می توان در مورد این بازی و عیب ها و حسن های آن زد.

پیش بسوی یک بحث منطقی و موشکافانه در مورد Skyrim …

نکته: تمام اسپم ها از مبحث حذف می شوند.

نکته ۲: در نهایت، نتیجه گیری کلی بحث در این پست اضافه می شود … البته به شرطی که بحث “سرانجام” داشته باشد!


158 دیدگاه ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

  1. سلا دوستان. حرف برای گفتن زیاد دارم ولی حوصله برای حرف گفتن نه! پس یه اشاره ی کوچیکی می کنم و بعد می رم پی کارم! شما وقتی می رید به سینما تا مثلا یه فیلم رو ببینید اگر اون فیلم یه شاهکار باشه مطمئنا وقتی از سینما بیرون میاید نمی گید ا ه اه پیف پیف از ژانرش خوشم نیومد پس فیلم بدی بود. بعضی از دوستان ایرادی که به بازی وارد می کنن این هست که بازی نقش آفرینی نیست! پس اه اه و پیف پیف. البته این دوستان ایرادات دیگری هم به بازی وارد می کنن که به نظرم واقعا دور از انصاف هست.بازی نقش آفرینی هست ولی الزاما نباید همه نقش آفرینی ها شبیه به هم باشن. ویژگی های نقش آفرینی این بازی با بازی مثل ویچر فرق می کنه. خدا لعنت کنه این مایکروسافت رو که با این ال تی ۳ باعث شد نتونم دیگه اسکایریم بازی بکنم! ۱۳۵ ساعت بازی برای سر در آوردن از همه خوبی های این بازی خیلی خیلی کمه!من رفتم پی کارم!

    ۰۰
  2. محیط واقعا بزرگی داره. یک محیط تقریبا بی نهایت . هر لحظه ممکنه که به یک غار برسی و یک ماموریت جالب توی غار باشه . هر لحظه ممکنه چیزی ببینی که تا به حال در بازی ندیدی. خودم امروز داشتم از یک دهکده به دهکده دیگر میرفتم که یک غول دیدم یک ماموت هم کنارش بود . کاملا شبیه انسان بود ولی خیلی بزرگتر . رفتم جلو تا بکشمش با چکش زد تو سرم ۱۰۰ متر پرت شدم هوا . سیستم مبارزات کمی ضعیفه . مشکل بزرگ بازی کمبود وسایل نقلیه است . البته این کمبود و بزرگی محیط سبب میشه که به امجام ماموریتهای جانبی و جستجو در محیط بپردازیم. در کل با مشکلاتی داره من واقعا از این بازی لذت بردم . اولین نقش آفرینی هست که باهاش حال کردم.

    ۰۰
  3. در مورد گرافیک باید بگم خیلی هم قابل قبول هستش.گرافیک فقط فنی نیست.من معتقدم بهترین گرافیک هنری سال رو به همراه ویچر داشت. توی این بازی اصلا شما در جنگلهای خزان زده قدم زدید یا اصلا در زیر نور ماه از دامنه ی یک کوه بالا رفتین ودر هوای گرگ ومیش از کنار برکه ای که با درختان خشکیده زینت گرفته حرکت کردی که از گرافیکش ایراد میگیری؟؟؟؟
    درسته کمی موتور گرافیکش قدیمیه ولی در کل گرافیکش قابل قبول هستش.این همه تعریف وتمجید که از mw3 شده آیا گرافیک این بازی بالا بود؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    گرافیک هنری اسکایریم=۱۰
    گرافیک فنی=۸

