come on | BATMAN vs JOKER | round1
به نام خداوند بخشنده مهربان
Hamedgh / حامد.ق.ت
———-مقدمه———–
این مطالب را در هیچ سایت و مجله ای نمی توانید پیدا کنید و همگی (به جز دیالوگها و مطالب آموزشی که لینک آنرا الحاق کردم) تراوشات ذهن من است که همه ما از آن لبریزیم. موارد ذکر شده در مورد شخصیتها را می توان از میان دیالوگها ، فیلم و بازی استخراج کرد. شاید با این مطلبی که می نگارم کمی فرهنگ سازی کرده و دوستان عزیزم آن را مورد توجه و عنایت خود قرار دهند.
بدلیل این که همه ما در اجتماعات دیگر دوستانی داریم که ما را می شناسند و نیز این ذهنیت که اخبار سایتهای مختلف را بنام خود در جای دیگر بنویسند، کمی دچار تغییر گردد. مطلب دیگرم با عنوان “نقد و نقدپیچی” در چندین سایت توسط دوستان گیمری عزیز مورد استفاده قرار گرفته و حتی نامی از این سایت برده نشده است. دوستان عزیزم اگر با این موارد روبرو شدید حتما تاریخ درج مطالب را در سایتها مقایسه کنید تا مشخص شده که کدام مطلب ، تاریخی قدیمی تر دارد تا اصل و کپی بودن آن معلوم گردد.
———-
دلم می خواهد درباره شخصیتها و شخصیت پردازی با دوستان عزیزم حرف بزنم. شخصیتها از عناصر انکار نشدنی و پیش برنده بازی یا داستان و فیلم هستند. اگر شخصیتها خوب و قوی پردازش شوند می توانند باعث کنش و واکنش مخاطبشان گردند و حس همذات پنداری آنها را برانگیزند که گاه با خندیدن آنها مخاطب نیز می خندد. شما از بازیهایی که انجام داده اید کدام شخصیت هایشان را بیشتر پسندیده و با آنها هم احساس شده اید؟ از خصوصیات و دیالوگهای آنها چه در یادتان مانده است؟
می خواهم بیشتر از شخصیت و شخصیت پردازی برایتان روده درازی کنم شاید بعضی از دوستان گیمری از آن نهایت استفاده را ببرند. بنابراین افکار شما را با تعریف درستی از آن روبرو می کنم تا افکارتان که با کرایتوس، مارکوس، دستان و ماریو درگیر است، کمی هم با عناصری که باعث محبوب شدن بعضی از شخصیتهای بازی و فیلم می گردد آشنا تر شود. پس سری به سایتهای تخصصی تر زده و مطالب لازم را استخراج کردم آنچه که مابین ستاره ها محصور شده ماحصل آنست. امید است که این مطالب موجب خستگی فکری شما نشده بلکه خستگی را از شما دور کند و درآخر لبخندی از رضایت بر لبان شما نقش بندد. در آخر نیز سری به فیلم و بازی بتمن می زنیم تا بیشتر با شخصیتهای آنها آشنا شویم. در بازی بیشتر به جنبه های اکشن و زد و خورد توجه شده و جنبه های روانشناسانه و شخصیت پردازانه کاراکترها کمتر از فیلم به چشم می خورد. البته قصد مقایسه بازی و فیلم را با هم ندارم و شاید سازندگان بازی با این پیش فرض که مخاطبان با شخصیتهای داستان بتمن آشنا هستند به سمت این مقوله در داستان پردازی نرفته اند. پس با من به دنیای شخصیت ها بیایید.
******************************************
** شخصیت در حوزه روان شناسی به مجموعه ای از صفات انسانی اطلاق می گردد که این صفات :
• ثبات یافته اند و به آسانی تغییر نمی پذیرند.
• این صفات فقط در کنار همدیگر مجاورت ندارند، بلکه در تعامل (تاثیر گذار متقابل) بر یکدیگرند.
• این تعامل، تدریجی است.
• مستمر است.
شخصیت هر فرد، یگانه و منحصر به خود اوست. شخصیت وجه تمایز و شاخص وجودی آدم هاست. یعنی عامل تفاوت بین افراد بشری است.
