چگونه یک لپ‌تاپ ارزان‌ قیمت بخریم؟ | ۱۰ قابلیت لپ‌تاپ‌ که هنگام خرید می‌توان از آن‌ها صرف نظر کرد

در ۱۳۹۷/۰۵/۲۹ , 17:10:26
laptop, SSD, پی سی گیمینگ (PC Gaming)

با توجه به آشفته بازار نرخ ارز و وضعیت بد بازار لوازم آی‌تی در کشور، این روزها قدرت خرید یک لپ‌تاپِ همه چیز تمام برای اکثر افراد بسیار سخت شده است. با این حال اگر بودجه شما زیاد است، می‌توانید پردازنده قوی‌تر، کارت گرافیک بهتر و مقدار حافظه بیشتری را در خرید لپ‌تاپ لحاظ کنید؛ اما اگر بودجه شما برای همه این موارد کافی نیست، می‌توانید از ویژگی‌های که در ادامه این مقاله ذکر می‌کنیم، در هنگام خرید صرف‌ نظر کنید. در ادامه با دنیای‌ بازی همراه باشید.

۱) کیبورد با نور پس‌زمینه

laptop, SSD, پی سی گیمینگ (PC Gaming)

در صورتی که شما تایپ کردن را به صورت استاندارد آموخته باشید، نیازی به نور پس‌زمینه نخواهید داشت. حتی اگر تایپ کردن را استاندارد یاد نگرفته‌اید، با نوری که از صفحه نمایش روی کیبورد ساطع می‌شود می‌توانید کلیدها را به سادگی پیدا کنید.

بیشتر لپ‌تاپ‌های معمولی با کیبورد دارای نور پس‌زمینه به فروش می‌رسند، اما هنوز لپ‌تاپ های ارزان قیمت‌تری پیدا می‌شوند که این قابلیت را ندارد و یا برای اضافه کردن این قابلیت پول بیشتری دریافت می‌کنند. به عنوان مثال، شرکت لنوو برای اضافه کردن نور پس‌زمینه در لپ‌تاپ مدل ThinkPad T460 مقدار ۳۰ دلار هزینه مازاد از خریدار دریافت می‌کند.

۲) رزولوشن بیشتر از ۱۰۸۰

laptop, SSD, پی سی گیمینگ (PC Gaming)

لپ‌تاپ‌های با رزولوشن تصویر ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰  معمولا full HD یا ۱۰۸۰p نامیده می‌شود. این مقدار از رزولوشن برای تمامی کارهای عادی کافی است. در هنگام خرید با انتخاب یک لپ تاپ full HD به راحتی می‌توانید در خرید لپ‌تاپ مورد نظرتان صرفه‌جویی کنید. به عنوان مثال، اختلاف قیمت لپ‌تاپ Dell XPS 13 با صفحه‌نمایش ۱۰۸۰ و مدل دیگر این لپ‌تاپ با همین مشخصات اما صفحه‌نمایش لمسی و با وضوح ۳۲۰۰ در ۱۸۰۰، چیزی حدود ۳۰۰ دلار است.

هیچ تردیدی نیست که نمایشگر با وضوح تصویر ۲۵۶۰ در ۱۴۴۰ یا ۳۸۴۰ در ۲۱۵۰ که ۴K نامیده می‌شود، تصاویر بهتری نمایش می‌دهد، اما در نمایشگرهای ۱۳، ۱۴ یا ۱۵ اینچی این تفاوت برای بیشتر مردم قابل‌تشخیص نیست. لازم به ذکر است که تعداد پیکسل بیشتر در لپ‌تاپ باعث مصرف بیشتر برق باتری، و در نتیجه کوتاه شدن مدت زمان شارژدهی می‌شود.

۳) پردازنده سری Core i7

laptop, SSD, پی سی گیمینگ (PC Gaming)

اگر بودجه شما زیاد است، ما به شما توصیه می‌کنیم تا از پردازنده Core i7 اینتل استفاده کنید. در غیر این صورت پردازنده‌های سری Core i5 را به شما پیشنهاد می‌کنیم، زیرا این سری از پردازنده‌ها قیمت متعادلی دارند و عملکرد آن‌ها نیز رضایت بخش است. هر چند، در بیشتر موارد نیازی به استفاده از پردازنده‌های سری Core i7 اینتل نیست.

اختلاف قیمت بین پردازنده های سری Core i7 و سری Core i5 بسیار زیاد است. به عنوان مثال، سرفیس پرو ۴ با پردازنده i7 مقدار ۳۴۹ دلار از سرفیس پرو با پردازنده i5 گران‌قیمت‌تر است.

