خانه » مقالات بازی نابرده رنج، گنج مسیر نمیشود | نقد و بررسی بازی SteamWorld Dig 2 × توسط صادق شجاعیفرد در ۱۳۹۷/۰۲/۱۴ , 21:10:49 0 بازیهای مستقل همواره طرفداران خاص خود را داشته و بیشتر آنها تجربهها و ایدههای جالبی را به کاربران خود ارائه میدهند. شرکت Image and Form International AB در سال ۲۰۱۳ میلادی اولین نسخه از بازی SteamWorld Dig را منتشر کرد که کاربر را در نقش یک معدنچی قرار میداد و موفق شد نظر بسیاری را به سوی خود جلب کند. این شرکت در اواخر سال ۲۰۱۷ نسخهی دوم بازی مذکور را به بازار عرضه کرد و موفقیتی بزرگتر از نسخهی اول را بهدست آورد. در ادامه با نقد و بررسی بازی SteamWorld Dig 2 همراه دنیای بازی باشید. رفیق دیروز، دشمن امروز تصویری از شهر مرکزی بازی داستان مجموعهی SteamWorld دربارهی روباتهایی است که با نیروی بخار کار میکنند. ماجرای نسخهی دوم این سرگرمی، بعد از پایان بازی اول رخ میدهد. «راستی» (Rusty) قهرمان نسخهی اول، به دلایلی نامعلوم ناپدید شده و احتمالا به شخصیتی منفی تبدیل شده است. حال دوست وی «دروتی» قصد دارد به دنبال وی بگردد که در میانهی راه به موجودی قطره مانند به نام «فن» (Fen) برخورد و آن را آزاد میکند. از طرفی، زمینلرزههای مشکوکی در فواصل زمانی کم رخ میدهند که باید منشأ آن را نیز بیابد. داستان بازی به خوبی روایت میشود، اما بسیار کند پیش میرود به گونهای که برای مشاهدهی همان چند خط بالا ممکن است مجبور شوید بیش از ۲ یا ۳ ساعت بازی کنید. شخصیتپردازی شخصیتهای بازی به خوبی انجام شده است و برای نمونه به خوبی میتوان ترس فِن از ورود به بعضی مکانها را مشاهده کرد. فِن سعی دارد بار طنز بازی را به دوش بکشد، به عنوان مثال وی دروتی را به علت ناتوانی برای حرکت در مواد مذاب به سخره میگیرد. مزایای عرق جوین ریختن در محیطی عظیم برای معدنکاوی، استخراج مواد معدنی و کشف رازهای آن رها میشوید. بازی SteamWorld Dig 2 در محیطی «استیم پانک» اتفاق میافتد. دروتی، شخصیت اصلی آن نیز روباتی است که با انرژی بخار کار کرده و تیشهای به دست دارد تا بتواند معدنکاوی کند. این بازی یک پلتفرمر بالا به پایین است، به این معنی که شما از سطح زمین شروع کرده و با معدنکاوی به اعماق زمین میروید. وظیفهی کاربر در این بازی ورود به معدن و کاوش است. محیط بازی را انواع مختلفی خاک، سنگ و صخره تشکیل میدهد که هر یک به شیوهای خاص از سر راه برداشته شده و مقاومت متفاوتی دارند. به علاوه در میان موانع، جواهرات، تلهها و دشمنان بسیاری نیز موجود هستند. تنها منبع درآمد شما سنگهای معدنی است که استخراج میکنید، پس بهتر است به گونهای عمل کنید که از تلهها و دشمنان دوری کرده، به این مواد باارزش برسید. همچنین باید در نظر داشته باشید برای کسب امتیاز تجربه نیز باید با دشمنان مبارزه کنید؛ به همین منظور نیز میتوانید از تلهها به نفع خود استفاده کنید. خوشبختانه نیازی نیست برای هر ضربه یک بار دکمهی آن را فشار دهید و با نگهداشتن آن، میتوان ضربات را پشت سر هم وارد کرد. بخش کوچکی از نقشهی بزرگ بازی بازی دارای یک شهر اصلی است که با هر بار مردن به آن منتقل شده و بخشی یا تمام داراییهای خود را از دست میدهید. از طرفی، از آنجایی که نقش یک روبات معدنچی را بر عهده دارید، آب و نور از مهمترین منابع شما به حساب میآید. همچنین، کولهپشتی کاربر ذخیرهی محدودی برای جمعآوری جواهرات دارد. برای نمونه، به محض این که وارد معدن میشوید منبع نور شروع به کاهش میکند و فعالیتهایی مانند شلیک نارنجک نیز باعث کاهش ذخیرهی آب میشود. پس به دفعات به محل یاد شده باز میگردید. محیطهای بازی از تنوع و وسعت بالایی از یک معبد تا جنگلی اسیدی و غارهای تو در تو برخوردار هستند. برخلاف نسخهی اول که نقشه به صورت تصادفی ایجاد میشد، سازندگان این بار خود همهی موانع را با دست مرتب کردهاند. همین موضوع باعث شد تا مراحل کمی کوچکتر شده، اما موانعی منطقیتر پیش روی کاربر قرار بگیرد. همچنین، نقشه بازی نیز به خوبی به کمک کاربر آمده و به خوبی محل وی و مسیرهای حفاری شده را نمایان میسازد. نقشهی بازی بسیار بزرگ است؛ اما خوشبختانه محلهایی برای جابهجایی سریع بین محیط تعبیه شده است که ابتدا باید آنها را پیدا و فعال کنید. به علاوه، غارهای زیادی در محیط پراکنده شدهاند که با ورود به آنها میتوان به آیتمهای مختلف دسترسی پیدا کرد. باید در گذر از محیط حواس خود را به خوبی به نشانههای روی دیوارها و سنگها متمرکز کنید، زیرا راه مخفیهای بسیاری وجود دارند که به خوبی پنهان شدهاند. خوشبختانه نقشهی بازی نیز میزان پیشرفت شما را اعلام میکند و در نتیجه میتوانید متوجه شوید که آیا هنوز موضوعی برای اکتشاف وجود دارد یا خیر. کاربر