**هر شخصیتی در محیط خارج ، نشانه هایی از خود بروز میدهد که با آنها شناخته می شود :
• انتخاب ها: انتخاب شغل، همسر، دوست، کتاب، ورزش، سرگرمی، لباس
• عکس العمل ها: واکنش در مقابل شکست و موفقیت، نوع رفتار وی در مواجهه با مشکلات اجتماعی و عاطفی
• روابط اجتماعی: ارتباط با آدم ها، نحوه نشست و برخاست و رفتار
• گفتار: نحوه حرف زدن فرد، می تواند خیلی از وجوه درونی او را نشان دهد.
• اعتقادات: جهان بینی و ایدئولوژی
**اهمیت شخصیت در داستان از هر عنصر دیگری بیشتر است ، به دلیل این که این شخصیت است که داستان را جلو می برد و حوادث به تبع حرکت و کنش های او در داستان رخ می دهد. هر قدر شخصیت پیچیده تر باشد داستان نیز پیچیده تر می شود و هر قدر این شخصیت ساده تر و منفعل تر باشد ، داستان بیشتر به سطح می آید. (روزنامه ی قدس – مصطفی مستور)
**شخصیت پردازی در داستان :
شخصیت ها اساس پیدایش و گسترش داستان هستند. در واقع نویسنده داستانش را بر پایه روابط و تعامل شخصیت های درون آن می نویسد. بنا بر این واضح است که خلق و پردازش شخصیت های داستان، یکی از مهمترین وظایف هر نویسنده ای است.
“احمد اخوت” در کتاب «دستور زبان داستان» شخصیت را این گونه تعریف می کند: “شخصیت داستانی، معمولا انسانی است که با خواست نویسنده، پا به صحنه داستان می گذارد. با شگرد های مختلفی که نویسنده به کار می برد ویژگی های خود را برای خواننده آشکار می سازد، کنش های مورد نظر نویسنده را انجام می دهد و سرانجام از صحنه داستان بیرون می رود” .
******************************************
******************************************
حال دیدگاه خودم را درباره فیلم و بازی بتمن برایتان نگاشته و امید است که در آنچه که می خواهم ارائه دهم موفق باشم. فیلم «بتمن شوالیه تاریکی» با داستان پردازی و روایت جذاب و دیالوگهای بشدت حساب شده و زیبا که در این راه شخصیت پردازی قوی کاراکترهایش، او را در رسیدن به موفقیت چه در عرصه جشنواره ها و چه در عرصه انتشارش یاری دادند . خیلی از دوستان گیمری حتما این فیلم را دیدند و از آن لذت بردند. پس از این فیلم و بازی «بتمن:تیمارستان آرخام» برای بررسی شخصیت های بتمن و ژوکر استفاده می کنم که کمکی می کند برای درک بهتر شخصیت ها و شخصیت پردازی.
—————————
ژوکر / JOKER
—————————
ژوکر شخصیت منفی وضد قهرمان دنیای کمیک بوک، بازی و فیلم دارای شخصیت است چندگانه. او لاغر، با قدی متوسط، چهره ای رنگ آمیزی شده، بسیار باهوش و متفکر، حیله گر، با موهای بلند و رنگ کرده، با دهانی بریده شده و خندان، با امضا مخصوص خود (کارتهای بازی) ، قهرمان دنیای تبه کاری، ضد قهرمان دنیای درستکاری، ضد آرامش و قانون، با نوع راه رفتن خاص خود، با چاقویی در جیب، برونگرا، با نوع دیالوگها و لهجه خاص خود، با لباس و ظاهری دلقک گونه، بی تفاوت بودنش نسبت به اعمالش و تحت تعقیب بودنش، گذشته مرموزش، در عین خندان بودنش با کسی شوخی ندارد، به بازی گرفتن ذهن و هوش دیگران، حراف، تنها زندگی میکند.
