فریادی که خریدار ندارد – پیش نمایش FarCry 3

در ۱۳۹۱/۰۱/۰۳ , 03:33:28

به نام خداوند ستار

Far Cry 3 : عنوان
Ubisoft Montreal : سازنده
Ubisoft : ناشر
Pc_Xbox 360_Ps3 : پلتفرم
Action/Shooter/First_Prson/Modern : سبک
۴ September 2012 : تاریخ انتشار


مقدمه
برنده جوایز مختلف جزو ۵ بازی برتر سایت ها و مجلات مختلف در سال ۲۰۰۴, بله نسخه ی اول بازی فریاد دور توسط کرایتک که با استفاده از تکنولوژی های روز آن زمان یعنی Pixel Shader, Normal Maping و … ساخته شد و مورد تحسین زیادی قرار گرفت, قسمت دوم بازی توسط Ubisoft Montreal ساخته شد که سازندگان بیش از ۵۰۰۰ تصویر از مناطق جنگلی آفریقا برای بازی گرفته بودند که واقعا جلوه های سرایت آتش انفجارها طراحی زیبایی گیاهان و برگ ها چشم نواز بود ولی از ایرادات جزئی آن نمی شد گذشت پس شاهکار نبود ولی تجربه ی گذر شب و روز و دیدن زیبایی آن جنگل های بزرگ، وصف ناپذیر بود. حال باز همین یوبی سافت مونترال دست به ساخت قسمت سوم بازی زده که داستانی به مراتب بهتر و البته بازگشتی به همان جنگل های جزیره ای دارد. یکی ۲ تریلر از بازی به همراه یک دمو فوتیج از بازی به نمایش در آمده که لا به لای صحبت هام هم به آن ها اشاراتی خواهم کرد. پس برویم به سوی فریادی بلند که کسی گوش شنوای آن را در این جنگل بزرگ ندارد…

Myup.ir | Image Hosting & Photo Sharing
داستان
شما در نقش جیسون برودی هستید که با نامزد خود قصد رفتن به جزیره ای را دارید که قایق شما منهدم و نامزد شما در جنگل گم می شود و جنگل که می گویم واقعاً جنگل است چون قانون جنگل در مورد حیوانات که گفته می شود این جا هم دست کمی از آن ندارد چه بسا بدتر و بی قانونتر! بدمن بازی واس هست که صحبت های او را در تریلر بازی دیدید و شنیدید:

“حتما اینکه میدونی دیوونگی چیه؟اینه که یه کاری رو بارها و بارها انجام بدی و انتظار داشته باشی نتیجه بگیری!”

یک جورایی کنایه به کشتار و اینکه شما بارها از دست او فرار کردید و گرفته شما رو و یک جورایی قصد تمسخر یا توهین یا بهتر بگم تهدید دارد! افراد موجود در جزیره یه جورایی دیوانه تشریف دارند و این جنون گریبان شما را در بازی به کرات خواهد گرفت! واس به محض تمام شدن الکل و غذا از این دهکده به اون دهکده می رود و قتل و البته غارت می کند، این است که می گویند جنون جنون!

Myup.ir | Image Hosting & Photo Sharing
صداگذاری
هنوز اطلاعات دقیقی در این زمینه منتشر نشده ولی چیزی که این روزها همه سعی میکنن خیلی خوب باشد تا ضعف های دیگه کمی پوشونده بشه همین بخش است. از تریلرها و تیزرها و دموی فوتیج بازی معلوم بود که صداگذاری مثل همیشه خوب کار شده، صدای واس جالب هست و همینطور صدای پرندگان هم به زیبایی به گوش می رسد…


نکته ظریف و مهم
دن هیز(سازنده بازی) می گوید :

“این بازی دارای دوراهیه ای رفتاری بسیاریست و رئال تر شدن و افزایش ایمرشن (حس غوطه وری در بازی) نیز به هرچه بیشتر شدن این مهم کمک می کنند. ما می خواهیم بازی کننده را وارد دنیایی بکنیم که انگار خودشان داخل آن هستند و بو بکنند و بچشند!”

Myup.ir | Image Hosting & Photo Sharing
گرافیک و جلوه های ویژه
شاید دموی سینمایی بازی رو که دیدید گفتید عجب فیلم سینمایی شده فارکرای۳ ولی باید بگویم با دیدن دموی فوتیج بازی هم می شود گفت طراحی جنگل به زیباترین حالت شکل گرفته طراحی زیبای درختان گیاهان، برگها، چهره شخصیتها، اسلحه ها، نور زیبای خورشید در میان درختان، طراحی خوب آب و آبشار، آسمان زیبا، همه وهمه چکیده ای شده اند و در کالبد فریاد دور قرار گرفته اند. از رنگ بندی زیبایی محیطهای بازی و همچنین آبجکتها و کیفیت تکسچرها نیز نمی شود به راحتی گذشت.


نتیجه
همه چیز گویای یک بازی بزرگ هست و البته داستانی به مراتب بهتر از نسخه های پیشین من عادت به کوبیدن بازی و یا بیان نقاط ضعف تو پیش نمایش هایم ندارم ولی اندک ایراداتی در بازی مثل طراحی شیشه ها و بعضی اشیا و حتی دینامیک بودن امواج دریا که خیلی واقعی به نظر نمی رسد، وجود دارد که فرصت زیادی تا انتشار بازی هست و امید برای رفع آن ها ولی ایرادات خیلی کوچک هستند و نیاز به دقت بالا ولی در مجموع عنوان بسیار خوبی خواهد بود در شهریور ماه امسال این بازی خوب. منتظر نظرات و خبرهای بروز شما دوستان در مورد این بازی هستم امید به اینکه مورد پسندتان واقع شده باشد.

