قضاوت آهنین معرفی بسته ی گسترش دهنده ی Iron Judgment بازی GWNET
در ۱۳۹۸/۰۹/۱۸ , 23:50:23

معرفی بسته ی گسترش دهنده ی Iron Judgment بازی GWNET

0
در ۱۳۹۸/۰۹/۱۸ , 23:50:23

بررسی بازی Iron Judgment که یک گسترش‌ دهنده‌ی GWENT است، نیازمند این است که نگاهی گذرا به یکی از شخصیت‌های مجموعه‌ی ویچر داشته باشیم. رَدُوید(Radovid) بدون شک یکی از بهترین شخصیت‌های حاضر در سری بازی‌های ویچر (the Witcher) بود. بسیاری از کسانی که تنها نسخه‌ی سوم ویچر را تجربه کرده‌اند نمی‌دانند، اما ردوید در هر سه نسخه‌ی سه گانه‌ی ویچر حضور داشت و اتفاقاً نقش او در ویچر دو پر رنگ‌تر از نسخه‌ی سوم بود. حال در سومین گسترش‌دهنده‌ی گوئنت یعنی Iron Judgment دوباره شاهد ردوید هستیم.

معرفی بسته ی گسترش دهنده ی Iron Judgment بازی GWNET
بررسی Iron Judgment – آرت‌ورکی زیبا از ردووید اثر Don Lemefo

سومین جنگ شمالی

در ویچر سه، ردوید، شاه ریدینیا(Redainia) دارای یک خط داستانی کاملاً فرعی بود که سرنوشت جنگ سوم نیلفگارد و حکومت‌های شمالی را مشخص می‌کرد. به سبب این فرعی بودن ممکن بود عده‌ای از بازی‌کنان ملاقات چندانی با این شخصیت نداشته باشند، اما حتی آن‌ها هم نمی‌توانند شخصیت پردازی کاریزماتیک و جذاب ردوید را انکار کنند. ردوید شاهی بسیار با هوش و در عین حال کاملاً بی رحم است. شدت بی رحمی ردوید به قدری است که می‌توان جنون یا سادیسم را به رفتار‌های او نسبت داد؛ همین رفتار‌های عجیب در کنار هوش سرشار او چیزی است که این شخصیت را منحصر به فرد و جذاب ساخته است.

خبر خوب برای طرفداران جناح شمال در دنیای ویچر این است که سومین گسترش دهنده‌ی گوئنت، بازی کارتی ویچر، که «قضاوت آهنین»(Iron Judgment) نام دارد، بار دیگر نقش جناح حکومت‌های شمالی و ردوید را در گوئنت پر رنگ ساخته است.ردوید مهره‌ی تبلیغاتی اصلی جدید‌ترین گسترش‌دهنده‌ی گوئنت است، به طوری که در تمام پوستر‌ها و حتی صفحه‌ی لودینگ بازی دیده می‌شود.

مدتی می‌شود که گسترش دهنده‌ی قضاوت آهنین برای گوئنت عرضه شده است. این بار تقریباً سه ماه بین انتشار قضاوت آهنین و گسترش دهنده‌ی قبلی، یعنی نوویگراد(Novigrad) فاصله بود و از این نظر، همانند انتشار نوویگراد، شاهد شتاب زدگی نیستیم. از طرفی با اضافه شدن جناح جدید Syndicate طی گسترش دهنده‌ی قبلی و نخ نما شدن مکانیک‌های قدیمی‌ای که در جناح‌هایی نظیر حکومت‌های شمالی به کار گرفته می‌شد؛ مدتی بود که جناح حکومت‌های شمالی کمی به حاشیه رانده شده بود و عمده‌ی رقابت‌های جدی و مهم گوئنت، حول سه جناح هیولا‌ها، نیلفگارد(Nilfgaard) و Syndicate جریان داشت.

البته لازم به ذکر است در کنار مانور جدید‌ترین گسترش‌دهنده‌ی گوئنت بر روی جناح حکومت‌های شمالی، دیگر جناح‌ها و مکانیک‌های قدیمی‌تر بازی نیز فراموش نشده‌اند و کارت‌های جدیدی در این زمینه نیز به بازی اضافه شده است.

