حافظه SSD یا HDD: کدام یک برای بازی مناسب است؟

در ۱۳۹۸/۰۴/۱۰ , 23:37:45
SSD

حافظه SSD یا HDD؟ صحبت در خصوص برتری هارد‌های سنتی در برابر SSDها (HDD و SSD) قدمت و سرنوشتی همچون بزرگ‌ترین سؤال جهان بازی‌های رایانه‌ای یعنی «پلی استیشن بهتر است یا اکس باکس» دارد. عملکرد این دو قطعه‌ی کامپیوتری در حوزه‌های مختلف، متفاوت است و هرکدام نقاط ضعف و قوت خود را دارا هستند. در این مقاله قصد داریم به این سؤال بزرگ پاسخ داده و شما همراهان دنیای بازی را در انتخاب دستگاه ذخیره سازی ایده‌آل خود یاری کنیم. با آخرین مقالات سخت افزار در دنیای بازی همراه شوید.

SSD

چرخیدن یا نچرخیدن، مسئله این است!

برای شروع بیایید در خصوص ماهیت هارد دیسک و حافظه SSD کمی بیشتر بدانیم. به طور خلاصه، هارد دیسک‌ها یا همان HDDها به دستگاه‌های ذخیره اطلاعاتی گفته می‌شود که در دل خود صفحه‌های چرخانی (دیسک) دارند که اطلاعات در حین چرخیدن روی این صفحات خوانده و نوشته می‌شود. به دلیل حساسیت بالای این دیسک‌ها، باید از آنها در برابر شوک برق، انرژی مغناطیسی شدید، ضربه، گرد و غبار و آب به دقت مراقبت کرد. در صورت آسیب دیدن این دیسک‌ها، متاسفانه تمام یا بخشی از اطلاعات ذخیره شده در آنها به کلی از دست خواهد رفت.

SSD

در نقطه‌ی مقابل، «درایوهای حالت جامد» (SSD) قرار دارند. این دستگاه‌های ذخیره اطلاعات همانطور که از نامشان پیدا است از «واحدهای حافظه‌‌ی ساکن» (Solid State) بهره می‌برند؛ یعنی هیچ دیسک و قطعه‌ی متحرکی درون آنها قرار ندارد. در واقع عملکرد این نوع درایوها چیزی شبیه به حافظه‌های USB معمول، اما در مقیاس بزرگ‌تر و سریع‌تر است. SSDها در برابر ضربه بیش از همتایان چرخان خود آسیب پذیر هستند، اما میدان مغناطیسی تاثیری روی آنها ندارد.

تفاوت در ساختار این دو نوع درایو منجر به پدیدار شدن تفاوت‌های بزرگی در عملکرد آنها شده است. به عنوان مثال، سرعت SSDها به طور چشمگیری سریع‌تر از HDDها است. یک هارد دیسک قدرتمند در بهترین حالت سرعت چرخشی معادل۷۲۰۰ دور در دقیقه دارد و این مقدار سال‌هاست افزایش نداشته است. در نقطه‌ی مقابل فناوری SSDها مرتبا در حال پیشرفت است و رابط‌های اتصال مختلفی مثل PCIe، USB 3 و M.2 دارند. به همین دلیل عملکرد یک SSD در انتقال اطلاعات به راحتی می‌تواند تا ۲.۵ برابر سریع‌تر از یک هارد دیسک باشد.

SSD

از دیگر برتری‌های SSDها می‌توان به مصرف انرژی پایین‌تر، نرخ خرابی کمتر، نداشتن هیچگونه سر و صدا و ابعاد کوچک‌تر اشاره کرد. اما تمام این مزایا با خود قیمتی به مراتب بیشتر هم به همراه دارد. یک هارد دیسک یک ترابایتی قیمتی حدودا ۵۵۰ هزار تومانی در بازار کشورمان دارد، در حالی که خرید یک SSD با همان ظرفیت حداقل ۱.۵ میلیون تومان هزینه خواهد داشت و این یعنی ۳ برابر گران‌تر! هارد دیسک‌ها علاوه‌بر ارزان‌تر بودن، طول عمر بیشتری هم در شرایط ایده‌آل و برابر خواهند داشت.