Deniro از انجمن pc$


142 دیدگاه ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

  1. با سلام!
    دنیرو عزیز!
    از اینکه این موارد را قبول کردید یا دارید باز هم جای خوشحالیست: “هنر استخوان بندی یک فیلم یا بازیست و روح اون و هنر مهمتر از فن و فن ابزاری برای بیان هنر هست و چیزی که من قبول دارم”
    و اما…

    در جایی فرموده اید: “قبول ندارم اینه که نمیشود گرافیک در بازیها در جا بزند…”
    شرح من: صحبت از درجا زدن المان فرعی گرافیک بازیها نبود. در نوشتار من نیز کلمه “درجا” و مشابه آنرا پیدا نخواهید کرد. صحبت از درجا فکر کردن و درجا حرف زدن است. قرار نیست همه فیلم سازان و بازی سازان از تکنولوژی های فوق مدرن استفاده کرده تا به انتظارات بی نهایت ما پاسخ داده و کل پیکره بازی و المانهای اصلیش را رها کرده و بدنبال آبشار و تکه نهری که آبش واقعی نیست بگردیم و آنرا ایراد بپنداریم. ایرادی نیست. همان آب غیر واقعی در بازی فارکرای۳ نقش خود را بخوبی ایفا خواهد کرد. امروزه دیدگاه هایی بوجود آمده که سایه اش بر سر بازیهای این سرزمین نیز سایه افکنده است. طوری شده که بازی سازان عزیز به جای تمرکز بر روی المانهای اصلی بازیها، بر روی رفع نیاز خواسته های بازی بازان تمرکز کرده و از اصول پایه ای بازی سازی دور شده اند. بدنبال تولید گرافیک های پیشرفته با توجه به پیشرفت های روز افتاده و از اصل به فرع چسبیده اند و با هزار مشکل ریز و درشت در حال دست و پنجه نرم کردن هستند. بازی بازانی که غافل از بسیاری پیش نیازها بوده و فقط محصول را می بینند. توجه نمی کنند که هر موتوری، غرش و کارکرد خاص خود را دارد. خروجی ها به تعداد موتورها و تعداد بازی سازانش متفاوت خواهد بود. اما آنچه که در نهایت خلق خواهد شد، بازی یا اثر است.
    تنها یک رکن تاثیرگذار نیست که موجب ساخت آبهایی با گرافیک معمولی(فنی/فیزیک/مکانیک بازی) می شود. برای تولید یک بازی بر روی تمامی المانهایش فکر شده است(در شرکت های معتبر خارجی) اینطور نبوده که به ناگاه تصمیم به ساخت بازی گرفته و از دم به سر رفته و فرع و اصل را قاطی کرده و بنگ… بازی فارکرای ۳ را بزایانند.
    گاهی باید برای رسیدن به خواسته های مورد نیاز بازی(ذات و خود بازی)، از فرعیات دیگر اجتناب کردد و ارکان مختلفی را مد نظر قرار دهند. بازی اسکایریم مثال خوبیست. اما بازیباز ِ بی خبر، درجا دهان باز کرده و اشکالاتی را وارد می آورد که از نظر بازی سازان و بازی بازان حرفه ای اهمیت نخواهند داشت. حال شما به چند تا دیدگاه که مشخص نیست چه شخصیتی در پشتش خوابیده توجه نشان می دهید حتی در سایت گیم اسپات!… من از کوین ونارد و منتقدین حرفه ای دیگر گفتم!

    ادامه…

    ۰۰
    1. به بازی فرقه آدمکشها(AC) نیز اشکالات گرافیکی(تکسچرهای بی کیفیت و …) وارد کرده بودند اما چشمشان را بر روی تحقیقات و هنر خوابیده شده در آن بسته بودند. اینکه فلان قصر و کلیسا را به هنرمندی آراسته و طراحی صحنه زیبایی را ایجاد کرده و توانسته بودند همان فضای مورد نیاز بازی را تداعی کنند!!!
      درباره ندای وظیفه/COD مثال آوردید… مثال خوبیست… آنهایی که اینچنین اظهار نظر کرده اند همانها هستند… این بازی چه کم و کسری داشت که با چنین بی مهری بچه گانه ای طرف شده بود. این بازی توانست به آنچه که استحقاقش را داشت دست یابد. من می گویم همین کافیست. بازی بازان حرفه ای و شرکت اکتیویژن به آنها خواهند خندید…حکایت قوم یهود است که غذای آسمانی “من و سلوی”برایشان نازل میشد و باز هم راضی نشده و دلشان چیزهای دیگر(مفهومش را دریابید) خواست… ایرادات بنی اسرائیلی!!!

      بازیهای کنسولهای آتاری ۲۶۰۰ و پی اس پی و نینتندو دی اس و … را در چه حد می بینید(گرافیک)؟ در زمان حال هم خریدار دارند.

      در جایی فرموده اید: “چون همه چیز روح نیست روح در جسم برای چشمهای ظاهر بین معنا پیدا میکنه…”
      شرح من: نادرست است. بدون شرح!

      در جایی فرموده اید: “الان دیگه نمیشه با کله های مثلثی داستانی زیبا رو روایت کرد چون کسی که همون کله ها رو ببینه دیگه سراغ بازی نخواهد رفت…”
      شرح من: آقای طه رسولی در نقد بازی زلدا: شمشیری رو به آسمان(کنسول Wii) اذعان داشتند که اگر این سری از بازیها حتی با گرافیک پیکسلی هم ارائه شود طرفداران زلدا آنرا بازی خواهند کرد.
      داستان زیبا… زیباست. چه در قطع رنگی و گالینگور چاپ شود، چه در قطع معمولی! کافیست از دهان شهرزاد قصه گو روایت شود!!!(مفهومی دارد) من به آنهایی که داستان زیبا را فدای موارد دیگر می کنند… می گویم به سراغ همان داستانها یا بازیهای بی محتوای ِ ظاهرنما بروید و با دیدگاههای بی محتوای خود(دیدگاههای منتج شده از همان نوع نگاه)، دل دیگران و در نهایت خود را بفریبید.

      در جایی فرموده اید: “یکسری موارد به صنعت تبدیل شدند مثل همین بازیسازی نقاشی یا شعر و ادبیات نیست که تنها به بعد احساسی و هنری نگاه کنیم…”
      شرح من: نایت مر عزیز در جایی از دیدگاه هایش پاسخی مناسب دادند. صنعت و هنر را به هم نچسبانید و ترکب نکنید. تفکر بیشتری را طلب می کند.

      در جایی فرموده اید: “بازهم میگم یکسری به دنبال اتمسفر بازی یه عده به دنبال گرافیک هستند تا با دیدن صحنه های زیبا و دیدنی و طبیعی چشمهای خودشون رو نوازش بدن…”
      شرح من: کاملا اشتباه است. اینکه من در برخورد با یک اثر، فقط بدنبال گرافیک باشم و نایت مر در برخورد با آن، جوش را جویا شود و دنیروی عزیز به دنبال فقط “اشلی” باشد، ره به خطا رفتن است! تکه تکه کردن روح خود و اثر چه مفهومی دارد؟ هر اثر، شخصیت صاحب اثرش را در خود فریاد می زند و در یک پیکره خود را به مخاطبین عرضه می کند. آن یک عده را رها کنید و درون خود را دریابید و به ندای قلب خود گوش دهید.

      ادامه…

      ۰۰
    2. با سلام!

      بخش اول دیدگاهم (قبل از این دیدگاه) منتظر تایید مدیریت مانده است. صبر شما را مسئلت دارد.

