خانه » مقالات بازی GarshOaspD of War × توسط Hamedgh در ۱۳۹۰/۰۴/۱۲ , 21:09:44 42 بنام خداوند بخشنده مهربان Hamedgh/حامد.ق.ت شاید بد نباشد دوستان عزیزم بعد از خواندن نقدهای مجلات خودمان ، کمی هم با نقدهای منتقدین بعضی از سایتها آشنا شوند. دیدگاهها و نقطه نظرات متفاوت می تواند پنجره ای جدیدتر بر روی دیدگان همه بگشاید. شرحهای نوشته شده داخل پرانتز را برای آگاهی بیشتر دوستان عزیزم نوشته ام امید است که از اشتباه بدور باشند. مطالعه این مطلب را به کسانی که با این بازی همراه نبوده اند نیز توصیه می کنم. با من همراه باشید. ———————————- نقد بازی گرشاسپ توسط کوین ون ارد/ Kevin VanOrd از سایت گیم اسپات : استودیوی جادوگر مرده/Dead Mage ناشر بازی گرشاسپ بطور مشخص با خدای جنگ/GOW بازی کرده و این اکشن ماجراجویانه نیز از چاه کرایتوس و شرکت سازنده اش آب نوشیده است. از زاویه دوربین سینماتیک این بازی، حوادثی که در بازی سریع اتفاق افتاده و ضربات مرگبار شمشیرها ، همگی سعی این بازی را در الگوبرداری از بازی خدای جنگ نشان می دهد. در حالی که خدای جنگ نقش استاد و گرشاسپ عنوان دانش آموز را ایفا می کند ، این بازی دربرگیرنده همان خصوصیات و نتهاست ، اما چیزی ندارد که براحتی بتوان آنرا دوست داشت. دارای مشکلات اساسی است ، افکتهای صوتی سکته زده ، انیمیشن مبارزات کند و لکنت زده ، شکسته شدن قانون تصادم در بازی (collision detection : یکی از بخشهای اساسی در بازیهای سه بعدی است که باعث می گردد فیزیک بازیها واقع گرایانه تر شود. همانند : اشیائی که اشیا دیگر را برش نمی دهند چون خاصیت برندگی ندارند ، یا اگر جسمی سقوط می کند شناور بودن آن در هوا طبیعی باشد ، یا بهم خوردن دقیق و طبیعی توپهای بیلیارد و محاسبه دقیق آن) ، کنترل های آهسته ، زوایای دوربین ناکارآمد . گرشاسپ صدای یک بازی ماجراجویانه حماسی را از خودش در می آورد ، یک اجرای صدایی شاهانه ، صداهای شیپور فرانسوی ، بهمراه طراحی هنری جاه طلبانه که باعث جلب توجهتان شود. اما دیدگاهشان در اجرای بازی به شکست می خورد. جایی که باید سفت و محکم باشد آشفته بوده و جاییکه باید سلاست بیان داشته باشد بی لطافت و سرهم بندی شده است. اما در بازی گرشاسپ هنوز هم در بین مراحل طپش قلب ستودنی وجود دارد. این بازی بر اساس افسانه های ایرانی ساخته شده و داستان قهرمان صاحب نام آن سرزمین را حکایت می کند. قهرمانی که برای انتقام خون برادرش در برابر یک غول هیولا گونه بنام هیتاسپ قد علم می کند. داستان توسط یک راوی با صدایی رسا و با اشتیاق روایت می شود که باعث بزرگنمایی فضای بازی شده است. این بزرگنمایی در محیط های بازی هم نمود دارد. در جایی که از سنگهای قهوه ای روشن صخره ها آویزان شده و از آنها عبور می کنید ، گذرگاه چوبی بالای مرداب تیره . صحنه های سینمایی گیرا کلید لحظات بازیند (شرح: تاثیرگذار در جذابیت بازی) ولی متاسفانه به اندازه کافی شما را به همراه خودش نمی کشاند. شما از علل و انگیزها فقط به کمک راوی آگاه می شوید نه اینکه خودتان خشم کاراکتر را به طور مستقیم تجربه کرده و ببینید. موج مارپیچی و ضربات طبل بخوبی اتمسفر را انتقال می دهد (شرح: المانهای