مصاحبه با David Cage در مورد تکنولوژی پیشرفته ی Kara

Vahid توسط Vahid
در ۱۳۹۰/۱۲/۱۸ , 18:12:26
default image

در سال ۲۰۰۵ استودیوی پر آوازه ی Quantic Dream یک دموی تکنیکی به نام The Casting را رونمایی کرد که در آن زمان توانست مرز های قدرت سخت افزاری را فراتر ببرد، دمویی نمایشی از یک کاراکتر که تکنیک های به کار رفته در مدل سازی آن همه را شگفت زده کرده بود و بازی کننده ها را به این فکر انداخته بود که آیا واقعاً چنین حدی از واقع گرایی در کنسول ها و بازی های این نسل امکان پذیر است؟ در سال ۲۰۱۰ بازی Heavy Rain منتشر شد و به این سوال پاسخ داد، بله آن دموی شگفت انگیز، پیش نمایشی از چیزی بود که در Heavy Rain دیدیم. مدل سازی پیشرفته و نمایش طبیعی رفتار های کاراکتر ها مسیری بود که Quantic Dream به تنهایی در آن پیشتاری می کرد. اما این پایان راه نبود. پس از آن بازی LA Noire استودیوی Team Bondi وارد بازار شد و استاندارد های جدیدی از مدل سازی کاراکتر ها را معرفی کرد اما تکنولوژی که این بازی از آن بهره می برد بی نقص نبود.

حالا ۷ سال بعد از نمایش دموی The Casting استودیوی Quantic Dream یک بار دیگر قصد دارد تا همگان را شگفت زده کرده و با اصلاح تمامی مشکلاتی که تکنیک های مدل سازی Heavy Rain داشت رویای David Cage یعنی ارائه ی انیمیشن های کاملاً زنده و تعاملی را به حقیقت مبدل کند.

David Cage پیش از سخنرانی اش در همایش GDC 2012 گفت:

“در آن زمان هدف ما این بود که از موتور پایه ی بازی استفاده کنیم تا ببینیم چه طور می توانیم احساسات و عواطف مختلف را به نمایش بگذاریم. ما می خواستیم ببینیم از نظر فنی به کمک بازیگر ها و حرکت های آن ها بر روی صحنه به چه نتیجه ای می رسیم و با چه چیزی مواجه خواهیم شد. ما از انجام این کار بر روی Heavy Rain خیلی چیز ها یاد گرفتیم، چه از کار هایی که به درستی انجام شد و چه از اشتباهاتی که کردیم و کار هایی که می توانستیم طور دیگری آن ها را انجام دهیم.”

“وقتی کار ساخت Heavy Rain تمام شد با خود فکر کردیم که چرا نباید دقیقاً تکنولوژیی که در Heavy Rain است را به صورت Real-Time وارد موتور پایه ی بازی بکنیم و ببینیم که حاصل کار چگونه خواهد بود؟”

تکنولوژیی که قرار است به شما معرفی شود Kara نام دارد، محصولی از استودیوی Quantic Dream که قرار است قدرت های آن را در کنسول پلی استیشن ۳ ببینیم. در دموی نمایشی این انجین جدید یک زن جوان روبات شکل را خواهید دید که ظاهراً دارد آواز می خواند در این حین حرکات دست و پای آن به طرز باورنکردنی طبیعی و واقعی جلوه می کند طوری که پیشرفت های بسیاری را نسبت به دموی The Casting احساس خواهید کرد.

بازیگر Kara خانم Valorie Curry است که در فیلم سینمایی Twilight: Breaking Dawn ایفای نقش کرده است.

David Cage در این باره می گوید:

“ما می خواستیم بازی جدیدمان پیشرفت بسیار زیادی داشته باشد. خیلی چیز ها بود که نمی توانستیم آن ها را با انجین قدیمی مان انجام دهیم به همین دلیل تصمیم گرفتیم یک انجین کاملاً جدید بسازیم. Kara فقط ابتدایی ترین چیز هایی است که با انجین جدید نشان داده ایم چون ما هنوز انجین جدید مان را به طور کامل بهینه سازی نکرده ایم. چیزی که از این انجین دیده اید تنها ۵۰ در صد از توانایی های حقیقی آن است.”

“Kara فقط بخشی از یک تکنولوژی جدید یا نتیجه ی آشنایی بیشتر با معماری سخت افزاری پلی اسیتشن ۳ نیست. Kara نتیجه ی رویکرد کاملاً جدید Quantic Dream به فناوری Motion Capture و سرمایه گذاری بر روی تکنیک های جدیدی است که استفاده از آن ها در صنعت فیلم های CG هالیوودی به یک اصل و قانون بدل شده است، استودیو هایی که به صورت یکباره و کامل از Motion Capture استفاده می کنند.”