معرفی بسته ی گسترش دهنده ی Iron Judgment بازی GWNET

شمال به یاد می‌آورد

با انتشار گسترش دهنده‌ی قضاوت آهنین، بازنگری‌هایی در مکانیک‌های کلاسیکی که بیشتر توسط جناح حکومت‌های شمالی به کار گرفته می‌شد شده است. در نتیجه روح جدیدی در کالبد این جناح دمیده شده و حکومت‌های شمالی دوباره با قدرتی که زمانی قابل توجه بود، به جریان رقابت‌های اصلی گوئنت برگشته‌اند. اتفاقی که امیدوارم طی آپدیت‌ها و گسترش دهنده‌های آتی گوئنت، برای جناح اسکلیگا(Skellige) نیز بیافتد.

در میان تمام به روز رسانی‌ها و گسترش‌دهنده‌هایی که تا به حال برای بازی کارتی Witcher عرضه شده‌اند، قضاوت آهنین بیشتر شباهت را به اولین گسترش‌دهنده‌ی بازی، یعنی طلسم خونین دارد.این گسترش دهنده طبق سنت دو گسترش دهنده‌ی قبلی گوئنت، بیش از هشتاد کارت جدید را به بازی اضافه کرده است. البته برخلاف گسترش دهنده‌ی قبلی، قضاوت آهنین جناح جدیدی به بازی اضافه نکرده است تا اغلب این کارت‌های جدید را به آن اختصاص دهد. از نظر نوع کارت‌های اضفه شده بازی، قضاوت آهنین بیشتر به طلسم خونین(Crimson Curse)، اولین گسترش دهنده‌ی گوئنت که در بهار امسال عرضه شد شباهت دارد.

از بیش از هشتاد کارت اضافه شده به بازی کارتی ویچر، بیست و یک کارت خنثی(neutral) هستند که می‌توان آن‌ها را در هر جناحی به کار گرفت. تقریبا شصت کارت باقی می‌ماند که آن‌ها نیز هر یک به یکی از شش جناح بازی تعلق دارند. در نتیجه برخلاف گسترش دهنده‌ی نوویگراد که هدف اصلی‌اش اضافه کردن یک جناح جدید به بازی بود؛ سومین گسترش دهنده‌ی گوئنت همانند اولین گسترش دهنده‌ی آن قصد دارد تا جناح‌های موجود را تکامل بخشد و با توجه به مکانیک‌های جدیدی که به بازی اضافه شده‌اند، باید اغرار کرد که قضاوت آهنین تا حد بسیار خوبی به هدف خود دست یافته است.

همان طور که در گسترش دهنده‌ی نوویگراد مکانیک‌های جدیدی که به گوئنت اضافه شده بودند، حول محور مکانیک اصلی سکه(coin) بودند؛ مکانیک‌های جدیدی که گسترش دهنده‌ی قضاوت آهنین به بازی اضافه کرده است نیز حول محور مکانیک زره(armor) عمل می‌کنند. البته مکانیک زره مدت‌ها بود که در بازی کارتی ویچر وجود داشت و کارکردش این بود که وقتی کارتی که دارای زره بود صدمه‌ای می‌دید، این صدمه به جای کاهش دادن قدرت کارت مورد نظر، از میزان زره آن کم می‌کردند.

معرفی بسته ی گسترش دهنده ی Iron Judgment بازی GWNET
بررسی Iron Judgment – کارت جدید «اِندِرگای ملکه» که دارای مکانیک سنگربندی است

با این حال گسترش دهنده‌ی قضاوت آهنین به کلی این مکانیک را متحول ساخته است. البته کارکرد اصلی زره هنوز همان است که ذکر شد، ولی چیزی که این مکانیک را حالا بسیار بیشتر از قبل حائز اهمیت کرده است، مکانیک‌های گیم‌پلی دیگری است که حول محور زره شکل گرفته‌اند. این سه مکانیک جدید عبارتند از: مدافع(Defender)، سنگر‌بندی(Barricade) و بی‌حفاظی(Exposed).

مکانیک مدافع عملکردی مشابه مکانیک زره دارد، با این تفاوت که به جای این که زره نگهبان قدرت یک کارت شود، یک کارت دیگر وظیفه‌ی نگهبانی از آن کارت را بر عهده می‌گیرد. به بیانی دیگر، وقتی یک کارت مدافع را بازی می‌کنید، باید یکی از واحد‌های خودی را انتخاب کنید و کارت مدافع، همان طور که از نامش پیداست، وظیفه‌ی دفاع از آن را بر عهده می‌گیرد. اگر صدمه‌ای به کارتی که مدافع دارد وارد شود، به جای این که از قدرت کارت هدف کاسته شود، قدرت مدافع آن کاهش می‌یابد و این روند تا زمانی که مدافع زنده باشد ادامه خواهد داشت.