      یا تشکر!

      ۰۰
    3. در جایی فرموده اید: ” چرا فیلمهای چاپلین دیگه تولید نشد چرا سیه و سفد نموند؟چون نیاز اقثضا میکرد …”
      شرح من: دیدگاه من کل قضیه را پوشش می داد. آقای چاپلین فیلمهای ناطق و رنگی هم دارند. اما از بچه(فیلم کودک اثر چاپلین) تا بچه(فیلم هیوگو اثر اسکورسیزی) را مثال آوردم. از آن دوران تا این دوران… ببینید لطافت گریه آن بچه و این بچه را… صحنه های تاثیرگذاری که روح سیال آنرا بخوبی به مخاطب منتقل می کند.
      بعنوان یک مخاطب که با اثر برخورد می کند، باید خود اثر را در نظر گرفته و مفاهیمش را استخراج کرده و به نقد کشیم. حس و حال جذابی که طراحی های بازی در ایجاد فضای مناسب بازی خلق می کند، حالا ممکن است تکسچرهای با کیفیتی را در چند سانتی متری درختی با چشمانمان نبینیم در حالیکه در چند قدمیش بخوبی نقش خود را ایفا می کرد(خطای دید از نوعی دیگر) … چسبیدن به پشت صحنه و ایرادات ناوارد را وارد کردن، مشکل گشا نیست. اینکه موتور فلان بازی، قدرت تخریب پذیری فلان موتور دیگر را ندارد، صحیح نیست(کل دیدگاهها را پوشش دادم).

      در جایی فرموده اید: ” مگه مریل استریپ با ۳جایزه اسکار و ۱۷ بار نامزدی هنرمند نیست ولی تو فیلمی بازی کرد که فن هم درش دخیل بود….”
      شرح من: مریل استریپ را بعنوان فرد در نظر بگیرید و روح اثرش را غالب بر صنعت بگیرید و صنعت بی روح را مسلط نفرمایید. بحث در این موارد منحرف شدن از اصل موضوع است.

      در جایی فرموده اید:” نیاز هست چشمها به دیدن زیبایی باید برسن باید حس واقعی و طبیعی بودن بازی القا بشود ولی درون مایه مهمتره…”
      شرح من: ممنون که بخشی از حرفهای مرا تکرار کردید. درون مایه مهمتر است… لیکن فن ها و تکنیک ها را با هم قاطی نکنید. آن فنون مد نظر شما، کافی و لازم نیستند.

      در جایی فرموده اید: ” بخش گرافیک قسمت فنی برای پیشرفت باید ایرادات رو بیان کرد تا بهبود پیدا کنه…”
      شرح من: در برخورد با اثر باید آنچه که اثر ارائه می دهد را مد نظر قرار داد و حالا ممکن است کیفیت تکسچرها بالا نباشد(درباره فیزیک و مکانیک هم همینطور…) اگر بازی جذاب است پس حتما این المانها نیز “نقش و کارایی” خود را بخوبی ایفا کره اند. اگر از لحاظ مکانیک بازی، باگ یا ایراد بزرگی در بازی رخ نداده و مانع از پیشرفت در بازی نمی شود، مانع جذابیت نمی شود، مانع ارائه درون مایه مورد نظر تیم بازی سازی نمی شود، باید آنرا مناسب درنظر گرفت. پیشرفت تکنولوژی را به صاحبان و سردمدارانش بسپارید، آنها خود به نیکی بر همه چیز اشراف دارند. اگر بازیی فروش زیادی نکند و آسیب ببیند، بدون تردید از چشمان تیزبین آنها دور نخواهد ماند. آنها(کرایتک و اپیک و آی دی) بخاطر من و شما نخواهند ایستاد و رقابت مابینشان موجب پیشرفت های آینده خواهد شد.

      در جایی فرموده اید: ” ر یکسری فیلمها هنربرتری پیدا کرده بر فن مثل اونایی که هم جنابعالی فرمودید و هم بنده در یکسری خیر مثل اینسپشن و …”
      شرح من: محتوای روایی اینسپشن و تایتانیک در ادوار گذشته در فیلمهای دیگر نیز ارائه شده بود. دیدگاه شما این گمان را متولد می کند که عشق انسانی موج زننده در ماتریکس و تایتانیک به مدد همان عناصر صنعتی و تکنولوژیک است. خیر… نیست. چرا که اسکورسیزی و نولان… ماشین نیستند و اگر بصورت سه بعدی نیز فیلم نسازند همان شایستگان خواهند ماند. نظرتان راجب حس عشق در فیلمهای قدیمی چگونه است؟
      حتی اگر امکان ساخت فیلمهایی همچون اینسپشن نباشد، فیلمهایی چون ممنتو ساخته خواهند شد. حتی اگر فیلمهای جنایی با خون های کامپیوتری ریخته شده بر روی زمین و در کنار مقتول ساخته نشود، باز هم فیلمهای هیچکاکی ساخته خواهند شد.
      فیلم اینسپشن با درون مایه ای که دارد توانست تا حد خودش(نه فراتر) موفق ظاهر شود. اما اگر تنها فن مورد نظر شما غالب شده بود، نمی توانست به موفقیت دست یابد و تبدیل به همان محصولات بی فایده ای میشد که به سرعت از اذهان پاک می شوند.

      ادامه…

      ۰۰
    4. در جایی فرموده اید: ” بدون ساختمون میشه زندگی کرد ولی با ساختمون امنیت بیشتره در برابر باران و حراست بیشتره زندگی ساده تر و بهتره …”
      شرح من: این مثال کارایی چندانی ندارد و مناسب بحث نیست.

      در جایی فرموده اید: ” همه جا مقالات از همین چند بخش تشکیل میشن و تو هرقسمت…”
      شرح من: خیر… همه جا اینگونه نیست.