در شهر اصلی بازی میتواند به درخت تواناییهای خود دسترسی داشته باشد و تجهیزات خود را تقویت کند؛ اما این درخت به دو بخش تقسیم میشود و هر کدام به شیوهای متفاوت ارتقا مییابند. در اولین درخت کاربر میتواند با فروش جواهرات استخراج شده، پول بهدست آورد و آن را برای افزایش مواردی مانند توان تیشه، ظرفیت کولهپشتی و برد سلاح مصرف کند. از چرخدهندههایی که پیدا میکنید، میتوانید برای فعالسازی قابلیتهای مختلف استفاده کنید. در مقابل برای استفاده از قابلیتهای درخت دوم، باید چرخدندههای پراکنده شده در محیط را جمعآوری کنید. تعدادی از این قابلیتها با تقویت سلاحها به کمک پول بازی باز میشوند و بعضی از آنها را نیز میتوان از طریق گفتگو و پیدا کردن آیتمهای مخفی بازی در دسترس قرار دارد. از جمله تواناییهای این بخش میتوان به مشاهدهی محل دقیق جواهرات در نقشه، دیدن میزان جان دشمنان، آسیب کمتر در هنگام سقوط، مقاومت در برابر اسید و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد. حتی تعدادی از آنها مانند انفجار دشمنان پس از مردن باعث سختتر شدن بازی میشوند که البته علاوه بر افزایش چالشها و جذابیت، جوایز بیشتری نیز با خود به همراه میآورند. خوشبختانه چرخدندههای اختصاص داده شده به تواناییهای این درخت را میتوان با بازگشت به شهر اصلی بازیابی کرد و در هر بخش بازی با توجه به نیاز خود آنها را به قابلیتهای مختلف اختصاص داد. با توجه به موارد بالا، کاربر آزادی عمل بالایی برای انتخاب نوع پیشروی خود دارد، تا جایی که حتی میتواند تقریباً بدون توجه به مأموریتها و محل نشانهگذاری شده به اکتشاف خود ادامه داده و بعضی از اهداف را پیش از دریافت آن نابود کند. تنها مسئلهای که جلوی بازیکن را خواهد گرفت، بعضی از موانع هستند که به تجهیزات خاص نیاز دارند. مأموریتهای بازی نیز بسیار کم هستند و بهطور کلی تنها یک مأموریت فرعی دریافت خواهید کرد که همان جمعآوری آیتمهای مخفی پراکنده در محیط به شمار میروند. جزئیات محیط و پس زمینه بالا و زیبا هستند. هیچیک از شخصیتهای بازی حرف نمیزنند و تنها از جعبههای دیالوگ استفاده میکنند. با وجود این صداگذاری به خوبی انجام شده است و میتوانید تفاوت میان ضربه زدن به سطحی خاکی، فلزی، سنگی یا مواد دیگر را بهخوبی احساس کنید. محیطها، دشمنان و موانع نیز از طراحی خوبی برخوردار بوده و هر یک ساختار منحصر به فرد خود را دارند که تنوع خوبی را ایجاد میکند. از آنجایی که در بازی باید معدنکاوی کنید، در نتیجه نورپردازی یکی از عناصر مهم آن به شمار میرود که به خوبی پیادهسازی شده است. زمانی که با منبع سوخت کامل به زیرزمین میروید، به راحتی اطراف را مشاهده میکنید اما به مرور زمان و با کاهش میزان نور، دید شما نیز کاهش مییابد تا جایی که دیگر انرژی باقی نمانده و به جز یک محدوده کوچک در اطراف دروتی، هیچ چیزی قابل مشاهده و تشخیص نیست. در این شرایط تنها با ضربه زدن به موانع و ایجاد جرقه برای روشنایی لحظهای میتوانید کمی شعاع دید خود را در جهت ضربه بیشتر کنید. نتیجهگیری بازی SteamWorld Dig 2 شما را در نقش یک روبات معدنچی قرار میدهد که قصد پیدا کردن دوست خود را دارد و در این راه باید از معادن مختلفی عبور کند. نحوهی گذر از مناطق و این که آیا قصد دارید تنها به اهداف برسید یا همهی محیط را جستجو کنید و حتی مسیر دستیابی به آنها، به خود شما بستگی دارد. این بازی میتواند با توجه به نوع عملکرد شما بین ۸ تا ۱۵ ساعت شما را سرگرم کند. Resolution Platform: Nintendo Switch – Score: 8 out of 10 SteamWorld Dig 2 puts you in the role of a robot who has got to go through all kinds of different mines and obstacles to find his friend. As a 2D Platformer game, you face a great world and you choose your way through it to reach your goal at the end, or you could choose not to follow the main goal and keep discovering and collecting all kinds of items in the mines. If you like the challenge of finding your friend and you have a thirst for discovering and collecting items such as stones, SteamWorld Dig 2 is your game. (نقدی که مطالعه کردید، نسخهی منتقدین بازی SteamWorld Dig 2 بود که توسط ناشر آن یعنی Image and Form International AB برای دنیای بازی ارسال شده است.) نویسنده صادق شجاعیفرد link: Sometimes he’s an adult and sometimes he’s a kid, but he’s always the legendary hero of Hyrule SteamWorld Dig 2کنسول نینتندو سوییچ (Nintendo Switch) مقالات بازی دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخبرای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.