درست است که پردازندهای سری Core i7 اینتل در انجام کار های سنگین پردازشی بهتر عمل می‌کنند، اما در صورتی که شما به این میزان پردازش نیاز ندارید، می‌توانید از سری i5 استفاده کنید و در خرید خود صرفه‌جویی کنید.

۴) کارت گرافیک مجزا

laptop, SSD, پی سی گیمینگ (PC Gaming)

اگر شما بازی‌های به‌روز را با بالاترین تنظیمات گرافیکی بازی نمی‌کنید و یا ویرایش فیلم یا کار تدوین سه‌بعدی انجام نمی‌دهید، به کارت گرافیک مجزا احتیاجی ندارید. ممکن است در هنگام خرید به لپ‌تاپی برخورد کنید که دست شما را برای انتخاب بین کارت گرافیک انویدیا و یا ای‌ام‌دی باز می‌گذارد. به عنوان مثال، مایکروسافت سرفیس بوک با کارت گرافیک پایین رده انویدیا حدود ۲۰۰ دلار گران‌قیمت‌تر از مدلی است که کارت گرافیک مجزا ندارد و از کارت گرافیک داخلی اینتل استفاده می‌کند.

موضوع وقتی بدتر می‌شود که بدانید کارت گرافیک‌های پایین رده مثل Nvidia 940MX یا AMD Radeon R7 M445 کمکی به دریافت فریم بالاتر در بازی‌ها نمی‌کنند. به عنوان مثال، لپ‌تاپ HP Spectre x360 با کارت گرافیک Nvidia 940MX با تنظیمات متوسط در بازی Rise of the Tomb Raider تنها ۱۵.۲ فریم خروجی به کاربر می‌دهد.

۵) دوربین مادون قرمز یا دوربین سه‌بعدی

laptop, SSD, پی سی گیمینگ (PC Gaming)

بعضی از لپ‌تاپ‌های موجود در بازار، مجهز به دوربین مادون قرمز یا دوربین سه‌بعدی هستند. این لپ‌تاپ‌ها از قابلیت Windows Hello مایکروسافت پشتیبانی می‌کنند. ویژگی Windows Hello برای شناسایی چهره کاربر به منظور ورود به محیط ویندوز استفاده می‌شود. اگر‌چه این قابلیت جالب به نظر می‌آید، اما نبود این تکنولوژی نیز مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند.

حتی اگر این قابلیت در لپ‌تاپ شما وجود داشته باشد، ویندوز ۱۰ به شما اجازه می‌دهد با گذرواژه به وارد محیط ویندوز شوید و این بدان معناست که هنوز هم هکرها می‌توانند به اطلاعات شما دسترسی پیدا کنند. در صورتی که شما بتوانید گذرواژه خود را به سرعت وارد کنید، تفاوت محسوسی با ویژگی Windows Hello حس نخواهید کرد.

۶) حسگر اثر انگشت

laptop, SSD, پی سی گیمینگ (PC Gaming)

دقیقا مانند دوربین مادون قرمز، حسگر اثر انگشت به شما این اجازه را می‌دهد که از طریق Windows Hello وارد محیط ویندوز شوید. درست است که قرار دادن انگشت روی حسگر بسیار آسان‌تر از تایپ گذرواژه است، اما اصلا امن نیست. ویندوز ۱۰ شما را وادار می‌کند که علاوه بر اثر انگشت، گذرواژه نیز داشته باشید و هکرها از این طریق می‌توانند به لپ‌تاپ شما دسترسی پیدا کنند.

۷) صفحه نمایش لمسی

laptop, SSD, پی سی گیمینگ (PC Gaming)

اگر شما قصد دارید لپ‌تاپ هیبردی (تبدیل‌پذیر) خریداری کنید که صفحه آن‌ کاملا برمی‌گردد و مانند تبلت می‌شود، به صفحه‌نمایش لمسی نیاز خواهید داشت؛ اما در لپ‌تاپ‌های معمولی صفحه‌نمایش لمسی فقط باتری مصرف می‌کند و معمولا بسیار گران‌قیمت‌تر هستند. به عنوان مثال، لنوو برای صفحه‌نمایش لمسی در لپ‌تاپ ThinkPad T560 حدودا ۵۰ دلار هزینه مازاد از خریدار دریافت می‌کند.

۸) فضای ذخیره سازی بیشتر از ۲۵۶ گیگابایت

laptop, SSD, پی سی گیمینگ (PC Gaming)

اگر امکانش برای شما وجود داشت، حتما از یک لپ‌تاپ با حافظه SSD استفاده کنید. حافظه SSD‌ به رایانه اجازه می‌دهد سیستم‌عامل را سریع‌تر بارگذاری کند و سرعت اجرای نرم‌افزارهای مختلف و مالتی‌تسکینگ ۳ تا ۵ برابر از حافظه‌های مکانیکی دیسک سخت بیشتر شود. در بیشتر مواقع، ارتقا SSD از ۲۵۶ گیگابایت به ۵۱۲ گیگابایت یا ۱ ترابایت بسیارگران تمام می‌شود. به عنوان مثال، قیمت لپ‌تاپ HP EliteBook x360 با ۵۱۲ گیگابایت حافظه SSD حدودا ۱۹۲ دلار بیشتر از حالتی است که حافظه آن ۲۵۶ گیگابایت است.