فرعی- اصوات و موسیقی) اما نمی توانند جای یک خط داستانی و روایت مناسب را بگیرند. شما در طول مسیر بر روی لبه صخرها می پرید در حالیکه دوربین به طور دراماتیکی به حرکت در می آید (شرح: نقص بازی-موتور بازیسازی) که بیشتر به درد شبیه سازی یک فیلم فانتزی می خورد. در بازی خدای جنگ کنترل دوربین در اختیار شما نیست و این اعتماد را دارید که دوربین با اکشن شما خودش را تطبیق می دهد(شرح: واقعا کار ساده ای نیست و تجربه زیادی می خواهد. بازی سازی در ابتدا هنر است بعد وارد فاز صنعت و تجارت می شود). در بعضی مواقع دوربین بدرستی عمل می کند ، به سمت بالا رفتن در هنگام کشیده اهرم و یا در هنگام مبارزه کردن به صحنه نزدیک می شود. ولی در بعضی از مواقع هم به مصیبت تبدیل می گردد. در اولین مبارزه با یکی از رییسها ، شما باید از دست حملاتش به اطراف بپرید یا آنها را دفاع کنید. وقتی به طرفی دورتر از غول می پرید دیگر کاراکتر خود را نمی بینید و باید امیدوار باشید تا به حملاتشان پاسخ درست بدهید و یا این که باید کاری کنید تا به پیش زمینه برگردید. گرشاسپ می توانست بیشتر موجه و قابل قبول باشد اگر مشکلات کنترل و قانون تشخیص تصادم(collision detection) را در برابر مخاطبان قرار نمی داد (شرح: نقص بازی-نقص مکانیک فیزیکی بازی-تاثیرگذار در جذابیت بازی) .شما از صفحه کلید و موس و یا گیم پد در بازی می توانید بهره ببرید. شما همیشه به سمتی که می خواهید شیرجه نمی روید. دیوارها و دشمنان و اشیائی که ظاهر می شوند توسط لایه های نامرئی احاطه شده اند و موقعی که شما باید به اطراف بپرید شیرجه های شما با مکث روبرو میشود (شرح: نقص موتور بازیسازی-نقص گرافیک فنی-تاثیرگذار در جذابیت بازی) . المانهای تصادم (collision) بخوبی خودش را در مبارزات نشان می دهد. وقتی که شما شمشیر خود را می کشید (یا یک گرز بزرگ) در بعضی مواقع شمشیر از بین دشمنان عبور کرده و ضربات به زمین برخورد می کند (شرح:نقص در مکانیک فیزیکی بازی). بنابراین مبارزات اثرش را از دست می دهد. صدای ضربات ضعیف شمشیر در هم و برهم بوده و به هر حال آن چیزی که باید باشد نیست (شرح: المانهای فرعی-اصوات) .شمشیر بازی در سطح خودش به اندازه کافی قوی و رضایت بخش است. شما می توانید ضربات ضعیف و قوی را با هم ترکیب کنید و در صورت پیشرفت و کسب تجربه بخوبی می توانید حرکات جدید را بدست آورید (شرح: گیم پلی). شما در بازی با دشمنان ضعیف و فرز که با غولهای بزرگ و سپر دار همراهی شده اند ، روبرو می شوید. شما باید حملاتشان را به موقع بلوکه کنید و در یک لحظه حرکت کند شده و به شما این فرصت را می دهد که ضربات ویژه ای را بزنید (شرح: گیم پلی). رشته حرکات ضربتی وقتی با ضربات کوبشی برروی زمین همراه می شود لذت بخش است چرا که دشمنان بر زمین تلو تلو خورده و فرصت کشته شدنشان را می دهند (شرح: گیم پلی). کشتن غولهای بزرگتر مستلزم زدن کلید هایی در طی زمانی خاص است (شرح: گیم پلی). حرکات آکروباتیک قدری دراماتیک و نمایشی در آمده اند. انیمیشنها صاف و نرم نبوده ، مقیاس و پیکسلهای تصاویر زدوده نشده تا سطح تماس و فشردگیش کاسته گردد (شرح: گرافیک فنی) .