۸ برتر | هشت بازی برتر اما کمتر شناخته‌شده‌ی ۲۰۱۸

در ۱۳۹۷/۱۰/۱۵ , 17:30:03
Hollow Knight, Yakuza Kiwami 2, کنسول نینتندو سوییچ (Nintendo Switch)

این‌قدر که در وب‌سایت‌ها و کانال‌های یوتوبی درباره‌ی رد دد ردمپشن ۲، سوپر اسمش بروز، مانستر هانتر، سِلِست، گاد آو وار و غیره خواندم و دیدم که بعید می‌دانم دیگر حرف جدیدی برای گفتن وجود داشته باشد. همه‌ی ما درباره‌ی واقع‌گرایی بی‌نظیر رد دد، داستان‌سرایی خارق‌العاده‌ی گاد آو وار و فرامتن هدفمند سِلِست می‌دانیم و به‌نظرم آمد که بد نیست نیم‌نگاهی هم به بازی‌هایی بیاندازیم که شاید در این بلبشوی بازی‌های بلاک باستری و مشهور آن‌طور که باید و شاید دیده نشدند. به هرحال، ۲۰۱۸ یکی از بهترین سال‌ها برای بازی‌های رایانه‌ای (خصوصاً برای طرفداران تک‌نفره یا سینگل‌پلیر) بود و بالطبع خیلی از عناوین خوش‌ساخت و به‌یادماندنی قربانی تبلیغات و موج طرفداری بازی‌های دیگر شدند. بنابراین، تصمیم گرفتم یک لیست از هشت (چون حوصله نداشتم هجده‌تا انتخاب کنم!) بازی برتر سال ۲۰۱۸ بنویسم که ممکن است بازی نکرده باشید. لازم است اضافه کنم که لیست مزبور حاصل سلیقه‌ی شخصی بنده است و مسلماً احتمال این‌که بازی مورد علاقه‌ی خیلی‌ها در آن وجود نداشته باشد بسیار بالاست. در ادامه با هشت بازی برتر اما کمتر شناخته‌شده‌ی ۲۰۱۸ با دنیای بازی همراه شوید.

Hollow Knight, Yakuza Kiwami 2, کنسول نینتندو سوییچ (Nintendo Switch)

۸ یاکوزا کوامی ۲ (Yakuza Kiwami 2)

سازنده: سگا

ناشر: سگا

پلتفرم(ها): پلیاستیشن ۴

من جدیداً با فرانچایز یاکوزا آشنا شده‌ام و حقیقت‌اش یک دل نه صد دل عاشقش شدم. خیلی‌ها یاکوزا را جی‌تی‌ای ژاپنی معرفی می‌کنند، اما نباید گول این قیاس‌ها و تمثیل‌های سطحی را خورد؛ یاکوزا به هیچ بازی جهان‌باز دیگری شباهت ندارد. جایی نوشته بودم که سری یاکوزا شبیه به ترکیبی از فیلم‌های بروس لی و پدرخوانده است که توسط آکیرا کوراساوا کارگردانی شده باشد و فکر می‌کنم توصیف خوبی برای تجسم دنیای خشن، بی‌رحم و در عین حال خنده‌دار یاکوزا باشد.

یاکوزا کوامی ۲ درواقع بازسازی عنوان کلاسیک یاکوزا ۲ (با استفاده از موتور جدید یاکوزا ۶) است که سیزده سال پیش برای پلی‌استیشن ۲ عرضه شد. من یاکوزا ۲ را بازی نکردم اما از کوامی ۲ خیلی لذت بردم و امیدوارم سگا هرچه زودتر یک نسخه‌ی ریمستر یا بازسازی شده از یاکوزا ۳ هم منتشر کند.

پ.ن: مینی‌گیمِ مدیریت کلاب که در یاکوزا صفر وجود داشت در کوامی ۲ نیز وجود دارد که به‌نظرم حقش است یک بازی کاملاً جداگانه شود.

