GoW یا GeoW، به کدام سمت باید رفت؟ | درس‌هایی که Gears of War باید از God of War بگیرد

در ۱۳۹۷/۰۲/۲۰ , 20:47:56
Kratos, PlayStation Pro, بازی Gears of War, بازی خدای جنگ (God of War), پلی‌استیشن ۴, خدای جنگ, شرکت سونی (Sony), شرکت مایکروسافت (Microsoft), کنسول Xbox One, کنسول Xbox One X

اگر بگوییم که نام Gears of War و Xbox تقریبا همیشه در کنار هم هستند احتمالا حق مطلب را به‌اندازه کافی ادا نکرده‌ایم. این دو نام تقریبا همیشه بعد از یکدیگر می‌آمدند و وقتی نام Gears of War را می‌شنویم سریعا به یاد اکس‌باکس می‌افتیم. این فرنچایز حدود ۱۰ سال است که به دنیای گیم وارد شده است و تابه‌حال چهار نسخه از آن منتشر شده است که عدد بدی نیست. این فرنچایز موفق شده است تابه‌حال محبوبیت نسبی خود را حفظ کند و با وجود تعداد بازی‌های آن هنوز طرفداران خود را خسته نکرده است؛ اما اخیرا با انتشار بازی God of War، ذهن ما به‌صورت ناخودآگاه هر دو انحصاری شاخص این دو رقیب را با یکدیگر مقایسه می‌کند؛ در ادامه با درس‌هایی که Gears of War باید از God of War بگیرد، همراه دنیای بازی باشید.

اغلب ما داستان بازی Gears of War را می‌دانیم؛ یک سیاره که بسیار شبیه زمین است وجود دارد و انسان‌ها توانسته‌اند به مدت زیادی در نبردی که ممکن است سرنوشت انسان‌ها را رقم بزند زنده بمانند. خوشبختانه تکنولوژی‌های جدیدی نظیر یک منبع انرژی به نام Imulsion و تولد دوباره فرهنگی باعث شده‌اند که برخی کشورها و دولت‌ها از شانس خوبی در این نبرد برخوردار باشند که خودش باعث کمی ناعدالتی می‌شود زیرا همه دولت‌ها قدرت دستیابی به Imulsion را ندارند. بعد از مدتی فقر و مشکلات دیگر باعث می‌شوند که نبرد سخت‌تر شود و در این میان مشکل جدیدی در قالب دشمنان بیگانه‌ای به نام Locustها نیز پدید می‌آید که مزید بر علت می‌شود و هم‌اکنون انسان‌ها باید در این سو نیز با این دشمنان بجنگند. این‌جاست که داستان اصلی بازی شکل می‌گیرد.

Kratos, PlayStation Pro, بازی Gears of War, بازی خدای جنگ (God of War), پلی‌استیشن ۴, خدای جنگ, شرکت سونی (Sony), شرکت مایکروسافت (Microsoft), کنسول Xbox One, کنسول Xbox One X

سری Gears of War بر پایه چند عامل بارز مثل مکانیک کاورگرفتن پشت اشیا، حرکات اکشن خشن، گرافیک زیبا و تمرکز روی حالت Co-Op هرجا که امکان پذیر است تکیه داشته و دارد. این چند ویژگی هستند که یک بازی Gears of War را می‌سازند و این عناصر بوده‌اند که به استودیو Epic Games کمک کرده است تا طرفداران خود را در طول سال‌های اخیر مجذوب این بازی کند. این بازی هم‌چنین توانسته روی بازی‌های دیگر ژانر سوم شخص نظیر Warhammer 40000: Space Marine و بازی‌های دیگری نیز تاثیر بگذارد؛ بطوری‌که حالت دوربین و سبک بصری بازی و هیجان سرکش آن در این عناوین به چشم می‌خورد. البته، این مسئله از طرفی عجیب هم هست زیرا Gears of War خودش ترکیب عناصری از بازی‌های کلاسیک پیش از خود است.

با وجود تمامی این گفته‌ها، Gears of War توانسته در یک ژانر محبوب و پرمخاطب جای خود را پیدا کند و حتی نام‌اش برای کسانی که آن‌را تجربه نکرده‌اند نیز نام‌آشناست؛ ولی با نزدیک شدن به عرضه احتمالی نسخه پنجم بازی، که قطعا در راه است، تعدادی از بازیکنان قدیمی و طرفداران این عنوان شروع به ایرادگیری از برخی عناصر و مکانیک‌های این بازی کرده‌اند و خواستار تغییرات اندک و در برخی موارد بزرگ در مورد بازی مورد علاقه‌شان هستند.