      در جایی فرموده اید: ” سراب بازی آنچارتد رو جذاب نکرد بلکه جذابتر کرد!باید بین خوب و خوبتر خوبتر رو انتخاب کرد …”
      شرح من: تناقضی در دیدگاه شما وجود دارد که شاید ناشی از درست بکار نبردن کلمات است. بازی آنچارتد در ابتدا جذاب بوده که با سراب جذاب تر شده است. درست است؟! بین جذاب و جذاب تر خیلی فاصله است… اگر بازیی جذاب باشد، پس در بیشتر المانهایش جذاب و منطقی بوده است. بعبارت دیگر اگر سراب این بازی واقعی تر نبود(البته با توجه به انتظار و سطح برداشت شما) بازی جذابیت خود را از دست نداده بود و تمامی المانهای دیگرش برای روایت بازی مناسب بوده و توانسته کارایی لازم را داشته باشد. برای من همین کافیست. اما برای شما با واقعی تر شدن سراب، بازی جذاب تر شده است. برای من جای خوشحالی بود که از المانهای دیگر و نماهای دیگر و نقش پررنگ آنها سخن می گفتید و این سراب را احتمالا با بازی “آنچارتد ۴: سرابی دیگر” واقعی تر می شود را به فراموشی می سپارید. این المانها امری نسبی بوده و مطلق نیستند.به امری که دائم در حال رنگ عوض کردن است، دل خوش روا ندارید! این حقیر هم می تواند از جلوه های آتشی که در بازی آنچارتد شعله ور شده ایراد گرفته و آنرا غیر واقعی بنامم. چرا که بخش زرد رنگ آتش(هسته آتش) و بخش سوزاننده قرمزش(پوسته)، رنگ و لعابی کارتونی و بسیار روشن داشته و مکانیک و فیزیک اجزا/بافت، حس آتشین و سوزاننده بودن را به من القا نمی کند. به همین سادگی… کاری که دائم در مجلات و سایتها تکرار می شود. در حالیکه همان فضا بشدت ما را در خود غرق کرده و به فکر بالا و پایین کردن از پلکان و درگیری با دشمنان بوده، گویی که ناتان دریک هستیم!!!

      کل پیکره بازی را به اندک نگیرید. کسی منکر تکنولوژی یا جایزه گرفتنش نیست. لیکن این جز فرعی را(که ابزاری است برای پیاده کردن ایده های بازی سازان و فیلم سازان حتی اگر پیشرفته نباشد) با گفتن “تکسچرها کیفیت ندارند…” به سادگی نکشانید چرا که به همین سادگی که گفته می شود، نیست.

      با تشکر از شما و همراهیتان!

      ۰۰
    5. حامد عزیز هرجور فکر میکنم و متن تو رو میخونم نمیدونم با چه زبانی باید بگم شما مسئله هنر و فن رو قاطی میکنید و همه چیز رو به چشم هنر میبینید و این اشتباه بسیار بزرگی به ویژه در دنیای بازیهای ویدئوییست,عزیز من بازی درسته هزاران در هزار به جنبه های گوناگونی توجه میکنه و باید بکنه ولی گرافیک جزئ جدایی ناپذیریست و هرروزه به این مقوله توجه زیادی میشه و همین الان موتورهای بازیسازی برای نسل بعد خودشون رو معرفی میکنند و خصوصیات بارز خودشون رو تعریف!چرا بیخود خودمون رو گیج میکنیم نمیشه یک بازی رو فقط داستان و گیم پلی براش تعریف کرد بعد به بخش گرافیک فنی رسید و بیخودی تعریف کرد بازیهایی که قصد خودنمایی بخش گرافیک دارند که دیگه نیازی به معرفی نیست باید روی نکات گرافیکیشون بیشتر تمرکز کرد و نکات مثبت و منفیشون رو بیشتر کند و کاو کرد شما میگی نه من دیگه بحثی ندارم.حامد جان شما مثل اینکه در زمان حاضر بازی نمیکنید و روی اویل موندید!برادر بایستی نظر عام مردم و جامعه گیمری رو دید نه نظر خاص رو!بله خیلیها زلدا بازی میکنند چند نفر دووم یا کرایسیس یا فارکرای یا آنچارتد یا خدای جنگ یا کال بازی میکنند؟آخ اشتباه اینجاست بازیسازی صنعت شده نقاشی نیست رقابت شده پولسازی شده زرق و برق شده نمیشه با یک بازی آتاری در کنار کرایسیس یا کیلزون خودنمایی کرد برادر!ای بابا یعنی شما منکر این مسئله هستید که یک عده اونم زیاد به دنبال گرافیک و پیشرفتهاش هستند؟من باید در مقاله تمام طیف رو در نظر بگیرم هم از گیم پلی بگم هم گرافیک اونها هم مخاطبین هستند.در مورد کال باید بازهم تکرار کنم بین خوب و خوبتر باید خوبتر رو انتخاب کرد اگر کال با همین اتمسفر عالی گرافیکی عالیتر داشت میشد شاهکار!حامد خیلی بحث رو میپیچونی در مورد آنچارتد مثال سراب یک مثال کوچک از صدها تکنیک فنی گرافیک بازی بود که خواه نا خواه مخاطب رو به باور پذیری بیشتر بازی میکشونه!خوب حتما آنچارتد ۱ هم بازی کردی نهایت لذت رو مثل اویل۱ بردی بعد الان هم که آنچارتد۳ اومده میگی خوب دیگه همینه عالیه بیخیال بعد لست میاد با کلی پیشرفتهای فنی گرافیکی بعد میگی خوب همین کافیه برادر من این میشه خود فریبی چون هممون از پیشرفت بخش گرافیکی نهایت لذت رو میبریم و جذابه برامون.حامد جان ممنونم که نظرات خودت رو کامل مینویسی و ثبت میکنی و بیان میکنی ولی شدیدا با قسمت بیان ایرادات گرافیکی اونم از نوع تکسچرها یا دینامیک و پویای امواج و سیال آب و یا بافت اشیا مخالفم و معتقدم تو بخش مربوط به خودش باید بازگو بشه کسانی مثل شما که براشون مهم نیست از اون میتونن بگذرن و از بازی نهایت لذت رو ببرن و کسانی دیگر نکته سنجتر باشن و حتی سازندگان میتونن با مقالات نقد متخصصین این ایرادات رو ببین و رفع کنن و بازی رو از بعد فنی گرافیکی به نقطه نظر عالی برسونن و جوایزی رو برای خودشون کسب کنند و فروش بیشتر داشته باشن و ومخاطبین بیشتری هم جذب کنند.هنر هدف و فن ابزار شما برای رسیدن به هدف باید وسایل رو مهیا کنید.در ضمن من نگفتم تکسچرها کیفیت ندارن گفتم کیفیت برخی بافتها مانند برخی اجسام کمی پایین هست!این کارها و این مورد به ویژه بازیسازی
      کم توقعی برنمیداره باید زیاده طلب بود و به پیشرفت کم اونم تنها یک بخش نباید بسنده کرد.فکر میکنم بحث کافی باشه حامد جان چون برخلاف احترام بسیار زیادی که برات قائلم دراین مورد اصلا با هم موافق نیستیم و من نمیتونم نظر شما رو بپذیرم در مورد هنر مهمتر از فن هست که یکبارم اگر یادت باشه تو بحث فیلمهای هنری و فنی و تجاری که تو سایت بحث شد من طرفدار شدید هنری بودم با یکی ۲تا از دوستان اونجام گفتم به نظر منم هنر مهمتر از فن هست ولی نباید از نکته سنجی و ریز بینی ما نسبت به بخش فنی گرافیکی بازیها بکاهدو از پیشرفت روز افزون اون غافل بشیم هرچند هم که ما هم بشیم اونا نمیشن.بهرحال ممنون از نظرات خوب و همکاری تو بحث.دنیرو از pc$

