گزارش تحیلی دنیای بازی از تولد هیولا

در ۱۳۹۶/۱۰/۱۵ , 20:30:44
هیولا

پنج شنبه ۱۴ دی ساعت ۱۱ مراسم تولد هیولا شروع شد. البته من مقداری دیرتر رسیدم و ساعت تقریباً ۱۲ و نیم شده بود. هیولا که یک فروشگاه اینترنتی برای فروش بازی های پی سی است توسط شرکت فن افزار ساخته شده و چند وقتی هست که در حال سرویس دادن است. مراسم با برگزاری مسابقات کانتر استرایک و فیفا (یا شاید هم PES) شروع شد و در پایان هم به برندگانش جوایزی اهدا شد.

تعداد زیادی از اصحاب رسانه های مختلف از فارس نیوز گرفته تا دنیای بازی در گردهمایی حضور داشتند. قسمت آخر مراسم خوردن کیک تولد هیولا بود که من دیگر نماندم و بیرون آمدم.

اما قسمت یکی مانده به آخر مراسم توضیحات سازندگان و پرسش و پاسخ بود. که آقایان امیرحسین فصیحی، کسری تهرانی و یاسر ژیان در ابتدا داستان ساخته شدن هیولا را توضیح دادند و سپس به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

فصیحی، مدیر عامل فن افزار، توضیح داد که ایده ی هیولا وقتی به سر ما افتاد که گرشاسپ را ساخته بودیم و در فروشش با ناشران و توزیع کنندگان به مشکل خوردیم. همانجا بود که فکر کردیم اگر یک بستر فروش اینترنتی داشتیم کارمان خیلی راحت تر می شد. فصیحی اضافه کرد که حدود شش سال پیش بود که برای اولین بار پروژه را به بنیاد بازی ها بردیم و برای مسئولین ارائه کردیم و حالا که در اوایل سال ۹۶ با نزدیک شدن به انتشار بازی بچه های مورتا سرمان مقداری خلوت تر شده بود عزم را جزم کردیم که کار را تمام کنیم.

بعد از فصیحی ژیان که مدیر فنی شرکت فن افزار است در برابر خبرنگاران حاضر شد و در باب موضوعات فنی هیولا توضیح داد. او گفت که قرار نیست هیولا فقط یک فروشگاه معمولی باشد و قرار است در آینده به یک بستر بسیار کامل تر برای گیمرها و سازنده ها تبدیل شود. ژیان نوید داد که قرار است قسمت هایی مثل شبکه های اجتماعی، تعامل با دوستان و جدول رتبه بندی و امکان بازی کردن آنلاین هم اضافه شود.

بعد از ژیان کسری تهرانی مسئول توسعه تجاری فن افزار آمد و در باب انتشار اولین بازی خارجی پی سی که به صورت قانونی قرار است در ایران و در هیولا منتشر شود توضیح داد. این بازی همان بازی معروف و دوست داشتنی This War of Mine است که نام فارسی اش را گذاشته اند «این جنگ من». تهرانی اضافه کرد که فن افزار با شرکت ۱۱bits قراردادی بسته است که به شکل قانونی و رعایت مسائل مربوط به لایسنس و کپی رایت این جنگ من را بعد از فارسی سازی کردن در هیولا منتشر کند. اما تهرانی در پایان صحبتش مدعوین را شگفت زده کرد و گفت همین الان که من با شما صحبت می کنم بازی این جنگ من در هیولا منتشر شد! که قیمتش هم یک چهارم قیمت جهانی و حدود ۲۰ هزار تومان است.

بعد از کسری تهرانی امین شریفی مدیر عامل کافه بازار آمد که صحبت‌هایی را مطرح کرد. البته که خیلی هم چیز مهمی نبود.

بعد از پایان توضیحات سازندگان هیولا نوبت پرسش و پاسخ شد.

اولین سوال و شاید مهمترین سوال این بود که آیا شرکت فن افزار برای ساخت هیولا از جایی کمک مالی گرفته است؟ فصیحی خیلی صراحتاً اذعان کرد که خیر. هیولا تا الان تماماً داخل شرکت فن افزار ساخته شده و هیچ کمکی از جایی نگرفته اما وعده هایی از برخی مسئولین به ما داده شده که قرار است حمایت هایی انجام دهند.

سوالات دیگر خبرنگاران بیشتر در مورد آینده ی هیولا و فیچرهای آتی بود که پاسخ ها هم عمدتاً نشان می داد که قرار است هیولا تمام فیچرهای اصلی فروشگاه های مهم را داشته باشد اما کِی معلوم نیست.