    ۰۰
  4. اصلا فرض کنیم اسکایریم نقش آفرینی نیست وکلا یه بازی اکشن محض است .این مهم نیست مهم اینه که بازی بزرگی هست چه نقش آفرینی باشه و چه نباشه با یه مثال متوجهتون میکنم
    فرض کنید یه تیم فوتبال متوسط توی لالیگا مثلا لوانته بیاد لباس بارسلون رو بپوشه و طرفی هم که این بازی رو میبینه فکر کنه همون بارسای حقیقی هستش واتفاقا این تیم نمایش خیره کنندهای داشته باشه و یه فوتبال ناب ارائه بده وشخص تماشاچی هم لذت ببره ولی بعدا متوجه بشه این تیم بارسا نیست وشروع کنه به بد وبراه گفتن این تیم وبگه بازیشون عالی بود ولی به درد نمیخوره چون بارسا نیست
    در مورد این بازی هم همینطور چرا بدوبیراه میگید به این بازی چون نقش آفرینی نیست.خوب نباشه اصلا بتسدا عشقش کشیده اینجوری عرضه کنه مهم اینه که لذت بخش وحماسیه.
    اصلا وقتی خواستید این بازی رو انجام بدید به دید نقش آفرینی نگاه نکنید.
    اگه خیلی نقش آفرینی نقش آفرینی می کنید اول بشینید dark souls بازی کنید بعد بیاید به این بازی خرده بگیرید
    اسکاااااااااااااااااااااااایرییییییییییییییییییییییییییییییییم بسیار فرا تر از اون چیزیه که شما فکر میکنید
    خواهشاایرادات الکی نگیرید :evil: :evil: :evil: :evil:

    ۰۰
    1. اکشن؟؟؟؟؟به نظرت الان درستش کردی؟یعنی میخوای بگی گیم پلی خیلی خوب بود؟شمشیرش رو روهوا میزد :lol: .ازچیش لذت ببریم؟!؟(بدنیست یه مقایسه گیم پلی باASSASSINبکنی اگه معتقدی که باید بیخیال نقش آفرینی شدوبه اکشن بودنش گیر داد)اصلا گرافیک این بازی میزاره آدم از چیزی لذت ببره؟یا اون باگهاش..!….

      ۰۰
    2. اولامن بازم میگم این ویژگیهای نفش آفرینی رو در حالت قابل قبولی داره ومن به عنوان بازی نقش آفرینی قبولش دارم بازم میگم با امثال dragon age قابل مقایسه نیست
      باز میگم اگه نقش آفرینی بودن این بازی رو قبول ندارید بازم به دید اکشن میشه ازش لذت برد
      مثلا همین bullt storm وs.t.a.l.k.e.rرو در نظر بگیر با زی bs یک اکشنی هستش که فوقالعاده سریع هست وانواع و اقسام کارها رو میشه کرد ولی استاکر هم اکشنه ولی نمیتونی مثل bs رمبو بازی در آری وبه دل دشمن بزنی.حالا باید بگی بده وبه درد نمیخوره؟؟؟؟؟؟؟
      به نظر من ۴۰ در صد اسکایریم نقش آفرینی هستش و۶۰ در صد اکشن در محیطی بی کران درسته این بازی چند ضرب وانواع و اقسام فنون رو نداره ولی لذت هایی در اکشن اون نهفته هست که باید عاشقش بشی تا درکش کنی

      ۰۰
  5. سلام آقا وحید عزیز.
    میتونم بگم این چیزهایی که شما ازشون به عنوان ویژگی های یک rpg نام بردی استنباط و سلیقه ی شما از rpg هست و این در ذهن تو یک قانون نا نوشته هست در صورتی که این ها واقعا قرارداد نشدند که “اگر فلان بازی فلان چیز را نداشته باشد پس دیگر نقش آفرینی نیست!!!” اگر به قول شما نقش آفرینی یک حسه خوب شما حس نکردی!! من و n نفر دیگه حس کردیم!!! من به نقاط منفی دیگه ای که از بازی گرفتین هم کاری ندارم چون واقعا همش سلیقه است!!! این سلیقه ی شما ست که اینطوری فکر میکنید و هیچ حرف اصولی نزدید… البته سلیقه ی من با شما در زمینه ی inventory بازی مشترکه ولی شما چون دوست داری ایراد بگیری یک چیزهایی عجیب غریبی راجع به کوچک یا بزرگ بودن آیکون ها گفتی که… :oops: بابا کوله پشتی بازی ایراد داره ولی بزرگی کوچیکی آیکون ها؟؟ ولمون کن…
    و یک چیز دیگه که در زمینه ی لگ گرافیک گفتی… فقط می تونم بگم ما که ندیدیم همین…
    اما در نهایت ازت می خوام بپرسم تو واقعا از اسکایریم بازی کردن لذت نبردی؟؟ جدای از rpg سلیقه ای شما فقط به عنوان یک بازی بهش توجه کن، لذت نبردی؟؟؟ اگر نبردی واقعا متاسفم…