      ۰۰
    6. با سلام!
      دنیروی عزیز!
      از کلام شماست در دیدگاه بالا: “شما مسئله هنر و فن رو قاطی میکنید و همه چیز رو به چشم هنر میبینید… چرا بیخود خودمون رو گیج میکنیم نمیشه یک بازی رو فقط داستان و گیم پلی براش تعریف کرد … حامد جان شما مثل اینکه در زمان حاضر بازی نمیکنید و روی اویل موندید!برادر بایستی نظر عام مردم… آخ اشتباه اینجاست بازیسازی صنعت شده نقاشی نیست رقابت شده پولسازی شده زرق و برق شده نمیشه با یک بازی آتاری در کنار کرایسیس یا کیلزون خودنمایی کرد…حامد خیلی بحث رو میپیچونی… خوب حتما آنچارتد ۱ هم بازی کردی نهایت لذت رو مثل اویل۱ بردی بعد الان هم که… بعد میگی خوب همین کافیه برادر من این میشه خود فریبی چون هممون از پیشرفت بخش گرافیکی نهایت لذت رو میبریم… ولی شدیدا با قسمت بیان ایرادات گرافیکی اونم از نوع تکسچرها یا دینامیک… کسانی مثل شما که براشون مهم نیست از اون میتونن بگذرن و از بازی نهایت لذت رو ببرن و کسانی دیگر نکته سنجتر باشن… هنر هدف و فن ابزار شما برای رسیدن به هدف باید وسایل رو مهیا کنید.در ضمن من نگفتم تکسچرها کیفیت ندارن گفتم کیفیت برخی بافتها … کم توقعی برنمیداره باید زیاده طلب بود و به پیشرفت کم اونم تنها یک بخش نباید بسنده کرد… کر میکنم بحث کافی باشه حامد جان چون برخلاف احترام بسیار زیادی که برات قائلم… ولی نباید از نکته سنجی و ریز بینی ما نسبت به بخش فنی گرافیکی بازیها بکاهدو از پیشرفت روز افزون اون غافل بشیم هرچند هم که ما هم بشیم اونا نمیشن……”

      با این کلوزآپ شما!!!… دیگر حرفی برای لانگ شات این حقیر باقی نمی ماند…باقی برای مابقی!
      باز هم تکرار می کنم کل پیکره بازی را به اندک نگیرید. کسی منکر تکنولوژی یا جایزه گرفتنش نیست. لیکن این جز فرعی را(که ابزاری است برای پیاده کردن ایده های بازی سازان و فیلم سازان حتی اگر پیشرفته نباشد) با گفتن “تکسچرها کیفیت ندارند…” به سادگی نکشانید چرا که به همین سادگی که گفته می شود، نیست. راستی… شما چند تا بازی ساخته اید… شاهد ساخته شدن چند تا بازی از نزدیک بوده اید…تا بحال چند بار با موتور بازی نویسان از نزدیک برخورد داشته اید و از دیدگاه آنها بهره برده اید… یا حتی بازی سازان بزرگ…چقدر به دنیای ذهنی آنها واقف هستید؟!
      اگر مناسب بدانید بازی اثرجرمی۳ (Mass Effect3) را از تمامی جهات بررسی کرده و به مسابقه می گذاریم و زوایای پنهان و اشکالات روایی/فنی آنرا بطور جداگانه بررسی کرده و در طی مقالاتی بر روی سایت درج کنیم تا اگر احتمالا چیزی قاطی شده و بحثی پیچانده شده و لذتی برده نشده و کم توقعی حاصل گشته، بدین نحو برطرف گردد.

      از اینکه سوبرداشتی حاصل شد، عذر می خواهم.
      با تشکر از شما و همراهیتان!

      ۰۰
    7. ممنونم حامد جان باز هم عرض میکنم نگفتم تکسچرها بی کیفیت هستند گفتم برخی بافتها مثلا بعضی اجسام بی کیفیت هستند کلی زیر سوال نبردم!اثر جرمی رو هنوز باور کنید فرصت نکردم تهیه کنم.شما اگر سابقه در ضمن بازیسازی دارید یا تهیه موتور بازی حتما اعلام کنید تا ما هم استفاده کنیم و اینکه در مقاله ای از تجربیاتتون برای ما بگید واقعا خوشحال میشم.در هر صورت وقتی اختلاف سلیقه به ویژه در این گونه موارد پیش میاد حتما نباید طرف مقابل پذیرای نظر مخالف باشه گاهی باید عقاید رو حفظ و بحث رو خاتمه داد ما تو بحث داستان بتلیفیلد عقاید یکسانی داشتیم و اگر یادت باشه بحث هم طولانی شده بود با دوستان فرهیخته دیگه ولی اینجا راه به جایی نمیبره متاسفانه,بازهم میگم افتخار میکنم با شما در این تاپیک بحثی تخصصی داشتیم و من چیزها یاد گرفتم.ممنون حامد جان

      ۰۰
  2. واقعا دست و پنجتون درد نکنه آقا فرشید از همون ابتدای مقاله فهمیدم نوشته ی شماست و ام در مورد بازی چیزی نمیشه گفت مگر اینکه شاهکاریست که امیدوارم زمانی برای بازی کردنش پیدا کنم
    ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
    My Favorite Date : 1 APRIL

