پیشنمایش بازی Mortal Kombat 11
بدون شک با دیدن جمله «تمامش کن» Finish Him/Her به سرعت ذهن شما به سری محبوب «MK» Mortal Kombat و فینیشرهای خونین آن معطوف خواهد شد. سری عناوین سبک مبارزهای که به خاطر داشتن خشونتی لجام گسیخته همواره مورد علاقهی قشر بزرگی از بازیکنان بوده است. به دنبال ورشکستگی کمپانی Midway در سال ۲۰۰۹ و خریداری شدن امتیاز ساخت عناوین آنها توسط کمپانی Warner bros، سری MK با رنگ و بویی تازه و اتخاذ رویکردی جدیتر، در استودیوی تازه تاسیس «NRS» Netherrealm Studios شروع جدیدی داشت. پس از عرضهی نسخه ریبوت شدهی موفق Mortal Kombat در سال ۲۰۰۹، شاهد ادامه داستان در عنوان MKX و تقابل مدافعان زمین در برابر مبارزان دنیاهای خارجی و نسلی جدید از شخصیتها بودیم. حال پس از گذشت ۴ سال، شاهد جدیدترین دسیسههای خدایان باستانی و نقشههای آنها برای به زانو در آوردن مدافعان زمین در MK11 خواهیم بود. در ادامه با آخرین مقالات بازی و پیشنمایش Mortal Kombat 11 همراه دنیای بازی باشید.
معمای زمان
به جرات میتوان گفت بخش بزرگی از جذابیت سری MK به دلیل داستان خوب و با جزئیات آن بوده است. اگرچه در عنوان MKX داستان آن چنان که باید و شاید، با قدرت ظاهر نشد اما با این حال بهانه خوبی برای گرد آمدن شخصیتهای محبوب این سری و معرفی نسل بعدی مبارزان بود. حال داستان MK11 پس از اتفاقات MKX به وقوع میپیوندد. به دنبال شکست Shinnok توسط Cassie Cage و اسیر شدن او، Raiden که اکنون توسط نیروی Jinsei Chamber فاسد شده است، در تلاش است تا تمامی خطرات بالقوهای که زمین را تهدید میکنند از بین برده و به همین دلیل این وظیفه را با نابود کردن دشمنان آن شروع میکند. در طرف دیگر، الههای مرموز به نام «کرونیکا» Kronika ملقب به «نگهبان زمان» در تلاش است تا به هر وسیلهای که شده، نظم را بار دیگر به جهان بازگرداند؛ نظمی که به واسطه دستکاری زمان در گذشته توسط Raiden از بین رفته است و به همین دلیل او که مسبب این اتفاق است، باید از میان برداشته شود. کرونیکا که توانایی تغییر در زمان را دارد، به واسطهی این توانایی تغییراتی در زمان ایجاد کرده و شخصیتها با نسخهی قدیمی خود که در زمانی دیگر زندگی میکردهاند، روبرو خواهند شد. دستکاری زمان و جلوگیری از وقوع طبیعی اتفاقات، پیامدهای ناگواری به دنبال دارد و کرونیکا نقش کلیدی در داستان ایفا خواهد کرد.
در مسیر تکامل
ظاهرا گیمپلی مانند گذشته است ولی دستخوش تغییراتی خواهد شد که حسی تازه ایجاد خواهد کرد. مبارزات به صورت یک به یک و به صورت دو بعدی دنبال میشوند. Fatalityها و Brutalityهای بدنام همگی با ظاهری جدید بازگشتهاند و در کنار این موارد، قابلیتهای جدیدی به پیکره بازی افزوده شده است. قابلیت اول Fatal Blow نام دارد. Fatal Blowها حرکات مخصوصی بوده که تنها در صورتی قابل استفاده هستند که سلامتی بازیکنان زیر ۳۰% باشد. این قابلیت در واقع جایگزین X-Ray است و در طول هر راند فقط یک بار قابل استفاده بوده و دیگر خبری از نوار مخصوص برای اجرای این ضربات نیست. قابلیت بعدی، Krushing Blow نام دارد. Krushing Blowها در واقع نسخه سینمایی برخی از Special Moveها هستند و تنها در صورتی قابل پیاده سازی هستند که شرایط خاصی که برای آنها تدارک دیده شده است، محیا باشد و به نوعی نسخه کوچک شدهی Fatal Blowها هستند. در نهایت قابلیتی به نام Flawless Block نیز به بازی اضافه شده است که همانطور که از نام آن نیز پیدا است، در صورت دفاع کردن ضربه حریف با تایمینگ دقیق، برای لحظهای بر حریف خود برتری پیدا کرده و با اجرای کامبوهای مختلف میتوانید بیشترین دمیج را به او وارد کنید.