    ۰۰
    1. سلام، این چیز هایی که گفتم قوانین نانوشته هستن که اگه توی فروم های مخصوص نقش آفرینی بری در موردشون بحث می کنن. توی همه ی بازی های نقش آفرینی هم حس پیشرفت و آزادی عمل وجود داره. انتظار نداشته باشید که همین الان یه برگ کاغذ در بیارم که توش این قوانین رو نوشته باشه! من حرفم رو زدم تا شما احیاناً قانع بشید. به خدا اسکایریم لزوماً بازی بدی نیست و منم ازش بدم میاد ولی نمی شه اسمش رو گذاشت نقش آفرینی. هر بازی که فقط از لحاظ ظاهری توش لول آپ می شه و ظاهراً یه سسیستم دیالوگ داره نقش آفرینی نیست. نقش آفرینی بودن به این هم نیست که توی اعداد و ارقام گم بشیم. نقش آفرینی یعنی Costumize کردن کاراکتر، آزادی انتخاب، ماموریت های جذاب و معما های خاص و اکتشاف که توی هر بازی نقش آفرینی حرفه ای وجود داره… اون ایرادی که گرفتم در کل مربوط به کوله پشتی بود که به معنی واقعی خیلی خیلی بده … در مورد Lag گرافیکی هم که حتی لینک سایت یوروگیمر رو دادم! بازم قبلو نمی کنی؟ من از اسکایریم در حد یه بازی با نمره ی ۸ لذت بردم. چه طور می تونم از بازیی که داستان و شخصیت پردازیش فاجعه است، گیم پلیش پر از ایراده و کلی ایراد فنی داره لذت ببرم؟ اسکایریم به عنوان یک پکیج کلی بازی خوبیه که نقاط قوتش فقط دنیای بزرگش، ماموریت های جانبی زیاد و جالبش هست ولی این ها اصلاً چیز های عجیبی نیستن و توی خیلی بازی های دیگه هم پیدا می شه. اون صحبت هایی که کردی در مورد ماهی فلان و گوزن این ها همه در محدوده ی Radiant Story و Radiant AI خلاصه می شه که توی بازی های دیگه مثل سرخ پوست مرده و فال آوت ۳ و … هم هست. چرا اینجا هیچکس به داستان و شخصیت پردازی بازی اشاره نمی کنه؟ فقط گیر دادید به موسیقی؟ موسیقی بی اهمیت ترین فاکتور هر بازی هست و مسلماً بعد از گیم پلی و داستان و … قرار می گیره. بازیی مثل فال آوت ۳ نشون داد بدون موسیقی متن هم می شه یه بازی فوق العاده ساخت (هر چند این بازی هم بی ایراد نیست).

