پیش نمایش بازی RAGE 2
شرکت بتسدا (Bethesda) در آستانهی انتشار بازی «خشم ۲» (RAGE 2) قرار دارد و بسیاری از طرفداران سبک پسا آخرالزمانی در انتظار تجربهی این اثر و ورود مجدد به بیابانهای مرگبار آن هستند. استودیوی سازندهی این اثر یعنی «اولانچ» (Avalanche Studios) در کنار صاحب امتیاز اصلی آن «شرکت نرم افزاری اید» (id Software) در بازی RAGE 2 از المانهای شناخته شده و محبوب بازیهای رایانهای به منظور جذب هرچه بیشتر بازیکنان استفاده کردهاند. با دنیای بازی و پیشنمایش آنچه این اثر به بازیکنان وعده میدهد، همراه باشید.
فراموشی در بیابان
نسخهی اول بازی خشم، سرنوشت عجیبی داشت. این اثر در عین جلوههای بصری زیبا و مراحل جذاب خود نه تنها نتوانست آنطور که باید و شاید بر سر زبانها و در خاطرهها باقی بماند، بلکه نمرات و بازخورد منتقدان هم در خصوص آن بسیار متضاد و متفاوت بود. حالا پس از ۱۰ سال که از عرضهی این بازی میگذرد، تنها چیزی که از آن در ذهن من باقی مانده، بومرنگ سه شاخهی آن و سلاح کمری اولیه بازی است که به شدت شبیه سلاح کمری بازی DOOM 3 بود. بتیسدا و اید زمانی این بازی را منتشر کردند که بسیاری در انتظار یک DOOM جدید بودند و شاید دلیل فراموش شدن و نظرات ضد و نقیض این بازی هم همین بود.
شاید جذابترین و مهمترین چیزی که سازندگان برای اولین بار به بازی خشم ۲ اضافه کردهاند، قدرتهای قهرمان بازی باشد
اما این بار و در بازی خشم ۲ شاهد تغییرات جذابی هستیم. اید و اولانچ وعدهی عنوانی با تنوع همه جانبه را به بازیکنان دادهاند. در RAGE 2 دیگر تنها به بیابان گردی نمیپردازیم و با محیطهایی متنوع مثل مردابهایی که زیستگاه هیولاهای جهش یافته است و جنگلهای انبوه طرف هستیم. تنوع محیطی و دشمنان ریز و درشتی که در تریلرهای این بازی به بازیکنان معرفی شده است، میتواند بازیکنان را برای مدت طولانیتری به گشت و گذار در دنیای مرگبار خشم ۲ تشویق کند.
محیطهای تازه، تنها نکات جدید این اثر نخواهند بود. شاید جذابترین و مهمترین چیزی که سازندگان برای اولین بار به بازی خشم ۲ اضافه کردهاند، قدرتهای قهرمان بازی باشد. تا به اینجای کار ۵ قدرت در تریلرها به بازیکنان معرفی شده است که پیش از این هم در بازیهای دیگر شاهد حضور آنها بودهایم.
اولین قدرت، جاخالی دادن است. همانطور که از نام آن پیدا است، با استفاده از این قدرت شما میتوانید از خطر دور شوید.
قدرت بعدی، خرد کردن است. با استفاده از این قدرت شما با ضربهای مرگبار، دشمنان خود را به تلی از دل و روده تبدیل میکنید.
قدرت سوم، ضربه به زمین است. در این حالت بازیکنان به هوا پریده و با ضربهای قدرتمند به زمین، موجی از نیروی مهارناشدنی را آزاد میکنند؛ چیزی شبیه به مشت قدرتمند «جکس» در بازی «مورتال کامبت».
قدرت چهارم، حفاظ است. این قدرت هم مانند نامش، از بازیکنان در برابر حملات دشمن محافظت میکند.
آخرین قدرت هم گردباد است و دشمنان را به درون خود کشیده و به هوا پرتاب میکند.