در حالیکه بسیاری از سازندگان سعی می کنند تا امکان زدن کلید هایی خاص را که وابسته به اکشن شما بر روی تصویر است در بازی قرار دهند ، بازی گرشاسپ این حس زدن کلیدها را در حملات خونین از بین برده و حذف کرده است و به سادگی زدن کلیدها با شکست مواجه می شود زیرا فشردن کلیدها خیلی به کنترل حرکتی (فشار دکمه حرکت به اطراف) وابسته است (شرح: نقص در کنترل) .اگر شما در همان زمان یک کلید حرکت به اطراف را فشار دهید ضربه مرگبار شما با شکست روبرو می شود و غول جلاد ، کمتر از شما مسئول قربانی شدنتان است. حتی شروع این کار هم ممکن است با مشکل روبرو شود و شما امکان دارد بارها و بارها هوای رقیق را بجایش بگیرید زیرا هیولا به جاهای امن و نامرئی رفته و از گرفته شدن توسط شما در امان می ماند (شرح: نقص موتور بازیسازی). همیشه شما در حال ضربه زدن و شکاف دادن نیستید. در گرشاسپ حرکتها و گام برداشتن ، توالی مبارزات و کمی پرشهای متنوع ، کشیدن اهرمها (شرح: گیم پلی) و با گشت و گذاری کوتاه ، حس خوبی را از خود ارائه می دهد. به عنوان نمونه : دکل سواری عبوسانه بر روی مرداب مه آلود. این توالی توسط یکسری عیوب اساسی به هم زده می شوند. در حالی که شما در حال جست و خیز در اطراف ستونها و شاخ و برگها هستید ، لایه های نامرئی در اطراف بعضی از اشیا باعث بغرنج شدن این توالی ها گشته است. عبور از تله های مرگبار تقریبا آسان بوده و از سراشیبی دیوار پایین آمدنها دارای فاصله و ایست بوده ، رانده شدن و به عقب خیز دادن کاراکتر بیرون از شمشیرهای چرخان از موارد دیگر است (شرح: نقص بازی-مکانیک فیزیکی بازی) .کاراکترتان به همان جایی که انتظار دارید حرکت نکرده (شرح: نقص بازی) و از اشکالات نادرستی پیروی می کند. ریزش دیوارهای بالای سر شما با قدرت کار نشده و رنجش آور بوده و لذت بخش نیست. موارد رنج آور بازی ناشی از مکانیکهای فیزیکی بازی است. در بخش لغزش دیوارها ، یک اشکال باعث می گردد شما در محیط بازی فرو برید. یا حتی کاراکتر اصلی در هنگام زدن کلید ها در زمانی خاص به داخل آب ته نشین شود در حالیکه قهرمانتان نمی تواند شنا کند یا این ایده این جا مطرح می گردد که حداقل دست و پا زدن او در هنگام این اشتباه دیده شود. گرشاسپ بعنوان یک داستان افسانه ای اتمسفر خوبی دارد. قهرمان فک مربعی ، صدای تئاترگونه و ضرب آهنگ متنوع ، می تواند دلیلی برای یک بازی اکشن پر هزینه و قیمت فروش ۱۹.۹۹ دلار برای یک کار برجسته باشد. به هر حال این قیمت برای بازیی که طول مدت آن چهار ساعت بوده در نظر گرفته شده که در مجموع حس نسبتا خوبی از پتانسیلش ارائه می دهد. ———————————- در انتها امتیازات سایتها مختلف را ارائه داده تا دوستانی که به بخش امتیازات اهمیت می دهند از آن بهره مند گردند. هر چند سایتها دارای متدها و منتقدان مختلفی بوده و به تعداد همه آنها می تواند امتیازات متنوعی وجود داشته باشد. بنابراین در آنها می توان تناقضاتی را بدست آورد که حکایت از اشتباهات موجود در سیستم امتیاز دهی و نظرات شخصی منتقدین دارد. بنابراین خود نقد و اجزا آن اگر بدرستی بررسی و نوشته شده باشد می تواند بهترین راهنما محسوب گردد ببینید آمار زیر تا چه حد نوسان دارد: • IGN — 5 / 10 • Game Chronicles — 3.3 / 10 • ImpulseGamer— 7.5 / 10 • DarkZero — 5 / 10 • NZGamer— 5 / 10 • GameShark — D • Cheat Code Central — 2.7 / 5 • ZTGameDomain — 5.5 / 10 *این بازی در سایت گیم اسپات بر طبق میانگین نظرات مخاطبان امتیاز ۷.