مرگ زیباست | پیشنمایش بازی The Evil Within 2
در سال ۲۰۱۴ میلادی، زمانی که اولین شماره از بازی «شیطان درون» (The Evil Within) معرفی شد، متوجه شدیم کارگردان بازی کسی نیست جز «شینجی میکامی»، کسی که دارای کارنامهای درخشان در ساخت عناوین بزرگی نظیر «رزیدنت اویل» (Resident Evil) را دارد. عنوان «شیطان درون» هم روایتگر یک داستان مریض و بیمار بود که سعی داشت مخاطب را از نظر روانی تحت تأثیر قرار دهد، به این ترتیب در بازی پیچیدگیهایی گاها حیرتانگیز و البته معدودی را شاهد بودیم. عناصر اصلی تشکیلدهندهی شماره اول ترکیبی متنوع از مخفیکاری، وحشت و در نهایت زنده ماندن بود که البته بهخاطر ترکیب شدن عناصر سنتی و مدرن نتوانست یک عنوان ۱۰۰ درصد موفق از دید مخاطبان باشد. در ادامه با پیشنمایش بازی The Evil Within 2 همراه دنیای بازی باشید.
علیرغم این مشکلات، شرکت «بتسدا» سال گذشته خبر از ساخت شمارهی دوم عنوان ترسناک «شیطان درون» را داد. عنوانی که قرار است عناصر جدید و جالبی را به مخاطب خودش ارائه دهد که شامل ترس و بازگشت دوباره به کابوسی به نام «اِستِم» (Stem) است. طبق پایانبندی بعضا گُنگ بازی، حدسهای گوناگونی مبنی بر ادامهی این بازی وجود داشت که از جمله آن احتمال حضور «روویک» بود؛ اما همه چیز بر خلاف انتظارات ظاهر شده و داستان بازی اینبار خیلی شخصیتر است و قضیه از جایی شروع میشود که شخصیت اصلی داستان، یعنی «سباستین کاستیانوس» به الکل معتاد شده و دیگر کسی به حرفهای او اعتماد و توجهی ندارد تا اینکه سباستین، طی یک تماس تلفنی از سوی همکار سابق خود، «جودی کیدمن» متوجه میشود دخترش «لیلی» زنده است و اگر به دستگاه استم بازگردد شانس برگرداندن او وجود دارد. بهطور کلی آنچه که در The Evil Within 2 به نمایش در خواهد آمد شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد، چرا که درگیر یک داستانی عاطفی میان پدر و دختری خواهید شد که مدتها است پدر فکر میکرده فرزندش مرده و حالا کور سوی امیدی برای یافتن او بهوجود آمده؛ البته این امر سرانجام به اهدافی شوم ختم میشود که پشت تمامی آنها باز هم شرکت «موبیس»، همان شرکتی که اتفاقات پشت پرده شماره اول را به وجود آورده بود، قرار دارد.
از اینجا کل ماجرا شکل و بوی جدیدی به خود میگیرد و همچنان سازمان پشت پرده و بانی تمامی این اتفاقات یعنی «موبیس» معلوم نیست هدفش چیست و چه چیزی میخواهد، در آن سوی میدان هم سباستین باید دنبال دختر گمشده خود باشد. این دو مورد یک زاویه همدردی و انسانی را به رخ میکشد و در بخش دیگر ترس و وحشت را باید تجربه کنید.
گیمپلی بازی نسبت به گذشته بهنظر کاملتر شده و حالا شاهد محیطهای نسبتا بازتر هستیم. در نمایشهای اخیر بهراحتی میشد حس ترس و نگرانی را دید و آنچه که درمورد The Evil Within 2 وجود دارد، تنوع بیشتر آن در ابعاد گوناگون است. در میان راهروهای تاریک و سرد و برخورد با اولین رئیس بازی، با آن چهره حال بههمزن تنها در ذهن شما یک چیز را فریاد میزند: فرار کن! این هیولا در واقع به عنوان نگهبان از آن یاد شده و باید از دست او فرار کنید و از محیط و تیرهای خود برای آسیب زدن به او در بهترین فرصت استفاده نمایید. این بخش، در نگاه اول یکی از بهترین نمایشهای بازی بود. همینطور که سباستین در حال فرار از دست نگهبان است، باید مهمات برای اسلحه خود پیدا کند و در طرف دیگر از محیط بار دیگر برای ضربه زدن به این موجود عجیب استفاده کند. سباستین همچنین گاهی اوقات به عقب برمیگردد تا ببیند نگهبان در تعقیب او هست یا خیر. البته، این مورد را گفتیم، بهتر است به موجوداتی که در طول بازی زیاد آنها را میبینیم هم اشاراتی داشته باشیم. بهعنوان نمونه، گروهی از موجودات بازی شکل و شمایل دشمنهای شماره اول را دارند، اما با این تفاوت که احتمالا حسابشده تر به شما حمله میکنند! همچنین یک سری موجودات کوچک وجود دارند که سرعت بالایی دارند و با حرکات سریع به شما نزدیک میشوند و در بدترین زمان ممکن امکان دارد حتی شما را به راحتی از پای در بیاورند.