معرفی بسته ی گسترش دهنده ی Iron Judgment بازی GWNET
بررسی Iron Judgment – «فیگیس مرلوزو» یکی از کارت‌های جدید گوئنت که یک کارت «مدافع» است

مکانیک سنگر‌بندی و بی‌حفاظی به طور مستقیم با مکانیک اصلی زره در ارتباط هستند. کارت‌های دارای مکانیک سنگر‌بندی دارای قدرت‌هایی هستند که تنها در صورتی فعال می‌شوند که کارت دارای حداقل یک واحد زره باشد. برای مثال کارتی که در صورت داشتن زره، در انتهای هر نوبت خودی، به کارت‌های موجود در طرفین خود یک واحد زره اضافه می‌کند.

مکانیک بی‌حفاظی عملکرد مخالف سنگر‌بندی دارد. قدرت کارت‌های بی‌حفاظی در صورتی فعال می‌شود که زره‌شان از بین برود. برای مثال کارتی که در صورت تمام شدن زره‌اش، از قدرتش کاسته می‌شود.

قضاوت آهنین
بررسی Iron Judgment – کارت «کیکیمورای کارگر» دارای مکانیک بی‌حفاظی است و اگر زره‌اش تمام شود خود را از بین می‌برد

قضاوتی آهنین

در کنار کارت‌های مرتبط با این مکانیک‌ها، چند کارت جدید دیگر نیز به بازی اضافه شده است. از جمله یک کارت طلایی جدید برای اولگیرد وان اورک(Olgierd Van Evrec) و یک دسته کارت جدید که با نام راهزنان شناخته می‌شوند و قدرت‌هایی مرتبط با یکدیگر دارند.

معرفی و بررسی سومین گسترش‌دهنده‌ی گوئنت
بررسی Iron Judgment – «کمپانی آزاد» یکی از کارت‌های جدید مرتبط با دار و دسته‌ی راهزنان

در زمینه‌ی فروش گسترش دهنده‌ی نوویگراد، شاهد یک نو‌آوری کارآمد از سی دی پراجکت بودیم؛ آن هم این که پیش‌خرید گسترش دهنده به دو دسته‌ی معمولی و پرمیوم تفکیک شده بود. بسته‌ی پیش‌خرید معمولی بیست دلار قیمت داشت و پرمیوم چهل دلار؛ این دو بسته در کنار یک‌دیگر یک پیش‌خرید کامل شصت دلاری، مشابه چیزی که در دیگر بازی‌های کارتی رایج است را ارائه می‌دادند، اما تفکیک آن‌ها به دو بسته با قیمت متنوع دست خریداران در انتخاب باز می‌گذاشت.

دقیقاً همان سیستم این بار برای پیش‌خرید گسترش دهنده‌ی قضاوت آهنین نیز در نظر گرفته شده بود. اما اگر فرصت پیش‌خرید آن را از دست دادید، بشکه‌های کارت این گسترش دهنده هم‌اکنون، همانند بشکه‌های گسترش دهنده‌های قبلی و استاندارد، در فروشگاه داخل بازی برای خرید با ئول درون بازی در دسترس قرار دارند.

بازی کارتی ویچر
بررسی Iron Judgment – نمونه‌ای از دبه‌های کارت گسترش‌دهنده‌ی قضاوت آهنین

گسترش دهنده‌ی قضاوت آهنین چیزی به بزرگی یک جناح جدید به Gwent اضافه نکرد، در عوض با رواج دادن دوباره‌ی جناح شمال و گسترش مکانیک زره، موفق به تازه سازی بازی کارتی ویچر شد.

Summary

The ‘Iron Judgment’ expansion does not add something as big as a new faction to Gwent, instead, by re propagating the Northern Realms faction and expanding the armor mechanic; it successfully gives a refresh to the Witcher’s card game.

مهدی هفته خانک

منتقد سینمایی، کارشناس بازی؛ ادب‌جوی ادبیات، پناه‌جوی موسیقی

Gwent: The Witcher Card Game

دیدگاهتان را بنویسید

مقالات بازی

بیشتر

چند رسانه ای

بیشتر