    ۰۰
  3. نایت مر عزیز بافت برخی آبجکتها به عنوان مثال اشیایی که روی میز تو گلخونه بودن یا حتی صخر ها رو عرض کردم نه بافت شیشه بافت همچون پی کنی و تکسچرها مانند بتون نظیف روی اون رو میپوشونند البته اگر بافت ایراد داشته باشه حلقه های تکسچری هم بد تنیده میشه!مسئله اینجاست باید تو یه مقاله به لطف خدا در مورد قسمتهای مختلف موتور یک بازی مفصلا صحبت کنیم چون من از جلوه آب یا آبشار صحبت نکردم من از دینامیک و پویایی و سیر حرکتی و لیمیت اون صحبت کردم مثل زنده بودن و یا واقعی بودن نورپردازی بتلیفیل یا حتی دینامیک بودن نور چراغ قوه آلن یا عمقی بودن نورپردازی مترو!در مورد هر ساختار کلی الگوریتمهای المانهای بازی مثلا آتش اشیاه دیوار اسلحه ها اجسام نرم یا سخت سیالات و…یک تعریف از عمق و طراحی بافت و تکسچر وجود داره آب جزو سیالات هست و نمیشه گفت موتور بازی بخش بافتش میلنگه باید بگم موتور بازی قسمت بندی بافتها بخش جلوه آب الگوریتم و شاخه داینامیکی اون زیر سوال هست تو خیلی از بازیها اتفاق افتاده این مورد که من زیر سازی سیالاته نیمه جان رو واقعا قبول داشتم و دارم.مقایسه تو یک کتگوری هیچ ایرادی نداره چون در نهایت بایستی معیاری موجود باشه مثلا سیتم ذرات موتور فراست بایت سیستم رندرینگ در فضای خیلی شلوغ موتور آنویل و…هر موتور شاخصه ای داره که یکی ۲تاش اولیویت داره برای ساخت و نتیجه گیری بهتر میشود مقایسه کرد تو ترازو گذاشت طراحی کرد و نتیجه بهتر گرفت ولی اون مقایسه باید عادلانه باشه و در زمان و موقعیت مساوی نه مکس اون موقع با هیتمن الان!اینکه کیفیت برخی بافتها پایینه یا شیشه ها که سطوح براق و بازتاب دهنده نور هستند و طراحیشون اتفاقا خیلی هم مشکله در بازی خیلی خوب صورت نگرفته از نظر من یک واقعیته ولی اینکه طراحی ضعیف رو با خطای دید توجیه کنیم از نظر من درست نیست چون ما تو بازیهای قبلی هم طراحی ضعیف تو برخی موارد کم ندیدیم و بحث پویایی سلایات یا عمق نور یا سرایت آتش یا رندرینگ بالا یا افت فریم ریت پایین و تخریب پذیری بالااز مواردیه که میدان رقابت سختی رو برای بازیها فراهم کرده.این نظر من بود حالا من خطا رو درست متوجه نمیشم یعنی چی,دینامیک بودن سیال از نظرمن ارتباطی با خطای دید نداره تو بازی بلک آپس بنظرم شاهد دینامیکی نسبتا خوب از آب بودیم حرکت اجساد در اون پیدا کردن مسیر خاکی توسط آب و…یا پایین بودن کیفیت بافتها از نظرمن خطا نیست بله پوشوندن ایرادات وجود داره ولی تو این مواردی که گفتم اصلا متوجه خطا بنده نشدم.مر۳۰

    ۰۰
    1. سلام .
      بله دوست عزیز . آب یک سیاله و روان میشه . من نگفتم آب خطای دید داره بلکه سعی کردم بگم سازند ها خیلی از نقاط زعفشون رو با خطای دید میپوشونند .
      در مورد اب هم همینوطره !!!
      مثال من میتونم دو تا ابشار درست کنم برات که هر دو تا با هم فرق داشته باشند ولی شما تو نگاه اول اصلا متوجه فرقشون نشی و باید دقت کنی !!!
      میتونم ریزش آب رو در یک نقطه تعریف کنم و فقط اونو در نقاط دیگه پیست کنم با کمی آب و تاب و یا هر نقطه رو جداگانه بسازم و یا حتی امواج روی یک رود در حال حرکت . در نگاه اول هر دو شبیه هم هستند اما اگه دقیق نگاه کنی میفهمی که رفتار آب در یکی کاملا متفاوته و اون یکی همه شبیه هم !!
      ———–
      بله اگه بافت شکل خوب نداشته باشه و خوب ساخته نشده باشه تکسچر ها هم دچار مشکل میشن اما همیشه اینطور نیست !!! تکسچر ها روی بافت رو میپوشونن (البته نه همیشه و گاهی نیاز بهشون نیست اونم در موارد خاص !!!) و میتونند عیب رو هم بپوشونند مثل زخمی که زیر لباس پنهانه !!!
      ———-
      ” من از جلوه آب یا آبشار صحبت نکردم من از دینامیک و پویایی و سیر حرکتی و لیمیت اون صحبت کردم مثل زنده بودن و یا واقعی بودن نورپردازی بتلیفیل یا حتی دینامیک بودن نور چراغ قوه آلن یا عمقی بودن نورپردازی مترو! ”
      دوست عزیز صحبت از دینامیک کردی و این فیزیک هستش و به بحث فیزیک گرافیکی بر میگرده اما در مطالبت اول بافت گفتی که این با اون فرق زیادی داره !!!
      دینامیک نوعی رفتاره که برای یک شی ، بافت و غیره در نظر میگیرند و خودش به تنهایی بی اثره.
      شما باید آب بسازید و بعد دینامیک و غیره رو بهش اضافه کنید .
      ———-
      بله موتور ها شاخص هایی دارند که مهمشون میکنه .
      اما یک موتور بازی با موتور گرافیکی و موتور فیزیکیش متفاوته !!! (گرچه تمام اینها معمولا در خود موتور اصلی گنجانده میشن) مثال تا حالا با FB2 یا CE 2 کار کردی ؟ اگه با کرای انجین ۲ کار کرده باشی میبینی که میشه هررفتاری رو تعریف کرد . شما خاک رو تعریف میکنی و گردبادی رو بر فرازش قرار میدی و میگی این گردباد از کجا به کجا بره با چه حجم جابجایی و چه قدرتی این یعنی فیزیک که زیر مجموعه هاش دینامیک و … میشه . اما خود خاک یک بافت و یک ساختار هستش .
      ————-
      مقایسه عیبی نداره بشرطی که جوانمردانه باشه !!!
      مثلا ماریو رو نمیشه با سونیک مقایسه کرد اونم بدلیل اینکه هر دو میپرن !!!
      ———-
      خطای دید رو که متوجه شدی دوست عزیز ؟
      شما یک جاده خاکی میسازی که باید حدود ۲ کیلومتر در اون بری و بعد بری به یک جاده آسفالت !!!
      اگه جاده خاکی رو ادامه بدی و نری تو آسفالت بنگ میخوری به دیوار نامریی !!
      این دیوار چیه ؟ خطای دید شما (البته اینست) اما دید شما داره میگه که جاده ای که در بازی ساخته شده ادامه داره اما مگه میشه !!! اونجوری که پدر بازیساز عروس میشد !!! کافیه یک آینه با رفتار متفاوت اونجا بزاره تا شما با هر زاویه که دیدی جاده رو ادامه دار ببینی همین .
      خطای دید یک هنره و در بازی سازی هم استفاده میشه دوست عزیز .