Hollow Knight, Yakuza Kiwami 2, کنسول نینتندو سوییچ (Nintendo Switch)

۷ نینوکونی ۲ (Ni No Kuni II: Revenant Kingdom)

سازنده: Level-5

ناشر: Bandai Namco

پلتفرم(ها): پلیاستیشن ۴

آیا پیش آمده که هنگام تماشای یکی از انیمیشن‌های استودیو گیبلی (جیبلی؟) به این فکر کنید که «ای کاش می‌توانستم وارد این دنیا بشوم»؟ نی‌نوکونی ۲ نزدیک‌ترین جوابی است که به این سوال وجود دارد.
نی‌نوکونی ۲ یک نقش آفرینی شیرین و دوست داشتنی است که انگار از دل یکی از فیلم‌های میازاکی بیرون آمده. در عین آسانی و سادگی، بازی شامل خیل عظیمی از مکانیک‌های ریز و درشت می‌شود که اجازه می‌دهد پادشاهی از دست رفته‌تان را به مرور زمان بازسازی کنید (حتی یک نوع اینستاگرام ماورایی و فانتزی نیز در بازی وجود دارد!).

پ.ن: ای کاش مثل بازی قبلی استودیو گیبلی کات‌سین‌های انیمه‌ای درست می‌کرد.

Hollow Knight, Yakuza Kiwami 2, کنسول نینتندو سوییچ (Nintendo Switch)

۶ هالو نایت (Hollow Knight)

سازنده: Team Cherry

ناشر: Team Cherry

پلتفرم(ها): پلیاستیشن ۴ اکس باکس وان نینتندو سوئیچ رایانههای شخصی

واقفم که هالو نایت فی‌الواقع سال ۲۰۱۷ منتشر شد، اما عرضه‌ی نسخه‌ی نینتندو سوئیچ و دی‌ال‌سی‌های جدید به‌نظرم بهانه‌های خوبی هستند که بتوانم حداقل به بهترین مترویدونیای دنیا اشاره کنم. بله، به‌نظر من هالو نایت بهترین مترویدونیاهای دنیاست و توجه داشته باشید که من به شکل وحشتناکی عاشق «کسلوانیا: سمفونی شب» هستم (اینجا درباره‌اش نوشتم).

واقعاً چه چیزی می‌توان گفت جز این‌که هالو نایت یک نمونه‌ی بی‌نقص از هر عنصری‌ است که سبک مترویدونیا را جذاب و به‌یادماندنی می‌کند. اصلاً اگر هنوز هالو نایت بازی نکرده‌اید ،لازم نیست دیگر ادامه‌ی این مطلب را مطالعه کنید؛ سریع روی هر پلتفرمی که دارید تهیه‌اش کنید و شروع کنید به بازی کردن.

Hollow Knight, Yakuza Kiwami 2, کنسول نینتندو سوییچ (Nintendo Switch)

۵ حماسهی درفش ۳ (The Banner Saga 3)

سازنده: Stoic Studio

ناشر: Versus Evil

پلتفرم(ها): پلیاستیشن ۴ اکس باکس وان نینتندو سوئیچ رایانههای شخصی

سری حماسه‌ی درفش عجیب و منحصر به‌فرد است؛ یک بازی استراتژی-نقش‌آفرینی با المان‌های بقا را تصور کنید که تماماً دستی طراحی شده باشد و شما را به‌یاد انیمیشن‌های دو بعدی دهه‌ی نود بیاندازد.
اگر دو قسمت قبلی حماسه‌ی درفش را تجربه نکرده‌اید، حتماً توصیه می‌کنم که برگردید و آن‌ها را نیز بازی کنید و ماراتونی از پکیج فوق‌العاده‌ی این مجموعه‌ی بی‌نظیر (به معنای واقعی کلمه چون هیچ عنوانی شبیه به آن پیدا نمی‌کنید) لذت ببرید.

حماسه‌ی درفش ۳ یک تعامل ملموس و مهیج بین گیم‌پلی و داستان برقرار می‌کند که با تعلیقی استثنایی حس کنید واقعاً درحال رهبری یک گروه از وایکینگ‌ها هستید و تصمیم‌های‌تان تعیین‌کننده‌ی مرگ و زندگی آدم‌هاست.

Hollow Knight, Yakuza Kiwami 2, کنسول نینتندو سوییچ (Nintendo Switch)

۴ اوکتاپث ترولر (Octapath Traveler)

سازنده: اسکوئر انیکس

ناشر: اسکوئر انیکس

پلتفرم(ها): نینتندو سوئیچ

من دمو بازی نمی‌کنم و اگر منتظر یک عنوان خاص باشم صبر می‌کنم تا بازی کامل منتشر شود. اما وقتی فهمیدم که می‌توانم Save دموی اوکتاپث را به بازی اصلی منتقل کنم، سریع به سراغش رفتم. نه تنها بلافاصله تمام سه ساعت‌اش را بازی کردم، بلکه برای انتشار رسمی‌اش عملاً روز شماری می‌کردم.