      ۰۰
    2. منم اون هارو دقیقا در همون محدوده ی radiant AI گفتم( و البته فکر میکنم این اتفاقات جدای از radiant story باشه) نه در مورد rpg بودن بازی…
      و اما برای جواب همه ی چیز هایی که گفتید لطفا رجوع کنید به ۲ تا کامنتم بالا تر همون سلیقه هه…
      کلا دسته بندی rpg اینقدر وسیع میشه که گفتنی نیست ودقیقا مسئله همینه چون فاکتورهای rpg این نیست که شما بنویسی یا حتی توی فروم ها ازش یاد کنن… ببین چیزی که من دارم میگم ملومه امیدوارم بفهمی…

      ۰۰
    3. سلام .
      دوست عزیز انتقادهای شما بیشتر بوی سیاه نمایی می داد .
      اسکایریم نکات مثبت زیادی داره که اون رو به بهترین بازی سال تبدیل میکنه .نظر شما در مورد اشکالات فنی بازی درسته که خیلی از اونها در پچ جدید بر طرف شده در ضمن بازی محیط بسیار خوب و طبیعی داشت و من هم حالا که حداقل چهل ساعت اون رو بازی کردم باگ یا Lag های آزار دهنده ای که شما گفتید ندیدم .
      منظورتون از حس پیشرفت رو متوجه نشدم سیستم لول آپ خوب بود و با آزادی عملی که برای استفاده کلاسهای مختلف برای مبارزه کردن (مثل استفاده از تیرکمان یا جادو و.. یا نوع زرح شما و..) هماهنگی داشت مهمترین چیز اینکه به شما امکان ترکیب کردن این کلاسها رو میداد که تو این قسمت توی جزیات دقت خوبی شده بود .
      درمورد داستان و شخصیت پردازی مقایسه شما اشتباه چون این بازی یک RPG اول شخصه توی بازی های اول شخص سخترین چیز بیان داستانِ لزوماً این که RPG هم باشه چون امکان پرورش شخصیت قهرمان توی یک RPG اول شخص که از صدا پبشه برای قهرمان بازی استفاده نمیشه وجود نداره مطلب دیکه اینکه توی اسکایریم بیشمار شخصیت وجود داره که نمیشه با اونها مثل سیاه لشکر برخورد کرد. خط اصلی داستان کمی کوتاهِ ولی برای شما ماموریت های فرعی زیادی گذاشته و دارای تنوع خوب همی هستند .
      شما در مورد آزادی عمل گفتید که منظور شما در مورد آزادی عمل یک کلیشه که توی بزرگی دنیای اسکایرم نیازی بهش نیست آزادی عمل برای اینکه بتونی یک روند داستانی رو در بازی گسترش بدی در حالی که روند داستانی توی اسکایریم خود به خود گسترده هست شما ساعت ها بازی میکنید ماموریت انجام میدید حتی به راحتی توی محیط بزرگ وحشی اسکایریم ماموریت به دست میارید .
      نبرد با اژدها در بازی هیجان انگیز و جالب بود خوب هم ساخته شده بود گرفتن روح اژدها صحبت کردن به زبان خاصی که اژدها استفاده می کنند یا همون فریادها توی محاوره عادی ما غیر منطقی به نظر میرسه ولی توی بازی فوق العاده عادی منطقی وجالب پرداخته شده که ترکیب این فریاد ها با کلاس مبارزه ای شما واقعا کارآمد از کار در اومده.
      به نظر من شما با توجه به علاقه ای که به ویچر دارید تعصبی انتقاد کردید مقایسه ویچر با اسکایریم درست نیست بعضی از انتقادهای شما اصلاً در مورد این ژانر مخصوصا این سبک خاص بازی در اسکایریم مطرح نمیشه.
      اسکایریم بازی منحصر به فرد که تونسته حداقل ۵۰ ساعت مفید گیم پلی داشته باشه که واقعاً فوق العاده است حتی ویچر هم با خط داستانی متغیر خودش این کار رو نتونسته بکنه .

      ۰۰
    4. ببخشید دوست عزیز..وحید این همه نوشته و شما فقط برای رد کردن نظرش به اون کلمه((آیکون))بسنده کردی؟؟دررابطه با مفهومRPGهم کاملا درست گفته..چرا که اگر اون بازی هایی رو که ذکر کرده بازی کرده باشی کاملا متوجه این مسئله میشی..

