خانه » مقالات بازی از رنجی که میبریم | خرگوش کُشی! × توسط سینا کیارستمی در ۱۳۹۶/۰۸/۲۰ , 18:00:16 0 به جرأت میتوان گفت که تمام آمال و آرزوها و هست و نیست یک فیلم ساز، یک بازیگر، یک نویسنده و یک بازیساز، در مخاطباناش خلاصه میشود. این مخاطبان هستند که با واکنشهای خود نسبت به یک اثر (یک فیلم، یک کتاب، یک بازی یا محصول هنری/ رسانهای دیگری) به صاحب اثر جهت میدهند. این مخاطبان هستند که به صاحب اثر، اعتماد و اعتبار و به خود اثر شخصیت میدهند. آیا همین مسیری که پیش میروی، مسیر درستی است یا خیر؟ از روی واکنش مخاطبان خود میتوانی بفهمی. همچنین میتوانی نقدهای دلسوزانه منتقدان را به کار بگیری و در اثرهای بعدی خودت، بهتر و قویتر ظاهر شوی؛ البته همهی چیزهایی که تا بدین جا گفته شد، یک شرط مبرهن دارد، آنهم اینکه اصلا اثری منتشر شده باشد و مخاطب چیزی دیده، شنیده و یا خوانده باشد. در مجموعه مقالات «از رنجی که میبریم»، قصد داریم به معرفی بازیهایی ویدیویی بپردازیم که زیر همان شرط گفته شده، به قول شاعر گفتنی «بار امانت نتوانستند بکشند». از علل شکست و ناکامی این پروژههای بعضا پرهزینه، تا جایی که اطلاعات داشته باشیم و موجود باشد در این مجموعه مقالات با شما بهاشتراک میگذاریم. قرار است در مقالات «از رنجی که میبریم» از اینکه چرا یکی تا مرحله انتشار بالا آمد و اما هرگز منتشر نشد، از اینکه چرا یکی در مرحله ساخت متوقف شد و از اینکه چرا یکی سهماش از دنیای بازیها، فقط یک اسم بود و هرگز موجودیت نیافت برایتان بگوییم. با بازی لغو شدهی Attack of the Killer Rabbids from Outer Space (حمله خرگوشهای فضایی قاتل)، در قسمت دهم مجموعه «از رنجی که میبریم»، همراه دنیای بازی باشید. قبل از شروع مقاله، لازم به ذکر است که اطلاعات خام این پروژهها، به صورت مستند و آرشیو شده در سایت unseen64 موجود است. ماجرا برمیگردد به شش یا هفت سال پیش، زمانی که شرکت «یوبیسافت مونتپلییر» (Ubisoft Montpellier) تصمیم میگیرد تا حملهای همه جانبه توسط خرگوشهای وحشتناک خود به زمین تعبیه ببیند. البته، کمی قبلتر یعنی سال ۲۰۱۰ میلادی، روزگار با «بیاید فقط یک بازی شوتر ترسناک برای پلیاستیشن ۳ و اکسباکس ۳۶۰ بسازیم» سپری میشود. همین جمله، سرآغاز حمله خرگوشهای فضایی به زمین میشود. ابتدا نقشه اینگونه طرحریزی میشود که این بازی، یک شماره از فرانچایز Raving Rabbids باشد. داستانِ این ایده نیز به خوبی پرداخته میشود، بدینگونه که این خرگوشهای ترسناک، پسرعموهای خرگوشهای احمق معروف (Raving Rabbids) باشند که از سیاره دیگری آمدهاند؛ با این تفاوت که آنها دندانهای تیز (به جای دندانهای پهن و احمقانه خرگوشهای احمق) و چشمانی بدون مردمک داشته باشند. همزمان با این ایده پردازیها و نقشهکشیها و در یک کلام، همزمان با حالِ خوبِ Attack of the Killer Rabbids from Outer Space، طرحهایی مفهومی نیز از خرگوشها، انسانهای درحال مبارزه، محیط بازی و خرگوشی غول پیکر منتشر شد تا بازی را به طور جدیتری به همگان معرفی کند. از طرحهای مفهومی منتشر شده از بازی، حضور چندین انسان در میدانهای نبرد خبر از بخش چندنفرهای میدهد که کمی بعدتر نیز شرکت یوبیسافت مونتپلییر تایید میکند این بازی یک بازی co-op multiplayer خواهد بود. روند هرچه ترسناکتر کردن بازی همینطور درحال پیشروی بود که نهایتا سازندگان بازی از بابت ایده اولیه خود، یعنی ارتباط داشتن بازی با Raving Rabbids نگران شدند. علت آن بود که اگر این بازی به عنوان نسخهای از فرانچایز دوست داشتنی Raving Rabbids معرفی میشد؛ برای مخاطبان آن بهخصوص کودکان دردسر ایجاد میکرد. طی مصاحبهای که آقای «جین کارل توپیک برون» (Jean-Karl Tupic-Bron) با رسانه Polygon داشت؛ ایده اولیه داستانی این بازی را باطل اعلام کرد و کمی بعد نیز، نام بازی به Killer Freaks تغییر کرد. در کنفرانس E3 2011 نیز دمویی از این بازی با نام Killer Freaks منتشر شد و شد مقدمات «خرگوش کشی» امروز ما. بعد از کنفرانس نیز طرحهای مفهومی بازی، بیشتر یک بازی زامبیکشی را روایت تصویری میکردند تا حمله خرگوشهای فضایی به زمین. کم کم وقت آن رسیده بود که با طرحهای حملهیِ پسرعموهای خشن اما دوستداشتنیِ خرگوشی خداحافظی کنیم. چرا که یوبیسافت به کلی مکانیزم بازی را نیز دگرگون کرد و بر این شد تا بازی را فقط برای کنسول WiiU منتشر کند. بخش چندنفره بازی به کلی حذف شد و نقشه دنیای بازی نیز تغییرات بسیاری کرد. در نهایت در ۱۸ نوامبر سال ۲۰۱۲ میلادی، عنوانی به نام ZombiiU به بازار عرضه شد که گفته شد این همان بازی Attack of the Killer Rabbids from Outer Space است که دچار تحولات فراوانی شده. درهمان ایام کسی به خرجاش نرفت که این، همان باشد و در نهایت آقای «جین کارل توپیک برون»، معترف شد که بازی خرگوشهای فضایی در اصل کنسل یا لغو شده است اما بهزودی روی آن دوباره کار خواهد شد. همین اعتراف کافی بود تا بدانیم دیگر پسرعموهای بداخلاق Raving Rabbids را رو در رو ملاقات نخواهیم کرد. نویسنده سینا کیارستمی linkedin.com/in/mohammadsina-kiarostami-268521128 شرکت یوبی سافت (Ubisoft) مقالات بازی دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخبرای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.