هرچند این قدرتها چندان پیچیده و شگفتانگیز به نظر نمیرسند، اما با توجه به امکان تقویت آنها و ترکیب با سلاحهای متنوع بازی، میتوان امیدوار بود که شاهد کومبوهایی جذاب و لذت بخش در بازی باشیم.
بازگشت به غرب وحشی
صحبت از سلاح هایبازی شد؛ جذابترین چیزی که در تریلرهای بازی به چشم میخورد! طبق اطلاعاتی که تا کنون منتشر شده است، انواع سلاحهای سنتی مثل شاتگان و مسلسل در کنار سلاحهای تخیلی همچون مسلسل پلاسمایی در بازی وجود دارد که همگی قابل تقویت شدن هستند. هستهی اصلی سلاحها و سبک مبارزات بازی درست مثل عنوان موفق DOOM است؛ یعنی سلاحها حداقل دو حالت مختلف از تیراندازی را شامل میشوند. اینکه تقویت صلاحها تا چه اندازه بر مکانیزمهای مبارزهی آنها تاثیر داشته و تا چه اندازه تنوع به مبارزات اضافه میکند، امری است که برای دانستن آن باید تا انتشار خشم ۲ منتظر بمانیم. با این همه حتی اگر هیچ تغییر چمشگیری هم در انتظار سلاحهای بازی نباشد، آنطور که از ویدئوهای بازی پیدا است، این ابزارهای مرگبار به خوبی از پس نابود کردن دشمنان و راضی کردن بازیکنان برخواهند آمد.
با توجه به اخبار منتشر شده از RAGE 2، سیستم تقویت و توسعهی سلاحها و قدرتهای این نسخه با آنچه در بیشتر بازیها میبینیم، متفاوت است. به نقل از وبسایت «گرین من گیمینگ»، برای تقویت سلاحها و قدرتهای قهرمان بازی، باید ماموریتهای جانبی ۳ گروه اصلی از متخصصان را در بازی انجام داده و با بهبود روابط خود با آنها، به فناوریها و خدمات تازه دسترسی پیدا کنید. هرکدام از این سه گروه مسئول تقویت بخشی از تواناییهای قهرمان بازی هستند و با این حساب باید انتظار وجود سه دستهی اصلی از مهارتها را در بازی داشته باشیم. با توجه به این ادعا، ممکن است شاهد حضور یک درخت مهارت ساده و سنتی در بازی RAGE 2 نباشیم. این خلاقیت در تقویت قدرتها میتواند انگیزهی بازیکنان برای جست و جوی جهان بازی و انجام ماموریتهای فرعی را بیشتر کرده و آنها را برای مدت طولانیتری پای خشم ۲ نگاه دارد. چنین کاری لذت ساختن سلاح مرگبار محبوب شما را در بازی بیشتر خواهد کرد.
فریادهای راهزنان وحشی بازی هنگام مرگ و مبارزه و تبدیل اجساد آنها به تلی از اعضای بدن مطمئنا هیجان انگیز و وسوسه کننده خواهد بود
مبارزات بازی، دومین شگفتی خشم ۲ خواهند بود. مطمئنا تا حالا ویدئوهای مختلف از بازی را تماشا کردهاید و به خوبی متوجه منظور من میشوید. جهان باز بودن بازی باعث شده تا مبارزات آن در محیطهای بزگتر و شلوغتری انجام گرفته و انواع و اقسام عوامل محیطی مثل سنگرها و بشکههای قابل انفجار در تعیین سرنوشت آن مؤثر باشد. طراحی زیبای مبارزات بازی هر بینندهای را به وجد آورده و برای تجربهی آن مشتاق میکند. جدا شدن تکههای زره دشمنان در اثر برخورد گلولههای بازیکن با آن، فریادهای راهزنان وحشی بازی هنگام مرگ و مبارزه و تبدیل اجساد آنها به تلی از اعضای بدن مطمئنا هیجان انگیز و وسوسه کننده خواهد بود. آنطور که من از تریلرهای بازی متوجه شدم، نوع سلاح و گلولههای آن واکنشهای مختلفی به زرههای دشمنان نشان میدهد. مثلا سلاحهایی با گلولههای فلزی نمیتواند از زره دشمنان رد شود، اما پلاسمای داغ این توانایی را دارد. سرعت مبارزات و تنوع قدرتها و سلاحها باعث میشود که بیننده از تماشای RAGE 2 سیر نشده و مطمئنا بازیکنان هم از تجربه آن خسته نخواهند شد.