      ۰۰
    5. من اصلا نمی خوام نظر وحید رو رد کنم چون چیزی برای رد کردن وجود نداره… همون طوری که گفتم این سلیقه ی ایشون در مورد rpg هست که باید این فاکتور ها رو داشته باشه… وگرنه همون طوری که همتون میدونید اولین بازی rpg دنیا که بازی D&D باشه عملا فقط به خاطر سیستم dungeon crawling و ارتقای مهارت هاش و این که شما تصمیم میگرفتی من کدوم دانجن رو کرال کنم اسم rpg گذاشته شد و کم کم اولین تغییرات رو بازی های جاپنی(!!)دادن که همین الان هم به اون ها jrpg میگن بعد کم کم چیز هایی مثل اکشن – آر پی جی اومد که فاکتور هاش یک طیف کاملا گسترده را در بر می گیره و واقعا قابل توضیح نیست… فاکتور های rpg یک چیزی نیست که من و شما بگیم اینه یا اونه اصلا برای همینه که الان دارن جمع میشن تا یک قانون مدون برای rpg ها بنویسن و…
      نکته ی مهم اینه که واقعا سلیقه ای است…

      ۰۰
    6. سلیقه هم بی تاثیر نیست ولی من می گم اون طور که شما می گید هم نمی شه همه چیز رو وابسته به سلیقه دونست. دسته بندی آر پی جی ها در JRPG و Action RPG کاملاً غلطه. بازی های نقش آفرینی از نظر فضای کلی و دنیایی که بازی درش جریان داره و داستان به دو نوع CRPG و JRPG تقسیم می شه. اما گه بخوایم این بازی ها رو بر اساس گیم پلی دسته بندی کنیم به دو شاخه ی نقش آفرینی ها نوبتی و همزمان تقسیم می شن. نقش آفرینی های هم زمان رو اکشن آر پی جی هم می گن که خیلی هم دقیق نیست و در بعضی موارد اشتباهه.

      ۰۰
  6. من یه چیز بگم فقط صرفا جهت اطلاع. اونایی که از آسونی اسکاریم می نالن. خیلی راحت می تونستن سختی بازی رو زیاد کنم. من رو درجه سختی master بازی کردم. خیلی هم برام چالش بر انگیز بود.
    دلیل آسون بودن رو نرمال به نظر من این که می خواستم مخاطبهای بازیهای دیگه رو هم داشته باشن.

    ۰۰
  7. در سال ۲۰۱۱ تنها بازی که بیشتر از اسکایریم فروخت مدرن وارفیر ۳ بود.
    نه انحصاری های ایکس باکس ۳۶۰ و نه انحصاری های پلی استیشن ۳ نتوانستند بیشتر از اسکایریم بفروشند.
    نه گیرز آو وار بیشتر از اسکایریم فروخت نه آنچارتد.
    روی کامپیوتر های شخصی اسکایریم بیشترین (البته بعد از کالاف!) و سریعترین فروش رو داشت و همچنین در استیم هم سریعترین فروش رو داشت.
    از لحاظ اقتصادی اسکایریم دومین بازی موفق سال بود و فیفا ۱۲ و بتلفیلد ۳ رو پشت سر گذاشت.
    بازی اسکایریم در ماه اول ۱۰ میلیون نسخه فروخت.
    همچنین شرکت بتسدا یک dlc انحصاری ایکس باکس ۳۶۰ قراره برای اسکایریم عرضه کنه که از کینکت پشتیبانی خواهد کرد. به صورتی که میشه به وسیله ی کینکت فریاد های معروف این بازی رو انجام داد!
    اسکایریم آدما رو به دو دسته تقسیم کرد اونایی که میتونن اسکایریم بازی کنن و اونایی که نمیتونن؟!

    ۰۰

مقالات بازی

بیشتر

چند رسانه ای

بیشتر