حال که از نقاط ضعف و قوت این دو فناوری مهم در حوزه‌ی ذخیره‌سازی آگاه شدیم، نوبت به پاسخ به سؤال بزرگ می‌رسد که اهمیت و مزیت استفاده از SSDها برای طرفداران بازی‌های رایانه‌ای در چیست؟ به این سؤال در بخش دوم این مقاله پاسخ خواهیم داد.

SSD

 

سرعت در سکون

بارگذاری یا همان «لود» شدن بازی‌ها از دیرباز جزء منفورترین تجربه‌ی بازیکنان بوده. هرچند که با گذر زمان روش‌های مختلفی برای کاهش زمان بارگذاری یا حتی سرگرم کننده شدن آن از سوی شرکت‌های مختلف بازی‌سازی ارائه شد، اما جامعه‌ی بازی‌سازان همچنان با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کند. با این همه با افزایش محبوبیت SSDها، مشکل لود شدن بازی‌ها هم رو به کاهش گذاشت.

به دلیل سرعت بالای SSDها در خواندن و نوشتن اطلاعات، نرم افزارها و به طبع آن بازی‌ها با سرعت بیشتری می‌توانند به اطلاعات مورد نیاز خود در فضای ذخیره‌سازی دسترسی داشته باشند. به همین دلیل در صورت نصب نرم افزارها و بازی‌ها درون SSDها، سرعت بارگذاری آنها به شدت کاهش می‌یابد. به عنوان مثال نظر شما را به عملکرد چند مورد از هاردها و SSDها در بازی «مترو: کوچ» (Metro: Exodus) جلب می‌کنیم.

SSD

سایت pcgamer برای مقایسه عملکرد هاردهای سنتی و SSDها، از سیستمی با یک کارت گرافیک  RTX 2080 Ti و یک پردازنده‌ی Core i9-9900K استفاده کرده است. همانطور که در تصویر پیدا است، بهترین هارد موجود (WD Black) از ضعیف‌ترین SSD این مجموعه (WD Blue 3D) هم ضعیف‌تر عمل کرده. این در حالی است که متوسط اختلاف زمان در بارگذاری بازی مترو میان SSDها و هارد دیسک‌ها، ۵۰% است؛ یعنی SSDها تقریبا دو برابر سریع‌تر از هارد دیسک‌ها بازی‌ها را آماده می‌کنند.

با این وجود باید به نکته‌ی دیگری هم توجه کرد. با توجه به افزایش روز افزون حجم بازی‌ها، و قیمت سرسام آور سخت افزار در ایران، تهیه‌ی SSDهایی با حجم ۱ ترابایت و بالاتر امری تقریبا دست نیافتنی برای بسیاری از بازیکنان است. همانطور که پیش از این اشاره شد، هر یک گیگابایت فضای ذخیره‌سازی در SSD تا ۳.۵ برابر گران‌تر از همین مقدار فضا روی یک هارد دیسک است. بنابر این افرادی که به دلیل سرعت بالای SSDها در اجرای نرم افزارها تمایل به خرید آن دارند، باید به این مسئله توجه کافی داشته باشند.

SSD

 

کدام نوع حافظه SSD را بخریم؟

در بازار SSDها، به جرات می‌توان تاج قدرت و سرعت را بر سر درایوهای M.2 یا NVMe گذاشت. این درایوهای کوچک و پرسرعت، در عین ارائه‌ی سریع‌ترین تجربه‌ی ممکن در بارگذاری و اجرای برنامه‌ها، کمترین فضا را در کیس شما اشغال کرده و در مقایسه با سایر انواع تجهیزات ذخیره سازی، مصرف برق کمتری هم دارند. این نوع از SSDها در حجم‌های ذخیره‌سازی مختلفی تولید و عرضه می‌شوند، اما به دلیل قیمت بسیار بالای آنها، معمولا با حجم ذخیره سازی حداکثر ۱ ترابایت در بازار جهانی به فروش می‌رسند.