—————————
*ژوکر به بتمن: هارلی یه دست گرمی بود، خفاش. او کارش رو خوب انجام داد من بهش امتیاز B+ میدم. اما بین من و تو ، من امتیاز A می خوام. (قابل توجه دوست عزیزم امید: “آیا اشکهای هارلی …” / پیش نمایش بتمن: شهر آرخام)
—————————
زندگی گذشته و مرموزش از او شخصیتی مرموز و تبه کار ساخته که با هوش و درایتش توانسته در شهر گاتهام و دنیای شرارتها نامی برای خود دست و پا کند و بدون زره و ماشینی خاص و بدون توانایی های خارق العاده توانسته بارها بر بتمن پیروز شود و از او در انجام کارهایش پیشی گیرد. به نظرم او تا این جا خیلی قویتر و باهوشتر از بتمن است. او موریارتی (دشمن شرلوک هولمز) در لباسی دلقک گونه است. او اجیر شده آدمهای پست و بدذات دیگر است. اگر بتمن نبود کسی حریف او نبود. به نظرم او شیفته بتمن و به نوعی حسودی او را می کند. بتمن سدی در برابر اوست و تنها کسیست که نمی تواند آلوده بازیهایش کند و نمی تواند روحیه و استقامت او را بشکند. او بتمن را می شناسد و از روحیات و ضعفهای او آگاه است و در فیلم «بتمن شوالیه تاریکی» کاری می کند که او مجبور شود تا مرز فاش کردن هویتش برای مردم پیش رود. کاری می کند که بتمن در نظر مردم منفور جلوه کند او می داند که اگر مردم بتمن را بشناسند و بفهمند که او فلان شخص است از ابهتش کاسته می شود.
او مثل بتمن محدودیت ندارد و هر کاری که از دستش بر آید در جهت رسیدن به هدفش انجام می دهد. او کارت های برنده زیادی در جیب دارد. از هیچ خلافی رویگردان نیست. او استاد درگیر کردن مردم در شرایط سخت و بحرانی است و کاری می کند که مردم تصمیمات بزرگ و خطرناکی گرفته و صورت واقعی خود را نمایان کنند که این مطلب در فیلم «بتمن شوالیه تاریکی» به صحنه ای اشاره دارد که دو کشتی توسط او بمب گذاری شده و به مردم هر دو کشتی این اجازه را می دهد که در یک زمانی خاص برای رهایی خود از مردن، کشتی دیگر را منفجر کنند. او توانایی آن را دارد که یکی از بهترین مردان خوشنام شهر را تبدیل به یک قاتل و انتقام جو کند. صحبت از مرد دو چهره ست که نیمی از صورتش سوخته و با شیر یا خط مردم را می کشد.
او حتی در صحنه ای که منجر به کشته شدن نامزد سابق بتمن می شود، بتمن را وادار به انتخاب بین نجات جان نامزد سابقش و دوست خود می کند. ژوکر بازی خودش را می کند بر طبق شیوه خودش و از آن لذت می برد همینطور از درگیر کردن دیگران در بازی خود. او شخصیتش را برای همگان مشخص و تعریف می کند و داد میزند که این من هستم. او ضد قهرمان نورانی دنیای واقعی است و در عوض این بتمن است که مجبور است هوبتش را پنهان دارد و شب ها برای نجات مردم بیرون آید او قهرمان یا شوالیه تاریکی دنیای واقعی است. بتمن است که با وجود شخصیت خوب و نیکش مجبور است از دست مردم و حرف های آن ها بگریزد.
این صحنه از فیلم «بتمن شوالیه تاریکی» را به یاد دارید که ژوکر، سوار بر کامیون از دست بتمن می گریزد و در پلانی سرش را از کامیون به بیرون می آورد و با لذت هوای بیرون را تنفس می کند و با خوردن باد به صورتش، خنده اش را به آن می سپارد؟ او عاشق تعقیب شدن و گرفتار کردن دیگران است و نقشه های آن ها را به بهترین نحو به خودشان پس می دهد. او در هوای پر از جرم و جنایت شهر با لذت نفس می کشد. او در مرکز توجه قرار گرفتن را دوست دارد.
او از داستان گفتن برای دیگران هم لذت می برد. او چند بار داستان بریدن لب های خود را به شیوه های مختلف تعریف می کند یک بار برای یکی از گانگسترهای شهر و در آن از خشن بودن پدرش و جدی بودن خودش می گوید و حال در این موقعیت جای ژوکر با گانگستر عوض شده است. بار دیگر برای نامزد سابق بتمن این داستان را می گوید و از همسر از دست رفته اش تعریف می کند. ژوکر از او چه می داند که اینگونه به او متلک می گوید؟ در هر دو آنها او ضعف ها ، خصوصیات و اتفاقات افتاده برای آن شخص را دستمایه داستان خود می کند که شرح متن صحبت ها در بخش مربوط به دیالوگها آمده است.