“منظور از استفاده کامل و یکباره (یا Full-Performance Capture ) از Motion Capture، فیلم برداری از بدن، چهره و ضبط صدا به صورت «هم زمان» است. اکثر استودیو ها در صنعت بازی سازی از Motion Capture به صورت دو مرحله ای استفاده می کنند یعنی اول از صورت بازیگر ها فیلم برداری می کنند و صدایشان را ضبط می کنند و در مرحله ی بعد همین کار یعنی فیلم برداری را برای بدن بازیگر ها انجام می دهند و نه به صورت یکباره و همزمان.”

“این روش به طور مناسبی کار می کند. بازی های بسیار بزرگی بوده اند که به همین شکل ساخته شده اند. حتی Heavy Rain هم همین طور ساخته شد. اما ما احساس کردیم اگر قرار است حرکات و احساسات در بهترین شکل باشد و اگر می خواهیم بهترین پرفورمنس و نتیجه را از بازی بازیگر ها بگیریم باید همه چیز در یک نوبت ضبط شود.”

“به همین دلیل ما خیلی بر روی استودیوی Motion Capture سرمایه گذاری کردیم. فیلم برداری Heavy Rain با ۲۸ دوربین انجام شد اما ما این بار تعداد دوربین ها را تا ۶۵ عدد افزایش داده ایم. حالا دیگر می توانیم به صورت همزمان از صورت و بدن چند نفر فیلم برداری کنیم. این صرفاً یک تغییر کوچک نیست. در حال حاظر فیلم های Avatar و Tintin به همین شکل فیلم برداری شدند. صنعت فیلم های CG دقیقاً به همین شکل کار می کند چون آن ها می دانند که تصویر برداری همزمان از صورت و بدن چه قدر مهم است.”

تکنولوژی Motion Capture حرفه ای و کامل استودیوی Quantic Dream به راحتی به بازی سازان اجازه می دهد تا تصاویری را که در صبح ضبط کرده اند تا بعد از ضهر همان روز به صورت گرافیکی (یا همان تصاویر مجازی) وارد انجین بازی بکنند.

بازیگر Kara (زن جوان روبات شکل) خانم Valorie Curry ستاره ی جوان سریال تلویزیونی Veronica Mars و فیلم سینمایی Twilight: Breaking Dawn است که از بین ۱۰۰ بازیگر دیگر توسط David Cage انتخاب شده است. او رسایی قابل توجهی را در بازی اش در نقش Kara نشان می دهد. او در طول ویدئوی ۷ دقیقه ای که در دمو می بینیم مثل یک روبات بی احساس، حرکت می کند یا مثل یک شخص خردسال تعجب می کند و یا حتی به طرز بسیار طبیعی احساس ترس می کند. با این که Jacqui Ainsley بازیگر نقش اول زن بازی Heavy Rain (کاراکتر Madison Paige) و Aurélie Bancilhon بازیگر دموی نمایشی The Casting هم کارشان را به خوبی انجام دادند اما Valorie Curry در این دمو کاملاً نشان می دهد که ظرفیت بالاتری دارد چرا که بازی کردن در نقش یک ربات توانایی و استعداد بسیار زیادی می طلبد.

David Cage ادامه می دهد:

“من در گذشته نقش کاراکتر اصلی را بر عهده می گرفتم. در بازی Fahrenheit (فارنهایت) من در نقش Lucas Kane (لوکاس کین) بودم. کار های Motion Capture لوکاس کین را خودم انجام می دادم اما من زیاد بازیگر خوبی نیستم. در Heavy Rain با توجه به کیفیتی که ما از بازی انتظار داشتیم انجام این کار غیر ممکن بود. ما به بازیگر های واقعی نیاز داشتیم چون ما افراد با استعداد را می خواستیم، چون تکنولوژی به نقطه ای رسیده که شما می توانید بازیگر را از نابازیگر تشخیص بدهید.”

“این مورد در Heavy Rain زیادی داشت. در Kara شما نمی توانید صحنه ای که یک تاثیر خاص بر مخاطب می گذارد را به همراه یک بازیگر ناکارآمد تصور کنید. تکنولوژی روز به روز دقیق تر و پر جزئیات تر می شود  و انتخاب های بهتری را در اختیارتان می گذارد به همین خاطر شما به افراد با استعداد نیاز دارید.”

این تصویر متعلق به یک انجین کاملاً جدید است، با سخت افزار پلی استیشن ۳ رندر شده و کیفیت شگفت انگیز آن به خاطر سیستم Full-Performance Capture است.