یکی از معقول‌ترین انتخاب‌ها برای خرید یک SSD M.2 در بازار ایران، AORUS RGB M.2 NVMe SSD 256GB از شرکت گیگابایت است. برند گیگابایت و مجموعه‌ی Aorus در گذر زمان کیفیت و قدرت خود را به گیمرها در سرتاسر جهان اثبات کرده‌اند و AORUS RGB M.2 NVMe SSD 256GB هم از این قاعده مستثنی نیست. این SSD M.2 با دارا بودن فضای ذخیره‌سازی ۲۵۶ گیگابایت، گزینه‌ی قابل قبولی برای طرفداران بازی‌های رایانه‌ای بوده و به راحتی تا ۶ عنوان از سنگین‌ترین بازی‌های روز را در دل خود جا می‌دهد. AORUS RGB M.2 NVMe SSD 256GB با سرعت خواندن و نوشتن ترتیبی ۳.۱ و ۱ گیگابایت بر ثانیه، زمان انتظار برای تجربه‌ی بازی‌ها و اجرای نرم افزارهای روز را به حداقل می‌رساند.

SSD

 علاوه بر سرعت و کیفیت بالای این قطعه، نورپردازی RGB، طراحی زیبا و چشم نواز و نرم افزار مدیریت و مراقبت از قطعه هم برای AORUS RGB M.2 NVMe SSD 256GB تدارک دیده شده است. لازم به ذکر است که AORUS RGB M.2 NVMe SSD  در انواع ۵۱۲ گیگابایتی هم تولید و عرضه می‌شوند. علاقمندان به استفاده از جدیدترین قطعات سخت افزاری می‌توانند AORUS RGB M.2 NVMe SSD 256GB را با قیمت تقریبی ۱.۲ میلیون تومان از فروشگاه‌های سخت افزاری معتبر تهیه کنند.

SSD

البته اگر شما هم مثل ما چندان دل خوشی از قیمت‌های فضایی سخت افزار در کشور نداشته و نفستان از جای گرم بلند نمی‌شود، پس نگران نباشید. تجربه سرعت و دقت SSDها با هزینه‌ی پایین‌تر هم ممکن است. به همین دلیل ما SSDهای اقتصادی برند گیگابایت  را به شما معرفی می‌کنیم. این SSDها با ظرفیت‌های مختلف در بازار کشور موجود هستند، اما اقتصادی‌ترین گزینه، انواع ۲۵۶ گیگابایتی آنها است. این SSDها از سرعت خواندن و نوشتن ترتیبی ۰.۵ و ۰.۴ گیگابایت بر ثانیه بهره می‌برند و مثل سایر SSDهای شرکت گیگابایت، از نرم افزار مدیریت و مراقبت از قطعه هم برخوردار هستند. در کنار سرعت پایین‌تر این قطعات به عنوان یک نکته‌ی منفی در مقایسه با همتایان M.2 خود، می‌توان به مهم‌ترین نقطه‌ی قوت آنها یعنی قیمت پایین‌تر اشاره کرد. SSDهای اقتصادی گیگابایت با ظریفیت ۲۵۶ گیگابایت، قیمتی نزدیک به ۶۰۰ هزار تومان در بازار ایران داشته و از همین جهت تهیه‌ی آنها برای اغلب دوست داران بازی‌های رایانه‌ای ممکن است.

در این مقاله سعی شد تا به اهمیت و تاثیر SSDها در بازی‌های رایانه‌ای پرداخته شود. مطمئنا تاثیر این قطعات در تجربه‌ی بی‌نقص بازی‌ها به اندازه‌ی پردازنده و کارت گرافیک نبوده و هزینه کردن برای دو قطعه‌ی یاد شده از اهیمت بیشتری برخوردار است، اما اگر شما هم دوست دارید تا از سرعت بیشتری در اجرای نرم افزارها، بوت شدن سیستم عامل و بارگذاری بازی‌ها بهرمند شوید، مطمئنا باید به فکر تهیه‌ی یک SSD مناسب باشید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

:27: 
:D 
:40: 
:44: 
:-) 
:10: 
:41: 
:60: 
;) 
:59: 
:( 
:16: 
:162: 
:13: 
 
:22: 
:42: 
:11: 
:111: 
:17: 
:20: 
:wow: 
:| 
:49: 
:54: 
:56: 
:45: 
:47: 
:46: 
:43: 
:57: 
:like: 
:dislike: 
:metal: 
:51: 
:52: 
:55: 
:58: 
:48: 
:spoiler: 
:53: 
:steam: 
:xbox: 
:PS: 
:n: 
:50: 
:discord: 
 
مقالات بازی بیشتر
چند رسانه ای بیشتر