البته، این قضیه قابل درک است، زیرا اکثر عناوین بعد از رسیدن به چنین عمری (اگر دچار تغییر زیادی نشوند) نیازمند تغییراتی هستند که بازی را از حالت یکنواختی دربیاورد. به جز یک نسخه Remastered از اولین نسخه بازی، فقط Gears 4 بوده که روی Xbox One عرضه شده است. بنابراین، احتمالا یک نسخه دیگر از سری Gears of War برای این کنسول عرضه خواهد شد؛ ولی هنوز نمی‌دانیم که محتوای آن چه خواهد بود، اما می‌دانیم که قطعا این بازی روی سرویس اشتراک Xbox و در کنار بازی‌های بعدی Halo و Forza خواهد بود.

Kratos, PlayStation Pro, بازی Gears of War, بازی خدای جنگ (God of War), پلی‌استیشن ۴, خدای جنگ, شرکت سونی (Sony), شرکت مایکروسافت (Microsoft), کنسول Xbox One, کنسول Xbox One X

چیزی که در زمینه این بازی می‌توان گفت، این است که بعد از تجربه چهار عنوان این فرنچایز هر کسی احساس خواهد کرد که در مورد این بازی تغییرات زیادی باید به‌وجود بیاید تا این فرنچایز بتواند حتی امید به رقابت با عناوینی که سونی و دیگر شرکت‌ها منتشر خواهند کرد را داشته باشد. منطقی‌ترین راهی که مایکروسافت می‌تواند در این راه طی کند این است که بازی را به‌طور کلی از اول طراحی کند و قسمت‌هایی که وجود آنان لازم و حیاتی هستند را نگاه دارد و بقیه قسمت‌ها را تغییر دهد. این تغییر باید مشابه به فرایندی که Santa Monica Studio در تهیه و ساخت نسخه جدید God of War انجام داد، باشد. نسخه جدید God of War رسما از لحاظ گیم‌پلی و بقیه عناصر زیاد شبیه به نسخه‌های پیشین خود نیست، ولی هم‌چنان خون God of War در رگ‌های آن جریان دارد.

این حرکت سانتا مانیکا باعث شده است که نتیجه خوب از کار دربیاید و اکثر نقدهای بازی God of War عدد ۹ و یا ۱۰ را نشان می‌دهند و البته سود زیادی نصیب سونی و این استودیو خواهد شد؛ حتی ممکن است این استقبال و موفقیت باعث تولید یک سه‌گانه جدید GoW در این دنیای جدید بشود. البته، باید به این مسئله اشاره کرد که طرفداران Gears of War همانند طرفداران God of War زیاد به دنبال تغییرات بزرگ و عظیم نیستند ولی از طرفی شاید دلیل مسئله این است که God of War مدت بیشتری نسبت به Gears از فرمول تکراری خود استفاده کرده بود. ممکن است در طول سال‌های آینده طرفداران Gears نیز دست به اعتراض برای تغییرات در این زمینه بشوند، ولی بهتر آن است که Coalition قبل از به‌وقوع پیوستن این قضیه تدبیری بیاندیشد تا طرفداران خود را دل‌سرد نکند.

فرنچایز Gears of War به‌دلیل شخصیت‌ها و دنیای بزرگی که دارد می‌‌تواند به جهت‌های بسیار مختلفی قدم بگذارد. اگر Kratos توانسته تبدیل به شخصیتی بشود که بازیکنان با او حس هم‌دردی دارند و او برایشان جذاب است، هر کسی در دنیای Gears of War نیز این پتانسیل را دارد. این شخصیت‌ها ده سال پیش جذاب و تازه بودند ولی اگر می‌خواهند هنوز هم جزوی از بزرگ‌ترین شخصیت‌های دنیای گیم باشند، باید تغییراتی در آن‌ها به‌وجود آید. ضمنا با وجود اینکه Gears 4 عنوانی خسته‌کننده یا بد نبود، نشان داد که باید تغییراتی در زمینه عناصری که این بازی خیلی روی آن‌ها اتکا کرده است، به‌وجود بیاید.