راستی چرا دهان ژوکر بریده شده؟ به نظرم برای او مهم نیست که چه اتفاقی برایش افتاده و چه عواملی باعث این حادثه شده، برای او انجام این کار مهم است او ظاهرش را با باطنش یکی کرده او دنیایی که درونش در آن غوطه ور است را به نمایش گذارده، او تمسخر دنیای پلیدی خود و اطرافش است. او حرف هایی می زند بشدت تند و گزنده که منعکس کننده دنیای واقعی اطرافش است و ناشی از نوع جهان بینی تند و تلخ اوست. حرف های او درست و بجا زده می شود. او زاییده و رشد کرده همین سیستم سرمایه داری و پلید دوران خودش است.
ژوکر شیفته خودش هم هست. او بازیگر است یه بازیگر با تمامی خصوصیاتی که نیاز است تا بتوانی دیگران را تحت تاثیر قرار دهی. صحنه در رفتن او از زندان به کمک تحت تاثیر قرار دادن نگهبان نمایانگر همین است، او می داند که اگر دیگران را به خشم آورد یا غمگین کند و یا نقاط ضعفشان را بزرگ کند می تواند افسارشان را در اختیار بگیرد و نقشه های خود را عملی کند. او اگر نتواند بتمن را تحت تاثیر خود قرار دهد کاری میکند که اطرافیانش، مردم شهرش، او را وادار به عملی نادرست کرده و تحت فشارش قرار دهند. در جایی از فیلم می گوید: «من در خیالم به شهری بدون بتمن فکر می کنم» و در جای دیگر که بدست بتمن اسیر شده و نزدیک مرگ است، بتمن به او می گوید: «چرا می خوای منو بکشی؟» او نیز در جواب می گوید: «من بدون تو چی کار می تونم بکنم؟ برم سراغ فروشندگان مافیایی؟ نه نه …نه تو منو کامل می کنی.» می توان تناقض را در ذهن ژوکر دید و یا شاید با این حرف می خواهد بتمن را تحت تاثیر خود در آورد تا از مرگ احتمالی نجات یابد و در آخر نیز از مرگ نجات می یابد.
ژوکر خودش را توانایی هایش را اطرافش را دشمنش را دوستش را و زوایای پنهان شخصیت آن ها را می شناسد. او روانشناس قهاری است و درون انسان ها را می تواند ببیند و به بیرون بریزد.
صحنه ای که او بیمارستانی را با وجود نیروهای امنیتی نابود می کند بخاطر دارید. صحنه فرو ریختن ساختمان بزرگ بیمارستان نمایانگر وجه نابود کننده ژوکر است که توانست شخصیت انسانی خوب و نیک هاروی دنت را نابود کند و فرو بریزد. او تک و تنها از بیمارستان و با وضعی مضحک بیرون می آید بدون تجهیزات و بدون هیچ زره و لباس حفاظت کننده ای. و بعد بوممممممم .
—————————
با هم به دیالوگهای ژوکر در فیلم «بتمن شوالیه تاریکی» توجه می کنیم.
*مکالمه ژوکر با لو: «یه مردی مثل من … ببین … گوش کن، من می دونم چرا گروه کوچیکت رو اینجا اون هم در روز جمع کردی؛ می دونم چرا نمی تونی شبها بیرون بری. بخاطر بتمن، داری می بینی که متاسفانه بتمن رنگ واقعی شما رو به گاتهام نشون داده .»
* مکالمه ژوکر با برایان:
ژ: به اونها اسمت رو بگو.
ب: برایان داگلاس.
ژ: تو بتمن واقعی هستی؟
ب: نه.
ژ: نه؟ پس چرا شبیه اون لباس پوشیدی؟
ب: بخاطر این که اون سمبل این شهره و باعث میشه ما از تفاله هایی شبیه تو نترسیم.
ژ: اوه تو کارت رو کردی، تو واقعا این کار رو کردی بله اوه شششششش ، خب پس فکر میکنی بتمن گاتهام رو به جای بهتری تبدیل کرده؟ هممممم نگاه کن! به من نگاه کن! (به سمت دوربین بر می گردد و خطاب به بتمن) می بینی که این گاتهام ساخته بتمن چطوری دیوانه می شه. میخوای در گاتهام حکم کنی؟ بتمن باید ماسکش رو برداره و خودش رو نشون بده. اوه هر روزی که اینکار رو نکنه مردم دیگر خواهند مرد. از امشب شروع می شه، من سر حرفم هستم.