دومین رئیس بازی، یکی از شخصیتهای مهم بازی و البته نقش منفی ماجرا است که قرار است تا انتها برای شما کابوسی دیوانهوار بسازد. «استفانو والنتینی» عکاس، هنرمند و یک دیوانهی کامل که یک تنه بخش مهمی از داستان را به خود اختصاص داده و هدفهای او هنوز به شکل کامل مشخص نشده است. استفانو تقریبا شبیه به شخصیت «سندر کوهن» در «بایوشاک» (BioShock) بوده و با هنر خود، ما را وارد دنیای زیبا و البته ترسناک میکند. مبارزه دوم ما با یکی از اثرات خلق شدهی او است. Obscura موجودی است که از تراوشات استفانو برخواسته که یک قاتل عکاس را به تصویر میکشد. مبارزه با این موجود تقریبا چالشزا بود و سباستین نزدیک چند دقیقه و حتی بیشتر درگیر خود کرده بود و به این راحتیها دست از سر شخصیت اصلی ما بر نمیداشت.
بر خلاف مبارزه با نگهبان (اولین رئیس بازی) که بیشتر نیاز داشتید از محیط و گلوله برای نابودی او کمک بگیرید، در مبارزه با Obscura عناصر ترس و وحشت The Evil Within 2 را بیشتر برای مخاطب خود برجسته میکند، این یعنی استفاده از استراتژی، محافظهکارانه رفتار کردن و حفظ مهمات که در نهایت مجموع این موارد را باید در بهترین زمان ممکن برای نابود کردن این هیولا به کار ببرید.
بسیاری از عناصر شماره اول به این نسخه هم منتقل شده، مثلا اتاقهای امن که سباستین میتواند کمی خود را از هیجان و ترس دور کرده و برای ارتقا تجهیزات استفاده کند. اسلحهها و قابلیتهای سباستین هم کمی دستخوش تغییرات شدهاند، بهعنوان مثال تیرکمان شماره اول را بهخاطر میآورید؟ حال در این نسخه میتوانید از آن به شکل کاملتری استفاده کنید و تلههای مرگبارتری خلق کرده و دسته زیادی از دشمنان را به کام مرگ بکشید. برای ساخت تله نیز مثل قبل نیاز به پیدا کردن آیتمهای مخصوص به خودش را دارید که با گشت و گذار در محیط میتوانید به آنها دست پیدا کنید. بخش ارتقا مهارت سباستین هم گسترش یافته و کمی شکل و شمایل بهتری پیدا کرده است. یکی دیگر از عناصری که در این شماره برگشته، Stamina یا همان استقامت سباستین است، موقعی که خیلی سریع میدوید تا از شر دشمن یا هیولاهای بازی در امان بمانید، مقدار آن کم میشود و مجبورید برای اینکه از ایستادن چندین ثانیهای در امان (!) بمانید، آن را ارتقا دهید تا بتوانید زمان بیشتری را به دویدن اختصاص دهید. البته، این همهی ماجرا نیست و مثل همیشه دیگر بخشهای مهم بازی مثل میزان خط سلامتی، سرعت پر کردن خشاب اسلحه و دیگر موارد هم نیازمند ارتقا هستند.
در نهایت، The Evil Within 2 آنگونه که بهنظر میرسد سعی کرده تا ترس و توهم را تشدید کرده و عناصر گیمپلی را هم بهبود بخشد و این عنوان فرصت مناسبی برای تبدیل شدن به یک شاهکار را نیز دارد، به شرط این که بتواند از تمامی جوانب به شکلی درست استفاده کند. بازی The Evil Within 2 برای پلتفرمهای پلیاستیشن ۴، اکسباکس وان و رایانههای شخصی در تاریخ ۱۳ اکتبر (جمعه، ۲۱ مهر ۱۳۹۶) عرضه خواهد شد.