Gears of War 4

هرچند تغییرات احتمالی در مورد بازی، کوچک (همانند Uncharted 4) باشد یا تغییرات عظیم و گسترده‌ای مثل نسخه جدید God of War باشد، The Coalition قطعا باید قدم‌هایی بردارد تا از افول قدرت این فرنچایز جلوگیری کند. اگر Gears of War 5 مثلا در سال ۲۰۱۹ روی Xbox One منتشر شود و هیچ تفاوتی با نسخه چهارم نداشته باشد، چه دلیلی دارد که طرفداران ۶۰ دلار برای خرید عنوانی بپردازند که شبیه به یک بازی ارزان‌تر (نسخه چهارم) است؟ یک ویژگی که باعث شده است بازی روح تازه‌ای در آن دمیده شود، قابلیت بازی کردن به‌صورت آنلاین است. ضمنا حالت Horde Mode نیز طرفداران زیادی پیدا کرده است که زمان بیشتری نسبت به بخش داستانی را صرف آن می‌کنند؛ حتی اگر این استودیو فقط روی پیشرفت و بهبود این بخش وقت بگذارد و سعی کند تا پیچیده‌ترین و گسترده‌ترین و متنوع‌ترین Horde Mode در تاریخ این فرنچایز را بسازد، قطعا اکثر طرفداران از این حرکت استقبال خواهند کرد و خوشحال خواهند بود که صدها ساعت در این حالت سپری کنند. این حرکت هم‌چنین باعث خواهد شد که Gears 5 ریشه گسترده‌تری بدواند که از Xbox One نیز رد شود.

البته، باید این را در نظر داشت که سَری را که درد نمی‌کند، دستمال نباید بست. ویژگی‌های زیادی در بازی Gears of War وجود دارند که طرفداران قطعا دوست خواهند داشت که آن‌ها را در نسخه‌های بعدی نیز ببینند و همه ما این تصمیم را درک خواهیم کرد اگر The Coalition بخواهد در مورد ساخت نسخه پنجم بازی دست به ریسک نزند. البته، وقوع این مسئله برای بسیاری کمی ناامیدکننده خواهد بود؛ زیرا دیگر احتمالا خبری از خلاقیت به خرج دادن و بهبود مکانیک‌ها و عناصر بازی در کار نخواهد بود.


3 دیدگاه ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

:27: 
:D 
:40: 
:44: 
:-) 
:10: 
:41: 
:60: 
;) 
:59: 
:( 
:16: 
:162: 
:13: 
 
:22: 
:42: 
:11: 
:111: 
:17: 
:20: 
:wow: 
:| 
:49: 
:54: 
:56: 
:45: 
:47: 
:46: 
:43: 
:57: 
:like: 
:dislike: 
:metal: 
:51: 
:52: 
:55: 
:58: 
:48: 
:spoiler: 
:53: 
:steam: 
:xbox: 
:PS: 
:n: 
:50: 
:discord: 
 
  1. فاصله بین نسخه آخر خدای جنگ و نسخه قبلیش ۸ سال بوده
    ولی در مورد چرخ دهنده ها فقط ۳ سال گذشت تا نسخه آخرش بیاد
    این موضوع خیلی تایین کننده است

    ۰۱
  2. ممنون بابت این مقاله زیبا :۱۵: …حرف دل منو گفتی عزیز چقدر دوست دارم این چرخ های جنگ رو و در مقابل چقدرم نگرانم که از نسخه بعدی که مبادا از پسش بر نیان…
    به نظرم چیزی که همیشه باعث موفقیت god of war بوده ترکیب فوق العاده روایت داستان با گیم پلی بینظیر اون بوده و حالا ظاهرا تو قسمت اخر god of war این ترکیب رو با تغییرات جدید به صورت کاملا موفق انجام دادن ولی ایا این ترکیب و تغییر در یک بازی شوتر شدنی هست؟و اگر شدنی هست ایا The Coalition از پس ان بر خواهد امد؟
    دقیقا Gears 4 همین مشکل روایت داستان و طراحی مراحل رو داشت و نشون داد و چقدر با شاهکاری مثل gears 2 فاصله داره ولی بازم جای امیدواری داشت…
    نگران ولی امیدوار منتظریم چون واقعا کار سختی پیش روی The Coalition هست :xbox:

    ۳۰
مقالات بازی بیشتر
چند رسانه ای بیشتر