*مکالمه ژوکر با بتمن:
ب: اونا کجا هستن (منظور نامزد سابقش و دنت)؟
ژ: تو یقینا هیچی نداری که باهاش منو تهدید کنی.
*مکالمه ژوکر با گامبل(وقتی چاقو را روی دهنش گذاشته):
ژ: می خوای بدونی این زخم ها چطوری رو صورتم بوجود اومدند؟ پدرم …یه الکلی بود یه آدم پلید. یه شب اون دیوونه تر از همیشه شد و مادرم برای دفاع از خودش چاقو آشپزخونه را برداشت. پدرم از اون خوشش نیومد حتی یه ذره. در حالیکه می خندید چاقو رو ازش گرفت و بسمت من اومد و بمن گفت: «پسر ! تو چقدر جدی هستی؟!» با چاقو اومد پیشم و باز گفت: «چقدر جدی هستی؟» چاقو رو در دهانم فرو کرد و گفت: «بذار یه خنده روی صورتت درست کنم» و …
و بعد بلایی سر گامبل میاره و میگه «چرا اینقدر جدی؟»
* مکالمه ژوکر با چچن:
ژ: به آدمهات بگو برای من کار کنن این شهر مال منه.
چ: اونا برای یه آدم عجیب و دمدمی کار نمی کنن.
ژ: (چاقوش رو در میاره) چرا تو رو تیکه تیکه نمی کنیم و به خورد سگ هات نمی دیم، هوم؟ بعدش ببینیم که یه سگ وفادار واقعا چطوریه.
پایان قسمت اول/ Hamedgh / حامد.ق.ت
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
حیف که هنر پیشه jokerحیث لجر برنده اسکار نقش مکمل مرد (اگه اشتباه نکنم اگه بود به بزرگی خودتون ببخشید)در سال۲۰۰۸مرد. وشاهد هنرنمایی خودش در فیلم احتمالی بعدی نخواهیم بود. روحش شاد :cry: در مرد متن هم حامد جان دمت گرم حاجی من که لذت وفیض بردم.
حامد جان واقعا از زحمتهات ممنون.
خیلی عالی بود.وادارم کردی یه دور دیگه شوالیه تاریکی رو ببینم
خیلی جالب و خوب می نویسی ولی حتما سعی کن هر قسمتو کوتاه تر کنی چون خودم وسطاش ول کردم :mrgreen:
حامد جان دمت گرم.عالی بود.ولی بهتره به اون لیستی که میخوای نقد کنی(منظورم شوالیه ی تاریکی و تیمارستان آرکام)بازگشت بتمن رو هم اضافه کنی!چون این فیلم مبنا و پایه ی شوالیه ی تاریکیه!
در ضمن اعترافات ژوکر تو زندان هم خیلی معنا دار بود.زحمت اون هم بکش!!
SS Recount :-D
با سلام! (به امید فردایی بهتر برای شما و دوستان دیگر)
از یادآوری شما ممنونم.ولی تمامی مطالبم را که به سه بخش تقسیم شده به سایت ارسال کردم که به امید خدا در روزهای آینده در سایت قرار می گیرد.
اما بخشی دیگر از دیالوگها در بخش دوم و سوم قرار دارد که امیدوارم کمی رضایت شما را فراهم آورد.
امید است بخشهای آموزشی هم مفید واقع شده باشد.
با تشکر از همه دوستان گیمری!
همه چی رو بیخیال این فیلم بتمن مرا دیوانه کرده چه دیالگای خفنی چه صدای داشت این جوکر :mrgreen: من از اخر فیلم خیلی خوشم اومد این فیلم حتی دوبلش که تلویزون پخش کرد هم توش صدای گوینه ژوکر کولاک بود :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
مطلب بسیار خوبی بود. به شدت منتظر قسسمت دوم هستم.
با تشکر از حامد.ق.ت
خیلی جالب و خوندنی بود ممنون
pc$
آقا دمتون گرم واقعا گل کاشتی.اگه دو سه تا عکس هم از خود ژوکر میذاشتی عالی میشد.
کی حال داره اینو بخونه مگه بی کاریم؟ :?: :!: :?: :!:
کاملا موافقم :wink:
واقعا من که وقت و حوصله خوندنش رو ندارم.