یکی از نکات کلیدی که David Cage به آن اشاره می کند در مورد کتاب The Singularity is Near (فردیت نزدیک است) اثر Ray Kurzweil است. Ray Kurzweil معتقد است یکی از چیز هایی که تاثیر شگرفی بر آینده ی زندگی انسان (جسم و فکر انسان) می گذارد علم روباتیک (و هوش مصنوعی) است.  David Cage می گوید:

“من در مورد ماشینی فکر می کردم که «خود آگاه» باشد و قطعاً چیزی که احساس داشته باشد و بتواند چیزی را باور کند، خود یک جاندار و چیزی شبیه به انسان خواهد بود.”

“مثلاً تصور می کنم مشکلی در یک کارخانه به وجود می آید، این چیزی است که هرگز نباید اتفاق بیفتد اما اتفاق افتاده. این تنها یک شروع است، می توانید فکرش را بکنید تکنولوژی های دیگری مثل Kara ساخته شوند که «حس» داشته باشند به طوری که دنیا با آن ها دگرگون خواهد شد.”

همان طور که دموی نمایشی The Casting معرفی شد و در نهایت خود منجر به ساخت بازی Heavy Rain شد به نظر می رسد Kara هم به عنوان یک مولفه ی علمی-تخیلی می تواند دست مایه ی پروژه ی بعدی استودیوی Quantic Dream باشد.

The Casting، دمویی که منجر به ساخت Heavy Rain شد. آیا این اتفاق برای Kara هم می افتد؟

“من کشف کردن چیز هایی که به انسان مربوط باشد را دوست دارم. چه مربوط به گذشته باشد چه حال و چه آینده، فرقی نمی کند فقط در مورد وجود انسان ها، احساسات و روابط آن ها با هم باشد و این که ما انسان ها چه طور احساس می کنیم، چه طور عاشق چیزی می شویم و چه طور از چیزی متنفر می شویم، این چیزی است که من می خواهم به آن پی ببرم.”

“خیلی از مردم هستند که شاید کار های جالب تر و متفاوت تری انجام می دهند اما احساس می کنم در مورد چیزی که می خواهم کشف کنم تیم ما تنهای تنها باشد. چیزی که ما می خواهیم بسازیم یک سرگرمی تعاملی واقعی برای مخاطبان بزرگ سال است. نمی خواهم وانمود کنم ما با استعداد تر و برتر از دیگران هستیم اما بازی های بسیاری در بازار است که سرگرمی محدودی دارند اما ما سعی داریم چیزی بسازیم که برای افراد بزرگ سال تر مناسب باشد.”

“وقتی از کسانی که دور و برم هستند سوال می کنم که چه بازی هایی انجام می دهند آن ها می گویند که اصلاً بازی نمی کنند. آن ها هنوز تلویزیون نگاه می کنند و به سینما می روند اما این که آن ها اصلاٌ بازی نمی کنند چون وقتش را ندارند، درست نیست چون واقعیت این است که دیگر هیچ بازیی برای آن ها وجود ندارد. برای این که آن ها را به بازی کردن برگردانید شاید بتوانید برای آن ها بازی های Casual بسازید. ببینید Angry Birds چه کار کرد، این بازی خیلی سرگرم کننده است. با این بازی می توانید همه ی خانواده تان را سرگرم کنید. به کنسول Wii نگاه کنید که چه طور کسانی که اصلاً بازی نمی کردند را جذب کرد. این کنسول فوق العاده است.”

“اما کاری که ما سعی می کنیم انجام دهیم این است که با قرار دادن محتوا های مخصوص افراد بزرگ سال، قرار دادن تجربه های مخصوص بزرگ سالان در بازی هایمان، آن ها را متقاعد کنیم که بازی کنند. بازی های ما برای کسانی است که در بازی ها به دنبال چیزی فراتر از سرگرمی صرف و آدرنالین هستند.”


24 دیدگاه ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

  1. باید اینها رو هم اضافه کنم . که این تیم داره یک کار پرهزینه و ریسکی رو انجام میده . (البته فکر کنم راهشو پیدا کرده)
    شما ببینید از این فناوری در فیلمها خیلی استفاده شده ولی در بازی ها هزینه بالا میره . (گرچه تو فیلمها هم هزینه بالاست اما پولشو در میاره فیلم)
    گذاشتن ۶۵ دوربین برای تصویر بردازی منو یاد فیلم آواتار میندازه که اگه یادم نرفته باشه از ۹۵ دوربین همزمان برای لوکیشن ها استفاده میکردند . تازه اگه اون دوربین های لیزری مکان یا ب و … رو هم حساب کنیم ۱۲۰ دوربین داشت .
    بقیه چیزا بماند .
    هزینه با این کار واقعا بالا میره و همینطور حجم کار . شما تصور کنید که صبح ۱ ساعت با ۶۵ دوربین فیلمبرداری شده عصر باید یک تیم بزرگ تمام اون حجم تصاویر (که با محاسبه ی من حدود ۱ ترابایت حداقل میشه) رو پردازش کنند و اونا رو بصورت دیجیتالی وارد موتور کنندش که این کار واقعا نیرو و تمرکز زیادی می خواد . تیمی که روی این کار میکنه هم باید دقیق باشه و هم باید تمام انرژیشو بزاره براش . :wink:
    کشته ندن خوبه :-D

