ابرها را احساس کنید | مصاحبه با تهیهکننده بازی Ace Combat 7
در جریان Gamescom 2018 «کریس وری» (Chris Wray) خبرنگار سایت Wccftech به تجربه بازی Ace Combat 7 نشست، سپس نتیجه تجربه خود را در قالب یک پیشنمایش منتشر کرد که در این آدرس قابل مشاهده است، اما تجربه گیمپلی بازی برای او کافی نبود، پس از بازی سوالات زیادی ذهن او را مشغول کرده بود، زیرا او یکی از طرفداران سرسخت سری است و همیشه شیفته جهان عجیب و داستانسرایی عناوین مختلف Ace Combat بوده است. رشد عناصر بصری، اضافه شدن قابلیت پشتیبانی از واقعیتمجازی و چند ویژگی جدید دیگر Ace Combat 7 را بهتر از همیشه نمایش میداد. پس از تجربه بازی، کریس نزد «کازوتوکی کانو» (Kazutoki Kono) تهیهکننده بازی رفته و در یک مصاحبه سوالات خود را از بازی و روند توسعه آن جویا شده است. در ادامه برای مطالعه این مصاحبه با دنیای بازی همراه شوید.
Ace Combat دارای جهان عجیب و منحصربهفرد خود است. در مقایسه با عناوین دیگر سری، داستان بازی Ace Combat 7 در چه زمانی از این جهان روی میدهد؟
داستان بازی پنج سال پس از داستان Ace Combat 5 روی میدهد. بنابراین، داستان بازی ادامهدهنده ماجراهای آن و نسخههای پیش از آن است.
علاوه بر هواپیمای هجومی وسایل نقلیه دیگری در بازی وجود دارد؟ آیا تعداد هواپیماهایی که بتوان استفاده کرد افزایش یافته است؟
ما تنها بر تعداد جتهای جنگنده تمرکز کردهایم. همچنین، از آنجایی که ما تمام هواپیماها را از ابتدا طراحی کردهایم، نتوانستیم هواپیماهای متنوعتری بهوجود بیاوریم، بلکه ترجیح دادیم سلاحهای متنوعتری برای بازیکنان در بازی قرار دهیم.
آیا این سلاحهایی که صحبتاش را میکنید تنها مربوط به مبارزات هوایی میشود یا برای مبارزات هوایی با زمینی نیز استفاده میشوند؟
بله، چیزی شبیه به لیزر که ما به آن غلاف مخفی میگوییم، چیزی که هنوز در هواپیماهای جنگنده واقعی وجود ندارد. یک سیستم آرایشی سلاح وجود دارد که ما در جریان تحقیقاتمان به این نتیجه رسیدهایم که هواپیماهای آینده در دنیای واقعیت این گونه خواهند بود. این چیزی است که ما به بازیمان اضافه کردهایم.
پس شما تکنولوژی آینده در دنیای واقعی را وارد بازی خود کردهاید؟
به نظر ما این بسیار مهم است که از تکنولوژیهایی استفاده کنیم که هنوز وجود خارجی ندارند، اما ما احتمالات آینده را بررسی کردهایم. باید این تصور از بین برود که همهچیز در Ace Combat باید واقعگرایانه باشد. هرچند برای متقاعد شدن مخاطبان مهم است که همپای واقعیت پیش برویم.
پس شما میخواهید بر اساس واقعیت پیش بروید اما قادر باشید که آن را گسترش دهید؟
بله درست است.
چند عدد هواپیما در بازی Ace Combat 7 وجود دارد؟
ما هنوز نمیتوانیم این را اعلام کنیم.
(با خنده) منطقی است.
اما آنهایی که محبوب هستند در بازی موجودند. ما در این بازی هواپیماهای آمریکایی، ژاپنی و اروپایی را قرار دادهایم.
پس هواپیماهای مشهوری مانند Eurofighter Typhoon در بازی وجود دارد؟
بله.
آیا هواپیماهای قدیمی نیز در بازی وجود دارند، مانند A-10 Warthog یا MiG-21؟
بله، هواپیماهایی مانند A-10 در بازی وجود دارد چرا که بسیار محبوب هستند، همچنین F-14 Tomcat که برای مدت زیادی دیگر در واقعیت استفاده نمیشوند.
بازی دارای چند مرحله است؟
(با خنده) معذرت میخواهم. در حال حاضر جواب این سوال را نیز نمیتوانیم بدهیم.
آیا مانند عناوین گذشته، مراحل دارای تنوع هستند؟ مثلا مراحلی که بر پایه مخفیکاری طراحی شده باشد، یا تنها باید از یک مسیر خاص یا منطقه از آن گذشت؟
ما سعی کردیم تعادل خوبی میان مراحل ایجاد کنیم. مراحل مخفیکاری پیچیدهتر شده است و عناصر بیشتری در آن وجود دارد. اما تعدادشان را پایین نگه داشتهایم. در مورد وسعت میدان مبارزات نیز از بزرگ تا کوچک تنوع مختلفی وجود دارد.
همچنین در طراحی مراحل تنوع وجود دارد مثلا ممکن است یک مرحله ابتدا با مخفیکاری آغاز شود اما در میان راه شرایط تغییر کند.
حالا که در مورد تنوع در بازی صحبت میکنی اضافه کنم که آیا شرایط و محیط جغرافیایی تاثیری در گیمپلی بازی دارد؟ مثلا مناطق کوهستانی برای مراحل مخفیکاری.