اوکتاپث درواقع روی یک مرز باریک بین نوستالژی و نوآوری حرکت می‌کند که نه خیلی ناآشنا به‌نظر می‌رسد و نه خیلی قدیمی و از مُد افتاده؛ مانند آن دوستان جدیدی که انگار یک عمر است می‌شناسیدشان.
اوکتاپث ترولر به هیچ وجه بی‌نقص نیست اما مبارزات عالی و هیجان انگیز و این واقعیت که یکی از خوشگل‌ترین جی‌آرپی‌جی‌های ممکن است، باعث می‌شود تا برای مدتی طولانی در قلبم جا باز کند.

Hollow Knight, Yakuza Kiwami 2, کنسول نینتندو سوییچ (Nintendo Switch)

۳ – مانستربوی و پادشاهی نفرین شده (Monster Boy and the Cursed Kingdom)

سازنده: The Game Atelier

ناشر: سگا

پلتفرم(ها): پلیاستیشن ۴ اکس باکس وان نینتندو سوئیچ

دنباله‌ی معنوی مجموعه‌ی واندربوی (Wonder Boy) که به کمک ریوچی نیشیزاوا (خالق اصلی واندربوی) تولید شده و باید جایزه‌ی بهترین ساوندترک سال ۲۰۱۸ را ببرد.
مانستربوی درباره‌ی یک پسربچه‌ی جنگجو است که باید نفرین سرزمین مادری‌اش را از بین ببرد. نفرینی که باعث شده همه‌ی ساکنین پادشاهی تبدیل به حیوانات سخنگو شوند (یک چیزی تو مایه‌های پسر شجاع).
مانستربوی طی دو سه ساعت اول زیاد چالش‌برانگیز نیست، اما خیلی جالب است که با گذر زمان به شکل عجیب و غریبی دشوار می‌شود؛ به حدی که ممکن است یک روز تمام روی یک معما گیر بکنید – خصوصاً وقتی قدرت حیوانات بیشتری را آنلاک می‌کنید.

Hollow Knight, Yakuza Kiwami 2, کنسول نینتندو سوییچ (Nintendo Switch)

۲ دراگون کوئست ۱۱ (Dragon Quest XI)

سازنده: اسکوئر انیکس

ناشر: اسکوئر انیکس

پلتفرم(ها): پلیاستیشن ۴ رایانههای شخصی

دراگون کوئست ۱۱ قرص مسکن است؛ قصه‌ی قبل از خواب است؛ داستان پریانی است که مادرها در رمان‌های دراماتیک و استعاری تعریف می‌کنند؛ شاهزاده کوچولوی دنیای ویدئو گیم است.
دراگون کوئست ۱۱ برای من تجربه‌ی کم‌نظیری است که همچنان گاه و بی‌گاه به سراغش می‌روم و اندکی از آن جرعه‌ی شیرین آرامش‌بخش‌‌اش می‌نوشم. قبلاً خیلی مبسوط درباره‌ی آن نوشته‌ام (اینجا) و اینکه چرا به‌نظرم یکی از بهترین جی‌آرپی‌جی‌های چند سال اخیر محسوب می‌شود.

پ.ن: سال ۲۰۱۹ نسخه‌ی نینتندو سوئیچ هم منتشر می‌شود و بی‌صبرانه منتظرش هستم.

 Hollow Knight, Yakuza Kiwami 2, کنسول نینتندو سوییچ (Nintendo Switch)

۱ – والکیریا کرانیکلز ۴ (Valkyria Chronicles 4)

سازنده: سگا

ناشر: سگا

پلتفرم(ها): پلیاستیشن ۴ اکس باکس وان نینتندو سوئیچ رایانههای شخصی

اگر قرار باشد فقط یک اثر را به‌عنوان بهترین بازی سال انتخاب کنم؛ احتمالاً آن والکیریا کرانیکلز ۴ است. مطمئن باشید که من هم مثل شما عاشق رد دد ۲، گاد آو وار، اسپایدرمن و تمام عناوین انقلابی و بزرگی هستم که امسال منتشر شدند؛ اما قلبم همچنان پیش والکیریا کرانیکلز ۴ گیر است!