۵ را کسب کرده است. ———————————- امید است نقد فوق مورد توجه دوستان گیمری قرار گرفته و مفید واقع گردد. با تشکر از همه دوستان گیمری! نویسنده Hamedgh برتراند راسل: میخواهم دو مطلب را بیان کنم، یک امر فکری و یک امر اخلاقی. آن مطلب فکری که میخواهم بیان کنم این است: وقتی در مورد مسئلهای تحقیق میکنید یا به فلسفهای میپردازید، فقط از خود بپرسید که امورِ واقع چیست و این امورِ واقع چه حقیقتی را تأیید میکند، هیچوقت اجازه ندهید که آنچه دوست دارید باور کنید یا آنچه گمان میکنید که اگر پذیرفته شود اثرات اجتماعی مفیدی خواهد داشت، شما را منحرف کند؛ بلکه صرفاً به این امر توجه کنید که امورِ واقع چیست؟ مطلب اخلاقی که میخواهم بیان کنم بسیار ساده است: عشق خردمندانه است و نفرت ابلهانه؛ در این جهانی که بیشتر و بیشتر به هم وابسته میشود، بایستی بیاموزیم که نسبت به هم "رواداری" داشته باشیم، بایستی بیاموزیم که این واقعیت را برتابیم که برخی اشخاص چیزهایی می گویند که ما دوست نداریم. فقط بدین طریق میتوانیم در کنار هم زندگی کنیم و اگر بخواهیم با همدیگر زندگی کنیم نه اینکه با همدیگر به استقبال مرگ برویم، بایستی نوعی شفقت و نوعی رواداری را بیاموزیم که برای تداومِ زندگیِ انسان در این سیاره مطلقاً ضروری است. مقالات بازی 42 دیدگاه ثبت شده است دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخبرای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید. البته خوب اینم جزو اولین بازی هایی بود که ایران ساخته :-P به امید روزی که ایرانم یه بازی در حد :mrgreen: CODبسازه ۰۰ برای پاسخ، وارد شوید خودش داره می گه gow استاد گرشاسبه.یس دیگه چه لزومی داره اینو بازی کنیم :-| _______________________ PES killers ۰۰ برای پاسخ، وارد شوید هه هه هه هه هه :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: ۰۰ اکتیویژن میاد یه بازی درسته میکنه که توکل دنیا غوغا می کنه بعد سریع ولش میکنه میره دنبال شماره بعدی ولی ما یه بازی درست می کنیم و تا آخر عمرمون ازش تعریف تمجید می کنیم هر روز یه مطلب جدید در موردش میزاریم گرشاسب بازی خیلی خوبی ولی دیگه یه خاطره شده بازیسازان عزیز باید به فکر پروژهای خیلی بزرگ تر باشن ۰۰ برای پاسخ، وارد شوید سلام راستی شما دوست عزیز یادت نره اول راهیم ۰۰ خوب بابا تو هم کشتی مارو!اول راهیم! :-| ۰۰ این گرشاسب مسخره ترین بازی تاریخه !!! :mrgreen: ۰۰ برای پاسخ، وارد شوید از pac man مسخره تره؟ :mrgreen: ۰۰ باید تبریک گفت این می تونه خیلی از سازنده های بازی رو برای پروژه های جدید پر انگیزه کنه به هر حال هر شروعی یه کمبود هایی داره ، امیدواریم باز هم این پروژه با قدرت بالاتری ادامه پیدا کنه ۰۰ برای پاسخ، وارد شوید خوبه دیگه بیش تر سایتا بهش۵دادن یعنی یه بازی متوسط که واقعا همینجوری بود ۰۰ برای پاسخ، وارد شوید منم بهش ۵ میدم!