خانه » مقالات بازی دروازهای جدید برای اتصال به گذشته | پیشنمایش بازی Sonic Mania × توسط علیرضا کیانی در ۱۳۹۶/۰۵/۲۲ , 14:00:40 0 با پیشنمایش بازی «سونیک مانیا» (Sonic Mania) که در روزهای آتی برای پلتفرمهای مطرح جهان منتشر میشود، همراه دنیایبازی باشید. نوستالژیها هرچهقدر هم که قدیمی و منسوخ شده باشند ولی همچنان آن طعم و رنگ اصالت خویش را حفظ میکنند. قشر عظیمی از گیمرها که سعادت تجربه عناوین «سگا» Sega را داشتهاند قطع به یقین از شنیدن خبر ساخت «سونیک» خوشحال میشوند. اگر کسی «سونیک جوجهتیغی» Sonic The Hedgehog را تجربه نکرده است باید بداند نیمی از عمر گیمری خود را هدر داده و آگاه باشد که شانسی دوباره برای دویدن با جوجهتیغی محبوب بهوجود آمده است. Sonic mania توسط سگا معرفی شد و درست چیزی که هیچگاه منتظرش نبودیم به وقوع پیوست؛ دوباره سونیک دو بعدی! موجود آبیرنگ دوستداشتنی ما اینبار نگاهی به پیشینهی خود انداخت و این نکته را دریافت که همیشه قدم گذاشتن در مسیر فناوریها و پیشرفتهای کامپیوتری پیامد دلخواه را ندارد و در نقطهی مقابل این گفتار، ثبت شده که نگاه به گذشته و پتانسیلهای آنروزها میتواند یاریگر امروز صنعت بازی باشد. نیمنگاهی به تاریخچه سال ۱۹۹۱ نخستین عنوان سونیک توسط سگا منتشر شد که در دوران خود هواداران زیادی را به سمت خود کشاند. عنوانی پلتفرمر دو بعدی که گیمپلی آن مبتنی بر تواناییهای سونیک بنا شده بود؛ داستان از این قرار بود که سونیک، دشمن باهوشی به نام «دکتر اگمن» Dr. Eggman داشت و سعی داشت همراه دوستانش در برابر هدف شوم این دانشمند خبیث که فرمانروایی بر کل دنیا بود ایستادگی کند. سونیک و دوستانش در بازی باید از مراحل سخت و دشوار میگذشتند تا در نهایت به دکتر رسیده و او را از صحنه روزگار محو میکردند. Dr. Eggman در این زمان بیکار نمینشست و بهصورت موازی هم درصدد نابودی رقیبش سونیک بود و هم به دنبال «الماس آشوبگر» Chaos Emerald میگشت. تعداد این الماسها به هفت عدد میرسید که هر یک قدرتی خاص برای صاحب خود به ارمغان میآوردند. قدرتهایی که توانایی برهم زدن زمان و مکان را داشتند و از همه مخوفتر اینکه میتوانستند به هر موجود زندهای آنقدر انرژی تحمیل کنند تا به سلاحی هستهای تبدیل شود. یکی از راههای شکست دکتر، جمعآوری تمام این الماسها بود که بازیکنها پس از اتمام این ماموریت امتیاز «پایان خوش» (Good ending) را دریافت میکردند. گفتنی است در نسخههای اول سونیک نیاز بود بازیکن مراحل ویژه را پشت سر میگذاشت تا الماسها را بدست بیاورد که خارج از مسیر معین شده در بازی بود ولی در شمارههای جدیدتر الماسها در طی مراحل اصلی بازی وجود داشتند و سازندگان این لطف را داشتند که مراحل فرعی بازی را همان فرعی باقی گذاشتند. گفتهها دربارهی گیمپلی «سونیک مانیا» یک تداعیکننده نوستالژی در مسیر پیشرفت است؛ یعنی مسیری که همه در آن پی افزایش پیکسلها و کیفیت بافتها هستند و کسی به اصالت، نبوغ و هنر توجه باید و شایدی ندارد. سه شخصیت سونیک، «تیلز» (Tails) و «ناکلز» (Knuckles) قابل بازی هستند که هرکدام توانایی «گلوله شدن» Spin dash را در خود دارند؛ جدای از این قابلیت، هر کدام قدرتهای منحصربهفردی دارند که در روند گیم متوجه میزان کارایی و سنخیت آن با مراحل مختلف خواهید شد. سونیک این توانایی را دارد در همان لحظهای که در هوا معلق است، Spin dash را اجرا کند که میدیدیم، در شمارههایی که گیمپلی آن با Sonic The Hedgehog تشابه داشت این قابلیت نیز در سونیک بود. تیلز توانایی پرواز و شنا و ناکلز قدرت آرام حرکت کردن در هوا و همچنین بالا رفتن از دیوار را دارد. مراحل Sonic mania در بخشهایی تقسیم شدهاند که گیمرها باید کاراکتر را هدایت کرده تا دکتر و همچنین نوکر جدیدش-که نمونهای دستکاری شده از رباتهایی است که در بازی «سونیک و ناکلز» (Sonic & Knuckles) بودند- را نابود کنند. گفته شده در این عنوان، بازیکنان میتوانند به صورت کوآپ نیز به طی کردن بازی بپردازند. طی بازی، کاتسینهایی به نمایش در میآیند