آنطور که سازندگان بازی ادعا کردهاند، اینبار دیگر شاهد حضور یک قهرمان بیصدا و بدون چهره در بازی نیستیم و بازیکنان میتواند حتی جنسیت شخصیت اصلی بازی را هم تعیین کنند
سواری در اخرالزمان
یکی از شعارهای مهم بازی، «هر آنچه را که میبینی، سوار شو!» است. این یعنی تمامی وسایل نقلیه بازی، حتی آنهایی که در اختیار دشمنان است، به صورت بالقوه قابل استفاده توسط بازیکنان هستند. اگر این ادعا آنطور که باید صحیح باشد، تلاش برای پیدا کردن بهترین وسیله نقیله و به چنگ آوردن آن برای گشت و گذار در دنیای بیرحم و بزرگ بازی خشم ۲ واقعا سرگرم کننده خواهد بود. البته وسیلهی نقلیه اصلی و پیشفرض بازیکنان هم به نوبهی خود جذاب و قدرتمند به نظر میرسد. این تانک مرگبار قابلیت مبارزه و تیراندازی به دشمن در عین حرکت با سرعتهای بالا و استفاده از نیترو را دارد و همین امر میتواند تعقیب و گریز کاروانهای دشمنان را به یکی از عناصر مهم در تجربهی مراحل بازی خشم ۲ تبدیل بکند.
آنطور که سازندگان بازی ادعا کردهاند، اینبار دیگر شاهد حضور یک قهرمان بیصدا و بدون چهره در بازی نیستیم و بازیکنان میتواند حتی جنسیت شخصیت اصلی بازی را هم تعیین کنند. در عین حال، فضای بازی هم کمی شوخطبعانه شده و دیگر مثل قسمت قبلی خشک و جدی نخواهد بود. این امر در تمامی تریلرهای بازی و حتی استفادهی بیش از حد از رنگ صورتی و زرد در طراحی شخصیتها پیدا است. شما در نقش یکی از آخرین تکاوران بازی به نام «واکر» در دنیای بازی RAGE 2 قرار خواهید گرفت و باید با توطعههای گروه «قدرت» و تلاش آنها برای تسلط بر آنچه از تمدن بشریت باقی مانده است، مقابله کنید. به نقل از «ورایتی»، داستان اصلی ۳۰ سال پس از وقایع قسمت اول روایت میشود و قهرمان داستان هم در طول بازی به اتفاقات و ماجراهایی که در این مدت در جهان رخ داده خواهد پرداخت تا بازیکنان جدید و طرفداران نسخهی قدمی، با تاریخچهی این مجموعه و آنچه در این ۳۰ سال به وقوع پیوسته است، آشنا شوند.
جنون و دیگر هیچ!
شرکت اولانچ توانایی خود در به تصویر کشیدن هرج و مرج و مبارزات پرهیجان را در مجموعهی «دلیل منصفانه» (Just Cause) نشان داده و با ساختن عنوان «مکس دیوانه» هم تجربهای هرچند اندک در طراحی یک دنیای پسا آخرالزمانی و وحشی را بهدست آورده است. با وجود تیم بازیسازی اید پشت این اثر و انتشار آن توسط شرکت بتیسدا میتوان انتظار عنوانی جذاب و سرگرم کننده را از بازی RAGE 2 داشت؛ عنوانی که در یک کلام، حاصل ازدواج DOOM و Borderlands است.