خانه » مقالات بازی درخشندگی آیندهای تاریک | اولین نگاه به بازی Cyberpunk 2077 + تحلیل تریلر گیمپلی × توسط فرنود محبوبی در ۱۳۹۷/۰۶/۱۰ , 17:10:39 0 بعد از ماهها درخواست طرفداران، بالاخره CD Projekt Red از خر شیطان پایین آمد و ۴۷ دقیقه تریلر از گیمپلی بازی Cyberpunk 2077 منتشر کرد که باعث شد جامهها دریده شود و رکوردها شکسته. به بهانه این اتفاق، ما در این مقاله در بخش اول نگاهی خواهیم داشت به بازی Cyberpunk 2077 و اطلاعاتی که تا به حال از آن منتشر شده و در قسمت دوم به بررسی دقیق نکاتی از تریلر گیمپلی بازی میپردازیم که شاید به آنها توجه نکرده باشید. پیشنهاد میکنم که اگر طرفدار Cyberpunk 2077 هستید، حتما هر دو قسمت را مطالعه کنید؛ زیرا اطلاعات خوبی را از فضای بازی دریافت خواهید کرد. در ادامه همراه دنیای بازی باشید. Cyberpunk به چه معناست؟ اینکه بخواهیم «سایبرپانک» را تعریف کنیم، کار مشکلی است. اگر بهطور خلاصه بگوییم، سایبرپانک به یک فرهنگ و ژانر اشاره میکند. اولینبار کلمه Cyberpunk توسط Bruce Bethke استفاده شد که عنوان یکی از داستانهای کوتاهاش است، اما بعدها به خاطر کتابهای William Gibson، او را خالق این سبک دانستند؛ اما بهطور دقیق نمیتوان گفت که Cyberpunk توسط یک نفر خلق شده است، بلکه دنیای آن به وسیله کتابها و فیلمهای مختلف بهمرور بهتکامل رسیده. در این دنیا تکنولوژی در زندگی همه افراد تاثیرگذاشته است، دولتها کنار رفتهاند و این سازمانهای خصوصی هستند که کنترل شهر را برعهده گرفتهاند. همانطور که از فیلمهای Blade Runner به یاد داریم، در دل شبهای بارانی و زیر چراغهای نئون، شهر پر شده است از جرم، جنایت، مواد و انسانهایی که آنقدر درگیر تکنولوژی شدهاند که به مرور انسانیت خود را فراموش کردهاند. Cyberpunk 2077 چه نوع بازیای است؟ درست سه سال قبل از عرضه آخرین بازی CD Projekt Red ، یعنی Witcher 3، به وسیله یک تیزر کوتاه از Cyberpunk 2077 رونمایی شد. با اینکه این بازی همچنان در سبک نقشآفرینی است، ولی دنیای آن بسیار با عناوین قبلی این استودیو تفاوت دارد. این بار CD Projekt از جهان جادوگرها و هیولاها دست کشیده است و به سراغ ساخت یک IP جدید با الهام از بازی رومیزی Cyberpunk 2020، نوشته Mike Pondsmith، رفته است. Cyberpunk 2020 که در دهه هشتاد میلادی عرضه شد، در آینده شهر کالیفرنیا شمالی جریان داشت، جایی که سازمانها، سیستم سرمایهداری و تکنولوژی زندگی همه را تحت تاثیر قرار داده است. با اینکه بازی جدید CD Projekt Red بهطور مستقیم ادامه این بازی رومیزی نیست، اما بسیاری از ایدهها و روایتهای داستانی را از آن وام گرفته است، بهطوری که حتی Mike Pondsmith از ابتدای ساخت Cyberpunk 2077 با این استودیو همکاری کرده است. داستان Cyberpunk 2077 روی شخصیت V تمرکز دارد که صبح خود را در شهر Night City با دزدی و قتل، شب میکند. Mike Pondsmit یکبار گفته بود «در Cyberpunk نمیتوانید شهر را نجات دهید. فقط میتوانید تلاش کنید که خودتان را نجات دهید». V هم در این بازی قرار نیست یک قهرمان باشد، بلکه او میخواهد با سر و کله زدن با گانگسترها، پلیسها و روباتفروشها، در این شهر جای پای خود را محکم کند و برای بقای خودش بجنگد. Night City چهگونه شهری است؟ به گفته CD Projekt Red، این متروپلیس شلوغ و بدون لودینگ(!)، بزرگترین دنیایی است که تا بهحال خلق کردهاند. این شهر پر است از برجهای بلند، بیلبوردهای تبلیغاتی، کوچههای تاریک، بازارهای پر جنب و جوش و از همه مهمتر، چراغهای نئونی. سازندگان نخواستهاند در Night City چیز ی پنهان بماند؛ درنتیجه، خشونت و کثیفی این جهان کاملا عریان است. Mike Pondsmith از اهمیت این شهر در Cyberpunk 2077 میگوید: «Night City بهطور کلی یک شخصیت به خصوص در این دنیاست و سازندگان به خوبی آن را نشان دادهاند. این شهر هیچوقت نمیخوابد، دائم در حال رفت و آمد است، تو را کتک میزند، تحقیرت میکند، از تو میدزدد و پولت را برمیدارد.» Night City به شش منطقه متفاوت تقسیم میشود: City Center: مرکز شهر Night City و در دل آن تمام سازمانهایی که شهر را کنترل میکنند، حضور دارند. به علاوه، آپارتمانهای لوکس، افراد ثروتمند و تبلیغاتهای رنگارنگ. Santa Domingo: اگر City Center قلب سازمانها باشد، Santa Domingo قلب Night City است. در این منطقه انرژی کل شهر به وسیله کارخانهها، مناطق صنعتی، جنراتورها و مراکز قدرت تامین میشود. Pacifica: این منطقه در انتهای شهر، خطرناکترین قسمت Night City بهحساب میآید. Pacifica که رها شده و فقیرنشین است، توسط گانگسترها اداره میشود. Watson: هزارتوی مغازهها، بازارها و خیابانها تنگ و شلوغ. منطقهای که بیشتر آسیاییها در آن زندگی میکنند. Heywood: منطقه لاتین شهر، جایی که ماجراجوییتان را آغاز میکنید. از آنجایی که V در اینجا یک خانه دارد، نشاندهنده این است که توانسته خوب در این جامعه پیشرفت کند. Westbrook: منطقهای توریستی که خانهای برای افراد ثروتمند و مشهور است. چه نوع کلاسهایی در Cyberpunk 2070 وجود دارد؟ در Cyberpunk 2077 اینگونه نیست که یک کلاسی را انتخاب کنید و تا پایان بازی آن سبک را برای خود داشته باشید. CD Projekt Red به بازیکنان این اجازه را داده تا در طول بازی از بین سه کلاس یکی را انتخاب کنید و اگر نیاز به کلاس دیگری بود، مهارتهای کلاس جدید را ارتقا دهید. در واقع، شخصیت V در این کلاسها غرق است و این بستگی به شما دارد که در کدام یک بخواهید بیشتر غرق شوید! Netrunner: اینها هکرهای حرفهای هستند که میتوانند به هر سیستمی نفوذ کنند. اگر میخواهید دستگاههای امنیتی را خراب کنید، مغز افراد را هک کنید، درها را باز کنید و از پروندههای رمزنگرای شده سردر بیاورید، مهارتهای این کلاس به درد شما میخورد. Netrunnerها میتوانند به هرچیزی وصل شوند و سیستمی وجود ندارد که نتوانند به آن دسترسی پیدا کنند. بهترین انتخاب برای مخفیانهکاران! (Techie (Engineer: این افراد میتوانند بهترین ابزارها را با هم ترکیب کنند، آیتمها و سلاحها را با توجه به نیازشان ارتقا دهند و از هوششان در هر موقعیتی سود ببرند. بهعلاوه، قادر به کنترل Droneها و روباتها نیز هستند. Solo: یک جنگجوی تنها، تمرکز این کلاس بر روی بهبود قابلیتهایتان در مبارزه است. در بازیرومیزی Cyberpunk 2020، این افراد به عنوان مزدور، بادیگارد و مامور امنیتی کار میکنند. Soloها قویترین، سریعترین و بهترین مبارزان دنیای Cyberpunk هستند. چرا Cyberpunk 2077 اول شخص است؟ من هم جزو افرادی بودم که بعد از شنیدن خبر «اول شخص بودن بازی Cyberpunk 2077» بسیار ناامید شدم، اما با دیدن تریلر گیمپلی بازی متوجه شدم که انتخاب این دید بهترین گزینه برای نشان دادن جزئیات و ویژگیهایی است که سازندگان برای بازی در نظر گرفتهاند. با اینحال، در طول کاتسینها، همچنان میتوان به صورت کامل شخصیت را دید. Mike Pondsmith در E3 بعد از مواجهه با واکنشهای منفی نسبت به اولشخص بودن بازی گفت: «خیلی خیلی مهم است که در بازی وضعیت شخصیت، نوع برخوردش با محیط، موادی که مصرف میکند و طوری که از ایمپلنتهایش استفاده میکند، از طریق چشمان شخصیت اصلی دیده شود و اگر از دید سوم شخص به بازی نگاه میکردیم، دیگر هیچ حسی از این اعمال درک نمیکردیم. از نظر تکنیکی نیز اگر به صورت سوم شخص در این دنیای پرجزئیات و بزرگ وارد شویم، نمیتوانیم به خوبی حس کنیم که جزوی از این دنیا هستیم.» آیا بخش چندنفره نیز در Cyberpunk 2077 وجود خواهد داشت؟ از همان اول قرار بود که Cyberpunk 2077 یک بازی تکنفره باشد. اگرچه CD Projekt Red افرادی را به شرط داشتن سابقه کار روی بازیهای چند نفره، برای کار در بخش شبکه استخدام میکند، ولی آنطور که کارگردان بازی، Maciej Pietra، گفته است، فعلا برنامهای برای این بخش ندارند. اگر هم احتمال بدهیم که چنین بخشی وجود داشته باشد، به احتمال زیاد به عنوان محتوای اضافه برای بازی عرضه خواهد شد. اینکه با دوستتان ماموریتها را انجام دهید و در Night City ماشینرانی کنید، مطمئنا لذتبخش خواهد بود. Cyberpunk 2077 چه موقع عرضه میشود؟ با اینکه طبق گفته سازندگان، از ابتدا تا انتهای Cyberpunk 2077 قابل بازی است، اما امید به عرضه بازی به این زودیها نداشته باشید. فعلا بازی در مرحله Pre-Alpha قرار دارد و حتی خالق Cyberpunk 2020 هم گفته است که باید چند سالی صبر کنیم. با توجه به اینکه سازندگان همواره گفتهاند که «هر موقع آماده شود، عرضه میکنیم» انتظار میرود که تا پایان سال ۲۰۱۹ یا حتی سال ۲۰۲۰ باید منتظر بمانیم. البته، شایعاتی هم به گوش میرسد که Cyberpunk 2077 جزو اولین عناوین نسل بعد باشد. چرا ساخت Cyberpunk 2077 اینقدر طول کشیده است؟ پنج سال و نیم از اولین تیزر گذشته، درحالی که CD Projekt Red بهتازگی تریلری از گیمپلی Cyberpunk 2077 آن هم در مرحله Pre-Alpha پخش کرده است. شایعاتی در اوایل بود که دلیل این طولانی شدن، ریبوتهای متعدد در طول ساخت بازی است. Marcin Iwiński، موسس CD Projekt Red، در مصاحبهای با Kotaku سوال ما را اینگونه پاسخ داده است: ریبوت در این پروژه معنایی ندارد. روند پروژه در خلق یک چیز، تکرارشونده است. ما ریبوت انجام ندادیم، بلکه چند باری مسیرمان را تغییر دادیم که در واقع در جهت بهبود بازی بود. ساخت یک IP جدید بسیار سخت است، چون هرکاری که دوست دارید میتوانید انجام دهید، اما در عین حال باید درمورد تکتک کارها از خودتان سوال کنید. در پروسه انتخاب دیالوگ یا حتی مونولوگ ممکن است چیزی به ذهنتان برسد، ولی باید از خودتان بپرسید که آیا این جالب خواهد بود؟ بعد به این نتیجه میرسید که چیز خوبی نبوده و باید مسیر را تغییر داد و این اتفاق را برای تیم نیز توضیح داد. چرا اینقدر دیر از گیمپلی Cyberpunk 2077 تریلری پخش شد؟ CD Projekt Red دوبار تا به حال پشت درهای بسته تریلری طولانی از بخش گیمپلی Cyberpunk 2077 را برای اعضای رسانه در E3 و Gamescome نشان داده است. با اینحال، بهطور ناگهانی تصمیم میگیرد که تریلری را که در E3 پخش شد را بهصورت عمومی منتشر کند و دلیل این کار را در پیامی مخفیانه در آخر این تریلر، اینگونه شرح میدهد: هر دفعه که درباره نشان دادن بازی به شما با هم صحبت میکردیم (که این اتفاق بارها افتاده است)، در نهایت به یک نتیجه مطمئن نمیرسیدیم، اما چرا؟ چون (برای بیشتر مردم)، زمانی که یک بازیساز از گیمپلی بازی خود تصویری نشان میدهد، به معنای این است که آن بازی در هنگام انتشار این شکلی خواهد بود. مسئله ما متفاوت است. Cyberpunk 2077 عمیقا در حال توسعه است و ما همچنان ایدهها و مکانیزمهای زیادی برای بازی در نظر داریم، ولی مطمئن نیستیم که بازی موقع عرضه چگونه خواهد بود. این باعث میشود که عرضه ویدیوهایی مثل آنچه که تماشا کردید، با ریسک زیادی همراه باشد. ما نمیخواهیم که بازیکنان بگویند «اما در ویدیو قبلی این اسلحه جور دیگری شلیک میکرد؟» یا «چرا منو را تغییر دادید؟». تغییر در روند توسعه بازی طبیعی است و هر روز هم تغییرات بیشماری اتفاق میافتد. ترس ما این بود (و همچنان است) که فکر کنید Cyberpunk 2077 در نهایت نیز این شکلی خواهد بود. چه چیزی به ما این اعتماد بهنفس اضافه را داد تا بازی در حال ساخت را به شما نشان دهیم؟ نظر خوب و مثبت افرادی که بازی را در مراحل مختلف تولید دیده بودند. چیزی که آنها به ما گفتند (اینکه چهقدر بازی را دوست داشتند) به ما این انگیزه را داد که نسخه کنونی Cyberpunk 2077 را به طرفداران مشتاق و متفکر خود نشان دهیم. باز تکرار میکنم: این ویدیو از نسخه نهایی Cyberpunk 2077 نیست همانطور که در اوایل تریلر و به دفعات بالا در میان تریلر مطرح شد، این ویدیو نشاندهنده نسخه نهایی بازی نیست و امکان دارد که خیلی چیزها تغییر کند. V خودت را بساز دیگر در این بازی خبری از گرالت و موهای سفیدش نیست. در Cyberpunk همانند Mass Effect میتوانید کاراکتر خود را از نظر ظاهری و شخصیتی بسازید. اگر در بالای تصویر نگاه کنید، میبینید که پنج بخش در این قسمت وجود دارد. «ثبت تولد (Birth Record)»، «پیشینه (Background Check)»، «بررسی زیستی (Biometric Scan)»، «ظاهر (Appearance)» و «آمار زیستی (Biostats)». در قسمت اول، جنسیت V را انتخاب میکنید. از آنجایی که CD Projekt Red صداگذاری کامل را برای هر دو جنسیت انجام داده، به نظر میآید که هزینه زیادی را صرف این بخش کرده است. در Background Check ما پیشینهای را برای V در نظر میگیریم. در سمت چپ این بخش جدولی وجود دارد که در آن نام، نامخانوادگی، تحصیلات، تاریخ تولد و چند چیز دیگر مربوط به مشخصات V قرار دارد. نکته قابل توجه اینجاست که در قسمت نام و نامخانوداگی، نوشته شده است که اطلاعات گمشده. اگر پایین این جدول را نگاه کنید، میبینیم که گزینه «Edit Details» وجود دارد که بهوسیله آن میتوان برخی اطلاعات را تغییر داد اما چیزی که مشخص است، این است که نمیتوان به نام «مستعار (Alias)» که V است و در طول بازی نیز با این نام خطاب میشوید، دست زد. اینکه با تغییر تاریخ تولد، V از نظر ظاهری نیز تغییر میکند یا نه، هنوز مشخص نیست. در سمت راست که بخش مهمتری است، ما با سه قسمت روبهرو هستیم. «قهرمان بچگی (Childhood Hero)»، «اتفاق کلیدی در زندگی ( Key Life Event)» و «چرا نایتسیتی؟ (Why Night City )». در قسمت «قهرمان بچگی» سه گزینه وجود دارد که درواقع از شخصیتهای بازی رومیزی Cyberpunk 2020 انتخاب شدهاند: Johnny Silverhand: خواننده و گیتاریست یک بند معروف که به خاطر مخالفتاش با سازمان Arasaka دست راست و تعداد زیادی از دوستاناش را از دست داد. Morgan Blackhand: یکی از Soloهای خوشنام و معروف نایتسیتی. در واقع، به قاتلان و مزدورها، Solo گفته میشود. Saburo Arasaka: مدیرعامل سازمان Arasaka و یکی از قویترین افراد در جهان. سازمان او در امنیت، بانکداری و تولید تخصص دارد و از قدرت مالی فراوانی برخوردار است. این سازمان بهصورت مخفیانه در اعمال مجرمانه زیادی نیز مشارکت دارد. مطمئنا انتخاب هر یک در روند بازی تاثیرگذار خواهد بود اما نکته ظریفی که وجود دارد، این است که از یک طرف ما Johnny Silverhand را داریم که شورشی آزادیخواه است و برای مردماش میجنگد و در طرف دیگر ما Sabura Arasaka را داریم که به دنبال کنترل و حفظ و گسترش منافع سازماناش است و در وسط ما Blackhand را داریم که بهطور مستقل هم برای خودش کار میکرد و هم برای سازمانها. در قسمت اتفاق کلیدی زندگی، سه انتخاب داریم که شامل «مرگ خواهر یا برادر»، «فرار از خانه» و «اولین قتل بزرگ» میشود. مسلما آنطور که پیداست انتخاب هر یک در رابطه و دیالوگهایی که میگوییم تاثیر خواهد گذاشت که در مورد «چرا نایتسیتی؟» نیز این مطلب صدق میکند. گزینهها در این بخش شامل «کار ناتمام»، «معشوقه سابق در شهر» و «اثبات چیزی» میشود. اینکه چگونه این گزینهها را انتخاب کنیم، مسلما علاوه بر اینکه دیالوگ متفاوتی را پیش روی V میگذارد، رفتار NPCها با V نیز متفاوت خواهد بود. حتی شاید ماموریتهای اضافه را نیز با انتخاب خودمان دریافت کنیم؛ مثلا در ماموریتی به دنبال معشوقهمان بگردیم! در تب بعدی به سراغ Biometric Scan میرویم که میتوانیم چهرهای برای V طراحی کنیم. البته، در ویدیو ما فقط بخش «صورت (Face)» را میبینیم که در آن بعد از انتخاب یک نژاد میتوانیم رنگ چشم، پوست، اندازه چانه و دماغ را تغییر دهیم. در تب Appearance، گزینههایی مثل «سبک (Style)»، «لباس (Clothes)»، «آرایش (Makeup)» و «پیرسینگ (Piercings)» وجود دارد. در این قسمت علاوه بر اینکه میبینیم گزینه «تتو براق (Light Tattoo)» نیز وجود دارد (که در Cyberpunk بسیار مد است)، گزینهای نیز برای تعیین مقدار خطوطی که بر اساس عملهای ایمپلنت (Surface Wiring) روی بدن و صورت ما ایجاد شده است، وجود دارد. در آخرین تب ما BioStats را داریم که باید ۲۵ امتیاز خود را بین ۶ ویژگی «قدرت (Strength) و «ساختار (Constitution)» که نشانگر قدرت فیزیکی و میزان مقاومت در برابر آسیب، «دانش (Intelligence)» که نشانگر اطلاعات شما درباره موضوعات مختلف و هک، «واکنش(Reflexes)» که نشانگر مهارت در مبارزه و رانندگی، «فناوری(Tech)» که دانش شما در استفاده از سختافزار و ترکیب آیتمها و «باحال بودن (Cool)» که نشانگر چگونگی برخورد شما با