که داستان را روایت میکنند و همچنین در آخر هر بخش شاهد این ویدئوها خواهیم بود. در پایان مسیر هر بخش، بازیکن با یک غول آخر دستوپنجه نرم میکند. یکی از مواردی که از عنوان «سونیک جوجهتیغی» به بازی اضافه شده است، بخش پیدا کردن حلقههای بزرگ است که در مراحل مختلف پراکنده هستند. در پایان بخش اول، یک غول آخر که سرباز «دکتر تخممرغی» است یعنی Hard-Boiled Heavies به جنگ میآید؛ و در آخر بخش دوم، با خود غول آخر اصلی بازی و دشمن دیرینهی سونیک یعنی Dr. Eggman تقابل شکل خواهد گرفت. یکی دیگر از موارد جذاب بازی سونیک مانیا، مراحل ویژهی آن است. در گیمپلی و مکانیزم این عنوان، حلقهها به نوعی شکلی از سلامتی هستند و با پایان یافتن آنها شخصیت میمیرد؛ در مراحل ویژه، برای افزایش سختی این فاکتور یعنی تعداد حلقهها به طوری آهسته شروع به کم شدن میکنند و همین سبب میشود تا بازیکن برای تعقیب کردن یوفوی حامل الماس، سختی و مشکلات بیشتری را تجربه کنند. اگر بازیکن قبل از رسیدن به یوفو، حلقههایش به پایان برسد، مرحله خاتمه مییابد. در این مراحل، گویهای رنگی وجود دارد که با رد شدن از آن، شخصیت سرعت بیشتری پیدا میکند و به یوفو نزدیکتر میشود. یک سری مراحل از نسخههای گذشته به این عنوان راه پیدا کردهاند و با نوعی تلفیق در طی بازی، دیده میشوند؛ برای مثال مرحلهی Green Hill Zone که از بازی سونیک جوجهتیغی آمده است، با نوعی اضافات و تغییرات در بازی وجود خواهد داشت. به طور کلی، با درک و دریافتی که از اطلاعات منتشر شده درخصوص این عنوان به دست میآید، باید شاهد عنوانی ناب، نوستالژیک و خاطرهانگیز باشیم. همیشه تبلیغات و بازنماییها در رسانه خیلی درست نیست و ممکن است این تصویرسازیها با یک خدشهی کوچک، نابود شوند. مبحث گرافیک، صدا و داستان شاید تنها بخشی که دربارهی این عنوان، اصلا اهمیت ندارد، گرافیک و بخش بصری آن است! طرفداران این فرنچایز، از قدیم به گرافیکهای دوبعدی و پیکسلی عادت داشتهاند و همین موضوع سبب شده تا سازندگان با کمی زیرکی بخواهند طرفداران خود را دوباره جذب کرده و با الهام گرفتن از گذشته به عنوانی جدید اما خاطرهانگیز با عناصر جذاب قبلی، دست یابند. اگر مخاطب عناوین دوبعدی با گرافیک پیکسلی و نهچندان فنی نیستید، سونیک مانیا که بیشتر یک تداعیکننده است، جذاب نخواهد بود و بیشتر یک پسرفت در نظر گرفته میشود. انتظار میرود حداقل در بحث صداگذاری به اندازهی کافی از بحث مدرن بودن بهره گرفته شود. عنوانی هیجانی، سرعتی و پلتفرمر نیاز به موسیقی و افکتهای صوتی خاص خود دارد که سازنده باید درک درستی از تمامی عناصر گیمپلی و محیطی این عنوان داشته باشد تا بتواند به نتیجهی مطلوبی دست یابد. اطلاعاتی که برای مبحث داستان سونیک مانیا منتشر شده، بسیار کلیشهای تلقی میشود و با اینکه میتوانست باکیفیتتر و غنیتر باشد ولی باز به همان جنگها و درگیریهای قدیمی و تکراری با دکتر اگمن تن داده است. در ادامه اطلاعات منتشر شده در مورد داستان را میتوانید مطالعه کنید: در پی اتفاقاتی که در عنوان Sonic & Knuckles رقم خورد، سونیک، تیلز و ناکلز انرژیهای مرموزی از راه دور دریافت کردند و از همینرو با سوار شدن بر هواپیمای تیلز، به سمت گردباد برای کشف منبع این انرژی حرکت کردند. در همین حین، Dr. Eggman ربات نوچهاش یعنی، Hard-Boiled Heavies را زودتر از آنان به سمت این طوفان فرستاده است. با این حال عنوانی که قرار است در روزهای آتی، برای چهار پلتفرم پلیاستیشن ۴، اکسباکسوان، رایانههای شخصی و نینتدو سوئیچ منتشر شود، بسیار مورد انتظار طرفداران سونیک خواهد بود و باید منتظر بمانیم تا ببینیم دسترنج سازندگان برای طرفداران تشنهی این فرانچایز چقدر لذیذ خواهد بود. نویسنده علیرضا کیانی تفهیم مفاهیم به کسی که نمیخواهد بداند از ریشه و بنیاد باطل است! SonicSonic Maniaشرکت سگا (SEGA)کنسول نینتندو سوییچ (Nintendo Switch) مقالات بازی دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخبرای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.