اما من از طرف دنیای بازی سوالم این بود که چرا هیولا ۳۰ درصد از فروش بازی ها را می گیرد و ملاکش برای این کار چیست؟ چرا مثلاً ۳۲ درصد یا ۲۵ درصد نمی گیرد. آیا صرفاً چون مثلاً استیم و GOG یا اپ استور ۳۰ درصد فروش را می گیرند شما هم همان کار را می کنید؟ فصیحی در پاسخ گفت که این سوال شما «بازی چرا اینقدر؟ پس چند تا است». این عددی است که مارکت به آن رسیده و این که چه طور به این عدد رسیده‌اند را باید از خودشان بپرسید.

من که طبیعتاً از این جواب راضی نشده بودم گفتم: مشخصاً شما بازی انگاره را روی هیولا عرضه کرده اید و اتفاقاً این بازی برای هیولا کاربر آروده است و نه هیولا برای انگاره. آن وقت چه دلیل دارد که انگاره هم برای شما کاربر بیاورد و هم شما ۳۰ درصد از فروشش را بگیرید؟ ژیان در آن میان گفت که ما داریم سرویس می دهیم. و فصیحی اضافه کرد که البته انگاره فقط ۲۰۰ کاربر برای ما آورده و ما به بقیه بازی سازان هم گفته ایم که عجالتاً اگر بخواهند اصلاً ما هیچ درصدی نمی گیریم. ژیان هم ادامه داد که سیاست هیولا این است که سازنده می تواند محصولش را در جاهای دیگر هم بفروشد. (یا حداقل من همچون چیزی برداشت کردم.)

حالا در فرصت مناسبی در باب درصد مشارکت فروشگاه های مختلف در ایران و جهان برای‌تان توضیح می دهم.

از چهره های آشنای این نشست می توان آرش برهمند مجری و سردبیر برنامه های صدا و سیما، امین شریفی مدیر عامل کافه بازار، عماد رحمانی مدیر عامل شرکت بازی سازی رسانا شکوه کویر و آریا اسرافیلیان سازنده بازی ارتش های فرازمینی را نام برد.

تولد هیولا
تولد هیولا

 

تولد هیولا - مسابقات
تولد هیولا – مسابقات

 

از راست: آرش حکیمی- میثم قربانی- دانیال نوروزی- علی ذاکری (آن بچه نمی دانم کیست)
از راست: آرش حکیمی- میثم قربانی- دانیال نوروزی- علی ذاکری (آن بچه نمی دانم کیست)

 

آرش برهمند در حال مصاحبه
آرش برهمند در حال مصاحبه

 

امیرحسین فصیحی در حال سخنرانی
امیرحسین فصیحی در حال سخنرانی

 

آن فرد سمت راستی مدیر عامل کافه بازار است
آن فرد سمت راستی مدیر عامل کافه بازار است

 


2 دیدگاه ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

:27: 
:D 
:40: 
:44: 
:-) 
:10: 
:41: 
:60: 
;) 
:59: 
:( 
:16: 
:162: 
:13: 
 
:22: 
:42: 
:11: 
:111: 
:17: 
:20: 
:wow: 
:| 
:49: 
:54: 
:56: 
:45: 
:47: 
:46: 
:43: 
:57: 
:like: 
:dislike: 
:metal: 
:51: 
:52: 
:55: 
:58: 
:48: 
:spoiler: 
:53: 
:steam: 
:xbox: 
:PS: 
:n: 
:50: 
:discord: 
 
  1. اولاً که مارکتی که به این نتیجه رسیده کلی خدمات میده ، شما چی میدین ، هر وقت اون خدمات رو دادین ، این هزینه ها رو هم بگیرین ، دوماً که همین کارا رو کردن که الان epic games فروشگاه خودش رو راه انداخته ، و ۱۲ درصد بیشتر نمی گیره ، به جز اینکه انجین بازی براتون رایگان درمیاد ، یعنی ۵ درصد انجین رو نمی گیره ، دندون گردی استورها با بزرگتر شدن بازی سازها پایان میابه. بلیزارد هم بازی هاش رو روی استیم منتشر نمی کنه و خیلی از کمپانی ها بزرگ هم دارن به این نتیجه میرسن که دیگه این کار رو نکنن.

    ۰۰
  2. سلام. ممنون بابت گزارشتون. به وبسایت سر زدم و خیلی خوشحال شدم که چنین قراردادی با استدیوهای خارجی بسته شده تا بازی بصورت واقعا قانونی عرضه بشه. و بیشتر خوشحال شدم که بازی شمشیر تاریکی هم به فروش میره چون بالاخره میتونم این بازی رو تجربه کنم (چیزای خوب زیادی در موردش شنیدم).
    همچنین از دیدن چهره هایی مثل خودتون و آقای قربانی و علی ذاکری گرامی خوشحال شدم. موفق باشید.

    ۰۰
مقالات بازی بیشتر
چند رسانه ای بیشتر