      ۰۰
    2. دنیرو جان کامنتم رفت تو مدیریت باید تایید بشه .
      امیدوارم تایید بشه !!!!

      ————
      اما اگه میخوای بحث بیشتری راجب این بکنیم باید سایت یک بحث راجب اینم بزاره !!! (امیدوارم)
      ——-
      اوه راستی چیزی یادم رفت .
      دوست من من هرگز نگفتم هر اتفاقی که در بازی میافته مربوط به بافته و موتور بازی میلنگه تو زمینه بافت .
      بافت یک عنصر پایه هستش و اصولا مثل ظرفی میمونه که خیلی از فعلها بر روی اون اعمال میشن :wink:

      ۰۰
    3. عالیه عالی من واقعا خوشحالم بعد یه مدت خیلی طولانی دارم در مورد یه بازی اونم تخصصی بادوست فرهیخته ای چون توبحث میکنم تو این سایت,تو پوسته قدیمی دائم کارمون این بود سر کیلزون کرایسیس آنچارتد باران سنگین و…بحث میکردیم خیلیها هم شرکت میکردن موافقم تو لینک مربوط به بحث بازی باشه بهتره چون گرمتر و زیباتر میشه.سعی میکنم موتور شکافی کنم تو یک مقاله و نظرات بازیسازان و مدیران طراح شرکتها رو هم در اون دخیل کنم تا هممون استفاده کنیم و با بخشهای مختلف یک موتور بیشتر آشنا بشیم منتهی بعد چند پیش نمایش دیگه ای که تدارک دیدم انشااله اون موقع بیشتر راجع به مسائل مختلف گرافیکی و فنی بازیها میحرفیم نایت مر عزیز.ممنونم بابت شرکت در بحث,فقط اسم شریفت رو هم بمن بگی خیلی خوشحال میشم پلتفرم مورد استفادت رو هم بگی عالی میشه ممنون بازم

      ۰۰
    4. انشاا… دوست عزیز .
      منم امیدوارم مقتم بیشتر باز بشه تا واقعا یک گام بزرگ برای اینجا برداریم با دوستانی مثل شما که اطلاعات عمومی خود و عزیزان دیگه رو بالا ببریم .
      ———
      اسمم ؟
      خب اسم واقعی رو حتما بعدا میگم اما اسم غیر رسمیم که همه جا صدام میکنند رو الان میگم امیدوارم ناراحت نشده باشی دوست عزیز آخه من یکم نسبت به امنیت حساسم !!! :
      رضا هستم .
      برنامنویس ، بازیباز ، بازیساز (نه بطور رسمی قبلا گفته بودم داریم چی میسازیم با دوستام تو سوال هفته !! ) ، موتور ساز (البته بصورت گروهی و تیم) ، هک.. ، کرکر (اینم تیمی) ، سخت افزاریست ، آهنگ ساز (کمی) ، گرافیک (با فتوشاپ ، مکس ، ما ی..) و … :roll:
      —————–
      فقط PC دوست عزیز .
      دو کنسول دیگرو هم دارم (البته برا برادرمه) اما همه بازی ها چه کنسولی چه غیر اون رو رو PC میرم

      ۰۰
    5. سلام .
      بله دوست عزیز . آب یک سیاله و روان میشه . من نگفتم آب خطای دید داره بلکه سعی کردم بگم سازند ها خیلی از نقاط زعفشون رو با خطای دید میپوشونند .
      در مورد اب هم همینوطره !!!
      مثال من میتونم دو تا ابشار درست کنم برات که هر دو تا با هم فرق داشته باشند ولی شما تو نگاه اول اصلا متوجه فرقشون نشی و باید دقت کنی !!!
      میتونم ریزش آب رو در یک نقطه تعریف کنم و فقط اونو در نقاط دیگه پیست کنم با کمی آب و تاب و یا هر نقطه رو جداگانه بسازم و یا حتی امواج روی یک رود در حال حرکت . در نگاه اول هر دو شبیه هم هستند اما اگه دقیق نگاه کنی میفهمی که رفتار آب در یکی کاملا متفاوته و اون یکی همه شبیه هم !!
      ———–
      بله اگه بافت شکل خوب نداشته باشه و خوب ساخته نشده باشه تکسچر ها هم دچار مشکل میشن اما همیشه اینطور نیست !!! تکسچر ها روی بافت رو میپوشونن (البته نه همیشه و گاهی نیاز بهشون نیست اونم در موارد خاص !!!) و میتونند عیب رو هم بپوشونند مثل زخمی که زیر لباس پنهانه !!!
      ———-
      ” من از جلوه آب یا آبشار صحبت نکردم من از دینامیک و پویایی و سیر حرکتی و لیمیت اون صحبت کردم مثل زنده بودن و یا واقعی بودن نورپردازی بتلیفیل یا حتی دینامیک بودن نور چراغ قوه آلن یا عمقی بودن نورپردازی مترو! ”
      دوست عزیز صحبت از دینامیک کردی و این فیزیک هستش و به بحث فیزیک گرافیکی بر میگرده اما در مطالبت اول بافت گفتی که این با اون فرق زیادی داره !!!
      دینامیک نوعی رفتاره که برای یک شی ، بافت و غیره در نظر میگیرند و خودش به تنهایی بی اثره.
      شما باید آب بسازید و بعد دینامیک و غیره رو بهش اضافه کنید .
      ———-
      بله موتور ها شاخص هایی دارند که مهمشون میکنه .
      اما یک موتور بازی با موتور گرافیکی و موتور فیزیکیش متفاوته !!! (گرچه تمام اینها معمولا در خود موتور اصلی گنجانده میشن) مثال تا حالا با FB2 یا CE 2 کار کردی ؟ اگه با کرای انجین ۲ کار کرده باشی میبینی که میشه هررفتاری رو تعریف کرد . شما خاک رو تعریف میکنی و گردبادی رو بر فرازش قرار میدی و میگی این گردباد از کجا به کجا بره با چه حجم جابجایی و چه قدرتی این یعنی فیزیک که زیر مجموعه هاش دینامیک و … میشه . اما خود خاک یک بافت و یک ساختار هستش .
      ————-
      مقایسه عیبی نداره بشرطی که جوانمردانه باشه !!!
      مثلا ماریو رو نمیشه با سونیک مقایسه کرد اونم بدلیل اینکه هر دو میپرن !!!