    ۰۰
  2. مثل اینکه یکی پیدا شد بگه که بابا بازی فقط صرفا بازی نباید باشه و باید فراتر باشه .
    از اینکه برا بزرگسالان میخواد بازی بسازه خودش ته حرکته . چون واقعا این قشر کم به سمت بازی ها میرن . چون واقعا بازی ها به عقل و فهم اونها نمیخوره .
    سقوط هواپیما و تیراندازی از این چیزا نباید در بازی های بزرگسالها باشه چون اونها از این خندشون میگیره و اصلا دیگه بازی نمیکنند . میگن این مال یک مشت بچه ی خیال پردازه .
    این فکر این مرد عالیه .
    ————————-
    خودم میرم تو ساخت موتوررشون کمکشون میکنم . یا اگه موتوره خوب بود با موتور خودمون اونم ترکیب میکنیم بشه ۴ موتوره :wink:

    ۰۰
    1. نسل بعد سال ۲۰۱۳ معرفی میشه دیگه بحثو تمومش کنید از همین الان پولا :wink: تونو واسه کنسول جدید کنار بگذارید

      ۰۰
  3. heavy rain یکی از بهترین های این نسل بود و همه چی تمام بود.
    و نمره های این بازی عالی بود.
    این بازی هم چون استودیو Quantic Dream داره میسازه،بدون شک عالی میشه.
    با این جمله ی اول هم خیلی حال کردم:”استودیوی پر آوازه ی Quantic Dream”
    __________________
    Sony Computer Entertainment association
    >>>SCEA1993-2012<<<
    like.no.other

    ۰۰
    1. arkham@ واقعا heavy rain یک چیز ورای یک ویدیو گیم بود و بیشتر از یک محصول سرگرمی سازی بود. David Cage واقعا نابغه ی این صنعت هست.
      ——————————-
      Sony Computer Entertainment association
      >>>SCEA1993-2012<<<
      like.no.other

      ۰۰
  4. ها !!!!!!
    الان چی قراره بشه ؟؟؟ چی شده ؟؟ چی شد ؟؟؟ من موندم …کلا بازی هوی رین که خیلی خفن بود و تک بود برای همین هم هستش که گفتند دیگه نسخه دومی در کار نخواهد بود !!!
    ………………………………………………….
    عملا کف کردم !!! اونجا کجا و ما کجا ؟؟ خداییش پیشرفت به این میگن …. بی خیال الان دوباره اخطار …
    خیلی خوبه همین جور ادامه بدن چند سال دیگه هم زمان که دارن فیلم می سازن بازیش رو هم با همون دوربین ها فیلم برداری می کنن و می دن بیرون ..

    ۰۰
  5. کلا کاره این شرکت Quantic Dream خیلی درسته….
    اگر این پروژه Kara واقعا برای PS3 باشه باید گفت که هنوز عمر این کنسول تمام نشده که نسل بعدی بخواد رونمایی بشه….
    چه بازی هایی بسازه این Quantic Dream با این تکنولوژیه خفنش…. :wink:

    ۰۰
  6. دمش گرم این دیوید کیج کارش درسته. فقط یه چیزی می مونه اونم اینه که هزینه ی استفاده از این تکنولوزی چه قدره. چون یکی از چیز هایی که باعث شد دیوید کیج تکنولوژی Motion Scan رو ناکارآمد بدونه و حسابی اون رو بکوبه این بود که این تکنولوژی خیلی استفاده ازش گرون در میاد (که آخرم باعث شد تیم باندی ورشکست بشه). دیوید کیج قول داده بود که یه فناوری بهتره از Motion Scan بسازه و آخرم همین شد. البته در آینده یه چند تا رقیب گردن کلفت هم داره!

    ۰۰
    1. واقعا این دیوید کیج مغز متفکر بازی های رایانه ایه
      حیف که نمیتونیم بریم اونجا و سخنرانیاش رو ببینیم
      ادم واقعا وقتی این عکسارو میبینه میفهمه کاراکترا چه حسی دارن دم این تکنولوژی گرم
      حالا نگفته قراره تو کدوم بازی از این تکنولوژی استفاده شه ؟

      ۰۰

مقالات بازی

بیشتر

چند رسانه ای

بیشتر