دیگران و اراده شما است، تقسیم کنیم. نکتهای که شاید کمتر کسی به آن توجه کند، نحوه ثبت این مشخصات است. اگر با دقت به گزینههای نهایی نگاه کنیم، میبینیم که ما فقط با یک منو روبهرو نیستیم، بلکه ما از نگاه کسی مشخصات V را وارد میکنیم که به دنبال V است. اگر متن پایین کلمه «Confirm» را بخوانیم، میبینیم که نوشته است «ردیابی موقعیت را شروع کن». نمیتوان حدس زد چه کسی دنبال V است، ولی میتوان گفت که این بخش ردیابی مربوط به یک سازمان خصوصی یا حتی پلیس میشود. البته، این امکان هم وجود دارد که خود V برای تغییر یکسری اطلاعات به این سیستم نفوذ کرده باشد. دوست خوب در Night City کم پیدا میشود در ماموریتی که CD Projekt Red نشان داد، Jackie ما را همراهی میکرد. این دوست لاتین بامعرفت و شوخ بسیار هوای V را در طول مراحل سخت دارد. البته، مطمئن هستیم که Jackie تنها کسی نخواهد بود که به داد ما برسد و دوستان زیادی در طول Cyberpunk پیدا خواهیم کرد که ما را همراهی کنند. شاید حتی در برخی ماموریتها بتوانیم انتخاب کنیم که چه کسی در این موقعیت همراه ما باشد؛ ولی حواستان باشد که در Night City نمیتوان به هر کسی اعتماد کرد. چند تیر نیاز دارد تا بمیرد؟ از آنجایی که Cyberpunk 2077 یک بازی RPG است، میزان Damage که اسلحه شما به افراد وارد میکند، برای تعیین سبک بازیتان بسیار مهم است. البته، خبر خوب برای کسانی که با نمایش انبوه اعداد در حین مبارزه عادت ندارند، این است که میتوانند این گزینه و خیلی گزینههای دیگر از بخشهای HUD را در قسمت تنظیمات خاموش کنند. هیچکجا خانه خود آدم نمیشود در قسمتهای مختلف Night City شما میتوانید خانه داشته باشید. در خانه V میتوانید ایمیلها و پیامها را چک کنید، لباسهای مختلف انتخاب کنید، دوستانتان را دعوت کنید و خوش بگذارنید و همینطور از قسمت مخفی خانه سلاحهای مورد نیازتان را بردارید. خانه شما بهترین مکان برای فرار کردن از شلوغیهای شهر و آرامش گرفتن با گوش دادن به موسیقیهای اورجینال Cyberpunk 2070 از رادیو است؛ مثل آهنگی از Rockerboy – Johnny Silverhand. Braindance چیست؟ از این صفحه نمایش، ما اطلاعات زیادی همچون پیامهای جدید و اخبار روز را میگیریم. در خبر فوری آمده است که «مرگ در کنسرت Lizzy Wizzy». اینکه این مرگ ربطی به ما دارد یا نه را نمیتوان فعلا گفت، ولی چیزی که از این خبر و تریلر E3 میتوان دریافت کرد، این است که افراد مشهور و سلبریتیها نقش مهمی در Cyberpunk 2077 دارند. بهنظر میآید که لبخند این افراد فقط جلوی دوربین باشد و در زندگی شخصیشان معلوم نیست چه کارهای کثیفی میکنند. اگر دقت کنید، میبینید که «وضعیت محیط» را «شب» زده است. شاید با گزینههایی که در زیر آن قرار دارد، بتوان زمانی که بازی در آن جریان دارد را تغییر داد، بدون اینکه منتظر بمانید که روز یا شب شود؛ اما گزینه Braindance به چه معناست؟ برای بسیاری از شهروندان Night City، که درگیر فقر و مشکلات هستند، دیدن زندگی لوکس و خوشگذرانی ثروتمندان حسرت بزرگی را برای آنها به همراه دارد. به کمک پیشرفت فناوری در زمینه عصبشناسی، افراد میتوانند احساسات و خاطرات شخصی خود را به وسیله «Braindance» به اشتراک بگذارند (چیزی شبیه به تکنولوژی VR). برخی محصولات BD این امکان را به کاربر میدهند تا در خاطرات مجازی قرار بگیرند و خود را به عنوان بازیگر در یک فیلم ببینند. با اینکه BD بیشتر برای سرگرمی است، اما برخی افراد برای فرار از زندگی خودشان، به تجربه زندگی به عنوان یک سلبریتی و فرد ثروتمند معتاد میشوند و کمکم واقعیت زندگی خود را از دست میدهند. هنوز نمیدانیم که شخصیت ما در بازی چگونه از این تکنولوژی استفاده میکند. ژاکت مناسب را انتخاب کن با پوشیدن Samurai Jacket علاوه براینکه خوشتیپ میشوید، قابلیتهای اضافهای مثل افزایش سرعت و Street Cred نیز دریافت میکنید. یکی از مکانیزمهای اصلی بازی Street Cred است که به نحوی هم XP شما محسوب میشود و هم میزان شهرتتان. با افزایش Street Cred بهوسیله انجام کوئستهای مختلف، برایتان مهارتها، ماموریتها و قسمتهای جدیدی از شهر Night City باز میشود. حضور مسلمانان و بوداییها در Night City از آنجایی که Night City یک متروپلیس جهانی است، افراد مختلفی را در آن مشاهده میکنید. سازندگان برای خلق یک «شهر واقعی» از این موقعیت استفاده کردهاند و شهر را از افراد با فرهنگها و عقاید متفاوت پر کردهاند. حتی با توجه به منطقه، افراد به زبانها متفاوتی صحبت میکنند که فقط با گوش دادن به آنها، میتوانید بفهمید که در چه جایی هستید تا دیگر نیاز به GPS نداشته باشید. دستیابی به تواناییهای جدید، به چه قیمتی؟ بوکسور سابق، جراح Cyberware حال حاضر. Victor یکی از افرادی است که به شما در ارتقا و خرید ایمپلنتهای جدید کمک میکند. ما قطعات جدید را که قابلیتهای زیادی هم به همراه دارد، با پول رایج نایتسیتی، Eddie (مخفف EuroDollar)، میخریم؛ اما علاوه بر پول باید چیز دیگری هم در قبالش خرج کنیم؛ انسانیت. CD Projekt Red تا به حال چیزی درمورد سیستم Humanity در بازی نگفته است، اما با توجه به بازی رومیزی Cyberpunk 2020، استفاده بیش از حد از این نوع تکنولوژیها منجر به از دست دادن کنترل ذهن، بیرحم شدن و تبدیل شدن به یک «Cyberpsycho» میشود (همانند چیزی که در اولین تریلر CGI بازی Cyberpunk 2077 دیدیم). به نظر میآید که تعداد ایمپلنتهای شما ارتباط مستقیمی با خط داستانی و مسیرهای پیش رویتان خواهد داشت. با ماشینتان دل به جاده بزنید مطمئنا در شهر بزرگ Night City نیاز به یک ماشین دارید. علاوه بر ماشین Jackie، که ماشینی اسپورت و فوقالعاده سریع است، میتوانید از ماشینهای مختلف و حتی موتورسیکلتها نیز سواری بگیرید. البته، شاید بپرسید پس ماشینهای پرنده چی؟ متاسفانه این مورد در دسترس نیست. دلیلی هم که CD Projekt برای آن آورده است، گران بودن این نوع از وسایل نقلیه در Cyberpunk 2077 است. البته، موقعیتهایی در بازی خواهد بود که سوار این ماشینهای پرنده میشوید. در هنگام رانندگی میبینیم که میتوان به سوم شخص نیز دوربین را تغییر داد. البته، این تنها دفعهای نیست که از دور میتوانید شخصیت جذاب خود را ببینید، بلکه با سیستم Photo Mode که سازندگان قول آن را دادهاند، از زوایای بیشتری میتوان شهر و شخصیتها را مشاهده کرد. چه عکسهای جذابی در شب، زیر لامپهای نئونی قرار است گرفته شود. سیستم دیالوگ آشنا ولی متفاوت سیستم انتخاب دیالوگ شباهت بسیار زیادی به The Witcher 3 دارد، ولی