      ۰۰
    6. با سلام!
      نایت مر عزیز!
      از نکته بینی شما درباره دینامیک و فیزیک بازیها ممنونم… اما به نظرم دنیروی عزیز از دینامیک و فیزیک مطلع بوده و تحصیلاتش مرتبط با همین موضوع است.
      لیکن برای اینکه د َ م ِ شما را بازدمی دهم و گرم کنم(درباره خاک، گرد و خاک – هرچند شما به خوبی توضیح دادید)… به نظرم استفاده از مفهوم مکانیک بتواند جوابگو باشد چرا که مکانیک در ارتباط با حرکت و اجزای مرتبط با آنست و دینامیک را هم شامل می گردد به مفهوم حرکت جسم با توجه به نیروهای حرکت دهنده یا تحریک کننده اش است(اثر پیرامون جسم). و فیزیک که مرتبط با هر ذره و شی بوده و به خصوصیات و کمیتهای مابین آنها اشاره دارد. جرم و انرژی و … حتی نوع برخورد آنها و تاثیرات دیگر.

      با تشکر از همه دوستان عزیزم!

      ۰۰
    7. سلام حامد جان دوست خوبم .
      —–
      بله با نظر شما کاملا موافقم و از انجایی که فیزیک دان نیستم و هر چه راجب فیزیک میدانم بدلیل علاقه شخصیم هستش هیچگاه وارد تخصصش نمیشم . (البته سعی میکنم ! چون علاقمند به یادگیری هستم !! ولی سعی میکنم نظر اشتباه ندم و اگه دادم متاسفم)
      —-
      بله مکانیک رو فراموش کرده بودم !
      و کاملا حق با شماست .
      نکته ای خاص نمیتوانم به دیدگاهت اضافه کن (چون تخصص زیادی در فیزیک ندارم و همانطور که گفتم فقط علاقه و اطلاعات عمومی و … )
      همانطور که متوجه شدی دوست خوبم در مورد رفتار های فیزیکی و .. یک موتور صحبت کردم و سعی کردم با علم ناقص خودم توضیحی دهم ( آخه این اواخر خیلی با موتور درگیری پیدا کردم ) اما اگه نکته ای رو ا شتبا ه عرض کردم از شما و دوستانم پوزش میخوام . اخه اصطلاحات و .. هنوز که هنوزه با من مشکل دارن (یا بهتر من با آنها) و ممکنه چیزی رو با چیز دیگه غا طی کنم که بسیار ممنون از عزیزانی چون شما که یاد آورری میکنند .
      ————–
      باز هم تشکر از شما دوست خوبم
      و همینطور دنیرو ی عزیز

      ۰۰
  4. من متن خودم رو بارها بارها خوندم ولی جایی از مقایسه موتور این بازی با موتورهای دیگه یا حتی گرافیک این بازی با بازیهای دیگه حرفی نزدیم ولی این که طراحی شیشه ها یا عدم پویایی امواج دریا یا برخی بافتها وجود داره به نظرم بحثی نیست چون وجود داره پس معیار خوب یا بدبودن بافتها جیه؟قطها بازیهای هم ردیف نظرات مختلف و الگوریتم شکل گیری اونه.خطای دید!!عجیبه مگه لب استخر ایستادم و بازی رو دیدم و شکست نور اتفاق افتاده یا خوابم میومده و اشتباه دیدم!هر گرافیکی نقطه قوت و ضعفی داره که یک یا ۲ المان و جلوه گرافیکی در اون برجسته هستند که همه میدونیم حالا یک گرافیکی یکسری نقاط قوت داره پس نباید بیایم و نقاط ضعف اون رو بگیم؟!

    ۰۰
    1. deniro جان :
      سلام دوست عزیز .
      منظور دوستمون حامد کلی و نسبت به کامنت های دوستان بوده :wink:
      ————-
      بله خطای دید !!!
      تا حالا از اون تصاویر دیدی که با خطای دید مثلا متحرک میشن یا شکلشون فرق میکنه ؟!!
      چرا باید نقاط قوت و ضعف یک بازی رو دید (از همه لحاظ) اما مقایسه اون با بازی های دیگه اونم در حالی که کاملا متفاوت باشن غلطه !!!
      ساخت هر بازی (فقط از لحاظ گرافیک میگم) بستگی به هنر سازنده داره که از امکانات چطوری استفاده کنه !!!
      بازیهایی مثل مکس پین یک با تکنیک های اون زمان هنوز با بازی های امروزی برابرند !!! دلیلش اینه که تکنیک ساخت فرق میکرده ، هنر خلق تصاویر ، محیط ها و … با هنر پنهان کردن ضعف ها با همان خطای دید یا چیز های دیگه باعص شده این بازی (مکس پین) هنوز هم برای خودش شاخی باشه .
      در مورد همین فارکرای ، محیط های جنگلی میتونن پر باگ و یا چاله های گرافیکی باشند اما سازنده اونها رو پنهان کرده (اگه جایی مشاهده کرده و نخواسته برطرف کنه) اونهم براحتی با پوشش انبوه درختان و درخشش نور و سایه های درختان .
      ——————
      معیار خوب و یا بد بودن بافت ها بحث کاملا فنی و جداگونست و نمیشه از شکل شیشه یا امواج فهمید !!!
      اصولا بافت به یک ساختار مربوط میشه (بافت خیلی شبیه تکسچر هستش اما اون نیست) .
      بافت یعنی زیر ساخت یک شی یا موجود و عمق ، شکل ، حجم ، نوع ، وزن و … رو شامل میشه . اگه با ۳D Max کار کرده باشی وقتی مثلا مکعبی رسم میکنی اون شکل توری مانند اول که میشه تک تک نقاطش رو تغییر داد اون بافت هستش .
      تکسچر ها به طور کلی کاور حساب میشن و روی یک شی رو میپوشونند . مثل لباس
      وقتی میگیم که بازی (مثلا همین بازی – فارکرای) دارای شکل امواج و حالت مصنوعی هستش یعنی بافت و عملکرد موتور گرافیکی بازی مشکل داره و نمیشه گفت مثلا تکسچر موجها بدند .
      ————–
      امیدوارم منظورمو رسونده باشم دوست عزیز :wink:

      ۰۰
  5. اولا سلام و خیلی مخلصیم…دوما دمت گرم فرشید خان.
    ببخشیدا من در حدی نیستم که چنین چیزی رو به شما بگم ولی همونطور که سند من اشاره کرد یه ذره مطلب کوتاه بود…و اگه یه چندتا عکس میزاشتی بد نمیشد…بازم ببخشیدا :wink:
    درضمن من میتونم شمارو اد کنم؟
    بهزاد از PC$

    ۰۰
    1. تو فراتر از این حرفا هستی بهزاد جان تصاویر والا نمیدونم چطور شده سوالی برای خود من هم هستن تصویر داشته عزیز

      ۰۰

مقالات بازی

بیشتر

چند رسانه ای

بیشتر