والکیریا کرانیکلز ۴ یک ترکیب عجیب و افسارگسیخته اما حساب شده از استراتژی هم‌زمان، نوبتی و نقش آفرینی است که در دل یک ویژوال ناول زیبا و مهیج روایت می‌شود. اگر مثل من تا به‌حال رویای تبدیل شدن به یک فرمانده‌ی نظامی مانند اروین رومِل را داشته‌اید، والکیریا کرانیکلز ۴ بهشت برین شماست.
همکار عزیزم، آقای علی حسن‌زاده در نقدش نوشته: «ارائه‌ی یکی از بهترین گیم‌پلی‌های ممکن با وجود ده‌ها ترکیب و همچنین چیدمان نیروهایی با قابلیت‌های منحصر به‌فرد و در نهایت، انواع و اقسام دستوراتی که به واسطه‌شان می‌توانید جریان مبارزه را به نفع خود تغییر دهید، سبب شده تا این سری، پکیج کاملی باشد برای افرادی که به پیاده سازی استراتژی و با برنامه‌ریزی پیش رفتن علاقه‌مند هستند.» و من نمی‌توانم بیشتر از این با او موافق باشم.

 

بازی کمتر شناخته شده‌ی مورد علاقه‌ی شما چیست؟ حتماً هم نباید سال ۲۰۱۸ منتشر شده باشد.


9 دیدگاه ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

:27: 
:D 
:40: 
:44: 
:-) 
:10: 
:41: 
:60: 
;) 
:59: 
:( 
:16: 
:162: 
:13: 
 
:22: 
:42: 
:11: 
:111: 
:17: 
:20: 
:wow: 
:| 
:49: 
:54: 
:56: 
:45: 
:47: 
:46: 
:43: 
:57: 
:like: 
:dislike: 
:metal: 
:51: 
:52: 
:55: 
:58: 
:48: 
:spoiler: 
:53: 
:steam: 
:xbox: 
:PS: 
:n: 
:50: 
:discord: 
 
    1. سلام. ممنون ازینکه مطلب را مطالعه کردید.
      بازی هایی که نام بردید هیچکدام سال ۲۰۱۸ منتشر نشدند.
      Robocraft – 2017
      Unturned – 2014
      Blocksworld – 2013
      البته جدا ازین موضوع لیست براساس سلیقه شخصی بنده هست و قاعدتا من خیلی از بازی ها را یا تجربه نکردم یا دوست نداشتم.

      ۳۰
  1. یکی از خوبیای این نسل بها دادن بیشتر هم از طرف گیمرا هم پشتیبانی شرکتایی مث نینتندو و سونی از بازیسازان مستقل و در نتیجه رشد پلتفرمرای دو بعدی و مترویدوانیا بود…علاوه بر هالونایت و مانستر بوی عناوینی مثل دد سلز هم میتونستن توی این لیست باشن ;)
    ممنون از هشت برتر خوبتون بعضی عناوین همین لیست میتونن بهترین تجربه ی خیلیا بشن فرصت تجربشونو از خودتون نگیرین…

    ۲۰
  2. خیلی ممنون. لیست خیلی خوبی بود. من به غیر از banner saga همه رو بازی کردم و فوق العاده بودن. امیدوارم این لیست به ١٨ تا برسه ;) :-)

    ۴۰
  3. مرسی، مقاله خوبی بود ?
    متاسفانه هیچ کدومو تجربه نکردم، چند بار میخواستم برم سمت بعضی هاشون فرصت نشد. مسلما بازی های خوبی باید باشن. امسال بازی های مستقل خیلی خوبی تجربه کردم که اسم چند تایی از اونها رو که به گمانم به حد کافی شناخته نشدند میارم.
    Super Daryl Deluxe
    Far: Lone Sails
    Unforeseen Incidents
    ۱۱-۱۱ Memories Retold

    ۳۰
  4. از این هشت تا قسمت شده مانستر بوی و اوکتوپث رو تجربه کنم
    و واقعاً می فهمم چرا تو این لیستن

    کاراییه که اصلاً دیده نشدن و فوق العاده زیر رادار اند
    با این حال امکان نداره عاشقشون نشی…حتی اگه نقص و نقوص زیادی داشته باشند

    ۳۰
  5. تشکر از کامیاب خان بابت این هشت برتر خوب :۱۵:
    هیچکدوم از هشتا رو هنوز نرفتم و همشون رو هم میخوام برم :10: یکی از یکی بهتر و خلاقانه‌تر :۱۵:

    ۲۰
مقالات بازی بیشتر
چند رسانه ای بیشتر