با یک تفاوت بزرگ؛ بهجای اینکه مثل مجسمه به چشمهای NPC مقابل زل بزنید و هیچکاری به جز انتخاب دیالوگ نتوانید انجام دهید، در Cyberpunk 2077، در حین گفتن دیالوگها، بازی همچنان جریان دارد و میتوانید به اطراف نگاه کنید یا حتی در مواقعی اسلحه بیرون بکشید! هک کردن، یکی از ابزار مفید ولی خطرناک در Cyberpunk در دمو گیمپلی بهصورت مختصر به Netrunning (هک کردن) پرداخته شد، اما با نگاهی دقیقتر میتوان به اهدافی که پشت آن است، پی برد. اول از همه، با هک کردن سیستمهای شخصی دشمنان، میتوان به گروهشان وصلشد. با زوم کردن روی گروه میتوان فهمید که چند عضو به سیستم وصل هستند. گزینه «Get Access» را میبینیم که به ما امکان هک سریع اعضای گروه، از کار انداختن سلاحها و Cyberwareها را میدهد. البته، هک کردن گاهی به همین سادگیها نیست و باید به آنتی ویروسهایی که ممکن است در ایمپلنتهای افراد قرار داشته باشد، توجه کرد. این را هم فراموش نکنید که خود شما هم ممکن است هک شوید. یک Inventory شیک و ساده زمانی که The Witcher 3 عرضه شد، سیستم Inventory بازی بهشدت نامرتب و بههمریخته بود. CD Projekt Red با پچهای مختلفی که عرضه کرد، این سیستم را کاربردیتر و منظمتر کرد و حال میبینیم که CD Projekt Red از آن اتفاق درس گرفته و یک Inventory مینیمال و شستهرفته را برای Cyberpunk 2077 طراحی کرده است. در وسط این بخش، ما شخصیت اصلی را میبینیم که نقاط مختلف بدناش مشخص و شمارهگذاری شدهاند. آنطور که پیداست، این اعداد مربوط به سطح هر یک از قسمت های بدن میشود که ارتباط مستقیمی با ایمپلنتها و نوع لباسی که پوشیدهایم، دارند. با توجه به سه اسلحهای که در این تصویر حمل کردهایم و آن یک جای خالی، در کل میتوانیم چهار اسلحه متفاوت با خود به همراه داشتیم. نکته قابل بحث، در زیر اسم اسلحه است که نوشته شده «Epic Weapon». تمام آیتمها در بازی، از جمله لباسها، سلاحها و حتی نوشیدنیها از نظر ارزش به سطحهای Common ،Uncommon ،Rare و Epic تقسیم میشوند. با اینوجود، انتظار میرود که سطح Legendary هم در بازی وجود داشته باشد. در کنار تب «Crafting»، تب «اجتماعی (Social)» را میبینیم که برای من سوال است که این مربوط به شبکه اجتماعی درون دنیای Cyberpunk میشود یا بخش آنلاینی هم در بازی وجود دارد؟ Night City همیشه بیدار است در طول Cyberpunk 2077، همانند آنچه که در دمو اتفاق افتاد، تصمیمهای مهمی میگیرید. گاهی باید کاری که از شما خواسته را بهسادگی قبول کنید و انجام دهید و گاهی دست به اسلحه ببرید و زیر همه چیز بزنید. اینکه کدام روش را انتخاب میکنید، بستگی به خودتان دارد؛ ولی بدانید که مسیر شما به وسیله عواقب تصمیمهایتان شکل میگیرد؛ پس خوب دقت کنید. برای تماشای تریلر E3 2018 بازی به این لینک و برای تماشای تریلر گیمپلی بازی به این لینک مراجعه نمایید. نویسنده فرنود محبوبی دانشجوی مهندسی کامپیوتر، با تجربه چهار سال فعالیت در رسانه های مرتبط به بازی های ویدیویی بازی سایبرپانک ۲۰۷۷ (Cyberpunk 2077)شرکت سی دی پراجکت رد (CD Projekt Red)کنسول Xbox One مقالات بازی دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخبرای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.