با توجه به فضای ابری، حافظه‌های خارجی مانند هارد اکسترنال و سرویس‌های استریم که به‌راحتی موسیقی و فیلم ذخیره می‌کنند، کمتر کاربری به بیش از ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی در این رنج از لپ‌تاپ‌ها نیاز پیدا می‌کند.

۹) ویندوز ۱۰ پرو

laptop, SSD, پی سی گیمینگ (PC Gaming)

بیشتر لپ‌تاپ‌های موجود در بازار با سیستم‌عامل ویندوز ۱۰ خانگی عرضه می‌شوند، اما لپ‌تاپ‌های تجاری با ویندوز ۱۰ نسخه پرو عرضه می‌شوند و ۵۰ دلار گران‌قیمت‌تر هستند. نسخه پرو امکان رمزگذاری اطلاعات را به‌وسیله ابزار Bitlocker امکان‌پذیر می‌کند و ویژگی‌هایی دارد که برای فضای کار بسیار کاربردی هستند. اگر شما از لپ‌تاپ خود در محیط کاری استفاده نمی‌کنید و نیاز به مدیریت کاربران ندارید، نیازی به تهیه این نسخه از ویندوز نخواهید داشت.

۱۰) رم بیش از ۱۶ گیگابایت

laptop, SSD, پی سی گیمینگ (PC Gaming)

برای اکثر کاربران، ۸ گیگابایت رم کافی است زیرا از مقدار بیشتر آن استفاده نمی‌کنند. برای مثال، برای ارتقا رم لپ‌تاپ EliteBook 840 G3 به ۱۶ یا ۳۲ گیگابایت رم باید به ترتیب ۱۵۶ و ۳۲۰ دلار هزینه بیشتر پرداخت کنید. در صورتی که شما کار سنگین گرافیکی انجام نمی‌دهید، احتمالا تفاوت رم ۸ گیگابایت به بالا را احساس نخواهید کرد و در نتیجه به این میزان رم احتیاج نخواهید داشت.

جمع‌بندی

ما عادت کرده‌ایم هنگام خرید لوازمی مانند لپ‌تاپ، گوشی، تبلت و… صرفا به مقایسه ویژگی های محصول مورد نظرمان با دیگر محصولات بازار بپردازیم و بدون آگاهی از نحوه کارکرد و قابلیت‌های محصول، فقط از داشتن آن افتخار کنیم! گاهی نیز دو کالا را کنار هم می‌گذاریم و فقط اعداد مشخصات فنی آن‌ها را با هم مقایسه می‌کنیم! این در حالی است که تمام این قابلیت‌ها و اعداد بزرگ‌تر‌‌، قیمت نهایی را برای خریدمان افزایش می‌دهد. مطمئنا با صرف نظر کردن از ویژگی‌هایی که در این مقاله نام بردیم، می‌توانید یک لپ‌تاپ کاربردی و البته ارزان قیمت تهیه کنید. لازم به ذکر است، هر شخص بسته به نیازش می‌تواند این ویژگی‌ها را تغییر دهد و مناسب نیاز شخصی خود خرید کند.

شما چه راهی برای صرفه‌جویی در هنگام خرید لپ‌تاپ پیشنهاد می‌دهید؟ دیدگاه‌تان را با ما به اشتراک بگذارید.


1 دیدگاه ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

:27: 
:D 
:40: 
:44: 
:-) 
:10: 
:41: 
:60: 
;) 
:59: 
:( 
:16: 
:162: 
:13: 
 
:22: 
:42: 
:11: 
:111: 
:17: 
:20: 
:wow: 
:| 
:49: 
:54: 
:56: 
:45: 
:47: 
:46: 
:43: 
:57: 
:like: 
:dislike: 
:metal: 
:51: 
:52: 
:55: 
:58: 
:48: 
:spoiler: 
:53: 
:steam: 
:xbox: 
:PS: 
:n: 
:50: 
:discord: 
 
  1. تشکر از مطلب خوبتون، ببخشید برای ویرایش عکس یا مثلاً ساختن اینفوگرافیک، لوگو، اسلاید، یا ساختن پاور پوینت و پی دی اف و … نیاز به گرافیک مجزا هست یانه؟؟

    ۱۰
مقالات بازی بیشتر
چند رسانه ای بیشتر