هر ماموریت دارای نقشه مختص به خود است، و هرکدام دارای شرایط جوی و جغرافیایی مخصوص به خود است. برخی از مراحل ممکن است بهصورت کامل در مناطق کوهستانی جریان داشته باشد، درصورتیکه مراحل دیگر ممکن است شامل ترکیبی از مناطق شهری با طبیعت باشد. یکی از کلیدیترین ویژگیهای این عنوان ابرها هستند. در بعضی از نقشهها ابرها کاربرد بسیار مهمی پیدا میکنند.
من حین زمانی که در حال بازی بودم، متوجه تفاوت بازی در میان ابرها شدم. شما از آن میتوانید بهعنوان دیواری برای مخفی شدن از حمله دشمنان یا حتی هوش مصنوعی هم از آن برای مخفی شدن از هدف شما در زمان حمله استفاده میکند.
کاملا درست است. ما میخواستیم از ابرها نهایت استفاده را برای سرگرم شدن، ببریم. همه آنها بهصورت سهبعدی با حجمهای خاص خود طراحی شدهاند. در چنین شرایطی برای کنترل هواپیما ممکن است با مشکل مواجه شوید، چراکه در میان ابرها وضوح دید کاهش مییابد و همچنین شرایط جوی میتواند در کنترل هواپیما تاثیر بگذارد. بنابراین، بازیکن باید تصمیم بگیرد که آیا برای فرار از دست دشمنان به میان ابرها برود یا نه.
شما میگویید جریان هوا بر کنترل هواپیما تاثیر میگذارد. آیا شرایط آبوهوایی دیگر نیز در بازی تاثیر میگذارد و آیا ممکن است شاهد ترکیبی از چند شرایط جوی مانند باران سنگین و باد تند باشیم؟
بله، بارانهای گوناگونی در بازی وجود دارد و هرکسی که در حال کنترل هواپیماست، بهوضوح میتواند متوجه تفاوت آن با هوای معمولی و تغییرات باران در جریان بازی شود. ما تنها یک آسمان تهی نساختهایم و در آسمان بافتهای متنوعی وجود دارد.
البته، ما قصد نداریم کاربران را از تجربه بازی در هوای مطلوب منع کنیم، بلکه به دنبال یک تعادل مناسب هستیم.
پس شما به دنبال راهحلی برای ایجاد تعادل میان واقعگرایانه به نظر رسیدن بازی با سرگرمکننده بودن آن برای بازیکنان بودهاید؟
درست است. دستیابی به چنین تعادلی زمان بسیار زیادی از مراحل توسعه بازی را میگیرد. اما اگر بتوانید این تعادل را بهدرستی حفظ کنید، خوشبختانه مردم به بازی شما علاقهمند میشوند؛ و مشکل دیگر آن این است که با وجود صرف وقت و هزینه زیاد، این تغییرات ظریف برای بازیکنان زیاد قابل مشاهده نیستند و از این نظر، این موضوع تا حدی ناامیدکننده است.
درک میکنم، اما این چیزی است که بازیکنان آن را نمیبینند بلکه آن را بیشتر احساس میکنند، درست است؟
قطعا همینطور است. اگر به بازکنان احساس خوبی دست دهد و آنها حرکت روان را احساس کنند، ما به موفقیت دست یافتهایم. بیشتر مشابه یک حیله است، زیرا اگر کسی متوجه آن نشود، موفقیت حاصل میشود، درست است؟
دقیقا. اگر تجربه بازی برای کاربران باوجود آشفتگی شرایط زیاد دشوار نشود، کار بهدرستی انجام شده است. اگر آنها تغییرات را احساس نکنند و یا تغییرات بهگونهای باشد که بازی را بیش از اندازه سخت بکند، به این نتیجه خواهید رسید که بازی در مسیر غلطی حرکت کرده است.
حرف من این است که کاربران باید این چیزها را احساس کنند و یاد بگیرند.
Ace Combat 7 برای چه پلتفرمهایی منتشر خواهد شد؟
پلیاستیشن ۴، اکسباکس وان و استیم.
آیا نسخههای پلیاستیشن ۴ پرو یا اکسباکس وان اکس بازی هیچ تغییر یا بهبودی نسبت به نسخههای استاندارد خواهند داشت؟
اساسا علاوه بر تفاوتهای بصری، نرخ فریم بازی بهبود مییابد.
پس هدف شما خلق تجربهای روانتر در این نسخههاست؟
درست است. همانطور که قبلا گفتم، شاید این بهبودها خیلی برای کاربران محسوس نباشد، اما میدانیم برای بازیکنان گیمپلی روان مهم است.
ما میدانیم برای نسخه پلیاستیشن ۴ یک حالت انحصاری واقعیتمجازی PSVR وجود دارد. جای ناراحتی داشت که در اینجا، این نسخه قابل دسترس نبود، اما میتوان حدس زد که این حالت فوقالعاده خواهد بود. درباره Ace Combat 7 VR چه چیزی میتوانید به من بگویید؟
هدف اصلی این است که بازیکنان احساس کنند در داخل بازی هستند نه در داستان اصلی. داستان اصلی بیشتر مربوط به روایت و داستانسرایی است، در صورتی که واقعیتمجازی بیشتر به گیمپلی مربوط میشود و اینکه به شما حس بودن در آن موقعیت را میدهد. برای مثال در Ace Combat باید بر دشمنانتان تمرکز کنید که ویژگیهای واقعیتمجازی بهصورت طبیعی این کار را برای شما انجام میدهد.
تاریخ انتشار بازی Ace Combat 7 مشخص شده؟
برای پلیاستیشن ۴ و اکسباکس وان ۲۸ دی ۱۳۹۷ (۱۸ ژانویه ۲۰۱۹) و برای استیم ۱۲ بهمن ۱۳۹۷ (۱ فوریه ۲۰۱۹).
ممنون بابت وقتی که به ما دادید.