راستش من خودم کارگردان خدای جنگ بودم!بعدش از یوبی سافت بهم پیشنهاد دادن رفتم اونجا!!!!!!!!!!!!! :mrgreen: ۰۰ ممنون ، حامد جان! نقد های گیم اسپات خیلی فنی و دقیقه. البته دو تا ایراد مهم داره که یکیش اینه که همه موارد لحاظ شده رو تو نقد نمیگه ، دوم اینکه بخش های نقد رو از هم جدا نمی کنه تا کاربر سر در گم نشه. اما جدا از مبحث نقد گرشاسپ اگه لطف کنی و از این به بعد نقد بازی هایی رو که منتشر میشن ، یا حداقل بازی های خوب و مهم رو چه از گیم اسپات ، چه از IGN بزنی ، فوق العاده ای! یعنی یه دنیا ممنونت میشم. با اینکه با انتشار این نقد ها ، کار و کاسبی نقد های ضعیف و سطحی من از سکه می افته ولی به جاش کاربرها و خودمم از بهترین نقد ها در مورد بازی ها بهره مند میشیم. بی نهایت ممنون! Adel_97 از انجمن PC$ ۰۰ برای پاسخ، وارد شوید جالب بود خیلی هم ممنون ۰۰ برای پاسخ، وارد شوید تا کجا انگلیس خوندی؟؟؟؟؟؟؟؟ اخه منم یه دوسه هفته ای میشه دارم میرم :mrgreen: spart in like battlefield ۰۰ برای پاسخ، وارد شوید خوب که چی؟ ۰۰ سلام دی بازی من یه E-mail بهت دادم ۳ تا عکسا خبری نذاشتی ازش :-? ۰۰ برای پاسخ، وارد شوید نمایش بیشتر
البته خوب اینم جزو اولین بازی هایی بود که ایران ساخته :-P به امید روزی که ایرانم یه بازی در حد :mrgreen: CODبسازه ۰۰ برای پاسخ، وارد شوید
خودش داره می گه gow استاد گرشاسبه.یس دیگه چه لزومی داره اینو بازی کنیم :-| _______________________ PES killers ۰۰ برای پاسخ، وارد شوید
اکتیویژن میاد یه بازی درسته میکنه که توکل دنیا غوغا می کنه بعد سریع ولش میکنه میره دنبال شماره بعدی ولی ما یه بازی درست می کنیم و تا آخر عمرمون ازش تعریف تمجید می کنیم هر روز یه مطلب جدید در موردش میزاریم گرشاسب بازی خیلی خوبی ولی دیگه یه خاطره شده بازیسازان عزیز باید به فکر پروژهای خیلی بزرگ تر باشن ۰۰ برای پاسخ، وارد شوید
باید تبریک گفت این می تونه خیلی از سازنده های بازی رو برای پروژه های جدید پر انگیزه کنه به هر حال هر شروعی یه کمبود هایی داره ، امیدواریم باز هم این پروژه با قدرت بالاتری ادامه پیدا کنه ۰۰ برای پاسخ، وارد شوید
منم بهش ۵ میدم!راستش من خودم کارگردان خدای جنگ بودم!بعدش از یوبی سافت بهم پیشنهاد دادن رفتم اونجا!!!!!!!!!!!!! :mrgreen: ۰۰
ممنون ، حامد جان! نقد های گیم اسپات خیلی فنی و دقیقه. البته دو تا ایراد مهم داره که یکیش اینه که همه موارد لحاظ شده رو تو نقد نمیگه ، دوم اینکه بخش های نقد رو از هم جدا نمی کنه تا کاربر سر در گم نشه. اما جدا از مبحث نقد گرشاسپ اگه لطف کنی و از این به بعد نقد بازی هایی رو که منتشر میشن ، یا حداقل بازی های خوب و مهم رو چه از گیم اسپات ، چه از IGN بزنی ، فوق العاده ای! یعنی یه دنیا ممنونت میشم. با اینکه با انتشار این نقد ها ، کار و کاسبی نقد های ضعیف و سطحی من از سکه می افته ولی به جاش کاربرها و خودمم از بهترین نقد ها در مورد بازی ها بهره مند میشیم. بی نهایت ممنون! Adel_97 از انجمن PC$ ۰۰ برای پاسخ، وارد شوید
تا کجا انگلیس خوندی؟؟؟؟؟؟؟؟ اخه منم یه دوسه هفته ای میشه دارم میرم :mrgreen: spart in like battlefield ۰۰ برای پاسخ، وارد شوید