بر خلاف نسخه پیشین، عنوان MK11 روند کندتری در مبارزات داشته و دیگر خبری از قابلیت دویدن نیست. کامبوها کوتاهتر شده ولی در عین حال دمیج وارد شده به حریف بیشتر است. در عین حال تمرکز ویژهای بر روی مدیریت منابع صورت گرفته است. تغییرات ذکر شده در راستای حذف نوار مخصوص اجرای حرکات X-Ray و اجرای قابلیتهای دفاعی و هجومی صورت پذیرفتهاند و در این نسخه شاهد دو نوار جداگانه برای هر مورد هستیم؛ نوار دفاعی برای فرار کردن از کامبوی حریف و نوار هجومی برای ارتقاء Special Moveها. همانطور که پیشتر نیز گفته شد، Fatalityها و Brutalityها همچون گذشته در بازی حضور دارند با این حال خونینبارتر و خشنتر از همیشه شدهاند. تمام کردن کار رقبا به بدترین شیوه ممکن به تصویر کشیده شده و خشونت بازی نیز وارد سطح تازهای شده است.
بر خلاف دیگر عناوین سبک مبارزهای که اکثر آنها از موتور گرافیکی Unreal Engine 4 در نسل کنونی استفاده کردهاند، سازندگان MK11 از نسخه ارتقاءدو شخصیت محبوب و به شدت پر طرفدار یعنی Kabal و Noob Saibot که غیبت آنها در عنوان پیشین کاملا محسوس بود، به جمع مبارزان بازگشته و در طرف دیگر شاهد دیگر شخصیت غایب در نسخه پیشین یعنی Jade هستیم. یافتهی UE3 برای خلق دنیای بازی کمک گرفتهاند. البته این به منظور پایین بودن سطح بصری بازی نیست و همانطور که نمایشهای بازی پیداست، در واقع بازی از نظر بصری در سطح بسیار مطلوبی قرار دارد. مدلهای شخصیتها به لطف قابلیت اسکن کردن افراد واقعی، بسیار طبیعیتر و قابل قبولتر بوده و دیگر از چهرههای زشت نسخههای پیشین خبری نیست. نورپردازی و بافت تشکیل دهنده شخصیتها، اجسام و مکانها به زیبایی به تصویر کشیده شده و دیگر بر خلاف MKX، شاهد محیطهای تاریک و به طور کلی، رنگبندی سیاه نیستیم. انیمیشنهای بازی نیز دستخوش تغییرات بسیار زیادی بودهاند و واقعگرایانهتر و ملموستر شدهاند. افکتهای ریز و درشت به حرکات اضافه شده و نکته قابل توجه این است که حرکات شخصیتها حتی بر روی اشیاء کوچک موجود در محیط نیز تاثیر گذاشته و باعث حرکت آنها میشود.
شخصیتهای قابل انتخاب در بازی از شخصیتهای محبوب قدیمی و مورد درخواست طرفداران و در عین حال برخی از شخصیتهای جدید اضافه شده در عنوان MKX و در نهایت چندین شخصیت جدید، تشکیل شده است. بنا به سنت همیشگی NRS و افزودن یک شخصیت به عنوان جایزه پیش خرید، قدرتمندترین شخصیت سری MK یعنی Shao Kahn نیز به بازی افزوده خواهد شد. استودیو NRS به عنوان پشتیبانی از بازی، شخصیتهای DLC مختلفی را نیز در دستور کار خود قرار داده است که در صدر آنها شخصیت معروف Shang Tsung به چشم میخورد. همچون عنوان دیگر NRS یعنی Injustice 2، در عنوان MK11 شاهد Gearها نیز خواهیم بود. علاوه بر این، سیستم Variationها نیز از MKX به این عنوان منتقل شده است و هر شخصیت، سه حالت قابل انتخاب با استایلها و حرکات متفاوت خواهد داشت. علاوه بر این، به بازیکنان این اجازه داده شده که حالتهای مخصوصی را برای خود ساخته و با حرکات مختلف، شخصیسازی کنند.
Challenge Towerها و بخش Krypt نیز با ظاهری جدید بازگشتهاند و بنا به گفته سازندگان، بخش Krypt کاملتر و عمیقتر از گذشته خواهد بود و بازیکنان در آن با سورپرایزهای مختلفی روبرو خواهند شد. بخش جدیدی تحت نام Towers of Time نیز به بازی اضافه شده است که برای مدت زمان مشخصی، خواه چند ساعت، خواه چند روز و خواه یک هفته، در دسترس بازیکنان قرار میگیرند.در بخش آنلاین نیز بار دیگر شاهد استفاده از نت کد Rollback خواهیم بود که بدین معنا است که تجربهای بسیار خوب و روان در این بخش خواهیم داشت. بنا به گفته افرادی که به بتای بازی دسترسی داشتهاند، تجربه این بخش به قدری عالی بود که گویی به صورت آفلاین مشغول بازی بودهاند.
عنوان MK11 بسیار امیدوار کنند به نظر میرسد و با تبلیغات و بازاریابیهای دقیق و خوب، تبدیل به یکی از عناوین مورد انتظار آتی شده است. مجموعهای از شخصیتهای محبوب قدیمی و جدید در کنار محتوای فراوان بخش تک نفره و در عین حال بخش آنلاین بسیار خوب و در نهایت بخش داستانی امیدوار کننده، بدون شک نوید از حضور پر قدرت این سری محبوب در سبک بازیهای مبارزهای میدهد. این عنوان در ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ در دسترس بازیکنان قرار خواهد گرفت.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
مفید و کامل